Vandaag stond nog maar eens metend rekenen op het programma. Inhoud, lengte, gewicht en oppervlakteÂ… ze kwamen allemaal aan bod.
Aangezien dat de oefeningen vaak abstract zijn en dus voor de nodige problemen zorgen bij de kinderen, hebben we de les terug een beetje concreter gemaakt voor hen.
Ze mochten aan de slag met meetlatten, maatbeker en allerlei flesjes van verschillende inhoud, grote figuren die ze vergelijken door middel van overlapping, weegschaal met verschillende gewichtenÂ…
Vandaag in een workshop gewerkt rond erfgoed. We leerden dat gebouwen, gewoontes en gebruiken, voedsel, kledij en nog veel andere dingen tot ons erfgoed behoren. Sommige dingen worden zelfs werelderfgoed. We brachten dingen mee naar de klas waarvan we willen dat de mensen ze binnen 100 jaar nog kennen. We maakten zelfs een eigen museum. Heel leerrijk allemaal!
Theo was jarig en bracht een stripverhaal mee voor de klas: Het geheim van Macu Ancapa. Een strip over de historische site van Macchu Pichu in Peru. En zo leren onze kindjes ook nog iets over de Inca's in Zuid-Amerika. Mooi meegenomen!
In de lessen Wo leren de kinderen door het bestuderen van reclamefolders welke verkoopstruc er zoal wordt toegepast in de winkels. Voortaan zullen zij jullie bij de inkopen met raad en daad kunnen bijstaan....
In de wiskunde les werkten we op p. 60 en 61 rond blokkenbouwsels. We leerden over bovenaanzicht, vooraanzicht en de twee zijaanzichten. Voor de kinderen is dat echt niet makkelijk om daar inzicht in te krijgen. Om dat in te oefenen kan je de oude blokkendoos bovenhalen en op die manier heel concreet zo'n oefeningen nabootsen zoals in ons schrift ( p 61 oef 5 ) Je kan dit ook heel goed op de computer oefenen.
Je surft naar www.rekenweb.nl
Daar kies je voor " spelletjes " Dan kies je voor het eerste spel links bovenaan: blokken bouwen. Dan kan je twee dingen doen om dit te oefenen: vrij bouwen of nabouwen.
Als je kiest voor vrij bouwen dan kan je de oefening uit het wiskundeschrift ( p 61 oef 5 ) helemaal nabootsen. Het voordeel daarvan is dat je de bouwplaat helemaal 360 graden kan draaien waardoor de kinderen letterlijk kunnen zien wat het vooraanzicht of zijaanzicht is.
Bij nabouwen moet je bestaande blokkenbouwsels helemaal correct nabouwen. Ook daar kan je de bouwplaat weer 360 graden draaien.
Op deze website kan je nog wat oefenen voor de toets van kloklezen morgen. Denk er ook aan dat je de uren van de namiddag goed leert: vb: 1 uur in de namiddag is 13.00 uur. Een trucje daarvoor is dat je het gegeven uur + 12 doet: voorbeeld: 10 uur ' s avonds wordt dus: 10 + 12 = 22 uur.
Vandaag nog wat aan kloklezen gedaan en geoefend op euro's en eurocenten. Voor het kloklezen oefenen we nu op het uur, halfuur, kwart voor en kwart over. Bij het inoefenen van de euro's en het zien van al die briefjes en muntstukken, gingen sommigen hun oogjes ietsjes meer blinken dan bij andere wiskundelessen.