Op onze studiedag van 5 oktober werden we ondergedompeld in de bewegingspedagogiek van Veronica Sherborne. Deze bewegingstherapie heeft niet in de eerste plaats als doel om de mototrische vaardigheden te verbeteren. Het eerste doel is het zelfvertrouwen en het vertrouwen in de omgeving van een kind bevorderen dmv bewegingsspelletjes.
Een baby krijgt via zijn lichaam de eerste leerervaringen. Hij wordt zich bewust van zijn eigen lichaam. Hierdoor krijgt hij meer vertrouwen en controle over zijn lichaam en maakt hij zich klaar om zijn omgeving te verkennen. De baby leert ook 'de andere' kennen via gewaarwordingen. Door vaak die bewegingsspelletjes te spelen groeit er een band tussen de baby en de volwassene en leren ze elkaar kennen. Door de baby positief te bekrachtigen krijgt hij zelfvertrouwen in de werled rondom zich.
Wij mochten eerst zelf aan den lijve ondervinden hoe zo'n bewegingsspelletjes verlopen en dat 'de andere' je een veilig en geborgen gevoel kan geven. Nadien werden de oefeningen meer teogespitst op onze doelgroep, nl 0-3 jaar.
Een grote doos in de gang met deurtjes erin werd door de grote peuters omgetoverd tot een heuse paddestoel. Met verf, penselen, lijm en veel ijverige vingertjes werd dit een super groepswerk. Vrijdag gaan we samen naar het bos op zoek naar echte paddestoelen en kabouters.
Oh, wat is dat op ons papier? Zo'n dik wit bolletje. En dan nog wat verf erbij in een leuk kleurtje. Even voelen! Oh, lekker zacht en warm en je kan het helemaal openwrijven. Experimenteren en indrukken opdoen: dat zij enkele van de doelen bij de activiteiten bij de kleine peuters. Een geslaagde activiteit.
Kijk eens! Wij kunnen al alleen stukjes boterham eten. Flink, hé. En wij gaan volop op ontdekking in het lokaal en bij elkaar. Een leuke bende, die Vlindertjes.