Voor het vertrek werd de herstelde fiets van Twan aangepast
en de reservefiets van Maurits weer in de camionette geladen. Die zou later die
dag alweer uitgeladen moeten worden als Leo dit keer een loskomende manivel had.
Gelukkig gebeurde dit in de laatse15 km van de rit. Of toch bijna het einde,
want bij aankomst in het geboekte hostal, bleek daar geen plaats te zijn. De
fietsschoenen moesten opnieuw aangetrokken worden om onze intrek in een 6 tal
km verder gelegen hotel te vinden.
Deze rit werd gekenmerkt door ongelooflijk mooie
vergezichten. Hilde die al een hele tijd sukkelt met een stijve nek en andere
kwaaltjes kon voor het eerst op deze reis genieten van het landschap? Dat was
er dan ook naar. Heerlijk om zien. Ook gezellige pick-nick onderweg boven op de
berg.
Spijtig van de strakke wind op kop die deze rit samen met de
beklimmingen onderweg ook weer heel zwaar maakte. Wij volgers doen ons petje af voor de fietsende
Krakken. Gelukkig ligt hun steentje nog in de auto en moeten ze dat niet heel
de tijd meezeulen. Als wij in Compostela aankomen zullen zij hun oorkonde dik
verdiend hebben.
Vandaag weer vroeg naar bed want de vermoeidheid begint bij
sommigen zwaar door te wegen.
Vanmorgen vertrokken de Krakken om 8u45. Omzeggens van bij de start hing er zware
bewolking in de bergen. De fietsers hadden al onmiddellijk een zeer zware beklimming
voor de boeg. Bij regen en mist werd de eerste beklimming genomen naar de
kapel, het kruis en standbeeld van Roelandt . Daarboven aangekomen waren de
Krakken verkleumd. Dirck was boven
doorgereden omdat hij bibberde van de kou, en stond de anderen op een droog
plekje op te wachten in Roncevalles. Spannend, want als hij de anderen miste in
de afdaling dan had hij een groot probleem. En wij ook, als we hem moesten
zoeken. Hij heeft geen GSM op zak. Intussen hadden wij de kansde fiets van Twan te laten herstellen in een
mooie sportzaak? De technicus was daar meer dan een uur mee bezig en vroeg
slechts 20,00 euro voor zijn werk. Ongelooflijk hoe behulpzaam die Fransen toch
kunnen zijn.
De krakken die verkleumd bovenkwamen, waren blij dat een
half uur later de zon doorbrak die de
rest van de dag van de partij bleef. Dra ging het van 14 naar 27 graden en werd
onderweg heel onze voorraad Cola opgedronken.
Ondertussen reed Twan verder op de aangepaste fiets van Maurits alsof er niets aan
de hand was.
In het hotel aangekomen werd een frisse pint gedronken op een geslaagde maar
zware dag. Alle miserie van onderweg was dan alweer vergeten.
Vanmorgen werd heel de camionette leeggehaald om de
reservefiets die Maurits had meegenomen om te bouwen op de maat van Twan. Met
diens fiets is hier niets mee aan te vangen. Het kabeltje van zijn derailleur
is zodanig uitgerafeld dat schakelen onmogelijk is. En dat is iets dat in deze
omgeving heel erg nodig is. Wij staan immers aan de voet van de Pyreneeën. Morgen
is het zover, dan fietsen de krakken Spanje binnen. Met om te beginnen al een
serieuze klim waar tegen opgekeken wordt.
Vanavond gaat iedereen na het avondeten, en na het ophalen
van herinneringen aan die klim van 5 jaar geleden, dus braafjes naar bed om
uitgerust te zijn voor de nieuwe avonturen die ons te wachten staan. Volgens de
weersverwachting is er 50 % kans op regen. Hopelijk valt die dan ergens anders.
Zo beste spectateurs, wij sluiten de oogjes.Doen jullie maar hetzelfde.
Monsterrit vandaag van 207 km, met heel wat hoogtemeters, en bovendien nog verschillende lekke banden en het versnellingsapparaat van Twan dat het nu volledig laat afweten. Hij kan nog alleen van groot voorblad naar klein voorblad schakelen, en zal morgen noodgedwongen op de reservefiets van Maurits moeten verder rijden. We gaan proberen een fietsenmaker te vinden die handig genoeg is om de herstelling aan Twans fiets uit te voeren. Maar of we die hier gaan vinden dat is nog af te wachten. Meer dan 1200 km zijn al in totaal afgelegd en we zitten dus over de helft. Spanje lonkt.
Wegens de geplande lange rit werd reeds om 8u15 vertrokken. Al na zon drie kwart uur fietsen al een lekke band! Moest er nog aan mankeren. Overdag enkele regendruppels maar overwegend droog. Onderweg werd nog verkeerd gereden. GPS is een mooi ding maar het werkt niet altijd vlekkeloos. Dan maar de volgwagen telkens vooruit gestuurd om de weg te verkennen en uiteindelijk om 20 uur in het hotel Feu de Bois aangekomen. Een werkdag van 12 uur voor een hobbykan dat tellen. Alle fietsers zijn dan ook uitgeteld en willen alleen nog maar eten en gaan slapen. Welverdiend!
Vanmorgen steile start. Gelukkig kregen de Krakken een
stevig ontbijt voorgeschoteld, want al van bij het begin moest er stevig
geklommen worden. Twan kon zich nog eens laten gaan. Wegmarkeringen waren in
het begin maar povertjes, en wij volgers, moesten zelfs de weg vragen aan een
paar lokale wandelaars. Rond 10u45 tijdens de eerste stop begon het zowaar te
regenen. Eerst twijfelachtig, zodat onze fietsers niet goed wisten wat te doen.
Regenjasjes aan of uit? Al vlug werd duidelijk dat de slijkvangers achteraan
moesten gemonteerd worden en de regenjasjes geen overbodige luxe waren.
s Middags eten aan een treinstation in een bushokje. Gezellige boel hoor! Zie
fotootjes.
Nadien door de regen zonder stoppen naar Allemans waar we al
rond drie uur aankwamen. Lekker douchen en daarna bijpraten in de bar van het
hotel. Interessante gesprekken over o.a. de betekenis van hoogtemeters zoals
aangeduid door de fiets-GPS. Bleek dat daar nogal wat misverstanden over
bestonden. Maurits heeft alle deelnemers uitgelegd wat dit begrip nu eigenlijk
inhoudt.
Kunnen wij in de toekomst tegen andere onwetenden gaan oreren natuurlijk.
Ook nu geven we enkele fotootjes mee om jullie een idee te geven van hoe het
hier aan toe gaat. Het is niet allemaal zo ernstig hoor! Dat kan je wel zien.
Morgen vroeg uit de veren. Er staat een lange rit op het
programma. Als sommige thuisblijvers zich nog eens in bed omdraaien, zijn de
Krakken al op pad.
Vandaag relatief rustige rit. Temperatuur van 25 tot 29
graden, wat de zeer mooie rit van toch 137,5 km over een heuvelachtig parcours ,
toch nog behoorlijk vermoeiend maakte
Mogelijk zeggen 1275 hoogtemeters u niet veel. Maar doe het maar bij zon temperatuur
en met alle mankementen die oude krakken .
Onderweg met de volgwagen gestopt voor een Pharmacie, want
onze Eddy worstelt met een verkoudheid en hoopt met een spray hiervan af te komen,.
Pijnstillers voor Leo die deze preventief neemt. Kan slim zijn! Daarnaast een
boulangerie binnen gesprongen voor vers brood, zodat we opnieuw een dagje
verder kunnen.
Vanmiddag lunch in de feestzaal van een gemeentehuis.
Kwestie van connecties te hebben met de lokale autoriteiten. Daarvoor zorgde
Maurits dan weer. De burgemeester (vrouwelijk) van het oord kwam ons zelfs
special begroeten.
Ons Hilde kwam eerst aan in ons eindpunt St. Julien, ondanks
haar pijnlijke nek. Een Pintje Grimbergen was dan ook de kroon op het werk.
Jullie denken misschien, die eten en drinken alsmaar i.p.v. te fietsen, maar het kan maar smaken hé.
Twan zorgde weeral voor een specialekke. Nadat hij zijn was deed,
hing hij die op een kapstok aan de dakgoot en plof de was lag drie meter
dieper op een lager gelegen dak van golfplaten. Tijdens de maaltijd werden
plannen gesmeed om de was op te recuperern. Met een touw naar beneden was een
voorstel, een ander om met een lange schepnet van het zwembad de was op te
vissen. Een lange stok werd echter niet gevonden. Uiteindelijk had Maurits een
briljant idee. Met een lint met een haak aan werd de kapstok opgevist. Eind
goed al goed zullen we maar zeggen.
Gilberte die nu als passagier meerijdt met de volgwagen,
beklaagt zich dat ze tijdens een stop niet uit de wagen mag. Dat is helemaal
niet waar, maarwe vergeten soms dat zij
er ook in zit omdat ze zo stil is hmm hmm. Heb een kikker in mijn keel denk ik.
Zo, dat was het dan weer voor vandaag. Hopelijk morgen weer
wifi in het hotel en beleven we alweer wat nieuws.
Sorry volgers van de blog, dat jullie de laatste dagen op
jullie honger moesten blijven zitten.
Het is mij niet altijd mogelijk om wat voor reden ook,
jullie van leesvoer te voorzien. Ben soms al blij dat ik s avonds de tijd vind
om mijn fotos over te zetten naar mijn computer, en er enkele op de blog te
plaatsen, zodat jullie dan toch nog iets kunnen zien van wat de Krakken zoal
meemaken.
De laatste twee dagen hebben we onderweg van dichtbij de miserie gezien van
ondergelopen huizen, inboedels die op straat liggen, en autos die weggetakeld
moesten worden na de zondvloed, die dit deel van Frankrijk heeft getroffen.
Onze cyclisten mochten hier en daar wel door de nadarafsluitingen van de
afgesloten wegen, maar moesten af en toe door het water fietsen. De
volgwagen diende met een grote boog om te rijden, en het was dan ook niet
evident om elkaar terug te vinden. Dank zij het navigatietalent van Daniël, die
waakt als een kloek over zijn Krakskes slaagden we daar toch telkens in.
We hebben nu meer dan 700 km op de teller staan. Bijna 1/3
van de totaal af te leggen afstand naar ons einddoel. Gisteren werd 152 km
tegen zon 26 km/h afgelegd, waarvan Twan het grootste deel van het kopwerk
voor zijn rekening nam. Die mist ongetwijfeld zijn maatje, Herman, om een deel van de
kop te doen. Binnen de groep is er door het uitvallen van Daniël ook een andere
taakverdeling ontstaan. Zo is het nu aan Maurits om de fietsers op de juiste
weg te houden, en is ons Pake, Leo, nu wegkapitein die zijn schaapjes bij
elkaar houdt, en gele en rode kaarten uitdeelt. Moet ook nog even vermelden dat
Hilde als enige vrouw onder de fietsers hier kranig haar mannetje staat, al
dient gezegd dat er goed voor haar gezorgd wordt.
De laatste dagen dienen zich allerlei mankementen aan. Deels
mechanisch, zoals het versnellingsapparaat van Twan, deels fysisch. Zadelpijn
bij enkelen en er kampen er enkelen met buikkrampen. Gisteren moesten Dirck en
Eddy na de lunch dringend de pot opzoeken. Eddy was eerst op het toilet in Café
de la Gare en vroeg naar de wifi code, om contact op te nemen met zijn Magda.
Dirck antwoorde 4421 wat de toegangscode van ons vorig hotel was. Eddy schreef
die op het laatste vel, waardoor Dirck daarna met de gebakken peren zat.
Moest ook nog even vermelden dat Eddy hun gisteren over de streep heeft
getrokken. Was dat die br . streep, of wat?
Enfin, maar om te zeggen dat hier buiten het fietsen ook heel wat fratsen
uitgestoken worden en er heel veel lol gemaakt wordt. Meeste lol natuurlijk in de namiddag bij aankomst, met het schuim
van een Leffe of een Pelfort aan de lippen.
Zo, dikke groeten en kusjes van DeKrakken en
nog maar eens tot wederhoren
Goede sfeer in de groep. Spijtig dat Nadin, Gust en Peter morgen afscheid van ons nemen. We hebben samen veel lol gehad en vooral veel hulp. Wij zullen jullie missen.
Gisteravond uitgedost in de blousons van Mercedes, die ons
door de werkgever van Leo ter beschikking werd gesteld, naar het restaurant La
pentiere waar ons een heerlijk diner wachtte.
Vrolijke bende waar de vriendschapsbanden tijdens het nakaarten weer wat
strakker aangehaald werden. Spijtig dat Daniël vroegtijdig naar zijn kamer
moest wegens teveel pijn in de nek als gevolg van zijn val en de daaropvolgende
operatie. Door een relatief goede nachtrust kon hij er vandaag weer tegenaan.
Vanmorgen verlieten De Krakken ruim een kwartier voor het voorziene
vertrekuur onder een grijze lucht het hotel Les Paturelles weg naar onze
volgende bestemming: Chelles.
Deze rit zal menig Krak niet licht vergeten. Liefst een
dikke 1100 hoogtemeters kregen ze voor de kiezen. Rond de middag hadden de
begeleiders een mooi plekje gevonden voor de lunch. Alles werd opgesteld, tafel
gezet, spek gebakken, alle stoeltjes klaar gezet voor de slaven van de weg en
dan bleek dat de fietsers een andere weg genomen hadden. Zij stonden een
10-tal kilometer verder op de begeleiders te wachten! Zo moesten deze laatsten
alles in no time inpakken en zich naar de fietsers haasten, waarvan er al een
paar de slapte kregen van de honger.
Enfin, uiteindelijk viel alles in de juiste plooi en kon iedereen er weer
tegenaan. Ook al diende Twan zijn kontje extra te soigneren voor het tweede
deel van de rit. Als je daar meer van wil weten, vraag het hem dan liefst zelf
maar. Ik ga hier niet in detail.
Voor een aantal deelnemers was het toch een opluchting toen
het einddoel bereikt werd. Onderweg werd serieus wat afgezien zoals ze dat in
wielerkringen zeggen.
Als afsluiter stuurde Marc de fietsers zelfs nog een zogenaamd verkorte weg op
die dan nog buitengewoon steil bleek te zijn. Hij werd er van verdacht dit
opzettelijk gedaan te hebben. Niets was minder waar. Nee echt niet, het was er
niet om gedaan! De gps gaf deze weg op, maar die was verboden toegang voor de volgwagen!
Geloof je dit niet, kom het maar controleren! Twan moest zelfs van de fiets uit
vrees dat zijn versnellingsapparaat het zou laten afweten.
Eind goed al goed. Komen wij aan in een prachtig gebouwd
hotel waar het eten bovendien uitstekend is, en de sfeer onder de deelnemers
alweer prima blijkt.
De Krakken zijn : Twan, Eddy, Willy, Dirck, Maurits, Leo en
Hilda.
De begeleiders: Gilberte, Marc en noodgedwongen Daniël die
heel de tocht organiseerde en plande, maar door een spijtige val met Pinksteren
niet kan mee fietsen.
De eerste 4 dagen krijgen zij het gezelschap van Nadin, Gust
en Peter.
Vandaag is het
vertrek gepland rond 8 uur, maar eerst staat er een ontbijt klaar in de
gebouwen van Elscolab om u tegen te zeggen. Hiervoor heeft Philip gezorgd, een
medewerker van Maurits. De overschot van dit overdadig ontbijt wordt nog in de
camionette gezet. Deze zit al vol met gesponsord fruit en andere eetwaar.
Alhoewel we slechts met zn dertienen zijn voor de eerste 4 dagen lijkt het
wel of we voorraad meenemen om een wereldreis te beginnen.
Bij het vertrek is ook de burgervader van Kruibeke aanwezig.
Een speech van de burgemeester is er deze keer niet bij. Toch wordt zijn
aanwezigheid gewaardeerd.
De tocht zelf loopt langs de Dender via Dendermonde naar
Aalst. Twan slaagt erin om tweemaal plat
te rijden op zon korte afstand. Je moet het maar doen! Verder ging het via
Ninove richting Mons. De grens werd overgestoken in de omgeving van Maubeuge.
Daar werd een fotootje genomen, en trachtte Eddy vanuit België in Frankrijk te
plassen, wat hem zuur opbrak. De plaatjes van zijn schoenen zaten onder de
modder waardoor hij nog moeilijk in zijn pedalen kon klikken.
In totaal werden zon 158 km gereden in droog maar bewolkt
weer, en werden 855 hoogtemeters overwonnen aan een gemiddelde van 24 km/h.
Aankomst in het hotel waar de nodige pintjes werden verzet,
kwestie het verloren vocht te compenseren. Daarna een goede maaltijd genoten,
wat blijkbaar nodig was, want Gust verbruikte volgens zijn boordcomputer 3700
kCal . Ongelooflijki