Maandag was het Pinksteren, dus begonnen we dinsdag met ons thema dat een beetje over onszelf ging. De grassprietjes in het groene gras! Die ochtend keken we naar een prent waarop allerlei kriebeldiertjes verstopt zaten. Konden we ze vinden? En hoe heten deze diertjes allemaal? Ik vertelde een versje en daaruit konden we afleiden dat er verschillende kriebeldiertjes verstopt zaten in ons klastuintje. Meteen begonnen we aan een hele zoektocht. Snel lopen en goed zoeken was de boodschap. Overal zaten plastieken kriebeldiertjes verstopt. Nadien bekeken we wie we allemaal gevonden hadden. Daarna speelden we een kriebeldiertjesmemery, we bekeken allerlei plastieken kriebelbeestjes door loupepotjes, speelden met handpopkriebeldiertjes en we maakten een vlinder uit een koffiefilter en ecoline. Echte tovervlinders vonden de grassprietjes! Na de speeltijd bekeken we een korte film 'Wat veel pootjes'. Over heel wat gekriebel in het gras dus! Na de middag was het zalig weer en gingen we met onze blote voeten eens voelen aan het gras. We speelden allerlei leuke spelletjes in het gras en zochten echte kriebeldiertjes deze keer. Ook werd er gemasseerd en aan de voeten gekriebeld met grassprietjes. Een onvergetelijk leuk moment van dit schooljaar was dit! Na de laatse speeltijd was het voor de allerlaatste keer niveaulezen en genoten we van ons verhaal in onze gemengde groepjes.
Woensdag was het druk in de poppenkast. Papa ging tuinieren en Jan en Els mochten hierbij helpen. Heel wat kriebeldiertjes kwamen kijken natuurlijk! Maar ooh, die stoute kip, die had de mooie bloem omver gelopen! Vanaf nu vergeten Jan en Els nooit meer het poortje van het kippenhok dicht te doen. En gelukkig kon papa dit weer helemaal in orde brengen. Nadien knutselden we nog hard verder aan onze tovervlinder en speelden we nog met al dat gekriebel in de klas.
Donderdag had iedereen zijn stapschoenen aangetrokken en in ieders rugzakje zat zeker een regenjas. Maar die hebben we helemaal niet nodig gehad op onze uitstap naar de Averegten. Het was zalig weer! Juf Noralie begeleidde ons samen met Ziggy, het kleine eendje. Ziggy had iets heel vreemd voorgehad. Ze had een vierkant eitje gelegd! Aan alle dieren in het bos gingen we raad vragen om een gewoon eitje te kunnen leggen. De mol kende niets van eitjes, wel van wormen. Die moesten we vinden door hard te stampen op de grond. Nadien kwamen we aan de vijver de kikker tegen. Die vertelde aan Ziggy hoe zij eitjes legde. Maar die eitjes hadden helemaal geen harde schaal en die worden in het water gelegd. Dat zag Ziggy niet zitten. Maar we leerden wel hoe kikkertjes ontstaan. Zo hebben we twee kleine babykikketjes in de vijver gezet. We doopten hen tot Pieter en Pieke. Heel gek, ze zwommen niet weg maar ze kropen terug op de kant en keken naar ons. Toen was de vraag "Wie kijkt nu naar wie?" We hebben echt "Dag" kunnen zeggen tegen elkaar. Dat was een super leuk moment! Nadien klommen we over grote zandbergen op naar het volgende vriendje van Ziggy. De uil leerde ons hoe je rondjes moest tekenen. We hielpen Zigyy door allemaal met takjes te tekenen in het zand. Daarna kwamen we de eekhoorn tegen en ook enkele vriendjes van de eekhoorn zagen we de bospadjes oversteken en in de hoge bomen klimmen. Omdat de eekhoorn goed kan kijken vanuit zo'n hoge boom had hij wel al eens gezien hoe een vogel in zijn nestje een eitje legde. We maakten dus eerst een nest voor Ziggy. Daarna hielpen we allemaal door ons te hurken en alsof een eitje te leggen. En ja hoor! Toen kon Ziggy het wel! Joepie! Dit was een super avontuur dat we nooit zullen vergeten! Nadien zijn we gaan picknicken en genoten we nog van de speeltuin. Terug op school aangekomen hebben we nog geluisterd naar een verhaal in het gras over een lui lieveheersbeestje en speelden we nog een spelletje over lieveheersbeestjes. En toen was de dag al om! Dankjewel aan de lieve oma van Mateo om ons zo goed te begeleiden die dag!
Vrijdag leerden we een liedje over een vlindertje dat fladdert van bloem tot bloem en we bekeken een kort filmpje over twee kevers die een eitje van een vlinder vonden en dit verzorgden en groot brachten. Dit vonden de kleuters een geweldig filmpje. Enkel gekke geluiden komen voor in het filmpje en dat maakte het alleen nog leuker. Die dag dansten we als echte kriebelbeestjes in het rond. We vlogen, kropen en slopen door de zaal met gekleurde slingers op allerlei zoem-muziek. En toen was onze leuke groene week al snel om!
Onze tovervlinders blijven nog tot het eind van dit schooljaar onze klas opfleuren want het is een prachtig resultaat!
Zo leerden we nog meer tegenstellingen van Nellie en Cezar. Ook over nieuw en oud. Nellie droeg nieuwe schoenen en Cezar droeg ... Nuno: "Springschoenen!" Oké, Cezar sprong inderdaad wel, dat is waar!
We bekeken allerlei prenten waarbij Nellie en Cezar ons verschillende tegenstellingen leerden. Zo was er een prent: "Dichtbij en ...?" Laura: "Verbij!" (veraf)
We keken naar een prent en ik vroeg wat er allemaal op te zien was. Bijvoorbeeld: een kraan die open is, een raam dat dicht is, ... Waarop Hannes heel enthousiast zei: "Een poembak!"
Ik zag dat er wat gekibbel was bij de meisjes tijdens onze koekjestijd op de bank. Op een leuke manier kwam Liene vertellen wat er was. "Juf, Laura is de baas van de bank." Juf Brigitte en ik vonden dit zo grappig verteld dat we moesten lachen. De meisjes begonnen plots mee te lachen en het was ineens opgelost.
Dinsdag begon onze tweede week over tegenstellingen. We namen ons muziekdoosje er weer bij van vorige week en leerden bij dit mooie danseresje een versje. We leerden deze week ook veel meer tegenstellingen van Nellie en Cezar. Zij vertelde ons over dik en dun, veraf en dichtbij, veel en weinig,... Noem maar op! En ook koud-warm, binnen- buiten werd besproken. We lazen hierbij een verhaaltje over 'Warm genoeg!'. We bespraken seizoens- en kledijverschillen, ... Onze oranje kindjes maakten een werkje over 'ijsheet en snikkoud' of beter gezegd 'snikheet en ijskoud'. Ze sorteerden allerlei voorwerpen van de zomer en de winter en ze schrapten wat niet paste. Want een pinguïn hoort nog steeds niet aan het warme strand! We puzzelden hard en we speelden nog veel met de kartonnen dozen van vorige week.
Woensdag bekeken we een prent waarop allerlei gebeurde met open en dicht. Een raam was dicht, de gordijn was open, een kindje waste zijn handen aan een kraan die open stond, de vuilbak was dicht, ... Daarna tijdens de poppenkast ging Jan logeren bij een vriendje. Ook zijn koffer ging open om in te pakken. Toen hij ze dicht deed was hij natuurlijk zijn knuffeltje vergeten! Gelukkig had zijn vriendje veel andere knuffels! Daarna doken we weer in onze dozenberg en maakten onze oranje kindjes hun heet of eerder koud werkje verder af terwijl de gele kindjes goed moesten kijken en kleuren wat open en dicht was.
Donderdag vertelden Nellie en Cezar ons vanalles over vol-leeg, veel en weinig. Zo sorteerden onze oranje kindjes lege en volle bekers op de juiste volgorde en de gele kindjes onderzochten wie weinig en wie veel snoepjes had. Die dag gingen we ook voor de eerste keer fietsen! Heel wat lieve mama's, papa's en oma's hielpen ons hierbij! Dankjewel!
Vrijdag vonden we bij Maja in bed allerlei dopjes en dekseltjes. Zij kreeg ze niet meer op het juiste potje gezet, dus hielpen wij haar. Daarna luisterden we naar een verhaal waarbij Lies het dopje van de colafles kwijtspeelde. We bekeken allerlei voorwerpen en bespraken hoe we die moesten sluiten: een deur met een klink, een tent met een rits, een zakje met een elastiekje, ... Daarna maakten we een reuzenpuzzel van een sleutel. Maar het was geen gewone puzzel, het was een puzzel met allerlei sluitingen. Van Lies die het dopje kwijt was, leerden we later op de dag ook nog een liedje over fles en dopje. En natuurlijk gingen we allemaal met een kartonnen doos naar huis deze week!
Maandag vertrokken we met de oranje kindjes naar de dokter. Dit was de laatste keer. Lobke en Rien waren al geweest. Zij en alle gele kindjes beleefden een leuke voormiddag bij juf Ann. Zo doken zij samen in een verhaal over Max en Fien die een huisje maakte met een kartonnen doos. Ook maakten zij een werkje over wat er in verschillende doosjes kan zitten, vb: kaarten in een kaartendoosje, eitjes in een eierdoos, koekjes in een koekjestrommel, ...
De andere kindjes die mee waren met juf Sanne naar het medisch onderzoek gingen met de bus naar Heist-op-den-Berg. Iedereen klikte zichzelf al vast alsof het gewoonte was geworden met al die busritten van de laatste tijd. Want zo gingen we telkens oefenen in de hallen voor het schoolfeest. Daar aangekomen hebben we dit allemaal heel flink gedaan! We werden gewogen, gemeten, we moesten iets tekenen, we luisterden naar piep-geluidjes enzoverder.
Terug in de klas in de namiddag zagen de grassprietjes elkaar terug. De gele kindjes vertelde ons het verhaal van Max en Fien. En we besloten om de volgende dag allemaal kartonnen dozen te verzamelen zodat wij ook een huisje konden bouwen. We bekeken ook allerlei dozen en materialen die bij die doosjes horen. En we zagen ook dat je materialen op verschillende manieren open en dicht kan doen. Zo heeft een fles een dopje, een glazen pot een scheeltje, een juwelendoosje een deksel, ...
Dinsdag vertelde Nellie en Cezar over 'open en dicht' en 'in en uit'. Nuno demonstreerde dit meteen samen met Cezar en zijn doos die hij had meegebracht. Daarna toonden we allemaal een voorwerp dat we meegebracht hadden dat open en dicht kon. Ik moet zeggen: heel originele materialen zijn we tegengekomen! Een vuilbak, een handpop die zijn mond open en dicht kon doen, een luciferdoosje, een eitje dat riep op ons en als je het open deed zat er een konijntje in dat zei "Joepie, je hebt mij gevonden!", een handtasje, een portemonee, een knuffel met een ritsbuik, ... zelfs Dikke Hilda was nog eens bezoek op ons (zie thema ziek zijn). Hannes had ook een verhaaltje bij over Dribbel die verstoppertje speelde met zijn mama en hierbij waren allemaal flapjes die open en dicht konden. Dus van dit verhaaltje hebben we die dag ook genoten. En Pieter had iets heel spannend bij dat open en dicht kon: een krokodil! (zie filmpje) Al deze materialen werden op een grote ontdektafel gelegd waarop we de hele dag konden spelen, leren en ontdekken met 'open en dicht'. Er waren ook al enkele kartonnen dozen maar zeker nog niet genoeg. Daarom maakten we een korte wandeling naar de carefour om dozen te gaan vragen. En ja hoor, we kwamen met super veel dozen terug! Heel fijn! Maar nog meer dozen zijn nog altijd welkom! Want volgende week leren we hier nog verder over. Maar dus... al die dozen, dat was geweldig in onze klas! Nu konden we echt experimenteren met onszelf en de dozen. We kropen in en uit dozen. We bouwden een huis en keken door de raampjes, we maakten er een auto of een schip van en noem maar op! Die dag bekeken we ook wat er allemaal open en dicht kan met ons lichaam: ogen, mond, handen, ... en we leerden hierbij een leuk versje over een doosje waar je kan inkuipen. Aan het einde van de dag sloten we af met een verhaal over Pieter en de toverdoos.
Woensdag stond er plots een cadeautje in onze kring. Vanwaar komt dat en wat zou erin zitten? Nu was het pakje nog 'dicht' maar we maakten het snel 'open'. Er zat een doosje in. Niet zomaar een doosje, een muziekdoosje. Dat muziek maakte als je het opende en stilletjes was wanneer je het sloot. Er stond een mooi prinsesje in te dansen. De kleuters waren heel verwonderd toen ze het prinsesje zagen dansen. We deden er meteen een verstop-spelletje mee. Het doosje werd door iemand verstopt in de klas en dan mochten de anderen het zoeken door naar het muziekje te luisteren. Ook Els en Jan van de poppenkast speelden verstoppertje op zolder tussen allemaal dozen. Na het poppenspel werd er nog hard gebouwd met de kartonnen dozen en schilderden we een muziekdoosje op de maat van het muziekje.
Volgende week leren we verder en krijgen we nog meer tegenstellingen te zien.
Hierbij enkele foto's van het grote spektakel! Wil je heel de avond nog een keer beleven, kijk dan op volgende link: http://www.ziezoo.be/fotoos/VBS/Comeniusfeest2012/ Met dank aan Peije van Klooster.
Lena moest erg hoesten. Je kent kleuters, ze doen dat dan meteen na. Dit gebeurde ook met Liene. Juf: "Je moet niet alsof hoesten." Liene: "Maar ik hoestte alsecht!"
Laura zat aan de computer en zette haar koptelefoon op haar oren. Maar het was nog niet op de juiste grootte gezet en hij viel weer af. "Juf, mijn telefoonkop is te lang."
Juf: "Vandaag is er eens geen 'kindje van de dag' want we zijn helemaal niet veel in de klas en dan kan dat kindje er niet echt van genieten. Dus dan doen we vandaag alle taakjes samen." Laura: "Nee, dan is het vandaag 'juf van de dag'!"
Wist je dat Hannes heel verliefd een bloemetje gaf aan Amber?!
We sorteerden bloemen. Nuno vertelde ook dat je ook bloemetjes geeft aan iemand waarop je verliefd bent. En dit probeerden we eens uit. Hannes deed dit met veel plezier! Mooi om te zien!
Maandag begonnen we dus met een sportieve voormiddag in de hallen in Putte. Hopla, hopla viel goed in de smaak bij de grassprietjes! We genoten er enorm van, grenzen werden verlegd en er zijn geen ongelukken gebeurd. Na de middag leerden we ons versje voor moederdag, dat ook op ons knutselwerkje kwam. Daar hebben we die dag nog hard aan verder gewerkt! En aan het eind van de dag oefenden we nog eens de apotheose. Ja, veel oefenen deze week! Alles in thema van het schoolfeest.
Mama's houden van bloemen. Dinsdag sorteerden wij bloemen op verschillende manieren. Naar soort en naar kleur. We genoten ook nog van een verhaal en we oefenden voor het schoolfeest. Met auto's gingen we naar de hallen en stonden we voor de allereerste keer op het grote podium. Spannend was dat wel!
Woensdag hebben we de hele dag koekjes gebakken voor onze mama's! Natuurlijk werden het hartenkoekjes! Echte bakkers aan de slag! Knap om te zien en het verliep heel gezellig in onze klas in kleine groepjes. Onze klas rook lekker die dag. Deze dag kwam er ook bezoek. Enkele kinderen en leerkrachten van een ander land kwamen eens piepen in onze klas. De eerste gasten waren gearriveerd. Je voelde het schoolfeest dichterbij komen.
Donderdag vertrokken we meteen met de bus naar de hallen. Nu zagen we nog veel meer nieuwe gezichten. Wel leuk om met zoveel andere talen in aanraking te komen en vooral leuk om te zien hoe kleuters hiermee omgaan. Die dag bekeken we ook allerlei schoenen van mama nadat we luisterden naar een verhaal over een kindje dat samen met zijn mama naar de markt ging en haar probeerde te volgen door naar haar schoenen te kijken. We deden achteraf een hele modeshow met de hoge hakken. Dit was niet even gemakkelijk maar wel super leuk om zo eens te paraderen op muziek. Nadien hoorde ik "Nu juf Sanne, nu juf Sanne, nu juf sanne!" roepen. Oké, ik heb dan ook eens modeshow gelopen maar hier zijn geen foto's van... hihi.
Vrijdag hadden onze kleuters heel de voormiddag generale repetitie! Na de middag hebben we nog goed gespeeld, zowel in de klas als buiten. Nog eventjes alle remmen los en dan klaarmaken voor het grote spektakel!
... Die avond was het zover! Groene en roze T-shirts werden aangetrokken, een buikdansrokje en een vestje gaf nog net dat ietsje meer. En dan klaar om zo stilletjes mogelijk naar het podium te stappen. Onze jongens gaven de aftrap! De meisjes stonden achter het gordijn te wiebelen, stiekem te kijken en zeiden "Juf, ik ben toch wel een beetje zenuwachtig". Wij probeerden hen gerust te stellen maar terwijl had je als juf ook een snel kloppend hartje. En daar gingen ook de meisjes! De jongens trommelden en schudden erop los en de meisjes shakten er alles af! Daar stonden we dan voor 800 man alles te geven! Nadien terug achter de schermen... "Luister eens, dit applaus is voor jullie!" Je moest ze eens zien glunderen! Het was een geslaagd schoolfeest dat we zeker niet snel zullen vergeten!