We leren over kleuren dus maandag hadden alle grassprietjes één of meerdere voorwerpen bij in een bepaalde kleur. Bijvoorbeeld: een rode brandweerwagen, een oranje wortel, een gele eend,...
Er zijn veel verschillende mensen op de wereld. We zijn ook met veel verschillende kindjes in onze klas en elk kindje voelt zich anders. Zo zwemmen er ook heel veel vissen in de zee. Zouden die zich ook allemaal anders voelen? We doken samen in het boek 'Vrolijk' over allemaal verschillende vissen met allerlei gevoelens. We probeerden ze eerst te raden. Hoe kijkt die vis? Kijk ook eens zo. Voelde jij je ook al eens zo? Waarom? Gekke-vissen-bekken-trekken was dus de bedoeling! Zo doken we elke dag in een ander gevoel. Maandag leerden we over 'blij'. We maakten muziek, lachten en zongen. Dinsdag begon de dag heel wat droeviger. Snot de slak mocht niet meespelen van zijn vriendjes. Daar werd hij heel verdrietig van. We bespraken ook ruzies op de speelplaats en wat dat met je doet als je niet mag meespelen. Woensdag was het een zowat vanalles dag. Lobke werd gevierd, we maakten onze werkjes over gevoelens van de vorige dagen verder af, we puzzelden veel en we verwenden elkaar eens lekker met een massage. Dit omdat Wortel en Peentje boos op elkaar waren in een verhaal. Aan het einde werden ze terug goede vrienden en gaven ze elkaar een dikke knuffel. Wij knuffelden elkaar ook eens goed en daarna masseerden we elkaar op ontspanningsmuziek. Dat was voor sommigen onwenning, voor anderen een leuke ervaring. Het was leuk om te zien hoe sommigen uit een diepe slaap moest gewekt worden. Nadien deden we hierover een kringgesprek. Iedereen was heel rustig, vond het een fijne ervaring en als dikke vrienden gingen we terug aan het werk. "Wat een ongelooflijk vriendschappelijke klas!", dacht ik als glunderende juf. Donderdag hing er een dikke donderwolk boven het hoofd van bruine beer en witte beer. Ze maakten steeds ruzie en konden heel boos kijken in het verhaal. Vanaf die dag hebben we allemaal een bezoekje gebracht aan de schildertafel wanneer we dat zelf wilden. We maakten prachtige vrije kunstwerken, op die manier kon iedereen zijn gevoel hierin kwijt. We sorteerden die dag ook kaartjes per gevoel en werkten met de doos vol gevoelens: "Wat gebeurt er op deze prent?", "Hoe voelt dat kindje zich?", "Hoe zie je dat?", "Heb jij je ook wel al eens zo gevoeld?" Vrijdag was kikker erg bang. Hij sliep niet goed door allerlei enge geluiden. Maar spoken bestaan toch niet?! Gelukkig ging dit bange avontuur snel over door het verjaardagsfeest van Aden. Het was dus een leuke week vol gevoelens!
Omdat onze grassprietjesklas zowel een klas voor 3 jarigen als voor 4 jarigen is, vertelde ik het verschil tussen gele kindjes en oranje kindjes. Gele kindjes hebben soms andere werkjes dan oranje kindjes. Onze gele kindjes zijn de jongste van de klas, de oranje de oudsten maar we zijn allemaal groot en allemaal grassprietjes. Toen ik dacht dat ze het ongeveer begrepen zei Jenne (geel kindje) "Ik ben een oranje kindje want ik heb een oranje T-shirt aan."
Voor de speeltijd begint eten we altijd allemaal een koekje of iets gezond. Zo at Maarten worteltjes. Hannes zat naast hem en zei "Ik lust geen worteltjes." Waarop ik vroeg waarom niet. Hannes: "Die komen wel van een konijn hé juf!"
Hallo wie ben jij? Hoe heet jij? Leuk dat je erbij bent! Zo begon onze eerste schooldag. We leerden elkaar beter kennen en ook Pieter, een nieuw jongetje in onze klas, vond snel zijn weg. De eerste dag werden we meteen voorgesteld aan 'Maja' onze klaspop. Zij trok samen met ons op verkenning door heel de school. We overliepen samen nog eens alle afspraken en dan leerden we ook de regels van onze nieuwe klas kennen. We speelden in de nieuwe hoeken en leerden na enkele dagen ook gerichte keuzes maken tijdens het vrij spel met onze kentekentjes. Elke dag is er ook een 'kindje van de dag' die de juf moet helpen bij de kalenders, moet helpen met de bekers, eerst in de rij mag staan en ander taakjes mag uitvoeren. We speelden, stempelden een groot kunstwerk voor op onze deur en luisterden naar verhalen. We maakten kunstwerken over onszelf en sommigen schilderden voor het eerst met een fijn penseel. We dansten met onze schooltassen en leerden ook het verschil tussen kleine en grote schooltassen. Zo leerde Beertje ons ook waar hij overal zat: 'op', 'onder', 'naast', 'achter' de schooltas. We werkten, lachten, knuffelden en vertelden veel aan elkaar zodat iedereen zijn plekje vond in de klas. We hebben zelfs al een groot feest gehouden voor onze eerste jarige: Laura! En we hebben zelfs een toverdrankje gemaakt en samen getoost op een super leuk schooljaar!
Hallo! Wij zijn de grassprietjes! Grassprietjes zijn groen, klein, springerig, genietend en groeiend! Maar welke grassprietjes zitten er dit schooljaar in de grassprietjesklas? Dat zie je hieronder!