Winterpret Het is wat gek bij dit lente weer, maar het zijn zo'n mooie foto's. Ik dacht alle sneeuw foto's samen te posten en wachte op de volgende witte-winter-prik. Misschien mag ik er van uitgaan dat het vanaf nu zomer wordt.
De sint en zwarte piet een thema dat leeft of moet ik zeggen een thema dat door de kinderen in leven wordt gehouden? We maken er een feest van met versieringen en liedjes. Dit jaar weren er waarschijnlijk veel brave kinderen want wij kregen nieuwe fietsen voor op de speelplaats. Fietsen die meer op onze maat zijn, en cooler!
We praten in ons klasje al een tijdje over appels, peren en ander lekker fruit.
Dinsdag brachten we allemaal een appel mee en sneden we hem in kleine stukjes om appelmoes te bereiden.
Wat heeft dat gesmaakt!
We kunnen natuurlijk niet allemaal tegelijk aan het werk dus zaten er ook kindjes in de hoekjes te spelen tot het hun beurt was om te komen snijden
Vandaag brachten al onze kindjes een grote oranje appelsien mee. Alle kleuters hebben zelf hun appelsien geperst om nadien lekker te smullen....MMmm...vitamientjes zijn lekker!
Deze week gaan we nog raadselspelletjes spelen rond ruiken, voelen en proeven van fruit Wie kan elk stuk fruit herkennen?
De meeste vruchten kenden we al, maar niet allemaal. Vooral die 'grote peer', 'groene appel' of 'meloen' was iets raar. Nadien bleek het een mango te zijn. we mochten eerst een ruiken en voelen.
Opletten dan, want de messen zijn scherp. De blokjes fruit prikken wij op een stokje en dan lekker smullen!
We zijn er op uitgetrokken, op zoek naar een boom waar appels aan groeide. Al een beetje teleurstelling dat er haast geen appels waren zonder gaatje of rotte plek. Daarom is de meester 'voorzichtig!' in de boom moeten klimmen. Onze buit omvat naast de peren die in overvloed aan de boom hingen ook enkele rode appels. Wie thuis ook een appel boom heeft, mag altijd een appeltje meebrengen.
Een volgend schooljaar is begonnen, dus een nieuwe blog. De mensen die vorig jaar de blog ( van 1K A&B) volgden weten waar ze zich aan kunnen verwachten. We zullen dus proberen via deze weg een beeld te geven van wat er in onze klas leeft.
Hopelijk beleven u en uw kind er veel plezier aan.
Nelly en Cezar brachten een Paasboom mee naar de klas met allerlei spulletjes om hem te versieren. Zowel eitjes als figuurtjes konden we in de boom hangen. We sorteerden de verschillende soorten eitjes qua grootte, kleuren, open en dichtdoen,...
We knutselden een Paasklok met eitjes aan! Daarnaast verfden we mooie Paaseieren, maakten een klok met stroken papier die we moesten meten om de vorm van de klok te behouden.
Halfweg de week bracht de Paashaas of was het nu de Paasklokken een mandje met eitjes om al eens te kijken naar de verschillende soorten chocolade eieren qua vormen, versiering, papier rond of niet,... MMM... Wat waren die chocolade eitjes toch lekker!!
Om de Paasklokken of Paashaas te foppen trokken we op 1 april onze gordijnen dicht! Zo moesten ze binnen komen kijken om te zien of we wel flink gewerkt hadden! Maar vrijdag morgen kwamen we in ons klasje en oohhh jeee... Er waren op het eerste zicht geen Paaseieren te vinden, we zochten in de speelrekken, hoekjes maar niks te vinden... Of toch! De Paasklokken hebben ons ook gefopt en de paaszakjes mooi onder de Paasklokken gehangen!
Tijdens de projectweek doen we extra ons best om klas overschrijdend te werken, momenten met het lager en andere kleuterklasjes worden extra in de kijker gezet!
Met de hele school begonnen we elke ochtend met ons themalied: Vliegen van Guustje!
We dansten samen met de kinderen op de muziek.
Daarna bleven we meestal met de kleuters samen voor nog een gezamenlijke activiteit zoals:
* Op de grond gaan liggen en waarnemen wat we zoal zien hoog in de lucht!
Daarna schilderden we onze bevindingen op papier.
* Met de hele kleuterteam leerden we het liedje aan: We stegen met een zucht
* De kinderen konden samen naar een poppenspel kijken.
We knutselden samen met de klas van juf Edel een reuzenluchtballon die we hopelijk kunnen showen op het schoolfeest.
Maar natuurlijk wilden we ook iets leuks om mee te nemen naar huis, daarom knutselden we een kleine luchtballon voor mee te nemen naar huis.
Iedere klas maakte ook een groepswerkje dat met de ruimte, hoog in de lucht te maken had! Wij maakten met onze klas een regenwolk.
We maakten ook werkblaadjes:
Dezelfde wolkjes zoeken qua vorm en ze één dezelfde kleur geven.
Tel de ballonnen per soort en duid het juiste aantal aan.
Om de weekleuk af te sluiten kregen alle kleuters een ballon met helium aan en dansten samen ons dansje nog eens voor de mensen die hun (klein)kinderen of familie kwamen afhalen.
Als we aan Lente denken, denken we ook aan nieuw leven! Nieuwe babydiertjes worden geboren...
Wij kregen kuikentjes op bezoek! Een hele week lang mochten we deze verzorgen door hun hok proper te maken, eten en drinken te geven en door hun natuurlijk ook een beetje warmte en liefde te geven!
We tekenden een kuikentje die net uit het ei kwam en gaven het een leuke naam! Wanneer we zeker wisten van waar een kuikentje kwam, knutselden we een familie kip. Mama en papa haan knutselden we in mekaar, later kwam het kuikentje en een eierschaal erbij!
Nelly en Cezar hadden eitjes in de klas! We mochten er mee koken! We maakten de eitjes klaar op verschillende manieren. een roerei, een spiegelei, een gekookt ei. Zo zagen we hoe een ei er vanbinnen uit ziet, wat er veranderd door het klaar te maken op verschillende manieren. Na het koken mochten we proeven! MMM, wat kunnen eitjes toch lekker zijn!
Om mama kip te bedanken voor de lekkere eitjes, knutselden we een kip op papier. We maakten ook een luisterdictee waarbij we goed moesten luisteren welke kleur welke kip mocht krijgen!
Aan de volgende fotos kunt u zien hoe het was om kuikentjes in de klas te hebben!
We knutselden een eigen bloempotje van gekleurd papier en een plastic potjes! Daarna zaaiden we er tuinkers in op watjes!
Om het lentegevoel compleet te maken zaaiden we ook plantjes en bloemen in aarde!
Als we aan de lente denken, denken we ook aan lentebloemetjes! We gingen naar de markt op zoek naar tulpen, hyacinten, krokussen en narcissen. We deden dit met de hulp van fotos! Wanneer we ze niet vonden vroegen we hulp aan de marktkramer! Natuurlijk moesten we de bloemetjes betalen, 1 kleuter mocht de aankoop regelen en de bloemetjes betalen.
Eens we in de klas waren, hebben we de bloemen nog eens bekeken en besproken.
We roken aan de bloemen en keken naar de verschillen en gelijkenissen ervan.
Briekje bracht voor heel even plantjes mee naar de klas die hij samen met zijn mama uit de tuin uitgegraven heeft!
We maakten zelf een bloemenwinkel in onze klas met allerlei soorten bloemen van losse bloemen, tot bosjes bloemen en bloemstukjes en planten.
We knutselden een hyacint en spoten er een beetje parfum op, zodat ze even lekker ruiken als onze echte hyacinten!
We kregen dinosaurussen op bezoek in onze klas en leerden over hoe ze vroeger leefden, wat ze ten, hoe ze geboren werden, dat er verschillende soorten bestaan en nog veel meer leuke dingen! We knutselden een eigen dinosaurus met landschap. We konden zelf kiezen welke dino we in mekaar knutselden! Een dino uit klei of een dino uit kosteloos materiaal, waar we alles zelf mochten kiezen (poten, lijf, nek, ).
We deden nog veel meer!:
We schilderden een eigen dinosaurus met verf en zand.
We gaven de dino zijn scherpe tanden terug op een werkblaadje.
We maakten een eigen memorie van dinosaurussen.
We maakten een dino met verschillende vormen (halve cirkel, driehoekjes, vierkanten, )
We telden dezelfde soorten dinos in de klas qua kleur grootte, soort.
We knipten en kleefden dinos van klein naar groot.
We luisterden naar verhaaltjes over dinos, Er waren zelfs verhaaltjes met dino geluiden bij!
Naast dit werkend leren, konden we ook met de dinosaurussen spelen in de klas en in de gang!
We maakten zelf een dino landschap met verschillende materialen, creëerden bomen, struiken met blokken en zelfgemaakte materialen.
Het was een fijn thema om over te leren en spelen!
Om het thema te starten gingen we op zoek naar dieren met strepen en vlekken, daarna mochten we een werkblaadje maken om dieren met strepen en vlekken juist te sorteren in de juiste kolom.
We zagen ook dat er verschillende soorten strepen en vlekken waren qua lengte, grootte, vormen, vormgeving,...
We gingen op zoek in de school naar strepen, sporen en vlekken! We vonden er een heleboel! Zelfs op onze kleren of lichaam vonden we strepen of vlekken.
We gaven een zebra zijn streepjes terug, een koe haar vlekken terug maar we maakten haar een beetje blijer met kleurenvlekjes zoals de koe uit ons verhaaltje! We luisterden ook naar het verhaaltje van Inna poes, omdat zij graag streepjes wou hebben, hebben we een poes gecreëerd met streepjes! Dit deden we door met een vork streepjes te krassen op de poes. We puzzelden een varkentje in mekaar en gaven het moddervlekjes naar eigen keuze!
We ontdekten zelfs dat er iemand op bezoek geweest was in de klas op vrijdag ochtend want er waren vreemde voetsporen op de tafels met een verrassing! Het was niet van Nelly en Cezr, ook niet van een juf of kindje... De verrassing bleek een boek te zijn, het boek vertelde ons meer over voetsporen! => Wie wou mocht zelf voetsporen of handafdrukken maken in de klas of buiten.