Juf edel en meester Pieter heten jullie welkom in de 2de kleuterklas
Zoeken in blog
Dropbox
Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.
2de kleuterklas A en B
27-09-2010
fruitmand --> fruit brochetten
De meeste vruchten kenden we al, maar niet allemaal. Vooral die 'grote peer', 'groene appel' of 'meloen' was iets raar. Nadien bleek het een mango te zijn. we mochten eerst een ruiken en voelen.
Opletten dan, want de messen zijn scherp. De blokjes fruit prikken wij op een stokje en dan lekker smullen!
We zijn er op uitgetrokken, op zoek naar een boom waar appels aan groeide. Al een beetje teleurstelling dat er haast geen appels waren zonder gaatje of rotte plek. Daarom is de meester 'voorzichtig!' in de boom moeten klimmen. Onze buit omvat naast de peren die in overvloed aan de boom hingen ook enkele rode appels. Wie thuis ook een appel boom heeft, mag altijd een appeltje meebrengen.
Een volgend schooljaar is begonnen, dus een nieuwe blog. De mensen die vorig jaar de blog ( van 1K A&B) volgden weten waar ze zich aan kunnen verwachten. We zullen dus proberen via deze weg een beeld te geven van wat er in onze klas leeft.
Hopelijk beleven u en uw kind er veel plezier aan.
Nelly en Cezar brachten een Paasboom mee naar de klas met allerlei spulletjes om hem te versieren. Zowel eitjes als figuurtjes konden we in de boom hangen. We sorteerden de verschillende soorten eitjes qua grootte, kleuren, open en dichtdoen,...
We knutselden een Paasklok met eitjes aan! Daarnaast verfden we mooie Paaseieren, maakten een klok met stroken papier die we moesten meten om de vorm van de klok te behouden.
Halfweg de week bracht de Paashaas of was het nu de Paasklokken een mandje met eitjes om al eens te kijken naar de verschillende soorten chocolade eieren qua vormen, versiering, papier rond of niet,... MMM... Wat waren die chocolade eitjes toch lekker!!
Om de Paasklokken of Paashaas te foppen trokken we op 1 april onze gordijnen dicht! Zo moesten ze binnen komen kijken om te zien of we wel flink gewerkt hadden! Maar vrijdag morgen kwamen we in ons klasje en oohhh jeee... Er waren op het eerste zicht geen Paaseieren te vinden, we zochten in de speelrekken, hoekjes maar niks te vinden... Of toch! De Paasklokken hebben ons ook gefopt en de paaszakjes mooi onder de Paasklokken gehangen!
Tijdens de projectweek doen we extra ons best om klas overschrijdend te werken, momenten met het lager en andere kleuterklasjes worden extra in de kijker gezet!
Met de hele school begonnen we elke ochtend met ons themalied: Vliegen van Guustje!
We dansten samen met de kinderen op de muziek.
Daarna bleven we meestal met de kleuters samen voor nog een gezamenlijke activiteit zoals:
* Op de grond gaan liggen en waarnemen wat we zoal zien hoog in de lucht!
Daarna schilderden we onze bevindingen op papier.
* Met de hele kleuterteam leerden we het liedje aan: We stegen met een zucht
* De kinderen konden samen naar een poppenspel kijken.
We knutselden samen met de klas van juf Edel een reuzenluchtballon die we hopelijk kunnen showen op het schoolfeest.
Maar natuurlijk wilden we ook iets leuks om mee te nemen naar huis, daarom knutselden we een kleine luchtballon voor mee te nemen naar huis.
Iedere klas maakte ook een groepswerkje dat met de ruimte, hoog in de lucht te maken had! Wij maakten met onze klas een regenwolk.
We maakten ook werkblaadjes:
Dezelfde wolkjes zoeken qua vorm en ze één dezelfde kleur geven.
Tel de ballonnen per soort en duid het juiste aantal aan.
Om de weekleuk af te sluiten kregen alle kleuters een ballon met helium aan en dansten samen ons dansje nog eens voor de mensen die hun (klein)kinderen of familie kwamen afhalen.
Als we aan Lente denken, denken we ook aan nieuw leven! Nieuwe babydiertjes worden geboren...
Wij kregen kuikentjes op bezoek! Een hele week lang mochten we deze verzorgen door hun hok proper te maken, eten en drinken te geven en door hun natuurlijk ook een beetje warmte en liefde te geven!
We tekenden een kuikentje die net uit het ei kwam en gaven het een leuke naam! Wanneer we zeker wisten van waar een kuikentje kwam, knutselden we een familie kip. Mama en papa haan knutselden we in mekaar, later kwam het kuikentje en een eierschaal erbij!
Nelly en Cezar hadden eitjes in de klas! We mochten er mee koken! We maakten de eitjes klaar op verschillende manieren. een roerei, een spiegelei, een gekookt ei. Zo zagen we hoe een ei er vanbinnen uit ziet, wat er veranderd door het klaar te maken op verschillende manieren. Na het koken mochten we proeven! MMM, wat kunnen eitjes toch lekker zijn!
Om mama kip te bedanken voor de lekkere eitjes, knutselden we een kip op papier. We maakten ook een luisterdictee waarbij we goed moesten luisteren welke kleur welke kip mocht krijgen!
Aan de volgende fotos kunt u zien hoe het was om kuikentjes in de klas te hebben!
We knutselden een eigen bloempotje van gekleurd papier en een plastic potjes! Daarna zaaiden we er tuinkers in op watjes!
Om het lentegevoel compleet te maken zaaiden we ook plantjes en bloemen in aarde!
Als we aan de lente denken, denken we ook aan lentebloemetjes! We gingen naar de markt op zoek naar tulpen, hyacinten, krokussen en narcissen. We deden dit met de hulp van fotos! Wanneer we ze niet vonden vroegen we hulp aan de marktkramer! Natuurlijk moesten we de bloemetjes betalen, 1 kleuter mocht de aankoop regelen en de bloemetjes betalen.
Eens we in de klas waren, hebben we de bloemen nog eens bekeken en besproken.
We roken aan de bloemen en keken naar de verschillen en gelijkenissen ervan.
Briekje bracht voor heel even plantjes mee naar de klas die hij samen met zijn mama uit de tuin uitgegraven heeft!
We maakten zelf een bloemenwinkel in onze klas met allerlei soorten bloemen van losse bloemen, tot bosjes bloemen en bloemstukjes en planten.
We knutselden een hyacint en spoten er een beetje parfum op, zodat ze even lekker ruiken als onze echte hyacinten!
We kregen dinosaurussen op bezoek in onze klas en leerden over hoe ze vroeger leefden, wat ze ten, hoe ze geboren werden, dat er verschillende soorten bestaan en nog veel meer leuke dingen! We knutselden een eigen dinosaurus met landschap. We konden zelf kiezen welke dino we in mekaar knutselden! Een dino uit klei of een dino uit kosteloos materiaal, waar we alles zelf mochten kiezen (poten, lijf, nek, ).
We deden nog veel meer!:
We schilderden een eigen dinosaurus met verf en zand.
We gaven de dino zijn scherpe tanden terug op een werkblaadje.
We maakten een eigen memorie van dinosaurussen.
We maakten een dino met verschillende vormen (halve cirkel, driehoekjes, vierkanten, )
We telden dezelfde soorten dinos in de klas qua kleur grootte, soort.
We knipten en kleefden dinos van klein naar groot.
We luisterden naar verhaaltjes over dinos, Er waren zelfs verhaaltjes met dino geluiden bij!
Naast dit werkend leren, konden we ook met de dinosaurussen spelen in de klas en in de gang!
We maakten zelf een dino landschap met verschillende materialen, creëerden bomen, struiken met blokken en zelfgemaakte materialen.
Het was een fijn thema om over te leren en spelen!
Om het thema te starten gingen we op zoek naar dieren met strepen en vlekken, daarna mochten we een werkblaadje maken om dieren met strepen en vlekken juist te sorteren in de juiste kolom.
We zagen ook dat er verschillende soorten strepen en vlekken waren qua lengte, grootte, vormen, vormgeving,...
We gingen op zoek in de school naar strepen, sporen en vlekken! We vonden er een heleboel! Zelfs op onze kleren of lichaam vonden we strepen of vlekken.
We gaven een zebra zijn streepjes terug, een koe haar vlekken terug maar we maakten haar een beetje blijer met kleurenvlekjes zoals de koe uit ons verhaaltje! We luisterden ook naar het verhaaltje van Inna poes, omdat zij graag streepjes wou hebben, hebben we een poes gecreëerd met streepjes! Dit deden we door met een vork streepjes te krassen op de poes. We puzzelden een varkentje in mekaar en gaven het moddervlekjes naar eigen keuze!
We ontdekten zelfs dat er iemand op bezoek geweest was in de klas op vrijdag ochtend want er waren vreemde voetsporen op de tafels met een verrassing! Het was niet van Nelly en Cezr, ook niet van een juf of kindje... De verrassing bleek een boek te zijn, het boek vertelde ons meer over voetsporen! => Wie wou mocht zelf voetsporen of handafdrukken maken in de klas of buiten.
We vieren samen met de 2 klasjes feest in de gang! De muziek aan, feestmaterialen aan en feesten maar...
We gooien met confetti, serpentines en dansen erop los! We laten tussendoor zelfs confetti ontploffen... Op het einde van het feestje worden de kinderen getrakteerd op lekkere chips en fruitsap of water!
Na de speeltijd houden we een carnavalsstoet met alle kleuterklasjes samen, dan dansen en zingen we op de speelplaats!
Dankzij de volgende foto's kunnen jullie een kijkje nemen van ons groot Carnavalsfeest en stoet!
We kregen een heleboel carnavalkledij, maskers, hoeden in onze klas! We verkleden ons elke dag opnieuw in iets leuk! Carnaval is natuurlijk niet alleen verkleden! Het is ook feest vieren! We dansen de polonaise doorheen de klas en gang... We trekken gekke bekken, doen gekke dingen!
We knutselden zelf een kostuum in mekaar voor het carnavalsfeestje vrijdag voor de vakantie! De jongens mochten een echte prins Carnaval worden, de meisjes een prinses carnaval! Hiervoor hebben ze hard moeten werken! Een steek knutselen, een cape bestempelen met letters, een masker verven en versieren, pareltjes en rietjes rijgen, stofjes versieren met bloemetjes en ze samen met de juf vastnieten,... We knutselden ook een muziekinstrumentje voor tijdens onze polonaises in de klas en op de speelplaats!
Tussendoor hadden we nog tijd voor verschillende werkblaadjes over Carnaval: een puzzel kleuren en maken, de juiste carnavalist terugvinden, een tekening afwerken + schoentjesparen zoeken Visuele discriminatie teken correct volgens het juiste patroon verder,...
Natuurlijk konden we ons harde werken lonen door vrijdag, tijdens de carnavalstoet staan te pronken!
De voorbije week mochten de kleuters hun knuffel meebrengen naar de klas!
We keken en besproken de knuffels van alle kinderen! Hoe ze eruit zien, welke naam ze hebben, waarom ze juist die knuffel kiezen als lievelingsknuffel,...
We speelden allerlei spelletjes met onze knuffels zoals verstoppertje, dansen,...
We maakten mooie knuffeltjes uit papier om in de kerk te hangen voor Lichtmis! We maakten onze eigen knuffelbeertjes blij door ze zacht te maken en te bekleven met stofjes! We maakten onze eigen knuffel blij door een lekker warm dekentje te knutselen voor hem/haar. We kozen zelf een dekentje en een tekening, die we erna mochten verven! Eens de dekentjes klaar zijn mochten onze knuffels een dutje doen met het dekentje...
Op lichtmis zelf bakten we lekkere wafels samen met de kleuters! De kls mochten het deeg helpen maken. De ingrediënten afwegen, door mekaar roeren, mixen! De L bakte de eerste wafels samen met de kls om de zien wat er gebeurt qua geur en veranderingsproces... Daarna mochten de kls spelen in de verschillende hoekjes of kijken hoe wafels gebakken worden... Later werden de wafels gezamenlijk opgegeten.
We hebben de dokterstas kunnen waarnemen,de materialen besproken en de moeilijke woorden leren kennen/gebruiken. We leerden ook met welk materiaal we wat kunnen onderzoeken... Na de waarneming mochten we onze eigen dokterstas in mekaar knutselen.
We mochten voelkleuren! Een blad met pleisters kiezen, een blaadje over leggen, voelen waar de pleisters kleven, op de plaatsen waar we iets voelden mochten we kleuren met wasco! Op het einde kregen we een leuke tekening tevoorschijn.
Wanneer we aan een dokter denken, denken we ook aan medicijnen, we maakten een eigen medicijnenkast / apotheek in onze winkelhoek. De poppenhoek en rusthoek werden een ziekenkamer van het ziekenhuis met dokterstassen en ziekenbedjes. Zowel onze poppen, knuffels als wijzelf mochten zieke spelen en op bezoek gaan bij onze dokters en apothekers in de klas.
Naast het spelen van doktertje en apotheek maakten we ook een eigen stethoscoop zodat we onze poppen, vrienden konden onderzoeken!
We speelden een leuk spelletje waarbij we pleisters mochten kleven op ons lichaam! Wie het eerst alle schrammetjes had uitgegomd en op zichzelf de pleisters had gekleefd was het vlugst genezen en de winnaar!
Aan de hand van ons versje: rode vlekjes, mochten we een werkblaadje maken! Onze pop kreeg rode vlekjes over haar hele lichaam!
We werkten ook een dagje rond spuitjes! Waarbij de kinderen mochten experimenteren met de spuiten! Bekertjes vullen met de spuiten, hierbij werden vooral wiskundige begrippen geoefend zoals leeg, halfvol en vol. Hun bevindingen mochten ze in werkblaadjes op papier zetten maar ook in praktijk uitoefenen aan de thematafel.
Dit was een heel leuke belevenis voor de kinderen! Kijk maar mee!
Nelly en Cezar brachten wintergroenten mee naar de klas... We namen de groenten waar vanbinnen en vanbuiten! We leren de groenten met de juiste naam kennen .
Aan de hand van een verhaaltje leren we hoe soep wordt gemaakt, wat we moeten doen om lekkere groentesoep te maken.
We wassen steeds onze handen en voorzichtigheid staat voorop! We wassen de groenten, schillen ze indien nodig! We snijden de groenten in stukjes... We spoelen de groenten nog eens goed af met water! Daarna kijken we wat we nodig hebben om de soep verder klaar te maken en nemen de materialen uit de tas van Nelly en Cezar: een kom, lepel, kruiden, mixer,... Stap voor stap kijken we naar de prenten uit het verhaaltje om de soep aan de kook te brengen! Eens de soep op het vuur staat om te koken, maakten we een werkblaadje!
Aan de hand van het werkblaadje kan de juf zien of we goed opgelet hebben bij het koken. De kruidenpotjes kleven we naast de soepkom, de gebruikte groenten kleuren we in en kleven we in de soepkom. Op het einde tekenen we een blauwe lijn, dit is het water dat bij de groentjes gegoten wordt om lekkere soep te bekomen.
Wanneer de soep klaar was mochten we de juf helpen met mixen! We aten onze boterhammetjes in de klas op samen met een lekkere tas zelfgemaakte groentesoep!
Omdat het sneeuwt en gesneeuwd heeft, profiteren we er van om in de sneeuw te spelen! We experimenteren met de sneeuw: voelen, spelletjes met en in de sneeuw, voetsporen en handafdrukken, sneeuwballen maken, tekenen in de sneeuw. Natuurlijk speelden we niet alleen buiten in de sneeuw, binnen mochten we een sneeuwman knutselen met kostenloos materiaal. We maakten ook een werkblaadje waarbij we een sneeuwman mochten kleven, zijn attributen zelf tekenen zoals een sjaal, hoed, neus, mond en borstel! Maar het leukste bij dit werkblaadje was zelf sneeuw maken! We smeerden ons blaadje op de juiste plaatsen in met lijm en raspten wit krijt erover heen! Wat een leuk effect ! We maakten allerlei sneeuwmannen met plasticine!
We mochten onszelf omtoveren in 1 Koning van de 3 Koningen! We knutselden een mooie kroon en gingen ons 3 Koningenlied zingen bij de andere kleutertjes op school. Wie een dekentje had mocht eentje mee brengen om nog meer op een echte koning te lijken! (2 KB) Op 6 Januari waren alle kleutertjes één Koning van de 3 Koningen en zongen we voor onze ophalers samen ons 3 Koningenlied. We hadden zelfs een jarige Koning, Briek!