Vandaag ben ik mijn laatste week gestart voor de vakantie. Sinds 2 jaar
neem ik mijn vakantie steeds buiten de schoolvakanties omdat ik geen kleine
kinderen meer heb die eventueel mee zouden gaan. Ik heb er eerlijk gezegd wel
naar uitgekeken.
Deze week
ben ik nog van plan 500 km te fietsen en vermits ik maar vier fietsdagen heb
gepland, zal ik 1 dag 200 km moeten fietsen. Zo juist voor het verlof moet dat
kunnen J.
Die dag zal waarschijnlijk vrijdag zijn. Ik heb dan een rit gepland in
Leopoldsburg van 120 km. We vertrekken vanuit Brussel, dus als ik die dag mijn
woon-werk route fiets, dan kom ik automatisch aan 200 km. De planning is er al,
nu nog de uitvoering.
Verleden
week las ik in de krant dat we als land op nummer 1 staan wat betreft de files.
Tijdens het fietsen heb ik daar vaak over nagedacht. België wordt samen met
Nederland omschreven als het fietsland bij uitstek maar toch slagen we er niet
in om die files te bedwingen.
We nemen dan wel massaal deel aan de vele toertochten die in het weekend
georganiseerd worden, maar als het gaat om woon- werkverkeer, dan blijven we
vasthouden aan koning auto.
Waarom toch?!?
Ik ben van
mening dat iedereen die niet verder dan 50 km van zijn werk woont, de fiets kan
nemen.
Zelfs als je verder van je werk woont dan 50 km kun je gerust enkele dagen per
week met de fiets komen. De files zouden al voor een groot deel ingekort
worden, en misschien wel verdwijnen.
Velen
zullen me als gek verklaren wanneer ik dit zeg, en ik moet bekennen dat ik tien
jaar geleden mezelf ook voor gek verklaarde toen ik voor de eerste keer naar
mijn werk fietste.
Alles begint bij het veranderen van onze gewoontes. Vroeger, toen de auto nog
niet zo ingeburgerd was en het openbaar vervoer nog niet zo uitgebreid was,
moesten de mensen ook op hun werk geraken, niet?
Wanneer ik
mensen erop aanspreek, dan komen ze aandraven met alle mogelijke excuses. Ik
heb geen deftige fiets, dan moet ik nog vroeger opstaan, ik heb geen conditie,
ik kan me niet douchen op het werk, enz
Ik heb nog geen enkel excuus gehoord dat me overtuigde om de fiets niet te
nemen. Stel jezelf eens deze vraag. Moest je elke maand 1000 euro extra verdienen
door met de fiets te gaan werken, zou je het dan doen? Iedereen zou het zeker
en vast overwegen, en velen zouden het uiteindelijk ook doen. Natuurlijk moet
je het niet enkel doen voor het geld. Wil je dit voor de rest van je leven blijven
doen, dan heb je meer dan alleen geld nodig om te volharden maar het is wel een
goede reden om te starten.
Ik ben er
10 jaar geleden mee begonnen voor de fietsvergoeding maar al snel kwam ik tot
de vaststelling dat het geld als motivatie snel uitgewerkt was. Er moest meer
zijn. Ik ga daar later nog op terug komen, maar laat me toe te zeggen dat de
fiets nemen niets dan voordelen heeft. Ik kan er hier direct een paar opsommen,
maar ga dat bewust (nog) niet doen. Ik zou zeggen, ga de uitdaging zelf aan en
ontdek hoe jij en je omgeving er beter van kunnen worden door meer de fiets te
nemen. Want elke keer je dit doet, draag
je mee bij tot het ontwikkelen van een gezondere levensstijl voor jezelf en voor
de wereld waarin we leven.
02-09-2013, 00:00
Geschreven door Cycle_Chris 
|