Ik ben Laura Wittevrongel
Ik ben een vrouw en woon in Lichtervelde (België) en mijn beroep is student maatschappelijk werk.
Ik ben geboren op 14/07/1996 en ben nu dus 29 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: KSA.
In het raam van cultureel werk
bundeling van verwerkingsopdrachten
10-12-2015
Verwerkingsopdracht 4
Hallo,
Deze opdracht houdt in dat we 2 nieuwe werkvormen vinden bij één van de kunstwerken uit de tentoonstelling. Tijdens die werkvorm moet zowel het actief als reflectief aspect aanbod komen.
CARLA VAN DE PUTTELAAR
(5 foto's in lightbox)
'Elke hand is uniek en verschillend, het typeert de persoon.'
Laat de helft van de kinderen verspreid over de ruimte staan met hun ogen dicht en hun handen voor zich uit. De andere helft van de kinderen mag daarna bij iemand gaan staan en legt één hand in de uitgestrekte handen. Opdracht: Voel met je ogen dicht aan de hand van de ander, zeg je gevoelens en gedachten erbij en zeg wie je denkt dat het is.
(actief)
Bespreek achteraf in de groep wat je voelde, je gedachten of je dacht dat het de juiste persoon was. (reflectief)
Deze werkvorm is vooral persoonsgericht, via kunstzinnige middelen, jezelf, de andere en de wereld te ontdekken en te appreciëren.
PINA BAUSCH
(kunstgericht en ev. persoongericht)
'ik ruik in de atmosfeer
een verandering, iets fris
je voelt dat opkousenvoeten
de herfst in aantocht is
dit wisselen der seizoenen
is een groots gebeuren
we kijken werkloos toe
zien alleen de bomen kleuren
de natuur werkt geruisloos
zo perfect en zo fijn
dan besef je nog maar eens
wat zijn wij mensen toch zo klein'
Lees voor elk kind één voor één een zin uit een gedicht voor. Daarna vraag je ze wat ze daarbij voelen en laat ze dit uitten in een gebaar. Vorm daarna vanuit die verschillende gebaren een dans. (actief)
Toon ze daarna het filmpje en vraag hen of ze gelijkenissen of verschillen zien tussen hun dans en de dans in het filmpje. (reflectief)
Deze werkvorm is vooral kunstgericht, men komt in contact met de werkwijze van de kunstenares. Daarnaast kan je ze ook als persoonsgericht zien, de kinderen leren zichzelf en anderen ontdekken via de gebaren.
Gisteren bezochten we met de klas CC De Spil. Daar gingen we Eigenhandig van RASA bezoeken, een schoolvoorstelling voor kinderen van 4 tot 9 jaar. Het centrale thema draait rond de handen. Die kan je vanuit verschillende visies zien, als instrumenten om te werken, te schilderen, muziek te spelen, maar ook om te verzorgen, te voelen enz. We werden via beelden, filmpjes en nog vele andere vormen in contact gebracht met het thema. De bedoeling was dan ook het onzichtbare zichtbaar maken, het onzichtbare van de handen en alles eromheen. Voor ons, als studenten, werd vooral de focus gelegd op hoe je dit voor kinderen brengt. Hoe leg je een bepaald beeld uit, hoe laat je hen ermee in contact komen, hoe laat je hen iets interactief doen rondom een kunstwerk enz. Het was voor ons een zeer interessante en leerrijke ervaring!
Een echte aanrader voor kinderen van die leeftijd (en misschien ook voor volwassenen)!