Ik neem jullie mee voor een rondleiding in mijn cultureel kapitaal:
Middelbaar onderwijs & Cultuur: Zoals de meeste leerlingen heb ik tijdens mijn middelbare schooljaren meerdere keren kunnen proeven van toneel- en theaterstukken, schooltoneel, filmvoorstellingen, museumbezoeken...
Wat me meer is bijgebleven is gedichtendag. Elk jaar rond eind januari werd gedichtendag gevierd op school. In het laatste jaar mochten we die dag mee organiseren voor de leerlingen van de voorgaande jaren. We waren de weken voordien actief bezig met taal en literatuur... om tot mooie gedichten, toneelstukken, rijmen... te komen.
Het vak Esthetica heeft mijn kennis over en liefde voor klassieke muziek, schilderkunst en beeldende kunst doen groeien. Vooral de schilderkunst blijft me nog sterk bij. Schilderijen wekken steeds mijn nieuwsgierigheid over de symboliek of het tafereel dat op het schilderij staat. Dit gevoel ervaarde ik recent terug toen ik naar de Slow Art Day's ging in het Rockoxhuis.
Verschillende jaren na elkaar kregen we het vak M.O. (Muzikale opvoeding). Tijdens deze lessen leerde ik veel bij over de (klassieke) muziek, maar leerde ik ook zelf blokfluit spelen.
Naast M.O., kreeg ik ook het vak P.O. waarin we kunst op een creatieve manier leerden kennen.
Toen ik in het zesde jaar zat werd er met keuzevakken gewerkt. We mochten er twee uitkiezen die we dat jaar zouden volgen. Mijn keuze ging naar Wetenschappen en Kunst & Cultuur. Dit laatste vak was vooral praktijkgericht opgevat. Ik bezocht bijvoorbeeld het Modemuseum in Antwerpen waar ik kledij mocht passen waarmee ik op de foto ging en we deden een rondleiding in de buurt om de architectuur binnen de Art Deco en Art Nouveau te leren kennen.
Toen we op uitstap gingen naar Parijs kregen we de opdracht om een fotoverhaal te maken van de plaatsen in Parijs waar we die dag geweest waren. Ook hierin zit cultuur en kunst verweven in elkaar.
=> Mijn middelbare schooltijd heeft toch wel sterk bijgedragen tot mijn kunst- en cultuurontwikkeling op verschillende vlakken (muziek, schilderkunst, architectuur, mode, theater...)
Vrije tijd & Cultuur
Tijdens de lagere school en het begin van de middelbare school zag je me samen met een vriendin en onze mama's af en toe in musea of gingen we samen naar theater. Ik herinner me bijvoorbeeld nog een optreden van Bart Peeters dat we samen bijwoonden.
In mijn tienerjaren ging ik maandelijks of meer met vriendinnen naar de cinema om de laatste nieuwe films te bekijken. Andere vormen van cultuur beleefde ik toen via school.
Nadien nam de film een kleiner aandeel in van mijn vrije tijd en heeft de film plaats gemaakt voor theater, toneel, stand-up comedy, concerten... Samen met mijn vriend ga ik naar stand-up comedy of met enkele vriendinnen genieten we van een goed theaterstuk. Arenberg Schouwburg, Elckerlyc, Fakkeltheater, Museum Aan De Stroom, Openluchttheater Rivierenhof... zijn plaatsen in Antwerpen waar ik cultuur beleef.
In mijn vrije tijd neem/nam ik voornamelijk deel aan cultuur in de smalle benadering (toneel, theater, concert...) waarbij het cultuurproduct alle aandacht krijgt. Deze smalle vorm van cultuur is/was voor mij de meest gekende vorm. Het onbekende blijkt voor mij toch een drempel te betekenen. Een opdracht als deze blog ben ik daarom zeer dankbaar. Het zorgt ervoor dat ik mijn (culturele) wereld heb opengetrokken. Het heeft me ook de brede benadering van cultuur leren kennen en appreciëren.
Onderstaande voorbeelden geven het verschoven participatieparadigma weer:
Tutti Fratelli http://tuttifratelli.be/achter_de_schermen/
Bij Tutti Fratelli worden toneelstukken niet gespeeld door professionele acteurs, maar door mensen in armoede of met psychiatrische problematiek. Dit maakt deze sociaal-artistieke werkplaats zo speciaal en mooi. De sociale ongelijkheid die vaak nog speelt in de culturele sector, is hier helemaal teniet gedaan. Mensen uit kansengroepen nemen zelf deel aan het toneelstukken wat een mooi voorbeeld is van kunstinteractie als methode. Daarenboven zorgt het er ook voor dat deze vorm van cultuur zeer toegankelijk wordt voor deze doelgroep.
Vorig jaar speelde Tutti Fratelli een toneelstuk in de Bourla in Antwerpen: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/nieuws/cultuurenmedia/1.2221612
Kunsthumaniora Antwerpen & Fondatie Terninck Antwerpen: (It sucks to) Ismène http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/dezevendedag/2.42661?video=1.2554512
Op 30 januari zat ik vol bewondering in het publiek voor dit mooie toneelspel. De Fondatie Terninck ligt bij mij in de buurt. Hierdoor was mijn aandacht meteen gewekt toen ik de week voordien naar De Zevende Dag keek op televisie. Dit is een mooi voorbeeld van kunstinteractie als methode. Twee werelden worden samengebracht in één samenspel en verhaal. Het draagt bij tot meer sociale gelijkheid. Voor de bewoners van de Fondatie Terninck is dit een zeer fijne beleving om een toneelstuk buiten de instelling te kunnen brengen.

De reuzen van Theatergezelschap 'Royal De Luxe'http://www.dereuzen.be/reuzen/nl Vorig jaar ontmoette ik de reuzen van theatergezelschap 'Royal De Luxe'.Ik telde mee af tot oma reus wakker werd op het Theaterplein en aan haar wandeling door de stad begon...Het hele weekend hing de stad aan de lippen van oma reus en haar kleinkind. De straten waren gevuld met een massa toeschouwers. Het verhaal trok een zeer uitgebreid en divers publiek aan. Het is een zeer toegankelijke vorm van cultuur die veel mensen aanspreekt en samenbrengt.

|