Ik ben Tim
Ik ben een man en woon in Gent (België) en mijn beroep is .
Ik ben geboren op 06/05/1987 en ben nu dus 38 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Muziek (vooral rock), gitaar, cultuur, reizen.
Zoeken in blog
Comenius Lissabon
Stage lager onderwijs Lissabon Gedurende 3 maanden ga ik op avontuur in Lissabon. Ik hoop er meer te weten te komen over de methodes die daar worden gebruikt en zo een beter leerkracht te worden. Gedurende die drie maanden moet ik in het Nederlands lesgeven aan kinderen uit een plaatselijke school(lager onderwijs).
12-11-2010
DEEL 3 sintra (kijk eerst naar het eerste bericht)
Er was eens, niet zo lang geleden, een
koning. Zijn naam was Timotheus de Eerste. Inderdaad, de Eerste was
zijn achternaam. De koning was een beetje verdrietig omdat zijn
jonkvrouw in het verre land Belgica verbleef. Maar op een dag kreeg
hij een brief van de postduif. Céline zou voor een kleine week op
visite komen.
Koning Timotheus was zo opgetogen. Hij
had het idee om haar zijn vakantieverblijf in Sintra te tonen. Het
terugzien was intens en emotioneel. Met de supperlange elektrische
koets vertrokken ze samen naar het mysterieuze Sintra. Sintra ligt op
een 40 minuten rijden van Lissabon, waar zijn kasteel ligt.
Met de superlange snelle koets reden ze
naar de koning het dorp. Daar aangekomen stond hen een lange
gevaarlijke tocht tegemoet. Ze moesten door het bos om tot zijn
verblijfplaats te komen.
Het bos zit vol met rare wezens. De
ridders van NI, mistdreken, randgevallen, koekoekklonen,
kabouterduiven, mensen achter de kassa enz....
Maar de koning was heldhaftig en was
niet bang voor die miezerige wezens. De koning kon elk wezen aan maar
voor de mensen achter de kassa moesten ze plooien. Dubbelgeplooid en
zonder geld wandelden ze door de mooie tuin. Maar niet zo lang.
Termont de niet pleujer zorge er voor dat ze weer ontplooid waren.
Eindelijk kwamen ze aan de poort van
het sprookjesverblijf. Het was een superromantische belevenis! Het
was net als het land van Disney!
Alles was mooi afgewerkt. Elke kamer
was anders versierd. Het uitzicht was adembenemend!
Na een rondleiding in het prachtig
kasteel gingen ze op bezoek bij Pol den Slappen.
Pol den Slappen Moor had ook een
verblijfplaats op slechts 10 minuten wandelen. Na even bellen met het
Geestige SpreekMedium was de afspraak geregeld.
Pol den Slappen Moor kreeg zijn naam
omdat hij altijd problemen had met de mistdreken. Hij kon ze nooit
verslaan. Dat was er ook aan te zien. We zagen haast geen meter voor
ons uit.
Toch was het een aangename tijd in het
Moorse kasteel. Na veel trappen kregen de koning en de jonkvrouw
honger en gingen ze terug naar het dorp om er iets te eten. Het was
een heerlijk driegangenmenu. Maar wie was in godsnaam die rare vrouw
aan de muur die op ons eten zat te kijken?
Het was een zalige tijd! Omdat ze nog
leven zal ik maar zeggen dat ze nog een lange en gelukkige tijd gaan
tegemoet gaan.
Ik zocht naar een boeiende beeldopdracht die ook te maken heeft met België of Gent. Na enige tijd denken heb ik er een gevonden: handpoppen maken!
Eerst geef ik uitleg over het puppetbuskerfestival in Gent. Daarna toon ik foto's van Pierke en hoe de poppenspelers de marionetten bedienen.
Dan gaan alle leerlingen rond de demonstratietafel staan. Ik toon hen, hoe ze de handpoppen moeten maken.
De basis is een leeg flesje. De neus, oren, mond...maken ze uit plasticine. Daarna bedekken ze alles met papier maché en dun wit vlaspapier. Het papier dient als basis om over te verven. Het haar bestaat uit wol.
De poppen zijn gebaseerd op het werk van Paul Klee.
Aan de hand van foto's (powerpoint) vertel ik eerst het verhaal over Brabo en de reus Antigoon.
Daarna speel en zing het lied van 'schipper mag ik overvaren'. Schipper heb ik veranderd in reus. Tussen de foto's kan je de slide zien met het lied. Ik heb het lied ook vertaald zodat de leerlingen het lied in het Portugees kunnen zingen.
Nadat ik hen het lied heb aangeleerd ga ik naar buiten om het spel te spelen. Een reus staat in het midden. De andere leerlingen staan aan de ene kant van de rivier. ALs de leerlingen het lied hebben gezongen, geeft de reus een opdracht (op een been springen, achteruit lopen, kruipen...). De reus probeert één van de leerlingen te tikken. Wie getikt is moet meehelpen de andere leerlingen te tikken.
De leerlingen vinden dit een zeer leuk spel.
Daarna gaan we terug naar de bibliotheek. Ik toon hen enkele foto's van beelden in België. Manneke pis, Brabo, Romain de Coninck, Artevelde....
Nu begint de volgende opdracht. De leerlingen staan per twee. Ik laat een lied horen (vrolijk, triest, relaxerend....) De ene leerling moet nu een beeld maken van de andere leerling. Als het een vrolijk liedje is moet het een vrolijk lied zijn. Als het een griezelig liedje is moet het een griezelig beeld zijn ....
Nadien moeten de leerlingen die het beeld gemaakt hebben, rondlopen in de zaal. Net zoals in een museum. Ze bekijken de beelden van de anderen.
De kinderen wilden niet stoppen met deze oefening. Zelf het personeel kon het niet laten mee te doen.
Met 'trots' (wat zijn ze er een soep van aan het maken) voor mijn vaderland heb ik een mooie affiche gemaakt over België. Het was heel leuk om te zien hoe de leerlingen uit eigen initiatief geïnteresseerd de affiche onderzochten.
Ik heb er ook bom dia(goedemorgen) en boa tarde (goeiedag) op vertaald. De kinderen roepen nu constant 'goede morgen' en 'goeie dag' naar mij. Wat wel leuk is.
Hier ben ik weer. Na een zalige week met Céline heb ik terug wat tijd om jullie verder te informeren over mijn bezigheden. Ik heb terug veel gedaan. Ik zal waarschijnlijk nog wel een dag nodig hebben om er alles op te zetten.
Eerst en vooral wil ik iedereen bedanken die mijn blog volgt en meeleeft met mij. Ik apprecieer dit ten zeerste.
Ik wil mijn mama bedanken voor de prachtige pen en ook de buren voor de lekkere pralinen.
Ook wil ik proficiat wensen aan AA Gent met de 3 - 1-WINST tegen sporting. Ze hebben de mensen en de leerlingen die me eerst uitlachtten met het 5 - 1-verlies mooi de mond gesnoerd.