Ik ben Tim
Ik ben een man en woon in Gent (België) en mijn beroep is .
Ik ben geboren op 06/05/1987 en ben nu dus 38 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Muziek (vooral rock), gitaar, cultuur, reizen.
Zoeken in blog
Comenius Lissabon
Stage lager onderwijs Lissabon Gedurende 3 maanden ga ik op avontuur in Lissabon. Ik hoop er meer te weten te komen over de methodes die daar worden gebruikt en zo een beter leerkracht te worden. Gedurende die drie maanden moet ik in het Nederlands lesgeven aan kinderen uit een plaatselijke school(lager onderwijs).
24-11-2010
Afgewerkte poppen!
De kinderen maakten de hofden van de poppen. Leonor (foto) en ik maken de kleren.
In België vieren we dit feest ook maar rond de kanten van Aalst. Het is zoals Sinterklaas maar deze keer gaat het over een Romein (Martinus) die een bedelaar tegenkomt. Martinus sneed een stuk van zijn cape om de bedelaar te helpen. Nadat hij deze goede daad gedaan had begon de zon te schijnen. Om dit te vieren geven de Portugezen geroosterde kastanjes aan elkaar. Daarna springen ze over het vuur.
Op de lagere school was er dan ook een groot feest. Ik deed een workshop drama met de kinderen.
Raar maar waar. Er stond een bord op de tafel, exact hetzelfde dat wij hebben.
Dit is mijn school waar ik Portugees leer. De lerares is heel vriendelijk en ik kom goed overeen met mijn klasgenoten. Twee weken geleden was er een feest waar ik opgetreden heb samen met Mamadou. Op de foto zie je Mamadoe op mijn itaar spelen.
Normaal gezien treed ik vanavond op in Alfama samen met Mamadou. De kans is echter klein want deze week was Mamadou niet in de les. Maar ik zal een kijkje nemen en we zien wel.
De les is drie keer in de week. Twee keer om 20:45 en een keer om 19 uur. Elke keer anderhalf uur.
Ik zocht naar een boeiende beeldopdracht die ook te maken heeft met België of Gent. Na enige tijd denken heb ik er een gevonden: handpoppen maken!
Eerst geef ik uitleg over het puppetbuskerfestival in Gent. Daarna toon ik foto's van Pierke en hoe de poppenspelers de marionetten bedienen.
Dan gaan alle leerlingen rond de demonstratietafel staan. Ik toon hen, hoe ze de handpoppen moeten maken.
De basis is een leeg flesje. De neus, oren, mond...maken ze uit plasticine. Daarna bedekken ze alles met papier maché en dun wit vlaspapier. Het papier dient als basis om over te verven. Het haar bestaat uit wol.
De poppen zijn gebaseerd op het werk van Paul Klee.
Aan de hand van foto's (powerpoint) vertel ik eerst het verhaal over Brabo en de reus Antigoon.
Daarna speel en zing het lied van 'schipper mag ik overvaren'. Schipper heb ik veranderd in reus. Tussen de foto's kan je de slide zien met het lied. Ik heb het lied ook vertaald zodat de leerlingen het lied in het Portugees kunnen zingen.
Nadat ik hen het lied heb aangeleerd ga ik naar buiten om het spel te spelen. Een reus staat in het midden. De andere leerlingen staan aan de ene kant van de rivier. ALs de leerlingen het lied hebben gezongen, geeft de reus een opdracht (op een been springen, achteruit lopen, kruipen...). De reus probeert één van de leerlingen te tikken. Wie getikt is moet meehelpen de andere leerlingen te tikken.
De leerlingen vinden dit een zeer leuk spel.
Daarna gaan we terug naar de bibliotheek. Ik toon hen enkele foto's van beelden in België. Manneke pis, Brabo, Romain de Coninck, Artevelde....
Nu begint de volgende opdracht. De leerlingen staan per twee. Ik laat een lied horen (vrolijk, triest, relaxerend....) De ene leerling moet nu een beeld maken van de andere leerling. Als het een vrolijk liedje is moet het een vrolijk lied zijn. Als het een griezelig liedje is moet het een griezelig beeld zijn ....
Nadien moeten de leerlingen die het beeld gemaakt hebben, rondlopen in de zaal. Net zoals in een museum. Ze bekijken de beelden van de anderen.
De kinderen wilden niet stoppen met deze oefening. Zelf het personeel kon het niet laten mee te doen.
Met 'trots' (wat zijn ze er een soep van aan het maken) voor mijn vaderland heb ik een mooie affiche gemaakt over België. Het was heel leuk om te zien hoe de leerlingen uit eigen initiatief geïnteresseerd de affiche onderzochten.
Ik heb er ook bom dia(goedemorgen) en boa tarde (goeiedag) op vertaald. De kinderen roepen nu constant 'goede morgen' en 'goeie dag' naar mij. Wat wel leuk is.
Samen met enkele leerlingen ben ik rondgegaan om de dag van de bib te promoten! Wat vind je van mijn zelf ontworpen affiche? Ze vinden mijn gitaarspel daar precies geweldig want ik moest in elke klas een intro spelen.
Ik ben nu een week bezig met mijn powerpoint te tonen en uitleg te geven over België. In het begin laat ik ook ons volkslied horen. Op het einde van de voorstelling laat ik de kinderen een filmpje zien over de Gentse stroppendragers en Keizer Karel. De kinderen zijn heel enthousiast.
In een klas hebben de kinderen een tekening gemaakt van de Belgische vlag. Sommige resultaten waren best grappig. Op veel van de tekeningen hebben ze mij ook getekend.
Van buiten ziet de school er erg gesteld uit. Maar van binnen valt het heel goed mee. De kinderen hebben elk een minilaptopje ter beschikking. Ik kan ook gebruik maken van een beamer. De bibliotheek heeft een zevental computers met internet. Er zijn tv's en DVD-spelers. Ik zou durven zeggen dat op dat vlak wij nog een klein stukje achterstaan. Wat ik een heel goed idee, vind is dat iedereen gebruik maakt van Open Office. Moest iedereen dat doen in Gent zou het leven voor sommigen een stukje goedkoper zijn.