For this blog to translate into language of your choice? Select your language below.
2 prachtige pps-jes hierboven van Godelieve en ook Mama rechts heeft ze gemaakt Klik op de banner en bekijk nog veel meer moois op haar blog
Klik op de banner hier beneden en ga eens langs bij Lenie voor nog meer moois Alle Ave Maria pps-jes hierboven zijn van haar
Gastenboek
Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Wonder
22-03-2010
Bezinning.
Vragen horen Als je met ogen van liefde kijkt naar mensen, hoor je heel wat vragen. Het is de vraag naar een handdruk, een glimlach, een klein moment van luisteren . Het is de vraag om begrip, om vrijheid, om een beetje aandacht. Het is de vraag : mag ik mij helemaal uitspreken ? Mag ik een eind met je mee ? Heb je moed, want ik heb steun nodig ? Ben je sterk vandaag, want ik moet je even pijn doen ? Om die vragen te horen, moet je stil zijn en luisteren ; luisteren met een lied vol en tot vrede gekomen hart.
Luisteren Wij verlangen dat anderen naar ons luisteren. Kunnen wijzelf heel lang als het moet, naar hen luisteren ? Wij zijn zo vol met onszelf, met onze gedachten, onze zorgen, onze plannen. Niets is zo aktief en zo scheppend als het luisteren. Luisteren is reeds antwoorden. Want alleen de stilte van een liefdevol wachten wordt de ander zichzelf. Het is ledigen van zichzelf om zich boordevol te laten vullen door de ander.. Luisteren is aandachtig zijn voor het woord dat tot ons komt, voor de stilte die méér zegt dan woorden, voor de muziek die in de ondertoon van de woorden, warmte of verdriet, stille hoop of ontgoocheling laat doorklinken.
Uit jezelf treden Als je echt kunt luisteren, betekent dat tevens een uitnodiging om uit jezelf te treden en je in te zetten voor de anderen. Wie de vragen hoort in het hart van de medemens, hem kwelt de nood, het onrecht, de onvrede. Hij gaat niet voorbij . Hij blijft staan en zoekt een oplossing. Dit alles kun je niet, als je niet echt een mens van vrede bent, een deemoedig mens.
Wie echt wil luisteren Wie echt wil luisteren, behoort nederig te luisteren, bewust als hij ervan is dat hij nog veel te leren heeft . Wij dienen ook geduldig te luisteren, want er is veel tijd nodig om te begrijpen. Wij moeten met volle overgave luisteren, want het is nodig dat wij ons vereenzelvigen met hen die ons toespreken, zodat wij hun gedachtengang en al wat daarmee gemoeid is, werkelijk op de voet kunnen volgen. Zoniet, wordt er niet geluisterd, wel geïnterpreteerd en vervormd.
HEER.
Heer, Gij kent de vragen van ons hart, de zorgen waarmee wij rondlopen : « Wat zullen wij eten ? » « Hoe zullen wij ons kleden ? » Maar wij geven zo weinig om wat toch eerst zou moeten komen : het zoeken naar uw rijk, het betrachten van uw gerechtigheid, wat meer bekommernis voor andere mensen. In deze vastentijd, Heer willen wij slechts dit vragen : raak ons hart, zodat het zich bekeert, en niet langer om zichzelf cirkelt maar meer aandacht besteedt aan de zorgen van diegenen die echt hongeren en kou lijden, die dolen langs de wegen en geen huizen vonden om in te wonen. Help ons uw rijk wat naderbij te brengen door gerechtigheid en liefde. Amen.
20-03-2010
Opwekking 488 Heer ik kom tot U.
B E D E V A A R T E N .
B E D E V A A R T E N BUSREIZEN:
MEDJUGORJE : 19 April 2002. Vlug zijn voor de laatste plaatsen 10 dagen (5 Nachten in Medjugorje) Op doorreis bezoek aan de heiligdommen Altötting en Brezje. Op de terugreis bezoek het heiligdom Sticna en de Dom St Kilian in Würzburg. Prijs 580 Euro Deze bedevaart-reis is het neusje van de zalm ... dus toehappen!
PRAAG: Autocarreis 16 April 4 overnachtingen 249 Euro Half pension 21 Mei Idem 11 Juni Idem 2 Juli Idem 1 September en 17 September idem 8 Oktober Idem
VLIEGREIZEN: MEDJUGORJE : 21Mei 8 dagen 585 Euro Vol pension 31 Augustus 8 dagen 595 Euro Vol pension 8 Oktober 8 dagen 585 Euro Vol pension FATIMA: 10 Juni 6 dagen 659 Euro Vol pension LOURDES: 24 September 4 dagen 479 Euro Vol pension
Jules Jacomen.
EENS KOMT DE GROTE ZOMER.
M.
LUCAS 22; 19 .
M.
OPENBARING 5 ; 5 .
M
Ik wil geen leugens, noch laster"
Ik wil geen leugens, noch laster"
Datum:
Zat, 2010-03-13
Profeet:
Holy Love
Ik wil geen leugens, noch laster Holy Love, VSA, 13 maart 2010
1. HOL10031305 - Jezus: « Ik ben Jezus, de mensgeworden Zoon van God. Ik zeg u plechtig en met nadruk: Mijn wil is één met de wil van Mijn Vader, die de eeuwige waarheid is, en het eeuwige nu. Ik ben NIET te vinden in leugens, NOCH in laster of kwaadsprekerij. Ik maak GEEN deel uit van opgeklopte en gemanipuleerde onderzoeksrapporten, NOCH van samenvattende besprekingen van 25 jaar hemelse boodschappen hier en elders, en al EVENMIN van de bezorgdheid van hoge kerkelijke prelaten betreffende de kwaliteit van de gebedsoefeningen hier ter plaatse. »
2. « Wanneer Ik terugkom, zal Mijn overwinning een triomf van de waarheid zijn. Ik wens, dat alle mensen en alle naties zich hier zouden verzamelen en deel zouden hebben aan de waarheid, die berust in de Heilige Liefde. BUITEN EN ZONDER DE HEILIGE LIEFDE BESTAAT ER GEEN WAARHEID. »
3. NOOT van de redactie: Om het volgende goed te begrijpen, moet men weten, dat het plaatselijke bisdom zeer stevig van leer is getrokken tegen de verschijningsplaats en de aldaar gegeven hemelse boodschappen. De clerus probeert uit alle macht de verschijningen en de boodschappen van Holy Love (Heilige Liefde) tegen te werken en in een kwaad daglicht te stelllen. Deze politiek van de hogere en de lagere clerus komt op VEEL plaatsen in de wereld voor. Vandaar het belang van deze profetie. Overigens is het bijzondere van de Missie van Holy Love, dat de hemel deze als een ECUMENISCHE Missie heeft opgezet en bedoeld. Dat houdt in, dat alle mensen, van welke godsdienstige strekking dan ook, er worden opgeroepen God en elkander lief te hebben volgens de eerste Twee Geboden van God.
4. Jezus: « Ik ben Jezus, de mensgeworden Zoon van God. Ik kom u en ook allen, die willen luisteren, vandaag vertellen, hoe het ONGUNSTIGE, ja, VALSE OORDEEL over deze Missie hier, en betreffende vele andere, is ontstaan. Ten eerste, en het allerbelangrijkste, het zogenaamde onderzoek werd gevoerd met het opzicht de plaats te sluiten, de activiteiten stil te leggen, ja, alles, te vernietigen. Een echt, objectief, onderscheid zal NOOIT ontstaan in een hart vol vooroordelen. Een zuiver onderscheid zal NOOIT mogelijk zijn met een hart, dat vasthoudt aan een vooropgezette mening, of een bepaald plan koestert. Zulk een onderscheid kan NOOIT ANDERS zijn dan een zuiver menselijk oordeel en een opportunistische visie - en is beslist NIET geinspireerd door de Heilige Geest. »
5. « Indien men dit belangrijkste punt goed begrijpt, zal men eveneens inzien, dat GEEN ENKEL [katholiek] bisdom zich kan opwerpen als de rechthebbende om een oordeel uit te spreken over deze ECUMENISCHE MISSIE, NOCH daar gezag over kan uit oefenen. Geen enkel [katholiek] bisdom heeft het recht een Missie als katholiek te definiëren, als die Missie wordt gekenmerkt als ecumenisch. Zulk handelen gaat het gezag van welke prelaat dan ook te boven. Deze waarheid alleen al laat zien, dat de wens om een ecumenische Missie te controleren en te beheersen eenvoudigweg een ONBEHOORLIJK MACHTSSPEL inhoudt. »
6. « Zouden de leden van de hiërarchie de waarheid wederom in hun hart toelaten en bevestigen, dan zou men beter inzien wat een ecumenische Missie eigenlijk is. Ik wens, dat in DIT diocees de bisschop zou medewerken aan de pogingen de mensen te doen bidden - want, wij zijn verenigd in het gemeenschappelijk pogen om de wereld vrede te schenken, en in het gezamenlijke streven de zielen het heil te bezorgen. De Heilige Liefde na te streven is het Gebod, wat is samengevat in de Eerste Twee Grote Geboden, die Ik, ja, Ikzelf, u en de wereld heb gegeven toen Ik onder u rondging en op de aarde wandelde. »
7. « Gij moogt de liefde voor het geld, de hang naar macht, of de zucht te willen heersen, niet boven Mijn Wetten plaatsen. Ik roep iedereen en allen op de juistheid van Mijn vandaag gesproken woorden in te willen zien. Denkt overigens maar NIET, dat Ik de Mijnen NIET zal corrigeren [als dit nodig is]. Ik wens voor iedereen het heil en de eeuwige zaligheid, ONGEACHT diens positie of status in dit aardse leven. Vermijdt om de geest van het farizeïsme aan te nemen. Weest nederig. De nederigheid is deel van de waarheid zelve. »
8. NAWOORD van de redactie: Ook de boodschappen gegeven in ecumenische verschijningsplaatsen moeten natuurlijk voldoen aan de regels, die bestaan voor de BETROUWBAARHEID van profetieën. Het moeten wel hemelse boodschappen zijn, en GEEN duivelse.
Recente Profetica.
Profeet , Holy Love
U kunt uw eigen kruis niet dragen. ( Profeet David Wilkerson ).
De Heere Jezus zei tegen Zijn discipelen Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij (Matteüs 16:24). Maar de Heere Jezus kon zijn eigen kruis niet dragen, en dat kunt u ook niet!
Zoals Jezus Zijn eigen kruis droeg naar Golgotha, geleid door de beulen, was hij te zwak om dit lange tijd vol te houden. Toen Hij aan het einde van Zijn uithoudingsvermogen kwam, werd het kruis op de schouders van iemand anders gelegd. De bijbel vertelt ons niet hoe ver Jezus Zijn eigen kruis gedragen heeft, maar we weten dat Simon, uit Cyrene, werd gedwongen om het op te pakken en het naar de plaats van de kruisiging te dragen (zie Matteüs 27:32).
Wat zegt dit ons? Zou de Heer ons iets laten doen wat Hij ook niet kon? Zei Hij niet Wie niet zijn kruis draagt en achter Mij komt, kan mijn discipel niet zijn (Lucas 14:27)? Een kruis is een kruis, of hij nu van hout is of geestelijk. Het dekt de lading niet als u stelt Zijn kruis was anders dat van ons is geestelijk.
Persoonlijk geeft het mij veel hoop om te weten dat de Heere Jezus Zijn eigen kruis niet kon dragen. Het bemoedigd mij om te weten dat ik niet de enige ben die soms zo belast is dat het mij ten gronde richt, en ik niet in staat ben om op eigen kracht door te gaan.
De Heere Jezus wist precies wat Hij zei toen Hij ons opriep om ons kruis op te nemen en Hem te volgen. Hij herinnerde zich Zijn eigen kruis die door een ander gedragen werd. Waarom zou Hij aan ons vragen een kruis op onze schouders te nemen waarvan Hij weet dat deze ons vroeg of laat zal verpletteren? Hij weet alles over de lijdensweg, de hulpeloosheid, en de last die een kruis met zich mee brengt. Hij weet dat we dat kruis niet de hele weg zelf kunnen dragen.
Maar er ligt een waarheid verborgen die we dienen te ontdekken, een waarheid die zo krachtig is dat het de manier waarop we naar onze problemen en pijnen kijken kan veranderen. Het klinkt bijna als heiligschennis om te suggereren dat de Heere Jezus Zijn eigen kruis niet gedragen heeft, maar het is de waarheid.
God weet dat niemand van Zijn kinderen het kruis kunnen dragen dat ze op zich nemen wanneer ze Christus navolgen. We willen goede discipelen zijn door onszelf te verloochenen en het kruis op te nemen, maar we lijken te vergeten dat dat kruis ons op een dag op het punt brengt dat we geen uithoudingsvermogen meer hebben. Zou de Heere Jezus opzettelijk aan ons vragen om een kruis op te nemen waarvan Hij weet dat het alle energie uit ons wegtrekt en ons hulpeloos achterlaat en we zelfs tot het punt gebracht worden dat we gewoon willen opgeven? Ja, absoluut!!!
De Heere Jezus heeft ons gezegd zonder Mij kunt gij niets doen (Johannes 15:5). Dus vraagt Hij ons om ons kruis op te nemen, en door te gaan met dat kruis, totdat we onze les geleerd hebben. Pas als dit kruis ons met onze neus in het stof drukt leren we de les dat het niet door onze macht of onze kracht is, maar door Gods Geest. Dat is wat de bijbel bedoeld wanneer deze er over spreekt dat Zijn kracht vervolmaakt wordt in onze zwakte.
Lezing uit het boek Jeremia 11,18-20. Psalmen 7,2-3.9-10.11-12. Heilig Evangelie van Jezus Christus volgens Johannes 7,40-53.
Lezing uit het boek Jeremia 11,18-20.
Jahweh, Gij hebt het mij bekend gemaakt, zodat ik het weet, Gij hebt mij hun toeleg doen zien; Ik zelf was als een argeloos lam, Dat naar de slachtbank wordt geleid. Ik wist niet eens, dat zij aanslagen tegen mij smeedden: Komt, laten we de boom in zijn volle kracht vellen, Hem uit het land der levenden rukken, Zodat zijn naam niet meer wordt genoemd. Jahweh der heirscharen, rechtvaardige Rechter, Die harten en nieren doorgrondt: Laat mij zien, hoe Gij wraak op hen neemt, Want U vertrouw ik mijn recht toe.
Psalmen 7,2-3.9-10.11-12.
Jahweh, mijn God, tot U neem ik mijn toevlucht; Help mij, en verlos mij van al mijn vervolgers, Opdat ze mij niet als leeuwen verscheuren, En wegslepen, reddeloos verloren. Als rechter der volken, o Jahweh; Doe mij recht, Jahweh, naar mijn gerechtigheid En naar de onschuld mijns harten. Maak een einde aan de boosheid der zondaars, Maar laat de rechtvaardige blijven bestaan! Gij zijt het, die harten en nieren doorgrondt, Rechtvaardige God! Het is God, die mijn schild draagt, Die redt de oprechten van hart; Maar ook een rechtvaardig rechter is God, Een God, wiens gramschap voortdurend blijft dreigen.
Heilig Evangelie van Jezus Christus volgens Johannes 7,40-53.
Bij het horen dezer woorden zeiden sommigen van het volk: Deze is zeker de profeet. Anderen zeiden: Hij is de Christus. Weer anderen zeiden: Komt dan de Christus uit Galilea? Heeft dan de Schrift niet gezegd, dat de Christus uit het geslacht van David komt, en uit Bétlehem, het dorp, waar David woonde? Zo ontstond er verdeeldheid over Hem onder het volk. Sommigen van hen wilden Hem grijpen; maar niemand sloeg de hand aan Hem. Nu kwamen ook de dienaars bij de opperpriesters en farizeën terug. Deze laatsten zeiden tot hen: Waarom hebt gij Hem niet meegebracht? De dienaars antwoordden: Nooit heeft iemand zó gesproken als deze man. De farizeën antwoordden hun: Hebt ook gij u laten misleiden? Heeft soms iemand van de overheden of van de farizeën in Hem geloofd? Ja, dat volk, dat de Wet niet kent: vervloekt zijn ze. Maar één van hen, Nikodemus, die vroeger Hem eens had bezocht, sprak tot hen: Onze Wet veroordeelt niemand, zonder hem vooraf te hebben gehoord, en zonder te weten, wat hij doet. Ze gaven hem ten antwoord: Zijt gij soms uit Galilea? Onderzoek het maar; dan zult ge erkennen, dat er geen profeet uit Galilea opstaat. Daarop gingen ze allen naar huis.
Bron : Petrus Canisius bijbelvertaling
GOD.
God, Gij leidt ons door alle moeilijkheden heen. Gij hebt ons de ogen geopend voor goed en voor kwaad. Wees ons nabij wanneer het leven een woestijn voor ons wordt. Help ons wanneer wij weerstand moeten bieden aan het kwade. Dit vragen we door Jezus Christus, Uw zoon en onze Heer, Amen.
HEER JEZUS.
Goed en kwaad: het is een wereld van verschil. Beiden zijn echter aanwezig in onze wereld. En in die wereld leven ook wij. Laten wij daarom bidden:
Heer Jezus, Gij hebt de strijd tussen goed en kwaad gekend en Gij hebt vrede gevonden. Wees met ons, en schenk ons Uw vrede. Maak ons tot mensen die uw vrede delen, Gij die leeft in eeuwigheid, Amen. Die vrede, de vrede van de Heer Jezus zij altijd met ons En met U Geest Geven wij ook mekaar een teken van vrede
HEER.
Heer, Gij hebt ons gemaakt uit het stof van de aarde. Herschep in ons een zuiver hart, en geef ons toegang tot Uw Woord. Leer ons in deze veertigdagentijd Uw evangelie te beleven, en beter te begrijpen dat wij niet leven van brood alleen, maar van elk woord dat Gij spreekt, ook in deze tijd. Dit vragen wij door Jezus Christus, Uw Zoon en onze Heer, Amen.
19-03-2010
De Geheimen van de Rozenkrans.
De 15 traditionele geheimen van de rozenkrans en enkele andere plaatjes van de heilige Maagd Maria, de Moeder van Jezus.
Eigen bericht - De doorgaans zeer goed geïnformeerde Italiaanse journalist Andrea Tornielli van de krant 'Il Giornale' heeft meerdere namen van de overige Commissieleden bekend gemaakt die de Verschijningen in Medjugorje zullen onderzoeken.
Naast Kardinaal Ruini, die de leiding heeft, zouden verder deel uitmaken van de Commissie:
o Kardinaal Vinko Puljic, Aartsbisschop van Sarajevo
o Kardinaal Josip Bozanic, Aartsbisschop van Zagreb
o Kardinaal Julian Herranz, voormalig voorzitter van de Pauselijke raad
voor de wetteksten
o Priester Tony Anatrella, Frans psycholoog en Marialoog
o Enkele niet nader genoemde leken
Inmiddels heeft Kardinaal Ruini verklaard nog geen einddatum voorop te kunnen stellen voor het beëindigen van de onderzoekswerkzaamheden. Het ligt echter wel in zijn intentie om reeds voor 2010 (!) een eerste beeld te vormen en hierover verslag uit te brengen.
Pater dr. Ivan Sesar, Provinciaal overste van de Franciscanen in Herzegovina, heeft reeds volledige medewerking aan het onderzoek beloofd. In de Kroatische krant 'Vecernji list' stelde hij verheugd te zijn over dit onderzoek. "Alles wat in Medjugorje gebeurt is openbaar en niets is geheim. Eenieder met goede intenties kan naar Medjugorje komen en zelf zien wat hier gebeurt. Zowel de Franciscaanse gemeenschap als de parochie van Medjugorje staat absoluut open voor elke vorm van samenwerking met de Commissie. Wij zijn bereid om hen te helpen in hun werkzaamheden en elke inlichting te verschaffen die ze maar wensen."
Boodschap aan Mirjana Dragicevic op 18 maart. ( BRON http://www.bedevaart.net/ )
Boodschap aan Mirjana Dragicevic op 18 maart
Omgeven door een menigte van vele duizenden pelgrims verscheen Maria van 13u50 tot 13u54 aan Mirjana bij het Blauwe Kruis.
Onze-Lieve-Vrouw gaf de volgende boodschap aan Mirjana:
"Lieve kinderen! Vandaag roep ik u op om lief te hebben met gans uw hart en geheel uw ziel. Bidt om de gave van de liefde, want wanneer de ziel liefheeft, roept zij de Zoon tot zich. Wie Mijn Zoon roept en verlangt te leven volgens Zijn wil, wordt door Hem niet vergeten! Bid voor wie niets begrijpt van de liefde, voor diegenen die niet weten hoe te beminnen. Bid dat God hun Vader mag zijn en niet hun Rechter. Mijn kinderen, wees mijn apostelen, wees mijn stroom van liefde. Ik heb u nodig. Dank u wel."
VEERTIGDAGENTIJD voor KRASSELAARS 2010* In de Leer bij de Heiligen .
ZONDAG, 4.4.10.PASEN
Met Christus Verrezen.
Dag van de Verrijzenis ! Begin, vol beloften, dat ons plechtig bekleedt met zijn schittering. Gisteren was ik, met Christus gekruisigd, vandaag ontvang ik, met Hem, de glorie.
Gisteren stierf ik met Hem, vandaag krijg ik, met Hem, het leven.
Gisteren was ik met Hem in het graf, vandaag ontvang ik, met Hem, de verrijzenis.
Brengen wij dan onze offergaven aan Hem, die voor ons gestorven en verrezen is. Ik spreek niet over goud, zilver, weefsels, noch doorzichtige, edele stenen, aardse en vergankelijke materie, waarvan het grootste deel altijd voor de deugnieten zal zijn, slaven van het aardse en van de prins van deze wereld. Neen, ik bedoel dat wij onszelf offeren, dat voor God kostbaarste goed en dat Hij bij Zich wil hebben. Geven wij aan Hem, die het beeld is van de Vader, dàt terug wat naar zijn beeld gemaakt is, laten wij onze waardigheid erkennen, geven wij eer aan ons model, laten wij de kracht van het mysterie ondervinden, wij, voor wie Christus is gestorven.
Laten wij worden zoals Christus, vermits Christus is zoals wij. Laten wij goden worden door Hem, vermits Hij mens is door ons. Hij heeft wat van onder komt gekregen om te geven wat van boven komt. Hij is arm geworden opdat wij rijk zouden worden in zijn armoede. Hij heeft de vorm van een slaaf gekregen, opdat wij de vrijheid zouden verkrijgen. Hij is neergedaald opdat wij zouden verheven worden. Hij heeft de bekoring gekend, opdat wij die zouden overwinnen. Hij is eerloos geweest, opdat wij verheerlijkt zouden worden. Hij is gestorven opdat wij gered zouden worden. Hij heeft zich verheven om ons in zijn gevolg mee te trekken, wij, die ter aarde lagen door onze zondeval.
Dat wij dan alles geven, alles offeren aan Hem die zichzelf gegeven heeft als losprijs en wissel voor ons. De edelste gave zal zijn, als wij in dit mysterie doordringen, door Hem alles te worden, wat Hij door ons geworden is.
H. Gregorius van Nazianze (325?-390), 1e rede over Pasen
Wie zijn zij ?
ANDREAS VAN KRETA (H.) (+740) Geboren in een christelijke Arabische familie van Damascus, dat reeds een generatie een Muzelmanse stad was. 15 Jaar oud, wordt Andreas monnik aan het H. Graf in Jeruzalem. Tien jaar later vertegenwoordigt hij de Patriarch van deze stad in Konstantinopel en blijft daar enkele tijd vooraleer te vertrekken naar Kreta als bisschop van Gortyne. Met zijn landgenoot de H. Damascenus, zal hij de wettigheid verdedigen van afbeeldingen in de Christelijke vroomheid tegenover de beeldenstormers. Zijn hoofdzakelijk poëtisch werk heeft een belangrijke plaats in de oosterse liturgie.
ANSELMUS (H.)(1033-1109) Geboren in Aosta in Italë, prior en later abt van de Abdij Du Bec in Normandië, Aartsbisschop van Cantorbéry in 1093, waar hij verbannen werd omwille van zijn verdediging van de rechter van de Kerk. In de traditie van de H. Augustinus, zijn voorbeeld, verenigt hij een brede, onder andere filosofische, cultuur aan een grote geestelijke gevoeligheid. In dit dubbel opzicht is hij de meester van de eerste scholastiek, deze van de kloosters, een eeuw voor het christelijk gedachtengoed zich verplaatst naar de universiteiten.
BERULLE (Pierre de -) (1567-1629) Uit een adellijke familie van de Champagne. Nauw verbonden met de middens die gezag droegen na de godsdienstoorlogen was hij eerst leerling bij de Jezuïeten en de Sorbone. Doordrongen van de Noordse en Spaanse mystiek, brengt hij de Theresiaanse Karmel naar Frankrijk in 1604, sticht in 1611 het Oratoire de France, dat een beslissende invloed zal hebben op de vernieuwing van de clerus in Frankrijk. Wordt kardinaal in 1627.
FABER (William) (1814-1863) Geboren in Yorkshire in het Anglicanisme. Na schitterende studies in Oxford, bekeert hij zich, in het spoor van Newman, en sticht met hem het Oratorium van Birmingham, later dat van Londen, vooraleer van hem te scheiden. Begiftigd met een buitengewone religieus gevoel, naast een schitterend apostolaat als predikant, laat hij een geestelijk werk na dat gaat van bevallige romantische devotie tot de werkelijk mystieke bladzijden van Bethlehem.
FRANCISCUS v. SALES. (H.) (1567-1622). Van adellijke afkomst uit de Savoye. Na een opleiding als edelman en jurist in Parijs en Padua treedt hij in en brengt het noorden van Savoye terug tot het Katholicisme. Bisschop van Geneve in 1602, verblijft hij in feite in Annecy en hervormt zijn bisdom naar de geest van het Concilie van Trente. In 1610 sticht hij een nieuwe vorm van gewijd leven door de Visitatie te stichten samen met Jeanne de Chantal. De uitputtende pastorale activiteit van Franciscus van Sales was gebaseerd op een zeer rijk innerlijk leven. Getuigen hiervan zijn zowel zijn onderrichtingen voor het grote publiek (Introduction à la Vie dévote, en correspondentie) als in zijn Traktaat over de Liefde Gods, een meesterlijke analyse van het geheel van het innerlijk leven. Geestelijk leider, predikant, diplomaat, schrijver , een van de absolute meesters van de Katholieke contra-reformatie.
GREGORIUS VAN NAZIANZE (H.) (329-389)Was een zoon van de bisschop van Nazianze, Gregorius de oudere, die in 325 tot het christendom was bekeerd. Kreeg een uitstekende klassieke opvoeding, o.a. op de heidense hogeschool in Athene, waar hij voor het leven vriendschap sloot met Basilius de Grote.
Eerst daarna werd hij in 357 gedoopt. Verlangde monnik te worden. Werd echter in 362 onder druk van de gelovigen door zijn vader priester gewijd. Werd in 372 bisschop gewijd door Basilius. Van hem zijn 44 redevoeringen bewaard. Vooral zijn vijf theologische preken zijn belangrijk, waarin hij de Drievuldigheidsleer verdedigt tegen Macedonius en Eunomius. . Ook 244 brieven zijn bekend.
GROU(Jean-Nicolas -)(1731-1803). Geboren in Calais, treedt de jonge Grou binnen bij de Jezuïeten aan 15 jaar. Briljant professor in de letteren in La Flèche, gaat hij in ballingschap naar Lotharingen bij de opheffing van de orde in 1763. Terug in Parijs wijdt hij zich aan geestelijke leiding voor hij terug in ballingschap gaat naar Engeland wegens de Franse Revolutie.
Humanist van de XVIIIe eeuw is Grou te gelijkertijd filosoof, twistschrijver, geloofsverdediger, moralist en mysticus. Zijn geestelijk onderricht kent zijn hoogtepunt in het Manuel des âmes intérieures (Handboek van de inwendige zielen), een verzameling van een zestigtal onderrichtingen, die door zijn leerlingen uitgegeven werden. Opgesteld in een prachtige taal, kan men er de Salesiaanse spiritualiteit van de overgave in ontwaren en te gelijkertijd een uiterst fijne psychologische analyse.
JEANNE DE CHANTAL (H.)(1572-1641) Dochter van de voorzitter van het parlement van Dijon, waar ze geboren werd in 1572, vertegenwoordigt Jeanne Frémyot het diep christelijk deel van de ambtsadel, die Frankrijk heropbouwde na de godsdienstoorlogen. Aan 29 jaar ontroostbare weduwe van de Baron de Chantal, moeder van 4 kinderen, veroorzaakt de ontmoeting mat Franciscus van Sales, drie jaar later, een ommekeer in haar leven. Door hem geestelijk en menselijk begeleid, op basis van een zo doorzichtige als veeleisende vriendschap, wordt ze de hoeksteen van de Visitatie ( Er werden tijdens haar leven 86 kloosters gesticht) tot aan haar dood in 1641. Haar briefwisseling en haar richtlijnen voor de Visitandinen zijn zoveel concrete toepassingen van het onderricht van de H. Franciscus van Sales.
JOHANNES VAN AVILA (H.)(1499-1569) , Geboren nabij Toledo uit een bekeerde Joodse familie. Priester in 1526 na studies te Salamanca en Alcala. Modelpriester volgens de geest van het Concilie van Trente. Was verbonden met al wat geteld heeft in het Spanje van de XVIe eeuw. Vruchtbaar schrijver, predikant en geestelijk leider, kreeg hij veel invloed in Frankrijk langs de heilige Franciscus van Sales.
LEO DE GROTE (H.) (+461) Afkomstig uit Toscanië wordt Leo tot Paus verkozen in 440, op het moment dat het Romeinse Rijk wankelt. Verschillende keren moet hij er het burgerlijk gezag van op zich nemen, wat de oorzaak is van de sterke bevestiging van het primaatschap van de Paus tijdens zijn pontificaat. Onder andere tegenover Bizantium dat zijn politieke en godsdienstige onafhankelijkheid van het westen opeist. Het gezag van Leo bevestigt zich ook tegenover de ketterijen van Nestorius (die de mens en God scheidt en zo een dubbele persoonlijkheid toekent aan Christus) en van Pelagius (die de mens een beslossende rol toebedeelt in zijn heil, daar waar enkel de genade van God dit heil voor hem verdient). Het Concilie van Chalcedonië (451) bepaalt definitief de rol van de bisschop van Rome in leerstellige zaken. De sermoenen en de brieven van Leo, in een volmaakte taal, zullen een diepe invloed hebben in de Middeleeuwen, onder andere in het besef dat het Pausdom zal hebben over zichzelf als fundament van de Christelijke beschaving. De titel de grote, die hij deelt met de H. Gregorius, legt de nadruk op zijn rol bij het ontstaan van deze beschaving.
MARTIAL DETAMPES (1575-1635).Geboren te Etampes, tussen parijs en Orleans, treedt Jean Raclardy in bij de Kapucijnen in 1597, onder de leiding van de ontzaglijke Benedictus van Canfield, meester van het mystieke Parijs van de XVIe eeuw. Gans zijn leven vormer van kloosterlingen, in Parijs en Amiens, maakt hij del uit van deze onbekende Kapucijnen (omdat ze weinig bestudeerd zijn) die zo diep bijgedragen hebben aan de Franse mystieke vitaliteit in de XVIIe eeuw.
MOINE (Claudine) (1618- ?) Geboren in een welgestelde, maar weinig vurige, familie van Franche-Comté, kreeg Caludine haar eerste christelijke opvoeding bij de Ursulinen van Langres. De Derigjarige Oorlog dwong haar naar Parijs te vluchten in 1642, waar ze leefde van naaldwerk (Vandaar haar naam van Mystieke naaister) eerst op haar eigen, later in dienst van een adellijke familie van het Marais. Kort na haar aankomst in Parijs dringt God zich met kracht aan haar op en begint dan een mystieke weg van een uitzonderlijke intensiteit. Hiervan getuigen de vier Geestelijke relaties, die ze schrijft op vraag van haar geestelijke leiders.
Van 1655 af, de datum waarop de tekst, die we hier citeren, geschreven werd, zijn we haar spoor volledig kwijt.
PAULINUS VAN NOLE (H.)(353-431) Uit een rijke en machtige familie van Bordeaux, leerling van de dichter Ausone, Hij verdeelde zijn fortuin op de leeftijd van 40 jaar en keert, samen met zijn heilige vrouw, terug naar het zuiden van Italië, waar ze beiden een kloosterleven leiden in Nole, waarvan hij bisschop wordt in 409. Correspondent met de H. Augustinus en de H. Hieronimus, behoren zijn brieven en gedichten tot de laatste getuigenissen van de Christelijke oudheid, die verdwijnt onder de druk van de invallen van de Barbaren.
SEIDEL (Wolfgang)(+1562) Van Wolfgans Seidel weten we enkel dat hij monnik was in de beroemde Duitse abdij van Tegernsee, ten zuiden van München en dat hij de schrijver is van een Geestelijke Mei, een verzameling dagelijkse meditaties voor deze tijd van het liturgisch jaar.