Foto
TOESPRAAK VAN PATER PETAR
  • Deel 1
  • Deel 2
  • Deel 3
  • Deel 4
  • Deel 5
  • Deel 6
  • Deel 7
  • Deel 8
  • Deel 9
  • Foto
    Foto
    Het  logo  van  het  Bisdom  Gent  van  MG.  Van  Looy
     
    Origen
    Quantcast
    Met hulp en medewerking van John Pont is dit blog gemaakt
    HOUD UW LAMPEN BRANDEND.
         Image and video hosting by TinyPic
    For this blog to translate into language of your choice? Select your language below.
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
     2 prachtige pps-jes hierboven van Godelieve en ook Mama rechts heeft ze gemaakt
    Klik op de banner en bekijk nog veel meer moois op haar blog
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Klik op de banner hier beneden en ga eens langs bij Lenie voor nog meer moois
    Alle Ave Maria pps-jes hierboven zijn van haar
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Foto
    Wonder

    30-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rozenkrans noveen voor The Departed Beste pt 2
     

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Watch this video in a new windowEl Apostol Ciego (Milagros en Garabandal)
     

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET GLORIERIJKE KRUIS. (Schriften van Madeleine ).

    ZES EN VEERTIGSTE VERSCHIJNING

     

    Vrijdag, 2 december 1977 in de kapel

     

    Na het Licht, stromen stralen vanuit de Heilige Hostie en Madeleine hoort een stem die zegt :

     

    "Wilt u zo goed zijn uw manuscript aan de priester te overhandigen die door de man is aangewezen."

     

    Wat Madeleine gedaan heeft.

    Wordt  vervolgd.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GODS WOORD VOOR VANDAAG. ( LOURDES ).
    H.H. Felix en Adauctus van Rome (gedachtenis) ,   H. Fiacrius van Brie (gedachtenis)

    Lezing uit het boek Deuteronomium 4,1-2.6-8.
    Psalmen 15(14),2-3.4.5.
    Lezing uit de brief van de apostel Jacobus 1,17-18.21-22.27.
    Heilig Evangelie van Jezus Christus volgens Marcus 7,1-8.14-15.21-23.


    Lezing uit het boek Deuteronomium 4,1-2.6-8.

    Nu dan Israël, gehoorzaam aan de bepalingen en voorschriften, die ik ga leren en volbreng ze, opdat gij moogt leven en het land moogt binnengaan en bezitten, dat Jahweh, de God uwer vaderen, u wil schenken.
    Gij moogt niets toevoegen aan wat ik u ga bevelen, noch er iets afdoen: maar gij moet de geboden van Jahweh, uw God, die ik u heden geef, onderhouden.
    Onderhoudt ze dus en leeft ze na! Want daarin zal uw wijsheid en inzicht bestaan in de ogen der volken, die, als zij al die bepalingen horen, zullen zeggen: Waarachtig, een wijs en verstandig volk is deze machtige natie!
    Want welke machtige natie heeft een god zo nabij als Jahweh, onze God, ons nabij is, zo vaak wij Hem aanroepen;
    en welke machtige natie heeft zulke rechtvaardige bepalingen en voorschriften, als heel deze Wet, die ik u heden geef!


    Psalmen 15(14),2-3.4.5.

    Die onberispelijk is van wandel, En van rechtschapen gedrag; Die in zijn hart de waarheid spreekt,
    En met zijn tong niet lastert. Die zijn naaste geen kwaad doet, Geen smaad op zijn evenmens werpt;
    In wiens oog een vervloekte verachtelijk is, Maar die eert, wie Jahweh vreest. Die zijn naaste een eed heeft gezworen, En hem niet breekt;
    Die zijn geld niet uitleent met woeker, Geen steekpenning neemt, om de onschuld te schaden. Wie zó doet, Wankelt in eeuwigheid niet!


    Lezing uit de brief van de apostel Jacobus 1,17-18.21-22.27.

    Niet dan goede gift en volmaakte gave komt van boven, en daalt neer van den Vader der lichten, bij wien geen verandering bestaat of schaduw van wisselvalligheid.
    Uit vrije wil heeft Hij ons door de prediking der waarheid verwekt, opdat we de eersteling zijner schepselen zouden zijn.
    Legt daarom alle onreinheid af en uitwas van boosheid, maar neemt met zachtmoedigheid het woord in u op, dat op u is geënt, en dat uw zielen kan redden.
    Weest werkers van het woord, en niet hoorders alleen; anders bedriegt gij uzelf.
    Reine en vlekkeloze vroomheid in de ogen van God en den Vader is deze: zorg te dragen voor wezen en weduwen in hun rampspoed, en zich onbesmet van de wereld te houden.


    Heilig Evangelie van Jezus Christus volgens Marcus 7,1-8.14-15.21-23.

    Toen kwamen de farizeën en sommige schriftgeleerden. die van Jerusalem waren gekomen, gezamenlijk naar Hem toe.
    Zij zagen, dat enigen van zijn leerlingen brood aten met onreine, dat is met ongewassen handen.
    De farizeën toch en alle Joden eten niet, zonder zich de vingertoppen te hebben gewassen, getrouw aan de overlevering der ouden;
    en ze eten niets van de markt, zonder het eerst te besprenkelen; en vele andere dingen zijn er, die ze krachtens overlevering te onderhouden hebben, zoals het wassen van drinkbekers, kannen en koperen vaten.
    De farizeën en de schriftgeleerden vroegen Hem dus: Waarom gedragen uw leerlingen zich niet naar de overlevering der ouden, en eten ze brood met onreine handen?
    Hij sprak tot hen: Huichelaars; terecht heeft Isaias over u geprofeteerd, zoals er geschreven staat: Dit volk eert Mij met de lippen, maar hun hart is verre van Mij;
    ze eren Mij tevergeefs, daar ze leerstellingen voordragen, die menselijke geboden zijn.
    Gods gebod verwaarloost gij, maar aan de overlevering der mensen houdt gij vast.
    Hij riep de schare weer naar Zich toe, en sprak tot hen: Hoort allen naar Mij, en verstaat het goed!
    Niets kan den mens verontreinigen, wat van buitenaf in hem binnenkomt; maar wat er uitgaat van den mens, dat verontreinigt den mens.
    Want van binnenaf, uit het hart der mensen, komen de slechte gedachten voort, ontucht, diefstal, moord,
    echtbreuk, gierigheid, boosaardigheid, bedrog, wellust, afgunst, godslastering, hoogmoed, lichtzinnigheid.
    Al die boze dingen komen van binnenaf, en verontreinigen den mens.

    Bron : Petrus Canisius bijbelvertaling



    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gebed.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Heer, onze God,
    trek met ons mee,
    Geweldloze God,
    door heen onze dagen.
    Dat wij, vallend en opstaand,
    de taal van de vrede leren spreken?.
    Dat wij zelf bron van vrede worden
    dank zij Jezus,
    die ons in geweldloosheid
    en in actieve goedheid is voorgegaan.
    Hij leeft nu met U
    en blijft ook heel dicht bij ons,
    vandaag en alle dagen van ons leven.
    Amen.

    N.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gebed.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Wees steeds geprezen God, Allerhoogste.
    Lof, eer en glorie alle zegeningen.
    Wees steeds geprezen God Allerhoogste.
    Want wij zijn allen uw lieve schepselen.
    Gave van goedheid, mysterie van uw liefde.
    Gezegend wie dienen Hem in nederigheid.
    Gij gaaft de hemel met de heldere sterren
    broeder Zon en zuster Maan,
    Moeder aarde met velden,
    vruchten, bloemen, wolken en wind,
    lucht en helder water.
    Bron van leven voor uw lieve schepselen:
    geschenk van goedheid, mysterie van uw liefde!
    Amen.

    N.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Matteüs 10,7 -15.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

      In die tijd zei Jezus tot de twaalf: Verkondig op je tocht:
      "Het koninkrijk der hemelen is nabij."
      Genees zieken, wek doden op, maak melaatsen rein, drijf demonen uit.
      Voor niets hebt je ontvangen, voor niets moet je geven.
      Neem geen goud-, zilver- of kopergeld mee in je beurs.
      Neem geen reiszak mee vooronderweg,
      geen twee stel kleren, geen sandalen en geen stok.
      Want de arbeider is zijn levensonderhoud waard.
      Als je een stad of dorp binnenkomt,
      onderzoek dan wie het waard is jullie daar te ontvangen.
      Blijf daar tot je verder reist.
      Als je een huis binnengaat, wens het dan vrede.
      Als een huis die waard is, moge jullie vrede dan daarop neerdalen,
      en als het die niet waard is, moge jullie vrede dan naar jullie terugkeren.

       N.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Litanie van de menswording van God.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


      Gij God van mijn leven
      Gij God van de aarde
      Gij zijt niet boven de wolken
      maar op de stoep van de straat
      Gij woont niet buiten de wereld
      maar er midden in
      Gij ons vlees en ons bloed
      Gij been van mijn been
      Gij mens
      Gij broeder en zuster
      Gij vader en moeder
      Gij schreiend kind
      Gij falende mens
      Gij vluchteling langs de straten van de wereld
      Gij uit het land verdreven jonge
      Gij verkracht meisje
      Gij geschonden vrouw
      Gij dronken man
      Gij verwaarloosde bejaarde
      Gij uitgelachen vrouw
      Gij van honger wenend kind
      Gij naamloze vreemdeling
      Gij schuldige nalatige
      Gij dakloze
      Gij drugverslaagde
      Gij werkloze
      Gij geslagen man
      Gij gefolterde vrouw
      Gij offer van de machtigen
      Gij gedode mens
      Gij wonderbare mens
      Gij zachte hand
      Gij stralende lach
      Gij lichtend gelaat
      Gij goed hart
      Gij mijn vriend en mijn vriendin
      Gij alles in allen
      Gij alles in iedereen
      Gij onze bevrijder
      Gij God van mijn leven
      Gij God van de aarde.


            N.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gebed.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Gezegend zijt Gij, God almachtige Vader,die uw zoon in de wereld hebt gezonden voor ons
    en omwille van ons levensgeluk.
    Als wij met deze olie deze zieken zalven in uw naam,
    brengt Gij hen verlichting van lijden in hun gelovig hart,
    en geeft Gij hen kracht en genezing van angst, smart, boosheid, moedeloosheid.
    Wij danken U voor alle genade die wij in het leven ontvangen. Amen.
     
    N.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gebed.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen God, Gij alleen kunt mij het geloof schenken,
    maar ik kan er getuigenis van afleggen.
    Gij alleen kunt hoop geven,
    maar ik kan vertrouwen op mijn medemensen.
    Gij alleen kunt liefde geven,
    maar ik kan leren de ander lief te hebben.
    Gij alleen kunt kracht geven,
    maar ik kan een ontmoedigde ondersteunen.
    Gij alleen zijt de weg,
    maar ik kan anderen die weg wijzen.
    Gij alleen zijt licht,
    maar ik kan het laten schijnen in ieders ogen.
    Gij alleen zijt het leven,
    maar ik kan anderen weer levensmoed geven.
    Gij alleen doet wat onmogelijk is,
    maar ik kan doen wat mogelijk is.
    God, Gij hebt genoeg aan Uzelf,
    maar Gij rekent liever op mij.
    Amen.

    N.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lc.8, 22-25 "Storm op het meer"
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


      Op een dag stapte Hij met zijn leerlingen in een boot
      en zei tegen hen: 'Laten we naar de overkant van het meer gaan.'
      Ze staken van wal,
      en tijdens de overtocht viel Hij in slaap.
      Toen barstte er op het meer een storm los .
      De boot maakte water en zij raakten in nood.
      Ze maakten Hem wakker en riepen :
      'Meester, Meester ! Wij vergaan!'
      Hij stond op en bestrafte de wind en het woeste water.
      Ze bedaarden, en
      het werd stil. Hij zei : 'Waar is jullie vertrouwen?'
      Met schrik en verbazing zeiden ze tegen elkaar :
      'Wie is dat toch, dat zelfs wind en water naar zijn bevelen luisteren?'

              N.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."Uit het boek "Wijsheid van Jezus Sirach".
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


      Al wat leeft verslijt als een kleed en reeds heel jong
      weet de mens dat hij moet sterven.
      Zoals een prachtige boom zijn bladeren verliest
      en weer andere krijgt,
      zo gaat het met mensen van vlees en bloed:
      de éne sterft, de andere wordt geboren.
      Aan ieder werk van de mens komt een einde
      en met het werk verdwijnt ook de maker.
      De Heer heeft de mens uit de aarde geschapen
      en heeft hem tot haar doen terugkeren.
      Hij schonk hun een aantal
      dagen en een bepaalde tijd
      en gaf hun macht
      over de dingen der aarde.
      Hij heeft hen gemaakt
      naar zijn beeld
      en hun een hart gegeven om lief te hebben.
      De Heer heeft zijn oog in hun hart geplant,
      om de mensen te laten zien hoe groot zijn werken zijn.
      Zo kunnen zij zijn grootheid verkondigen
      en zijn heilige Naam prijzen.
      Uiteindelijk zal de Heer opstaan
      en ieder mens geven naar zijn verdienste.
      Voor een mens is niet alles bereikbaar,
      omdat elk mensenkind sterfelijk is.
      Maar de barmhartigheid van God is eeuwig
      en zijn goedheid onuitputtelijk.

      N.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gebed .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen God, Gij die ongeziene mensen ziet
    en die Uzelf met hen verbonden hebt.
    Gij die weet hebt van ons niet willen,
    en van de onmacht en de twijfel die in ons leeft.
    Maak ons begaan met mensen.
    Zet ons op het spoor van betrokkenheid
    van trouw en nabijheid, elke dag opnieuw.
    Help ons om aan Uw Verbond van gerechtigheid
    en liefde, een concrete gestalte te geven
    door onze verbondenheid en solidariteit
    met elke mens die in nood verkeert,
    zoals Jezus uw Zoon en onze Broeder. Amen.

    N.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GEBED.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
      God, die ons met zorg omringt en vol mededogen is;
      wij bidden U:
      laat ons doen wat Jezus ons heeft voorgeleefd:
      werken aan het geluk van onze medemensen,
      zodat wij samen één gemeenschap zijn,
      waar plaats is voor iedereen,
      waar ieder tot zijn recht komt.
      Dan groeien wij tot nieuwe verbondenheid,
      dan komt uw Koninkrijk nabij;
      Dat vragen wij U door Jezus, onze Broeder,
      en Maria, de moeder van Barmhartigheid,
      vandaag en alle komende dagen. Amen.

      N.

     


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GEBED.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    God van aarde, water, lucht en vuur,
    U hebt deze wereld het licht laten zien
    en haar beplant en bevolkt met allerlei leven.
    Planten, dieren en mensen, zij allen,
    zijn afhankelijk van uw gaven.

    Daarom bidden wij U:
    om vruchtbare aarde voor alle gewassen
    en voor uw woord in ons hart,
    om helder water dat alle dorst lest,
    dat ons van angsten en zorgen schoonwast,
    om frisse lucht die de natuur doet ademen
    en ons de adem van uw geest doet voelen;
    om vuur dat warmte schenkt
    en licht om ons heen en in ons hart.

    God, als wij de kringloop zien
    van uw natuur: aarde, water, lucht en vuur,
    Dan is het niet zo moeilijk
    te geloven in de verrijzenis.
    Versterk dit geloof in ons door Jezus,
    Die uw Zoon en onze medemens is. Amen.

    N.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goede God.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Goede God,
    hier en daar is er oorlog.
    Mensen schieten mensen dood.
    Mag dat wel ? Kan dat wel ?
    Ik denk het niet, God.
    Dat is toch erg ?
    Kunnen de grote mensen die oorlog niet stoppen ?
    Als ze naar jou luisteren, God,
    dan zullen ze wel stoppen.
    Waarom willen ze niet naar jou luisteren ?

    Als één van mijn vissen sterft,
    heb ik al verdriet.
    Of mijn hond of poes.
    En die sterven omdat ze oud worden.
    Of ziek zijn.
    Maar mensen doden,
    dat is toch erg. Heel erg.

    God, ik bid en vraag je
    dat de grote mensen niet langer oorlog maken.

    Amen.

    N.

    29-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AAN ALLE LEZERS VAN DIT BLOG
    Klik op de afbeelding om de link te volgen AAN  ALLEN  EEN  ZEER  PRETTIG 
    WEEKEND  TOEGEWENST.

    NELLY.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Watch this video in a new window Bekijk deze video in een nieuw venster Rosary Joyful mysteries part 3 (Monday&Saturday) Rozenkrans Joyful mysteries deel 3 (Maandag & zaterdag)
     

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAMIAANGEBED
    Klik op de afbeelding om de link te volgen  

    DAMIAANGEBED

    God onze Vader,
    Gij schenkt ons een nieuwe heilige,
    iemand van bij ons, Pater Damiaan.
    Wij danken U met heel ons hart.
    In hem is uw Zoon Jezus
    opnieuw ‘al weldoende rondgegaan'
    tussen de armen en de verworpenen.

    Geef ons meer geloof om ook het verborgen lijden te kunnen zien
    en te helpen wie vaak vergeten wordt.
    Leer ons hopen ‘tegen alle hoop in', en schenk ons vertrouwen
    ook bij uitzichtloze situaties.
    Maar leer ons bovenal te beminnen zoals Damiaan,die zelf niet
    geaarzeld heeft om melaatse onder de melaatsen te worden, één van hen.

     Maak ons door uw genade zoals hij, heldhaftig en heilig
    in uw dienst en in dienst van de mensen,
    de armen en de verworpenen eerst.

    Door Jezus Christus onze Heer. Amen.

    Heilige Pater Damiaan, bid voor ons.

    + Godfried kardinaal Danneels


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BEZINNING BIJ DE APOCALYPS. ( DEEL TWEE ).

    OPGELET! Voor wie er belangstelling voor heeft.

    Op zaterdag 31 oktober 2009 spreekt E.P. Sylvester Demunter over:

    “De Mariale Priesterbeweging.”

     

    BEZINNING BIJ DE APOCALYPS.

    E.H. P. Van de Kerckhove.

     

                Ik heb vroeger voor SGAG een reeks bezinningen gehouden over de zaligsprekingen in de Evangeliën en in het bijzonder in de Bergrede volgens Matteüs. Welnu, aansluitend bij het onderwerp van vandaag, nl. de betekenis van de Apocalyps van Johannes en vooral de waarde ervan voor onze tijd, wil ik u een tweetal bezinningen geven over de zaligsprekingen in de Apocalyps. Hier volgt nu deze tweede bezinning.

     

    “Gelukkig de mens die waakt en zijn klederen aanhoudt zodat hij niet naakt hoeft te gaan.” (Apok. 16,5)

    Dit is een macarisme (=zaligspreking) in de context van de zeven schalen, d.i. de zeven catastrofes die God uitgiet boven de aarde. Het komt dus na de zeven trompetten: “Gelukkig de mens die waakzaam is …” Dat zegt ook de Heer Jezus: “De Mensenzoon komt als een dief in de nacht. Gelukkig de knecht die de Heer waakzaam aantreft, en niet in slaap gevallen.” Dit is de dienaar die zijn plicht vervult en die niet zijn plicht verwaarloost. De dienaar die volhardt tot het uiterste toe en die trouw blijft in het geloof en die niet verslapt en die niet afvallig geworden is. De Apocalyps situeert dit macarisme in de context van de zeven catastrofes: de zesde schaal, d.i. de wereldoorlog die Armageddon genoemd wordt, of de strijd van alle volkeren, de strijd van de Grote Dag van God, d.i. de Laatste Dag waarop God zal terugkomen en wereld zal oordelen.

     

    Hij komt onverwacht en op een ogenblik dat je het niet verwacht. Hij komt onverwacht in glorie. Dus: wees voorbereid op het Laatste Oordeel. Bereid u dus voor en leef alsof het nu gaat gebeuren! Vandaag kan de laatste dag van uw leven zijn, of, de laatste dag van de wereld. De plaats, Armageddon, is een historische plaats – Apok. 16,16 – waar de eindstrijd zal worden uitgevochten.

     

    De waakzaamheid van de christenen is zodanig dat zij hun klederen aanhouden, zodat zij niet naakt hoeven te gaan. Waakzaam zijn, of volledig gekleed gaan, is een uitdrukking die betekent dat men zich niet overgeeft aan ontucht of afgoderij, het verafgoden van idolen. … Het ‘naakt gaan’ is in het O.T. een beschuldiging die God richt aan Israël, dat afgoden achterna liep (Jesaja 20, 1-6). Christenen moeten gekleed zijn, d.w.z. dat ze moeten weerstaan aan de aanvallen van de heidenen (daarmee kan de Romeinse macht (= hier de keizer) bedoeld zijn die zich liet aanbidden als een afgod). Er kan ook mee verwezen worden naar allerlei situaties van vervolging, en zeker naar de vervolging op het einde van de wereld. In ieder geval staat de christenen een grote vervolging te wachten op het einde van de wereld en die zal vreselijk en bloedig zijn en daarbij zal de antichrist een laatste poging doen. … Dat zal dan ook het moment zijn van Christus’ wederkomst in glorie en van het Laatste Oordeel.  

     

    De laatste eindstrijd vindt plaats in Armageddon. Alle boze machten van de wereld komen samen, de koningen van de wereld, d.i. alle wereldse machten, bankiers, industriëlen, zakenlui, politici, hoogwaardigheidsbekleders, voor de strijd in Armageddon.

    Hebreeuws: har megiddo – betekent letterlijk “berg van Megiddo”.

    Megiddo was een oude stad in de vallei van Jizreël en het was een slagveld, in het O.T. een beroemd slagveld want vele veldslagen werden er uitgevochten.

    Historisch gezien: een berg van Megiddo bestaat niet … Megiddo ligt ook niet bij een berg. Megiddo is nooit in enige apocalyptische traditie gebruikt.

    HAR-MAGEDDON kan ook een andere etymologische (= woordoorsprong) verklaring krijgen. Het is de “berg van de verzameling” (Jes. 14,13: ‘Op de berg waar de goden samenkomen zal ik zetelen …”). Het is de berg van de vergadering, van de vergaderde volkeren. Het is dus een apocalyptisch beeld en geen historische plaats. Etymologisch blijft de betekenis onzeker. De auteur heeft “het slagveld Megiddo” willen combineren met Ezechiël 39 (39, 4-18) waar de aartsvijand van de eindtijd vernietigd wordt op de bergen. Vandaar de symbolische naam: Har Mageddon.

     

                Men moet er zeker geen historische plaats in zoeken alsof men in die vallei een historische eindtijdstrijd zal uitvechten. Het is gewoon apocalyptische beeldspraak: de eindstrijd zal komen en de vijand zal overwonnen worden en de Heer zal in glorie triomferen. De referentie naar de bergen van Israël, waar de vijanden van Israël vernietigd worden, wordt geplaatst in combinatie met Megiddo, het beroemde slagveld van het Oude Testament. De laatste veldslag zal leiden tot de definitieve vernieling van de aartsvijand van Christus en van alle vijanden van Christus: de wereldse machten in dienst van het kwaad. Armageddon is een apocalyptisch beeld van de ziener van deze visioenen. De vijandige naties worden Gog en Magog genoemd bij Ezechiël (38-39) en Apok. 20,8 in een eindtijd context en vlak vóór het Laatste Oordeel. Misschien wordt er met Armageddon de stad Jeruzalem bedoeld dat op een berg ligt en dat strijdtoneel zal zijn van de laatste strijd tegen alle vijanden van Christus Die dan zal wederkomen in glorie.

     

                Armageddon is naar mijn persoonlijke mening een metafoor (figuurlijke uitdrukking, berustend op een vergelijking) en de term moet niet letterlijk opgevat worden. Armageddon (dus letterlijk: berg van Megiddo” (Megiddo is een plaats in Israël waar, ironisch genoeg, geen bergen zijn (js))) is eigenlijk de formulering van een universele berg die de hele wereld als strijdtoneel voorstelt en waar alle vijandige krachten tegen God strijden en tegen Zijn heiligen. Dat gebeurt nu eigenlijk al overal in de wereld en dat zal uitmonden in een vreselijke wereldoorlog vlak vóór het einde van de wereld. Uiteraard zal de eindoverwinnaar de verrezen Heer Jezus Christus zijn Die zal wederkomen op het einde van de wereld. Wanneer dat zal zijn en het Laatste Oordeel, dat weten we niet! Er zal ondertussen altijd een strijd zijn tussen goed en kwaad, tussen rechtvaardigheid en onrechtvaardigheid. Voor ons is het belangrijk aan de goed kant te staan en trouw te zijn aan onze christelijke doopbeloften.

     

     

    De betekenis van de Apocalyps voor onze tijden – deel II.

    E.H. P. Van de Kerckhove.

     

                In het eerste deel van mijn conferentie heb ik het literaire genre van de Apocalyps uitgelegd en enkele symbolen die in de Apocalyps vaak gebruikt worden. In dit 2de deel wil ik de analyse maken van de tekst en van de structuur en trachten een uitleg te geven over het millennium.

     

                De hele moeilijkheid van de Apocalyps ligt in het symbolische gebruik dat de auteur van het O.T. maakt, van de Joodse apocalyptische feiten en van namen die hij hervormt door er een nieuwe christelijke betekenis aan te geven in een fictief tijdskader.

     

                Het boek Apocalyps bevat wel degelijk passages over het einde van de wereld. Dat einde komt en de wederkomst van Christus op het einde komt ook. Rampen, epidemieën, aardbevingen en oorlogen zijn er altijd geweest, in alle historische periodes van de geschiedenis van de mensheid en die zullen er altijd zijn tot het einde van de wereld.

     

                “We beleven apocalyptische tijden!”, hoort men soms zeggen. Dit wil zeggen dat we tijden beleven van de vervolgingen tegen de Kerk. Maar die zullen er altijd zijn. Vandaar de titel van de film van Coppola “Apocalypse Now”. Oorlogen brengen catastrofen voort, dat weet iedereen. De Apocalyps duidt de oorzaken aan van die catastrofes, nl. Gods straffende oordeel voor de zonden van de mensheid. (De hebzucht van enkele miljardairs is de oorzaak van de huidige economische en bankcrisis). Maar er is ook Gods heilsactiviteit die wordt beschreven in een tijdskader waarin zowel verleden, heden als toekomst door elkaar worden geweven.

     

                Laat ons nu naar de structuur van de Apocalyps kijken:

    Er zijn de zogenaamde “zeven zegels”. De boekrol die verzegeld is, is Gods raadsbesluit en dat wordt geopend door het Lam. Met het verbreken van het 7de zegel begint een nieuwe sectie, nl. de “zeven trompetten” – hoofdstuk 16. Daarna komt er weer een nieuwe sectie over de “zeven plagen”.

    Het getal “zeven” drukt vaak in de Bijbel een totaliteit uit.

     

                Zo zijn er de zeven zegels: bij de eerst 4 zegels verschijnt er telkens een paard van een andere kleur. Kleuren zijn ook een belangrijk symbool in de Apocalyps, naast de getallen. Die vier paarden, van verschillende kleur, duiden verschillende catastrofes aan: oorlog, economische crisis, hongersnood, epidemieën. Maar dit is een universele symboliek van de alomtegenwoordigheid van de plagen en de straffen over de wereld. Het getal “vier” duidt universaliteit aan, geheel de wereld, bijv. de vier dieren rond de Troon zijn de gehele schepping. Het getal 4 duidt de vier hoeken van de aarde aan, de vier dimensies.             

     

                Het 5de zegel gaat over de vervolgingen tegen christenen. Het 6de zegel is een enorme aardbeving die heel de wereld doet schokken, vooral de rijken die denken dat ze gevrijwaard zijn van elk onheil omdat ze geld hebben. Zie maar bijv. naar de bankcrisis, er zijn miljonairs die in deze crisis miljoenen verloren hebben en die zelfmoord hebben gepleegd.

     

                Met het 7de zegel begint dan een serie van de “zeven trompetten” vanaf het 8ste hoofdstuk. De 7de trompet begint vanaf hoofdstuk 11,15 en loopt tot hoofdstuk 16,1. De zeven trompetten worden telkens geblazen door een engel. De eerste tot vierde trompet gaat over een reeks catastrofes. Hagel van vuur met bloed, de val van een meteoor, de val van een brandende ster, de verduistering van 1/3 van zon, maan en sterren. Dat zijn cataclysmen met een verwoestend effect. Maar slecht 1/3 wordt vernield en dat is dus een waarschuwing voor de rest van de mensheid – 2/3 – die zich moet bekeren.

     

                De 5de tot de 7de trompet zijn de drie “Wee’s”. De 5de trompet – het 1ste “Wee” – begint met een vulkaanuitbarsting, een wolk van sprinkhanen met schorpioenenstaarten en die de mensen pijnigen. De ziener beschrijft de sprinkhanen als oorlogstanks of militaire paarden (zoals die gebruikt werden bij de Parthen in de oorlog met Rome).

     

                De 6de trompet is een grote invasie vanuit de Eufraatregio. Dat was historisch een bedreiging voor het Romeinse Rijk. De militaire nederlaag zou de mensen tot in keer moeten brengen. Hoofdstuk 9,20-21 merkt op dat dit zo niet was! De 7de trompet opent dus in hoofdstuk 11,15 een uitkomst aan de cyclus van ongelukken. De 7de trompet wordt voorbereid door een goddelijk wezen dat in hoofdstuk 10 een klein boek in de hand houdt.

     

                In hoofdstuk 11 komt dan het getuigenis van de martelaren en in 11,15 is het de 7de trompet die geen onheil aankondigt maar een nieuwe, hemelse liturgie. Dan komt in hoofdstuk 12 de grote strijd tussen de Vrouw en de draak en dit loopt uit op een definitieve overwinning van God. Maar dat was al aangekondigd in Genesis, hoofdstuk 3: “Ik zal een strijd plaatsen tussen u en de Vrouw, tussen uw nageslacht en Haar nageslacht.” De krachten van het kwaad zijn dan de twee beesten, een oprijzend vanuit het land en een vanuit de zee – hoofdstukken 13 en 14 en tenslotte is er in hoofdstuk 15 de victorie van het Lam.

     

                Met hoofdstuk 16 komt dan een reeks van 7 plagen – of schalen.

    Elk der schalen is gevuld met een plaag die over de aarde wordt gebracht. Ook hier is de gelijkenis met de plagen van Egypte treffend zoals dat in de 7 trompetten het geval is. De plagen zijn de aankondiging van een bevrijding door het Paaslam Christus.

     

                De 1ste schaal is een soort van lepra, de 2de de zee die bloed wordt en de 3de schaal de rivieren van de gehele wereld die bloed worden. De 4de schaal is een grote opwarming en de 5de schaal is een duisternis over de gehele wereld – in Garabandal is er sprake van een grote duisternis. Het is een beeld ontleend aan het Exodusverhaal, maar het kan een historisch feit zijn dat nog moet komen. De 6de schaal is het opdrogen van de Eufraat en de 7de schaal is een grote aardbeving. Historisch kan hiermee de verwoesting van het Romeinse Rijk bedoeld zijn alsook de invasie van de Parthen. Maar het historische perspectief is bij Johannes toch veel universeler.

     

                Vanaf hoofdstukken 19 en 20 komt dan een totaal en definitief conflict tussen Christus Koning en Zijn vijanden, nl. het Beest, de valse profeten en de afgodendienaren. De Draak, d.i. satan zelf, zal aan het hoofd staan van alle afvallige naties. Het gaat hier niet meer om natuurrampen, maar om een bovenaardse realiteit. Maar tenslotte zal er geen lijden en dood meer zijn en alle krachten van het kwaad zullen vernietigd worden, d.i. daarna dus een ideale toestand. Er zal een nieuwe hemel en een nieuwe aarde zijn en het hemelse Jeruzalem, de Bruid van het Lam. God zal wonen onder de mensen in en nieuwe wereld, waar er geen lijden en geen dood meer is!

     

     

    Nu nog een woordje uitleg bij: HET MILLENNIUM.

     

    Er is volgens de Apocalyps een periode van “1000 jaar” tijdens dewelke satan gevangen zal zijn in de afgrond. De martelaren zullen 1000 jaren leven met Christus, zegt de Apocalyps 20, 4-5: “Zij werden weer levend.”, d.i. de eerste verrijzenis. Zij hebben niets meer te vrezen van de 2de dood, d.i. het oordeel in de eindtijd, het Laatste Oordeel, waarbij de verdoemenis het deel zal zijn van de boze mensen (dat noemt Johannes de 2de dood). De andere doden moeten nog wachten voordat ze verrijzen, tot na de 1000 jaar. Satan zal bevrijd worden uit zijn gevangenis en hij zal in een definitieve veldslag verslagen worden en verdwijnen. De komst van het Laatste Oordeel en de boze mens gaat de verdoemenis in – d.i. de 2de dood.

     

    Het “millennium”, is dat letterlijk te verstaan of symbolisch? Is het een gebeuren in het hiernamaals of hier op aarde? Er wordt in de Apocalyps gesproken over twee opeenvolgende processen van verrijzenis:

    1ste is die van de heilige martelaren: deze gaan onmiddellijke het eeuwige, goddelijke leven binnen.

    2de de andere moeten nog wachten tot het Laatste Oordeel op de eindverrijzenis.

    Voor de enen zal het de uitverkiezing zijn in de hemel. Voor de anderen zal het een vervloeking zijn. Dat millennium is een tussentijdse periode, maar die niet historisch hoeft te zijn. Een tussentijdse periode tussen de zogenaamde “1ste verrijzenis” – dit is de gelukzaligheid van de martelaren en de “verrijzenis van de anderen” bij het Laatste Oordeel.

     

    Over dat millennium wil ik graag wat meer uitleg geven.

     

    a) Er zijn exegeten die het millennium laten beginnen bij de glorievolle wederkomst (Hfd. 20, 11-15) en laten voortduren tot het Laatste Oordeel. Op dit Laatste Oordeel volgt dan de nieuwe schepping (Hfd. 21,1 – 22,5). Het millennium situeert zich dus nog in deze schepping: het is Christus’ wederkomst op aarde en een lichamelijke verrijzenis van heiligen, d.i. een terugkeer naar het natuurlijke leven gedurende 1000 jaren met Christus op aarde. Tegen deze chiliastische (chiliasme: leer van een aanstaande vrederijk) interpretatie die we vinden bij Kerkvaders zoals Papias, Justinus, Ireneüs (A.H. IV) …, moet gezegd worden dat volgens het N.T. en de gehele Traditie, het Laatste Oordeel coïncideert (samenvalt in ruimte en tijd) met de glorievolle wederkomst van Christus.

     

    b) Een andere interpretatie geeft Augustinus – ook vele moderne katholieke exegeten. Volgens deze Kerkvader is het millennium een beeld van de huidige positie van de christenen. Het millennium betekent dan een periode van lange duur, zolang als de Kerk op aarde duurt. Maar deze zienswijze houdt niet voldoende rekening met de eschatologische (leer van de laatste dingen) zienswijze van Apocalyps. De 1ste verrijzenis is in deze interpretatie het moment dat de ziel, na het martelaarschap, in de hemel komt. Maar de 1ste verrijzenis in de Apocalyps is wel degelijk een lichamelijke verrijzenis. De rest van de doden verrees niet gedurende het gehele millennium.

     

    c) Een andere zienswijze – ook een vroegchristelijke en non-chiliastische zienswijze!) is dat het millennium een tijd is waarin de heiligen, met Christus, in de hemel zullen regeren vanuit de hemel. Maar ook deze zienswijze blijft gebrekkig. De Apocalyps zegt wel degelijk dat de heiligen met Christus zullen regeren op aarde.

     

    d) Een meer recente zienswijze ziet in het millennium een symbool voor Gods overwinning op het kwaad.

     

    e) Volgens nog een andere interpretatie is het millennium een beeld van een regeerperiode tussen de wederkomst en het Laatste Oordeel. De 1000 jaren krijgen geen letterlijke interpretatie. Het is geen “interim” aards koninkrijk waarnaar de Joden verlangden, maar wel een toestand van hemelse zegening, uitgestort over de Kerk. De Joods hoop op een aards Messiaans rijk vinden we reeds in Joodse apocalyptische geschriften van de 1ste eeuw voor Christus. Henoch 91-103; Jubileeën 23 … beschrijft het Messiaanse tijdperk “als mensen voor 1000 jaren bijeen zijn. Duizend jaar was de leeftijd die mensen zouden bereikt hebben indien er geen zondeval van Adam en Eva zou hebben plaats gevonden. Adam is 70 jaar minder dan 1000 jaar oud geworden omwille van zijn zondeval. Wij vinden in ieder geval in de Joodse apocalyptiek een Messiaans tijdperk van beperkte duur ( o.a. rabbi Eliëzer einde 1ste eeuw) en een Samaritaanse traditie spreekt over een Messiaans tijdperk van 1000 jaar. Het boek van de geheimen van Henoch spreekt van een rustdag die 1000 jaar duurt, een beeld van het Messiaanse tijdperk.

     

    f) Nog anderen zien erin de uitdrukking van een concept dat de martelaren een speciale beloning waard zijn. Het millennium is een symbolische beschrijving van de overwinning van de martelaren en hun speciale beloning (cfr. Schnackenburg).

     

    g) Fiorenza, in haar doctoraatsthesis (Priester für Gott), heeft het meest volledige antwoord op de vraag over Apok. 20, 1-10. Vers 2-4 is een interludium, een positief verdict tegenover de heiligen. Gog en Magog zijn een beeld voor alle demonen uit de hel en hun machten, die een slag zullen leveren. Johannes inspireerde zich op Ezech. 37 i.v.m. de verrijzenis van de heiligen in de Messiaanse tijd. Het is een oude Joodse droom van een eeuwig aardse rijk met de Messias. In Johannes’ Apocalyps is “1000 jaar” de tijd dat satan opgesloten blijft, een tijd voor het Laatste Oordeel. Fiorenza concludeerde dat Johannes geen chronologische bedoeling had met het visioen: 1000 jaar heeft geen tijdskarakter, want er is geen verband met het Messiaans wereldtijdperk. Men moet de tekst van Apok. 20, 1-10 tussen 19,11 (de Parousie) en 21,11 (de nieuwe schepping) plaatsen. Heel die sectie moet men bekijken om de betekenis van het millennium te definiëren. Daarin staat centraal de uitverkiezing van de enen en de verwerping van de anderen. Apok. 19, 11-21 heeft drie thema’s: Christus is Agent van Gods oordeel. Christus komt weer als Gods Rechter en het wordt een oordeel met vuur en Babylon wordt verwoest. Het zal een oordeel worden over de gehele mensheid, maar in begrippen uit het O.T. wordt dat eschatologische eindoordeel voorgesteld in een strijd of oorlog tussen God en Zijn Messias aan de ene kant en de boze, zondige mensheid aan de andere kant. Maar de parousie is een heilsgebeuren. Heil betekent zoveel als deelname in de oordeelsmacht van God en de onderwerping van de volkeren. Het is ook de ultieme communio met Christus en God, zoals tussen bruid en bruidegom en in hoofdstuk 19 wordt Christus voorgesteld als de Bruidegom. In hoofdstuk 20, 1-3 wordt satan gevangen gezet voor 1000 jaar met een grote ketting. Dit is met verwijzing naar Jes. 24-27: straf en opsluiting van de boze machten en Heerschappij van God. Verrijzenis voor de heiligen, maar niet voor de anderen en straf voor de aardbewoners. Duizend jaar is “vele dagen”: een onbepaalde periode.

     

    h) Tot slot geef ik de versie van pater Giblin S.J. Na de 1ste verrijzenis (d.i. de hemelse zaligheid volgens de vroegchristelijke, non chiliastische interpretatie) zullen de heiligen heersen met Christus voor 1000 jaar. Dit is gewoon een equivalent voor de hemel (Origenes en Cyprianus hielden het ook bij deze interpretatie). Apok. 20, 4-6 gaat over een beloning in de hemel. Deze hemelse beloning noemt Johannes de 1ste verrijzenis. Duizend jaar zou een periode van rust aanduiden. De hemelse heerschappij wordt geassocieerd met de nederlaag van satan op aarde. Duizend jaar duidt op een hemelse staat van zaligheid. Na 1000 jaar wordt satan losgelaten, maar dat verandert.



    Foto

    Getuigenissen van de jongeren van Cenacolo
  • Deel 1
  • Deel 2
  • Deel 3
  • Deel 4
  • Deel 5
  • Deel 6
  • Deel 7

  • Foto

    Foto

    Foto

    Godelieve heeft voor mij
    deze prachtige pps gemaakt
    waarvoor mijn dank





    Foto

    Schrijft u wat in mijn gastenboek
    klik dan op het boek boven




    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Klik op het plaatje en krijg een prachtige rondleiding door het Vaticaan
    Ieder nummertje is weer iets moois
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Image and video hosting by TinyPic
    Image and video hosting by TinyPic
    Image and video hosting by TinyPic
    Foto

    Een interessant adres?


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs