For this blog to translate into language of your choice? Select your language below.
2 prachtige pps-jes hierboven van Godelieve en ook Mama rechts heeft ze gemaakt Klik op de banner en bekijk nog veel meer moois op haar blog
Klik op de banner hier beneden en ga eens langs bij Lenie voor nog meer moois Alle Ave Maria pps-jes hierboven zijn van haar
Gastenboek
Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Wonder
12-02-2011
Bezinning .
Waar moet ik met mijn ziel toch heen,
dat ze niet aan de jouwe raakt?
Hoe til ik haar aan jou voorbij,
tot aan de andere dingen?
Hoe graag bracht ik haar niet bij wat zich
ergens in het donker wist te dringen,
verloren in een vreemde stilte,
ergens waar niets nog natrilt
als je dieptes zingen.
Maar alles wat ons aanraakt, jou en mij,
verdicht ons net zoals een strijkstok doet.
Twee snaren dwingt hij tot één stemgeluid.
Welk speeltuig heeft ons als
gespannen huid
en welke speler houdt ons in de hand?
O zoet geluid.
(Uit de Apokalyps van Johannes, 21)
Ik, Johannes, zag
een nieuwe hemel en een nieuwe aarde;
de eerste hemel en de eerste aarde waren
verdwenen en de zee bestond niet meer.
En ik zag de Heilige Stad, het nieuwe Jeruzalem,
van God uit de hemel neerdalen, schoon als
een bruid die zich voor haar man heeft getooid.
Toen hoorde ik een machtige stem die riep
van de troon:
'Zie hier Gods woning onder de mensen!
'Hij zal bij hen wonen, zij zullen zijn volk zijn,
en Hij, God-met-hen, zal hun God zijn.
'Hij zal alle tranen van hun ogen afwissen
en de dood zal niet meer zijn;
geen rouw, geen geween, geen smart zal er
zijn want al het oude is voorbij.
En Hij die op de troon is gezeten, sprak:
'Zie, ik maak alles nieuw.
Ik ben de Alfa en de Omega,
de Oorsprong en het Einde.
'Wie dorst heeft, zal Ik om niet te drinken
geven uit de bron van het water des levens.
'Wie overwint, zal dit alles krijgen
en Ik zal zijn God zijn en hij mijn zoon.'
Uit de Bijbel.
Over de Heilige Geest bestaan veel vragen. Wie is Hij, wat doet Hij?, en veel andere vragen. Het is ook te begrijpen. Wie de Heilige Geest is en wat Hij doet gaat ons verstand te boven. Het is onbegrijpelijk; ook onbegrijpelijk mooi. Daarom trekt zijn werk ons aan. Niet uit nieuwsgierigheid, maar uit leergierigheid. Zo bezie ik ook de vraag die ik kreeg en die we vandaag met elkaar bespreken. Het gaat over de plaats en het werk van de Heilige Geest na Christus wederkomst, als het Koninkrijk van God gekomen is en de nieuwe hemel en de nieuwe aarde een realiteit geworden zijn. Hoe zit het dan met de Heilige Geest? In zijn werk dan nog nodig? Of is het dan zo als sommige theologen denken dat Hij dan weer terugtreedt, ook in zijn werk? Nu moeten we wel een beetje oppassen met deze vraag. Want we gaan zo gauw speculeren en dat is niet nuttig voor het geloof. Daar moeten we dus voor oppassen. Maar er is ook een andere kant. En dat is dat we willen leren wat de Bijbel hierover zegt. Dat is altijd nuttig en leerzaam voor ons geloof. We denken hier vanmorgen over na vanuit Johannes 14:16 en 17. Daar zegt Jezus tegen zijn discipelen: Ik zal de Vader bidden en Hij zal u een andere Trooster geven, opdat Hij bij u blijft tot in eeuwigheid, namelijk de Geest van de waarheid. Jezus belooft hier dus dat de Heilige Geest tot in eeuwigheid bij de gelovigen zal blijven. Daar letten we op. Wat betekent die uitdrukking? Heeft dat ook betrekking op het eeuwige leven als het Koninkrijk van God gekomen is? Jezus zegt dit tegen zijn discipelen in de bekende afscheidsgesprekken. Hij gaat weg. Niet alleen omdat Hij gaat lijden en sterven, maar ook omdat Hij na zijn opstanding naar de hemel terugkeert. Maar hoe moet het dan met zijn leerlingen? Blijven ze verweesd achter? Nee, er zal iemand anders komen, een andere Trooster en dat is de Heilige Geest. Een Trooster - Parakleet staat er in het Grieks - is iemand die je bijstand verleent en je daardoor verder helpt. Dat had Jezus tot dusver zelf altijd gedaan. Maar nu zal de Heilige Geest dat gaan doen. En niet maar voor een tijdje om de discipelen op weg te helpen, waarna ze zich zelf moeten zien te redden, maar tot in eeuwigheid. Hij gaat dus nooit meer weg. We zien in Handelingen 2 dat wat Jezus hier belooft, gaat gebeuren. De Heilige Geest wordt dan uitgestort in Jeruzalem en Hij is bij de leerlingen van Jezus en bij allen die in Hem geloven als hun Verlosser. Precies zo als Jezus had beloofd. De geschriften van het Nieuwe Testament staan er vol van. Telkens weer wordt onder woorden gebracht wie de Heilige Geest is, wat Hij doet, zijn werk, zijn vruchten en niet te vergeten zijn gaven, die Hij aan mensen geeft. De Heilige Geest is dus echt reëel aanwezig. Maar wat betekent het nu dat Hij tot in eeuwigheid bij ons blijft. Daar gaan we nu verder op in. Allereerst wordt de uitdrukking eeuwig of tot in eeuwigheid in de bijbel gebruikt als een aanduiding voor: alle eeuwen door, alle tijden, tot aan de voleinding van de wereld. Zo lezen we bijvoorbeeld van het verbond van God met Abraham en zijn nakomelingen, dat het een eeuwig verbond is. Reden waarom we geloven dat het volk Israël ook vandaag nog het volk van Gods verbond is. De Heilige Geest is dus in alle tijden present, zegt Jezus hier. Ook in onze tijd, vandaag. Ik vind dat een enorme troost, heel bemoedigend. Als je in de Bijbel leest over wat de Heilige Geest allemaal doet, dan doet Hij dat dus ook vandaag. Hij werkt het geloof in ons hart, Hij onderhoudt het geloof, versterkt het, Hij troost ons als we verdriet hebben, Hij corrigeert ons als we verkeerd doen, Hij maakt het mogelijk om getuige van Jezus te zijn, Hij maakt dat je kunt volharden in het geloof, Hij bemoedigt mensen die lijden om Jezus naam en Hij doet je verlangen naar de wederkomst van Jezus Christus. In het oude doopformulier staat dat als we gedoopt worden in de naam van de Heilige Geest, dat Hij dan belooft bij ons te zullen wonen. Heel persoonlijk. Dat vind ik prachtig. Maar hoe zit het nu met de Heilige Geest na de wederkomst? Dan is de geschiedenis van de wereld tot een einde gekomen. Dan houdt dus ook op wat de Heilige Geest nu doet. Zoals het geloof in ons hart werken, ons troosten, ons vernieuwen enzovoort. Dat alles is dan niet meer nodig. Heel dat werk is dan tot een voltooiing gekomen. Maar de vraag is of dan al het werk van de Heilige Geest ophoudt? En dat denk ik niet, als ik goed luister naar de Bijbel. Ik zou dat als volgt willen benaderen. Het meest kenmerkende werk van de Heilige Geest is dat Hij het leven schept en het leven onderhoudt. Dat zien we al in Genesis 1. Daar lezen we dat de Geest zweeft over de wateren. Het is het beeld van een vogel die broedt. De Geest schept het leven. Hij geeft de levensadem aan de mens, de rouach, die Hij de mens inblaast. Zo is het in de schepping. Psalm 104 bezingt het wonder dat de hele natuur, de hele kosmos, leeft door de adem van de Geest. Maar dat is niet alleen het geval in de schepping, maar ook in de herschepping. Door de zonde is de schepping aangetast met het kwaad. Er is een herschepping nodig, een wedergeboorte. Het kwaad moet worden uitgebannen en de schepping moet worden hersteld, zoals God het bedoeld heeft. Welnu, dat is precies wat de Heilige Geest doet. Dat begint hier al als we nieuwe mensen worden door het geloof in Jezus Christus. Maar dat is nog maar ten dele. Straks, als Jezus wederkomt, zal dat volmaakt worden. En dat geldt niet alleen voor de enkele mens, voor ons persoonlijk, maar ook voor de bredere levensverbanden, ja uiteindelijk voor heel de kosmos. Die zal eenmaal Geest -doorademd zijn. Zuiver, volmaakt, zonder vlek of rimpel. De Heilige Geest woont ook nu al bij ons. Maar ook dat is altijd nog maar ten dele. Er zijn veel tegenkrachten die dat niet willen. De Bijbel spreekt daarom over een voortdurende strijd tussen vlees en Geest. Die strijd zal dan voorbij zijn. De Heilige Geest zal dan om zo te zeggen algeheel Eigenaar zijn van het huis van ons leven en van alle leven. Ik noem een paar teksten die daarover spreken. Rom. 8:11. Daar staat dat de Geest die Jezus uit de doden opgewekt heeft, ook ons sterfelijke lichaam levend zal maken, doordat Hij in ons woont. Daar zien we nu nog maar weinig van. Het is net als met de sprietjes van het nieuwe leven die we in de tuin zien nu. Maar eenmaal, als ons lichaam wordt opgewekt uit de dood, zal ons lichaam bevrijd zijn van alle zonden en de gevolgen daarvan. Hier zien we dus dat het werk van de Heilige Geest doorgaat, ook als Gods koninkrijk gekomen is. Een ander voorbeeld vinden we in 1 Kor.15:44. Daar lezen we dat wanneer we sterven en begraven worden, ons lichaam een natuurlijk lichaam is. Maar wanneer we in de toekomst zullen opstaan uit de dood, dan zal ons lichaam een geestelijk lichaam zijn. Pneumatikos staat er in het Grieks. Dat betekent een lichaam als woning van de Heilige Geest. Wat hier dus alleen maar ten dele het geval is, zal dan volmaakt zo zijn. Dan heeft de Geest de alleen heerschappij. Daarom dan geen zonde meer, geen ziekte, geen dood, alles licht, zuiver en wonderschoon. Het Koninkrijk van God dat komt is dus niet alleen het koninkrijk van de Vader en niet alleen van de Zoon, maar ook van de Heilige Geest. Maar nu een vraag. Dat we volmaakt zullen zijn, is duidelijk en zeker. Maar zullen we daarbij de Heilige Geest dan nog wel nodig hebben? Als je toch eenmaal volmaakt bent, dan ben je toch volmaakt? Volmaakt is toch ook volmaakt in die zin dat het nooit meer onvolmaakt kan worden? Jawel, maar de vraag is of we die volmaaktheid dan in onszelf bezitten, of dat we daarvoor afhankelijk blijven van een ander, van de Heilige Geest. Ik denk het laatste. Nee, we zullen nooit meer in zonde vallen, absoluut nooit, maar dat komt juist omdat de Heilige Geest ons bij de eeuwige verlossing bewaart. God de Heilige Geest geeft ons dan het eeuwige leven en Hij onderhoudt het. Stel dat de Heilige Geest daarmee op hield, dan zouden we niet langer volmaakt zijn. Maar de Heilige Geest kan er niet mee ophouwen en houdt er dus niet mee op en daarom zullen we nooit meer kunnen zondigen. In het paradijs was het ook al zo, dat we afhankelijk waren van God, ook al waren we toen volmaakt. Toen kon het nog veranderen. En het is helaas ook veranderd. Maar in de toekomst zal het niet meer kunnen veranderen, want God kan niet veranderen. Daarom juist is het een machtige gedachte dat we tot in eeuwigheid afhankelijk zijn van de Heilige Geest. Dat we eeuwig volmaakt zullen blijven, daar hoeven we zelf niet voor te zorgen, maar dat doet Hij. Het wordt ons allemaal door Hem geschonken. Daarom ligt ons heil voor eeuwig vast. De Geest zorgt er voor dat we gelijkvormig zijn aan Christus Jezus en dat we dat eeuwig zullen blijven. Het zal dan nog heerlijker zijn dan in het paradijs. Want toen zagen wij God niet, maar eenmaal zullen we Hem zien van aangezicht tot aangezicht. Dat is allemaal het werk van de Heilige Geest. Wat een geweldig perspectief. We kunnen het eigenlijk niet bevatten en onder woorden brengen. Maar het zal allemaal werkelijkheid worden voor een ieder die in Jezus Christus gelooft. Daar staat de Heilige Geest garant voor. Nu staat er in de HC een klein mooi zinnetje over de Heilige Geest. Namelijk: Hij blijft eeuwig bij mij. Hij gaat nooit meer bij mij weg. Nu niet, bij mijn sterven niet. Na mijn sterven niet. Bij mijn lichaam in het graf niet, bij mijn ziel in de hemel niet. De Geest omarmt me en bewaart me bij Jezus. Ook al gaat dat al mijn begrip te boven. Eenmaal zal Hij ons doen delen in de eeuwige heerlijkheid. Met heel de schepping zal dat het geval zijn. Levend gemaakt door de Geest, leeft ze, bloeit ze, zingt ze, juicht ze tot in eeuwigheid, tot eer van God. De Heilige Geest zal Mij verheerlijken, zei Jezus tegen zijn discipelen. Inderdaad, daar is het de Geest om begonnen. Dat zal dan ook in het komende koninkrijk van God het uiteindelijke doel van het werk van de Heilige Geest zijn. Tot in eeuwigheid. Onvoorstelbaar. Daar kun je alleen maar van zingen.
O Christus God.
Gij zijt vrijwillig op het Kruis verheven, o Christus God. Toon
Uw barmhartigheid aan de nieuwe gemeenschap die Uw naam
draagt. Schenk ons de vreugde van de overwinning, want Gij
strijdt met ons. Uw wapen is vrede, Uw trofee het heilig Kruis.
11-02-2011
Gebed tot de Heilige Geest.
Heilige Geest, onze Trooster, voltooi in ons het werk waarmee Christus een aanvang heeft gemaakt; verleen kracht aan het gebed, dat wij uit naam van de gehele wereld uitspreken en zet het voort. Maak dat wij allen spoediger tot een diep innerlijk leven komen; geef bezieling aan ons apostolaat, dat alle mensen en volkeren wil bereiken, want zij zijn allen verlost door het Bloed van Christus en vormen allen zijn erfgoed. Beteugel in ons de aanmatiging van de natuur en breng ons tot de ware nederigheid, heilig ontzag voor God en edelmoedigheid.
Moge geen enkele aardse band ons hinderen onze roeping eer aan te doen. Laat geen enkel eigenbelang ons de eisen van de rechtvaardigheid uit het oog doen verliezen, en bevrijd ons van bekrompenheid en kleinzielig egoïsme. Moge alles groot zijn in ons: het zoeken naar en het beoefenen van de waarheid, de bereidheid tot het offer tot aan het kruis en de dood.
En tenslotte moge alles in overeenstemming zijn met wat in het laatste gebed van de Zoon tot de hemelse Vader gevraagd wordt, dat de Vader en de Zoon U, Heilige Geest van liefde, mogen uitstorten over de Kerk en haar instellingen, over ieder mens afzonderlijk en over alle volkeren. Amen. Alleluja.
(Paus Joannes XXIII, 1962)
10-02-2011
Website geopend voor zaligverklaring Johannes Paulus
Website geopend voor zaligverklaring Johannes Paulus
Geplaatst door onze redactie op donderdag 10 februari 2011 om 00:05u
ROME (RKnieuws.net) - Het vicariaat Rome heeft een officiële website geopend gewijd aan de zaligverklaring van paus Johannes Paulus II op 1 mei eerstkomend. Dat heeft het persagentschap Zenit woensdag gemeld.
De website (www.karol-wojtyla.org) is beschikbaar in zes talen: Engels, Frans, Spaans, Italiaans, Pools en Roemeens. Ze zal alle beschikbare informatie over de Poolse paus, over zijn zaligverklaring en over de zaligverklaringsplechtigheid verzamelen.
De website informeert ook over initiatieven die wereldwijd georganiseerd worden naar aanleiding van de zaligverklaring van de Poolse paus. Ze bevat ook een gebed om gunsten te vragen door de tussenkomst van de toekomstige zalige.
AAN ALLE LEZERS VAN DIT BLOG EEN GEZEGENDE DONDERDAG.
N. ( M ).
Our Lady of Guadalupe.
Our Lady of Guadalupe.
MOOIE PLAATJES.
Nelly.
LEER MIJ MIJN WEG VINDEN.
In de woestijn verschroeide de
zon de hoogmoed van velen.
Op zovele zandheuvels,
altaren van zand en steen,
werden hebzucht
en zelfoverschatting geofferd.
Daar, Jezus, zocht Jij je weg.
Leer mij te overleven
in een wereld
waarin geld illusies bouwt.
Laat mij niet bedolven worden
onder hebzucht en prestatiedrang.
Leer mij genieten,
maar niet mijzelf vernielen.
Leer mij mijn weg te vinden.
Amen.
DE INNERLIJKE VERTROOSTING.
De goede orde in het uiterlijk, en de toevlucht tot God in gevaren.
De Heer: Mijn zoon, hierop moet gij u ernstig toeleggen, dat gij op alle plaatsen, bij elke handeling en uiterlijke gelegenheid inwendig vrij blijft en meester van uzelf. Alle dingen moeten onder u staan, gij niet onder de dingen: Zó dat gij u als meester van eigen daden gedraagt en niet als een slaaf of huurling. Maar eerder als een vrijgestelde en een waar Hebreeër, die het erfdeel en de vrijheid van de kinderen Gods heeft verkregen.
Dezen staan boven het tegenwoordige en beschouwen wat eeuwig is. Zij zien wat voorbijgaat, met het linker- en met het rechteroog wat hemels is. Het tijdelijke trekt hen niet zó aan dat zij eraan vastzitten; maar zij trekken zelf dat alles eerder naar zich toe, om het goed te laten dienen zoals God heeft bedoeld, volgens de ordening van de hoogste Bouwheer die niets in zijn schepping ongeordend heeft gelaten.
Als gij namelijk bij elke gebeurtenis niet blijft staan bij de uiterlijke schijn en dus alles wat ge ziet en hoort niet met het lichamelijk oog alleen beschouwd, maar bij alles wat zich voordoet spoedig met Mozes de heilige tent binnengaat om de Heer advies te vragen, dan zult ge herhaaldelijk een goddelijk antwoord vernemen en onderricht over vele problemen van vandaag en omtrent de toekomst, mogen terugkeren.
Mozes nam immers voor het oplossen van twijfels en vraagstukken altijd zijn toevlucht tot het Tabernakel. Hij trok zich terug om te bidden en vroeg verlichting en hulp bij gevaren en al de boosaardigheid van de mensen.
Zo moet ook gij vluchten naar de geheime schuilplaats van uw hart: om daar vurig de goddelijke bijstand af te smeken.
Daarom, zo staat er geschreven, werden Jozuë en de zonen van Israël door de Gabaonieten bedrogen, omdat zij niet eerst de mond des Heren hadden ondervraagd, maar lichtgelovig ingaande op mooie woorden, zijn ze om de tuin geleid door een onechte vroomheid.
VERVOLG OPENBARINGEN VAN DE H. BRIGITTA VAN ZWEDEN.
GODS WOORDEN DOOR BIRGITTA VERKONDIGD ZULLEN NIET VERANDERD WORDEN.
ZESDE BOEK, KAP. 100.
Toen de bruid van Christus vreesde, dat de woorden dezer boeken, die haar door God ingegeven en geopenbaard zijn, veranderd zouden worden, of ook maar op eenige wijze verwrongen door boosaardige mensen, sprak Christus tot haar, toen zij in haar aandachtige gebeden verzonken was, en zeide: "Ik heb twee armen. Met de ene omhels ik den hemel en al de dingen die er in zijn, met de andere omhels ik de aarde en de zee. De eerste arm strek ik uit naar mijn uitverkorenen in de hemel en op aarde, hen eerende en verblijdende.
De anderen strek ik uit over de boosheid der mensen, die ik barmhartig verdraag en die ik terughoud, opdat zij niet al het kwaad doen dat zij zouden willen doen. Daarom, vrees niet! Want niemand zal in staat zijn mijn woorden te veranderen, maar zij zullen komen in de stad en bij het volk, dat mij behaagt. Toch zult gij weten, dat deze woorden als olie zijn, en daarom moeten zij zacht gemaakt worden en uitgedrukt en gewreven, soms door de afgunstigen, soms door hen, die ze willen kennen, opdat mijn geduld verspreid zal worden en zichtbaar.
God dienen.
God dienen is meer dan slechts Zijn naam zo nu en dan eens noemen. God dienen is meer dan op zondag naar de kerk, maar God dienen is veel meer dan slechts geloven dat Hij bestaat. Niet iedereen die God ,Vader noemt of die de clichés kan opzeggen aangaande geloof en leven qua kerk is ook daadwerkelijk een volgeling, navolger of discipel van Jezus.
Aan de vrucht kent men de boom.
Werkelijk dienstbaar zijn in de naam van Jezus betekent dus meer dan aan het eind van je gebed te zeggen "in Jezus naam, amen".
Wanneer we in Jezus naam handelen zullen ook de vruchten in Jezus naam zijn. aan de boom kent men immers de vrucht. De vrucht die we in Jezus naam dragen zal voor eeuwig zijn. wanneer we slechts voor eigen aanzien en inzichten werken zal de vrucht ook slechts op onszelf gericht zijn.
Je mag jezelf zijn.
Wanneer we Jezus willen volgen in alles . wanneer we werkelijk met Hem willen leven, betekent dit niet dat we precies zo zouden moeten handelen als Jezus dat deed. We zullen moeten leren om vanuit onze eigen persoonlijkheid in samenwerking met Gods Geest te handelen. Met andere woorden we zullen vanuit de diepe ontmoeting, relatie met Hem mogen handelen.
God heeft een ieder persoonlijk heel speciaal gemaakt. gemaakt voor een speciale taak. Wat die taak is , is ons niet altijd heel duidelijk, maar wel wat onze houding daarin zou moeten zijn. namelijk dienstbaarheid. Dit betekent dat we niet onze eigen wil voorop stellen, niet onze eigen verlangens bovenaan de lijst plaatsen, maar die van God en onze naaste.
Dienstbaarheid vanuit relatie.
Wat is het geweldig dat we God mogen dienen vanuit deze relatie met Hem. Dat we daardoor ook relaties mogen bouwen en zo samen een gemeenschap mogen vormen. Gods Geest is daar waar we in Jezus naam samenkomen. Dat wil zeggen waar we vanuit wat Hij ons leerde God mogen dienen op een manier waarin we onszelf mogen zijn.
God heeft een ieder van ons geroepen. Hij kent je naam. Hij vraagt je om zijn discipel te zijn. Hij heeft in jouw iets bijzonders gelegd. De vraag is echter of je het wil aanvaarden. In Jezus naam mag je een speciaal en geliefd kind van God zijn. In Jezus naam mag je uitdragen wat Hij in je heeft willen leggen, maar hier is een ommekeer voor nodig.
Bekeren is navolgen.
Misschien ken je Hem al en volg je Hem, maar misschien ken je Hem nog niet, denk er eens over. Kiezen is soms enorm lastig, maar in Jezus naam, vanuit het verlangen Hem te dienen, te eren met jouw persoonlijk leven kan een enorme verandering teweeg brengen. Je mag gewoon , Ja , tegen Hem zeggen en leven in dienstbaarheid aan God en aan de ander vanuit relatie, vanuit ontmoeting.
Dienen doe je niet als eenmans actie, maar in een verband. Een verband die we gemeente noemen. Hoewel dingen soms wat door elkaar lopen qua kerke en werk, kunnen we zeggen dat wanneer we samen met anderen Hem dienen we deel zijn aan de gemeente. Wanneer we luisteren naar wat God tot ons te zeggen heeft en we dit uitdelen aan anderen zijn we deel van dat lichaam.
Terug naar de kern. Jezus!
Moeten we terug naar de nieuwtestamentische gemeente? Ik denk dat we gewoon terug moeten naar God en naar zijn liefde voor ons. Wanneer we bereidt zijn hiervan uit te delen, zijn we dan een zogenaamde nieuwtestamentische gemeente? Misschien, maar wat voorop staat is dat mensen Opnieuw God leren kennen als een liefdevolle Vader, die zo enorm veel van ons houdt dat Hij zijn Zoon voor ons heeft gegeven. waar Jezus naam in alle oprechtheid en openheid en waarachtigheid wordt verkondigd , waar we onszelf mogen zijn in Jezus naam daar is Jezus door Zijn Geest in ons midden.
Welk merk dragen we?
Daarbij gaat het er niet om dat we charismatisch zijn of evangelisch, baptisten of lid van een vrije groep, pkn , vrijgemaakt of Rooms katholiek, het gaat er om dat we God willen dienen met de liefde van Jezus Christus die door de Geest in ons is. met anderen woorden ons merk is niet een van de bovenstaande filialen, maar Christus. wanneer we hem liefhebben mogen we onszelf christenen noemen.
Misschien dat je het gevoel over hebt gehouden om van alles te moeten. Ik spreek echter over ontmoeten , maar toch kun je het idee hebben dat je van alles moet en komen er allerlei gedachten bij je op om God te dienen , maar wanneer we god willen dienen is het goed daarbij de rust ter harte te nemen. Te luisteren en wellicht via het lege midden te gaan. zoek de stilte. Het gaat niet om wat je doet, maar om wie je bent. jij mag jezelf zijn in Hem.
Moeder Theresa zei:
De vrucht van stilte is gebed,
De vrucht van gebed is geloof,
de vrucht van geloof is liefde,
de vrucht van liefde is dienstbaarheid,
de vrucht van dienstbaarheid is vrede.
Vergelijk Handelingen 17:31 met Openbaring 20:11-15.
"Omdat Hij een dag heeft bepaald, waarop Hij de aardbodem rechtvaardig zal oordelen door een man, die Hij aangewezen heeft, waarvan Hij voor allen het bewijs geleverd heeft door Hem uit de doden op te wekken".
Openbaring 20:11-15;
"En ik zag een grote witte troon en Hem, die daarop gezeten was, voor wiens aangezicht de aarde en de hemel vluchtten, en geen plaats werd voor hen gevonden. En ik zag de doden, de groten en de kleinen, staande voor de troon, en er werden boeken geopend. En nog een ander boek werd geopend, het [boek] des levens; en de doden werden geoordeeld op grond van hetgeen in de boeken geschreven stond, naar hun werken. En de zee gaf de doden, die in haar waren, en de dood en het dodenrijk gaven de doden, die in hen waren, en zij werden geoordeeld, een ieder naar zijn werken. En de dood en het dodenrijk werden in de poel des vuurs geworpen. Dat is de tweede dood: de poel des vuurs. En wanneer iemand niet bevonden werd geschreven te zijn in het boek des levens, werd hij geworpen in de poel des vuurs.
De Here beloofde de Heilige Geest aan hen die er om zouden bidden/vragen.
Lucas 11:13 "Indien dan gij, hoewel gij slecht zijt, goede gaven weet te geven aan uw
kinderen, hoeveel te meer zal uw Vader uit de hemel de heilige Geest geven
aan hen, die Hem daarom bidden?"
Er is geen bewijs dat iemand van de discipelen vóór de opstanding van de Here op deze
belofte is ingegaan. Misschien zouden wij hierbij alleen aan Maria van Bethanië kunnen
denken want zij schijnt op dat moment de enige gelovige met geestelijk inzicht te zijn:
Joh. 12:3 "Maria dan nam een pond echte, kostbare nardusmirre, en zij zalfde de voeten
van Jezus en droogde zijn voeten af met haar haren; en de geur der mirre
verspreidde zich door het gehele huis".
Luc.10:38-42 "maar weinige zijn nodig of slechts één; want Maria heeft het goede deel
uitgekozen, dat van haar niet zal worden weggenomen".
Laten we bidden om de vervulling met de Heilige Geest! Kom Heilige Geest, Veni Creator Spiritus.
Dit zijn meer dan mooie liturgische woorden, dit is de zaak waar het omgaat. Als je Lukas 11 vers 1-13 goed leest, dan is de climax van dit gedeelte gelegen in het slotvers, waar staat "hoeveel te meer zal uw Vader uit de Hemel de heilige Geest geven aan hen die Hem daarom bidden". Dit is geen loze toezegging, maar de meest krachtige uitspraak van de Here Jezus zelf. Het gebed om de Heilige Geest zet Gods voorraadkamers wagenwijd open. Een oprecht hartsgebed om de Heilige Geest brengt de Vader en de Zoon in beweging om Zijn kind te vervullen met het leven van zijn Geest. Zodat je in de navolging van de Here Jezus ook een levende getuige van Hem kan zijn in je omgeving. Want laat het duidelijk zijn, het vervuld zijn van de Heilige Geest is geen prive-onderonsje tussen de Here God en jou, maar plaatst je met alles wat je bent in de beweging van Zijn koninkrijk en gemeente. De Heilige Geest bezielt ons getuigenis, zodat anderen er in ontdekken wie Jezus Christus werkelijk is en hoe Hij met ons leven tot zijn doel wil komen . Dus houdt de Here God maar aan zijn woord, en bepleit bij Hem het voorrecht om Zijn Geest deelachtig te mogen worden.
09-02-2011
AAN ALLEN EEN GEZEGENDE WOENSDAG TOEGEWENST.
N. ( M ).
The Miracle (1959).
The Miracle (1959).
DE ROOS.
Je mag als een kind
dromen van een woning
in een witte roos.
Je mag er alle woorden
loslaten en
stil en kwetsbaar zijn.
Je mag er al je angst
vergeten.
In haar fluwelen kelk
kan je tasten naar
momenten van heling.
Laat haar de stille getuige
zijn van je zoeken
naar een nieuwe toekomst.
Amen.
Nieuwsbrief van Zuster Emmanuel van 15 januari 2011.
Nieuwsbrief van 15 januari 2011
Maandag 07 februari 2011 19:23 | Geschreven door Administrator Nieuwsbrief van Zuster Emmanuel van 15 januari 2011
Geprezen zijn Jezus en Maria !
15 december 2011.
1 - Op 2 januari 2011 kreeg Mirjana haar maandelijkse verschijning bij het Blauwe Kruis. Zij werd daarbij omringd door een grote menigte, vooral Italianen. Na de verschijning gaf ze ons de volgende boodschap door:
"Lieve kinderen, vandaag roep ik jullie op tot gemeenschap in Jezus, mijn Zoon. Mijn moederlijk hart bidt dat jullie mogen begrijpen dat jullie Gods gezin zijn. Door de geestelijke vrije wil, die de Hemelse Vader jullie geschonken heeft, zijn jullie zelf geroepen om het ware, het goede en het kwade te onderscheiden. Mogen gebed en vasten jullie hart openen en jullie helpen om de Hemelse Vader doorheen mijn Zoon te ontdekken. Als je de Vader ontdekt, zal je leven gericht zijn op het uitvoeren van Gods wil en het vormen van Zijn gezin, zoals mijn Zoon wenst. Op die weg zal ik jullie niet alleen laten. Ik dank jullie."
Aan het einde van de verschijning, zei Mirjana tegen de Gospa: "We zijn allen naar u gekomen met onze pijnen en onze kruisen. Help ons, wij smeken U !" Toen heeft de Heilige Maagd haar armen naar ons uitgestrekt en ze zei: " Opent jullie harten voor mij. Geef me jullie pijn. De moeder zal helpen."
2 - 50 redenen om te danken. Aan het einde van het jaar hebben we hier in huis een traditie: We schrijven een dankbrief aan de Heer. Daarbij is de bedoeling dat je minimaal 50 punten moet vermelden, 50 momenten, die ons het voorbije jaar geraakt hebben vanwege de liefde van de Heer voor ons, en dus vanwege zijn gunsten en door zijn hulp.
Op het moment zelf is dat voor de nieuwkomers even schrikken: "50 punten. Ik vind er nooit zoveel ." Gezegd moet worden dat we nog veel te weinig met de gewoonte bekend zijn om God te danken. We zijn echter wel geneigd en bereid om Hem om dingen te vragen als we in nood zijn. Soms denken we zelfs dat we recht hebben op Zijn gaven. De Gospa herinnert ons er regelmatig aan hoe belangrijk het is om God te danken voor alle kleine en grote gaven, die Hij ons geeft. Ga even een kerk binnen of kniel even neer bij uw gebedshoekje en doorloop met de hulp van de Heilige Geest het voorbije jaar. U zult genoeg punten hebben waar u bladzijden mee zult kunnen volschrijven. De vrucht van deze akte van dankzegging is de vreugde en ook de genezing van heel wat wrok. Zij, die hun brief met deze punten naar Medjugorje willen zenden, om hem aan de voeten van de Heilige Maagd neer te laten leggen, mogen hem naar ons zenden. Een prachtig geschenk voor Haar.
3 Ten minste 3 maal 30 jaar. Vanuit chronologische volgorde zijn bezien, zijn er dit jaar drie belangrijke evenementen om te herdenken :
De 30e verjaardag van de geboorte van Marthe Robin in de Hemel (6 februari 1981). Ze was een grote Franse mystica, waarvan het proces tot zaligverklaring in gang is gezet.
De 30e verjaardag van het martelaarschap van Johannes-Paulus II, vanwege de aanslag op het St. Pietersplein (13 mei 1981)
De 30e verjaardag van de verschijningen van de H. Maagd in Medjugorje (24 juni 1881). In het Eerste Verbond zien we dat God veel belang hecht aan verjaardagen. De Joden zijn het volk van de herinnering, en God heeft hen opgedragen om de belangrijkste gebeurtenissen van de heilsgeschiedenis met vurigheid te gedenken. De grote meerderheid van de Joodse en Christelijke feesten zijn hierdoor ontstaan. Bij die gelegenheden geeft God bijzondere genaden.
Reeds tijdens haar leven "reisde" Marthe Robin (in de geest) naar mensen die wanhopig waren en die zich aan het voorbereiden waren om zelfmoord te plegen. Moge haar vurig gebed meer dan ooit dit werk van barmhartigheid voortzetten, vooral in deze tijden, nu te veel jongeren eerder voor de dood kiezen dan voor het leven. "Het zijn niet de woorden die ik u zou willen zeggen, die het werk van God in u verder helpen tot stand komen, maar vooral mijn gebed", zei ze tegen iemand die leed. Reeds tijdens zijn leven vulde Johannes-Paulus II de wereld met het licht van Christus. Laten wij om zijn vurig gebed smeken. Dat het, meer dan ooit de mensen naar de levende God zou mogen trekken en hen zou mogen beletten in de handen te vallen van de vijand. Ik geloof dat zijn zaligverklaring als een geestelijke ontvlamming zal zijn voor de wereld. Moge hij ons helpen om een beschaving op te bouwen van liefde en om de cultuur van de dood te overwinnen, die zich op gevaarlijke wijze verspreidt.
En Medjugorje ! Wat heeft de H. Maagd voor deze 30e verjaardag voor ons in petto? Ze bewaart het voor ons als een verrassing. Voor hen, die nog twijfelen, is dit het moment om eens naar Medjugorje te komen. Wie weet of de dagelijkse verschijningen meer dan 30 jaar zullen duren?
4 Nado Clilic is teruggekeerd naar de Vader. Enkele dagen geleden heeft een dierbare vriend hier in het dorp ons onverwacht verlaten. Nado was een gekende figuur in het dorp, zijn geloof was zo standvastig als een rots. Hij was geboren in een van die kleine boerderijtjes aan de voet van Krizevac en genoot een harde opvoeding. Als kind liep hij kilometers ver naar school, of het nu sneeuwde of 40° warm was, altijd zonder schoenen en zelfs zonder hoop er ooit te zullen dragen. Deze families hadden toen enkel God als zekere vriend. Ze baden zoals ze ademden. Ze hebben de Heilige Maagd aangetrokken, die reeds heel vroeg aan de zieners zei: "Ik heb dit dorp gekozen omdat ik hier echte gelovigen heb gevonden".
Nado kende God van binnen uit. Hij viel op door zijn nooit uitdovende vreugde, ondanks het zware werk dat hij moest doen op zijn kleine boerderijtje en op de velden. Nooit had hij er naar gestreefd om de eenvoud van zijn leven op te geven, terwijl anderen allemaal pensions gingen bouwen.
De tradities bewaarde hij. Nooit zou hij een maaltijd begonnen zijn zonder gebed en zonder God te hebben gezegend. Elke zaterdag besprenkelden zijn vrouw en hijzelf het huis en de omgeving met wijwater. In Medjugorje is het gebruik van de Sacramentaliën niet verloren gegaan, zoals bij ons. Als hij iemand de Naam van God of van de Heilige Maagd hoorde vervloeken, dan benam hem dat de adem en leed hij hieronder tot tranen toe. Hij beminde God met heel zijn hart en elk moment dat hij wat vrije tijd had las hij in de bijbel. Hij zei: "Ik ga mijn boek lezen". Hij verslond hem en kende er hele passages ervan van buiten. Daaruit putte hij veel wijsheid. Ook een grote menslievendheid. Op een dag ontdekte hij een grote onrechtvaardigheid, die zijn vrouw en hem werden aangedaan. Hij had kunnen optreden tegen de betrokken personen en waarschijnlijk zijn recht kunnen verkrijgen. Maar hij zei: "Laat maar. God ziet het. Hij zal ons niet in de steek laten".
Op deze 30e verjaardag geeft ik dit getuigenis omdat het nodig is dat wij bidden voor de jonge generatie in Medjugorje, die geboren is in materiële welstand en grote bekoringen moet trotseren. Moge de Heer hen behoeden voor het kwaad en het virus van het modernisme. Johannes-Paulus II heeft het aan meerdere mensen gevraagd: "Bescherm Medjugorje !"
Lieve Gospa, onze welbeminde koningin,
wij verenigen onze harten en onze stemmen om u te smeken :
Moge uw plan voor Medjugorje zich in zijn volheid verwezenlijken !