"Hij komt, hij komt, ..." (woe. 21 november tot vr. 7 december 2018)
Enkele sfeer foto's:
spiekpietjestocht - lekkers in onze schoen - nieuw speelgoed - pietenparcours - tellen met letterkoekjes - spiekpietjes verstoppen - knippen en plakken van een schoen - behalen van ons spiekpietendiploma, joepie!
DANK JE WEL SINT EN PIET !!! Fijne reis terug naar Spanje.
"Hij komt, hij komt, ..." (woe. 21 november tot vr. 7 december 2018)
Enkele sfeer foto's:
Spiekpietjestocht - lekkers in onze schoen - nieuw speelgoed - pietenparcours - tellen met letterkoekjes - spiekpietjes verstoppen - knippen en plakken van een schoen - behalen van ons spiekpietendiploma, Joepie!
"Hij komt, hij komt, ..." (woe. 21 november tot vr. 7 december 2018)
Wat een
leuke week hebben we achter de rug. De spiekpietjestocht was zeer geslaagd. De
Sint liet al iets lekkers achter in onze schoen. Hij vertelde in zijn brief dat
hij zeer tevreden is en we op de goede weg zijn om een hulp spiekpiet te
worden. Het Sinterklaastheater in Sint-Truiden was leuk. Even paniek vrijdag,
want Sinterklaas kwam ziek en uitgeput de zaal binnen gerold in een rolstoel.
Maar wij hebben hem via opdrachtjes er bovenop geholpen zodat hij zeker in het
weekend overal leuke cadeautjes kon brengen.
Wat
proberen we deze week allemaal te doen?
-
We
steken het eerste kaarsje aan van de Adventskrans. Wat is Advent eigenlijk?
-
De
Sint heeft een verrassing achtergelaten in de klas! JOEPIE, eindelijk!! Maar
nieuw speelgoed, betekent nieuwe regels en afspraken.
-
Ja,
we hebben bijna alles geoefend wat een spiekpietje moet kunnen. Zullen we ons
spiekpietendiploma ontvangen?
-
Via
een informatief filmpje kijken we hoe het speelgoed er vroeger uitzag en nu.
En gaan zelf aan de slag om zelf speelgoed te maken.
-
De
spiekpietjes dagen ons uit om via een kaart opzoek te gaan naar verstopte
spiekpietjes in de klas. Daarna maken we een eigen verstop kaart en laten
andere vriendjes zoeken naar de verstopte spiekpietjes.
-
We
gaan tellen hoeveel letterkoekjes we in elke schoen mogen leggen.
-
Al
dansend met handen en vingers (op muziek) tekenen we een spiekpiet
(schrijfdans).
è Kosteloos materiaal zoals: wc
rolletjes, keukenrollen, yoghurtpotjes, eierdozen, botervlootjes, kaasdoosjes,
deksels, doppen, knopen zijn nog altijd welkom in de klas. Dank u.
Liedje:
Sinterklaas komt op bezoek en dan kijkt hij in zijn boek of alle kinderen braaf zijn.
En dan lacht hij heel tevreden en we lachen met hem mee, Joelijalijoeliké!
Zwarte piet komt op bezoek en dan gooit hij weer met koek en met een zak vol nootjes.
En dan danst hij hupsakee en we dansen met hem mee, Joelijalijoeliké! OLE !
"Hij komt, hij komt, ..." (woe. 21 november tot vr. 7 december 2018)
Ja hoor,
er is een spiekpietje gespot in de klas!! Wat komt dat spiekpietje doen? Wel,
spiekpietjes vertrekken al eerder dan Sinterklaas naar ons land, al vliegend op
een zwarte vogel. Je kunt ze herkennen aan hun klein gestalte, sportschoenen en
een gsm in de hand. Spiekpietjes kunnen zich zeer goed verstoppen overal waar
kinderen zijn, om zo goed te kunnen spieken. Nachts als iedereen slaapt, bellen
de spiekpietjes naar de opschrijfpiet in Spanje en vertellen wat ze die dag
allemaal gezien hebben. Ze kijken of je geen ruzie maakt, flink kan opruimen,
je bord leeg eet, elkaar helpt Maar ons Spiekpietje had nog een brief mee. De
brief was geschreven door Sinterklaas. Hij wilde ons laten weten dat alle
spiekpietjes hard aan het werk zijn in verschillende huizen en klaslokalen. Maar
dat de zwarte pieten achterliggen op schema door de lange reis op de stoomboot
en nog veel werk hebben zoals pakjes inpakken, sorteren Daarom stelde
Sinterklaas ons de vraag of wij een handje kunnen helpen. Ja hoor! Wij gaan
twee weken lang oefenen om net zo goed te worden als de spiekpietjes en zwarte
pieten. Samen besproken we wat een piet allemaal goed moet kunnen: over de
daken stappen - evenwicht, pakjes door een schoorsteen gooien - richten,
liedjes zingen - muzikaal, bakken - wegen, pakjes inpakken - meten, zich
verstoppen slim zijn, zak dragen sterk zijn Wij gaan de uitdaging aan!!!
We zijn nieuwsgierig wat Sinterklaas er van gaat vinden
Wat
hebben we al gedaan?
-
We
hebben een stoomboot gemaakt zodat de Sint zich kan verplaatsen zonder in de
file te staan. Zo kan slechtweervandaag zich volledig concentreren op de
daken.
-
De
winkel is een speelgoedfabriek waar de inpakpieten elk stukje inpakpapier juist
moeten afmeten om alles zo goed mogelijk in te pakken. Aan het bureau kan de Sint
alles noteren in zijn boek en de telefoon staat dichtbij voor als de
spiekpietjes bellen.
-
In
de poppenhoek kunnen de zwarte pieten eten klaarmaken, schoentjes vullen,
zorgen voor het paard
-
Samen
zijn we opzoek gegaan naar voorwerpen in de klas die even groot zijn als spiekpietje. Met een touw namen we
de juiste afmeting van het spiekpietje en gingen zo opzoek. We vonden een boek
dat even groot was, maar het stoeltje van de poppenhoek was te groot en het brood te klein We experimenteerde met de begrippen even groot, even lang, te groot,
te klein of te lang, te kort
Wat
gaan we deze week proberen te doen?
-
Maandag
26/11 gaan we op spiekpietjestocht: waar zitten er spiekpietjes verstopt in
Landen en welke opdrachten hebben ze voor ons in petto?
-
Met
een pietenparcours oefenen we ons evenwicht te houden op de daken, de zak vol
speelgoed te dragen en de pakjes juist te richten in de schoorsteen.
-
Dinsdag
27/11 gaan we onze schoen zetten. Je
mag een schoen meebrengen naar de klas en 1 ding voor erin. We knippen
en plakken ons verlanglijstje of maken een leuke tekening om nog bij onze schoen te
zetten. Wat kan je er nog inzetten?
-
Donderdag
29/11 gaan we naar het toneel van Sinterklaas in de Bogaard te Sint-Truiden om
13u45. Sinterklaas heeft een nieuwe look. Het kan zijn dat we 10 tot 15
minuutjes later terug zijn. Iedereen
brengt zijn boterhammen mee want we gaan niet naar de warme refter.
"Hij komt, hij komt, ..." (woe. 21 november tot vr. 7 december 2018)
Wat een
plezier hebben we gehad in het donker. Helaas loop het thema op zijn einde.
We maken
gebruik van een toonmoment in de klas, waar de kleuters even terugblikken op
wat we allemaal gedaan hebben met licht in de klas, naar welke verhalen we
geluisterd hebben, tonen van knutselwerkjes, wat was leuk/ minder leuk
Dinsdag
sluiten we ons thema licht en donker af met een grote quiz. Daarna maken we
onze klas klaar voor de komst van
Hey!!
Wie komt er daar piepen? Hebben we speciaal bezoek in de klas? Wat komen die
hier doen? EINDELIJK! Want wij zijn niet meer te houden!!
Als je
thuis leuke materialen hebt rond Sint en Piet, zijn deze zeker welkom in de
klas: boekjes, cadeaupapier, lint, pietenpak, oude schoenen, stokpaard,
versiering, speelgoed boot, handpoppen, gezelschapsspelletjes, puzzel,
reclamefolders speelgoed, popjes sint en piet Dank je wel!
Fijn
weekend,
Groetjes
juf Sanne
(De
naschoolse opvang/studie is opzoek naar kleine gezelschapsspelletjes zoals vier
op een rij, domino, kaarten, strips, boekjes Indien jullie ons verder kunnen
helpen, mag je de boekjes of spelletjes meegeven aan je kleuter. 1000 x dank!
"Licht en donker" ma. 12 nov. tot vr. 16 nov. 2018 (2)
De
voorbije week hebben we geëxperimenteerd met verschillende soorten lichtjes in
de klas. Elke dag verlichten ze onze klas, want de grote lampen blijven uit.
Zowel de poppenhoek als leeshoek zijn donkere hoekjes geworden, waardoor de zaklampen
ons licht geven. Op de lichtbak maakten we verschillende tekeningen, vormen
met zand, stift en papier en doorschijnende vormen. De juf speelde een schaduwspel
waarna de kleuters zelf mochten scenarios bedenken voor hun schaduwspel. We
luisterde naar het verhaal Rikki durft, daarna volgde er een kringgesprek
rond bang zijn, wat geeft er allemaal licht, waar is het overal donker We
tekende onze schaduw op de speelplaats. Hierdoor merkte we op dat onze schaduw
klein/kort of groot/lang kan zijn, alles hangt af van de plaats van de zon aan
de hemel/ hoogte boven de horizon.
Nog een
dikke proficiat aan Mamadou, Elkan en Aron want zij zijn in de herfstvakantie 5
jaar geworden!
Wat
zullen we deze week allemaal proberen te doen?
-
We
gaan kijken uit wat een hele dag bestaat: voor-, namiddag, avond, nacht, dag,
ochtend, middag, avond
-
Met
een schoendoos maken we een kijkdoos over dag en nacht. Je mag een lege
schoendoos meebrengen naar de klas.
-
Tijdens
het onthaal laten we een theelichtje (uit plastiek) branden en leren een
gebedje over een vlammetje aan.
-
We
experimenteren met wasco en ecoline verf en met een wit potlood tekenen op zwart
papier.
-
Met
kaarslicht luisteren we naar het verhaal Mijn zus zit altijd in het donker en
houden een kringgesprek over blind zijn. De kleuters leren om naar elkaar te
luisteren en hun beurt af te wachten tot zij aan het woord zijn.
-
Vrijdag
16 november 2018 = sportdag. Van 9u tot 11u30 mogen wij verschillende
sportmaterialen uitproberen in de sporthal te Landen.
Aan alle
mamas en papas, bedankt om wafels te kopen en zo onze school te steunen. DANK
U!
è Denken jullie nog aan het briefje
van het oudercontact?
è Ik ben nog opzoek naar extra
begeleiding (1 iemand) die vrijdag mee kan naar de sporthal om een groepje
kleuters van de klas te begeleiden?
"Licht en donker" ma. 5 nov. tot vr. 9 nov. 2018 (1)
Beste
mamas en papas,
Morgen
(maandag 5 nov.) gaan we naar een danstheatervoorstelling over bewegend licht
in het CC Bogaard te Sint-Truiden. s Middags zijn we niet op tijd terug op
school, dus voorzie je kleuter van boterhammen.
Deze
voorstelling is de ideale opener voor ons volgend thema licht en donker. De
komende week gaan we samen opzoek naar alles wat te maken heeft met licht en
donker.
Volgende
materialen zijn zeker welkom in de klas om onze hoeken te verrijken. Ik denk
dan aan: zaklampen, verschillende soorten lampjes, reflectoren, lichtgevende figuurtjes, boekjes over
het thema
Gangen bouwen
met houtenblokken voor onze zelfgemaakte mollen en wormen. Het bouwen van een
knikkerbaan met verschillende buizen. We leren een nieuw liedje aan over
molletje. We bewegen als mollen en wormen onder de grond. Van een plastiek fles
maken we een mol. Samen met de juf spelen we het mol en worm spel: wie
verzamelt de meeste mollen en wormen?
Vanaf
donderdag is het ‘Halloween’ in de klas.
We
vieren vrijdag onze jarige Ethan. HOERA 5 jaar!
è Vind je nog een worm? Er zijn nog
gangen vrij in ons wormenhotel!
è Vergeet niet: je kan nog lekkere wafels
bestellen t.e.m. woensdag.
è Vrijdag
26/10 mag je
kleuter als een verkleedde griezel naar school komen. Ga zeker niets kopen, een
oud laken is goed genoeg om er een spook van te maken.
Samen
met de kleuters en juffen spelen en werken we de komende twee weken rond het
thema onder de grond. We laten het klassieke thema herfst achterwegen.
Donderdag
hebben we al even samen gebrainstormd over het thema onder de grond. De
kleuters hadden verschillende ideeën; mieren, wortels van bomen, duizendpoot,
pissebedden, wormen, spinnen, aarde, blaadjes, mol, hol, water, buizen Samen
kozen we om verder te werken met de mol, de worm en buizen.
Wat
proberen we deze week te doen?
-
We
bekijken de worm van dichterbij a.d.h.v. een vergrootglas, onderzoekpotjes
zoeken we een antwoord op volgende vragen. Hebben wormen ogen? Een mond? Neus?
Oren? Hoe ziet hun lichaam eruit? Wat eet een worm? Waar leeft hij? We hebben
korte of lange wormen, dikke of dunne We starten een wormenhotel op zodat
we alles kunnen waarnemen.
-
Via
educatieve filmpjes, prenten en boeken bekijken we de mol van dichterbij. Hoe
ziet hij eruit? Waar leeft hij? Wat eet een mol? We knutselen met een plastiek
fles een eigen mol.
-
In
de bouwhoek starten we een gangennetwerk a.d.h.v. een plannetje. Zo kunnen onze
zelfgemaakte mollen en wormen de gangen verkennen. Ook verschillende soorten
buizen mogen gebruikt worden om bv. samen een knikkerbaan te maken.
-
We
leren een nieuw versje en lied aan.
-
In
de knutselhoek schilderen en tekenen we over het thema.
-
We
maken een herfstwandeling en verzamelen zo herfstvruchten om onze winkel te
verrijken.
-
In
een wormenbak (geen echte wormen maar van pijpenragers) zoeken we naar wormen
met een pincet. Hoeveel wormen hebben we gevonden? Welke kleur? De begrippen
hoeveel meer, - minder, meeste, minste, kort, lang, korter dan, langer dan
komen aanbod.
Wie
thuis nog iets leuks heeft rond het thema onder de grond mag dit zeker
meenemen naar de klas.
Ik denk
dan aan knuffels van dieren onder de grond, boekjes, spelletjes, een
vergrootglas, buizen dik/dun of lang/kort
Kosteloos
materiaal zoals wc-rolletjes, keukenrollen, potjes zijn ook welkom in de
klas.
Je
kleuter mag dit weekend opzoek gaan naar een worm. Hij/zij mag de worm meenemen
naar de klas. Liefst in een potje met wat aarde en blaadjes in. We geven de
worm een plaatsje in ons wormenhotel.
Het
voorbije thema afval hebben de kleuters met veel interesse beleefd. Het
sorteren van afval in de poppenhoek, zelfgemaakte afvalcontainers, vrij
knutselen met afval, een kegelspel met flessen, spelen van een memorie met
yoghurtpotjes, luisteren naar verhalen, zingen van lied en het leren van een
versje, zelf kledij ontwerpen met krantenpapier, op zwerfvuiltocht rond de
school, jammer genoeg geen containerparkbezoek omwille van de veiligheid en als
afsluiter de afvalquiz. Zie hier nog enkele foto's en het lied in bijlage.