Bedrijven 2.0
Over mijzelf
Ik ben Christof Jans
Ik ben een man en woon in Tongeren (België) en mijn beroep is Onderzoeker, lector.
Ik ben geboren op 28/02/1974 en ben nu dus 51 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Hardlopen, hard fietsen, hard werken,hard netwerken :-).
tewerkgesteld aan de Provinciale Hogeschool Limburg, domeinen Marketing en Logistiek Management. Freelance docen
Inhoud blog
  • And the winner is... ?????
  • KMO's en grote bedrijven zijn erg verschillend...of niet?
  • The times they are a-changing (Bob Dylan)
  • Onderzoek en dienstverlening door scholen
  • Logistiek in Limburg
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    weetjes, verrassingen en ideeën in het nieuwe ondernemen
    26-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The times they are a-changing (Bob Dylan)
    Het was in 1992 toen ik van mijn voormalig leraar economie (Frans Loyens, ben je nog steeds dankbaar) een boekentip had gekregen: basisprincipes van marketing van een zekere Philip Kotler. Na het lezen en de eerste confrontatie met de 4 P's begreep ik dat het consequent uitzetten van een visie en daar naar acteren het geheim waren van elk succesvol bedrijf. Er werd toen nog redelijk veel aandacht besteed aan het product zelf. Bedrijven moesten een duidelijk doelpubliek defini�ren en deze mensen overtuigen over het wonder van dat product. Mensen werden steeds kritischer en waren niet altijd zo te overtuigen (al heb ik altijd onthouden van mijn docent marketing aan de PHL, Jaak Jacobs, dat mensen smeken om bedrogen te worden :-)). De laatste uitspattingen van deze concepten vind je nog vaak op de markt, waar de martkramers hard roepen dat zonder deze speciale zwabber en emmer de huisvrouwen dubbel zoveel tijd spenderen aan de kuis. Nadien werd het belang van klanten meer in de verf gezet. Producten moeten natuurlijk aan de klanteneisen voldoen, maar de concentratie op wat de klant wilde werd steeds meer benadrukt. Hier kwam ook voor de eerste keer het woord customer relationship management aan bod, waarbij klantenfocus en interesse steeds de grootste doelstellingen werden. Daar heb ik later ook nog heel veel mee te maken gekregen toen een andere lector: Benny Bierebeek mij de grondslagen van Direct Marketing leerde. Colruyt geeft hier prima voorbeelden van: enkel wat jou interesseert zit in de beroemde grijze envelop :-). Nu is er een derde fase aan de gang, dat die ouwe Kotler opnieuw beschreef in zijn boek "Marketing 3.0", en wat Steven van Belleghem ook duidelijk benadrukt in zijn boeken "De conversation manager" en de "conversation company". Mensen nemen niet langer genoegen met wat de adverteerder of het bedrijf schrijft. Ik zie het in mijn eigen situatie bij de aankoop van een fototoestel. Vroeger ging je naar een fotospeciaalzaak, je liet de eigenaar zijn verhaal vertellen en koos dat ene toestel dat op voorraad was en waarbij de verkoper je het advies gaf. Nu ga je naar reviewsites, gebruikerservaringen, tijdschriften. M.n. op basis van de echte gebruikers (per slot van rekening hebben zij geen belang met de verkoop van je toestel) selecteer je die camera die je denkt nodig te hebben. Dan mag de verkoper in de winkel vertellen wat ie wil (als je hem al niet online koopt), je bent toch vastbesloten om dat type te kiezen dat je voor ogen had. Op dit moment ligt de nadruk op het merk. Indien je dit kan uitbouwen heb je miljoenen verkopers die je geen commissie hoeft te betalen: de klanten. Kijk maar naar Apple. Mensen die overtuigd Apple-gebruiker zijn zul je nooit kunnen overtuigen van Windows, zelfs al lopen bepaalde dingen in dat laatste systeem beter. Zij dragen de stickers van Apple, lopen met hun iPhone of iPad te koop en vertellen iedereen hoe geweldig dat is. Om dit te bereiken zijn er 3 dingen belangrijk in het merk (3i model van Timberland): merkintegriteit, merkidentiteit en merkimago. En dus is het belangrijk, zoals een zeer goed gastspreker op de opening van ons postgraduaat Digitale Marketing, Geert Connard zei: netwerken met de gebruikers, met stakeholders... En gelijk antwoord geven als je informatie op het grote net vind over je product, negatief of positief. Dus dames en heren: begin er maar aan. Stel je visie op, welke waarden wil je naar buiten dragen en gedraag je ernaar. Zowel bij je klanten, je personeel, je collega's... Of zoals ooit een heftruckchauffeur bij Medtronic me ooit zei: ik rij voorzichtig met mijn lading want dat doosje met pacemakers kan een leven redden. Duidelijk waarbij de visie tot in elk kootje van de organisatie ingeburgerd is. Succes!



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Archief per week
  • 20/08-26/08 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    Rondvraag / Poll
    Bedrijven moeten beroep kunnen doen op de expertise binnen een hogeschool
    Zeker, en gratis
    Ja, maar voor niets gaat de zon op
    Neen, daar zijn consultants voor
    Bekijk resultaat



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs