Bedrijven 2.0
Over mijzelf
Ik ben Christof Jans
Ik ben een man en woon in Tongeren (België) en mijn beroep is Onderzoeker, lector.
Ik ben geboren op 28/02/1974 en ben nu dus 51 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Hardlopen, hard fietsen, hard werken,hard netwerken :-).
tewerkgesteld aan de Provinciale Hogeschool Limburg, domeinen Marketing en Logistiek Management. Freelance docen
Inhoud blog
  • And the winner is... ?????
  • KMO's en grote bedrijven zijn erg verschillend...of niet?
  • The times they are a-changing (Bob Dylan)
  • Onderzoek en dienstverlening door scholen
  • Logistiek in Limburg
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    weetjes, verrassingen en ideeën in het nieuwe ondernemen
    13-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KMO's en grote bedrijven zijn erg verschillend...of niet?
    Gisteren had ik een discussie over het curriculum dat we studenten logistiek management willen aanbieden volgend academiejaar. De Provinciale Hogeschool Limburg, waar ik voor werk, heeft een duidelijke focus op de oh zo belangrijke KMO's in België en wil dat natuurlijk ook laten doorschemeren in het curriculum. De discussie was of we de concepten van sales and operations planning (S&OP) moeten opnemen, of niet. 
    Zelf heb ik de kans gehad om in mijn carrière voor 2 multinationals en 1 KMO te mogen werken. De verschillen kun je niet ontkennen, maar de gelijkenissen evenmin. Beiden zijn ze opgericht om een succesvolle onderneming te worden. En ofschoon iedereen vaak de verschillen kan opnoemen wil ik me nu even concentreren op de gelijkenissen. De 5 principes voor succes (aanvullingen zijn altijd welkom!)
    1. Cash is koning
    Of je nu een groot bedrijf bent of een eenmanszaak hebt, cash blijft belangrijk. Multinationals hebben in de financiële crisis gemerkt dat, ofschoon ze nog steeds winstgevend waren, ze moeite hadden om korte termijnschulden zoals salarissen uit te betalen. Dat kwam omdat hun geld vastzat in verleende betalingstermijnen naar klanten, voorraden, en leveranciers die sneller moesten betaald worden. Bij een KMO is dat zeker niet anders. Het merendeel van de belgische bedrijven zijn 1 persoonsbedrijven (niet altijd eenmanszaken, maar ook vennootschappen met 1 actieve persoon). Deze moeten ook de rekeningen betalen (telefoon, gas, internet, huur...). Dat geld moet natuurlijk komen de producten of diensten die hij verkoopt. M.a.w. zijn klanten moeten hem betalen zodat hij zijn leveranciers kan betalen. En Jef van op de hoek heeft net zoveel baat bij positieve cashflow dan mr Gates van Microsoft.
    2. De liefde voor de klant
    Klanten van nu zijn anders dan klanten van vroeger. Ze zijn veel kritischer geworden en ze hebben veel meer opties. Daardoor wordt de vriendelijkheid jegens deze klanten vaak een uitdaging. Maar onze Jef zal steeds vrolijk moeten zijn en hoffelijk, vooral als hij minder goed nieuws moet meedelen. De helft van Jef zijn competenties hebben te maken met de kennis en kunde van zijn bedrijf, de andere helft van zijn kracht is empathie. 
    3. Als er iets misgaat, repareer het naar best vermogen
    Klanten zijn niet enkel afnemers van producten, zij gaan ook vaak een relatie aan met een bedrijf. In die relatie is het vaak zo dat klanten beseffen dat er best wel iets kan misgaan. Niemand is onfeilbaar. De winst en/of het verlies wordt bepaald in de oplossing ervan. Verschuil je je achter je garantievoorwaarden of kijk je wat je kan doen. Dat geldt voor elk type bedrijf. De mensen onthouden altijd die keer dat het misgaat en het bedrijf snel en accuraat heeft gereageerd, net zoals ze ook altijd zullen herinneren op het moment dat het misging en er totaal geen oplossing kwam.
    4. Kwaliteit en kosten zitten aan dezelfde tafel
    Jef en Bill Gates beseffen allebei dat een goed product tijd, moeite en geld kost. De kantjes eraf rijden om iets inferieurs op de markt te brengen waarop de korte termijn meer winst kan worden gegenereerd kost vaak achteraf meer en leidt tot een structureel verlies van de klant. Openheid over de kwaliteit en de verwachtingen die een klant mag hebben geldt voor de lokale bakker, slager of de grote supermarkt. En verraad jezelf niet door iets anders te leveren dan dat men van je verwacht.
    5. Mond-aan-mond reclame is de krachtigste advertentie!
    Miljoenen worden er gespendeerd aan TV spots, kranten en magazine-advertenties. Ook Jef heeft een reclamespotje lopen op Radio Annabelle... Ook hij staat in de lokale pers. Maar het merendeel van zijn klanten zijn wederkerende klanten. En deze mensen vertrouwen onze Jef omdat hij de andere 4 principes omarmt. Net zoals Apple die miljoenen onbezoldigde vertegenwoordigers heeft: mensen die anderen overtuigen om die Windows weg te gooien en voor Apple te gaan ;-). Veel return en je hoeft ze geen commissie te geven als bedrijf. Maar hou ze niet voor de gek, want ze kunnen net zo hard terugslaan.

    Mijn advies aan iedereen is om naast de opleidingen ook eens een biertje te gaan drinken met onze Jef. Tijdens het ledigen van diverse glazen kun je vaak een master opleiding in bedrijfsvoering krijgen. Aan minder kosten, en op een goede manier gedoceerd. 

    13-06-2012, 00:00 Geschreven door Christof Jans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Tags:KMO, verschillen, 5 principes
    Archief per week
  • 20/08-26/08 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Rondvraag / Poll
    Bedrijven moeten beroep kunnen doen op de expertise binnen een hogeschool
    Zeker, en gratis
    Ja, maar voor niets gaat de zon op
    Neen, daar zijn consultants voor
    Bekijk resultaat



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs