Ik ben Christof Jans
Ik ben een man en woon in Tongeren (België) en mijn beroep is Onderzoeker, lector.
Ik ben geboren op 28/02/1974 en ben nu dus 51 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Hardlopen, hard fietsen, hard werken,hard netwerken :-).
tewerkgesteld aan de Provinciale Hogeschool Limburg, domeinen Marketing en Logistiek Management. Freelance docen
Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.
weetjes, verrassingen en ideeën in het nieuwe ondernemen
21-08-2012
And the winner is... ?????
Apple kiepert de YouTube app van haar iPhone in iOS6. Google/Motorola eist importverbod op iPhone, iPad en Mac. Ettelijke patentgeschillen tussen Samsung en Apple. Mijn marketing hart bloed ervan. Net als mijn consumentenhart. Zijn ze nu helemaal gek geworden op de smartphone markt? Wordt de volgende smartphone "designed by lawyers"? Kijk, ik ben niet wereldvreemd. Ik kan er best inkomen dat de strijd om de concurrentie kosteffectiever kan gehinderd worden door rechtszaken aan te gaan dan te strijden op innovativiteit. Deze bedrijven beschikken over voldoende kapitaal om een leger advocaten in dienst te houden. En bij elk geschil krijg je een harde oplossing. In Nederland werd zo bijvoorbeeld de Samsung Galaxy S, S II en Ace verboden omwille van het scrollen tussen de afbeeldingen. Veldslag gewonnen door Apple, maar vrij snel had Samsung een tweak klaar waardoor het verbod opgeheven werd. Maar waar blijft de consument in dit verhaal? In een tijd waarbij er door technologie en veranderingen van percepties bij klanten de consument machtiger is geworden is dit een vreemde strijd. Door het overaanbod aan producten en diensten die via ontelbare kanalen kunnen gepromoot en aangekocht worden vergeten deze bedrijven uiteindelijk nog dat het aan de klant uiteindelijk ligt om 1 merk boven het andere te verkiezen. En technische eigenschappen zijn daar (meestal) niet de dominerende factor. Mensen die overtuigd zijn van een bepaald merk stappen niet snel over naar een ander merk. Zelfs niet als een andere partij het betreffende merk laat verbieden. Je krijgt hier wellicht nog een grotere aversie tegen het concurrerende merk. Zelf ben ik wel een Apple fan. Ik hou van hun design, vernieuwingen, toepasbaarheid... Maar ook dat kent zijn grenzen als ik zie dat de juridische afdeling straks groter wordt dan Ives' afdeling. Wat win ik erbij als ik straks niet eenvoudig meer naar youtube kan gaan. Maar ook Samsung en Google klanten staan straks zo in de koude. Laten we de gevechten om de klant maar weer netjes houden zoals we dat eerder hebben gedaan: met nieuwe producten die ons blijven verbazen door hetgeen ze kunnen, niet door wat ze nog mogen. Van welk merk ze ook zijn. Laat je niet bedreigen en verras de concurrentie met noviteiten. Misschien zijn rechtszaken op korte termijn kosteffectiever, op de langere termijn gaan ze nat. Let op mijn woorden.