|
Hallo beste lezer,
Tijdens onze reis verbleven we voornamelijk in de driehoek Beijing, Xi'an en Shanghai. In deze streek is het openbaar vervoer zeer uitgebreid. Je vindt er naast de traditionele riksja, gemotoriseerde vervoersmiddelen, bussen, metro's, treinen (zowel boemeltreinen, maglev's en snelle treinen) en taxi's.
Verplaats je je met de bus betaal je zo'n 2 yuan (+/- 0,25 euro). Een dagticket voor de metro kost zo'n 18 yuan (2,2 euro).
Taxi's vind je overal en je moet niet lang wachten of er stopt er wel eentje. Als je een taxi wilt nemen, let dan op dat je geen 'verkeerde signalen' geeft aan de taxichauffeurs. In China 'roep' je een taxi door je handpalm naar onder te draaien, je arm uit te strekken en je vingers in kleine, korte bewegingen naar je toe te brengen (ik weet het, het is niet makkelijk om zoiets uit te leggen). Een uur met de taxi meerijden, kost nog maar 200 yuan (+/- 25 euro).
RMB of renminbi (betekenis: geld van het volk). Betaalmiddel op het vasteland van CHINA, behalve in Hongkong (Hongkongse dollar) en Macau (Pataca). RMB bestaat in munten en papiergeld.
1 euro (koers 2/4/2013) = 7,9720 yuan
1 yuan = 10 jiǎo = 100 fēn
De metro! In Beijing is het altijd super druk in de metro. Vergeet niet dat in Beijing sowieso reeds officieel 18 miljoen mensen wonen en als zij zich verplaatsen met de metro brengt dit een grote toevloed van mensen met zich mee. De metro is een volledig geautomatiseerd systeem. Er staat geen controleur om te zien of iedereen op of af de metro is. Je krijgt ongeveer 10 seconden de tijd om er op of er af te geraken.
Aangezien er zoveel Chinezen de metro nemen en iedereen wilt wel op zijn/haar bestemming geraken, vervallen wel eens de normen van het fatsoen. Wil je op de metro geraken, dan duw je gewoon heel hard. Omgekeerd, wil je af de metro, duw je ook weer.
10 seconden is echt niet lang voor heel die stroom aan reizigers op te vangen.
|