Mopjes, bedenkingen, ... alles is toegelaten hier:-)!
23-10-2009
De eerste lesweek achter de rug
Mijn eerste
lesweek Konstanz is net volledig achter de rug, en ik kan jullie verzekeren,
het was me er eentje.
Hoewel ik
maandagmorgen nog overtuigd was van mijn lessenrooster, was ik dat om 12 uur al
niet meer. Het vak Erziehungskrisen in der deutschsprachigen Literatur um 1900 bleek immers niet zo
zeer over de familieverhoudingen, maar wel over de scholen en de schoolverhalen
in de Duitse literatuur te gaan. Bovendien was het een doctoraatsstudente
(niets mee bedoeld, hé broer) die verantwoordelijk was voor de hele cursus, en
er een nogal schoolse aanpak op nahield. Er kan haar alleszins niet verweten
worden niet helemaal in het thema te werken. Ik heb echter genoeg van het
schoolse gedoe.
Ander gedoe
kwam voort uit deze teleurstelling. 1. Ik moest een ander vak kiezen. 2. De
achtergrond voor mijn bachelorpaper die ik gehoopt had te krijgen tijdens deze
cursus, geraakte, ironisch genoeg, zelf helemaal op de achtergrond.
Zoals we
met teleurstellingen af te rekenen krijgen, worden we soms ook door meevallers
verrast. De vakken die ik woensdag en donderdag volgden, waren zulke
meevallers. Althochdeutsch bleek volgens de professor (een vreemde, jonge,
verlegen vrouw, die af en toe in een puberale giechelbui uitbarst, en de rest
van de stiltes met genau opvult) haalbaar voor niet-Duitssprekenden en het
leek niet te saai. Althochdeutsch is immers, ja, zoals jullie waarschijnlijk
wel al vermoeden;-), niet meteen een vak dat ik uit puur plezier zou doen
(tenzij dat ik sadomasochistische trekjes zou vertonen, uiteraard, maar dat doe
ik niet), maar een vak dat het (verplichte) linguïstische deel van mijn
opleiding uitmaakt. Het vak over Minnesang en Sangspruchdichtung viel ook goed
mee, daar we iedere les een andere middelhoogduitse dichter en zijn gedichten
gaan bespreken, en de professor, hoewel nogal onverstaanbaar, er heel geleerd
uitzag. Het vak Lamour en plus. Filles et mères dans la littérature française
contemporaine. maakte een overweldigende indruk. Niet alleen heeft mijn
professor een zeer exotische naam (Père Joan i Tous), bovendien spreekt hij
goed Frans! (ik wou eerst vloeiend schrijven, maar daar hij niet zon retorisch
talent is, is het moeilijk zijn spreken als vloeiend te omschrijven). Zo
raakt mijn Frans toch niet helemaal in de vergeetput tegen dat ik weer naar
Leuven kom. Behalve de prof (, zijn naam) en de taal, leek me de vakinhoud ook
ongelooflijk boeiend. Een echte meevaller dus.
Hoewel de
grootste meevaller van de week toch wel het college over 1001 nacht was. Ik
ging er naartoe om een eventuele vervanging van de Erziehungskrisen te zoeken,
en die vond ik ook! Ik heb nog nooit in mijn leven iemand zo ontzettend
bezeten, geboeid, enthousiast over iets horen en zien spreken. Die vrouw is zo ontzettend
gepassioneerd door dat werk (dat zich eigenlijk ook uit in een spraakwaterval,
van een nog nooit vertoonde watersnelheid, waarin het moeilijk boven te blijven
is).
De lessen
vielen dus inderdaad mee. Ik heb echter een dingetje achterwege gelaten, wat
toch wel van belang is om nog te vermelden. Het lessysteem is hier namelijk
compleet anders dan in Leuven. Hier gaat het niet om de professor die droog
zijn cursus reciteert en zijn nieuwste wetenschappelijke inzichten met trots
verkondigt. Hier zijn alle lessen (toch die over literatuur) seminaries. Dat
houdt in dat er aan het begin van elke les een groepje van 3 à 4 studenten een
korte presentatie over een op voorhand bepaald onderwerp moet geven, en
vervolgens met enkele stellingen een klasdiscussie moet lanceren. De lessen
bestaan hier dus uit discussies, die door de professor begeleid worden. Ik kan
jullie verzekeren, dat was even slikken. Des te meer omdat je geen punten
krijgt, als je niet actief aan de discussies deelneemt. En in tegenstelling tot
in Leuven, waar de studenten nauwelijks tijdens de les een vraag durven te
stellen, steken de Duitse studenten bij elke vraag van de prof hun vinger op.
En de prof stelt veel vragen, hij treedt voortdurend in discussie met zijn
studenten. Interactief les volgen dus. Dat wordt nog een hele drempel om over
te geraken.
Die Duitsers
zijn dus best wel vreemd en overijverig. Hiertoe nog 2 bijkomstige weetjes: 1.
Na elke les hebben de studenten hier te gewoonte op de tafels te kloppen, als
een soort teken van respect en eerbied voor de professor. De eerste keer dat ik
dat meemaakte, maandag, eerlijk, ik schrok me te pletter; 2. Hoewel de
bibliotheek in Leuven pas rond een goede maand voor de examens volloopt, was de
bib hier tijdens de eerste week om 10 uur s morgens al overbevolkt! Die gekke
Duitsers toch.