Ik ben Lycops Johnny, en gebruik soms ook wel de schuilnaam De grijze wolf.
Ik ben een man en woon in Tongeren (Belgie) en mijn beroep is Chauffeurke.
Ik ben geboren op 29/03/1958 en ben nu dus 67 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Reizen en ......
Hobby & vrij tijd
Genieten van het Leven !
05-02-2006
motorhome'sen caravans
Zwerfautos De eerste zwerfautos bestaan al vanaf het begin van de vorige eeuw. En hoe eigenaardig het ook mag klinken, de interieurindelingen van de doorsnee zwerfauto zijn nog dezelfde. Later pasten caravanconstructeurs enkele caravans aan en monteerden ze op het onderstel van een lichte vrachtwagen. Het is echter pas in de jaren 80 dat de zwerfauto zijn huidige typische vorm kreeg. Het was dank zij de kennis en de ervaring van de caravanfabrikanten dat het bouwen en inrichten snel evolueerde. Naast het woongedeelte heeft de zwerfauto ook een basisvoertuig nodig. Dat is een vak apart en de ingenieurs van de auto-industrie zitten niet stil. Fiat, de grootste leverancier van basisvoertuigen krijgt concurrentie van Renault, Peugeot, Citroën en Ford. Compacte zwerfautos, nauwelijks iets groter dan omgebouwde bestelwagens zitten in de lift. De stuurcabines van de huidige bestelwagens benaderen het comfort van personenwagens. Regelmatig komen er nieuwe en krachtiger motoren onder de motorkap. Het mobiliteitstoerisme zit in België nog steeds in de lift. Gedurende de eerste 6 maanden van 2004 werden 4247 toercaravans in België ingeschreven, waarvan 1339 nieuwe. Voor dezelfde periode werden 4137 zwerfautos ingeschreven, waarvan 1375 nieuwe. Verder zijn er in België naar schatting 150.000 toercaravans en werden in totaal 26.764 kampeerautos ingeschreven. Jaarlijks worden daarenboven ongeveer 3 maal zoveel tweedehands caravans en kampeerautos verhandeld als nieuw ingeschreven voertuigen.
De klant stelt evenwel steeds meer eisen. De sector speelt hierop dan ook in door ieder jaar met nieuwigheden uit te pakken. Zoeken naar lichte en betaalbare materialen is nog altijd een belangrijk punt. De indeling van de interieurs is er eveneens één. De gebruiker heeft graag een breed en lang bed, een badkamer met afzonderlijke douchecel, een zitgroep, een keuken en daarbij nog voldoende kasten. De constructeur levert de zwerfauto af met voldoende laadvermogen voor de normale bagage van een gezin. De gebruiker echter neemt alles van thuis mee omdat hij in het buitenland niets meer zou moeten kopen. Het gevolg is dat de meeste zwerfautos overladen zijn. Enkele constructeurs hebben een watertank ingebouwd die bij middel van een nieuw systeem slechts voor de helft kan gevuld worden kwestie van gewichtbesparing. Betere sloten en sterkere deuren tegen inbrekers zijn ook van belang.
Plaats besparen is van primordiaal belang bij caravans en motorhomes. Dank zij het flatscreen heeft een TV nu minder plaats nodig. Er bestaan ook verschillende systemen, naargelang de constructeur, om nog meer plaats te besparen bij een TV. In de nieuwste rollende vakantiehuisjes staat hij in een lift. Na gebruik stijgt hij in een bovenkast. In andere wagens hangt hij tegen het plafond en een rolluikje maakt hem onzichtbaar. Om te gebruiken scharniert hij in verticale toestand.
Voor de veiligheid van de bewoners zijn meer caravans uitgerust met een aardlekschakelaar. Verschillende types slingerdempers geven de caravan een veiliger weggedrag en worden met zwaardere banden uitgerust.