Volgende week zetten we onze schoen klaar maar nu hebben we er al veel plezier aan beleefd.
De fotokwaliteit is niet optimaal maar geeft wel een beeld van de klasactiviteitjes.
Jullie zien het schilderen met de tennisbal in de kous, ons kousenvoetenpad dat we maakten met houten bakjes en allerhande zachte en harde materialen en natuurlijk het poetsen van de schoentjes.
Morgen schakelen we over op het Sintthema met een introverhaaltje.
We ordenen de spulletjes en foto's uit ons levenszakje van baby tot kleuter !!
Onze 3de kleuterklassers hebben allemaal een levenszakje dat in onze klas ontstaat en met hen mee op weg gaat doorheen hun hele schoolloopbaan in Bukadie. Tijdens de week van hun verjaardag ordenen ze de inhoud van baby tot kleuter. Zo leren zij het groeiproces en de koppeling met de typische dingetjes zoals een fopspeen bij de babyperiode, een drinkfles bij de peuters enz.
Deze week was het wel een dubbele lijn want onze tweelingzusjes waren jarig.
De juf maakten een extra waslijntje en nu hang alles aan onze klasvensters.
We zijn al in week 11: ons thema is kleuren en vormen !
Deze week gaan we op verkenning naar verschillende vormen in de klas en de school.
We schilderen rond een gekozen vorm. We spelen voelspelletjes met vormen, maken kleuropdrachten al dan niet in combinatie met een vorm. De Iejoors hebben na de middag contractwerk terwijl de Teigetjes stempelen met ronde vormen in alle maten.
In de ontdekhoek liggen opdrachtkaarten over het mengen van kleuren. Zij nemen het nodige materiaal (te lezen op de kaart) en doen de proef. Nadien vertellen ze over het resultaat.
Op woensdag is het feest: Mili en Liv zijn jarig !
De lettermuur krijgt de M van Mili !
De kleuters mogen dus prenten of kleine voorwerpen meebrengen die als beginletter een M hebben.
We doen nog veel meer maar daar volgen zeker foto's van tijdens de eerstvolgende dagen.
maandag en dinsdag: we werken rond het thema 'grootouders' en maken ... nee dat verklappen we beter nietwant ook oma's en opa's lezen onze blog !
woensdag: feest met clown Rocky in de eetzaal van Ter Bronnen.
donderdag: de juffen gaat bijscholen en de kindjes hebben een dagje vrij.
vrijdag: wapenstilstand = vakantiedag.
Voor week 11 hebben we het thema kleuren en vormen voorzien. Daarna komen de 'schoenen' en zo zijn we al bij de Sint die nadien opgevolgd wordt door de kerstman en het oude jaar is weeral voorbij !
Zo hebben jullie al een beetje zicht op onze thema's.
Het 3de leerjaar vertelde ons het verhaal 'op bestelling'.
De kinderen van het 3de leerjaar maakten een verhaal met eigenhandig getekende prenten !
Ze vertelden ons over meester Joris die eigenlijk te lui was om zelf boterhammen te smeren en elke dag de lekkerste boterham uitzocht bij de kinderen van zijn klas. Ze waren dit echt beu en maakten een plan: een boterham met kattenvoer ! En ja ... meester Joris deed zijn ronde en koos deze boterham. Hij spuwde alles zo vlug mogelijk uit en vanaf toen maakt hij zijn boterhammen zelf klaar !
Een dikke proficiat en een groot 'trotsgevoel' waardig !!
Tijdens de voorbije week hebben de kleuters vooral gewerkt en gespeeld rond de dieren in het bos en de velden.
We startten op maandag met het verhaal van het eekhoorntje Sirus wiens oma vlierbessensiroop maakte om het bosmuisje Apo te genezen.
De Iejoors en de Teigetjes werkten in hun bosboekje ! Proficiat want dat was bij iedereen een mooie sticker waard.
Schrijfdansen deden we op het thema van de 'boom'.
Een oud kinderliedje spreekt hen nog steeds aan: in het bos daar staat een huisje ... .
Knutselen was een beetje apart want onze arm werd de stam van de boom en de takken waren onze vingers. Nu nog ecoline druppelen op filterzakjes, er blaadjes uit knippen en na het kleven was de boom helemaal klaar. En fier dat ze waren !
In de zandtafel construeerden ze elke dag een ander kabouterbos en maakten ook zelf een foto ervan: zie onderaan !
Op vrijdag hielden we een kringgesprek over het thema van volgende week en ze wisten heel goed wat ze wilden: een heksenhuis, pompoensoep met spinnen erin, donker in de klas, een heksenketel om in te roeren, verkleedkledij, lampjes ... .
Deze week werkten we vooral rond de herfstvruchten met als afsluiter een zoektochtje naar de schat van de kabouter.
Onze kabouter Pinnemuts kwam immers in de poppenkast vertellen dat hij voor onze klas een schat verstopt had. Hij had gezien dat onze Iejoors zo flink hun Citotoetsen hadden gemaakt en hij had tevens de puzzels van onze Teigetjes bewonderd. Als beloning lag er dus een schat in het bosje van onze straat maar ... we moesten wel op tijd vertrekken want Heksemie stond te luistervinken en wilt ook graag de schat bemachtigen. Ze slaapt wel elke dag tot 10u zodat we heel veel tijd habben om te zoeken !
De kabouter bakte voor ons een lekkere berencake met appeltjes en rozijnen ... en iedereen lustte het.
Op onze wandeling verzamelden we eikels en zochten naar kleine diertjes maar die laatsten hadden ons gehoord en zaten tijdig verstopt.
Nadien mochten onze kleuters met de takken een kamp bouwen en jullie mogen allemaal eens komen kijken !
Werelddierendag in de klas: Florke komt op bezoek.
Vandaag was het dierendag en zoals elk jaar, kwam Florke mee naar school.
Een wandelingetjes, spelen met de bal, rondwandelen tussen de spelende kleuters, mee gaan koffie drinken in de keuken enz. waren haar klasactiviteiten van vandaag.
Nu ... doodmoe van zo'n zware klasdag ... slapen in de zetel.
In onze schooltuin proeven we appels, peren en druiven ! Op dinsdag bakken we pannenkoeken met appeltjes.
De juf gaat naar de winkel om uitheems fruit te kopen en de kls. helpen met opeten.
Onze schrijfmotoriek oefenen we verder met de zwaaibeweging.
In de hoekjes zijn er knutselactiviteiten, telwerkjes, een appelboomspel met plasticine enz.
We maken ook een fruitwinkel.
Ons versje : rood, rood, rood, tomaten zijn ...
De lettermuur wordt verrijkt met de A van appel.
Op woensdag: schoolfotograaf !
Vrijdag is ook een leuke dag: facultatieve vakantiedag.
Deze week brengen de Iejoors (3kk) ook een oud t-shirtje mee waar de juf een levenszakje kan van maken. Voor de inhoud zorgen ze zelf: materiaal dat specifiek kan gelinkt worden aan een levensfase bv. geboortekaartje, klein schoentje, fopspeen , foto ... .