 |
|
 |
Zinvolle geloofsgesprekken met jongeren |
Maandelijks komen in Kortenberg op zaterdagmorgen jongeren samen om onder een brunch te praten over leven en geloof, over actuele en tijdloze thema's. |
 |
08-03-2007 |
Koffiestops van Broederlijk Delen waren absolute voltreffer |
BRUSSEL (Kerknet/Broederlijk Delen) - "De 'Koffiestop', het nieuwe actiemodel van Broederlijk Delen, loopt nog steeds. Maar nu al kunnen we vaststellen dat dit een enorm succes is", zegt Karel Ceule, de persverantwoordelijke van Broeder Delen aan Kerknet. "Tot nog toe waren er al 1.200 registraties. Deze week werd zelfs op de set van de tv-serie 'Emma' een 'Koffiestop' georganiseerd. Het actiemodel kent een enorme respons, ook van vele BV's. Dat hadden we vooraf nooit durven voorspellen. Ook bij de lancering van het actiemodel met Marcel van Tilt konden we rekenen op een grote persbelangstelling." Volgens Ceule wil men met het nieuwe actiemodel op een plezante manier fondsen werven voor Broederlijk Delen. "We roepen op om op verschillende plaatsen mensen samen te brengen en een vrije bijdrage te vragen voor Broederlijk Delen. Tegelijk willen we op deze manier duidelijk maken dat we een gemeenschap zijn die deelt." Om ook de jongeren attent te maken op dit initiatief is er een verrassend 'Tragger Hippy'-filmpje. Tom Waes speelt een arrogante flik die op een onconventionele manier geld inzamelt voor het werk van Broederlijk Delen. Individuen, groepen of scholen die hun steun aan de campagne van Broederlijk Delen willen geven, kunnen nog tot het einde van de campagne een koffiestop organiseren. Het volstaat contact op te nemen met Broederlijk Delen en zich daar aan te melden. Daarna krijgt men een Koffiestop-pakket met Koffiestop-affiches en een campagneaffiche, een kartonnen collectebus, een handleiding met afspraken en tips, enkele Broederlijk Delen-hesjes en Broederlijk Delen-folders. Alle info over 'Koffiestop' en een overzicht van de geregistreerde 'Koffiestops' via de website: www.koffiestop.be.
(Van Kerknet, 8 maart 2007.)
|
|
|
 |
|
IJD lanceert ludieke actie 'Varkens voor Sydney' |
BRUSSEL - 494 dagen voor het begin van de Wereldjongerendagen in Sydney, hebben zich al 200 Vlaamse jongeren vooringeschreven voor het grote feest van geloof down under in de zomer van 2008. Velen van hen zijn ondertussen in kleine groepen begonnen met de spirituele voorbereiding van hun reis naar Australië. Plaatselijke jeugdpastorale werkingen grijpen immers de Wereldjongerendagen aan als een kans om met een groep jongeren tussen 16 en 30 jaar een geloofsvormend parcours te gaan.
Naast deze inhoudelijke voorbereiding moeten de deelnemers aan de Wereldjongerendagen natuurlijk ook het deelnamegeld bijeengespaard krijgen.
De interdiocesane jeugddienst (IJD) introduceert deze week alvast een ludieke hulp bij het sparen: elke vooringeschrevene ontvangt een speciaal ontworpen WJD-spaarvarken! Deelnemers kunnen bovendien tegen kostprijs spaarvarkens bijkopen om door te geven aan mensen die voor hen sparen of om als gadget door te verkopen en zo geld te verzamelen voor hun reis naar Australië. IJD koppelt ook een ludieke foto- en filmpjeswedstrijd aan deze actie.
Alle vooringeschreven voor Sydney 2008 worden alvast van harte uitgenodigd op Pelgrim 07, de lokale, Vlaamse Wereldjongerendag: in het weekend van Palmzondag (31 maart-1 april) pelgrimeren jonge gelovigen van Tienen naar Leuven. Tijdens deze tweedaagse zullen ze reflecteren over een zin uit het Johannesevangelie: Zoals Ik jullie heb liefgehad, zo moeten jullie elkaar liefhebben. Het wordt alvast de eerste afspraak voor al wie van plan is naar Sydney te trekken.
Meer info: www.sydney2008.be sydney2008@ijd.be; Pieter Nolf pieter.nolf@ijd.be Tel. 09/2357851 GSM 0475/832398
IJD is de jeugddienst van de Vlaamse kerk en heeft in elk bisdom een afdeling die instaat voor de diocesane jongerenpastoraal. IJD begeleidt 185 aangesloten jongerengroepen (Plussers, Jokri, Lange Wegprojecten, jongerenkoren, misdienaarswerkingen, Bijbelgroepen enz.), richt vorming in voor jongerenbegeleiders en zet activiteiten op voor jongeren zelf. IJD bereikt jaarlijks 25000 jongeren tussen 16 en 30 jaar. www.ijd.be
(Van Rorate, 8 maart 2007.)
|
|
|
 |
20-02-2007 |
Jeugdpastoraal centrum 'De Oase' opent op 7 maart |
GRIMBERGEN Op 7 maart opent jeugdpastoraal centrum De Oase aan het Kerkplein in Grimbergen officieëel de deuren. Deze plek dient als uitvalbasis voor de ondersteuning van de pastorale jongerengroepen in de dekenaten Overijse, Herent, Vilvoorde, Leuven, Klein-Brabant en Londerzeel.
De jeugdwerkers zijn Jan Butaye en Erik Van Vaerenbergh.
Ook elders in het vicariaat Vlaams-Brabant en Mechelen worden dergelijke jeugdpastorale centra binnenkort operationeel. (tb)
(Van: Rorate, 20/02/2007.)
|
|
|
 |
19-02-2007 |
Belgische bisschop reist met jongeren naar Auschwitz |
BRUSSEL Mgr. Aloys Jousten, de bisschop van Luik, reisde vrijdagavond met een groep van een honderdtal personen, waaronder vooral jongeren, naar Auschwitz. Het bezoek vindt plaats op uitnodiging van de v.z.w. Agora, een vereniging die vooral met het oog op de strijd tegen extreem rechts werd opgericht. "Niets doen, is laten gebeuren", luidt de slogan van v.z.w. Agora. Volgens de initiatiefnemer bestaat de groep uit mensen van verschillende godsdiensten en levensbeschouwingen. Zaterdag bracht men een bezoek aan Praag en zondag stond een bezoek aan de Poolse stad Krakau op het programma. Vandaag bezoekt de bisschop met de jongeren de uitroeiingskampen van Auschwitz en Birkenau. De rondreis van de jongeren duurt nog tot en met woensdag.
(Van: Kerknet, 19/02/2007.)
|
|
|
 |
12-02-2007 |
Pelgrim 07 stapt van Tienen naar Leuven |
GENT - Naar jaarlijkse traditie organiseert de Interdiocesane Jeugddienst (IJD) in het Palmzondagweekend van 31 maart en 1 april 2007 opnieuw een pelgrimstocht. De jeugddienst stapt daarmee in de internationale dynamiek van tientallen jeugdpastorale initiatieven die wereldwijd op Palmzondag worden georganiseerd. In tegenstelling tot voorgaande jaren wordt 'Pelgrim 07' dit jaar niet samen met de Franstalige jongeren georganiseerd. In 2008 daarentegen zal opnieuw een deel van het programma tweetalig zijn. Paus Benedictus XVI schreef een boodschap aan de jongeren van de wereld n.a.v. Palmzondag 2007. Centraal thema van deze pauselijke brief én van Pelgrim 07 is een zin uit het Johannesevangelie: 'Zoals Ik jullie heb liefgehad, zo moeten jullie elkaar liefhebben'. Op zaterdag 31 maart zal dit thema, na een kort zendingsmoment, tijdens verschillende haltes onderweg uitgewerkt worden in getuigenissen, een korte filmvoorstelling en een inhoudelijk spel. Daarnaast wordt er ook halt gehouden voor een gebedsmoment.
Gastvrije parochies
Nieuw dit jaar is dat de parochies op het parcours tussen Tienen en Leuven de pelgrimerende jongeren gastvrij zullen ontvangen. Op die manier is 'Pelgrim 07' niet alleen een initiatief voor jongeren, maar wordt het ook een bemoedigende ervaring voor de hele plaatselijke kerkgemeenschap langs het parcours. Op zaterdagavond overnacht de groep in Lovenjoel. Er is een verzoeningsviering in de stijl van Taizé. Tijdens het verdere avondprogramma wordt een telefonische verbinding georganiseerd met diverse andere kerkelijke jongereninitiatieven in de wereld die op dat moment bezig zijn. Op zondagmorgen zal Karin Daniëls, studentenpastor in Hasselt, een korte persoonlijke input geven over het weekendthema. Tijdens de tocht op zondag wordt hierover in kleine groepen uitgewisseld. De stappers worden op Palmzondag tegen 13 uur verwacht in de Leuvense Begijnhofkerk voor een palmzegening. Daarna is er een processie door de binnenstad. Het weekend wordt besloten met een Palmviering in de St.-Pieterskerk. 'Pelgrim 07' richt zich op jongeren tussen 16 en 30 jaar. Maar voor de palmzegening in de Begijnhofkerk en viering in de St.-Pieterskerk op 1 april 2007 is iedereen van harte welkom. Meer info via de website: www.ijd.be of tel: 09 235 78 58, adres: IJD, Nederpolder 24 in 9000 Gent.
(Van Kerknet, 12/02/2007.)
|
|
|
 |
|
Kardinaal Danneels in Leuven in gesprek met jongeren en jongvolwassenen |
LEUVEN In Leuven gaat kardinaal Danneels binnenkort tweemaal met jongeren en jongvolwassenen in gesprek. Deze ontmoetingen passen in het kader van de gespreksavonden die de kardinaal naar jaarlijkse gewoonte houdt voor jongeren. Ditmaal gaat hij dieper in op een aantal aspecten en vragen in verband met de roeping als christen.
Tijdens de eerste avond, donderdag 15 maart, vertrekt de kardinaal vooral van Bijbelse roepingsverhalen. Wat betekent het dat God ons allen roept? Hoe kunnen we Gods roepende stem horen? Wat leren Bijbelverhalen over roeping ons?
De tweede avond, donderdag 22 maart, wil de aandacht vooral richten op de verschillende vormen waarin we onze roeping gestalte kunnen geven. Hoe kunnen we vandaag als christen antwoorden op Gods roepende stem? Dat kan in vele vormen: als gehuwde, als priester, als religieus
Maar hoe maken we daarin een keuze?
Deze gespreksavonden beginnen telkens om 19.45 uur en eindigen omstreeks 22 uur. Ze vinden plaats in het Johannes XXIII-Seminarie, Herestraat 51 te Leuven (vlakbij het UZ Gasthuisberg en het Lemmensinstituut). Beide avonden kennen hetzelfde verloop: na de uiteenzetting door de kardinaal is er gelegenheid om daarover van gedachten te wisselen. Afronden gebeurt iedere keer met een kort gebedsmoment, met nadien nog gelegenheid om bij een drankje wat na te praten. Aangezien er inhoudelijk een rode draad door de twee avonden loopt, is het zinvol ze allebei te volgen.
De avonden staan open voor alle jongeren tussen 17 en 30 jaar. Uiteraard is wie eraan denkt of ooit eraan gedacht heeft priester of religieus te worden, bijzonder uitgenodigd. Het is meteen een kans tot kennismaking met de nieuwe seminariegemeenschap. Sinds september 2006 organiseren de bisdommen Antwerpen, Gent, Hasselt en Mechelen-Brussel immers gezamenlijk een priesteropleiding in het Johannes XXIII-Seminarie te Leuven.
Deelname aan de gespreksavonden een gezamenlijk initiatief van het Johannes XXIII-Seminarie, de Universitaire Parochie van de Katholieke Universiteit Leuven en het Aartsbisdom Mechelen-Brussel kost niets. Om praktische redenen is het wel nodig je deelname ten laatste tegen 12 maart 2007 mee te delen aan Bart Coenegrachts, telefoon 016/31.02.00 of 016/31.02.02, e-mail bart.coenegrachts@scarlet.be of aan de Persdienst van het Aartsbisdom Mechelen-Brussel, e-mail aartsbisdom@kerknet.be. Gelieve ook te vermelden welke avond je wenst bij te wonen, indien je ze niet allebei zou volgen.
Deelnemers die dat wensen, kunnen bovendien in het seminarie eerst mee eucharistie vieren om 18.15 uur en vervolgens mee aan tafel gaan voor het avondmaal (graag een seintje vooraf). Elke donderdagavond gedurende het werkjaar is iedereen er overigens welkom voor de eucharistieviering om 18.15 uur met de seminariegemeenschap en voor het avondmaal.
(Van: Rorate, 12/02/2007.)
|
|
|
 |
09-02-2007 |
Vlaamse jongeren sparen nu al voor Sydney 2008 |
BRUSSEL - Volgens de Interdiocesane Jeugddienst (IJD) van de Vlaamse bisdommen zijn er al 150 vooringeschrevenen voor de volgende editie van de Wereldjongerendagen in Sydney in 2008. In Vlaanderen is al een 15-tal groepjes beginnen sparen. De komende maanden komen er daar nog heel wat bij. Bij de vorige editie, vlak over de grens in Keulen, waren er 3.220 Belgische deelnemers. Bij de 21ste WJD-editie in 2002 in Toronto waren er 800 Belgen ingeschreven en in 2000 tijdens het Jubeljaar in Rome waren er dat ruim 2.500. De volgende editie van de Wereldjongerendagen vindt plaats van 15 tot 20 juli 2008 in het Australische Sydney. De organisatoren verwachten daarvoor 80.000 tot 120.000 jongeren uit andere continenten. Thema van de 23ste WJD wordt: 'Als de heilige Geest over jullie komt, zullen jullie kracht ontvangen en van Mij getuigen' (Hnd 1,8). Tijdens diverse catecheses zullen bisschoppen samen met jongeren deze passage uit de Handelingen van de Apostelen verder uitdiepen. Maar Sydney 2008 is natuurlijk ook een kans om een ander continent te leren kennen en jongeren uit de rest van de wereld te ontmoeten.
Sparen
Vooraf plannen is overigens geen overbodige luxe, omdat een deelname aan de volgende WJD van jongeren een serieuze financiële inspanning zal vragen. De kostprijs bedraagt tussen de 1700 en 1900 euro. Concreet moeten veel jongeren vanaf nu beginnen sparen als ze er in Sydney bij willen zijn. Op de nieuwe WJD-site staan dan ook heel wat nuttige spaartips. Jongeren worden ook aangespoord om al ruim vooraf in te schrijven. Dit is geen definitief engagement, maar garandeert hen, als ze bij de start van de definitieve inschrijvingen in juni 2007 bevestigen, zeker een plaats op het vliegtuig richting Sydney. Wie zeker zijn van zijn plaatsje, kan maar beter snel voorinschrijven. Over enkele weken lanceert de IJD trouwens de actie 'Varkens voor Sydney'. Wie ingeschreven is voor Sydney 2008 krijgt dan een gratis Sydney-spaarvarken. Bovendien kunnen de spaarvarkens ook als gadget verkocht worden om geld te verzamelen en is er een fotowedstrijd. Op de website www.sydney2008.be is al heel wat concrete info over de WJD 08 in Sydney te vinden. Meer info via e-mail: sydney2008@ijd.be.
(Van: Kerknet, 09/02/2007.)
|
|
|
 |
01-02-2007 |
Danneels teruggefloten voor concoomstandpunt |
Individuele bisschoppen hebben geen recht van spreken als het gaat over het kerkelijk standpunt rond condoomgebruik. Nadenken over anticonceptie is de bevoegdheid van de Congregatie voor de Geloofsleer, die op haar beurt aan de paus verantwoording verschuldigd is.
Dat zegt aartsbisschop Angelo Amato, secretaris van die congregatie, in Avvenire, de krant van de Italiaanse bisschoppen. Impliciet fluit hij daarmee collega-bisschoppen als kardinaal Godfried Danneels en de Nederlander Tiny Muskens terug, die kanttekeningen plaatsten bij de huidige leer.
Kardinaal Danneels stelde in januari 2004 dat "het preventie is om je tegen een ziekte te beschermen of tegen de dood. Dat is moreel niet op hetzelfde niveau te beoordelen als wanneer men het condoom gebruikt als geboortebeperking."
Amato reageerde op speculaties in de media over een mogelijke herziening van het Vaticaanse condoomstandpunt. (belga)
(Uit: De Standaard, 01/02/2007.)
|
|
|
 |
|
Jonge Britse moslims radicaler dan hun ouders |
LONDEN - Jonge Britse moslims zijn veel meer dan de generatie van hun ouders geneigd de invoering van de islamitische wet en groeperingen als Al-Qaeda te steunen. Dat blijkt uit een maandag gepubliceerde opiniepeiling onder 1.003 moslims in Groot-Brittannië.
Volgens het onderzoek zou 37 procent van de ondervraagde jongeren graag de sharia willen invoeren, tegen 17 procent van de 55-plussers. Van de jongeren uitte 13 procent bewondering voor groeperingen die het Westen bestrijden. Van de ondervraagde ouderen deed slechts 3 procent dat. Drievijfde deel van de ondervraagden tussen de 16 en 24 zei evenveel gemeen te hebben met niet-moslims als met moslims.
Hoofdonderzoekster Munira Mirza stelde dat de sterke islamitische identiteit van vooral jonge Britse moslims rechtstreeks het gevolg is van het overheidsbeleid. Volgens Mirza zijn sinds de jaren '80 verschillen in plaats van overeenkomsten benadrukt. Dat zou ten koste gaan van de ontwikkeling van een sterke nationale identiteit. (llc)
(Uit: De Standaard, 29/01/2007.)
|
|
|
 |
|
Christophe Lambrecht (Studio Brussel) : "Ik zit in een geloofscrisis" |
BRUSSEL - "Ik zit in een geloofscrisis maar ik blijf over het geloof praten en nadenken": dat vertelt de populaire Studio-Brussel presentator Christophe Lambrecht maandag in een interview met Het Nieuwsblad.
"Eigenlijk zit ik opnieuw in een geloofscrisis. Ik ben katholiek opgevoed maar tijdens mijn puberteit begon ik, zoals de meeste jongeren, te twijfelen. Ik had toen een oudere vriend die voor priester studeerde. Met hem heb ik lange gesprekken gehad over het geloof en hij heeft me weer over de streep getrokken".
"Ik ben daarna bewust voor de kerk getrouwd, ik heb mijn eerste dochter laten dopen. Maar waar ik het erg moeilijk mee heb, is het instituut Kerk. En nu ben ik op het punt gekomen dat ik zeg: waarom zou ik nog in die Kerk blijven?".
"Maar in tegenstelling tot veel van mijn generatiegenoten bij wie het geloof volledig weg is, blijf ik er dus over nadenken en praten. Ik kan er bijvoorbeeld niet tegen dat mensen trouwen voor de Kerk en hun kinderen laten dopen terwijl ze absoluut niet geloven. Over zulke belangrijke stappen moet je op zijn minst nadenken".
"Kan ik niet blijven geloven zonder dat instituut? Ik denk het wel maar het instituut blijft veel jonge mensen afschrikken. Jonge mensen zijn ook veel slimmer dan vroeger. Zij laten zich niets meer wijsmaken. Daarom denk ik dat het instituut mee moet evolueren en als het dat niet doet, dan moeten jonge mensen daartegen blijven ingaan. Maar al bij al blijft het voor mij een moeilijk proces. Waar ik uiteindelijk zal uitkomen? Ik weet het niet. Ik vertel mijn dochter van vijf wel het verhaal van Jezus want dat blijft een prachtig verhaal dat verteld moet worden".
"Ik ben nooit een bidder geweest in de traditionele betekenis van het woord. Voor mij is bidden de zaken op een rijtje zetten. In gesprek gaan met mezelf, met dierbare overledenen, samen nadenken. Dat doe ik nog altijd".
(Van: Rorate, 29/01/2007.)
|
|
|
 |
22-01-2007 |
Kardinaal Danneels noemt Abbé Pierre een monument van barmhartigheid |
BRUSSEL - "In naam van de bisschoppen van België en van de katholieke gemeenschap in ons land wil ik uitdrukkelijk eer betuigen aan abbé Pierre, die deze nacht is overleden". Dat zegt Kardinaal Godfried Danneels.
"Wij danken God voor zijn leven en gedenken hem in onze gebeden.
Terecht wordt hij de rebel van de goedheid genoemd. Hij was immers een monument van barmhartigheid.
Boven alle religieuze en filosofische overtuigen uit herinnerde hij iedereen aan de plicht van medemenselijkheid.
Meer dan een halve eeuw lang belichaamde deze priester met de onafscheidelijke baret Jezus boodschap van liefde: Ik verzeker jullie, alles wat je voor een van de minste broeders van Mij hebt gedaan, heb je voor Mij gedaan.
Dat hij in vrede moge rusten bij de Heer en bij velen het vuur van zijn strijd voor gerechtigheid en broederlijkheid brandend moge houden".
(Van: Rorate, 22/01/2007.)
|
|
|
 |
|
Abbé Pierre in Parijs overleden |
PARIJS In het Parijse ziekenhuis Val de Grâce is abbé Pierre, de priester en stichter van de Emmaüs-beweging die het opneemt voor armen en daklozen, maandagochtend om 5.25 uur op 94-jarige leeftijd overleden. De geestelijke was op 18 januari in het ziekenhuis opgenomen met een bronchitis.
De echte naam van abbé Pierre is Henri Grouès. Hij werd geboren in een welstellende familie in Lyon.
Als kapelaan in de stad Grenoble hielp hij joden en vertzetsstrijders onderduiken tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Hij werd twee keer gearresteerd en vluchtte in 1944 naar Noord-Afrika. Abbé Pierre werd daarna zes jaar parlementslid.
Na de Tweede Wereldoorlog bekommerde abbé Pierre zich vooral om het lot van de daklozen. Eind 1949 stelde hij zijn huis open voor een dakloos gezin die in de koude winter op straat kwamen te staan. Abbé Pierre noemde het huis "Emmaüs". Het werd het begin van een grote sociale beweging die tot op vandaag bestaat in 38 landen.
Abbé Pierre was immens populair in Frankrijk. Bij de verkiezing van de grootste Fransman eindigde hij op de derde plaats.
Groot verlies
De Franse president Jacques Cirac betreurt het verlies van "een groot figuur, een geweten, een man die de goedheid verpersoonlijkte".
Dalil Boubakeur; rector van de moskee van Parijs, en voorzitter van de Franse raad van de moslimcultus, verklaarde een diep respect te hebben voor abbé Pierre, deze "man van God" die zijn leven wijdde aan de verdediging van de minsten en van de rechten van de armsten.
Ook Bernard Kouchner, de stichter van Artsen zonder Grenzen, heeft hulde gebracht aan de overleden abbé Pierre.
Historische oproep
Op 1 februari 1954 lanceerde abbé Pierre zijn historische oproep voor de armen en daklozen op Radio Luxemburg. "Vannacht om 3 uur is een vrouw dood gevroren", zo begon de geestelijke zijn oproep. Hij riep om tot het openen van huizen voor daklozen. Hij zamelde dekens, tenten en kachels in. Als gevolg van de oproep van abbé Pierre werkte de Franse regering een urgentieplan uit voor de realisatie van 12.000 opvangplaatsen voor daklozen.
Veertig jaar later deed abbé Pierre nogmaals een oproep tot de Fransen om wakker te worden en te strijden tegen de armoede. "Iedereen poet gehuisvest worden, Frankrijk bezit daarvoor de mogelijkheden". (tb/sk)
(Van: Rorate, 22/01/2007.)
|
|
|
 |
11-01-2007 |
Kardinaal tegen euthanasie bij minderjarigen en dementerenden |
BRUSSEL Volgens kardinaal Godfried Danneels is de uitbreiding van de euthanasiewet naar dementerenden en minderjarigen volkomen onaanvaardbaar. Dat zegt de aartsbisschop van Mechelen-Brussel in het medisch weekblad De Huisarts.
Kardinaal Danneels geeft ook zijn mening over het stopzetten van de groei van een gehandicapt meisje in de Verenigde Staten, stamcelonderzoek en condoomgebruik.
De kardinaal benadrukt dat we het leven gekregen hebben. "We hebben het hoederecht over het leven, niet het eigendomsrecht", stelt hij.
Vanuit die opvatting is de uitbreiding van euthanasie naar dementerenden en minderjarigen volgens Danneels onaanvaardbaar. Zij kunnen niet ja of neen zeggen. Anderen doen het in hun plaats, aldus Danneels.
Stamcelonderzoek op embryos kan ook niet voor Danneels. Hij pleit voor stamcelonderzoek op volwassen cellen of op bloed uit een navelstreng. De situatie van de 9-jarige Amerikaanse Ashley, het gehandicapte meisje van wie de groei werd stopgezet, keurt Danneels eerder af. Hij vraagt zich af of het stoppen van de groei de beste manier is om dit kind liefde te betuigen.
Inzake het gebruik van condooms, moet iemand die seropositief is en seks wil hebben met iemand die niet seropositief is condooms gebruiken, aldus de kardinaal. Het gebruik van een condoom ter bescherming van het leven van een partner heeft eerder te maken met respect voor het leven dan met seksualiteit, aldus de kardinaal.
(Van: Rorate, 11/01/2007.)
|
|
|
 |
09-01-2007 |
Kardinaal Danneels: 'Christendom heeft originaliteit die je nergens anders aantreft' |
MECHELEN - Het christendom heeft een originaliteit die je nergens anders aantreft. Daarom moet er verkondigd en gepredikt worden en is missie onvervangbaar. Dat schrijft kardinaal Danneels in het januarinummer van Pastoralia, het informatieblad van het aartsbisdom Mechelen-Brussel.
"Sommigen vragen zich af of Jezus wel bekend moet gemaakt worden aan anderen. Soms hoort men zeggen: er zijn vele - en grote - godsdiensten. Zijn ze elkaar niet waard? Waarom al die moeite doen om Christus te brengen als elkeen God wel zal bereiken langs zijn eigen weg en op zijn eigen manier? Er is toch maar één God ... Als alle treinen hetzelfde eindstation hebben - de éne ware God -neem dan de trein die voor je deur stopt. Je wint tijd en je spaart moeite. Een raket die het ruimteschip in het heelal brengt, doet haar werk en als men op orbit is gekomen, wordt ze afgestoten. Ze dient tot niets meer. Ze heeft haar werk volbracht. Is het ook zo niet met Christus en de andere religiestichters: ze zijn toch maar draagraketten. Eens bij God is het onverschillig hoe je er geraakt bent. Je bent er."
"Is het wel zo dat Christus slechts de draagraket is die ons bij God brengt en dan overbodig wordt? Nee. Het christendom zegt dat als je bij God aankomt, de Christus daar al naast Hem op de troon zit. Hij is immers weg en einddoel tegelijk. Weg, waarheid en leven. Daarin verschilt het christendom van alle andere godsdiensten: de Christus is God. Dat hebben we pas met Kerstmis gevierd: Het Woord is mens geworden".
"Het is dan ook niet facultatief dat aan de wereld te verkondigen. Het is niet zo dat alle religies elkaar gewoon waard zijn. Het christendom heeft een originaliteit die je nergens elders aantreft. Daarom moet er verkondigd en gepredikt worden en is missie onvervangbaar. Overigens, het waren Jezus laatste woorden voor Hij wegging: Gaat en onderwijst alle volkeren en maakt ze tot mijn leerlingen".
Geen variant andere religies
"In tijden waar men - terecht - veel spreekt over interreligieuze dialoog, is het goed het ook te hebben over de eigen identiteit. Het christendom is geen variant van andere religies, hoe zeer wij die ook moeten respecteren. Het christendom heeft zijn originaliteit en identiteit. Trouwens, wat betekent dialoog als men van tevoren al besloten heeft dat men niet eens van elkaar verschilt? Zo dialogeren is gewoon oneerlijk. Dat betekent niet dat we hooghartig moeten neerkijken op andere religies. We sluiten ons daarom niet op in de vesting van superioriteit, maar we zijn wel verantwoordelijk om de dialoog in waarheid te voeren en niet te verzwijgen wie en wat we zijn. We hebben niets te winnen bij kleurloos grijs", aldus kardinaal Danneels. (tb)
(Van: Rorate, 09/01/2007.)
|
|
|
 |
06-01-2007 |
Mgr. De Bie: "Het geloof is niet enkel een product voor intern gebruik." |
MECHELEN De Kerk moet missionair zijn, het is de grond van haar bestaan. Als wij het geloof alleen maar beleven als een product voor intern gebruik, voor onze eigen vertroosting, zou het wel eens kunnen gebeuren dat het helemaal verschrompelt en vervliegt, zoals maar al te vaak gebeurt. Dat stelt mgr. Jan De Bie van het vicariaat Vlaams-Brabant en Mechelen (aartsbisdom Mechelen-Brussel).
Ons geloof kan alleen vruchtbaar zijn, levend en leven gevend, als onze gemeenschap met God, die wij in de Kerk beleven en vieren, ons naar buiten keert, naar de mensen die rondom ons leven. Hoe kunnen we echt van onze Heer en zijn evangelie houden, als we niet voortdurend de zorg hebben om de rijkdom die wij zelf ontvangen met anderen te delen? Door ons gebrek aan moed om de Blijde Boodschap te delen, zou het wel eens kunnen dat deze ook voor ons alle betekenis gaat verliezen. Een geloof dat we niet delen en aan anderen voorstellen, is een geloof dat uitdroogt en niemand interesseert, op den duur ook de gelovigen zelf niet. (tb)
(Van: Rorate, 02/01/2007.)
|
|
|
 |
|
Deken Dirk De Gendt krijgt drie dekenaten onder zijn bevoegdheid |
LEUVEN Op 1 januari werd Dirk De Gendt deken van maar liefst drie dekenaten. Hij werd deken van de dekenaten Bierbeek, Leuven en Herent.
Wie is Dirk De Gendt?
Een gewone jongen, geboren en getogen Mechelaar, 43 jaar oud, iemand die graag met de mensen babbelt, die graag plannen maakt en zich er met zijn volle gewicht achter zet om ze uitgevoerd te krijgen en ook al eens graag in gezelschap een pint drinkt . Ik heb gestudeerd in Leuven (geschiedenis en theologie) en in Rome (kerkelijk recht). Tot september was ik verantwoordelijke van het Diocesaan Pastoraal Centrum in Mechelen en federatiepastoor van de stad Mechelen (23 gemeenschappen waar ikzelf pastoor was voor 11 parochies).
U hebt een nieuwe taak als deken. Wat houdt dat in?
Daar heb ik zelf nog niet echt zicht op. Het is allemaal nieuw voor mij. Ik heb natuurlijk met dekens samengewerkt in het verleden, maar toch
We hebben wel voorbereidende bijeenkomsten gehad met het Vicariaat Vlaams Brabant en Mechelen. Daar is een dekenprofiel uitgewerkt. De functie van deken krijgt immers een nieuwe invulling om beter te kunnen beantwoorden aan de hedendaagse realiteit en de nieuwe structuren in de kerk.
De deken zorgt eerst en vooral voor mensen: de vrijgestelden en de vrijwilligers in onze kerk hebben immers een aanspreekpunt nodig. Iemand die naar hen luistert en desnoods vragen en bekommernissen kan doorspelen aan het bisdom zelf.
Vervolgens is het iemand die oog heeft voor al wat er op het pastorale veld leeft en als het nodig is er impulsen aan geeft. Zo is er bijvoorbeeld de jongerenpastoraal die zeker een meer ondersteuning mag krijgen. Ik ben zelf steeds verbonden geweest met vele jeugdbewegingen, ook in de liturgie heb ik speciale aandacht voor kinderen en jongeren en ik hoop dat ook in het Leuvense te kunnen realiseren samen met de jeugdpastorale werkers.
Er is ook de zorg voor het tijdelijke (vreemd woord misschien). Dat zijn alle gebouwen en gelden die de kerk nodig heeft om haar taak hier en nu te kunnen waarmaken. De vraag is hierbij: hoe maken we er gebruik van om de kerk in deze tijd te vitaliseren.
Wat zeker is dat we moeten groeien van een Petruskerk, eerder aan een terrorium gebonden, residerende kerk, naar een Pauluskerk, een dynamische kerk, gedreven door Christus.
U wordt deken van Leuven, Bierbeek en Herent. Dat is geen klein gebied in ons bisdom. Hoe zie je op dit ogenblik Leuven en omstreken?
Het is voor mij nog allemaal onbekend. Op het eerste gezicht zijn het sterk verschillende entiteiten: gebieden die eerder landelijk zijn en nog echte dorpstructuren hebben, gebieden met veel anderstaligen, een stad zoals Leuven met zijn eigenheid als universiteitsstad. Kortom men kan er zeker geen eenheidsmodel opplakken en dat is goed ook. Ik zal de komende tijd dan ook veel energie steken in het leren kennen van deze streek.
Ook is Mechelen was dit waarschijnlijk zo. Wat hebt U daar geleerd?
Eerst en vooral dat eenheid in verscheidenheid mogelijk is. Sterke structuren uitbouwen waar voldoende speelruimte is voor de eigenheid van de gemeenschappen en voor het leven zelf. We evolueren immers allemaal, dus ook de kerkgemeenschappen. En vraagt dat we ons steeds durven en moeten aanpassen.
Ten tweede dat er vitaliteit in de kerk ontstaat als mensen geappelleerd worden op hun verantwoordelijkheden. Het zijn niet de priesters die - zoals weleer - de gemeenschappen sterk maken, maar het zijn de gelovigen zelf. Maar dit betekent ook dat er gemeenschappen zullen zijn niet meer levensvatbaar zijn. Dan dringen zich fusies van parochies op of andere vormen van ordening van gemeenschappen.
De kerken lopen leeg. Wat moet er veranderen?
We mogen nooit wanhopen en toch voldoende realistisch blijven. Geloven dat God werkzaam is in deze tijd en recht schrijft op onze soms kronkelende wegen, is zeker een noodzaak. Ook het blijven geloven in de kracht van de sacramenten, zoals de eucharistie, die de Kerk ons aanbiedt.
Ik denk dat de tijd rijp is dat we onze identiteit als christen wat meer profileren. In onze multiculturele maatschappij is verdraagzaamheid niet grijs worden met de anderen, maar juist respect hebben voor de veelkleurigheid. Ik denk dat we als kerk een beetje te grijs geworden zijn.
De grote vraag is echter : hoe communiceren we wie we zijn en wat we te bieden hebben. Hoe maken we duidelijk dat de clichés die we te pas en te onpas over de oude kerk te horen krijgen, nu toch echt wel achterhaald zijn. Dat is een taak waar we allemaal , niet in het minst een deken, meer tijd moeten aan besteden en moeten voor durven vrij maken. We hebben iets te bieden.
Wat dan, wat heeft de kerk bieden, zullen velen zich afvragen?
Zie hoe ze elkaar liefhebben zeiden de mensen over de eerste christenen. We bieden in onze kerk veel ruimte om mensen uit hun individualisme te halen. Wij vormen immers kernen van gemeenschap in een samenleving die veel eenzaamheid kent. We moeten er ook staan voor de minsten van onze maatschappij en voor hen partij trekken. Daarnaast mogen we de vreugde van Christus uitdragen. In onze soms verzuurde maatschappij kunnen we een tegenkracht zijn! De kerk is geen saai instituut, verre van, vraag dat maar aan vele vrijwilligers en vrijgestelden die er zich met plezier en vreugde in thuis voelen.
* Dirk De Gendt woont Jules Vandenbemptlaan 2, 3001 Heverlee. Tel.: 016/22.22.10; fax 016/89.72.85; gsm 0475/78.85.51; e-maildeken@kerkleuven.be en dirk.de.gendt@telenet.be
(Van: Rorate, 31/12/2006.)
|
|
|
 |
30-12-2006 |
Duizenden jongeren stromen toe voor vierdaagse Taizé-bijeenkomst |
ZAGREB - Donderdagmorgen stroomden duizenden jongeren uit Europa en de rest van de wereld toe in Zagreb voor de jaarlijks ontmoeting georganiseerd door de oecumenische gemeenschap van Taizé. De bijeenkomst duurt vier dagen.
Er zijn zon 40.000 jongeren. Zij kwamen in Zagreb aan per trein of bus. Vanuit Polen werden er 160 bussen ingelegd, zegt broeder Emiel, lid van de Taizé-gemeenschap, die de activiteiten in Kroatië coördineert.
De activeiten vinden plaats in de vier zalen van het tentoonstellingspark in Zagreb die voor de gelegenheid werden omgevormd tot plaatsen van gebed en bezinning.
Aan de bijeenkomst nemen 8.000 Poolse jongeren deel, 1.000 Oekraïners, verscheidene honderden Russen, Serven, Bosniërs en Roemenen maar ook Zwitsers, Duitsers, Fransen en Canadezen.
De jongeren worden onthaald in 160 parochies. De bijeenkomst wordt bijgewoond door broeder Aloïs, de prior van Taizé. Bij aankomst kregen de jongeren al een brief overhandigd van broeder Aloïs. Deze brief was beschikbaar in een twintigtal talen. De jongeren slapen in gastgezinnen in Zagreb en omgeving. (tb)
(Van: Rorate, 28/12/2006.)
|
|
|
 |
|
Kardinaal Danneels: "Mogen we de bijbel nog geloven?" |
MECHELEN - In het januari-nummer van Samen, het informatieblad van het bisdom Hasselt, verschijnt een artikel van kardinaal met als titel Mogen we de bijbel nog geloven?
De kardinaal wijst er op dat bij vele christenen de voorbije decennia nogal wat twijfel is gerezen met betrekking tot de betrouwbaarheid van de bijbel. Vooral in de zin van: is alles wat de bijbel vertelt wel betrouwbaar? "Waar tot een kleine eeuw geleden alles probleemloos en naar de letter werd aangenomen, zijn we nu in de omgekeerde situatie beland: is er nog wel iets voor waar aan te nemen?".
Er hangt een algemene scepsis en een zwaar vermoeden van onbetrouwbaarheid over de hele bijbel, aldus de kardinaal.
"Men weet al lang dat de schepping niet in de zes dagen is verlopen en dat de evangelies mekaar soms tegenspreken. De vragen rond de historiciteit hebben meegebracht dat sommigen rustig beweren dat je niets met zekerheid kan weten".
Kardinaal Danneels waarschuwt voor veralgemeningen: het is niet alles of niets. Elke bijbelpassus dient benaderd op zichzelf."Veralgemening is even onwetenschappelijk en onverantwoord als alles klakkeloos als historisch aan te nemen".
De kardinaal onderstreept dat vele teksten pleiten voor een echte authenticiteit: ze zijn van Jezus. "De evangelisten hebben de teksten wellicht verfraaid, maar niet in die mate dat ze vervormd en onbetrouwbaar zouden zijn". (tb)
(Van: Rorate, 28/12/2006.)
|
|
|
 |
|
Vlaamse kerk begraaft wel na euthanasie |
BRUSSEL - De Italiaanse katholieke kerk weigerde de uitvaart te verzorgen van Piergiorgio Welby, de woensdag overleden Italiaanse voorvechter van euthanasie. "In Vlaanderen komen priesters tegemoet aan de wensen van de familie, ook als iemand door euthanasie is gestorven", zegt Hans Geybels, woordvoerder van kardinaal Danneels, hierover.
"Er bestaat geen kerkelijke richtlijn over hoe priesters hiermee moeten omgaan. Wij geven die niet en ook de paus heeft nog geen richtlijnen bekendgemaakt over het begraven van wie door euthanasie overleden is", aldus Hans Geybels. (tb)
(Van: Rorate, 27/12/2006.)
|
|
|
 |
|
 |
E-mail mij |
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
|
|
|
 |