 |
|
 |
Zinvolle geloofsgesprekken met jongeren |
Maandelijks komen in Kortenberg op zaterdagmorgen jongeren samen om onder een brunch te praten over leven en geloof, over actuele en tijdloze thema's. |
 |
13-12-2006 |
Aartsbisdom betreurt "kwetsende" kerkfoto's van P-Magazine |
Ellen Petri (24) in lingerie in een biechtstoel of poserend met een priester tussen de benen. 'P-Magazine' pakt deze week uit met een gewaagde fotoreportage. Het aartsbisdom betreurt de stunt.
De fotoreeks kadert in de jaarlijkse lingeriespecial van P-Magazine . Model van dienst is Ellen Petri, Miss België 2004. Voor de locatie zocht het mannenblad het al iets verder met de kapel van Salve Mater in Lovenjoel (bij Bierbeek). Volgens de makers heeft de reportage overigens een dubbel doel. ,,We sturen enkele exemplaren naar Rome om Benedictus te overtuigen. Want volgens een recent onderzoek wil 80 procent van de Vlaamse priesters het celibaat weg. En een ruime meerderheid wil vrouwelijke priesters. Enkel Rome ligt dwars", zeggen ze bij P-Magazine . Hans Geybels, de woordvoerder van Godfried Danneels, vindt de stunt van het mannenblad allesbehalve geslaagd. ,,Wij verkiezen een andere manier om tot een debat te komen. Want precies door zo'n acties wordt de dialoog vaak geblokkeerd. Waarom moet er overigens altijd met de kerk worden gespot?' Bij P-Magazine haasten ze zich met beklemtonen dat de kapel ontwijd is en vandaag gebruikt wordt als expostieruimte. Dat kan Geybels niet overtuigen. ,,Als de lezer een biechtstoel, glasramen en een kruis ziet, gaat hij automatisch de link leggen met de kerk. De man of vrouw die de foto's onder ogen krijgt, kan niet zien dat die kapel een ontwijde privé-kapel is. Dat doet er ook niet toe." Toch zegt het aartsbisdom geen stappen te zullen ondernemen. ,,We staan machteloos omdat het in een privé-kapel gebeurde. We kunnen enkel vragen dat de makers van die boekjes hun gezond verstand gebruiken. Want ze vergeten dat dergelijke foto's mensen kwetsen."
Altijd met de katholieke kerk
Een van die gekwetste mensen is Bruno Dekkers van de ultrakatholieke vzw België en Christenheid. ,,Ik ben er van overtuigd dat dit enkel met christenen kan. Die mannenboekjes zouden hetzelfde eens moeten proberen in een synagoge of een moskee. Ze zouden iets meemaken. En terecht." Volgens de vzw België en Christenheid reageert het aartsbisdom in dergelijke gevallen vaak te laks. ,,Als er gespot wordt met godsdienst, is het altijd met de katholieke kerk. Gewoon omdat ze weten dat er toch nooit een échte reactie komt." Toch zegt Dekkers dat hij zelf niet gechoqueerd is door de foto's met Ellen Petri. ,,Ik ben persoonlijk niet meer zo snel gechoqueerd. Maar dat wil daarom nog niet zeggen dat ik dergelijke foto's normaal moet gaan vinden. Wij gaan dat boekje contacteren en een gesprek aanvragen. Wat ik hen wil zeggen? Niet veel. Ik wil hen vooral iets vragen: respect. Want met respect zou de wereld er vandaag helemaal anders uitzien." Ellen Petri benadrukt dat ze niemand voor het hoofd wilde stoten. ,,Dat jullie me om uitleg vragen over die foto's, bewijst dat het doel is bereikt: mensen over bepaalde thema's laten praten. Want onze samenleving wordt steeds ruimdenkender. Alleen als het over het geloof gaat, kan precies hoe langer hoe minder." En wat ze van de foto's zelf vindt? ,,Ik vind het goeie foto's. Ze zijn allesbehalve expliciet. Volgens mij hoef je ze zelfs niet te verbergen voor kleine kinderen."
(Bjorn Maeckelbergh, in De Standaard, 12/12/2006.)
|
|
|
 |
12-12-2006 |
Duitse bisschoppen tegen multireligieuze diensten |
BONN De Duitse bisschoppenconferentie is het met de aartsbisschop van Keulen, kardinaal Joachim Meisner, eens dat katholieke godsdienstleraren niet mogen deelnemen aan multireligieuze vieringen op scholen.
Meisner besliste eerder deze maand dat de leraren erop moeten letten dat de Rooms-Katholieke Kerk ontbreekt bij vieringen waarin aanhangers van allerlei godsdiensten tot hun eigen God bidden.
Ook op katholieke scholen in Duitsland is het gebruik dat alle kinderen, of ze katholiek zijn of niet, deelnemen aan vieringen ter voorbereiding op het kerstfeest.
Volgens de woordvoerster van de bisschoppenconferentie moet bij multireligieuze vieringen er goed op worden gelet dat er geen vermenging van godsdiensten ontstaat. Samen met moslims bidden is niet mogelijk. Moslims bidden voor of na christenen, maar niet gezamenlijk met hen, zei de woordvoerster.
Het verbod van Meisner geldt niet voor het gezamenlijk zingen van kerstliederen, omdat dat eerder folkloristisch dan religieus is. Volgens de woordvoerder van de aartsbisschop heeft de EKD, de grootste protestantse kerk in Duitsland, in een lijvig document een soortgelijk standpunt als dat van Meisner ingenomen, maar heeft bijna niemand dat opgemerkt.
De kerken die lid zijn van de Raad van Kerken in Nederland, hebben afgesproken onderscheid te maken tussen interreligieuze bijeenkomsten en interreligieuze vieringen. Zij willen voorkomen dat de indruk ontstaat dat aanhangers van verschillende godsdiensten tot dezelfde God bidden.
Een gebed van een moslim of jood voor of na dat van een christen is echter wel mogelijk, zegt de woordvoerder van de rooms-katholieke bisschoppenconferentie.
(Uit: Brabants Dagblad, 12 december 2006.)
|
|
|
 |
11-12-2006 |
Surfen naar God. Het belang van religie op het internet sterk toegenomen |
RONSE - God is overal, maar op het internet vind je hem het snelst. Via Google maar liefst op 395 miljoen sites, amper 22 miljoen minder dan wanneer je 'sex' intikt. Achter één van die webadressen schuilt de Church-Online van Johny en Elly uit Ronse. Het echtpaar is dag in dag uit bezig om de religieuze surfer naar deHeer te leiden.
Net als de zoektocht naar zingeving en spiritualiteit zelf is de queeste om op het world wide web het kaf van het koren te scheiden een hachelijke onderneming. Het aanbod aan religieuze sites is overweldigend en op het hilarische af divers. Van de officiële perkamenten en zeventalige site van het Vaticaan en de waardige infokiosk van Kerknet naar paginas waar u de cyberrozenkrans kan bidden, een bezoek kan brengen aan het heilig Graf of kan chatten met de Allerhoogste. Daartussen stoot de religieuze surfer op duizenden sites van uiteenlopende kerken en stromingen die heilige teksten verklaren of suggesties doen om uw hemel te verdienen.
Tegengewicht voor Satan
De Evangelische Church-Online van Johny (46) en Elly (42) Noteboom lijkt op het eerste gezicht op het kitscherige werk van een hobbyist, maar voor het echtpaar zelf en een handvol medewerkers en volgelingen is de cyberkerk een voltijdse bezigheid geworden. We staan s morgens op en melden ons meteen aan, zegt Elly, terwijl ze de laptop van haar schoot neemt en naast de desktop zet. De hele dag door beantwoorden we mails, reageren we op berichten op het forum en schrijven we teksten en preken.
Johny was elf jaar geleden nog wever in een Brugse textielfabriek toen hij een roeping kreeg. Zijn echtgenote was huisvrouw, maar ervoer een wonder toen ze tijdens een gebedsdienst plots zonder bril de psalm kon lezen die op een scherm werd geprojecteerd.
We waren beiden al heel lang zoekende, zegt Johny. Ik voelde dat ik mijn leven in het teken van God moest stellen. Daarom heb ik twee jaar gestudeerd aan de evangelische theologische faculteit, je zou het een tegenhanger van een katholiek seminarie kunnen noemen. Ik heb mij vervolmaakt in het pastoraat, maar ook in het Grieks en het Hebreeuws om de Bijbel in zijn oorspronkelijke vorm te kunnen lezen. Het idee om het internet te gebruiken om ons geloof te belijden is in die tijd gegroeid. Op het net is veel occultisme en satanisme te vinden. Met onze Church-Online willen we een soort tegengewicht vormen en tonen dat God ook via het internet tot de gelovigen kan komen. Zeven jaar geleden zijn we gestart met een forum en een chatroom via msn. Nadien ontwierpen we een eigen site met preken en gebeden. We richten ons daarbij niet tot een bepaalde geloofsgroep, maar we vertrekken wel vanuit een protestantse levensvisie.
Het huis des Heren
In al die tijd hebben naar verluidt een miljoen mensen de site bezocht. Behalve de constante discussies op het forum is er op maandagavond een bidstond en een chatmoment. We willen op het internet alle activiteiten van een gewone kerk verzorgen, zegt Elly. We hebben daarbij heel specifieke doelgroepen op het oog. Mensen die ziek zijn en zich moeilijk nog naar een echte kerk kunnen verplaatsen of mensen die teleurgesteld zijn in de klassieke kerken en moeite hebben om nog de stap te zetten naar een priester. De anonimiteit van Church-Online kan hopelijk een tussenstation zijn op weg naar een deelname aan de traditionele geloofsbeleving.
Het zal immers nooit een vervanging zijn van een echte kerk, verduidelijkt Johny, al wijst hij er terloops wel op dat de protestantse synode hen erkend heeft als officiële geloofsgemeenschap. De activiteiten van de cyberkerk zijn sinds twee jaar immers ook buiten de virtuele wereld te volgen, in de gebedsruimte het huis des Heren.
We merkten dat er steeds meer nood was aan menselijk contact. Daarom zijn we met een reallife kerk begonnen. Twee keer per week komen hier een dertigtal gelovigen samen. Op woensdag om te bidden en op zondagavond om het Laatste Avondmaal te herdenken. Vaak komen mensen vanuit Nederland om de dienst mee te maken.
Waar Johny en Elly van leven is niet helemaal duidelijk. De mensen die naar de diensten komen, geven wel eens een bijdrage en op de site staat een rekeningnummer, maar geld storten is zeker niet verplicht en dient alleen om onze werkingskosten te dekken. Wij leven daar niet van. Ik begrijp dat u zich daar vragen over stelt, maar onze God is een levende God en die zorgt voor ons.
Dominee Iwan De Graaf van de Protestantse Kerk Ronse loopt niet zo hoog op met zijn evangelische buren. Het is een beetje een enge sektarische groep, die theologisch niet onderbouwd is, meent hij. Bovendien wordt er af en toe een charismatische genezer gesignaleerd. Toen de twee voorgangers hier in Ronse neerstreken, hebben ze nog geprobeerd de verdeling van voedselpakketten voor armen in handen te krijgen, maar daar heeft het Rode Kruis een stokje voor gestoken. Het is een beetje jammer als je op die manier zieltjes wilt winnen.
9/11
Uit onderzoek van Pew Internet in de VS bleek twee jaar geleden dat tweederde van de Amerikanen die on line zijn het internet ook gebruiken voor religieuze aangelegenheden. 28 procent van de Amerikaanse relisurfers gebruiken het net om zich te verdiepen in hun eigen overtuiging, terwijl 26 procent zwevende gelovigen op zoek was naar hun spirituele gading. Opvallend ten opzichte van gelijkaardig onderzoek in 2001 was een aanzienlijke stijging van het verzenden en ontvangen van religieuze mails.
Vergelijkbaar Europees onderzoek is er niet, maar een bescheiden rondvraag leert dat de vraag naar religieuze informatie ook bij ons zeer groot is. Kerknet, de officiële site van de Belgische bisschoppenconferentie, is tien jaar online en zag de jongste vijf jaar zijn bezoekers systematisch groeien. "In november 2000 hadden we iets meer dan 16.000 bezoekers," zegt webmaster Marc Van Bavel, "dit jaar waren dat er al 163.000.
Hetzelfde verhaal bij concurrent RKNieuws, de website van de onafhankelijke rooms-katholieke multimedia-organisatie Rorate, waar relisurfers op bepaalde momenten in de Kathedraal samen van gedachten kunnen wisselen en bidden. Sinds de start in 2002 zien we een exponentiële groei, zegt hoofdredacteur Theo Borgermans. Er is een zeer grote vraag naar religieuze informatie. Aangezien kranten die nauwelijks nog bieden, zoeken mensen hun gading op het net en in de boekhandel. De site van de Katholieke Bijbelstichting, waar onder meer de nieuwe Bijbelvertaling te raadplegen is, kreeg vorig jaar bijna twee miljoen bezoekers, dit jaar kwamen er al drie miljoen voorbij.
Spiegel van de maatschappij
Het valt op dat het aantal relisurfers sinds 2001 fors toeneemt, zegt Ellen De Boeck van de faculteit Godgeleerdheid aan de KULeuven. Ook in de moslimwereld is het belang van religie op het internet indrukwekkend gestegen sinds 9/11. We hebben vastgesteld dat het aantal webpaginas waarin het trefwoord islam voorkomt tussen 2004 en 2005 steeg met dertien miljoen zoekresultaten. De terreur van 11 september 2001 en de oorlog in Irak in februari 2003 zijn daar wellicht niet vreemd aan. Religieuze, en in dit geval fundamentalistische, gebeurtenissen in reallife leiden immers tot meer berichtgeving over en vanuit de betreffende religies.
Ook al krijg je soms de indruk dat het aanbod aan religieuze sites te onwaarschijnlijk voor woorden is, ik ben ervan overtuigd dat het slechts een spiegel is van wat zich in het echte leven afspeelt, aldus De Boeck. Dankzij het internet komen mensen weliswaar sneller dan vroeger in contact met andere meningen en religies. Daarom vind ik het belangrijk dat het onderwijs jongeren wijst op de valkuilen van het internet. Veel religieuze sites spelen in op het bieden van zekerheden of zijn fundamentalistisch van aard, terwijl ze heel dynamisch en hip zijn opgebouwd. De hightech verpakking is vaak een verkooptruc om een statische en conservatieve visie op te dringen. Het is niet alleen moeilijk om te verifiëren of de aangeboden informatie betrouwbaar en juist is, er is ook geen hiërarchie of een autoriteit die bepaalde initiatieven afstraft. Zo begon de Franse bisschop Jacques Gaillot met het virtuele bisdom Partenia toen hij door zijn oversten aan de kant werd gezet. Ondanks het protest van de officiële rooms-katholieke instanties werd de site een enorm succes. Zo een controle-instantie, die selecteert wat wel en wat niet wordt verspreid, is er bijvoorbeeld bij het medium televisie wel.
De religie op het internet heeft echter nog te weinig geschiedenis om na te gaan of het medium ook werkelijk een invloed uitoefent op het religieuze leven in reallife . Wellicht wel, aangezien technologische evoluties altijd al hun gevolgen hebben gehad op de maatschappij. Daarom zou de veelheid aan religieuze informatie op het net er wel eens toe kunnen leiden dat mensen hun eigen geloof nog verder zullen relativeren. Noem het een soort herleving van de Babelse diversiteit, waarbij iedereen een andere taal lijkt te spreken en het moeilijk wordt om te onderscheiden welke nog betekenisvol is. Dramatiseren is echter uit den boze. Het internet op zich lijkt mij een te anoniem medium om mensen daadwerkelijk te overtuigen.
(Koen Lauwereyns, op Rorate, 11 december 2006.)
|
|
|
 |
07-12-2006 |
Vlaamse priesters willen leken als voorgangers |
HASSELT - Om het toenemende priestertekort op te vangen en de parochies te laten functioneren kiest 71 procent van de Vlaamse priesters voor het laten voorgaan van leken. Dat kan in zogenaamde woord- en communiediensten en uitvaarten. Méér priesters verkiezen deze oplossing dan het snoeien in het aantal vieringen of parochies.
Dit blijkt uit deel 4 van de priesterenquête die vandaag donderdag gepubliceerd wordt door Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen.
Jongere priesters zien niet zozeer een oplossing in woord- en communiediensten maar meer in fusie of afschaffing van parochies.
Kardinaal Danneels die dagelijks commentaar geeft bij de enquête in de kranten is geen voorstander van woord- en communiediensten. "Ik begrijp wel dat priesters niet overal tegelijk kunnen zijn maar zon oplossing kan enkel voorlopig zijn. Ik ben niet zo voor woorddiensten met communie. Een woorddienst, oké, dat is duidelijk, maar niet altijd automatisch de communie erbij".
Toekomst
Welke prioriteiten zien de Vlaamse priesters voor het kerkelijk beleid vandaag? Meer geloofsvorming, meer gebed en spiritualiteit en beter godsdienstonderwijs. Spectaculair is wel dat 83 procent van de ondervraagde priesters beter godsdienstonderwijs wil: voor 50 procent is daar zelfs "grote nood" aan.
Als de grootste bedreiging voor de toekomst worden vooral het materialisme en de onverschilligheid genoemd.
Ondanks alles heeft 27 procent van de priesters vertrouwen in de toekomst van de Vlaamse Kerk; 45 procent is eerder pessimistisch gestemd. (tb)
(Van: Rorate, 7/12/2006.)
|
|
|
 |
06-12-2006 |
Volgens de Vlaamse priesters moet de Kerk meer in de media investeren |
HASSELT - Meer dan de helft van de Vlaamse priesters vindt dat de media een remmende invloed hebben op hun functioneren. Hete cynisme en de spot tegenover het geloof wordt door niet minder dan 65 procent ervaren als een bedreiging. Het is dan ook niet verbazend dat voor de overgrote meerderheid de Kerk meer moet investeren in media-aanwezigheid om de toekomst veilig te stellen.
Dat blijkt uit het derde deel van de enquête over Vlaamse priesters die Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen vandaag publiceren.
De paus en het Vaticaan hebben op ruim één op de vier priesters een remmende invloed, voor 32 procent is Rome van geen belang en voor 39 procent stimulerend.
De bisschoppen krijgen een positief rapport. Voor bijna drie op de vier priesters hebben ze een stimulerende invloed. De samenwerking met lekenvrijwilligers (89 procent) scoort overweldigend positief.
Dat de vele vergaderingen de meeste priesters dwars zitten was al bekend maar nieuw is de aversie voor vieringen waaraan niet-gelovigen meedoen uit traditie of als reden om te feesten. Een grote groep is voorstander van strengere regels voor het toelaten tot het doopsel, communie, vormsel en huwelijk. Met uitvaartdiensten voor niet-gelovigen hebben de meeste priesters geen moeite. (tb)
(Van: Rorate, 6/12/2006.)
|
|
|
 |
05-12-2006 |
Helft priesters vindt paus niet onfeilbaar (deel 2 enquête) |
De reële aanwezigheid van Christus in de eucharistie en de maagdelijkheid van Maria worden door veel priesters niet letterlijk, maar symbolisch geïnterpreteerd. Bijna de helft gelooft niet in de onfeilbaarheid van de paus, zelfs niet symbolisch. Dat Christus reëel aanwezig is in het brood en de wijn van de eucharistie, behoort tot het hart zelf van de katholieke geloofsleer. Toch bekijkt 37% van de Vlaamse priesters dit geloofspunt louter figuurlijk. Symbolisch dus. Dit geldt nog meer voor de maagdelijkheid van Maria. Slechts één op de vier priesters neemt dit geloofspunt zonder meer aan. Een ruime meerderheid van 57% ziet het figuurlijk en 14% gelooft er zelfs helemaal niet in.
Inspirerende paus
Heel verrassend is de keuze van de paus met wie de Vlaamse priesters zich het meest verwant voelen. Dat blijkt Johannes XXIII (zie foto) te zijn, die niet minder dan 65% van de stemmen haalt. Hij was paus tussen 1958 en 1963 en riep in die periode alle bisschoppen bijeen voor het Tweede Vaticaans Concilie, dat de vernieuwing van de Kerk inluidde. De huidige paus Benedictus XVI en zeker de vorige, Johannes Paulus II, scoren verrassend laag. Dit lijkt erop te wijzen dat de Vlaamse priesters erg sociaal ingesteld zijn. Dat blijkt ook uit hun keuze van inspirerende figuren, met als toppers pater Damiaan, moeder Teresa en de Braziliaanse rode bisschop Dom Helder Camara. Kardinaal Danneels mag met zijn 74% zeker niet klagen.
(Uit: Gazet van Antwerpen, 5/12/2006.)
|
|
|
 |
|
80% van de Vlaamse priesters wil van het celibaat af |
Een overrompelende meerderheid van 80% van de Vlaamse priesters is voorstander van de afschaffing van de celibaatsplicht om het nijpende priestertekort op te lossen. Dat blijkt uit een exclusieve enquête van Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen over het leven en denken van de Vlaamse priester. Het onderzoek werd afgenomen bij een representatieve steekproef van 234 Vlaamse diocesane priesters, allemaal actief in een of meer parochies, met een gemiddelde leeftijd van 62 jaar. Zowat 80% van de Vlaamse priesters vindt dat er nood is aan het openstellen van het priesterschap voor gehuwden; voor 44% gaat het zelfs om een grote nood. 58% vindt dat ook vrouwen in aanmerking moeten komen. Eén op de vijf zegt persoonlijk moeite te hebben met het celibaat, vooral de jongere en meer progressieve pastoors. Ondanks problemen met de hoge werkdruk en een weinig schitterende wedde van 1.500 euro bruto per maand, zegt een overrompelende meerderheid dat ze tevreden zijn met hun keuze voor het priesterschap.
(Uit: Gazet van Antwerpen, 4/12/2006.)
|
|
|
 |
04-12-2006 |
Kardinaal Claudio Hummes: 'Celibaat is geen dogma' |
VATICAAN - De Braziliaanse kardinaal Claudio Hummes, die onlangs door paus Benedictus XVI werd benoemd als hoofd van Congregatie voor de Clerus, heeft gezegd dat de kerk het celibaat in heroverweging kan nemen, omdat het hier niet gaat om een dogma.
Het celibaat is een discipline, en geen dogma van de kerk, zo zei Hummes in een vraaggesprek met de Braziliaanse krant Folha de S. Paulo. Het is zeker dat de meerderheid van de apostelen waren getrouwd. De kerk van vandaag, moet hiernaar durven kijken. Ze moet met de geschiedenis mee durven gaan, aldus Hummes.
Hummes doet zijn uitspraken twee weken nadat het Vaticaan de noodzaak van het priestercelibaat opnieuw heeft bevestigd, in antwoord op de situatie rondom de voormalige aartsbisschop Emmanuel Milingo.
De 72-jarige Hummes, die aan het hoofd staat van het bisdom Sao Paulo, is de opvolger van de Colombiaanse kardinaal Daria Castillon Hoyos, als prefect van de Congregatie voor de Clerus.
Het Vaticaan heeft zich stevig verzet tegen het loslaten van het verplichte celibaat voor priesters, dit tegen alle kritiek in.
Vorig jaar nog heeft een van Frankrijks vooraanstaande Katholieken, abbé Pierre, geschreven dat hij er een voorstander van is dat priester kunnen trouwen.
In 2003 hebben meer dan 160 priester van het aartsbisdom Milwaukke in de VS een brief ondertekend waarin zij hun steun betuigen aan gehuwde priesters.
In de vroege kerk was er geen formele plicht voor clerici om ongehuwd te blijven. In de bijbel is sprake van de schoonmoeder van Petrus en vele geleerden geven aan dat verschillende andere apostelen getrouwd waren, evenals verschilden pausen, zoals ook de 9e-eeuwse paus Hadrianus II.
In de vroege Middeleeuwen echter, begon de beweging voor het verplichte celibaat van clerici te groeien en werd prominent onderwerp van discussie in de 12e eeuw.
Zon 100.000 tot 150.000 mannen hebben, wereldwijd, het priesterambt verlaten om te trouwen.
(Van: Rorate, 4/12/2006.)
|
|
|
 |
02-12-2006 |
Paus Benedictus doet in Turkije veel water bij de wijn |
ISTANBUL - De paus heeft tijdens zijn bezoek aan Turkije de druk van de ketel gehaald. Maar hij heeft wel veel water bij de wijn moeten doen.
Het is pais en vree tussen de paus en de -Turkse- moslims. Dat was alleen al te merken aan de cadeaus die donderdag door de hoofdrolspelers werden uitgewisseld. De paus schonk aan de moefti een kalligrafische voorstelling waarop een duif stond afgebeeld. De moefti schonk de paus een mozaïek met de afbeelding van vier duiven.
De vredesduif, wat een samenloop van omstandigheden. Nee, wat stemt dit prachtig samen, sprak Federico Lombardi, voorlichtingschef van Benedictus XVI donderdag in Istanbul opgetogen. Ook de Turken zijn verheugd over de positieve uitkomst van het bezoek. Benedictus kwam als een vijand van de Turken, schreef dagblad Radikal, maar nu lijkt duidelijk dat hij verliefd is op Turkije.
De paus ging de laatste dagen bijna door het stof om zijn gastheren te plezieren. Dinsdag schijnt hij gezegd te hebben voorstander van de toetreding van Turkije tot de Europese Unie te zijn. Woensdag zwaaide hij in Efeze enthousiast met de Turkse vlag en riep hij van Turkije te houden. Donderdag in de Blauwe Moskee verklaarde de paus dat hij dit bezoek nooit zal vergeten. In de moskee ging hij op verzoek van de moefti in gebed, om, zoals Lombardi omschreef, zijn gedachten tot God te richten - wat voor de toeschouwer wel erg relativistisch kon overkomen. In zijn ontmoeting met de Armeense patriarch Mesrob II sprak de paus met betrekking tot de Turkse massamoord op de Armenen niet van genocide, maar alleen van tragische omstandigheden.
Maar of alle inspanningen zullen leiden tot toenadering met de nota bene gematigde vorm van islam, zoals die in Turkije wordt uitgedragen, is maar de vraag. De Turkse president sprak woensdag zijn veto uit over een wetsontwerp dat de rechten van niet-islamitische geloofsgroepen in Turkije zou bevorderen. En de oproep de religieuze minderheden te beschermen, die Benedictus XVI en de oecumenisch patriarch Bartholoméus I donderdag gezamenlijk deden, krijgt in de Turkse pers nauwelijks aandacht.
Dan de verzoening tussen paus en de orthodoxe kerk. Benedictus XVI nam donderdag in de Sint-Joriskathedraal van Istanbul deel aan een orthodoxe mis, waarin Bartholoméüs voorging. Hun ontmoeting was bijzonder hartelijk. Als het aan deze mannen ligt, gaat de oecumene met volle kracht vooruit. Maar struikelblok is de patriarch van Moskou, de opperherder van de grootste zelfstandige orthodoxe kerk, die niets van het primaatschap van de paus wil weten.
Men kan in alle gebaren en uitspraken een groter plan zien, zoals in een opiniestuk in de International Herald Tribune staat. De krant schrijft dat de paus een alliantie aan het smeden is tussen rooms-katholieken, oosters-orthodoxen en moslims om de secularisatie van de samenleving een halt toe te roepen. De feiten van de laatste dagen wijzen daar echter nauwelijks op. En de duif, het universele symbool van de vrede, het leidmotief in de geschenken van de paus en de moefti, staat volgens Benedictus XVI eerder voor de Heilige Geest - een christelijke notie dus.
(Van: Rorate, 2 december 2006.)
|
|
|
 |
29-11-2006 |
Imago kardinaal Danneels wordt almaar beter |
Er gaapt een diepe kloof tussen het imago van kardinaal Danneels en dat van het instituut kerk.
Sociaal, evenwichtig, vernieuwend... Het imago van kardinaal Danneels kan nauwelijks verbeterd worden. Dat blijkt uit een vervolgenquête van het marktonderzoeksbureau Compagnie op het onderzoek naar het geloof in Vlaanderen dat twee weken geleden werd bekendgemaakt. Daaruit bleek dat de helft van de Vlamingen zichzelf gelovig noemt, maar dat het vertrouwen in het instituut kerk beneden alle peil is (DS 15 november) . In een vervolgonderzoek peilde het bureau naar het imago van de kardinaal en van het instituut kerk. Daarvoor werden in oktober 564 Vlamingen bevraagd die ouder zijn dan vijftien jaar. ,,Een gelijkaardig onderzoek werd ook in 1998 gedaan. Wij wilden nagaan of in die acht jaar verschuivingen hebben plaatsgevonden'', zegt Ben Decock. Dat blijkt niet het geval te zijn. ,,Het instituut kerk heeft nog altijd een erg gesloten imago. Het scoort hoog op termen als behoudsgezind, ingetogen, schuw, achterdochtig, gereserveerd...'' Op de populariteit van kardinaal Danneels daarentegen lijkt geen sleet te zitten. In 1998 werden hem bijna alleen positieve eigenschappen opgeplakt en acht jaar later is dat zelfs nog beter geworden. ,,In tegenstelling tot de kerk heeft Danneels een heel open imago. Hij wordt 'sociaal' genoemd, 'zelfverzekerd', zelfs 'vernieuwend'. Hij scoort maximaal op items als 'verstandig', 'evenwichtig', 'gecontroleerd'. Hij gaat nog vooruit op 'betrouwbaarheid' en 'gevoeligheid'.'' Daarop stelde de Vereniging voor Promotie en Communicatie (Vepec), dat de opdracht gaf voor het onderzoek, voor om een reclamecampagne te ontwerpen die de kerk moet helpen haar imago te verbeteren. Het reclamebureau LDV United stelde gisteren, op een debatavond over kerk en marketing, drie mogelijke campagnes voor aan de kardinaal. ,,Ze zijn bedoeld als affichecampagnes, maar ze kunnen eventueel ook in kranten'', zegt Harry Demey van LDV. ,,We hebben gekozen voor campagnes die mensen aan het denken moeten zetten. Mensen moeten tegen elkaar zeggen: heb je die affiche gezien? Het moet aanzetten tot een gesprek over God en geloof. Meer kunnen we niet doen.'' Of de kerk effectief een campagne bestelt, is nog niet uitgemaakt. ,,We zijn zeker niet tegen het idee'', zegt Hans Geybels, de woordvoerder van kardinaal Danneels. ,,Maar het moet ook financieel haalbaar. Als zo'n campagne minstens 1,5 miljoen euro kost, dan lijkt ons dat erg moeilijk. Maar we gaan het zeker rustig bekijken.''
(Dominique Minten in: De Standaard, 29/11/2006.)
|
|
|
 |
28-11-2006 |
Paus aangekomen in Turkije |
ANKARA - Paus Benedictus XVI is dinsdagmiddag op de luchthaven van Ankara aangekomen voor een vierdaags bezoek aan Turkije. Hij werd er begroet door premier Recep Tayyip Erdogan. Die had, net voor de landing van het kerkhoofd, het bezoek bestempeld als ,"een bijdrage aan de wereldvrede". De paus benadrukte dat zijn bezoek aan Turkije niet politiek, maar spiritueel van aard is, en in het teken staat van dialoog, verbroedering en het overbruggen van verschillen. In Ankara bezocht de paus het mausoleum van Ataturk, de stichter van het moderne Turkije. In het gastenboek noemde hij Turkije ,"een ontmoetingspunt van verschillende religies en culturen, en een brug tussen Europa en Azië". Morgen bezoekt de paus Ephesus, waar de maagd Maria haar laatste jaren zou hebben doorgebracht. Later reist hij door naar Istanbul. Daar zal hij onder andere de Blauwe Moskee bezoeken.
Veiligheidsmaatregelen
In het islamitische Turkije zijn strenge veiligheidsmaatregelen genomen naar aanleiding van het pausbezoek. Zo'n drieduizend agenten en scherpschutters bewaakten de luchthaven van de Turkse hoofdstad en de weg naar het centrum. Dat zijn er meer dan bij het bezoek van de Amerikaanse president Bush, twee jaar geleden. Tijdens het weekend betoogden zo'n 20.000 Turken tegen het bezoek. Vandaag protesteerden enkele honderden opposanten tegen de komst van de paus. De houding van veel moslims tegenover de kerkleider is verzuurd na de pauselijke lezing in Regensburg, waarin Benedictus een verband legde tussen islam en geweld en de superioriteit van het katholieke geloof verkondigde. Later drukte de paus zijn spijt uit dat zijn woorden misbegrepen waren, maar hij trok zijn uitspraken niet in. Benedictus is in Turkije op uitnodiging van de Grieks-orthodoxe patriarch van Constantinopel. (llc)
(Uit: De Standaard, 28/11/2006.)
|
|
|
 |
26-11-2006 |
Pausbezoek aan Turkije in het teken van de islam |
ROME Bij het vorige bezoek van een paus aan Turkije was de islam nog geen thema. Inmiddels is dat anders, zeker nu er een paus op bezoek komt die in Turkije omstreden is. Volgende week waarschijnlijk geen blije volksmassas voor Benedictus XVI in Turkije, en dus ook geen pausmobiel. De moslims zitten sinds recente uitspraken van de paus over de islam niet op hem te wachten. En de enkele tienduizenden katholieken en orthodoxen die nog leven in Turkije kunnen de paus als ze willen wel in de kerken ontmoeten, zo is de gedachte.
Na Paulus VI in 1967 en Johannes Paulus II in 1979 is paus Benedictus XVI de derde katholieke kerkvorst die een reis naar Turkije maakt. De eerste twee bezoeken stonden in het teken van het verbeteren van de relaties tussen de orthodoxen en de katholieken, de twee grote christelijke kerken die in 1054 van elkaar scheidden tijdens het Grote Schisma. Islam was tijdens de vorige pauselijke bezoeken nog geen thema. Johannes Paulus nam het woord zelfs niet één keer in de mond. En zijn voorganger beperkte zich tot een korte groet in het Frans aan de moslimautoriteiten. Inmiddels hangt het thema islam dreigend boven het bezoek. Zo zeer zelfs dat velen in Italië liever zien dat de paus thuisblijft, omdat ze vrezen voor zijn leven.
Tijdens zijn bezoek aan de Duitse stad Regensburg in september citeerde Benedictus een Byzantijnse veertiende-eeuwse keizer die de islam als slecht en onmenselijk omschreef. De uitspraak leidde wereldwijd en ook in Turkije tot verontwaardiging onder moslims. Benedictus was niet meer welkom in Turkije, zo suggereerden sommige Turkse moslimleiders. Alleen doordat hij zijn spijt heeft betuigd (over het feit dat hij verkeerd is begrepen), kan de reis volgende week toch plaatsvinden.
Het bezoek van de paus komt niet lang na de moord op een Italiaanse pastoor in het Turkse Trabzon door een jonge moslim in februari. De orthodoxen, Armeense christenen en de katholieken in Turkije hopen nu op steun van de paus, omdat zij in Turkije juridische problemen tegenkomen. Maar Benedictus zal zijn woorden zorgvuldig moeten kiezen. Hij zal waarschijnlijk in algemene termen spreken en refereren aan de universele rechten van de mens. Een boodschap als wij geven moslims in het Westen de ruimte, dus jullie moeten christenen dezelfde mogelijkheden bieden, zou averechts kunnen werken. Door de eeuwen heen vroegen christelijke machten herhaaldelijk extra rechten voor christenen, wat later vaak werd beschouwd als een poging om het Ottomaanse rijk van binnenuit te verzwakken.
Complicerende factor is ook dat Benedictus zich, toen hij nog kardinaal Ratzinger was, diverse keren heeft uitgesproken tegen de toetreding van Turkije tot de EU. Tegen de Franse krant Le Monde zei hij: Turkije moet zijn toekomst zoeken tussen islamitische organisaties en niet in de van origine christelijke EU.
De Turkse premier Erdogan, voorman van de islamitische AK-partij, zal de paus hooguit maar kort ontmoeten. Hij gaf de voorkeur aan een NAVO-bijeenkomst in Letland. Op de Italiaanse televisie zei hij hierover: De paus is welkom in Turkije, maar hij moet Mohammed respecteren. Een regeringswoordvoerder zei gisteren dat Erdogan probeert om de paus voor zn vertrek op het vliegveld te ontmoeten.
(Van: Rorate, 26/11/2006.)
|
|
|
 |
23-11-2006 |
Drie regionale centra voor jongerenpastoraal in Vlaams-Brabant |
MECHELEN - Het vicariaat Vlaams-Brabant en Mechelen - dat net als het vicariaat Brussel en het vicariaat Waals-Brabant deel uitmaakt van het aartsbisdom Mechelen-Brussel - werkt aan de uitbouw van drie regionale centra voor jongerenpastoraal. De bedoeling is dat deze centra per 1 januari operationeel zijn. De centra komen in de regio Diest, Grimbergen en Halle. In elk centrum zullen twee jeugdpastorale werkers werken. De jeugdpastorale werkers zullen minder focussen op individuele contacten maar zich vooral richten op de ondersteuning van groepen en begeleiders van groepen (plussersgroepen, Lange Weg groepen, gebedsgroepen, Taizé-groepen, projectgroepen met jongeren). Het vicariaat gaat ervan uit dat de jongeren de nodige aandacht verdienen en dat het zich als geloofsgemeenschap niet mag afsluiten voor hun leefwereld. Het is de bedoeling jongeren op te zoeken daar waar ze leven en waar ze zijn en daar met hen in gesprek te gaan over wat het leven zo boeiend maakt en hoe zij met leeftijdgenoten de kracht van het geloof kunnen ontdekken. (tb)
(Van: Rorate, 22/11/2006.)
|
|
|
 |
|
Religie onmisbaar. Kritiek op onderzoek over geloof in Vlaanderen |
ANTWERPEN - De cijfers over het geloof in Vlaanderen die het marktonderzoeksbureau Compagnie vorige week presenteerde zijn op het eerste gezicht wat ze zijn: een vrij oppervlakkige schets van een tijdsmoment. Van zon kleinschalig onderzoek een telefonische enquête onder 564 respondenten kan onmogelijk worden verwacht dat het met enige wetenschappelijke pretentie een complexe kwestie als het geloof in Vlaanderen in kaart brengt. Dat scjhrijft hoofdredacteur Bert Claerhout deze week in het christelijk opinieweekblad Tertio.
Ook dit keer is het dus niet moeilijk de onderzoekers met de vinger te wijzen of hun resultaten zo sterk te relativeren dat er nauwelijks wat van overblijft. De voorbije decennia werden we bovendien zodanig met negatieve statistieken over God en geloof overspoeld, dat we ermee hebben leren leven. Die gemoedsrust was nodig om niet in een negatieve spiraal terecht te komen, waardoor we ons almaar meer door frustraties zouden laten leiden en het risico zouden lopen nog verder van ons echte doel Christus na te leven verwijderd te raken. Laten we de resultaten van het onderzoek eens vanuit een minder pessimistische invalshoek bekijken om de klassieke clichés, die met het beoordelen van dat soort statistisch materiaal gepaard gaan, te doorbreken. In de eerste plaats sluit het beeld dat van de hedendaagse gelovige wordt geschetst met een minimum aan inspanningen het maximum uit het geloof halen , zowel goed aan bij wat theologen en cultuurfilosofen daarover publiceerden, als bij wat we dagelijks rondom ons horen.
Ten tweede zijn de onderzoeksresultaten bij nader inzien niet zo negatief: 55 procent van de Vlamingen gelooft nog in één God, 71 procent gelooft dat Jezus heeft bestaan en 41 procent vindt dat het geloof de wereldvrede bevordert. Wij hadden het slechter verwacht. En de onderzoekers blijkbaar ook, want bij de voorstelling van de resultaten kozen ze niet voor niets voor de quote God leeft!. De eerste vraag die daarbij rijst, luidt uiteraard: welke God? Uit de antwoorden van de respondenten blijkt dat daarover weinig eensgezindheid bestaat. Doordat velen zich niet kunnen voorstellen dat er niets is, geloven ze dat er iets is het ietsisme zoals dat inmiddels genoegzaam heet. Iets wat ons op een indrukwekkende en overweldigende manier omvat, beïnvloedt en uitdaagt. Maar ook dat iets is niet eenduidig. Voor sommigen is het een vage natuurkracht, voor anderen een hogere macht die alle touwtjes in handen heeft, voor weer anderen sluit het aan bij het mysterie: het onnoembare, het ondoorgrondelijke, het heilige. Hoe dan ook, voor ietsisten is God niet langer Iemand die zich persoonlijk met ons bezighoudt, maar Iets waarin wij na onze dood opgaan.
Voorts blijkt uit het onderzoek dat een groot percentage Vlamingen ja zegt tegen de religieuze behaaglijkheid en het religieuze sentimentalisme, kortom, tegen de leuke kanten van het geloof. Getuige daarvan de vaststelling dat nog 40 procent van de Vlamingen in het hiernamaals gelooft, terwijl de hel (18 procent) en de duivel (15 procent) veel minder bijval krijgen. Uiteraard is ook de kerk allesbehalve populair. Ze biedt in de reli-shop zure appels te koop aan door ons voor te schrijven dat we aan morele plichten moeten voldoen en door ons met een zondebesef op te zadelen. God leeft, maar voor velen gaat dat besef met een grote mate van vrijblijvendheid gepaard. De God die ze zoeken, is een God die hun feelgood-ervaringen versterkt. Wat de kerk predikt, is evenwel het tegenovergestelde van religieuze behaaglijkheid en geestelijke wellness. Ze verkondigt een geloof dat onze gemoedsrust verstoort door ons met complexe gewetensvragen, moeilijk te doorgronden geloofswaarheden en ethische idealen te confronteren. Doordat het christendom ervan uitgaat dat God nooit het bezit van de mens kan zijn, zal het geloof voor de christen nooit een rustgevende bezigheid zijn.
Niet onbelangrijk is ook dat het Compagnie-onderzoek ondubbelzinnig het ongelijk bewijst van al wie de dood van God heeft voorspeld. Religie verandert weliswaar van gedaante waarbij velen hun toevlucht nemen tot een zelfgemaakt hierboven , maar verdwijnt niet. Terwijl het aantal vrijmetselaars en humanisten samen amper acht procent bedraagt, beschouwt 53 procent van onze bevolking zich nog altijd als gelovig. Dat betekent dat de meerderheid van de bevolking weigert het goddelijke volledig uit het leven te bannen. Met andere woorden, religie blijft onmisbaar getuige daarvan de hunker naar religieus getinte rituelen, zingeving en diepgang. Maatschappelijk is de rol van kerk en geloof evenmin uitgespeeld. Ook al wil 51 procent van de Vlamingen dat geloof en politiek zich onafhankelijker van elkaar opstellen, dan pleit nog altijd bijna een op de twee Vlamingen voor een maatschappelijk geëngageerd geloof. Nu allerlei geestelijke leidsmannen en therapeuten zich voor de poorten van de kerk verdringen, mag die zich niet in de eigen knusse theologische bastions terugtrekken. Dat betekent niet dat ze in het tempo van de tijdgeest moet huppelen, wel dat ze actief op de maatschappelijke ontwikkelingen moet inspelen en dat ze haar boodschap op het publieke schouwtoneel moet laten horen. De tijd lijkt opnieuw rijp om te zaaien.
(Van: Rorate, 22/11/2006.)
|
|
|
 |
15-11-2006 |
God is springlevend, maar godsdienst op sterven na dood |
|
|
BRUSSEL (Kerknet) - "God leeft! Het geloof in God leeft! Niet meer, maar zeker ook niet minder dan tevoren. De godsdienst, het dienen van God, daarentegen kan op minder sympathie rekenen en ligt op sterven na dood". Op die manier vat het Gentse marktonderzoekkantoor & Compagnie de resultaten van hun 'grote zomeronderzoek samen. Het bedrijf stelde via een telefonische enquête meer dan 40 vragen aan 564 Nederlandstalige respondenten ouder dan 15 jaar en wonend in Vlaanderen en Brussel. Op basis daarvan probeerde & Compagnie 'het geloof in Vlaanderen in kaart te brengen'. De twee basisvragen luidden: wie gelooft er en waarin? Vragen als 'Hoe vaak gaat u naar een gewone eredienst?' en 'Wat betekent geloof voor u?', zorgden naar eigen zeggen voor een ruimer kader. Al is het niet helemaal duidelijk wat de onderzoekers nu eigenlijk bedoelen met de ondertitel van hun rapport: 'Mensen van morgen halen het maximum uit hun geloof met een minimum aan inspanningen'. Een overzicht van de resultaten.
God leeft! Meer dan ze naar eigen zeggen zelf verwacht hadden, vonden de onderzoekers van & Compagnie nog gelovigen in Vlaanderen. Meer dan de helft of 53 procent van de Vlamingen antwoordt volmondig 'ja' op de vraag: 'Beschouwt u zichzelf als gelovig?'. Slechts 16 procent twijfelt en 31 procent zegt niet gelovig te zijn. Wat de onderzoekers zelf 'een polariserend resultaat' vinden. Ze geven toe een veel grotere groep twijfelaars te hebben verwacht. namelijk een grote groep twijfelaars.
'Nood aan ritus' Zowel gelovigen als - en dat is beslist een verrassing - niet-gelovigen bezoeken 'massaal' (dixit het onderzoeksteam) voor speciale gebeurtenissen (huwelijk, begrafenis .) de kerk: 39,8 procent van de Vlamingen gaat zowel op kerkelijke feestdagen als bij speciale gebeurtenissen naar de kerk. Niet minder dan 40,8 procent van de Vlamingen gaat alleen naar een eredienst ter gelegenheid van een speciale gebeurtenis. Slechts 4,3% is alleen bij feestdagen in de kerk te vinden en 14,6 procent is voor geen van beide te vinden.
Grote geloofsbehoefte De onderzoekers geven toe enige moeite te hebben om de 'geloofsbehoefte' van de Vlamingen in kaart te brengen. "De geloofsbehoefte van de Vlaming is niet in hokjes te stoppen", heet het. "Terwijl de ene respondent het meeste belang hecht aan een collectieve beleving van het geloof, zijn er evenveel Vlamingen die geloof eerder iets persoonlijks vinden: respectievelijk 40 en 58 procent." Hetzelfde vinden ze terug bij de keuze tussen een 'actieve of passieve beleving'. "Evenveel Vlamingen vinden dat hun geloof in denken en voelen zit dan in daden en doen: respectievelijk 45 en 48 procent."
Godsdienst en de 'Da Vinci Code'-hype 'Dogma's scoren slecht' is dan weer een weinig verrassende conclusie van de onderzoekers. Of zoals ze het zelf formuleren: "Telkens wanneer de respondent het gevoel krijgt iets te worden opgelegd, krijgt hij het moeilijk. Zo scoren concrete zaken telkens slechter dan een overkoepelend topic. 55,6% gelooft dat er een God bestaat. Terwijl slechts 36,2% gelooft dat God ook de wereld geschapen heeft. 42,6% gelooft in de hemel, maar slechts 24,7% gelooft in de engelen die er wonen." Als het gaat over het institutionele aspect van godsdienst gaan de onderzoekers voor hun conclusie - 'Het institutionele krijgt geen vertrouwen' - op z'n zachtst gezegd nogal kort door de bocht. Die conclusie blijkt opgehangen aan de antwoorden op één enkele vraag. Niet minder dan 74,3 procent van de Vlamingen (79,9 procent van de niet-gelovigen, maar zelfs 71,6 procent van de gelovigen!) zegt namelijk te geloven dat de katholieke kerk geschiedkundige gebeurtenissen bewust gewijzigd heeft of geheim houdt. Dat de enquête werd afgenomen in op he hoogtepunt van 'De Da Vinci Code'-hype, is de onderzoekers niet eens een voetnoot waard. Als die, toegegeven torenhoge score al iets bewijst, dan is het op z'n minst dat de impact van een volgehouden en grootschalige mediacampagne blijkbaar zijn doel niet mist. Het onderzoeksteam ziet dat enigszins anders en concludeert dat "ook de gelovige mensen dus het gevoel hebben door de kerk iets op de mouw gespeld gekregen te hebben".
Meer secularisering Naar wat de onderzoekers verstaan onder een nochtans complex fenomeen als secularisering blijft het enigszins raden. Zo vroegen ze de respondenten naar hun mening over de huidige en gewenste relatie tussen geloof en wetenschap, geloof en politiek, geloof en onderwijs en geloof en werk. Het resultaat? "Telkens zeggen de respondenten een onafhankelijke relatie terug te vinden. Enkel bij geloof en onderwijs is nog een aanzienlijk aandeel wederzijdse beïnvloeding te vinden. En blijkbaar willen ze deze trend enkel nog verder doorgedreven zien. Bij de vraag naar hoe zouden deze relaties in de toekomst moeten evolueren werd telkens nog sterker gekozen voor onafhankelijkheid." De conclusie van &Compagnie: "De rode draad doorheen dit hele verhaal is er één van vrijblijvendheid in de zin van: 'Ik laat iedereen met rust, laat mij ook met rust'. De mensen van morgen zijn op zoek naar een geloof dat in basis dezelfde waarden vertegenwoordigd, maar dat minder inspanning, regeltjes en dogma's bevat."
Weetjes Tot slot nog enkele weetjes, gerangschikt van hoog naar laag. - 71% van de Vlamingen gelooft dat Jezus bestaan heeft. - 57% van de Vlamingen gelooft dat sommige mensen paranormale gaven bezitten (gedachten lezen, toekomst voorspellen,.) - 55% van de Vlamingen gelooft in 1 enkele God. - 54,4% van de Vlamingen gelooft dat Mozes bestaan heeft. - 53,4% van de Vlamingen gelooft dat alles wat gebeurt een reden heeft (bestuurd wordt door een hogere macht). - 50,3% van de Vlamingen gelooft dat de wereld ontstaan is na een oerknal. - 45,7% van de Vlamingen gelooft dat Mohammed bestaan heeft. - 43,2% van de Vlamingen gelooft in bovennatuurlijke krachten. - 41% van de Vlamingen gelooft dat dankzij geloof wereldvrede bekomen kan worden. - 40,3% van de Vlamingen gelooft in het hiernamaals. - 30,5% van de Vlamingen gelooft dat Adam en Eva de eerste mensen op aarde waren. - 23,9% van de Vlamingen gelooft dat het mogelijk is dat men in een volgend leven terugkomt. - 18,7% van de Vlamingen gelooft dat er een hel bestaat. - 15,7% van de Vlamingen gelooft in de duivel. - 14,5% van de Vlamingen gelooft in geesten en spoken |
(Van: kerknet.be, 15/11/2006.)
|
|
|
 |
|
Vaticaan kritisch over hoofddoek immigranten |
VATICAANSTAD - Het Vaticaan heeft zich voor het eerst kritisch uitgelaten over het gebruik van de islamitische hoofddoek in Europa. Volgens kardinaal Renato Martino moeten immigranten de tradities, cultuur en religie van hun nieuwe thuisland respecteren.
Op die manier wordt de integratie van migranten vergemakkelijkt, aldus Martino dinsdag op een persconferentie. Hij is een van de topkardinaals van de rooms-katholieke kerk en belast met migratiekwesties. Met de kritiek op de hoofddoek voegt het Vaticaan zich in de groeiende rij politieke en religieuze leiders in Europa die hun bezorgdheid uitten over de hoofddoeken bij islamitische immigranten. Zij vrezen dat hoofddoekjes de integratie belemmeren.
(Van: Rorate, 15/11/2006.)
|
|
|
 |
|
Topberaad over gehuwde priesters |
ROME - Anderhalf jaar na zijn ambtsaanstelling heeft paus Benedictus XVI verrassend een topvergadering bijeengeroepen in het Vaticaan over het omstreden thema van het celibaat voor priesters. Bij het topberaad van de Curie, nu donderdag, staat de zaak van de geëxcommuniceerde Afrikaanse aartsbisschop Emmanuel Milingo (76), die onlangs in de Verenigde Staten gehuwde mannen tot bisschop heeft gewijd, op de agenda.
Het Vaticaan deelde mee dat ook zal gepraat worden over het opnieuw toelaten tot het ambt van priesters die de afgelopen jaren in het huwelijk zijn getreden. Commentatoren in Rome spraken van een "zweem van hoop'' voor priesters die gehuwd zijn en daarmee onvermijdelijk hun functie verloren hebben. Voor de eerste keer sinds lange tijd wordt het thema door de hoogste instanties van het Vaticaan besproken, schrijft de Turijnse krant La Stampa. Deskundigen waarschuwen echter voor overdreven verwachtingen: een snelle doorbraak zou er niet komen. Benedictus XVI had tijdens de eerste mondiale bisschoppensynode een jaar geleden de verplichte ongehuwde staat voor priesters bekrachtigd. Het celibaat is "een waardevol geschenk en een teken van onverdeelde liefde voor God en de medemensen'', zei hij toen. Vaticaankenners hadden er al bij de keuze voor Joseph Ratzinger in april 2005 op gewezen dat een zeer voorzichtige versoepeling van het thema celibaat mogelijk was. Een versoepeling zou een oplossing kunnen bieden voor het grote tekort aan priesters in vele landen, waardoor de Kerk wereldwijd onder druk geraakt. Aan de zitting van donderdag nemen de dicasteriumchefs van de Roomse Curie deel, het zogenaamde ,,kabinet van de paus''. Er werd uitdrukkelijk bij gezegd dat er geen andere zaken op de agenda staan.
Milingo
De Zambiaanse aartsbisschop Emmanuel Milingo vormt sinds langere tijd een doorn in het oog van het Vaticaan. In 2001 trad hij tijdens een massale trouwplechtigheid van de Moonsekte in de Verenigde Staten in het huwelijk. Later verliet hij zijn vrouw en leek zich inmiddels met het Vaticaan verzoend te hebben. Nu engageert hij zich openlijk voor gehuwde priesters en verplicht hij de Kerk te reageren, luidt het in Rome. Het celibaat voor priesters werd in de twaalfde eeuw door de rooms-katholieke Kerk bindend ingevoerd. Daarbij gaat het niet alleen om een verbod om te trouwen, maar ook over verplichte seksuele onthouding. (llc)
Toch niet meteen grote veranderingen op til?
Paus Benedictus XVI heeft de verantwoordelijken van alle Vaticaanse 'ministeries' bijeengeroepen voor een topberaad morgen over het priesterschap voor gehuwde mannen. Op de agenda staat onder meer de vraag of priesters die de jongste jaren getrouwd zijn, weer tot het ambt toegelaten moeten worden.
Aanleiding voor het topberaad is de excommunicatie van de gehuwde aartsbisschop Emmanuel Milingo, die onlangs een organisatie voor gehuwde priesters oprichtte. In de bijeenkomst zal worden gesproken over ,,de situatie die is ontstaan als gevolg van de ongehoorzaamheid van Milingo, om na te denken over de verzoeken tot dispensatie van de celibaatsplicht en over de aanvragen voor nieuwe toelating tot het priesterambt van priesters die de laatste jaren getrouwd zijn". De woordvoerder van het Vaticaan voegde er wel aan toe dat ,,niet meteen grote veranderingen in de celibaatsregel verwacht moeten worden''. (domi)
(Uit: De Standaard, 14&15/11/2006.)
|
|
|
 |
12-11-2006 |
Elton John wil religies verbieden |
LONDEN - De Britse popster Elton John heeft zondag verklaard voor een verbod op alle religies te zijn. De 59-jarige zanger vindt namelijk dat ze homofoob zijn en niet voldoende blijk van mededogen geven. "Ik denk dat de godsdiensten altijd geprobeerd hebben haat tegen homoseksuelen te doen ontstaan. Ik zou de religies verbieden", zo verklaarde de zanger aan de Britse zondagskrant The Observer. "De georganiseerde religies lijken niet te werken. Ze maken van de mensen haatdragende kuddedieren en geven echt geen blijk van mededogen", voegde hij eraan toe. "De wereld staat niet ver van de escalatie naar een Derde Wereldoorlog en waar zijn de leiders van de religies?", vraagt de popster zich af. "Waarom zijn zij niet in conclaaf? Waarom tonen ze zich niet samen?" De zanger maakte een vergelijking met "de vredesbeweging van de jaren zestig toen muzikanten naar de mensen toe gingen door vredesconcerten te organiseren. Als John Lennon nog zou leven, zou hij de leiding ervan nemen", dacht Elton John. De muzikant, die een stichting tegen aids leidt, beloofde ook zijn actie voort te zetten. "Ik ben immers bijna zestig jaar. Ik kan niet blijven zitten en blind zijn voor wat er gebeurt", besloot hij. Elton John trouwde in 2005 met zijn Canadese vriend David Furnish voor de wet. Vorig jaar werd in Engeland en Wales namelijk een wet over het homohuwelijk goedgekeurd. (bvb)
(Uit: De Standaard, 12/11/2006.)
|
|
|
 |
09-11-2006 |
Alsof ik alles met Gods ogen zag - Het geloofsverhaal van een jongere |
Zon geloofsheld voel ik me eigenlijk niet. Ik heb niet het gevoel dat ik een 'superchristen' ben. Wat ik wel besef, en waar ik ook heel erg blij mee ben, is dat Jezus ook voor mij is gestorven. Hij is opgestaan, en zoveel machtiger dan wie dan ook! Toch zijn er periodes geweest waarin ik dit niet zo heb ervaren.
Ik ben christelijk opgevoed, iets waar ik erg dankbaar voor ben. Op de basisschool heb ik niet echt in een leuke klas gezeten. Er werd veel gepest, en ik voelde me ook vaak buitengesloten. Bij de brugklas veranderde dat: leuke klas, erg gezellig met iedereen. We hadden veel lol met zn allen. Sinds die tijd zit ik in een coole klas. Ondertussen raakte ik wel een beetje mijn geloof in God kwijt. Ik zat met allerlei vragen als: Als God bestaat, waarom bewijst Hij Zich dan niet aan mij? Doe een wonder ofzo, laat Hij mij in ieder geval merken dat Hij er is. En: Wat heb je eigenlijk aan een God? Volgens de Bijbel krijg je ook tegenstand de verduren als je juist gaat geloven. Wat moet je met zo Iemand? Maar echt het geloof opgeven, dat durfde ik ook niet. Dat ging net een stap te ver. Achteraf ben ik blij dat God mij zo heeft vastgehouden. Ook worstelde ik heel erg met mezelf. Ik voelde mezelf niet zo cool. Ik vond mezelf best wel dom, lelijk en wat al niet meer. Ik hield mijzelf voor dat niemand mij aardig vond. Dat laatste was min of meer gebaseerd op het feit dat mijn beste vriendin mij in de steek had gelaten. Echt een klap in mijn gezicht. Ik deed mijn best om haar terug te winnen, maar ze zei recht in mijn gezicht dat ik haar vriendin niet was. Een hele tijd heb ik zo rondgelopen. Zo kan het niet langer, dacht ik. Voorzichtig ging ik een beetje positiever over mijzelf denken, maar de basis was nog vrij wankel. Ook ging ik naar Wervelweekenden en EO-Jongerendagen. Daar heb ik een blijdschap ervaren die voor mij heel nieuw was. Tijdens het zingen vooral ontdekte ik dat er iets was, iets wat ik niet kon plaatsen maar wat ik ook graag wilde hebben. Ik heb dus niet een speciaal bekeringsmoment, maar er groeide iets in mij. En ook begon ik te praten. Ik hield mijzelf altijd voor dat gesprekken niet hielpen, maar dat bleek absoluut niet waar te zijn. Gesprekken, zeker met mensen die al wel geloven in die God die kennelijk voor die vreemde blijdschap zorgde, helpen. Ik weet nu ook dat er al die tijd voor mij gebeden werd. Dat is geweldig om te weten: er zijn gewoon mensen over de hele wereld, mensen die je niet eens kennen, maar die gewoon bidden voor die personen die zo worstelen met God. En inderdaad, waar ik eerst zo bang voor was, gebeurde: als je gaat geloven krijg je tegenstand. Dat merk je. Een paar mensen van de basisschool begonnen vervelende opmerkingen te maken. En dat terwijl ze dat eerst nooit deden. Zo waren er nog meer dingen. Maar toch, er was iets veranderd. In plaats van dat ik God de schuld gaf van dit alles, legde ik al mijn angsten, zorgen, pijn en verdriet bij Hem neer. Ik praat nu regelmatig en overal met God. Op mijn kamer, op de fiets, en okey, niet verder vertellen, soms ook onder geschiedenis. Op de laatste EO-Jongerendag heb ik een definitieve keuze gemaakt. Dat viel niet zo heel erg op; ik moest niet echt huilen, al stonden de tranen in mijn ogen, ik had ook geen gesprekken meer nodig: ik had alles al met God besproken. Zon relatie met Hem had ik al wel. Waarom dan toch nog zon definitieve keuze? Om dat ik daar iets heb ervaren wat nog nooit eerder zo is geweest. Na de toespraak van Hans Eschbach zongen we het lied Here I am to worship. De tekst raakte mij zo diep. Zo diep als niemand kan komen, zo diep kwam God door dat nummer heen. Het was alsof God tegen mij zei: Je bent teruggekomen bij Mij, Ik ben daar zo gelukkig mee. Je moest eens weten wat voor een feest we in de hemel vieren. Ik ken je volkomen en Ik hou helemaal van je. Jij bent voor Mij super. Omdat Ik jou zo goed ken, wil Ik graag met je meelopen. Het was alsof ik het met Gods ogen zag. En op dat moment besloot ik voor eens en voor altijd dat ik God wil dienen, no matter what. Soms ben ik bang, voor de toekomst. Of ik zie ergens tegenop. En nog steeds heb ik het probleem dat ik soms minderwaardig over mijzelf denk. En ik kan heel goed dingen verbergen; ik ben dan heel vrolijk alleen ik voel me niet zo. Zulke dingen probeer ik te veranderen, en ik merk dat God me helpt. Het gaat haast al automatisch, alles bespreek ik met God. Daarna blijf ik nog een poosje stil zitten of lees ik in de Bijbel. Soms krijg ik direct al antwoord, door bijvoorbeeld een gedachte of een bijbeltekst, soms antwoordt God en zie ik achteraf hoe goed God alles in zijn hand heeft. God bless!! Anoniempje (Van: www.eo.nl, 05/07/2004.)
|
|
|
 |
|
 |
E-mail mij |
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
|
|
|
 |