Ik heb met interesse de discusie gevolgd over het gebrek aan kennis van onze kinderen. Ik heb een kind in het vijfde leerjaar en het is me opgevallen dat het onderwijs heel anders is dan toen ik op school zat. Geen afgelijnde vakken meer, meer lesmateriaal in de vorm van mooie cursussen met vooral veel foto's, zelfs voor wiskunde. Wiskunde is trouwens, in haar school het allerbelangrijkste vak ! Uren worden er besteed aan hoofdrekenen bvb. Ik begrijp dat belang trouwens niet zo goed, in het middelbaar en in hun verdere leven gaan ze niet vaak meer decimale bewerkingen uit het hoofd moeten uitrekenen. In de taalvakken zie je zo de achteruitgang op het gebied van spelling, maar ik ben er niet uit of dat nu zo erg is of niet. De evolutie naar een eigen taal (sms-taal) is alleen maar een verrijking, nee? Taal moet evolueren, leven. Ik heb wel moeite met het andere taalonderricht, zeker het Frans. Kinderen krijgen hun eerste lessen Frans in het vijfde leerjaar, dat is jaren te laat. Op die leeftijd staan ze helemaal niet meer open voor een andere taal, is het alleen maar vervelend en moeilijk. Kinderen moeten van in de kleuterklas andere talen leren . Op die prille leeftijd leert een kind zonder moeite verschillende talen al spelend, zonder zich zorgen te maken over fouten, uitspraak enz. De reden dat leerlingen wel Engels opnemen is precies het feit dat ze er vanaf heel jonge leeftijd aan blootgesteld worden. Ze hebben dus al een voorsprong voor ze hun eerste les op school krijgen. Een taal leren moet gewoon leuk zijn, anders neem je er weinig van op. De Franse lessen die in het lager onderwijs gegeven worden zijn zo oersaai ! Geen wonder dat ze er bijna allemaal een hekel aan hebben. Wat me wel vreselijk stoort, is het verdwijnen van vakken zoals geschiedenis, aardrijkskunde, biologie enz. Nu wordt dat allemaal onder de noemer WO (wereldoriƫntatie) gegeven en het is een grote warboel. Een les eerste wereldoorlog, daarna een les over water, gevolgd door een les assertiviteit enz. Er totaal geen structuur, en het gaat volgens mij toch iets verder dan weetjes voor quis-vraagjes. Ik vind het heel belangrijk om je als mens te kunnen plaatsen, om je geschiedenis te kennen, om een beetje te weten over de wereld om je heen. En vooral, wanneer deze vakken goed gegeven worden, zijn het zalige momenten voor leerlingen, momenten om naar boeiende verhalen te luisteren. En heeft misschien niet veel zin om ze hele blad- zijden feiten laten van buiten te blokken, maar wanneer ze dan op de universiteit of de hogeschool zitten moeten ze wel grote volumes kunnen studeren, en veel feitenkennis blokken dus wat als ze het dan nooit hebben moeten doen? Is het dan vaak niet te laat ? Ik vind dat er vooral veel moet worden nagedacht worden over de rol van de leraar in de klas. De disipline die er vroeger was is meestal weg. Maar vaak is er niets in de plaats gekomen, enkele leraars redden het, veel kunnen hun leer- lingen gewoon niet meer de baas. En ze worden totaal aan hun lot overgelaten. Dit gebeurt nu zelfs al in het lager onderwijs. Mijn dochter zit dit jaar in een klas met 27 leerlingen ! Op het oudercontact zei de juf me dat ze geen extra aandacht kon besteden aan individuele problemen, dat veel van haar energie en tijd moest worden besteed aan het simpelweg in de hand houden van haar klas, ten koste van het feitelijke lesgeven. Ze vroeg dan ook aan de ouders om hun kinderen zelf te helpen bij problemen bij een vak, met behulp van enkele websides. Ik vind dit eigenlijk niet kunnen, maar ik besef wel dat het niet de schuld is van de juf. Leerkrachten moeten meer en meer, kinderen hebben minder respect voor gezag. Iedereen klaagt, niemand doet iets wezenlijk. Kinderen hebben dicipline en regels nodig, om te kunnen leren. Zonder terug te gaan naar jaren 50 toestanden, moet er toch ergens een middenweg zijn, zodat kinderen niet steeds de indruk krijgen dat alles mag en kan. Het is teveel van : hier is je klas, trek je plan, zwem of verzuip ! En in feite begint alles thuis bij de opvoeding, ouders hebben de plicht hun kind respect bij te brengen voor hun leerkrachten..
Ik ben lisa
Ik ben een vrouw en woon in Aalst (Belgie) en mijn beroep is leerling.
Ik ben geboren op 07/07/1996 en ben nu dus 29 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: scouts,judo,tekenacademie,striptekenen,muziek luisteren,tijdschrift maken.
Ik ben de dochter van Brigitte.
En ook hoofdredacteur van het tijdschrift CoolCats