Differentiëren in de klas
Inhoud blog
  • Kan nu elke leerkracht aan differentiatie doen?
  • Andere vormen van differentiatie
  • Welke vorm van differentiatie wordt het meest gebruikt door leerkrachten van natuurwetenschappen?
  • Proficiat!
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    15-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Andere vormen van differentiatie

    In mijn tweede post ga ik het hebben over de resterende differentiatievormen die minder worden toegepast door de leerkrachten die ik heb geënquêteerd.

    Differentiëren naar meervoudige intelligenties 

    Een van de resterende differentiatievormen is ‘Differentiëren naar meervoudige intelligenties”. Ik moet erbij zeggen dat dit wel één van de resterende vormen is maar wel nog altijd vrij veel gebruikte vorm.

    4/5 van de leerkrachten doen dit onder andere gebruik te maken van afbeeldingen en/of grafieken om de visuele ingesteldheid te bevorderen. Daarnaast gaan ze de leerlingen die de les ritmisch en/of muzisch beter begrijpen geluidsfragmenten laten horen. Tot slot kan men dit ook doen door gebruik te maken van communicatieve – en/of samenwerkingsopdrachten te laten maken om het sociaal vaardigheid te bevorderen.

    Differentiatie naar belangstelling

    De tweede resterende differentiatievorm is ‘Differentiëren naar belangstelling’. Hierbij geven de leerkrachten hun leerlingen keuzevrijheid in taken die zij tijdens de les uitvoeren. Soms mogen de leerlingen zelfs nadat de verplichte leerstof is behandeld zelf een onderwerp kiezen waarmee ze verder willen gaan.

    Differentiëren naar voorkennis

    Ten slotte is de laatste differentiatievorm ‘Differentiëren naar voorkennis’. Hierbij kan ik vermelden dat de meeste leerkrachten dit doen door de leerlingen met weinig voorkennis extra informatie en taken geven om hen op het gewenste niveau te brengen.





    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (3)

    05-06-2017
    diff

    Beste

    Hoe kunt u de kennis van uw leerlingen bijspijkeren om zo een sterke voorkennis te hebben? Tijdens de schooluren wordt er meteen begonnen aan het verwerven en verwerken. Buiten de schoolmuren kunnen we er niet zeker van zijn dat de basis goed begrepen wordt en ontstaat er een nieuw probleem.

    Fairouz Abdellah



    05-06-2017, 01:24 geschreven door fairouz.abdellah
    04-06-2017
    differentieren

    Beste

    Ik zou heel graag hebben dat u een voorbeeld weergeeft van "differencieren naar voorkennis". Gaat het hier enkel om meer taken, is dit wel aangenaam voor de lln merken ze dit dan niet op?

    Mvg

    Safoura El C



    04-06-2017, 18:38 geschreven door safoura El c
    31-05-2017
    Differentiëren

    Beste

    Welke vorm van differentiatie leunt op welke type leerling? Hoe kan de leerkracht weten welke vorm differentiatie bij welke leerling hoort?

    Mvg 

    T.I.



    31-05-2017, 18:12 geschreven door Tuçe Isik
    Archief per week
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs