Differentiëren in de klas
Inhoud blog
  • Kan nu elke leerkracht aan differentiatie doen?
  • Andere vormen van differentiatie
  • Welke vorm van differentiatie wordt het meest gebruikt door leerkrachten van natuurwetenschappen?
  • Proficiat!
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    22-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kan nu elke leerkracht aan differentiatie doen?
    In mijn laatste post ga ik het een beetje algemener houden en een tekst schrijven waarbij ik mezelf baseer op de lessen die ik zelf heb gehad over 'differentiatie'.

    Wat is differentiëren?
    Differentiatie betekent dat we rekening houden met de individuele kwaliteiten van de leerlingen tijdens het leerproces. We spreken over binnen-klasdifferentiatie wanneer de leeractiviteiten aangepast worden aan de diversiteit van individuele kwaliteiten.

    Kan elke leerkracht aan differentiatie doen?
    Ja! 
    Differentiëren is niet altijd gemakkelijk, en zeker niet op de dag van vandaag. Het is wel mogelijk om het toe te passen in alle klassen. Natuurlijk zullen er momenten zijn waar men niet aan differentiatie kan doen, maar als men dit kan dan moet dit ook gebeuren. 

    Differentiëren is niet moeilijk en het hoeft niet altijd complex te zijn.Creatief zijn met je lesvoorbereidingen is hier één van de belangrijkste aspecten. Door in te spelen op de interesses van de leerlingen, door goed te observeren hoe de leerling leert, door de leerlingen keuzes te laten maken, door didactisch materiaal mee te nemen naar de klas...kan men gemakkelijk differentiëren.

    Kan elke leerling gedifferentieerd worden?
    Ja! 
    Men heeft soms wel een slechte opvatting over welke leerlingen er allemaal gedifferentieerd kunnen worden. Men moet zich niet specifiek focussen op de zwakste of sterkste leerlingen. De focus moet altijd liggen bij "Hoe kan ik mijn leerlingen het best iets laten leren?", "Hoe kan ik iedereen de kans geven om te leren?". Men moet zien dat men alle leerlingen differentieert,  want elke leerling is uniek, en heeft zijn eigen manieren om iets te leren.

    Tot slot wil ik nog even de nadruk op leggen dat elke leerkracht elke leerling kan differentiëren, want "WAAR EEN WIL IS IS EEN WEG!"








    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    22-05-2017, 20:03 geschreven door Serpil Kara  
    Reacties (2)
    Archief per week
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs