Het levende woord. De Bijbel is het meest gelezen boek van alle tijden. Door het lezen van de Bijbel, krijgt het leven voor velen een nieuwe inhoud en is er zelfs sprake van een complete ommezwaai in het leven omdat men antwoord en inzicht krijgt op vragen en problemen. Het woord Bijbel is afgeleid van het Griekse woord 'Biblia', dat "Boeken" betekent. De Bijbel bevat in het totaal 66 boeken, verdeeld over het Oude en Nieuwe Testament. Het oude Testament beschrijft het onstaan en de geschiedenis van Israël, het uitverkoren volk. Het nieuwe Testament beschrijft het leven van Jezus Christus en de reden van Zijn komst op aarde. Over een periode van ongeveer 1500 jaar, hebben 40 schrijvers een zeer samenhangend en compleet beeld weergegeven. De apostel Petrus schrijft in zijn tweede brief: "Dit moet gij vooral weten, dat geen profetie der schrift een eigenmachtige uitlegging toelaat: want nooit is de profetie voortgekomen uit de wil van een mens, maar, door de heilige geest gedreven, hebben mensen van Godswege gesproken.
26-08-2008
Prediker
Het boek Prediker ontleent zijn naam, die sinds Luther gangbaar geworden is, aan diens vertaling van de Hebreeuwse titel Kohelet. Vermoedelijk gaat het om een functieaanduiding die in het bijbelboek als eigennaam wordt gebruikt. In de Hebreeuwse bijbel maakt Prediker als een van de vijf Feestrollen (Megilot) deel uit van de Ketoeviem, de Geschriften. Het wordt in de synagoge traditioneel gelezen tijdens het Loofhuttenfeest (Soekot). In veel bijbeluitgaven behoort Prediker tot de poëtische boeken. Het is moeilijk vast te stellen wanneer en door wie het boek geschreven is. Het opschrift in 1:1 schrijft het boek toe aan Salomo. De vermelding van deze dichtende koning (zie 1 Koningen 5:12) dient vooral om het karakter en het belang van de tekst te onderstrepen. Onder meer op grond van het taalgebruik (invloed van het Perzisch en Aramees) wordt wel aangenomen dat de tekst in de derde eeuw v.Chr. zijn huidige vorm heeft gekregen.
27-08-2008
Hooglied
Het boek Hooglied ontleent zijn naam aan de titel die Luther het in zijn bijbelvertaling gaf, Das Hohelied. De Hebreeuwse titel is Sjier hasjieriem, Het lied der liederen, dat wil zeggen het mooiste lied. In de Hebreeuwse bijbel maakt Hooglied met Ruth, Prediker, Klaagliederen en Ester deel uit van de vijf zogeheten Feestrollen (Megilot), die tot de Ketoeviem, de Geschriften, behoren. Het boek wordt in de Joodse traditie gelezen tijdens het pesachfeest. In veel bijbeluitgaven staat Hooglied na Job, Psalmen, Spreuken en Prediker bij de poëtische boeken.
29-08-2008
Jesaja
Het boek Jesaja ontleent zijn naam aan een profeet, Jesaja, de zoon van Amos, die in Jeruzalem leefde en als profeet optrad in de periode 750-700 v.Chr. Het boek is in zijn huidige omvang een verzameling van profetische teksten die in de loop van ongeveer drie eeuwen zijn overgeleverd en uiteindelijk als één geheel op schrift zijn gesteld. Men onderscheidt meestal drie delen in het boek Jesaja: Jesaja 1-39, Jesaja 40-55 en Jesaja 56-66.
Dit blog is volop in opbouw.
30-08-2008
Jeremia
Het boek Jeremia ontleent zijn naam aan een profeet uit Juda die in de tweede helft van de zevende en het begin van de zesde eeuw v.Chr. gedurende ongeveer veertig jaar in Jeruzalem als profeet optrad. Het boek is een verzameling van profetieën en verhalen die betrekking hebben op de jaren rond de verovering en de val van Juda en Jeruzalem in 586. Wanneer en hoe het boek Jeremia in zijn huidige vorm totstandgekomen is, is niet bekend. Mogelijk heeft een auteur het boek samengesteld uit diverse bronnen en zijn de diverse overleveringen en profetieën van Jeremia daarna in de loop der tijd verschillende malen opnieuw geredigeerd. Opvallend is dat er een lange Hebreeuwse tekstversie bestaat naast een kortere Griekse versie. Op grond daarvan veronderstelt men dat het proces van overleveren en schriftelijke vastlegging pas laat tot de Hebreeuwse tekst in zijn huidige omvang heeft geleid.
Dit blog is volop in opbouw.
06-09-2008
Klaaglieden
Het boek Klaagliederen is een verzameling van vijf liederen waarin de dichter klaagt en treurt over de verwoesting van Jeruzalem door de Babyloniërs onder Nebukadnessar in 586 v.Chr. De titel in de Hebreeuwse bijbel is Echa ,Ach, naar het eerste woord van het boek dat als een van de vijf Feestrollen (Megilot) deel uitmaakt van de Ketoeviem, de Geschriften. Het boek wordt gelezen op de negende dag van de maand ab, de jaarlijkse vasten- en rouwdag waarop men onder meer de verwoesting van de tempel herdenkt. In de meeste bijbeluitgaven volgt Klaagliederen op het boek Jeremia. Uit 2 Kronieken 35:25 kan men afleiden dat de klaagliederen door de profeet Jeremia geschreven zijn. Maar tegenwoordig wordt algemeen aangenomen dat de auteur afkomstig was uit de kringen van de tempelzangers in Jeruzalem. De liederen zijn niet lang na de catastrofe in 586 ontstaan.
07-09-2008
Ezechiël
Het boek Ezechiël is genoemd naar een profeet van priesterlijke afkomst die volgens dateringen in de tekst (1:2 en 29:17) in de jaren 593-571 v.Chr. werkzaam was in Babylonië. De historische achtergrond van het boek wordt gevormd door de zogeheten Babylonische ballingschap. Dat is de periode waarin de bovenlaag van de Judese bevolking als ballingen in Babylonië verbleef, na de inname en verwoesting van Jeruzalem door de Babyloniërs onder koning Nebukadnessar in 597 en 586 v.Chr. Ezechiël zou bij de eerste deportatie weggevoerd zijn en vanaf 593 onder de ballingen geprofeteerd hebben. Het is niet onmogelijk dat het boek in eerste aanleg uit deze tijd stamt. Velen menen dat de tekst in zijn huidige vorm na een proces van redactionele bewerkingen totstandgekomen is.
Dit blog is volop in opbouw.
Daniël
Het boek Daniël ontleent zijn naam aan de hoofdpersoon, Daniël. Mogelijk gaat deze naam terug op een overlevering die in Ezechiël 14:14 en 20 als bekend wordt verondersteld. In de Hebreeuwse bijbel wordt het boek Daniël gerekend tot de Ketoeviem, de Geschriften, en staat het tussen de boeken Ester en Ezra in. In vele bijbeluitgaven heeft Daniël na Ezechiël een plaats gekregen tussen de profetische boeken. De gebeurtenissen in het boek Daniël zijn gesitueerd in de tijd van de Babylonische ballingschap, de periode waarin de bovenlaag van de Judese bevolking als ballingen in Babylonië verbleef, na de inname en verwoesting van Jeruzalem door de Babylonische koning Nebukadnessar in 597 en 586 v.Chr. De situering in de zesde eeuw v.Chr. hoeft niet te betekenen dat Daniël ook in die tijd geschreven is. Op grond van historisch onderzoek en de taal en de stijl van het boek nemen velen tegenwoordig aan dat het boek in zijn huidige vorm uit de eerste helft van de tweede eeuw v.Chr. stamt. Het boek is dan te plaatsen tegen de achtergrond van het Makkabese verzet tegen de wrede Griekse heerser Antiochus IV Epifanes. Dat verzet gold ook de toenemende Griekse invloeden op godsdienstig en cultureel gebied. Het boek Daniël bevat naast Hebreeuwse ook Aramese tekst, namelijk het gedeelte 2:4b-7:28.