MIJN WAGENS Deel 1
Ik leerde
autorijden met een VW kever, model 1952, van een iets oudere vriend.
Dat model
werd ook Brilletje genoemd wegens de 2 kleine achterruitjes. Een luchtgekoelde boxermotor met 4
versnellingen,
die niet gesynchroniseerd waren. Het rijbewijs bestond toen nog
niet in ons land. Dus leerde men rijden op en veldweg en kon
na enkele oefeningen
de baan op.

De VW was
heel eenvoudig. Geen buitenspiegels, geen temperatuur meter of tank inhoud
weergave. Enkel 3 lampjes in de
kilometerteller : 1 voor de oliedruk, 1 voor
de batterijlading en 1 voor de grote lichten. Verwarming werd geleverd door de
koellucht van de motor. Het getoonde model is aangepast voor de huidige
verkeerswetgeving. Buitenspiegel en achter mistlamp.

Pinkers
waren richtingaanwijzers. Ze kwamen ook niet vanzelf terug, maar diende
uitgeschakeld te worden.

Midden op
het dashboard diende de witte knop voor de pinkers. Onderaan zie je een grote
witte toets om de motor te starten.
Boven het gaspedaal zie je de hendel om de
reserve tank van 5 liter te openen.

Mijn ouders
kochten in 1957 een Ford Taunus 15 M. Hij had een super vierkante kopkleppen
motor van 1500 cc cilinderinhoud.
3 versnellingen. De buitenspiegels, de
verwarming en de radio waren in optie.

Onze wagen
had ook al parkeer lampjes. (in het midden boven de zijruiten)
Er waren toen
nog geen katogen en reflectoren verplicht.

Binnenzicht.
Merk de hangende pedalen, die toen voor het eerst gebruikt werden.

In mijn
studententijd ging ik soms helpen in het jongenstehuis van Nonkel Jan (Z.E.H. Frateur) in Oosterweel.
Ik moest dan
dikwijls boodschappen doen met de VW bus. Er bestonden al pinkers en een normale
versnelingsbak was al
gedeeltelijk gesynchroiseerd.

Ook met de oude Opel Kapitän
vervoerde ik soms kinderen van het jongenstehuis.

In
de Opel kreeg je ongeveer 10 jongens in. Beneden de 12 telde men voor een halve
persoon.

Ik hielp ook bij de paters
redemptoristen. Ze hielden een ontmoetingsruimte open voor Congolese zeelieden.
(Amical des Marins congolais.) Daar werden door mij boodschappen gedaan met de
wagen van Pater Kennis.
Een R4 Renault. Watergekoelde achterliggende 4 cilinder
motor. Handig wagentje in de stad.

Heel uitzonderlijk mocht ik de wagen
van pater overste gebruiken.
Dat was een nieuwe Renault Dauphine,

In september1962 vertrok ik naar Kongo om mijn vervangende legerdienst te doen. Eerst had ik een fiets om mij te verplaatsen.
Doch rond het middaguur is het te warm om in de zon te rijden. Dus kocht ik een 2de hands wagen : een Chevrolet 1952.
6 cilinder automaat 4 deuren 6 ploaatsen

In de motor afdeling was alles toen nog goed herkenbaar en bereikbaar.

Lang heb ik met die Amerikaanse wagen niet gereden, omdat er zich een gelegenheid voordeed een nieuwe scooter NSU te kopen.
Heerlijk. 3 versnellingen, elektrische starter , 2 takt, dus met olie vermengde benzine. Geen 2 liter per 100 km.
Toen nog genieten zonder helm, in gewone kleding. Zalig.

Hieronder de scooter in zijn oorspronkelijke kleuren.

Eigenlijk was het een 2+zitter, maar meer ging ook.

03-05-2015 om 00:00
geschreven door bertus 
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
|