Sinds de invoering van de euro op 1 januari 1999 heeft de
Nationale Bank haar monetair beleid afgestaan aan de Europese Centrale Bank.
Haar huidige belangrijkste taak, buiten de uitgifte van biljetten, bestaat in
het verwerken van economische en financiële informatie.
Vragen
Kan de Europese Centrale Bank niet zelf de biljetten van
alle Eurolanden uitgeven ?
In welke mate maakt het verwerken van economische en financiële
informatie dubbel gebruik uit met andere organisaties zoals I.M.F., O.E.S.O.,
het Planbureau en diverse diensten van de Overheid ?
Hoe is het personeelsbestand sinds 1 januari 1999 gewijzigd
?
In 2003 hebben
politici beslist om een spreidingsplan voor de luchthaven van Zaventem in te
voeren. M.a.w. veel meer mensen hebben sindsdien hinder. De luchthaven van
Zaventem bestond reeds vóór dat de huidige bewoners langs de voormalige
vliegroutes zijn komen wonen. Zij kenden de hinder en zijn er toch komen wonen,
mogelijks mits een lagere prijs voor hun woonst of bouwgrond. Daartegenover
hebben de nieuw getroffen inwoners, veelal in landelijke gemeenten omwille
van de rust, hun bouwgrond duur aangekocht. De overheid heeft bovendien deze
beslissing genomen tegen de achtergrond van een sterke terugval van passagiers.
In 2000 waren er 22 miljoen, in 2003 geschat 15.5. Deze terugval werd
veroorzaakt door de falingen van Sabena en City Bird en de aanslagen van 9/11
(dixit Pierre Klees, Biac voorzitter. Knack 12/11/2003).
Op
vrijdag 27 juli 2012 verscheen in De Standaard een artikel als volgt : voor de
tweede keer in een maand tijd moeten de bollen van het Atomium worden
schoongemaakt. Reden: de kerosine van de tientallen vliegtuigen die dagelijks
boven het monument opstijgen en landen tast het roestvrij staal aan. Ookde producten
(om het goedje op te ruimen) zijn
niet zo gezond, we stellen een veiligheidsperimeter in voor de toeristen. Dit brengt
een minder in de actualiteit komend probleem in de aandacht, namelijk de
gezondheid van de bevolking.
Vragen
Vind u
niet dat het spreidingsplan eerder het probleem heeft vergroot en terug gedraaid
moet worden naar de situatie van vóór 2003 ?
Moet de
overheid zich niet afvragen of het verantwoord is de gezondheid van de
bevolking te schaden door het behoud van een luchthaven in Zaventem ?
Een
mandataris uit Zaventem riep ooit uit : Onze partij wil een luchthaven in zee
Hij bedoelde het waarschijnlijk cynisch. Toch is dit misschien het onderzoeken
waard. De Vlaamse overheid plant namelijk om eilanden in zee te laten bouwen
als dam voor een eventuele tsunami. Men denkt hierbij aan een combinatie van
recreatie, natuur, groene energie en economie. Ooit heeft een Nederlands
minister gesuggereerd om een nieuwe Benelux luchthaven te bouwen in Zeeland. Zo
gek was de uitspraak dus niet. De afstand naar de kustluchthaven zal voor
sommigen korter, voor anderen langer zijn dan naar Zaventem. We gebruiken nu al
de HST van Brussel naar Parijs voor vertrek met Air France en velen zien niet
op om naar Charleroi te reizen. Loont het niet minstens de moeite om één en
ander te bestuderen ?
Zekerheid over de juiste omvang van het economisch verlies
veroorzaakt door de files is er niet. Men kan echter vermoeden dat het om
omvangrijke bedragen gaat. Bovendien moeten heel wat mensen reeds jaren bijna
dagelijks de ergernis van de files ervaren. Er lijkt nog steeds geen begin van
oplossing te zijn gevonden. Vandaar enkele overwegingen.
Vragen
Zou de overheid geen studie kunnen laten maken om het
transitverkeer op de grote assen, zeg maar Oost-West en Noord-Zuid (en
uiteraard de omgekeerde richting) aan de grenzen, op treinen van grens naar
grens te laten vervoeren. Het voorbeeld bestaat reeds op de verbinding Calais
Folkstone.
Kunnen de overheden niet een politiek voeren om bedrijven,
administraties en organisaties die veel personeel hebben aan te sporen zich te
vestigen langs de talrijke autostrades die het land bezit en dit ten nadele van
grote steden zoals Brussel of Antwerpen.
De uitnodiging voor de betaling van een verkeersboete,
uitgesproken door een politierechter in de 11de maand van het jaar
2008, werd verzonden in de 2de maand van het jaar 2010. Als dit de
norm is, dan is dit onbegrijpelijk. In een normale organisatie, gaat de factuur
er uit binnen de 2 à 3 dagen, niet na 15 maanden.