Motor volledig opgekuist en opnieuw aan het monteren : oliedrukventiel, oliepomp, oliezeef, nieuwe stoterstangpijpjes, nieuwe koppeling en groep. Is nu ook het moment om diverse motor beplating te reinigen en herspuiten indien nodig.
Alles van motor gedemonteerd. Het blok zelf laat ik dicht maar ga wel alle dichtingen (oliepomp, oliekoeler, klepdeksels,...) vervangen. Carburator en benzinepomp ga ik ook reviseren gezien de kever lang heeft stil gestaan.
Afhalen motorbeplating en weghalen kachelpotten. Losmaken van thermostaat voor check. Losmaken koelhuis, inlaatspruitstuk met carburator. Drukgroep met koppling er uit. Kunnen beginnen met opkuis.
Op een vrije avond een eerste check van de motor. De motorbeplating losmaken is geen makkelijke klus wegens alle bouten vastgeroest. De kachelpotten hebben echt hun tijd gehad, dus vervangen. Voor zover te zien zijn er enkel oliesporen aan de klepdeksels, wat niet zo erg is. Volgende stap is zoveel mogelijk dichtingen vervangen (oliezeef, oliekoeler, klepdeksels,....) en uiteraard de koppeling met drukgroep vervangen. Hopelijk komt er dit weekend niets tussen, want we zijn op dreef.......
Tijd om de motor uit te bouwen. Een gemakkelijke klus, nu het koetswerk is verwijderd. Voor we de motor op het nieuwe chasis gaan zetten is het nu het moment om enkele zaken te controleren en vervangen. We gaan sowieso zo veel mogelijk dichtingen vervangen (olie dop/filter, cilinderdeksels, oliekoeler, oliepomp,...). Ook de koppeling en drukgroep gaan we vervangen. En terwijl we daar toch in de buurt zijn gaan we maar ineens ook het vliegwiel afhalen en de krukaskeerring vervangen. Van de uitlaat schiet niet echt veel meer over. Slechter nieuws is dat ook de kachelpotten in slechte staat zijn. Die dingen zijn echt niet goedkoop maar het is nu eigenlijk wel het moment om ze te vervangen. We kunnen ze ook weglaten en vervangen door J-pipes maar dan is elke vorm van interieur verwarming wel verdwenen. Al stelt de verwarming in deze oude kevers wel niet echt veel voor. Maar toch, hoe moeten we anders later onbevroren over de Zwitserse Alpen geraken....... ? De bougies, bougiekabels en V-riem vervangen we ook.
Gezien we als een echte een "body-off" resto gaan uitvoeren (en we van plan zijn een ander chasis te gebruiken wegens te veel werk aan het originele) moet het koetswerk van het chasis. Niet echt een moeilijke karwei maar vooral veel moeren losdraaien. Is één van de leuke aspecten van zo'n Kevertje dat je bijna alles eenvoudig kan losschroeven. Al is eenvoudig een relatief begrip. Bouten en moeren die hun hele leven hebben samen doorgebracht blijken na
meer dan 50 jaar soms nogal onafscheidelijk.....
Door er nu onder, in, tussen en boven te hebben gelegen, krijg ik stilaan een band met Blackie en fantaseer alvast over onze eerste ritten. Maar zover zijn we helemaal nog niet.
Ergens in 2013 tijdens een vrij moment toch al gestart met de volledige ontmanteling. Spatborden, koffer- en motordeksel en deuren er af. En meteen maar het volledige interieur eruit.
Zetels en deurbekledingen zien er nog vrij behoorlijk uit. Vloerbedekking is er niet meer en de hemelbekleding is duidelijk aan vervanging toe. Ik hoor overal dat de hemelbekleding vervangen geen makkelijke klus is (en zeker niet in een model met linnen dak). Ik zie later wel, eerst de technische kant in orde brengen. Het linnen dak ziet er geleefd uit maar eigenlijk nog
best in goede staat. Ik ben zeker niet van plan om deze kever in showroom terug te zetten, een beetje "karakter" mag wel.
Na jaren twijfelen dan uiteindelijk toch het besluit genomen in het jaar 2000 om een Kever aan te schaffen. Geen gemakkelijke opdracht want ook toen waren heel wat Kevers niet echt meer in originele staat. En persoonlijk vind ik het intriest : kevers met niet originele lichten, bumpers, wielen, interieur,...... Om dan nog te zwijgen van alle verlaagde en opgesmukte exemplaren. Not my cup of tea. Maar ieder beoefent zijn hobby op zijn/haar manier en diep binnenin hebben we allemaal dezelfde liefde voor deze luchtgekoelde Volkswagen. Een Kever in originele staat dus voor mij. En liefst een oude, al was ook toen een brilkevertje al niet meer betaalbaar, voor mij althans. En er mocht best wat werk aan zijn, daar begint de hobby, niet ?
Zoals wel vaker gebeurt, eerder toevallig op deze Kever gevallen via een (vriend van een) collega op mijn vrouw's werk. Het is dus een '61-er, net nieuw model met grotere achterruit, knipperlichten op de spatborden en een 34 pk sterke (!) 1200cc motor. Geen matching numbers maar de motor is exact zoals het originele type maar 2 jaartjes jonger. De wagen was al deels uitgekleed maar alle stukken waren aanwezig. Motortje
draaide maar aan chasis en remmen was wel wat werk. Ook de papierwinkel was niet volledig in orde maar daar viel wel iets aan te doen.
In no time was de deal gesloten en stond de Kever thuis. En dan...... dan gebeurde er niets meer.
Want, wat ook wel vaker gebeurt, de verbouwingen van ons huis zaten er aan te komen (ook een blog waard). Verbouwingen die ook langer duurder dan gepland (kan het ooit anders ?) en de gehele tijd bleef de Kever geduldig wachten, nu eens in tijdelijke overdekking, dan eens in de garage, om uiteindelijk in de werkplaats te belanden.
Daarboven werd het ook beroepshalve nogal druk, dus veel tijd voor de Kever was er niet. Al kon ik er gewoonweg van genieten om hem te zien (voor de dames : het is wel degelijk een HIJ). Of om er eens gewoon in te gaan zitten. Het zou best kunnen dat ik zelfs wat Vrrrrrrr geluiden maakte en aan het stuurde draaide, maar dat ga ik natuurlijk nooit publiekelijk bekennen....