We bekeken ons lichaam en benoemden alle lichaamsdelen
We deden een kleefoefening waarbij we losse lichaamsdelen moesten samenkleven tot een kindje
we tekenden de omtrek van alle kleuters op een groot blad
We leerden het lied : handjes in de zij, ik ben zo blij
handjes op je rug, en nu weer terug,
handjes op je knie van tierelierelie
handjes op je buik en nu is 't uit!
We leerden het versje : hoofd , schouders, elleboog, been
en helemaal beneden zit mijn grote teen!
We bootsten foto's na van een kindje die en verschillende houdingen staat.
We kleefden prenten naast elkaar van kindjes die in dezelfde houding staan.
We tekenden rond onze hand en mochten het daarna inkleuren
We vertelden heel wat verhalen : Rikki, Rikki en zijn vriendjes, Ik ben Loulou, kindjes hier kindjes daar allemaal kindjes bij elkaar, van kop tot teen, hoe Tito zijn neus kwijtspeelde, als ik een washandje zou zijn, ik zie het aan je ogen, .....
We speelden in de turnzaal met washandjes en deden allerlei spelletjes waarbij we de lichaamsdelen moesten benoemen en bewegen.
We probeerden onszelf te tekenen
We oefenden op tellen met onze vingers.
De tweede week gingen we verder rond de zintuigen :
We bekeken onze ogen en benoemden de verschillende delen .
We speelden een gezelschapsspel waarbij we een bloemetje kregen als we de dieren naar elkaar konden laten kijken; Wie het eerst 5 bloempjes had, won het spel.
We deden een spel waarbij we goed moesten kijken waar de voorwerpen stonden ten opzichte van een boot. Zo oefenden we de begrippen : naast, tussen ,voor , achter . onder, op , in, ...
We knutselden een verrekijker
We deden luisterspelletjes waarbij we moesten raden welk geluid we hoorden op de cd
We speelden met scheerschuim waarbij we aandacht hadden voor ruiken en voelen.
We deden een waarneming rond 'smaak' waarbij we de smaken zoet, zuur, zout leerden herkennen en benoemen.
We deden een proefspelletje waarbij de kleuters moesten raden of ze een stukje appel of peer in de mond kregen.
We kleurden een kindje aan de hand van een kleurencode.
Volgende week werken we rond FLUO. Doen jullie een extra inspanning om de kleuters met een fluojasje of bandje naar school te sturen ?
16-01-2016 om 17:37
geschreven door juf Marie-Rose 
|