Ik ben Philippe Vergeylen
Ik ben een man en woon in Hoeleden () en mijn beroep is onderwijzer in BBOG Woudlucht te Heverlee.
Ik ben geboren op 19/05/1972 en ben nu dus 53 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: tennis, voetbal, muziek beluisteren, op vakantie gaan.
Infoavond
Infoavond vanaf 19u00
Zoeken in blog
Beoordeel dit blog
meester Philippe - BBOG Woudlucht
24-04-2012
Dansen
Hoi daar!!!!!!!!!!!!
Als vervolg op ons thema "muziek" mochten de leerlingen een vertelmoment houden over "dans".
Dans (van het Franse danse) is een sport, kunstvorm of een sociaal gebeuren dat meestal op beweging duidt van het lichaam, vaak in combinatie met muziek. Het wordt gebruikt als een vorm van emotionele expressie, sociale interactie of in een spirituele of uitvoerende vorm.
Sebastien gaf ons alvast een staaltje van zijn kunne!!!
Er zijn verschrikkelijk veel muziekinstrumenten, je hebt ze in allerlei soorten, maten en vormen. Maar één ding hebben ze allemaal gemeen: ze maken geluid.
Geluiden zijn luchttrillingen die door ons oor kunnen worden waargenomen. De geluidstrilling begint bij een klankbron (b.v. de snaar van een gitaar), en plant zich voort door de lucht. Deze trilling wordt opgevangen door het trommelvlies in het oor en daarna vertaald naar onze hersenen als geluid (in ons voorbeeld dus het geluid van een gitaarsnaar).
Bij muziekinstrumenten moet dus iets in trilling worden gebracht. We noemen dat de klankbron van het instrument.
In ons voorbeeld dus de trillende gitaarsnaar.
Hoe dit geluid klinkt (de klankkleur van een instrument), is afhankelijk van de vorm van het instrument, het materiaal waarvan het is gemaakt en heel belangrijk, hoe je het instrument in trilling brengt.
Noah is onlangs gestart met het volgen van gitaarlessen.
Hij gaf ons alvast een demonstratie van zijn kunnen!
Deze week is het multiculturele week op school. Chhering, Nuria en Adeross vormen samen met enkele leerlingen van PE 4 een taalgroepje.
Zij hebben samen een toneelstukje gemaakt over 5 kinderen uit verschillende culturen. Adeross speelde Jack uit Australië. Hij droeg een echte zomerhoed en een sjaal van de nationale Australische rugbyploeg. Nuria was Chor Ling, een meisje uit Singapore en zag er prachtig uit in haar kimono met waaier. Chhering speelde een jongen uit Groenland en heeft de eerste lentedagen getrotseerd met een warme wintermuts.
Verkleed ging het groepje in alle klassen van type 1 en 8 rond om hun toneelstukje naar voren te brengen en zo de leerlingen van de school voor te bereiden op de multiculturele week. Een dikke proficiat aan het groepje!!!
De voorbije weken leerden we over en keken we naar filmpjes over de Damiaanactie tijdens de lessen zedenleer en godsdienst. Dit is een organisatie die gegroeid is uit wat pater Damiaan deed voor de melaatsen. Zij sporen mensen op die lepra en tbc hebben en geven hen geneesmiddelen. We hebben veel bewondering voor de mensen die hierbij in heel moeilijke omstandigheden moeten werken. De juf vertelde dat Niels Destadsbader voorgesteld werd als peter van Damiaanactiecampagne 2012. Hij blijft zeker niet bij de pakjes neerzitten. Ondertussen bracht hij de nieuwe single 'Hou je me vast' uit. Je kan deze via iTunes downloaden. De opbrengst van deze single gaat naar Damiaanactie. De videoclip van 'Hou je me vast' is te bekijken op YouTube. Wanneer deze clip op 22 april de kaap van 100.000 views haalt, dan zal Niels een marathon lopen ten voordele van Damiaanactie, samen met andere Damiaanactie-lopers. DOEN DUS!!!! (zie http://www.damiaanactie-jongeren.be, klik Niels in actie)
Naar aanleiding van het carnavalfeest van morgen mochten we vandaag al een spel spelen en dansen. Shaken maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Woensdag gingen we met zijn allen schaatsen op de ijsbaan in Haasrode . Na een half uurtje flink doorstappen kwamen we aan. Eventjes nog de schaatsen aanknopen, handschoenen aandoen en we konden starten. Onder begeleiding van SVS (Stichting Vlaamse Schoolsport) moesten we allerlei proefjes en spelletjes doen. De ijsbaan was verdeeld in 5 zones en om de tien minuten moesten we doorschuiven: Zone1: ijshockey Zone 2: hindernissenparcour Zone 3: schipper mag ik overvaren Zone 4: vossenjacht Zone 5: oefenzone Daarna mochten we nog lekker vrij schaatsen en onze kunsten (en af en toe valpartijtjes) tonen! Het was superleuk....kijk maar mee!
Sporten is belangrijk. Je kan er niet vroeg genoeg mee beginnen. Op onze school wordt er gewerkt aan de verschillende bewegingsdomeinen. De leerlingen krijgen elke week twee uurtjes turnen van Juf Karin.
Raad eens wie er vandaag op bezoek is geweest in onze school??????? ........................................................................................................... JUIST! De Sint en zijn pieten! Nadat hij ons te woord had gestaan moesten we allerlei opdrachten tot een goed einde brengen. Zo moesten we o.a. dingen uitbeelden, verschillen zoeken, blikjes omver gooien, dansen, sinterklaasliedjes zingen, quizvragen over de Sint beantwoorden, dingen proeven, ... Toen we vervolgens in de klas kwamen vonden we 2 pakjes die de Sint en de pieten hadden verstopt! Wat waren we blij met onze nieuwe klasspelletjes!! Na de middag mochten we als extra beloning dan nog een film bekijken. WAT WAS DIT WEER EEN FIJNE DAG! Kijk maar eens naar de slideshow!
Wat zou het GEWELDIG zijn indien kinderen hun school zelf mochten bouwen! Zo zou de school er volgens ons althans uitzien:
Bramen Kevin zouden een school willen met een heus pretpark. Flinke kinderen zouden dan als beloning enkele ritjes mogen doen op de achtbaan. Angelo wil een speelplaats met speelgoedbomen zodat we ons geen enkel moment vervelen. Ook zou hij af en toe een zanger laten optreden! Carodroomt van een heuse kinderboerderij op school en zou ook graag een heel groot klaslokaal willen waar iedereen zich thuis voelt. Lindsay wil vooral een school waar men geen ruzie maakt en nooit scheldwoorden gebruikt! Brenda zou graag een grote klas hebben met heel veel banken. In haar droomschool gaan ze superveel knutselen! Seppe wil dan een school waar je helemaal geen huiswerk hoeft te maken! Pieter ziet een school met een groot zwembad en een racebaan dan weer zitten! Pico hoopt op een school met alleen brave kinderen die spelen op een grooooooooooooote speelplaats! Noah droomt van een school met een dierentuin (leeuwen, olifanten, apen,...), van een echt voetbalveld, van computers voor iedereen en elke dag lasagne en spaghetti. Nuria zou het fantastisch vinden als de school later begon (dan moet ze niet zo vroeg opstaan) en dat ze vroeger eindigde. Ook de pauzes mogen langer duren! Chheringen Adeross dromen van een groot speelterrein waar je naar hartenlust kan spelen! Sebastien droomt van een school met heel veel lessen geschiedenis, W.O., muziek, computer, ... Op de speelplaats mogen er go-carts en fietsen komen.
Zal dit bij een droom blijven? Of kan dit ooit werkelijkheid worden???
Zoals jullie reeds wisten is het deze week de "gezondheidsweek" op onze school. Maandag mochten we reeds proeven van een gezond ontbijt en dinsdag was er een kwis. Gisteren was er dan weer de wandeltocht. Niet zo maar een wandeltocht hoor! We waren namelijk "boefjes" en moesten allerlei "overvallen" plegen. Ondertussen moesten we oppassen dat de politie ons niet bij de kraag vatte! Vandaag gingen we met de bovenbouw van type 8 naar "Sportoase" waar we ons lekker mochten uitleven in het water. WATERPRET verzekerd. Geniet maar mee van de foto's (klik op play om de diashow te starten) !!
Hoe kunnen we een gezondheidsweek best starten? Wel natuurlijk ... met een gezond ontbijt!! Waarom moet een ontbijt gezond zijn? Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Als je even nadenkt, weet je ook wel waarom. s Morgens heb je al 10 tot 12 uur niets meer gegeten. Je lichaam heeft bij het ontwaken opnieuw alle energie nodig om de dag door te komen. Een stevig ontbijt is dus essentieel om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Zo voorkom je een flauw gevoel tijdens de dag.
De voordelen van een goed ontbijt
Als je nog eens overweegt het ontbijt over te slaan, denk dan even aan alle voordelen die je misloopt: Ontbijten zorgt voor een evenwichtiger voedingspatroon. Het geeft een goede energieverdeling doorheen de dag en zorgt voor betere prestaties. Het vermindert de drang tot snoepen tussendoor. Het creëert s morgens een rustig moment om even neer te zitten en te genieten.
Ontbijten in de praktijk
Een evenwichtig ontbijt is vrij simpel samen te stellen. Je begint best met vers fruit, zo krijg je voldoende vitamines binnen. Bruin brood of volkoren beschuiten voorzien je van voedingsvezels, vitaminen en mineralen. Neem bij voorkeur mager beleg zoals kipfilet. Dat levert meer bouwstoffen en minder calorieën. Zoet broodbeleg, zoals chocopasta, geeft directe energie dankzij de snelle suikers, maar zit ook vol calorieën: gebruik het dus met mate. Ook boter kan je best tot een minimum beperken. Wie liever ontbijtgranen heeft, kan best kiezen voor ongesuikerde varianten. Kijk even op de verpakking na hoeveel vetten en suikers er inzitten. Wil je toch iets zoets, voeg dan gedroogde of verse stukjes fruit toe. Voor de chocoladeliefhebber zijn zwarte chocoladeschilfers de beste optie: deze bevatten het minste vet en suiker.
Zuivelproducten zijn essentieel, want ze leveren calcium en andere belangrijke voedingsstoffen voor je lichaam. Melk bij de ontbijtgranen of in een glas apart. Kaas op de boterham. (Vruchten)yoghurt, verse kaas of plattekaas. Tip: Neem puur cacaopoeder om chocolademelk te maken, dit bevat veel minder suiker dan de instantpoeders en chocomelk uit de winkel.
Vergeet zeker ook niet iets te drinken bij je eten, dit helpt beter te verteren.
Water is de beste dorstlesser en zorgt ervoor dat je lichaam genoeg vocht binnenkrijgt. Melk zorgt voor de nodige calcium. Vers of ongezoet vruchtensap en (fruit)thee zijn andere gezonde opties. Koffie mag zeker, maar het doet je lichaam water verliezen, dus beperk je verbruik liefst tot één kopje zonder suiker.
Denk eraan: neem je tijd om een ontbijt samen te stellen. Dek eventueel s avonds al de tafel zodat je s morgens op je gemak kan eten. Een gezond ontbijt hoeft niet saai te zijn, varieer met verschillende soorten fruit en beleg en je zult elke dag met plezier ontbijten.
Naar aanleiding van de gezondheidsweek op onze school (17/10-21/10) starten we deze week reeds met de thema's "gezonde voeding" en "sporten".
Sommigen mensen zijn zich bewust van het belang van een gezonde voeding, anderen laten dit thema eerder voor wat het is en hechten enkel belang aan de smaak van hun voeding. "Geef mij maar een pakje frieten in plaats van groenten", hoor je dan ook geregeld. Nochtans kan ook gezonde voeding lekker zijn!
Ondanks de wil om gezond te eten, blijkt het niet altijd eenvoudig om de juiste keuzes uit het aanbod van voedingsmiddelen te maken. De Actieve Voedingsdriehoek kan hierbij hulp bieden. De verschillende voedingsmiddelen worden in groepen onderverdeeld. Hoe groter de groep, hoe meer we er per dag van zouden moeten eten en/of drinken. Daarnaast kan er binnen elke groep een opsomming gemaakt worden van levensmiddelen die altijd, af en toe of best niet gebruikt worden. Naast voeding omvat de voedingsdriehoek ook aanbevelingen voor beweging. Zowel een optimale voeding als voldoende beweging is noodzakelijk voor jong en oud om gezond en fit te blijven.
De Actieve Voedingsdriehoek werd opgesteld door het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie (vigez). De Actieve Voedingsdriehoek is een voorlichtingsmodel waarmee je kan nagaan of je gezond of ongezond eet en drinkt.
De Actieve Voedingsdriehoek is opgebouwd uit negen verschillende vakken :
1) Lichaamsbeweging; 2) Water; 3) Graanproducten en aardappelen; 4) Groenten; 5) Fruit; 6) Melkproducten en calciumverrijkte sojaproducten; 7) Vlees, vis, eieren en vervangproducten; 8) Smeer en bereidingsvet; 9) Restgroep.
De grootte van het vak bepaalt hoeveel je dagelijks nodig hebt van de verschillende voedingsmiddelen. Daarnaast is het belangrijk te zorgen voor voldoende variatie binnen elke groep.
Hieronder zie je enkele foto's van het vertelmoment over het thema "voeding":
Afgelopen week hebben we gewerkt rond het thema "Familie". Om te kunnen leren en zich te ontwikkelen, hebben kinderen een veilige omgeving nodig waarin ze zich gerespecteerd en gewaardeerd voelen en zichzelf kunnen zijn. Dit kan perfect binnen een familie. Op die manier kunnen we ook de leefwereld van het kind in beeld brengen en naar de klas halen. De kinderen kunnen na dit thema: - verschillende personen binnen een families benoemen - hun eigen levenslijn beschrijven - hun eigen stamboom invullen - het leven van hun grootouders/ouders op een tijdsbalk plaatsen
De leerlingen mochten thuis wat dingen voorbereiden en nadien komen vertellen tijdens het wekelijkse vertelmoment. Hieronder zie je enkele prachtige resultaten (van Noah, Caro en Sebastien). PROFICIAT HOOR!!!!
De boeken en agenda's zijn uitgedeeld, de schriftjes zijn gekaft en de mappen netjes in het rek. We zijn duidelijk van start gegaan. Zoals ieder schooljaar versieren we onze klasdeur zodat iedereen kan zien wie er in klas 5 zit. Deze keer maakte de meester via de computer een lijntekening van onze foto. Die mochten we vervolgens inkleuren en uitknippen. Vinden jullie de tekeningen leuk???
Wat was het spannend om al die bekende gezichten vandaag terug te zien, maar nog meer om die onbekende gezichtjes te ontmoeten. Onze klas telt momenteel 14 leerlingen, waarvan 2 "nieuwe". Welkom Caro en Lindsay op onze school!! Deze morgen begonnen de kinderen met een puzzelopdracht op de speelplaats. Aan de hand van de puzzel moesten de leerlingen hun meester of juf gaan zoeken. Vervolgens deden we samen de "vliegerdans". In de klas stelde ik eerst mezelf voor en daarna was het aan de leerlingen om elkaar wat beter te leren kennen. We spraken daarna over de klas- en schoolafspraken want: "Goede afspraken maken beste vrienden"! In de namiddag kregen de leerlingen een rondleiding in de school en werd het klasmateriaal uitgedeeld. Volgens mij heb ik weer supertoffe kinderen in de klas en gaan we een leuk schooljaar tegemoet!!!