Geef NOOIT zomaar je e-mailadres, thuisadres, telefoonnummer of andere persoonlijke gegevens door via het internet!!
agenda
Ons vijfde leerjaar
... waar iedereen welkom is!
18-06-2010
Afscheidswoordje van Jeroen
Het was een zwaar jaar.We hebben 8juffen en een meester gehad.We hebben voor het eerst Frans geleerd .Gelukkig zijn de examens bijna gedaan.Ik hoop dat ik over ga naar het zesde.
We hebben 8 juffen gehad en 1 meester. We hebben ook Frans geleerd. In de vakantie zal ik juf Lies missen en de andere juffen ook,maar vooral juf Inge, en juf Marleen van het eerste lj. en juf Katrien van het zesde lj.
Wel : maandag : Ned. : dictee : alle leerstof van thema 6 in werkboek spelling B + zie ook Alfabeestje!! Frans : toets : unités 13-16 (ook mondeling!!) !!!! zwemmen!!!! Oef van contract van vorige week (les 140 van wiskunde) afwerken
dinsdag : Frans : toets : unité 17 wisk. : toets : sprong 11 : MMR : les 131, 136 en 140
We gaan nu zeer regelmatig toetsen doen, om alle leerstof goed te herhalen voor de grote toetsen in juni. Wie nu goed studeert, heeft minder werk in juni!! Het is vaak geen makkelijke leerstof, maar : de aanhouder wint!! Ik geloof in jullie! Go go go!
- een zin in zinsdelen verdelen (zie Alfabeestje, pg 87-89)
- het onderwerp aanduiden in een zin (zie Alfabeestje, pg
82-83)
- de persoonsvorm aanduiden in een zin (zie Alfabeestje, pg
83-84)
- het gezegde aanduiden in een zin (= alles behalve het
onderwerp, daarom klein kruisje door het onderwerp zetten, dan heb je minder
kans om je te vergissen!!)
- binnen het gezegde het wwd.gez. (= alle werkwoorden in de
zin) en het nwwd.gez. (al de rest van het gezegde) aanduiden.(Alfabeestje, pg
92 ONDERSTE KADER!!!)
- binnen het gezegde de voorwerpen aanduiden (zie
Alfabeestje, pg 93-94)
- binnen het gezegde de bepalingen aanduiden (zie Alfabeestje,
pg 95)
PAS OP!!! In het GO!
spreekt men niet van het werkwoordelijk en naamwoordelijk gezegde, dus volg in
je Alfabeestje de uitleg van het GO! over het wwd.gez. en nwwd.gez. à zalmroze kadertjes!
Oefeningen vind je in je werkboek, taal B, op pg 27,30,43,44.
Maak diegene die je fout had, nog eens opnieuw, en vraag uitleg als je het nog
niet begrijpt (niet meer op de toets zelf,hé!!)
Dit is moeilijke
leerstof, studeer dus grondig en maak oefeningen opnieuw!! Veel succes ermee!
Jullie krijgen deze toetswijzer ook nog op papier!! Maar wie wil, kan al beginnen te oefenen...
Vanaf nu tot aan de grote toetsen werken we met een weekcontract!! Je krijgt hier tijd voor in de klas, maar wat niet af is, moet je thuis afwerken, want je huiswerk zit ook in je contract. Toetsen en bepaalde taken zitten niet in dit contract en zullen toch afzonderlijk in je agenda staan. Dit contract moet af zijn op vrijdag! Maak voor jezelf dus een goede planning en probeer je eraan te houden!
Tegen ...
* maandag, 19 april : zorg dat je alles bij hebt wat je in de klas nodig hebt en laat overbodige boeken thuis (dus bvb. werkboek C van wiskunde!!) slijp je potloden nog eens en zorg dat je een reserveinktpatroon bij hebt!!
* dinsdag, 20 april : Frans : taak : werkboek ; pg 60 nr 4
* woensdag, 21 april :
* donderdag, 22 april : wisk : toets : les 119, 125, 127 fiets meebrengen !!
* vrijdag, 23 april : Frans : toets : unité 15 wisk : toets : les 138
Deze week is het verkeersweek, probeer dus elke dag milieuvriendelijk naar school te komen, jullie zullen ervoor beloond worden!!
Op donderdag, 29 april komen de mensen van de bib de boekenbox weer halen. Omdat we dan op zeeklassen zijn, moeten jullie je boek ten laatste op donderdag, 22 april weer meebrengen, zodat we tijdig de box in orde kunnen brengen. Op donderdag, 6 mei komt de laatste boekenbox van dit schooljaar!
Omdat enkele oefeningen van de toets van wiskunde (bewerkingen) door een aantal kinderen echt nog onvoldoende begrepen zijn, wil ik vragen om eerst zelf nog eens de uitleg te zoeken in je neuze-neuzeboekje en nog wat extra oefeningen te maken in je huppelblok van sprong 9
Begrijp je het nog niet na je opzoekwerk of weet je nog niet hoe je aan de oefeningen moet beginnen, vraag dan uitleg aan de juf!!!
Maandag krijg je je toets terug, dan kan je kijken of het voor jou nodig is deze oefeningen te maken.
Het gaat over - staartdelingen waarbij de deler een kommagetal is (huppelblok, pg 87, oefening 5) - volgorde van bewerkingen (huppelblok, pg 87, oefening 6 en 7)
Over het algemeen was ik aangenaam verrast over jullie oefening over winst en verlies en die over de ongelijke verdeling! Proficiat, dat is geen gemakkelijke leerstof!!! De kinderen die daar toch nog problemen mee hadden vinden in hun huppelblok extra oefeningen op pg 85 (nr 1) en pg 84 (nr 2).
Ik verplicht niemand om die oefeningen te maken maar het is in je eigen belang om de moed niet op te geven en te blijven oefenen !! Veel succes ermee!
Ik heb het in de klas al enkele keren gezegd, en doe het hier nog eens :
Denk aan de afspraak om elke avond de wiskundeles van die dag af te werken!! Als je het te lang laat aanslepen, vergeet je het op de duur, zo kan ik het niet nakijken en dan kom je in de problemen als je je toetsen moet studeren!
Sommige kinderen moeten echt dringend alle lessen bijwerken!!
De driehoekjes zijn mag-taakjes (behalve als het anders afgesproken wordt...)
Wij gaan vrijdagvoormiddag, 2 april naar de Vredesfabriek in het Toreke in Tienen. We verplaatsen ons met de lijnbus.
De vredesfabriek is een interactieve tentoonstelling over oorlog en vrede, geweld en vrijheid, macht en tolerantie.
Het is de bedoeling dat de kinderen het verloop van conflicten leren benoemen, dat ze kunnen omschrijven welke vormen van macht een rol spelen bij conflicten. Ze oefenen in vormen van samenwerken en geven voorbeelden van eigen (geweldadig) gedrag en zoeken naar alternatieven. Ze verkennen hun grenzen tov tolerantie en benoemen het zondebokverschijnsel adhv voorbeelden. Ze versterken hun identiteit (zelfbeeld) in relatie tot het imago en verwerven inzicht in hun eigen vooroordelen. Ze verbinden hun eigen leefwereld met de multi-etnische samenleving. Ze brengen onder woorden dat vrijheid zonder regels niet mogelijk is. Verbanden leggen tussen heden en verleden, tussen hier en elders komt ook aan bod. Ten slotte geven ze aan hoe ze zich kunnen verzetten tegen onrecht en zich kunnen inzetten voor vrede.
De juffen zijn zoooooo ongelofelijk trots op jullie! Jullie hebben dat schitterend gedaan, een dikke pluim voor iedereen! We hebben heel fijne reacties gekregen, en dat hebben jullie echt verdiend! Wij hebben ook gestoeft dat jullie zo'n toffe groep waren om mee samen te werken, zonder ruzie en met veel enthousiasme!!
We gaan ervoor, voor twee schittterende, fantastische voorstellingen van onze musical : NISNO Geniet van de spotlights en geloof in jezelf! Geweldige repetities vandaag, jullie kunnen het!