Dinsdag mochten de kleuters op bezoek bij Matteo. Eerst even goeiedag zeggen tegen de dieren en dan de nieuwe badkamer bewonderen. Daarna konden de kleuters ook nog zelf aan de slag. Koen legde hen uit hoe je moet lemen. Je mag niet te veel of te weinig water bij de leem doen. Met hun spatels en truwelen gingen ze aan het werk. Maar met je handen was het ook heel prettig Wat krijg je daar honger van! Handen wassen dus en smullen van de koek. Dankjewel Matteo, Koen en Lieve voor het fijne bezoek!
De pareltjes die de kleuters bij Greet hadden gerold, zijn droog genoeg om geschilderd te worden. Ze kiezen voor goud en zilver. En nu is het weer wachten geblazen want de verf moet ook drogen! Tuur, Lenka en Ziggy willen ook nog wel een ketting maken: de klei wordt weer bovengehaald, parels gerold...
Tijdens de buitentijd wordt het heel donker buiten en begint het heel hard te regenen. "mijn haar is nat" "mijn broek is nat" "mijn kousen zijn nat" "ik ben gevallen" "ik was helemaal alleen in de regen!" Als we in de kring nog wat napraten, klaart het weer op. Ik leg hen uit dat het maar een bui was en doe het weerbericht na...hilariteit alom "dat was een gekke stem"
Merel doet een dutje in het lokaaltje dus proberen we niet te veel lawaai te maken. Het lukt aardig. Maxim en Yoni spelen poppenkast, Nyshan en Celeste tekenen, Olivia kijkt in de boekjes, Matteo en Roos gaan aan de slag aan de timmertafel, Tuur rolt parels van klei, Wenke maakt een ketting met de klasparels, Janne,Lenka, Noor en Siebe spelen samen in de zandbak, Briek en Louis zetten zich aan een tafeltje en ruilen dierenkaarten...een rustige maar bedrijvige sfeer hangt in de klas...gezellig...
En de pluim van de dag gaat vandaag naar Wenke: ze helpt Louis zijn "heel veel kaarten" weer opruimen en als iedereen alweer in de gang is, blijft zij nog in de klas om de stoelen op de tafels te zetten...dankjewel Wenke.
Celeste, Joppe, Louis en Wenke spelen toneel: Sneeuwwitje ligt in bed en schrijft nog wat in haar boekje. Ze hoort niet dat de leeuw komt. De leeuw krabt Sneeuwwitje dood. Mega Toby heeft alles gehoord. Hij heeft een spuitje met gif om de leeuw dood te spuiten. Met een ander spuitje maakt hij Sneeuwwitje weer levend. Die is zo blij dat ze een liedje voor hem zingt. EINDE
Yoni heeft thuis een pad gevonden. Samen met Lana en Maxim zoeken ze in de boeken naar het verschil tussen een kikker en een pad. Zou jouw kleuter het nog weten? We laten de pad vrij in het natuurreservaat. "hé, hier hebben we de sprinkhaan ook vrijgelaten!" "waar is die nu?" "ik zie hem niet meer" "nee, die is al gaan vliegen"
Janne laadt samen met Sandy de doos van de winkel uit en zoekt een plekje voor alle fruit en groenten. Zo weten we weer waar alles hoort bij het opruimen.
Roos vertelde in de praatronde dat ze naar de bakker was geweest. Ze had er een suikerbrood gekocht. Sommige kleuters vinden het lekker, andere kennen het niet. "ik lust graag wit brood" "ik eet zaadjesbrood" Ze willen het wel graag eens proeven dus besluiten we samen met Sandy naar de bakker te gaan. Daar zien we veel lekkere dingen maar suikerbrood is er jammer genoeg niet - "enkel in het weekend". Oei, dan zijn we er niet! Dat hadden we net nog op het weekplan gezien. Dan maar een wit en een bruin brood om te proeven. We verzinnen er een liedje bij:
Wit brood, bruin brood, de bakker had geen suikerbrood - en weet je wat? Van korstjes word je groot !
De kleuters vinden het brood wel lekker. "Thuis lust ik dat niet maar hier wel" zegt Celeste.
De helperketting is foetsie. Dan moeten we een nieuwe maken. Merel heeft pareltjes bij van thuis. Zij kan haar ketting dus mee naar huis nemen. Dat willen andere kleuters ook wel! Het zal iets voor volgende week zijn.
Ook het shminken blijft in trek... De resultaten zijn echter niet altijd naar wens zodat er ook veel "gewassen" wordt met washandjes, sponsjes, doeken. De kleurtjes van de shmink raken ook door elkaar. Zelf shminken kan dus niet meer. Ik vertel hen over een mama die het wel héél goed kan: Giusi, mama van Nalu en Laïs. Misschien wil zij wel eens langskomen in de klas? De kleuters zijn enthousiast!
We hebben het ook over verliefd zijn. Yoni is verliefd op Maxim zegt ze. Maar Maxim zelf weet het nog niet. "Dat is zo, dat mag je zelf kiezen." "Er kunnen toch ook 2 meisjes verliefd zijn op dezelfde jongen?" vraagt Celeste. "Of 2 meisjes op elkaar!" weet Wenke. "Ik ben verliefd op mijn mama" roept Louis ertussendoor. "En ik op jouw Emma" vertelt Nyshan.
Vandaag vierden we ons eerste verjaardagsfeest in de klas. Yoni werd 5 ! De kleuters zorgden voor mooie cadeautjes: er werden pannekoeken, schelpentaartjes, rara beestjes en koekjes gekleid - Joppe maakte een mooi schilderij - Maxim en Roos versierden de kroon - Celeste en Wenke gingen aan de slag aan de timmertafel... Hun harde werk werd beloond met lekkere pudding en champagne - santé Yoni!
Het grote bed had indruk gemaakt op Roos - ze bracht vandaag haar slaapzak mee naar de klas "voor als jij zo nog eens een verhaal vertelt" Matteo vertelde over hun nieuwe WC in de badkamer en over zijn eigen werkspullen. We vragen aan Koen of we eens mogen komen kijken. Wordt vervolgd...En Celeste was haar schelpjes niet vergeten.Goed hé? De kleuters zongen het ochtendlied ook al een beetje mee - en dat met het weekend ertussen...ik noem ze "knappe koppen"...met het nodige glunderen en giechelen tot gevolg
En er stond ook een zwembeurt op het programma.Olivia wou met mij zwemmen, Tuur maakte plezier met zijn papa in het water, Janne durft kopje onder zonder zwembril...
En zo kwam er een einde aan alweer een leuke dag. Morgen is Greet in de klas - joepie!
De eerste schooldagen eisen precies hun tol. De kleuters geven in de praatronde te kennen dat ze moe zijn - ah ja, want als er eentje moe is, zijn ze allemaal moe maar geen nood: dan bouwen we toch gewoon een supergroot bed in het lokaaltje ! Noor heeft een Lego-plaat vol paarden en mannetjes bij - waar zouden er de meeste van zijn? We zoeken het uit door op elk paard een mannetje te zetten. Als elk paard "bezet" is, hebben we nog mannetjes over. Er waren dus meer mannetjes dan paarden. Celeste was "weeeeeer" haar schelpjes vergeten. We maken een briefje ter herinnering. Benieuwd of het helpt Louis had dan weer 2 ballonnen bij. De kleuters kijken verbaasd als ik er ook eentje (een onzichtbare) uit mijn zak haal. "Da's geen echte" zegt Nyshan maar Maxim haalt er ook 1 uit zijn broek...en Wenke...en Matteo...en... - ah ja, want als eentje een ballon heeft... We blazen hem samen op en laten hem vliegen. Wat fijn toch, die praatrondes!
Na de middag zoekt iedereen een plekje in het grote bed voor het verhaaltje. Gezellig... We laten de sprinkhaan weer vrij - "hé die springt niet, die vliegt!" "dan is het misschien een vlieghaan!" en sommige kleuters maken een kaartje voor hun kastje in de gang. En zo werd het (eindelijk voor sommigen) mama's-en-papa's tijd...
De klas kreeg weer een beetje meer vorm: er is terug een verantwoordelijke lijst en de bijhorende taakjes worden terug opgenomen. Yoni bracht een grote sprinkhaan mee naar de klas. Hij wordt van alle kanten bekeken en bewonderd.
"zie, die heeft zo antennes op zijn kop" "nee, dat zijn zo voeldinges" "voelsprieten" "seffens gaat die onderstekop" "dan valt die naar beneden" "nee, die blijft plakken met zijn pootjes - daar zijn zo haakjes aan"
Sommige kls proberen hem na te kleien. Andere maken er een mooie tekening over die op hun schriftje komt.
En dan gaat het over papa's die nog slapen en voor we het weten, halen de oudsten herinneringen op aan het blijven slapen in de klas! Zouden we al...? Toch maar eens een nachtje over slapen
Joppe kreeg vandaag letterlijk en figuurlijk een pluim: omdat hij zo goed had opgeruimd en zich vlot klaarmaakt in de gang en oog heeft voor Merel die droevig was...Waarop Louis: "dat vinden de andere kleuters wel niet eerlijk hoor!" Maar misschien is Louis wel de volgende die een pluim in de wacht sleept ?
En om af te sluiten was er poppenkast. De middelste en oudste kleuters mogen gaan kijken bij Hilde en Nathalie ( Tine, Tine, er was een heks in de poppenkast !) - de jongste kleuters komen kijken bij mij. Siebe bekijkt het wat vanop afstand, Merel wil vooral gewoon dicht in mijn buurt blijven...
Ziezo, de kop is eraf! Een nieuw schooljaar is goed gestart. Daar waar de kleuters de draad weer gewoon wilden oppikken, leken de mama's en papa's wat onwenniger Dus zwaaiden we ze uit en konden we zelfs al een beetje praatronde houden! Met al een bijhorend plan...Roos vertelde dat ze geshminkt was in Planckendael en dat shminken dat zagen de kleuters wel zitten! Lana en Sandy zorgden ervoor dat de klas gevuld werd met prinsessen, een clown, spiderman, een vampier... Yoni was dan weer in Frankrijk geweest en Briek wist hoe je goeiedag zegt in het Frans - we zeggen elkaar "BONJOUR" ! De eerste tekeningen voor de schriftjes werden gemaakt, symbooltjes gekozen, voor nieuwe kleuters gezorgd...we leren dat het niet leuk is als iemand je mee naar binnen wil trekken (al is het goed bedoeld!) We besluiten om het in de toekomst tegen de opvang te gaan zeggen. Die kan dan helpen als het niet lukt. Hoeken worden terug verkend, nieuwe posities afgetast,kastjes gekozen... En waar is Greet? Die komt op de gele dag. Even wennen voor iedereen. En tot slot zingen we met de hele school nog ons traditioneel startlied! Hoezo, het was maar een halve dag??
Vandaag kwamen een 9tal banaantjes al eens een kijkje nemen in de klas. Kastjes werden gekozen, tractors getest, pannenkoeken gebakken en verorberd, muziek gecomponeerd... Sommigen keken de kat nog wat uit de boom - anderen leken de draad gewoon weer op te pakken alsof de deur van de klas pas gisteren op slot ging...hun enthousiasme werkt aanstekelijk! Op naar 1 september