Noor had vandaag een bloemetje bij in de kring...maar oei...toen het haar beurt was om te vertellen, had ze er alle blaadjes afgeprutst...Celeste weet een oplossing: je kan een bloemetje tekenen en dan de blaadjes er terug op plakken. Zo gezegd, zo gedaan. Wenke vindt het resultaat wel mooi en gaat ook aan de slag. De echte bloemblaadjes zijn op maar ook daar vinden we een oplossing op. Kijk maar op de foto
Maxim heeft dan weer een dino mee. Hij wil graag weten welke dino het is. Samen met Briek en Sandy zoekt hij het antwoord op in het documentatiecentrum: het is een PTERANODON. Om te kunnen vliegen is het handig als je niet veel weegt. Daarom zijn de botten "hol" ipv "vol".
Briek heeft 2 olifantenknuffels bij: een papa en een kindje. We leren alweer een liedje bij! Neem maar eens een kijkje in onze gang. Daar worden ze allemaal opgehangen.
We vinden het lastig dat veel kleuters hun spullen vergeten in de praatronde. Zo moeten we telkens wachten als ze nog iets halen in de gang. We besluiten de afspraak aan de deur te hangen: "NIET VERGETEN: spullen in de bak". Lenka en Janne tekenen de spullen en stempelen de tekst. Tijdens de afsluitronde zoeken we er de letters van onze naam in. We klappen onze namen ook allemaal eens in stukjes. Die van Olivia is het langste. Zij heeft er 4! (o-li-vi-a) Dat is evenveel als de Pteranodon
Louis, Celeste en Wenke tekenen nog afspraken - Ziggy amuseert zich in de poppenkast met Yoni en Nyshan - er wordt druk geëxperimenteerd met de waterverf - Matteo bouwt een spokenpodium in het lokaaltje...Het borrelt en bruist van de ideeën bij de banaantjes... Op naar meer.
Ik neem de foto's van de shminksessie mee naar de kring: hé, waar sta ik? Omdat we vrijdag vergaten in het dagboek te tekenen, besluiten we de foto's in ons klasdagboek te plakken. Lenka helpt met knippen. Merel en Ziggy willen het ook eens proberen: snippers worden geknipt en geplakt. Gezellig zo aan de ronde tafel. We laten het dagboek op de tafel liggen - de foto's worden nog een hele dag druk bekeken.
Tuur had een piratenmuts op in de kring. Het podium in het lokaaltje wordt omgedraaid om een piratenboot te maken. Janne en Olivia hebben een anker-tattoo op hun arm. "Dat is om de boten vast te leggen" weet Louis. "Anders kunnen ze wegdrijven" En Briek vult aan: "er zijn ook zo banden naast een boot dat er geen krassen op komen"
Als Lana in de klas is, maken Nyshan, Yoni en Lenka de pannekoekjesdeeg klaar. Hij moet even rusten in de ijskast dus het bakken doen we in de namiddag als Sandy er ook is. "kijk, die boter beweegt" "ja, die is aan 't smelten" "pas maar op Tine dat je je vinger niet verbrand!" "hé zie, dat brubbelt" "ik wil ook eens kijken" "dat ruikt wel lekker" "amai, dat zijn kleine pannekoekjes" "ja, dat zijn poffertjes" "ik kan die allemaal alleen opeten!" Maar we verdelen ze eerlijk: iedereen kan er 2 proeven. We houden er ook opzij voor Greet, Roos, Ziggy en Wenke want zij waren niet in de klas.
Ook de kettingen blijven aanspreken. Er worden opnieuw parels gerold, andere geschilderd, nog andere worden samengevoegd tot een fonkelende ketting. Als het mama's en papa's tijd is, brengt de mama van Yoni een grote pompoen voor de klas. Benieuwd wat ze daar weer mee zullen bedenken!