Team Divitec Racing is tijdens de eerste race van de Dutch Supercar
Challenge op de Nürburgring als twaalfde geëindigd in de
Supersport 1-divisie. Jeroen Reijntjens ging als drieëntwintigste
van start, maar klom direct een aantal plaatsen op. Carlo Kuijer nam
het over bij de pitstop, en reed de race probleemloos uit.
"Bij de kwalificatie op zaterdag hebben we maar twee ronden kunnen
rijden, omdat de ramen besloegen. Daardoor was het zicht helemaal weg.
Dat probleem hebben we nu opgelost", aldus Reijntjens. De race op
dezelfde dag werd afgelast vanwege dichte mist. "Het liefste wil je een
race rijden, maar de veiligheid gaat natuurlijk voor."
De race op zondag werd verreden in prachtig zonnig weer. Reijntjens:
"De start verliep anders dan verwacht. Een aantal coureurs zat namelijk
nog te slapen, terwijl het licht al op groen stond. Daardoor ontstonden
er grote gaten, waardoor we niet konden profiteren van de slipstream.
Uiteindelijk mogen we tevreden zijn. De pitstop verliep zo goed als
vlekkeloos, en het is mooi dat we de race hebben uitgereden. Ik ben ook
erg blij met hoe Carlo het heeft gedaan.
Kuijer: "Ik ben niet geheel tevreden met de performance van de wagen,
want we hebben wat tekortkomingen opgemerkt. Qua vermogen komen we iets
te kort, maar qua wegligging zitten we er goed bij. Het is oplosbaar en
we hebben erop geanticipeerd. Het concept dat we nu hebben, is een
goede basis. Stapje voor stapje kruipen we richting onze concurrenten."
VALENCIA Na twee overzeese WTCC-weekenden, is het in mei tijd
voor het begin van de Europese campagne. In Valencia zullen velen
Spanjaarden en andere Europeanen hun helden komen aanmoedigen. Een mooi
podium voor een Spanjaard om zijn FIA WTCC debuut te maken.
Op achttien mei neemt Josè Manuel Pérez-Aicart, de SEAT
León Supercopa kampioen van 2007, voor het eerst deel aan het
WTCC op het Circuit Ricardo Tormo te Valencia. De 26-jarige Spanjaard
verschijnt met een SEAT León aan de start, die gerund wordt door
SUNRED engineering. Pérez-Aicart wordt hiermee de vierde
coureur, die zijn kunsten mag vertonen in het WTCC, na sterke
resultaten in de SEAT León Supercopa.
Tijdens de testdagen in Valencia, kreeg Pérez-Aicart alvast tijd
om aan de WTCC-bolide te wennen. Het was het beste geschenk dat
ik ooit gehad heb, vertelde Pérez Aicart. Ik kreeg
de kans om 45 ronden te rijden en daarin ontdekte ik dat de wagen
geweldig is. De test verliep perfect en ik hoop zoveel mogelijk te
genieten van de races, die ik ga rijden.
Riley en Flux winnen eerste officiële race Mosler Challenge
Afgelopen weekend werd op het Duitse circuit de Nürburgring de
eerste officiële race van de Mosler Challenge verreden. Uit de
gehele wereld waren prominente gasten aanwezig op het circuit in de
Eiffel, waaronder Mosler Automotive oprichter, Warren Mosler zelf. De
races van de Mosler Challenge maken dit seizoen deel uit van de Dutch
Supercar Challenge, waardoor deelnemers aan de Mosler Challenge voor
zowel hun eigen kampioenschap alsmede voor de DSC punten kunnen scoren.
Al in de vrije trainingen lieten de Mosler MT900Rs hun ware
potentie zien. In de GT-divisie van de Dutch Supercar Challenge konden
in de top vier maar liefst drie Moslers genoteerd worden, en was het
alleen Cor Euser in een Marcos LM600 die de bolides voor kon blijven.
De Engelsman Martin Short, eigenaar van Rollcentre Racing en bouwer van
de Mosler GT3, was met een tijd van 2.02.332 de snelste Mosler coureur,
voor het Engelse duo Ian Flux/Kevin Riley en het Duitse duo Harry
Mecke/Roland Rehfeld. Het drietal zat binnen een halve seconde van
elkaar, wat de gelijkheid van de Moslers nog maar eens onderstreept.
Voor Berry van Elk, dit seizoen voor het eerst onderweg met een Mosler
stond de vrije training vooral in het teken van de auto leren kennen.
Tijdens de eerste kennismaking op het voor hem zeer bekende circuit van
Zandvoort bleek hij al na 3 uur wennen toptijden te kunnen draaien.
Was het op vrijdag tijdens de vrije trainingen nog droog en zonnig, dit
weerbeeld veranderde op zaterdag tijdens de kwalificatie. Een dik pak
nevel was neergedaald op het Eiffel circuit, waaruit regelmatig regen
naar beneden druppelde. De Duitser Roland Rehfeld had voordeel van zijn
baankennis en kon zijn Mosler door zeer strak te sturen naar de eerste
plek in de GT-divisie van de Dutch Supercar Challenge en in de Mosler
Challenge. Tweede in de Mosler Challenge werd het Engelse duo Riley en
Flux, voor Martin Short en de gebroeders Garry en Michael Woodcock.
Berry van Elk kende zware pech tijdens de kwalificatie. Tijdens zijn
eerste snelle ronde liep er een wielmoer van zijn linker voorwiel
waardoor het wiel loskwam en een eigen leven begon te leiden. Hierdoor
werd zijn Mosler onbestuurbaar en eindigde zijn kwalificatie langs de
baan, gelukkig zonder enige schade.
Teleurstelling was er zaterdagmiddag bij de coureurs, teams en gasten
van de Mosler Challenge. Door de hevige mist werd besloten om de eerste
wedstrijd van de DSC af te gelasten, waardoor ook de race van de Mosler
Challenge niet doorging. Op de zondag was het smiddags echter
schitterend weer en kon de allereerste race van de Mosler Challenge
doorgang vinden. Na een sterke race was het uiteindelijk het Engelse
duo Riley/Flux die de overwinning pakten in de Mosler Challenge, voor
het duo Harry Mecke/Roland Rehfeld en Martin Short. Berry van Elk reed
ook een zeer goede race, want gestart vanaf een laatste plaats wist hij
in een startveld van 42 deelnemers op te rukken naar een 18e plaats.
In totaal deden er vijf Moslers mee aan de eerste race van de Mosler
Challenge. Hierbij ontbreken nog twee Moslers van Go To One Racing, die
in verband met verplichtingen meededen aan de eerste race van het FIA
GT kampioenschap op het Engelse circuit van Silverstone. Daarnaast
wordt er momenteel in de Mosler fabriek in St. Ives hard gewerkt aan
zeven nieuwe Moslers in GT3 specificatie. De belangstelling voor de
Mosler Challenge is uitermate groot, en de verwachting is dan ook dat
de klasse later dit seizoen meer dan tien vaste deelnemers heeft.
De opzet van Mosler Europe lijkt dus geslaagd, de eerste aanzet voor
een zelfstandige klasse in 2009 is gegeven en de interesse voor de
Mosler MT900 onder teams, rijders en autosportfans is groot.
Golden Motors voegt zich bij WTCC-veld in Valencia
VALENCIA Golden Motors Honda Dealer Team bereidt zich voor op
het begin van hun FIA WTCC campagne. Het Russische toerwagenteam
verschijnt in Valencia voor het eerst van het jaar aan de start van een
WTCC-evenement met twee Honda Accord Euro R wagens. Deze bolides zijn
gemaakt door JAS Motorsport en worden gerund door het Estse Artman
Racing.
Achter het stuur van de Japanse machines zullen Alexander Lvov en
Andrey Smetsky plaatsnemen. Deze coureurs werden respectievelijk eerste
en tweede in het Russische toerwagen kampioenschap. In de WTCC zijn zij
geen onbekende, aangezien zij vorig jaar ook al in Anderstorp van de
partij waren.
Naast de race in Valencia, neemt het team ook deel aan de
WTCC-weekenden in Brno, Oschersleben, Anderstorp en Monza. Verder
verschijnt het team ook aan de start van de European Touring Car Cup.
Anders Krohn heeft afgelopen weekend zijn eerste race verreden in het
US Formula 2000 kampioenschap en direct zijn visitekaartje afgegeven.
Krohn, die in 2007 een succesvol autosport seizoen in de Nederlandse
Formule Ford kende, pakte de overwinning in beide races op Virginia
International Raceway. Het kon niet beter! We hebben er keihard
voor geknokt en dat resulteerde in deze twee overwinningen tijdens mijn
eerste F2000 weekend. Het geeft een heerlijk gevoel om hier te
vertrekken met de leiding in het kampioenschap, zei Anders Krohn
kort na de finish van race 2.
Tijdens het weekend waren er maar liefst 44 inschrijvingen voor de
race. Bij de volgende race schijnen er nog meer rijders aan het vertrek
te komen. Krohn komt uit voor het Van Diemen fabrieksteam
Andersen Racing. Een team wat tevens actief is in de Indy
lights en samen met Rahal Letterman een team runt in de Indycar.
De kwalificatie voor race 1 verliep aardig volgens plan. De snelle Noor
plaatste zijn auto op de tweede positie voor de eerste race. We
hadden de auto opgezet, gebaseerd op de trainingen van vrijdag, maar
helaas door de neerslag van afgelopen nacht was de baan iets
verschillend, waardoor er iets teveel overstuur in de auto zat,
verklaarde Anders.
Race 1 begon met een flitsende start. Krohn pakte gelijk de leiding in
de eerste bocht. Al na één ronde kwam de safety-car op de
baan omdat er achterin het veld een crash was gebeurd. Bij de herstart
hield Anders de leiding. Hij wist snel een gat te slaan van twee
seconden op zijn concurrenten en behield zijn positie tot aan de vlag.
Dit was absoluut groots. De start was de sleutel tot deze
overwinning. Nadat ik een gat sloeg kon ik de race controleren. Het is
een fantastisch gevoel om mijn eerste race hier in Amerika te
winnen., aldus een very happy Krohn.
De kwalificatie voor race 2 ging een stuk beter dan race 1. Ondanks de
vele rode vlaggen was hij in staat om één superronde te
rijden, die goed genoeg was voor de pole en drie extra punten.
Ik ben heel gelukkig met de set-up van mijn auto. Dit geeft weer
extra vertrouwen voor race vanmiddag, meldde een tevreden Krohn.
In Race 2 pakte hij gelijk weer de leiding om deze vervolgens niet meer
af te staan. Het bleek een hard gevecht. Hij moest de hele race op zijn
limiet rijden om zijn concurrenten te weren.
In de eindfase van de race vroeg zijn spotter om een rondje op 110% te
gaan om de snelste raceronde te pakken. Dit lukte, zodat dit twee extra
punten opleverden.Wat een fantastisch weekend. Mijn eerste race
hier en om dan weg te lopen met twee overwinningen is enorm. De laatste
race was mijn auto meer dan geweldig.
Anders Krohn gaat als leider van het US formula 2000 kampioenschap op
weg naar het volgende evenement te Road Atlanta op 10 mei. Samen met
zijn team richt hij alle aandacht op de ontwikkeling van de auto.
Road Atlanta is een uitdagend circuit en we zullen er alles aan
moeten doen om onze voorsprong te behouden en uit te bouwen,
aldus Anders Krohn.
De eerste van in totaal acht raceweekenden in de Dutch Supercar
Challenge werd gekenmerkt door slecht weer. Zo kletterde tijdens de
kwalificatie de regen naar beneden en ging de eerste van in totaal twee
geplande manches niet door vanwege hardnekkige mist die in de Duitse
Eiffel hing. ,,Het was natuurlijk jammer dat we maar één
wedstrijd hebben gereden, vertelt Arjan van der Zwaan,
die ook dit jaar weer met Ardi van der Hoek een racekoppel vormt.
,,Maar we zijn goed met de omstandigheden omgegaan en hebben een goed
resultaat neergezet.
Tijdens de kwalificatie zat Arjan van der Zwaan achter het stuur van de
DTM Audi TT-R van Brinkmann Motorsport. ,,Hoewel ik na de lange
winterstop pas voor het eerst weer in de auto zat én de baan nat
was, voelde ik me prima thuis, meent Arjan. ,,Het enige
probleem was dat de zekering van de blower er steeds uitsprong. En een
blower heb je hard nodig als je in de regen rijdt met beslagen ramen.
Dus moest ik continu met één hand de zekering in de
blower vasthouden en met één hand sturen. Ondanks dit
probleempje kwalificeerde ik me in onze GT-klasse toch als
tweede.
Op zaterdag is de GT-wedstrijd afgelast vanwege mist. ,,We hebben drie
rondjes achter de safety car gereden, waarna terecht besloten is te
stoppen. De baanposten konden elkaar niet eens zien, dus het was te
gevaarlijk, stelt Arjan. ,,Gelukkig konden we wel op
zondag racen. Ik nam de start voor mijn rekening en werd bij het
gedrang in de eerste bocht aangetikt. Daardoor viel ik terug naar plek
zeven. Vervolgens kon ik me opwerken naar de derde plaats op ongeveer
vijf seconden van koploper Cor Euser. Vervolgens heeft Ardi van der
Hoek het stuur overgenomen en passeerde hij Meindert van Buuren. Ardi
heeft nog aangedrongen om Euser te passeren, maar dat lukte helaas net
niet meer. Maar met een tweede plaats zijn we het seizoen goed
begonnen. Bovendien hadden Ardi en ik de snelste raceronde, dus dat
levert nog een bonuspunt op.
Robert van der Zwaan kende een goede terugkeer in de racerij. De broer
van Arjan had aanvankelijk pech dat zijn partner Elmar Grimm tijdens de
kwalificatie te kampen kreeg met versnellingsbakproblemen, waardoor het
tweede team van Brinkmann Motorsport slechts als 17de startte. Maar
tijdens de race werkte het nieuwe duo Van der Zwaan/Grimm zich netjes
naar voren. Met uiteindelijk een vijfde plaats als beloning. ,,Robert
heeft twee jaar niet geracet, maar pakte het snel weer
op, had Arjan gezien. ,,Binnen de kortste keren reed
Robert rondjes van 2 minuut 5; dat is prima.
De broers Van der Zwaan kijken dan ook vol vertrouwen uit naar het
komende raceweekend. De volgende twee races worden 1 juni verreden op
het fraaie Belgische circuit van Spa-Francorchamps. ,,Hopelijk kunnen
we in de tussentijd nog een keer testen, vertelt Arjan.
,,Want op Spa heb je veel lange, rechte stukken en dan krijgen we het
zwaar tegen de LM600 van Cor Euser en de snelle V8 Stars. Wij
moeten het vooral van de bochtensnelheid en het sterke remvermogen
hebben, dus nog een keer testen voor Spa zou goed zijn.
De Dutch Supercar Challenge zal dit jaar veel op tv zijn. Komende
zondag (27 april) is de eerste van in totaal 31 uitzendingen die dit
jaar door SBS 6 worden uitgezonden. Vanaf 11.30 uur is de GT-race met
de broers Van der Zwaan op de Nürburgring te zien.
Nick van der Valk zal samen met Erol Ertan deelnemen aan de Dutch Supercar Callenge in de Supersport 1 klasse. Zij besturen samen één van de drie Meganes van Carwold Motorsport. Van der Valk reed voorheen in de karting en deed dat met CRG in de Rotax Max klasse, alvorens over te stappen naar de autosport.
Donderdag 10 april vond de internationale testdag op circuit Zolder plaats, waar Nick van der Valk kennis maakte met de Mégane. Ondanks dat hij slechts negen ronden kon rijden door een lekke hydraulische leiding, was hij erg tevreden. Van der Valk kijkt dan ook uit naar zijn eerste race op Spa-Francorchamps: Ik kon snel aan de auto wennen, en het gevoel werd met de ronde beter, heel anders dan een BMW of een Porsche waar ik voorheen in gereden heb, liet Van der Valk weten.
Nick van der Valk heeft op het moment het budget voor vijf races rond. Hij heeft dit seizoen weer ondersteuning van zijn hoofdsponsor Kolibrie Horeca Payrolling. Nick van der Valk probeert nog voor twee races budget te vinden. Hoofdsponsor Kolibrie heeft tijdens de evenementen vele genodigden om Van der Valk en Ertan aan te moedigen.
SILVERSTONE Op het circuit van Silverstone heeft Xavier Maassen zijn debuut in het FIA GT-kampioenschap gemaakt. Maassen komt het volledige seizoen in een Corvette C6.R van het Belgische Selleslagh Racing Team uit en dat aan de zijde van de meervoudig Franse ex-wereldkampioen GT Christophe Bouchut. Xavier Maassen verraste tijdens zijn debuut vriend en vijand en reed een prachtige stint om uiteindelijk op een sterke vierde plek te eindigen.
Het FIA-GT kampioenschap telt dit seizoen tien races en wordt op uitzondering van Boekarest en Spa (24u) telkens volgens hetzelfde principe verreden. Op zaterdag vinden twee vrije testsessies van 80 minuten plaats, waarna een korte kwalificatie van 20 minuten de startorde bepaalt. Xavier Maassen: De vrije sessies bepalen dan wel niet de startorde, maar zijn van levensbelang om de Corvette in perfecte omstandigheden op de race voor te bereiden.
Het team van Patrick Selleslagh gaf Xavier dan ook de kans om zich op de race voor te bereiden en zeer belangrijk, het tracé te leren kennen. Maassen: Ik heb hier op het F1-circuit nog nooit gereden en elke omloop vergt toch een zekere gewenning. Het bijzondere aan Silverstone is dat de omloop vrij vlak is en sommige bochten eigenlijk blind zijn. Dat vraagt wat extra tijd om echt voluit te gaan. Bovendien zijn de weersomstandigheden al heel het weekend wisselend, wat nog een extra uitdaging voor de rijder vormt.
Rond de klok van negen vertrokken de 31 FIA GTs voor hun eerste sessie van 80 minuten en die eindigde voor Xavier Maassen op plaats zes, op anderhalve seconde van de snelste GT. Met de data die we tijdens de eerste sessie vergaard hebben, zoeken we dan naar een oplossing voor eventuele problemen of verbeteringen. En de samenspraak tussen team en coureur is dan heel belangrijk. Om half twaalf moesten we voor sessie twee de piste op en eindigden Christophe en ik tweede, voor wagens die we s morgens nog voor dienden te laten, liet Maassen weten.
Tijdens de kwalificatie strandde het duo Bouchut-Maassen op een zeer knappe twee plek, amper acht honderdsten achter de poleman Marcel Fässler.
RACE:
Christophe Bouchut nam een sterke start en Xavier Maassen kreeg even over halfweg de wagen in handen. Maassen: Ik kwam in een groep van acht wagens terecht, op een opdrogende piste op slicks, op een omloop die ik niet kende. Ik reed onmiddellijk een strak ritme, klom naar P2 op en vervolgens heb ik met Sharp een duel op het scherp van de snee om P2 gevoerd. Een late safety-car gooide roet in het eten van onze race naar het podium. Op dat ogenblik kreeg ik over de radio P3 en vlak achter je liggen nog vijf wagens binnen drie seconden en dan weet je het wel. De verschillen werden door deze late safety-car helemaal weggevlakt en vanaf dan tot het einde was het echt cupracen. Enkel de superieure Maserati MC12 kwam er dan nog over, maar ik hield wel Gollin achter me om als eerste Corvette te finishen! Ik heb gereden voor wat ik waard ben en ben enorm gelukkig.
Teammanager Patrick Selleslagh was in de wolken met zijn team en in het bijzonder met het debuut van Xavier. Patrick Selleslagh: Ik kan me dit debuut niet mooier voorstellen, en ja critici zullen misschien zeggen dat een podium nog mooier is, maar voor mij is dit een zege waard. Iedereen heeft zich 100% gegeven en wat Xavier gedaan heeft verdient echt een enorme waardering."
FIA-GT3: Dubbelslag voor Matech in eerste races van het seizoen
Naast de openingsrace van de FIA-GT was er ook de start van het nieuwe FIA-GT3 seizoen, dat aan haar derde jaargang begint. Het werd een topweekend voor het Zwitserse Matech Racing, en vooral voor het duo Thomas Mutsch en Ian Khan, die beide races wonnen.
Na een zeer goede strategie in de eerste race kwam de Matech Ford GT als eerste de streep over, zo'n drie seconden voor de Porsche 997 GT3 Cup S van de Belg David Loix en de snelle fin Mikael Forsten. De Aston Martin DBRS9 van Giraudi/Zani vervolledigde het podium.
De Oostenrijker Dominik Kraihamer finishte achttiende met de S-Berg Lamborghini Gallardo. Dennis Retera en Marius Ritskes behaalden een twintigste plek in hun Lamborghini Gallardo, net voor de Ford Mustang van Eric de Doncker. Rudi Penders en Franz Lamot finishten nog één plaatsje lager in hun Porsche 997 GT3 Cup S.
De andere Belgen en Nederlanders aan de start verliep het minder vlekkeloos. Ron Marchal kwam niet weg bij de start met zijn Ford Mustang en ook Stéphane Lémeret moest al na één ronde opgeven in de Gravity Racing Ascari KZ1R. De Mühlner Porsche 997 GT3 Cup S van Tom Cloet en Tim Bergmeister hield het iets langer uit, zeven ronden om precies te zijn.
Race 2 begon meteen chaotisch en zou ook de hele race lang chaotisch blijven. Ex F1-coureur Jacques Laffite in de Morgan en de Aston Martin DBRS9 van Accary/Mena gingen nog vóór de eerste bocht van de baan en de Aston raakte daarbij erg zwaar beschadigd.
Thomas Mutsch en Ian Khan kwamen niet meer in de problemen en reden richting overwinning. Tweede, op ongeveer twee seconden, werd de kampioenenauto van vorig jaar: de Corvette van Arnaud Peyroles en James Ruffier. David Loix en Mikael Forsten reden opnieuw een ijzersterke race en werden derde.
De Belgen en Nederlanders deden het heel wat beter in deze race. Stéphane Lémeret finishte samen met Michael Greengalgh als tiende in de Gravity Ascari. Tom Cloet eindigde vijftiende in zijn Porsche, net voor de Ascari van Erik Zwart. Rudi Penders en Franz Lamot waren iets verder op de achttiende plek te vinden. Scott Maxwell en Eric de Doncker finishten 24e in hun Ford Mustang, nadat er twee minuten werden toegevoegd aan hun race-tijd wegens het niet inlassen van een stop & go. Marius Ritskes en Dennis Retera eindigden als 27e in hun Lamborghini Gallardo.
Voor Ron Marchal werd het een tweede opgave in twee races, de Nederlander zag op indrukwekkende wijze de Ford-motor van zijn Mustang in rook opgaan.
Henk Thuis heeft gisteren op de Duitse Nürburgring een prachtige zege geboekt in de Dutch Supercar Challenge. Gestart vanuit het achterveld racete Mister Intrax naar de winst in de Supersport I-klasse. ,,De nieuwe auto en het team waren beide briljant, aldus een blije Henk Thuis, die overigens zaterdag de eerste race zag worden afgelast wegens dichte mist.
Vorig jaar eindigde Henk Thuis als vierde in het eindklassement van de Supersport I. Hij reed destijds met een BMW GTR V8. ,,In 2007 heb ik veel geleerd. Ik begrijp nu hoe het Supercar-spelletje gespeeld wordt, vertelt Henk. ,,Als je die opgedane ervaring koppelt aan de kracht van mijn nieuwe wagen, een Porsche 997 GT3, dan maak ik zeker kans op het kampioenschap.
Kwalificatie Die mogelijkheid om voor de titel te gaan, leek tijdens de kwalificatie nog ver weg. ,,Ik had namelijk wat technische problemen, legt Henk uit. ,,Door vibraties in de wagen moest ik de Porsche na drie ronden noodgedwongen aan de kant zetten. Gevolg was dat ik vanaf plek 26 moest starten, terwijl andere Supersport 1-rijders als Duncan Huisman (pole-position) en het duo De Vries/Dijkstra (tweede) vooraan konden beginnen. Als je dan ook nog bedenkt dat de race slechts veertig in plaats van de geplande zestig minuten zou duren, leek ik te weinig tijd te hebben om echt naar voren te kunnen rijden.
Goede wagen én tactiek Henk Thuis had voor de race van zijn Intrax-team echter een prima geprepareerde bolide meegekregen én een goede tactiek uitgestippeld. ,,Ik wilde de eerste helft van de race goed mijn banden sparen, waardoor ik in de tweede helft van de race nog genoeg rubber zou overhebben, legt hij uit. Die insteek werkte uitstekend. Thuis werkte zich gestaag op naar voren. ,,Bovendien had ik het geluk dat de snelle Duncan Huisman een lekke band kreeg.
Spannende slotfase In de slotfase kreeg de inmiddels op de tweede plaats liggende Henk Thuis koploper Siebrand Dijkstra in het vizier. ,,Tijdens onze strijd was er helaas nog een achterblijver die het leuk vond om met ons mee te racen, hetgeen behoorlijk hinderlijk was. Toch kon ik vlak voor de finish Dijkstra nog inhalen. Hij liet een minimaal gaatje, waarna ik er net langs kon. Er was tijdens die inhaalactie een lichte touché, maar er is geen schade berokkend.
Mooie zege Henk Thuis was uiteraard dolblij met zijn even mooie als onverwachte zege. Na afloop deelde de winnaar de nodige complimenten uit. ,,Ik moet zeggen dat Dunlop echt fantastische banden heeft afgeleverd, vertelt Henk. ,,Maar ook het remsysteem van Pagid, alsmede de Oakley Design Performance Parts, werkte prima. Maar bovenal heeft mijn team van Intrax echt super werk geleverd. Want niet alleen ik had een perfecte auto om te rijden. Ook het achter mij als tweede gefinishte duo De Vries/Dijkstra én Cor Euser die de GT-wedstrijd won hebben een door Intrax geprepareerde wagen. Naast de sportieve zege, was het dus ook uit zakelijk oogpunt een prima dag op de Nürburgring, aldus een zeer tevreden Henk Thuis.
Afgelopen weekend ontwaakte het DSC kampioenschap uit zijn winterslaap. Het was een traag ontwaken, want het onvoorspelbare weer in de Eifel liet zich weer eens zien. Plaatselijk mist vertelde de Duitse radio en dat was het dan ook. Heel plaatselijk! Op zondagochtend was het zicht niet meer dan vijftig meter en gonsde het van de geruchten dat de races geen doorgang konden vinden. , De zaterdagmiddag ervoor was de race ook al stilgelegd vanwege mist, na drie ronden achter de pace car gereden te hebben. Maar het kwam toch nog goed. Omstreeks twaalf uur brak de zon door en kon de grote DSC-seizoensopening van start gaan op de Nurburgring.
Reikhalzend werd er naar uitgekeken, want een dergelijk veld was nog niet eerder vertoond. Het kampioensteam 2007 van Olly Brinkmann was weer present met twee Audis TT, Cor Euser nam zijn kleurrijke pk-monster de Marcos LM 600 mee en de grote vraag was hoe de Moslers zich zouden gedragen ten opzichte van de andere toppers. En verder waren er nog een aantal nieuwe, prominente coureurs aanwezig: Duncan Huisman, Nicky Pastorelli, Martin Short en Ian Flux. Erg veel potentie, waarbij men ook uitkeek naar de verrichtingen van het Kroymans-team. Met maar liefst drie Aston Martins reisde men af naar de Eifel!
Debuut voor de Kroymans-Aston Martin op de Nurburgring: snelheid komt eraan!
Eindelijk van start s Middags om drie uur ging de GT en Supersport1-divisie van start en werden alle vragen beantwoord. De Duitse Mosler MT 900 GT3 van Harry Mecke nam de kop, maar verremde zich al in de eerste bocht. Duncan Huisman (Porsche 997 GT3) nam het stokje over, met in zijn kielzog de Marcos van Cor Euser. Nicky Pastorelli ging er vervolgens even voor zitten en passeerde met zijn V8 Star eerst Euser en daarna Huisman. Maar het raceverloop werd bepaald geen optocht. Vanaf zijn vierde startplaats kwam Arjan van der Zwaan met de Brinkmann-Audi TT in zijn raceritme en reed hij gewoon naar voren.
Pitstops Dat de pitstops vaak een beslissende rol vervullen is bekend, maar ook nu werd dat weer bewezen. Vanwege een slimme timing van zijn stop nam Cor Euser de leiding over van Meindert van Buuren, de teamgenoot van Nicky Pastorelli. En in de Audi TT had inmiddels Ardi van der Hoek het stuur overgenomen van Arjan van der Zwaan. Ook Ardi gaf flink gas! Hij bewees een waardig DSC kampioen te zijn met zijn snellere rondetijden dan van Cor Euser. Ardi wist Meindert van Buuren te passeren en ging op jacht naar de kop, naar Cor Euser. Zijn inspanning bracht hem in de staart van de Marcos. Er ontspon zich een fraai slipstream gevecht, maar passeren was er toch niet bij. De ervaren coureur uit Herpen bleef op de eerste plaats en kon op het podium zijn bekende vreugdesprong maken.
Meer vuurwerk Een ander ervaren team kwam als derde over de eindstreep. Ian Flux en Kevin Riley stuurden hun rood-grijze Mosler een beetje geruisloos naar de derde plaats. Flux werd vorig jaar op Silverstone al eens tweede in een DSC-race en wil dit jaar, vanwege de Mosler Challenge, aan alle DSC-races deelnemen. Voor de Vipers is het nog even werken geblazen. De gele Etec Viper van De Graaff-Ribbens reed naar een zevende plaats, na in een fel gevecht te zijn gewikkeld met de tweede Audi TT van Brinkmann. De monteurs van Jan Lammers, die nu de technische begeleiding voor hun rekening nemen, hadden erg veel werk verzet om aan de juiste afstelgegevens te komen. Robert de Graaff was dus niet ontevreden, maar als je de rondetijden van 2008 en 2007 vergelijkt, blijkt overduidelijk dat het veld veel competatiever is geworden.
Steentje De zwart-witte Rudolph-Viper van Roger Grouwels was vanwege de korte voorbereiding tot de achterhoede veroordeeld. Daar komt ongetwijfeld nog meer vuurwerk van dit jaar, evenals van de Aston Martin Vantage. Marcel Norbart wist als zevende in de Supersport divisie te finishen, Kees Kreijne moest opgeven met een steentje door de aandrijfriem en Wilfred Herder werd gewoon van de baan gereden. Norbart: We moeten zo snel mogelijk van het mooiste meisje van de klas veranderen in ook de slimste en snelste. De auto is door Pro Drive twee maanden later aan Kroymans geleverd vanwege de vele aanpassingen en ten opzichte van de Porsches zijn we nog te zwaar. Dat gaat beslist veranderen het komende jaar en kunnen we onze partij straks meeblazen!
Bloedmooi Dat gaat ook Rene Snel. Met zijn bloedmooie oranje Porsche Twin Turbo startte hij vanaf de veertiende startplaats. De start verliep een beetje knullig, de pace car verloor de aansluiting met het veld, maar Rene reed naar een zesde plaats. Vervolgens speelden de koeling-problemen van de vrijdag training weer op en moest hij opgeven. Een beetje huiswerk voor zijn zoon, die de auto bouwde.
Fel gevecht in de eindfase tussen Rob van der Zwaan (Audi TT) en Robert van der Graaff (Viper)
Compact Elmar Grimm, met de tweede Audi TT van Brinkmann Motorsport, werd zesde. Rob van der Zwaan (broer van Arjan) is zijn nieuwe teamgenoot, die na twee jaar afwezigheid weer de racehandschoen gaat oppakken. Erg fraai was hun gevecht met de gele Etec-Viper, die ze uiteindelijk op de finish voorbleven. In de paddock was de nieuwe BMW 140GTR van Peter van der Kolk al te bewonderen, maar ermee rijden kon nog niet. Vanwege veel meer koppel verwacht Peter ermee vijf seconden sneller te zijn dan met zijn huidige Compact, die op de Nurburgring weer van stal werd gehaald.
Vijf Exiges In de Sport Divisie was de aanwezigheid opmerkelijk van Van der Kooi. De enthousiaste Lotus-importeur uit Lochem, kwam met vijf Exiges naar Duitsland, maar ziet vanwege zijn gewicht en wendbaarheid een circuit als Zandvoort meer zitten voor zijn Lotus Exige Cup 255. Een mooi initiatief!
Een Mosler even de weg kwijt.... vanwege de aanstormende koplopers?
Hooggespannen verwachtingen Op de Nurburgring werd bewezen dat de hooggespannen verwachtingen voor 2008, gaan worden waargemaakt. De uitgekiende overwinning van Cor Euser, de goed presterende Audis TT, nieuwe coureurs van naam en een uitbreiding van het aantal deelnemende merken (Mosler, Lotus) tonen aan de dat de Dutch Supercar Challenge van Dick van Elk een geweldig seizoen tegemoet gaat!
Cor Euser is de eerste winnaar in de GT-divisie van 2008, met links naast hem Ardi van der Hoek en Arjan van der Zwaan op een tweede positie en rechts naast hem Kevin Riley op de derde plaats.
De 26-jarige Danica Patrick heeft op de oval van Motegi in Japan autosportgeschiedenis geschreven. De Amerikaanse deed namelijk iets waarvan men in de Formule l al jaren droomt, nl. het winnen van een wedstrijd in een top eenzittercategorie. Voor het eerst in de autosportgeschiedenis was een jongedame in een top monopostoklasse alle heren te slim af.
Danica de trotse eerste vrouwelijke winnares van een Indycar-wedstrijd ooit
Danica Patrick eerste vrouwelijke Indycar-winnares Of Danica Patrick een lans gebroken heeft voor nog meer competitieve dames op het hoogste niveau van de autosport moet de toekomst uitwijzen. Vele voorgangsters in de F1, Champcar-en Indycar is het namelijk niet echt gelukt door te breken of een wedstrijd te winnen. De Andretti Green rijdster deed op het Japanse Motegi datgene waar vele van haar collegas en (vrouwelijke) fans op hoopten, het winnen in een top eenzitterklasse. Enkele jaren geleden kwam de Amerikaanse al dichtbij een overwinning in de Indy 500.
Tactische laatste stop Een uitgekiende brandstofstrategie van Andretti Green Racing bracht Patrick in de slotfase aan de leiding. De Andretti Green rijdster had haar laatste stop in de 148e ronde gemaakt. Met nog 5 en 4 ronden te gaan maakten Scott Dixon, Dan Wheldon en Tony Kanaan hun laatste stops. Dixon moest in de slotfase de leiding prijsgeven voor een snelle splash en dash stop. Scott Dixon: Ik reed veel ronden aan de leiding maar kwam eenvoudig te kort. Doordat de leiders in de 199e ronde naar binnen gingen rukte Danica op naar de tweede plek. Met nog amper drie ronden te gaan ging Danica aan pole-sitter Helio Castroneves voorbij. Castroneves: Ik begon brandstof te sparen en toen Danica aan mij voorbijging realiseerde ik me dat zij de leiding had overgenomen. Zij deed passeerde me op een erg faire wijze en dit laat toch wel zien hoe competitief onze serie is. Danica Patrick: Ik wist dat hij degene was die ik moest verslaan . Ik besloot om niet de fout te maken om alleen maar voor de punten te gaan. Voor Danica Patrick was het haar 50e start in een Indycar-wedstrijd.
Groepsfoto van het team van Andretti Green met winnares Danica in Japan
Uitgesteld Vanwege de slechte weersomstandigheden moest de wedstrijd op Motegi een dag worden uitgesteld. Koude temperaturen en banden zorgden er voor dat Marco Andretti evenals Marty Roth en Victor Meira in de muur verdween. Ryan Briscoe heeft bij Team Penske nog niet kunnen imponeren. In drie achtereenvolgende races raakte de Penske-coureur de muur. In Motegi had hij geluk, hij eindigde als negende. Doordat de allerlaatste Champcarwedstrijd in Long Beach plaatsvond verschenen er in Motegi 18 autos aan de start.
UITSLAG 1. Danica Patrick Dallara Honda 200 ronden 2. Helio Castroneves Dallara Honda 200 ronden 3. Scot Dixon Dallara Honda 200 ronden 4. Dan Wheldon Dallara Honda 200 ronden 5. Tony Kanaan Dallara Honda 200 ronden 6. Ed Carpenter Dallara Honda 200 ronden 7.Ryan Hunter Reay Dallara Honda 200 ronden 8. Darren Manning Dallara Honda 199 ronden 9. Ryan Briscoe Dallara Honda 199 ronden 10.Townsend Bell Dallara Honda 199 ronden
Audi heeft in haar 25e ALMS start op Long Beach een fraaie dubbeloverwinning behaald. Binnen een week behaalde de combinatie Lucas Luhr/Marco Werner hun tweede ALMS-zege en gaan nu aan de leiding in de stand van het kampioenschap.
15e zege voor Audi in de ALMS-series met de R10 TDI in 25 starts
Dubbelzege in 25e ALMS-start Vanaf een zesde startplek wist Lucas Luhr zich al snel naar de vierde plek op te werken. Na de verplichte pitstop nam Marco Werner de R10 TDI over. Na deze stop viel Werner zelfs naar de negende plek terug. De Penske Porsche RS Spyder van Romain Dumas gaf de toon aan. Pas in de 57e ronde van de 71 ronden tellende wedstrijd ging Marco Werner aan Dumas voorbij en pakte de leiding. Na een derde en laatste safetycarfase tussen de 58e en 60e ronde ging Marco Werner eveneens aan de Fransman voorbij en pakte de tweede plek. In 25 races heeft de Audi R10 TDI maar liefst 15 races gewonnen, zelfs op circuits waarvoor de auto eigenlijk nooit is ontwikkeld. De combinatie Brabham/Sharp/Johansson pakte de derde plaats, en behaalde daarmee voor Honda op het prestigieuze Long Beach de LMP2 zege. Voor Honda de eerste LMP2 zege sinds lange tijd. Lucas Luhr: Het was een fantastische wedstrijd, op het einde kon ik het op de monitor eigenlijk niet meer aanzien en heb me maar omgedraaid. Marco heeft fantastisch gereden. Omdat Marco en ik met maag en darmklachten kampten voelde deze overwinning nog beter aan. Marco Werner: Een fantastische race voor Audi zeker in vergelijking tot het resultaat van 2007. Dat is hetgeen wat wij wilden, maar zeker niet verwacht hadden. Direct na de kwalificatie wisten wij dat het moeilijk zou worden. Dankzij de TDI power konden wij toch een laten zien hoe sterk we zijn, maar we hebben elke positie op het circuit moeten veroveren.
Eindelijk een LMP2-overwinning voor Honda in Long Beach
UITSLAG 1. Luhr/Werner (Audi R10 TDI), 71 Runden in 1:40.37,791 2. Biela/Pirro (Audi R10 TDI) + 1,964 Sec. 3. Brabham/Sharp/Johansson (Acura/Honda) + 3,786 Sec. 4. Dumas/Bernhard (Porsche) + 4,822 Sec. 5. Maassen/Long (Porsche) + 5,440 Sec. 6. Herta/Fittipaldi (Acura/Honda) + 15,252 Sec. 7. Franchitti/Leitzinger (Porsche) + 19,212 Sec. 8. Fernandez/Diaz (Acura/Honda) + 19,780 Sec. 9. Smith/Dyson (Porsche) + 20,517 Sec 10. Devlin/Bonilla (Lola) - 1 Rd.
Een vreemd weekend verreden in typisch Britse weersomstandigheden, zo kan de seizoensopener van het FIA GT kampioenschap 2008 omschreven worden. Regen, mist, kille wind, het was allemaal aanwezig op het circuit van Silverstone dit weekend.
De twee uurs race werd gestart in de mist en regen. Door de hoge luchtvochtigheid en de lage temperaturen wou de baan niet opdrogen. Zowat iedereen ging van start met regenbanden. De weersomstandigheden na de start verbeterden zodat strategische bandenkeuzes voor de teams cruciaal werden. Wanneer moest de keuze worden gemaakt om op regenbanden te blijven of te kiezen voor intermediates of slicks. Een safety car periode zorgde in de slotfase nog voor close racing waarin de top acht in de laatste zes ronden binnen acht seconden van elkaar reden. Gigawave Motorsports Philipp Peter pakte na de herstart de leiding, maar het was Ryan Sharp, in de Jetalliance Aston Martin DBR9, die de koppositie overpakte en nog flink onder druk kwam van de Maserati van Bertolini/Bartels.
Simonsen en Peter werden derde, voor de SRT Corvette van Bouchut en Xavier Maassen en Mike Hezemans en Gollin met de Phoenix Racing Corvette. Peter Kox werd op 1 ronde achterstand tiende met de Lamborghini Murcielago.
In GT2 won AF Corse met Toni Vilander en Gianmaria Bruni, in hun Ferrari 430 GT2. Het debuterende team van CR Scuderia (Ferrari 430 GT2) pakte hun eerste podium met de rijders Andrew Kirkaldy en Rob Bell. De derde podiumplaats was voor Paolo Ruberti and Matteo Malucelli (Ferrari 430 GT2).
Jos Menten had de nodige problemen tijden het weekend. De auto mist grip en dat betaalt zich cash uit. Net zoals de andere Saleens missen we ook topspeed. Op de rechte lijn bedraagt het verschil ongeveer 10 km/u, waardoor we niet echt competitief voor de dag kunnen komen, aldus Jos Menten. De coureur uit Haelen kon na de start een aantal plaatsen goed maken, alvorens het stuur over te laten aan teamgenoot Piccini: Het ging goed, tot de baan begon op te drogen. Met mijn regenbanden werd het moeilijk om goede tijden te klokken. Geen enkele Saleen was hier in staat om te strijden voor een goede klassering. We finishen als tweedebeste Saleen op en dertiende plaats. Hopelijk gaat het in Monza beter, alhoewel ik opnieuw vrees voor het gebrek aan topsnelheid, blikt Menten terug op zijn eerste race bij RBImmo.
Xavier Maassen was uitermate tevreden over zijn debuut in de FIA GT: Ik kwam in een groep van acht wagens terecht, op een opdrogende piste op slicks, op een omloop die ik niet kende. Ik reed onmiddellijk een strak ritme, klom naar P2 op en vervolgens heb ik met Sharp een duel op het scherpst van de snede om de tweede plaats gevoerd. Een late safety-car gooide roet in het eten van onze race naar het podium. Op dat ogenblik kreeg ik over de radio P3 en vlak achter je liggen nog vijf wagens binnen drie seconden en dan weet je het wel. De verschillen werden door deze late safety-car helemaal weggevlakt en vanaf dan tot het einde was het echt cupracen. Enkel de superieure Maserati MC12 kwam er dan nog over, maar ik hield wel Gollin achter me om als eerste Corvette te finishen! Ik heb gereden voor wat ik waard ben en ben enorm gelukkig.
Yes, I did it: Timo Scheider won op Oschersleben zijn eerste DTM-race
Hij had er 76 races voor nodig, maar bij de 77e poging lukte het dan eindelijk: op het circuit van Oschersleben behaalde Audi-coureur Timo Scheider zijn eerste overwinning in de DTM. Een terechte beloning voor de in Oostenrijk wonende Duitser, die in Oschersleben net als een week eerder op Hockenheim de dominerende man van het weekend was. Moest hij in Hockenheim echter nog de zege aan Audi-merkgenoot Mattias Ekström laten, in Oschersleben zegevierde hij op eigen kracht. Martin Tomczyk completeerde de dubbelzege voor Audi met zijn tweede plaats, Bruno Spengler behaalde met zijn derde positie de eerste podiumplek van het seizoen voor Mercedes-Benz.
Timo Scheider viert feest met zijn team
Valse start van Kristensen en Schneider De race begon met een overduidelijke valse start van Tom Kristensen en Bernd Schneider, die beide al wegreden voordat de vijf startlichten waren gedoofd. Uiteraard kregen ze beide een drive-through-penalty opgelegd. In het geschoonde klassement leidde Scheider daarop voor Tomczyk und di Resta. De wedstrijdleiding was tijdens de tweede race van het seizoen bijzonder actief: naast de al genoemde straffen voor Kristensen en Schneider vanwege een valse start moesten ook Gary Paffett, Oliver Jarvis en Katherine Legge één keer extra door de pitstraat rijden. Bij Paffett was dat vanwege een aanrijding met Alexandre Prémat in de pitstraat na zijn eerste verplichte pitstop. Bij Legge werd de straf uitgesproken vanwege het niet respecteren van blauwe vlaggen en Jarvis werd bestraft voor het van de baan rijden van Christijan Albers in de twaalfde ronde tijdens een wat al te enthousiaste inhaalpoging.
Brokstukken op de baan na contact in de eerste bocht
Vrij saaie aangelegenheid Zoals zovaak in Oschersleben, waar inhalen vanwege de karakteristiek van de baan erg lastig is, was de race een vrij saaie aangelegenheid. Ook de beide verplichte pitstops brachten weinig veranderingen in het klassement, afgezien van de genoemde aanrijding tussen Prémat en Paffett in de pitstraat. Regerend kampioen Mattias Ekström, die als achtste startte, had een lastige wedstrijd: na contact met Jamie Green en Oliver Jarvis in de eerste bocht verspeelde hij de diffusor aan de achterkant van zijn Audi, waardoor de auto lastig bestuurbaar werd. Zo kwam Mike Rockenfeller aan Ekström voorbij, terwijl de Zweed daarna er de handen vol aan had om Alexandre Prémat achter zich te houden. Uiteindelijk kwam hij als achtste over de eindstreep, waarmee hij nog één punt voor het kampioenschap scoorde.
Safety-car in slotfase na aanrijding Kristensen en Engel In de slotfase kwam de safety-car in actie, nadat Tom Kristensen in de dubbele linker Hotelkurve de controle over zijn Audi was kwijtgeraakt, naast de baan raakte en bij het terugkomen op het asfalt heel ongelukkig de Mercedes van Maro Engel trof. Beide rijders waren daarop uit de race en er lagen heel wat brokstukken op de baan. De safety-car voerde vier ronden lang het veld aan, maar ook de herstart leidde niet tot positieveranderingen. Timo Scheider won zo zijn eerste race voor Martin Tomczyk en Bruno Spengler, die de eer voor Mercedes-Benz redde met de derde plaats. Spengler werd gevolgd door merkgenoten di Resta en Green op de plaatsen vier en vijf, terwijl Markus Winkelhock op de zesde plaats de best geklasseerde rijder met een Jahreswagen was.
Albers wordt achtervolgd door Gary Paffett
Albers rijdt ondanks krom stuur en kapotte ophanging negende rondetijd Christijan Albers verloor alle kansen op een goede klassering nadat hij in de twaalfde ronde door Oliver Jarvis van de baan geduwd werd. Ik begon met een goede balans, een klein beetje onderstuur. Ik kon Ralf Schumacher goed bijhouden, maar toen kwam het incident met Jarvis. Hij tikte me twee keer aan. De eerste keer stond ik al dwars en toen raakte hij me nog een keer, waarop ik in de vangrails kwam. Daardoor was gelijk weer de ophanging van het rechter voorwiel krom, het stuur stond helemaal scheef en de stuurbekrachtiging deed het ook nauwelijks meer. Het team zei, dat ik de auto maar in de box moest zetten, maar dat wilde ik niet. Ik wilde absoluut een keer de race uitrijden, gegevens verzamelen en ook voor het team een goed resultaat neerzetten. Het is wel goed dat ik na de aanrijding met Jarvis nog de negende snelste ronde in de race gedraaid heb, ondanks alle technische problemen die ik had. Natuurlijk is het balen dat er verder niks uitkwam, maar dat gebeurt nu eenmaal.
Uitslag: 1. Timo Scheider (Dui), Audi A4 DTM, 44 r. in 1.06.07,822 (gem. 147,549 km/u) 2. Martin Tomczyk (Dui), Audi A4 DTM, op 1,452 3. Bruno Spengler (Can), AMG Mercedes C-Klasse, op 3,751 4. Paul di Resta (GBr), AMG Mercedes C-Klasse, op 4,689 5. Jamie Green (GBr), AMG Mercedes C-Klasse, op 6,044 6. Markus Winkelhock (Dui), Audi A4 DTM, op 6,595 7. Mike Rockenfeller (Dui), Audi A4 DTM, op 7,663 8. Mattias Ekström (Zwe), Audi A4 DTM, op 11,765 16. Christijan Albers (NEd), Audi A4 DTM, op 22,621.
Stand na 2 van 11 races: 1. Timo Scheider, 18 punten 2. Martin Tomczyk, 12 3. Mattias Ekström, 11 4. Bruno Spengler, 11 5. Jamie Green, 7 6. Tom Kristensen, 6
Emotionele taferelen bij winnaar Timo Scheider en zijn verloofde Jasmin Rubatto
Dominik Kraihamer maakt dit weekend zijn debuut in de FIA GT 3. Hij combineert een seizoen karting met autosport. Onlangs won de Oostenrijker de eerste race van de Dutch Rotax Max Challenge (Chrono Karting) in de klasse DD2. Hij participeert dit seizoen ook aan alle ronden van de Rotax Max Euro Challenge. Met de deelname aan de FIA GT3 is het een sprong in het diepe. Slechts twee weken geleden testte hij in Monza voor het eerst in de Lamborghini Gallardo.
Kraihamer bestuurt een Lamborghini Gallardo van het S-berg Racing team. Hij zal het daarin onder meer op moeten nemen tegen het Nederlandse duo Marius Ritskes en Dennis Retera, die ook met Lambo aan de start verschijnen.
Nikolaus Mayr-Melnhof won de eerste GT4 wedstrijd op het circuit van Silverstone met slecht 0,7 seconden voorsprong op een fantastisch presterende Danny van Dongen met de debuterende Kroymans Corvette C6. De derde podiumplaats was voor de Belg Jurgen van Hover in de Speedlover Aston Martin N24.
Na de start ontspon zich een spannende strijd tussen de Aston Martins van poleman Michael Mallock en Mayr-Melnhof. Op de halfnatte baan ging in de tweede ronde Mallock er hard van af en raakte de vangrail. De safety car zorgde voor een onderbreking tot de zevende ronde. De resterende zes ronden zorgden voor een flinke strijd tussen Engelhorn, De Doncker en Kenis.
Danny van Dongen was onder de wissellende weersomstandigheden in zijn element en wist koploper Mayr-Melnhof tot 0,7 seconden te naderen, maar het was de Aston Martin die uiteindelijk als eerste de finishvlag passeerde.
In de Sports Light categorie reed Dennis Retera naar de overwinning voor zijn teamgenote Catharina Felser, beiden met de aparte KTM X-Bow autos. De nr 101 X-Bow van Retera finishde als zevende overall, midden tussen het GT4 veld, een prima start voor deze nieuwe raceauto.
FIA GT: Xavier Maassen op eerste startrij op Silverstone
De kwalificatie voor de eerste ronde van het FIA GT kampioenschap kende een ongewone startopstelling door de wisselende weersomstandigheden op het circuit van Silverstone. Marcel Fässler reed naar zijn eerste pole position in de FIA GT met de nummer 5 Phoenix Racing Corvette C6R, gevolgd door Christophe Bouchut en Xavier Maassen, in de SRT Corvette.
Mike Hezemans kwalificeerde zich op de vijfde plaats. Peter Kox reed de Lamborghini Murcielago naar plaats 14. Jos Menten had nog de nodige problemen en reed naar de 21ste startstek. Peter Kuteman pakte de 24ste startplaats.
DSC: Race GT-Supersport 1 door dichte mist afgelast
De eerste race van de GT- en Supersport I-divisie van de Dutch Supercar Challenge is vanmiddag niet doorgegaan. De gehele dag hing er al mist op het Duitse circuit, maar dit werd naarmate de middag vorderde steeds erger. Het veld reed wel de formatieronden en een aantal ronden achter de safety-car, in de hoop dat de mist wat zou optrekken. Dit gebeurde niet, waardoor de wedstrijdleiding besloot om de wedstrijd in zijn geheel af te lassen.
Timo Scheider domineert dit weekend tot nu toe de gang van zaken in Oschersleben
Voor de tweede keer in een week en voor de vierde keer in zijn DTM-loopbaan staat Audi-coureur Timo Scheider op de pole-position voor een DTM-race. In de derde en laatste heat van de tijdtraining op het circuit van Oschersleben reed de in Oostenrijk wonende Duitser een rondetijd van 1.21,146 seconden, waarmee hij 0,132 seconde sneller was dan zijn Deense merkgenoot Tom Kristensen. Ook de tweede startrij is vast in Audi-hand met Martin Tomczyk op de derde en Oliver Jarvis op de vierde plaats. Ik ben hier het hele weekend al snel, en dat ondanks het feit dat onze Audis hier tien kilo zwaarder zijn dan de nieuwe Mercedessen, zei Scheider.
Timo Scheider had in de eerste manche nog problemen: bij zijn eerste poging om een snelle tijd te zetten, reed hij te fors over de kerbstones, waardoor de motorkap van zijn Audi aan de rechterkant losraakte. Na reparatie kon hij, met nog drie minuten te gaan, weer de baan op. Hij stond op dat moment negentiende en laatste, maar perste er opnieuw een uitstekende ronde uit en zette met 1.21,343 minuten verreweg de snelste tijd op de klokken. Daarmee was hij ruim 0,33 seconden sneller dan de als tweede geklasseerde Jamie Green. Maro Engel, Mathias Lauda, Christijan Albers en de beide dames Susie Stoddart en Katherine Legge kwamen niet in de top 14 en waren derhalve na de eerste sessie al klaar. Jammer dat we niet sneller waren, er zat niet genoeg snelheid in. Ik had veel last van onderstuur, verklaarde Albers na afloop.
Christijan Albers reed naar de 17e tijd
Bruno Spengler is met de vijfde plaats de best geklasseerde Mercedes-rijder
Rode vlag in tweede heat na crash Prémat De tweede sessie werd met 1,35 minuten op de klokken gestopt, nadat Alexandre Prémat in de Hotelkurve de controle over zijn auto verloren had en hard de vangrail raakte. Daarbij raakte de motorkap volledig los en werd de rechter voorkant van zijn Audi flink beschadigd. Daarop besloot de wedstrijdleiding conform het reglement dat alle 14 rijders zouden mogen deelnemen aan de derde en beslissende heat, waarbij de resterende 1,35 minuten bij de geplande tijd van negen minuten werd geteld. Op het moment van afbreken was Tom Kristensen de snelste met een rondetijd van 1.21,205 minuten voor Timo Scheider en Mattias Ekström. Achter het Audi-trio was Bruno Spengler de best geklasseerde Mercedes-rijder op de vierde plaats.
Scheider ook in derde heat de snelste Ook in de derde en beslissende heat was Scheider de snelste man. Met een rondetijd van 1.21,146 reed hij de snelste ronde van het weekend tot nu toe. Naast hem op de eerste rij staat Audi-merkgenoot Tom Kristensen. Martin Tomczyk en Oliver Jarvis kwalificeerden zich als derde en vierde, waarbij Jarvis de best geklasseerde rijder met een Jahreswagen was. Bruno Spengler wass op de vijfde plaats de beste Mercedes-rijder, maar hij komt op de snelste tijd van Scheider ruim een halve seconde tekort.