Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Blog als favoriet !
Mijn radio zender
  • radio
  • autosport
    alles over autosport
    21-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Een vreemd weekend verreden in typisch Britse weersomstandigheden, zo kan de seizoensopener van het FIA GT kampioenschap 2008 omschreven worden. Regen, mist, kille wind,… het was allemaal aanwezig op het circuit van Silverstone dit weekend.

    480_start_gt_79

    De twee uurs race werd gestart in de mist en regen. Door de hoge luchtvochtigheid en de lage temperaturen wou de baan niet opdrogen. Zowat iedereen ging van start met regenbanden. De weersomstandigheden na de start verbeterden zodat strategische bandenkeuzes voor de teams cruciaal werden. Wanneer moest de keuze worden gemaakt om op regenbanden te blijven of te kiezen voor intermediates of slicks. Een safety car periode zorgde in de slotfase nog voor close racing waarin de top acht in de laatste zes ronden binnen acht seconden van elkaar reden. Gigawave Motorsport’s Philipp Peter pakte na de herstart de leiding, maar het was Ryan Sharp, in de Jetalliance Aston Martin DBR9, die de koppositie overpakte en nog flink onder druk kwam van de Maserati van Bertolini/Bartels.

    480_sharp_gt_69

    480_hezemans_gt_90

    Simonsen en Peter werden derde, voor de SRT Corvette van Bouchut en Xavier Maassen en Mike Hezemans en Gollin met de Phoenix Racing Corvette. Peter Kox werd op 1 ronde achterstand tiende met de Lamborghini Murcielago.

    In GT2 won AF Corse met Toni Vilander en Gianmaria Bruni, in hun Ferrari 430 GT2. Het debuterende team van CR Scuderia (Ferrari 430 GT2) pakte hun eerste podium met de rijders Andrew Kirkaldy en Rob Bell. De derde podiumplaats was voor Paolo Ruberti and Matteo Malucelli (Ferrari 430 GT2).

    480_jg_jmr_silverstone

    Jos Menten had de nodige problemen tijden het weekend. “De auto mist grip en dat betaalt zich cash uit. Net zoals de andere Saleens missen we ook topspeed. Op de rechte lijn bedraagt het verschil ongeveer 10 km/u, waardoor we niet echt competitief voor de dag kunnen komen”, aldus Jos Menten. De coureur uit Haelen kon na de start een aantal plaatsen goed maken, alvorens het stuur over te laten aan teamgenoot Piccini: “Het ging goed, tot de baan begon op te drogen. Met mijn regenbanden werd het moeilijk om goede tijden te klokken. Geen enkele Saleen was hier in staat om te strijden voor een goede klassering. We finishen als tweedebeste Saleen op en dertiende plaats. Hopelijk gaat het in Monza beter, alhoewel ik opnieuw vrees voor het gebrek aan topsnelheid”, blikt Menten terug op zijn eerste race bij RBImmo.

    480_xavier_gt_73

    Xavier Maassen was uitermate tevreden over zijn debuut in de FIA GT: “Ik kwam in een groep van acht wagens terecht, op een opdrogende piste op slicks, op een omloop die ik niet kende. Ik reed onmiddellijk een strak ritme, klom naar P2 op en vervolgens heb ik met Sharp een duel op het scherpst van de snede om de tweede plaats gevoerd. Een late safety-car gooide roet in het eten van onze race naar het podium. Op dat ogenblik kreeg ik over de radio ‘P3 en vlak achter je liggen nog vijf wagens binnen drie seconden’ en dan weet je het wel. De verschillen werden door deze late safety-car helemaal weggevlakt en vanaf dan tot het einde was het echt cupracen. Enkel de superieure Maserati MC12 kwam er dan nog over, maar ik hield wel Gollin achter me om als eerste Corvette te finishen! Ik heb gereden voor wat ik waard ben en ben enorm gelukkig.”

    480_podium_27740

    Uitslag:
    1. GT1 Wendlinger/Sharp (Aston Martin DBR9) 2:00:07.667
    2. GT1 Bertolini/Bartels (Maserati MC12) + 3.807
    3. GT1 Simonsen/Peter (Aston Martin DBR9) + 5.077
    4. GT1 Bouchut/Maassen (Corvette C6R) + 8.295
    5. GT1 Hezemans/Gollin (Corvette C6R) + 8.598
    6. GT1 Muller/Lichtner-Hoyer (Aston Martin DBR9) + 22.517
    7. GT1 Negrao/Ramos (Maserati MC12) + 40.770
    8. GT1 Fassler/Deletraz (Corvette C6R) + 58.396
    9. GT1 Vosse/Franchi (Saleen S7R) op 1 ronde
    10. GT1 Kox/Rusinov (Lamborghini Murcielago) op 1 ronde
    11. GT2 Vilander/Bruni (Ferrari F430 GT2) op 1 ronde
    12. GT2 Bell/Kirkaldy (Ferrari F430 GT2) op 2 ronden
    13. GT1 Menten/Piccini (Saleen S7R) op 2 ronden
    14. GT2 Ruberti/Malucelli (Ferrari F430 GT2) op 2 ronden
    15. GT2 Montanari/Biagi (Ferrari F430 GT2) op 2 ronden
    26. GT1 Aucott/Kutemann (Maserati MC12) op 5 ronden

    21-04-2008 om 17:51 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    20-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    scheider_juicht_op_dak
    Yes, I did it: Timo Scheider won op Oschersleben zijn eerste DTM-race

    Hij had er 76 races voor nodig, maar bij de 77e poging lukte het dan eindelijk: op het circuit van Oschersleben behaalde Audi-coureur Timo Scheider zijn eerste overwinning in de DTM. Een terechte beloning voor de in Oostenrijk wonende Duitser, die in Oschersleben net als een week eerder op Hockenheim de dominerende man van het weekend was. Moest hij in Hockenheim echter nog de zege aan Audi-merkgenoot Mattias Ekström laten, in Oschersleben zegevierde hij op eigen kracht. Martin Tomczyk completeerde de dubbelzege voor Audi met zijn tweede plaats, Bruno Spengler behaalde met zijn derde positie de eerste podiumplek van het seizoen voor Mercedes-Benz.


    scheider_team
    Timo Scheider viert feest met zijn team

    Valse start van Kristensen en Schneider
    De race begon met een overduidelijke valse start van Tom Kristensen en Bernd Schneider, die beide al wegreden voordat de vijf startlichten waren gedoofd. Uiteraard kregen ze beide een drive-through-penalty opgelegd. In het geschoonde klassement leidde Scheider daarop voor Tomczyk und di Resta. De wedstrijdleiding was tijdens de tweede race van het seizoen bijzonder actief: naast de al genoemde straffen voor Kristensen en Schneider vanwege een valse start moesten ook Gary Paffett, Oliver Jarvis en Katherine Legge één keer extra door de pitstraat rijden. Bij Paffett was dat vanwege een aanrijding met Alexandre Prémat in de pitstraat na zijn eerste verplichte pitstop. Bij Legge werd de straf uitgesproken vanwege het niet respecteren van blauwe vlaggen en Jarvis werd bestraft voor het van de baan rijden van Christijan Albers in de twaalfde ronde tijdens een wat al te enthousiaste inhaalpoging.


    startchaos
    Brokstukken op de baan na contact in de eerste bocht

    Vrij saaie aangelegenheid
    Zoals zovaak in Oschersleben, waar inhalen vanwege de karakteristiek van de baan erg lastig is, was de race een vrij saaie aangelegenheid. Ook de beide verplichte pitstops brachten weinig veranderingen in het klassement, afgezien van de genoemde aanrijding tussen Prémat en Paffett in de pitstraat. Regerend kampioen Mattias Ekström, die als achtste startte, had een lastige wedstrijd: na contact met Jamie Green en Oliver Jarvis in de eerste bocht verspeelde hij de diffusor aan de achterkant van zijn Audi, waardoor de auto lastig bestuurbaar werd. Zo kwam Mike Rockenfeller aan Ekström voorbij, terwijl de Zweed daarna er de handen vol aan had om Alexandre Prémat achter zich te houden. Uiteindelijk kwam hij als achtste over de eindstreep, waarmee hij nog één punt voor het kampioenschap scoorde.

    Safety-car in slotfase na aanrijding Kristensen en Engel
    In de slotfase kwam de safety-car in actie, nadat Tom Kristensen in de dubbele linker “Hotelkurve” de controle over zijn Audi was kwijtgeraakt, naast de baan raakte en bij het terugkomen op het asfalt heel ongelukkig de Mercedes van Maro Engel trof. Beide rijders waren daarop uit de race en er lagen heel wat brokstukken op de baan. De safety-car voerde vier ronden lang het veld aan, maar ook de herstart leidde niet tot positieveranderingen. Timo Scheider won zo zijn eerste race voor Martin Tomczyk en Bruno Spengler, die de eer voor Mercedes-Benz redde met de derde plaats. Spengler werd gevolgd door merkgenoten di Resta en Green op de plaatsen vier en vijf, terwijl Markus Winkelhock op de zesde plaats de best geklasseerde rijder met een “Jahreswagen” was.

    albers_paffett
    Albers wordt achtervolgd door Gary Paffett

    Albers rijdt ondanks krom stuur en kapotte ophanging negende rondetijd
    Christijan Albers verloor alle kansen op een goede klassering nadat hij in de twaalfde ronde door Oliver Jarvis van de baan geduwd werd. “Ik begon met een goede balans, een klein beetje onderstuur. Ik kon Ralf Schumacher goed bijhouden, maar toen kwam het incident met Jarvis. Hij tikte me twee keer aan. De eerste keer stond ik al dwars en toen raakte hij me nog een keer, waarop ik in de vangrails kwam. Daardoor was gelijk weer de ophanging van het rechter voorwiel krom, het stuur stond helemaal scheef en de stuurbekrachtiging deed het ook nauwelijks meer. Het team zei, dat ik de auto maar in de box moest zetten, maar dat wilde ik niet. Ik wilde absoluut een keer de race uitrijden, gegevens verzamelen en ook voor het team een goed resultaat neerzetten. Het is wel goed dat ik na de aanrijding met Jarvis nog de negende snelste ronde in de race gedraaid heb, ondanks alle technische problemen die ik had. Natuurlijk is het balen dat er verder niks uitkwam, maar dat gebeurt nu eenmaal.”

    Uitslag:
    1. Timo Scheider (Dui), Audi A4 DTM, 44 r. in 1.06.07,822 (gem. 147,549 km/u)
    2. Martin Tomczyk (Dui), Audi A4 DTM, op 1,452
    3. Bruno Spengler (Can), AMG Mercedes C-Klasse, op 3,751
    4. Paul di Resta (GBr), AMG Mercedes C-Klasse, op 4,689
    5. Jamie Green (GBr), AMG Mercedes C-Klasse, op 6,044
    6. Markus Winkelhock (Dui), Audi A4 DTM, op 6,595
    7. Mike Rockenfeller (Dui), Audi A4 DTM, op 7,663
    8. Mattias Ekström (Zwe), Audi A4 DTM, op 11,765
    16. Christijan Albers (NEd), Audi A4 DTM, op 22,621.

    Stand na 2 van 11 races:
    1. Timo Scheider, 18 punten
    2. Martin Tomczyk, 12
    3. Mattias Ekström, 11
    4. Bruno Spengler, 11
    5. Jamie Green, 7
    6. Tom Kristensen, 6

    scheider_vrouw
    Emotionele taferelen bij winnaar Timo Scheider en zijn verloofde Jasmin Rubatto

    20-04-2008 om 18:11 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    19-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dominik Kraihamer debuteert in FIA GT3
    Dominik Kraihamer maakt dit weekend zijn debuut in de FIA GT 3. Hij combineert een seizoen karting met autosport. Onlangs won de Oostenrijker de eerste race van de Dutch Rotax Max Challenge (Chrono Karting) in de klasse DD2. Hij participeert dit seizoen ook aan alle ronden van de Rotax Max Euro Challenge. Met de deelname aan de FIA GT3 is het een sprong in het diepe. Slechts twee weken geleden testte hij in Monza voor het eerst in de Lamborghini Gallardo.

    Dominik kraihamer debuteert in FIA GT3

    Kraihamer bestuurt een Lamborghini Gallardo van het S-berg Racing team. Hij zal het daarin onder meer op moeten nemen tegen het Nederlandse duo Marius Ritskes en Dennis Retera, die ook met Lambo aan de start verschijnen.

    19-04-2008 om 23:06 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    480_podium_gt4

    Nikolaus Mayr-Melnhof won de eerste GT4 wedstrijd op het circuit van Silverstone met slecht 0,7 seconden voorsprong op een fantastisch presterende Danny van Dongen met de debuterende Kroymans Corvette C6. De derde podiumplaats was voor de Belg Jurgen van Hover in de Speedlover Aston Martin N24.

    start_gt4_13

    Na de start ontspon zich een spannende strijd tussen de Aston Martins van poleman Michael Mallock en Mayr-Melnhof. Op de halfnatte baan ging in de tweede ronde Mallock er hard van af en raakte de vangrail. De safety car zorgde voor een onderbreking tot de zevende ronde. De resterende zes ronden zorgden voor een flinke strijd tussen Engelhorn, De Doncker en Kenis.

    danny_actie_gt4_21

    Danny van Dongen was onder de wissellende weersomstandigheden in zijn element en wist koploper Mayr-Melnhof tot 0,7 seconden te naderen, maar het was de Aston Martin die uiteindelijk als eerste de finishvlag passeerde.

    retera_actie_gt4_16
     
    In de Sports Light categorie reed Dennis Retera naar de overwinning voor zijn teamgenote Catharina Felser, beiden met de aparte KTM X-Bow auto’s. De nr 101 X-Bow van Retera finishde als zevende overall, midden tussen het GT4 veld, een prima start voor deze nieuwe raceauto.

    retera_gt4_20

    19-04-2008 om 23:04 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIA GT: Xavier Maassen op eerste startrij op Silverstone
    480_fassler

    De kwalificatie voor de eerste ronde van het FIA GT kampioenschap kende een ongewone startopstelling door de wisselende weersomstandigheden op het circuit van Silverstone. Marcel Fässler reed naar zijn eerste pole position in de FIA GT met de nummer 5 Phoenix Racing Corvette C6R, gevolgd door Christophe Bouchut en Xavier Maassen, in de SRT Corvette.

    480_mike_toine

    Mike Hezemans kwalificeerde zich op de vijfde plaats. Peter Kox reed de Lamborghini Murcielago naar plaats 14. Jos Menten had nog de nodige problemen en reed naar de 21ste startstek. Peter Kuteman pakte de 24ste startplaats.

    1. GT1 Fassler/Deletraz (Corvette C6R) 1:55.220 7
    2. GT1 Bouchut/Maassen Corvette C6R + 0.083.
    3. G2 Konopka/Konrad/Edwards Saleen S7R + 0.239
    4. GT1 Wendlinger/Sharp Aston Martin DBR9 + 0.305
    5. GT1 Hezemans/Gollin Corvette C6R + 0.514
    6. GT1 Peter/Simonsen Aston Martin DBR9 + 0.714
    7. GT2 Kirkaldy/Bell Ferrari F430 GT2 + 1.412
    8. GT1 Ramos/Negrao Maserati MC12 +1.427
    9. GT1 Lichtner-Hoyer/Muller Aston Martin DBR9 + 1.657
    10. GT2 Collard/Westbrook Porsche 997 GT3 RSR + 2.442
    11. GT2 Vilander/Bruni Ferrari F430 GT2 + 3.498
    12. GT2 Malucelli/Ruberti Ferrari F430 GT2 + 3.731
    13. GT2 Biagi/Montanari Ferrari F430 GT2 + 3.925
    14. GT1 Kox/Rusonov Lamborghini Murcielago + 4.372
    15. GT1 Bertolini/Bartels Maserati MC12 + 4.785
    21. GT1 Menten/Piccini Saleen S7R + 9.132
    24. GT1 Kutemann/Aucott Maserati MC12 +11.463

    480_maassen

    19-04-2008 om 23:02 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DSC: Race GT-Supersport 1 door dichte mist afgelast
    mist-boven

    De eerste race van de GT- en Supersport I-divisie van de Dutch Supercar Challenge is vanmiddag niet doorgegaan. De gehele dag hing er al mist op het Duitse circuit, maar dit werd naarmate de middag vorderde steeds erger. Het veld reed wel de formatieronden en een aantal ronden achter de safety-car, in de hoop dat de mist wat zou optrekken. Dit gebeurde niet, waardoor de wedstrijdleiding besloot om de wedstrijd in zijn geheel af te lassen.

    19-04-2008 om 23:00 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    scheider_concentratie
    Timo Scheider domineert dit weekend tot nu toe de gang van zaken in Oschersleben

    Voor de tweede keer in een week en voor de vierde keer in zijn DTM-loopbaan staat Audi-coureur Timo Scheider op de pole-position voor een DTM-race. In de derde en laatste heat van de tijdtraining op het circuit van Oschersleben reed de in Oostenrijk wonende Duitser een rondetijd van 1.21,146 seconden, waarmee hij 0,132 seconde sneller was dan zijn Deense merkgenoot Tom Kristensen. Ook de tweede startrij is vast in Audi-hand met Martin Tomczyk op de derde en Oliver Jarvis op de vierde plaats. “Ik ben hier het hele weekend al snel, en dat ondanks het feit dat onze Audi’s hier tien kilo zwaarder zijn dan de nieuwe Mercedessen”, zei Scheider.
    Timo Scheider had in de eerste manche nog problemen: bij zijn eerste poging om een snelle tijd te zetten, reed hij te fors over de kerbstones, waardoor de motorkap van zijn Audi aan de rechterkant losraakte. Na reparatie kon hij, met nog drie minuten te gaan, weer de baan op. Hij stond op dat moment negentiende en laatste, maar perste er opnieuw een uitstekende ronde uit en zette met 1.21,343 minuten verreweg de snelste tijd op de klokken. Daarmee was hij ruim 0,33 seconden sneller dan de als tweede geklasseerde Jamie Green. Maro Engel, Mathias Lauda, Christijan Albers en de beide dames Susie Stoddart en Katherine Legge kwamen niet in de top 14 en waren derhalve na de eerste sessie al klaar. “Jammer dat we niet sneller waren, er zat niet genoeg snelheid in. Ik had veel last van onderstuur”, verklaarde Albers na afloop.

    albers_actie_chicane
    Christijan Albers reed naar de 17e tijd


    spengler_chicane
    Bruno Spengler is met de vijfde plaats de best geklasseerde Mercedes-rijder

    Rode vlag in tweede heat na crash Prémat
    De tweede sessie werd met 1,35 minuten op de klokken gestopt, nadat Alexandre Prémat in de “Hotelkurve” de controle over zijn auto verloren had en hard de vangrail raakte. Daarbij raakte de motorkap volledig los en werd de rechter voorkant van zijn Audi flink beschadigd. Daarop besloot de wedstrijdleiding conform het reglement dat alle 14 rijders zouden mogen deelnemen aan de derde en beslissende heat, waarbij de resterende 1,35 minuten bij de geplande tijd van negen minuten werd geteld. Op het moment van afbreken was Tom Kristensen de snelste met een rondetijd van 1.21,205 minuten voor Timo Scheider en Mattias Ekström. Achter het Audi-trio was Bruno Spengler de best geklasseerde Mercedes-rijder op de vierde plaats.

    Scheider ook in derde heat de snelste
    Ook in de derde en beslissende heat was Scheider de snelste man. Met een rondetijd van 1.21,146 reed hij de snelste ronde van het weekend tot nu toe. Naast hem op de eerste rij staat Audi-merkgenoot Tom Kristensen. Martin Tomczyk en Oliver Jarvis kwalificeerden zich als derde en vierde, waarbij Jarvis de best geklasseerde rijder met een “Jahreswagen” was. Bruno Spengler wass op de vijfde plaats de beste Mercedes-rijder, maar hij komt op de snelste tijd van Scheider ruim een halve seconde tekort.

    19-04-2008 om 22:59 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    18-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    De afgelopen vier dagen was het F1-circus neergestreken in Barcelona voor een vierdaagse testsessie. Alle teams zetten slechts één bolide in vanwege het gelimiteerde aantal testdagen. Niet alleen werd er getest voor de eerste races op Europese bodem, maar ook reden de teams op slicks. Opvallend was de terugkeer van zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher, die op woensdag zijn rondjes mocht rijden voor het team van Ferrari. Snelste was hij die dag niet, hij werd verslagen door zijn grote rivaal uit het verleden, Fernando Alonso.



    Op de eerste dag was het schrikken voor de meeste coureurs, toen Felipe Massa ongewoon hard ging op slicks. De Braziliaan was uiteindelijk drie seconden (!!) sneller dan de man op plaats twee, Alexander Wurz in de Honda. McLarencoureur Pedro de la Rosa eindigde de dag als derde, maar richtte zich met name op het testen van de aerodynamische wijzigingen die voor 2009 gaan plaatsvinden. Met 113 ronden was de Spanjaard wel de productiefste coureur van het veld.
    Op dag twee liet Honda zien op de goede weg te zijn. Aan het einde van de dag was het Rubens Barrichello die de snelste tijd liet noteren op slicks. Achter de verrassend snelste man was ook de coureur op P2 een sensatie. Giancarlo Fisichella stond een groot deel van de dag bovenaan de tijdenlijst, echter aan het einde van de sessie kwam Barrichello nog onderdoor. Felipe Massa eindigde de dag als derde, echter reed de Ferrari-coureur alleen op gegroefde banden. Lewis Hamilton kwam uiteindelijk terecht op een vijfde stek, net achter David Coulthard. Hamilton concentreerde zich met name op ontwikkelingswerk van de 2008-bolide, met een aantal nieuwe onderdelen voor de komende races.

    De derde dag werd gekenmerkt door de terugkeer van Michael Schumacher achter het stuur van de Ferrari. De Duitser nam het stuur over van Massa, en liet zien het racen nog niet verleerd te zijn. De zevenvoudig kampioen was aan het einde van de dag echter niet de snelste man op de baan, dat was Fernando Alonso. Opnieuw een verrassing bovenaan de tijdenlijst. De snelste tijd zette de Spanjaard op slicks, maar hij zei verrast te zijn over de grote hoeveelheid grip die deze banden gaven. Force India lijkt de snelheid gevonden te hebben, met Adrian Sutil als derde aan het einde van de dag. Ook hij was verrast over de slicks: “Dit is de eerste keer dat ik op deze banden reed, en het was echt ongelofelijk. De grip is bijzonder goed, maar het is wel zwaarder voor de nekspieren” aldus Sutil. Toro Rosso reed vandaag voor het eerst in de nieuwe bolide, gebaseerd op de huidige RedBull. Bourdais kwam echter niet verder dan een achtste tijd op gegroefde banden. De Fransman schreef wel de nieuwe wagen grotendeels af door vlak voor het einde van de test de STR3 in de banden te parkeren.



    De vierde testdag was vooral regenachtig. Hierdoor besloot Force India een dag eerder dan gepland de spullen in te pakken en huiswaarts te keren. Ook Toro Rosso kwam niet in actie vanwege de herstelwerkzaamheden aan de nieuwe bolide, gisteren afgeschreven door Sebastien Bourdais. Ditmaal was het Mark Webber die verrassend de snelste tijd reed in opdrogende omstandigheden op een dag die vooral gekenmerkt werd door de vele regenval. In de periode dat het even droog was en de zon licht begon te schijnen kwam Webber tot een 1.21.953, waarna het opnieuw begon te regenen. Heikki Kovalainen eindigde de dag als tweede, maar door de verschillende omstandigheden op ruim anderhalve seconde achterstand. Raikkonen eindigde achter zijn landgenoot als derde, maar de regerend kampioen reed weinig runs, wat uitmondde in een schamele 34 ronden.

    Tijden dag 1
    Pos Driver Team Time Laps
    1. Massa Ferrari (B) 1:18.339 77
    2. Wurz Honda (B) 1:21.059 75
    3. de la Rosa McLaren-Mercedes (B) 1:21.566 113
    4. Heidfeld BMW-Sauber (B) 1:21.679 105
    5. Piquet Renault (B) 1:22.125 69
    6. Coulthard Red Bull-Renault (B) 1:22.197 59
    7. Nakajima Williams-Toyota (B) 1:22.431 72
    8. Glock Toyota (B) 1:22.590 92
    9. Liuzzi Force India-Ferrari (B) 1:22.846 91

    Tijden dag 2
    Pos Driver Team Time Laps
    1. Barrichello Honda (B) 1:18.928 77
    2. Fisichella Force India-Ferrari (B) 1:19.721 79
    3. Massa Ferrari (B) 1:20.283 113
    4. Coulthard Red Bull-Renault (B) 1:20.392 87
    5. Hamilton McLaren-Mercedes (B) 1:20.452 96
    6. Alonso Renault (B) 1:20.616 118
    7. Rosberg Williams-Toyota (B) 1:20.800 115
    8. Glock Toyota (B) 1:20.870 112
    9. Heidfeld BMW-Sauber (B) 1:20.981 97

    Tijden dag 3
    Pos Driver Team Time Laps
    1. Alonso Renault (B) 1:18.483 100
    2. M.Schumacher Ferrari (B) 1:19.323 83
    3. Sutil Force India-Ferrari (B) 1:19.424 102
    4. Kubica BMW-Sauber (B) 1:19.785 112
    5. Rosberg Williams-Toyota (B) 1:19.841 65
    6. Barrichello Honda (B) 1:19.920 141
    7. Hamilton McLaren-Mercedes (B) 1:20.591 102
    8. Bourdais Toro Rosso-Ferrari (B) 1:20.715 71
    9. Webber Red Bull-Renault (B) 1:20.849 87
    10. Trulli Toyota (B) 1:20.867 90

    Tijden dag 4
    Pos Driver Team Time Laps
    1. Webber Red Bull-Renault (B) 1:21.953 37
    2. Kovalainen McLaren-Mercedes (B) 1:23.589 34
    3. Raikkonen Ferrari (B) 1:23.619 34
    4. Kubica BMW-Sauber (B) 1:24.715 32
    5. Button Honda (B) 1:24.873 41
    6. Nakajima Williams-Toyota (B) 1:24.927 62
    7. Piquet Renault (B) 1:26.100 61
    8. Trulli Toyota (B) 1:32.150 18

    18-04-2008 om 18:26 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    scheider_1
    Timo Scheider was snelste tijdens de testdag

    Timo Scheider is op het moment goed in vorm. Vorige week al was hij in alle DTM-trainingssessies op Hockenheim de snelste en vandaag liet de Audi-rijder in de beide DTM-tests op het circuit van Oschersleben opnieuw de snelste tijd noteren. Met zijn tijd van 1.22,171 minuten in de middagsessie draaide Scheider de snelste ronde van de dag.
    In de eerste test domineerden de Audi-rijders: Scheider, die een snelste tijd liet aantekenen van 1.22,620 werd gevolgd door Tom Kristensen, Markus Winkelhock, Oliver Jarvis, Martin Tomczyk en Mattias Ekström. Paul di Resta was op de zevende plaats de best geklasseerde Mercedes-Benz-rijder, 0,633 seconde achter Scheider. Christijan Albers deed het goed door de tiende tijd te laten aantekenen, hoewel er aan de tijden van de testdag zoals bekend niet al teveel waarde moet worden gehecht.

    Scheider opnieuw snelste in middagsessie
    In de middagsessie, die begon op een natte baan na regenbuien, was het verschil tussen de Audi’s en de Mercedessen minder groot. Achter Scheider was Paul di Resta opnieuw snelste Mercedes-rijder met de tweede tijd, waarbij hij 0,576 seconde op de Duitser tekort kwam. Albers was ditmaal dertiende, nadat in de laatste minuten nog enkele rijders hun tijd konden verbeteren. Er was wat discussie over Mattias Ekström, die net een snelle rondetijd neerzette op het moment dat Audi-coureur Oliver Jarvis in de chicane van de baan geraakt was. Als de wedstrijdleiding streng is, dan bestaat de mogelijkheid dat Ekström vijf plaatsen in de startopstelling van de race wordt teruggezet.

    chrisitjjan_1
    Christijan Albers in actie tijdens de tests

    18-04-2008 om 18:24 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formule 1: Super Aguri weer in geldnood na afhaken investeerder
    super_aguri

    Zes weken geleden leek het in financiële nood verkerende Super Aguri gered door het inspringen van een investeerder. Maar gisteren heeft de Magma Group besloten toch van de koop af te zien.
    Problemen
    De renstal van Aguri Suzuki kwam vorig jaar in de problemen, nadat een grote sponsor de geldelijke afspraken niet nakwam. Daardoor was Suzuki genoodzaakt om financiële hulp te zoeken. De voormalige Formule 1-piloot zou zijn aandelenpakket verkopen aan de Magma Group. Maar deze constructie is het dus toch niet geworden.

    Hulp
    Takuma Sato en Anthony Davidson zijn de coureurs van het team, dat nu wellicht niet aan de GP van Spanje (27 april) kan meedoen. Aguri Suzuki is inmiddels met Honda in gesprek over noodzakelijke hulp totdat een nieuwe investeerder is gevonden. Suzuki hoopt op korte termijn afspraken te kunnen maken.

    17-04-2008 om 17:36 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Ruim een week voor de GP van Spanje was de locale held Fernando Alonso snel onderweg. De Spaanse oud-wereldkampioen Formule 1 was gisteren tijdens de F1-testdag in Barcelona de rapste. Alonso liet onder meer Michael Schumacher, die weer eens testwerk deed voor Ferrari, achter zich.


    wagen_bourdais_weg

    Crash Bourdais
    Op de testdag testte Sebastien Bourdais de nieuwe Toro Rosso. Nadat hij 71 ronden had gereden, crashte de Champcar-kampioen en schreef hij de nagelnieuwe bolide meteen maar af. Door de grote schade aan de STR3 doet Toro Rosso vandaag niet meer mee tijdens de laatste testdag op het Spaanse asfalt.

    Ontwikkeling Renault
    Fernando Alonso, die precies 100 rondjes racete, was mede de snelste omdat hij de nieuwe slicks uitprobeerde. De slicks blijken sneller dan de gegroefde banden, waarop Lewis Hamilton, Mark Webber, Jarno Trulli en Sebastien Bourdais gisteren reden. Volgens Alonso is het dan ook moeilijk aan te geven wat de testresultaten echt betekenen. ,,Maar ik ben wel blij met de ontwikkeling van de wagen. Al moeten we nog meer stappen voorwaarts maken, want de concurrentie zit ook niet stil’’, aldus de tweevoudig wereldkampioen van Renault F1.

    Goede grip
    Adrian Sutil viel ook op door de derde tijd neer te zetten met zijn Force India-bolide. Sutil reed ook op slicks en gebruikte nieuw ontwikkelde aërodynamica. ,,De grip met de slicks is echt enorm goed’’, aldus Sutil.

    Slecht weer
    Vandaag wordt het testwerk in Barcelona afgesloten. Titelhouder Kimi Raikkonen zal in de Ferrari stappen. In de ochtend was het dermate slecht weer, dat Force India besloot het testwerk voor gezien te houden. Ook Raikkonen bleef voorlopig binnen.

    Testresultaten Barcelona:
    1. Alonso Renault 1:18.483 100 ronden
    2. M. Schumacher Ferrari 1:19.323 83
    3. Sutil Force India-Ferrari 1:19.424 102
    4. Kubica BMW-Sauber 1:19.785 112
    5. Rosberg Williams-Toyota 1:19.841 65
    6. Barrichello Honda 1:19.920 141
    7. Hamilton McLaren-Mercedes 1:20.591 102
    8. Bourdais Toro Rosso-Ferrari 1:20.715 71
    9. Webber Red Bull-Renault 1:20.849 87
    10. Trulli Toyota 1:20.867 90

    17-04-2008 om 17:35 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Titelverdediger Arjan van der Zwaan krijgt dit jaar uit verrassende hoek concurrentie in de Dutch Supercar Challenge. ,,Mijn broer Robert gaat ook weer racen’’, vertelt Arjan, die vorig jaar met Ardi van der Hoek het kampioenschap in de snelle GT-klasse veroverde. ,,Robert wordt een geduchte concurrent, want hij racet namelijk ook in een Audi TT-R van Brinkmann Motorsport

    Nieuwe ‘look’
    Arjan komt dit jaar wederom uit met de Audi TT-R van Brinkmann Motorsport. Deze wagen telt liefst 450 paardenkrachten en heeft zijn snelheid inmiddels bewezen. ,,Het enige dat nieuw aan de succesvolle raceauto is, is het design. Aan een winnend team moet je ook zo min mogelijk veranderen. Maar de nieuwe ‘look’ van de wagen is wel heel mooi’’, vindt Arjan terecht.

    dsc_design_audi_2008

    Veel zin
    Arjan van der Zwaan heeft veel zin in het nieuwe seizoen, dat aanstaand weekend van start gaat op het Duitse circuit de Nürburgring. ,,Ik ben erg benieuwd’’, zegt de inwoner van Reeuwijk. ,,Er doen een hoop nieuwe wagens en coureurs mee. Het eerste weekend zullen we te zien krijgen hoe groot de concurrentie zal zijn. Een snelle wagen of een goede coureur is natuurlijk niet genoeg. Racen is een teamsport, waarbij de auto, monteurs en rijders een goede combinatie moeten vormen. Alles moet kloppen. Als één van die componenten niet werkt, haal je er niet het maximale uit. Vorig jaar hebben Ardi en ik met een snelle Audi, prima monteurs en een sterk team van Brinkmann Motorsport de winnende combinatie neergezet.’’

    Broer versus broer
    Die monteurs en het team van Brinkmann zullen ook werken voor de tweede Audi TT-R van de succesvolle renstal. Elmar Grimm, die vorig jaar nog alleen racete, krijgt nu Robert van der Zwaan als partner. ,,Mijn broer Robert en ik hebben heel lang samen geracet. Van karten tot Belcar, FIA GT en Euro GT, noem het maar op of we hebben het samen gereden. Het is wel grappig dat we nu concurrenten zullen zijn’’, vertelt Arjan van der Zwaan. ,,Het zal erom gaan spannen wie van ons de snelste zal zijn. We zijn heel erg aan elkaar gewaagd. Robert zal het niet cadeau krijgen, want ik laat me als kampioen natuurlijk niet zo maar voorbij racen.’’

    Sponsors
    Het raceseizoen van Arjan van der Zwaan in de DTM Audi TT-R wordt mede mogelijk gemaakt door de volgende sponsors: Alecs dienstengroep, NYWAY www.navigationmirror.com, Van Dijk Infra, Krupe AfbouwSystemen en Kas.

    17-04-2008 om 17:34 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    480_menten_saleen

    Vier dagen voor de start van de seizoensopener van het FIA GT kampioenschap heeft Jos Menten een overeenkomst gesloten met RBImmo Racing. De 27-jarige coureur uit Haelen zal in het Verenigd Koninkrijk een blauw-witte Saleen S7-R de sporen geven. Naast Menten vinden we de ervaren Andrea Piccini terug. Ook Piccini is een man van vele wateren. De Italiaan verdedigde in het verleden de kleuren van Ferrari, Lamborghini, Maserati, Aston Martin en Lister.

    480_menten_portret

    “Vorige week werd ik gecontacteerd door de mensen van RBImmo en toen kwam alles in een stroomversnelling terecht. Het betreft een Saleen uit de stal van Konrad Motorsport, voorzien van de laatste updates. Toch blijft het voorlopig koffiedik kijken. Waar we staan, zullen we pas op zaterdag na de kwalificaties zien. Andrea Piccini is een sterke rijder en ook de équipe van Franz Konrad heeft doorheen de jaren een stevige reputatie opgebouwd. We komen dus met een goed pakket voor de dag”, blikt Menten vooruit. De RBImmo Racing Saleen S7-R met startnummer 13 wordt geschoeid met Pirelli-banden.

    Het FIA GT kampioenschap start op 19 en 20 april in Silverstone, in het kader van de Royal Automobile Club Tourist Trophy, waar een dertigtal GT1, GT2 en G2 wagens elkaar zullen bekampen!

    17-04-2008 om 17:32 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DSC: Team Divitec Racing klaar voor debuut in Dutch Supercar Challenge
    kuijer_reijntjens_opel_astr

    Team Divitec Racing debuteert komend weekeinde in de Dutch Supercar Challenge. Carlo Kuijer en Jeroen Reijntjens starten op de Nürburgring in Duitsland in de Supersport I-klasse. Zij doen dat in een Opel Astra met een V6 3.5 liter-motor.
    Tijdens de eerste testritten met de nieuwe wagen op de circuits in Dijon en Zolder werden snelle tijden gereden. Carlo Kuijer gaat de start van het seizoen dan ook met vertrouwen tegemoet. "Het gaat zeker lukken om vooraan in de divisie mee te strijden. Het komende raceweekeinde zal veel duidelijk maken. Wie weet zorgen we dit seizoen wel een paar keer voor een verrassing."

    Relaties
    Hoofdsponsor van het team is Divitec Nederland B.V. uit Dongen. De producent en distributeur van cameraobservatie- en registratietechnieken gebruikt de sponsoring om de merken Divitec, Xineron en Nitek te promoten. Bovendien is de paddock van de Dutch Supercar Challenge een ontmoetingsplek voor het bedrijfsleven. De belangrijkste reden is echter om de relaties van het bedrijf een onvergetelijke dag te bezorgen. Directeur en coureur Carlo Kuijer: "Vanaf de derde race in Hockenheim nodigen we bij iedere race 50 gasten uit voor een enerverende dag autosport. We pakken het groots aan met luxe faciliteiten, catering en entertainment. Dezelfde voorzieningen stellen we beschikbaar aan toekomstige teampartners." Sportmarketingbureau Mediability ondersteunt het team met de marketing.

    Professioneel
    De Dutch Supercar Challenge is het meest professionele autosportkampioenschap van Nederland. Iedere race starten meer dan 50 superwagens; van Ferrari's en Moslers tot Corvettes en Aston Martins. Team Divitec Racing doet in de volgende races twee keer de circuits van Assen en Spa-Francorchamps aan, en één keer Zandvoort, Oschersleben en Hockenheim.

    17-04-2008 om 17:31 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    berry_mosler_3

    Berry van Elk heeft eergisteren op het Circuit van Zandvoort kennis mogen maken met zijn nieuwe racebolide van 2008. De Bredanaar, die de afgelopen seizoenen met een Mini Cooper S Turbo uitkwam in de Dutch Supercar Challenge, stapt dit seizoen namelijk over op een razendsnelle Mosler MT900 GT3. Hierdoor promoveert Van Elk van een Mini met 250 pk naar een Mosler met 600 pk.

    Voor Van Elk stond de testdag vooral in het teken van het leren omgaan met de bolide. “De eerste ronden die ik reed waren amper een seconde sneller dan de tijden die ik twee jaar geleden met mijn Mini op dit circuit reed”, vertelt Berry van Elk. “Gaandeweg de dag ging het eigenlijk een stuk sneller en beter dan we vooraf gehoopt hadden. Ik ging voor een tijd van ongeveer 1 minuut en 53 seconden, daarmee zouden we al dik tevreden zijn voor de eerste keer, maar het lukte me zelfs om een tijd van 1 minuut en 47 seconden te rijden.” Twee jaar geleden, toen de DSC voor het laatst present was op Zandvoort, zou deze tijd goed geweest zijn voor een tweede startpositie in de GT-divisie.


    berry_mosler_1

    Eerste weekend
    Komend weekend staat het eerste raceweekend van de Dutch Supercar Challenge op het programma. Van Elk kijkt uit naar het eerste weekend waar hij zijn krachten met de concurrentie mag gaan meten, maar is al blij als alles zonder grote problemen verloopt. “Het eerste weekend zal voor ons vooral in het teken staan van veel kilometers maken en zorgen dat alles heel blijft. Als dat lukt dan ben ik een zeer tevreden mens!”, aldus Berry van Elk die, nu een dag later, met spierpijn in zijn nek en benen zich aan het voorbereiden is op Duitsland.

    berry_mosler_2

    Spuiten
    De Mosler ziet er verder op dit moment nog erg wit uit maar zal na de eerste race geheel gespoten worden in de vertrouwde blauw/oranje kleuren met daarop onder andere de sponsors Dunlop, Nextel, BlueBerry & Ooperon.

    17-04-2008 om 17:30 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    dsc_vooraf_4

    Na een winterstop van zes maanden staat de Dutch Supercar Challenge weer aan de vooravond van een schitterend seizoen. De afgelopen tijd hebben de teams hun veelal nieuwe bolides optimaal voorbereid voor de start van de eerste race, komend weekend zal dan ook moeten blijken of de verwachtingen waar kunnen worden gemaakt. Decor voor dit alles is de Duitse Nürburgring, die evenals afgelopen seizoen de plaats is voor de openingsraces van hét GT- en toerwagenkampioenschap van Nederland.
    Meer dikke kanonnen dan ooit
    Bij de GT-divisie, met auto's tot wel 600 pk, is het vooral de vraag wie de DTM Audi’s van Brinkmann Motorsport tegenstand gaat bieden. Vorig seizoen was dit team het te kloppen team en wisten coureurs Ardi van der Hoek en Arjan van der Zwaan er, zij het met twee punten verschil, met het kampioenschap vandoor te gaan. Ook komend seizoen geldt het duo als titelkandidaat, en van teamgenoot Elmar Grimm mag eveneens veel worden verwacht. De runners-up van 2007, zijnde Robert de Graaff en Philippe Ribbens zijn trouw aan hun Viper SRT10 gebleven en kunnen hierdoor de vruchten gaan plukken van hun ervaring met deze bolide. De andere Viper SRT10 die ingeschreven was door Roger Grouwels liep vorige week bij een test flinke schade op. Rudolph Racing, het team van Grouwels, heeft echter niet stilgezeten en de concurrentie kan nog wel eens verbaasd gaan opkijken wanneer de trailer komend weekend zijn klep opent.

    Cor Euser ook van de partij
    Cor Euser is komend jaar ook weer van de partij. De ervaren coureur heeft zich voor het gehele seizoen ingeschreven en kan wel eens een serieuze kampioenskandidaat zijn. Ook Meindert van Buuren heeft serieuze plannen voor komend seizoen. Hij deelt zijn krachtige Passat V8Star met voormalig Champcar-coureur Nicky Pastorelli. Het eerste weekend moet Van Buuren het echter helemaal zelf doen, want Pastorelli komt door verplichtingen in de ALMS pas vanaf het tweede raceweekend in actie in de V8Star. Naast bovengenoemde coureurs noemen we ook nog René Snel met zijn GT2 Bi-Turbo Porsche, het trio Werkman/Van ’t Hoff/Versluis met een Corvette Z06 GT3, het duo Abrech/Braams met een Ferrari F430 en de het Engelse duo Sharpe/Haynes met een indrukwekkende V8 Supercar.


    dsc_vooraf_1

    Mosler Challenge van start
    Nieuw is dit seizoen is de Mosler Challenge, die als aparte divisie binnen de Dutch Supercar Challenge rijdt. Deelnemers binnen deze divisie scoren punten voor zowel de GT-divisie als de Mosler Challenge. Mosler is een Amerikaanse autofabrikant met een zeer sterke link naar de autosport Alle Moslers zijn voorzien van een dikke Amerikaanse 7 liter V8 motor. Veel nieuwe deelnemers hebben al interesse getoond in deze uiterst snelle raceauto en de eerste race staan er al vijf van deze prachtige bolides aan de start. We kenden al de Moslers van het duo Mecke/Rehfeld en de gebroeders Woodcock, maar voor komend seizoen hebben ook het duo Riley/Flux, Martin Short en Berry van Elk zich met deze uiterst snelle bolide ingeschreven. Twee Moslers, gerund door het Duitse GTO Racing, zijn de eerste race afwezig doordat zij verplicht moeten deelnemen aan de eerste race van het FIA GT op het Engelse Silverstone. Tevens wordt er momenteel door de fabrikant hard gebouwd aan in totaal vijftien nieuwe Moslers. De verwachting is dan ook dat er later dit seizoen meer dan tien Moslers aan de Mosler Challenge gaan deelnemen.

    dsc_vooraf_2

    Zware competitie verwacht in Supersport-divisies
    De meeste inschrijvingen vinden we dit seizoen in de Supersport I-divisie. Momenteel kent deze divisie al 35 inschrijvingen. De meest favoriete auto in deze divisie is de Porsche 997 GT3. Van deze bolide verschijnen er minimaal tien aan de start, met als bestuurders onder andere Henk Thuis, Jan Storm, Nol Köhler en Rob Frijns. Meest in het oog springende coureur onder de Porsche-inschrijvingen is Duncan Huisman. Hij zal het gehele seizoen een auto delen met Edo de Vries. Waar ook veel van verwacht gaat worden is van US Carworld Racing. Zij hebben voor komend seizoen drie Renault Megane Trophy’s ingeschreven en met rijders als René Wijnen, Pieter Dubois, Erol Ertan, Nick van der Valk en Jochen Habets aan de start mag er verwacht worden dat deze bolides ver vooraan in het veld te vinden gaan zijn. Een soortgelijke silhouette, zij het met een Opel Astra body, is ingeschreven door Team Divitec Racing met als coureurs Carlo Kuijer en Jeroen Reijntjens.

    Snelle BMW’s
    Richard van den Berg en het duo Dijkstra/De Vries zijn trouw gebleven aan hun bloedsnelle BMW’s. Van den Berg was vorig jaar met zijn BMW WTCC M3 dicht bij het kampioenschap en voor hem is er dan ook geen reden geweest om te switchen van bolide. Ook Siebrand Dijkstra en André de Vries behaalden vorig jaar uitstekende resultaten met hun BMW E46 V8 GTR. Regerend kampioen Peter van der Kolk is in de wintermaanden met zijn team druk bezig geweest aan een ambitieus project, zijnde een BMW 140 GTR uitgerust met de nieuwe V8 uit de BMW M3. Het team zet momenteel alles op alles om de bolide op tijd klaar te krijgen, maar de kans bestaat dat Van der Kolk de eerste race nog aantreedt met zijn BMW Compact GTR van afgelopen seizoen. Tot slot mag ook zeker het team van Gravity Racing niet vergeten worden. Voor Marcel Norbart, Kees Kreijne en Wilfred Herder wordt het de eerste echte kennismaking met hun tot de verbeelding sprekende Aston Martin Vantages. De Corvette C6 GT4 van het team, waarmee Danny van Dongen en Rogier Kroymans gaan racen, is nog niet van de partij. Zij moeten verplicht aanwezig zijn bij de eerste race van het FIA GT kampioenschap op Silverstone, zodat de Corvette GT4 officieel gehomologeerd gaat worden voor het FIA GT4 kampioenschap.
    Nieuwe bolides
    In de Supersport II-divisie vinden we een aantal mooie nieuwe bolides. Van afgelopen seizoen kennen we al Milko Tas met zijn SEAT Léon SuperCopa en ook nieuwkomers Robin en Ferry Monster hebben zich ingeschreven met een soortgelijke bolide. Bob Herber heeft voor dit jaar een nieuwe auto aangeschaft, namelijk een zeer snelle Saker Sportscar. JR Motorsport heeft in de wintermaanden ook niet stilgezeten, want zij hebben voor Richard van den Bos een spectaculaire BMW 1-serie met M3 6-cilinder gebouwd. Tevens heeft Albi Engineering een nieuwe bolide gebouwd. Het betreft een BMW Z4 voor coureur Eugène Janssen. Andere bolides zijn onder andere een Lotus Exige van Martin Roos en een Volvo S60 voor Laurens Okkerse.

    dsc_vooraf_3

    Sport-divisies ideale opstap
    In de Sport I-divisie is plek ontstaan voor nieuwe deelnemers. Vaste titelkandidaten Kees Kreijne en Bas Barenbrug zijn beiden doorgeschoven naar de Supersport I-divisie en Berry van Elk is zelfs doorgeschoven naar de GT-divisie. Gebleven zijn onder andere John van der Voort, Wilfred Shawohl en Leon Zappeij terwijl Momentum Racing met maar liefst vijf Lotus Exiges debuteert in deze divisie. Tevens vinden we hier twee snelle dames, zijnde Eline Braspenning en Esra van Elk, die beiden voor het eerst een heel seizoen DSC gaan meemaken in een door Braspenning Racing geprepareerde BMW Compact.

    dsc_vooraf_5

    Sport II
    Nieuw bij de DSC is de Sport II-divisie. Deze divisie biedt plek voor echte nieuwkomers en teams met een kleiner budget, maar dat wil niet zeggen dat de concurrentie niet moordend is. Het zal hier vooral gaan tussen de vijf Mini’s van M7 Racing en de drie Renault Clio’s van Spirit Racing. Ook vader en dochter Cusell hebben zich ingeschreven met een BMW 325 E46 Coupe.

    Vol programma op de Nürburgring
    De Dutch Supercar Challenge maakt komend weekend op de Nürburgring deel uit van het AvD raceweekend. Naast de DSC komen onder andere het Zwitserse Formule Renault kampioenschap, de Sports Car Challenge in actie en vindt ook de AvD 100 Meilen race plaats. Een weekendkaart, geldig op zaterdag en zondag, kost 15 euro. Kinderen tot 16 jaar hebben gratis toegang.

    17-04-2008 om 17:28 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Andrea Piccini neemt plaats op RBImmo Saleen S7-R
    Andrea Piccini neemt dit seizoen deel aan het FIA-GT kampioenschap met de Saleen van het Oostenrijske RBImmo. De Italiaan, veelvoudig racewinnaar, zal zijn debuut maken voor het team in Monza. Ook bestaat er de mogelijkheid dat de equipe nog een extra Saleen S7-R zal inzetten in Citation Cup.

    15-04-2008 om 17:52 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    dillon_koster_supercopa2

    Dillon Koster heeft een leerzame seizoenopening van de Seat Léon Supercopa achter de rug. In de kwalificatie ging de Zandvoorter bij het ingaan van het stadion op de Duitse Hockenheimring door het grind. Hierdoor werden zijn snelle tussentijden teniet gedaan en verdween een potentiële plaats op bij de eerste 6 op de startgrid als sneeuw voor de zon. Dankzij een technisch defect aan de motor en de ijzersterke competitie in de Seat Léon Supercopa kwam Koster in de wedstrijden niet verder dan de twaalfde en vijftiende eindpositie
    De SEAT Team Sartorius-rijder had mede dankzij een strakke planning van zijn team de beste papieren om een goede startpositie te veroveren op een opdrogende baan. Koster zette in zijn vliegende ronde namelijk de snelste tussentijden op de klokken. Door een eigen stuurfout in de Mobil 1-kurve kwam de Zandvoorter echter niet verder dan een zestiende startplek voor de eerste editie van de Séat Leon Supercopa 2008.

    Hevige competitie
    In deze eerste race wist Koster op te rukken tot de twaalfde positie. De hevige competitie die de Supercopa kenmerkt, zorgde ervoor dat het hier bij bleef. “Op zich is de twaalfde plaats niet slecht, komend van een zestiende startplek,” vertelde de Zandvoorter. “De competitie is hier zeer hevig, van een heel andere orde als in Nederland. Men maakt geen fouten en er wordt echt keihard gereden, dus is het erg lastig je een weg naar voren te banen.”


    dillon_koster_supercopa1

    Leerzaam weekend
    Gedurende de tweede wedstrijd klom Koster van de twaalfde startpositie verder op naar de achtste plek. Problemen met de motor zorgden er echter voor dat hij de Sartorius-SEAT twee ronden voor het eind in de pitstraat moest parkeren. “Waar ik in de eerste race het kaas een beetje van mijn brood liet eten en iets te lief was, viel ik nu wat agressiever aan,” aldus de Zandvoortse ondernemer. “Dat ging alleraardigst, maar door de storing in de motor moest ik de auto in de pitstraat zetten, mede om grote schade te voorkomen. Dit was een leerzaam weekend, de snelheid was er, het team was goed, het moet er alleen nog uitkomen. We blijven positief en werken keihard voor een beter resultaat komend weekend, op Oschersleben.”

    Kalender
    De derde en vierde race in de SEAT Léon Supercopa worden 19 en 20 april verreden in het voorprogramma van de DTM op Motorsport Arena Oschersleben (Duitsland).

    Uitslagen DTM-weekend Hockenheim 2008
    SEAT Léon Supercopa Race 1:
    1. Nicki Thiim, 14 ronden in 26 min 24,373 (145,502 km/u); 2. Jimmy Johansson op 0,354 seconden; 3. Marin Colak op 3,598 seconden en 12: Dillon Koster op 41,996 seconden.
    SEAT Léon Supercopa Race 2: 1. Nicki Thiim, 14 ronden in 26 min 31,241 (144,874 km/u); 2. Thomas Marschall op 1,264 seconde; 3. Marin Colak op 1,630 seconde en 15: Dillon Koster op 2 ronden.

    Stand na twee races:
    1. Nicki Thiim 41 punten
    2. Jimmy Johansson 30 punten
    3. Thomas Marschall 29 punten
    16. Dillon Koster 1 punt

    15-04-2008 om 17:50 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    citroenc5_480
    De nieuwe C5 zou mogelijk door Citroën als DTM-auto kunnen worden ingezet

    Toegegeven, we hebben al heel wat van dit soort verhalen gehoord. MG, Lexus, Peugeot… Nu wordt Citroën in verbinding gebracht met een mogelijke deelname aan de DTM. Volgens het Duitstalige vakblad “Motorsport Aktuell” was een delegatie van het Franse merk afgelopen weekeinde aanwezig bij de seizoensouverture van de klasse op het circuit van Hockenheim. Bij een mogelijke deelname van Citroën zou het gaan om de nieuwe C5, die het merk dezer dagen op de markt brengt.
    Citroën is de afgelopen tien jaar vooral actief geweest in de rallysport. En dat met veel succes, want met coureur Sébastien Loeb, nota bene afkomstig uit de eigen Saxo Juniorcup, werd maar liefst vier maal op rij de wereldtitel veroverd, eerst met de Xsara en vorig jaar met de C4. In de rallysport is er voor het merk dus niet meer veel te winnen. 

    Sportdirecteur Quesnel kritisch over WK Rally
    Daar komt bij dat de nieuwe sportdirecteur Olivier Quesnel, die begin dit jaar de gepensioneerde Guy Fréquelin opvolgde, zich inmiddels al een aantal malen kritisch heeft uitgelaten over de ontwikkeling van het WK Rally. Gebrek aan promotie, te hoge logistieke kosten door een zwaar reisschema en het roulatiesysteem in de wedstrijdkalender, waardoor bijvoorbeeld Monte Carlo en Duitsland volgend jaar niet op de planning staan, zijn de voornaamste punten van kritiek.

    Duitsland belangrijke afzetmarkt
    Duitsland is voor alle fabrikanten een bijzonder interessante markt om zich te profileren, maar tegelijkertijd is het voor niet-Duitse merken traditioneel moeilijk om het op te nemen tegen de sterke nationale industrie. Met de nieuwe C5 denkt Citroën een wapen in handen te hebben om ook in Duitsland goed te kunnen scoren en een succesvol sportproject zou kunnen helpen om de auto meer onder de aandacht te brengen. Eerder deed Peugeot al veel voor de populariteit van de modellen 405 en 406 door in Duitsland met succes deel te nemen aan de toenmalige STW-serie.

    15-04-2008 om 17:48 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formule 1: Renault kopieert haaienvin Red Bull, Ferrari test nieuwe neus
    De Formule 1 mag momenteel testen op Barcelona, het circuit waar over anderhalve week de GP van Spanje wordt gehouden. Dus zijn de teams flink wat wat nieuwe dingen aan het testen.
     
    Hoewel nieuw? Renault heeft gewoon ordinair de haaienvin van Red Bull (die een betere luchtstroom genereert) afgekeken en test daar nu mee in Barcelona.

    renault_nieuwe_vleugel
    Foto: my.ing-renaultf1.com

    Ferrari heeft daarentegen wel iets nieuws. Felipe Massa testte met een nieuwe neus, waarin een opening is opgenomen. De Braziliaan was direct erg snel met de noviteit. We zijn benieuwd hoe lang Renault en de andere teams nodig hebben om ook dit na te apen....

    ferrari_nieuwe_neus_2008

    15-04-2008 om 17:47 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)


    Archief
  • Alle berichten

    Gastenboek
  • Goedemorgen, mooi blogje.xxx.
  • Wens jullie een fijne woensdag toe,dikke knufjes.
  • 2 Tickets voor De 24 Uren Van Zolder
  • Lekker koken
  • hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • http://www.bloggen.be/red2francorchamps/

  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs