Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Blog als favoriet !
Mijn radio zender
  • radio
  • autosport
    alles over autosport
    17-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formule 1: Super Aguri weer in geldnood na afhaken investeerder
    super_aguri

    Zes weken geleden leek het in financiële nood verkerende Super Aguri gered door het inspringen van een investeerder. Maar gisteren heeft de Magma Group besloten toch van de koop af te zien.
    Problemen
    De renstal van Aguri Suzuki kwam vorig jaar in de problemen, nadat een grote sponsor de geldelijke afspraken niet nakwam. Daardoor was Suzuki genoodzaakt om financiële hulp te zoeken. De voormalige Formule 1-piloot zou zijn aandelenpakket verkopen aan de Magma Group. Maar deze constructie is het dus toch niet geworden.

    Hulp
    Takuma Sato en Anthony Davidson zijn de coureurs van het team, dat nu wellicht niet aan de GP van Spanje (27 april) kan meedoen. Aguri Suzuki is inmiddels met Honda in gesprek over noodzakelijke hulp totdat een nieuwe investeerder is gevonden. Suzuki hoopt op korte termijn afspraken te kunnen maken.

    17-04-2008 om 17:36 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Ruim een week voor de GP van Spanje was de locale held Fernando Alonso snel onderweg. De Spaanse oud-wereldkampioen Formule 1 was gisteren tijdens de F1-testdag in Barcelona de rapste. Alonso liet onder meer Michael Schumacher, die weer eens testwerk deed voor Ferrari, achter zich.


    wagen_bourdais_weg

    Crash Bourdais
    Op de testdag testte Sebastien Bourdais de nieuwe Toro Rosso. Nadat hij 71 ronden had gereden, crashte de Champcar-kampioen en schreef hij de nagelnieuwe bolide meteen maar af. Door de grote schade aan de STR3 doet Toro Rosso vandaag niet meer mee tijdens de laatste testdag op het Spaanse asfalt.

    Ontwikkeling Renault
    Fernando Alonso, die precies 100 rondjes racete, was mede de snelste omdat hij de nieuwe slicks uitprobeerde. De slicks blijken sneller dan de gegroefde banden, waarop Lewis Hamilton, Mark Webber, Jarno Trulli en Sebastien Bourdais gisteren reden. Volgens Alonso is het dan ook moeilijk aan te geven wat de testresultaten echt betekenen. ,,Maar ik ben wel blij met de ontwikkeling van de wagen. Al moeten we nog meer stappen voorwaarts maken, want de concurrentie zit ook niet stil’’, aldus de tweevoudig wereldkampioen van Renault F1.

    Goede grip
    Adrian Sutil viel ook op door de derde tijd neer te zetten met zijn Force India-bolide. Sutil reed ook op slicks en gebruikte nieuw ontwikkelde aërodynamica. ,,De grip met de slicks is echt enorm goed’’, aldus Sutil.

    Slecht weer
    Vandaag wordt het testwerk in Barcelona afgesloten. Titelhouder Kimi Raikkonen zal in de Ferrari stappen. In de ochtend was het dermate slecht weer, dat Force India besloot het testwerk voor gezien te houden. Ook Raikkonen bleef voorlopig binnen.

    Testresultaten Barcelona:
    1. Alonso Renault 1:18.483 100 ronden
    2. M. Schumacher Ferrari 1:19.323 83
    3. Sutil Force India-Ferrari 1:19.424 102
    4. Kubica BMW-Sauber 1:19.785 112
    5. Rosberg Williams-Toyota 1:19.841 65
    6. Barrichello Honda 1:19.920 141
    7. Hamilton McLaren-Mercedes 1:20.591 102
    8. Bourdais Toro Rosso-Ferrari 1:20.715 71
    9. Webber Red Bull-Renault 1:20.849 87
    10. Trulli Toyota 1:20.867 90

    17-04-2008 om 17:35 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Titelverdediger Arjan van der Zwaan krijgt dit jaar uit verrassende hoek concurrentie in de Dutch Supercar Challenge. ,,Mijn broer Robert gaat ook weer racen’’, vertelt Arjan, die vorig jaar met Ardi van der Hoek het kampioenschap in de snelle GT-klasse veroverde. ,,Robert wordt een geduchte concurrent, want hij racet namelijk ook in een Audi TT-R van Brinkmann Motorsport

    Nieuwe ‘look’
    Arjan komt dit jaar wederom uit met de Audi TT-R van Brinkmann Motorsport. Deze wagen telt liefst 450 paardenkrachten en heeft zijn snelheid inmiddels bewezen. ,,Het enige dat nieuw aan de succesvolle raceauto is, is het design. Aan een winnend team moet je ook zo min mogelijk veranderen. Maar de nieuwe ‘look’ van de wagen is wel heel mooi’’, vindt Arjan terecht.

    dsc_design_audi_2008

    Veel zin
    Arjan van der Zwaan heeft veel zin in het nieuwe seizoen, dat aanstaand weekend van start gaat op het Duitse circuit de Nürburgring. ,,Ik ben erg benieuwd’’, zegt de inwoner van Reeuwijk. ,,Er doen een hoop nieuwe wagens en coureurs mee. Het eerste weekend zullen we te zien krijgen hoe groot de concurrentie zal zijn. Een snelle wagen of een goede coureur is natuurlijk niet genoeg. Racen is een teamsport, waarbij de auto, monteurs en rijders een goede combinatie moeten vormen. Alles moet kloppen. Als één van die componenten niet werkt, haal je er niet het maximale uit. Vorig jaar hebben Ardi en ik met een snelle Audi, prima monteurs en een sterk team van Brinkmann Motorsport de winnende combinatie neergezet.’’

    Broer versus broer
    Die monteurs en het team van Brinkmann zullen ook werken voor de tweede Audi TT-R van de succesvolle renstal. Elmar Grimm, die vorig jaar nog alleen racete, krijgt nu Robert van der Zwaan als partner. ,,Mijn broer Robert en ik hebben heel lang samen geracet. Van karten tot Belcar, FIA GT en Euro GT, noem het maar op of we hebben het samen gereden. Het is wel grappig dat we nu concurrenten zullen zijn’’, vertelt Arjan van der Zwaan. ,,Het zal erom gaan spannen wie van ons de snelste zal zijn. We zijn heel erg aan elkaar gewaagd. Robert zal het niet cadeau krijgen, want ik laat me als kampioen natuurlijk niet zo maar voorbij racen.’’

    Sponsors
    Het raceseizoen van Arjan van der Zwaan in de DTM Audi TT-R wordt mede mogelijk gemaakt door de volgende sponsors: Alecs dienstengroep, NYWAY www.navigationmirror.com, Van Dijk Infra, Krupe AfbouwSystemen en Kas.

    17-04-2008 om 17:34 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    480_menten_saleen

    Vier dagen voor de start van de seizoensopener van het FIA GT kampioenschap heeft Jos Menten een overeenkomst gesloten met RBImmo Racing. De 27-jarige coureur uit Haelen zal in het Verenigd Koninkrijk een blauw-witte Saleen S7-R de sporen geven. Naast Menten vinden we de ervaren Andrea Piccini terug. Ook Piccini is een man van vele wateren. De Italiaan verdedigde in het verleden de kleuren van Ferrari, Lamborghini, Maserati, Aston Martin en Lister.

    480_menten_portret

    “Vorige week werd ik gecontacteerd door de mensen van RBImmo en toen kwam alles in een stroomversnelling terecht. Het betreft een Saleen uit de stal van Konrad Motorsport, voorzien van de laatste updates. Toch blijft het voorlopig koffiedik kijken. Waar we staan, zullen we pas op zaterdag na de kwalificaties zien. Andrea Piccini is een sterke rijder en ook de équipe van Franz Konrad heeft doorheen de jaren een stevige reputatie opgebouwd. We komen dus met een goed pakket voor de dag”, blikt Menten vooruit. De RBImmo Racing Saleen S7-R met startnummer 13 wordt geschoeid met Pirelli-banden.

    Het FIA GT kampioenschap start op 19 en 20 april in Silverstone, in het kader van de Royal Automobile Club Tourist Trophy, waar een dertigtal GT1, GT2 en G2 wagens elkaar zullen bekampen!

    17-04-2008 om 17:32 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DSC: Team Divitec Racing klaar voor debuut in Dutch Supercar Challenge
    kuijer_reijntjens_opel_astr

    Team Divitec Racing debuteert komend weekeinde in de Dutch Supercar Challenge. Carlo Kuijer en Jeroen Reijntjens starten op de Nürburgring in Duitsland in de Supersport I-klasse. Zij doen dat in een Opel Astra met een V6 3.5 liter-motor.
    Tijdens de eerste testritten met de nieuwe wagen op de circuits in Dijon en Zolder werden snelle tijden gereden. Carlo Kuijer gaat de start van het seizoen dan ook met vertrouwen tegemoet. "Het gaat zeker lukken om vooraan in de divisie mee te strijden. Het komende raceweekeinde zal veel duidelijk maken. Wie weet zorgen we dit seizoen wel een paar keer voor een verrassing."

    Relaties
    Hoofdsponsor van het team is Divitec Nederland B.V. uit Dongen. De producent en distributeur van cameraobservatie- en registratietechnieken gebruikt de sponsoring om de merken Divitec, Xineron en Nitek te promoten. Bovendien is de paddock van de Dutch Supercar Challenge een ontmoetingsplek voor het bedrijfsleven. De belangrijkste reden is echter om de relaties van het bedrijf een onvergetelijke dag te bezorgen. Directeur en coureur Carlo Kuijer: "Vanaf de derde race in Hockenheim nodigen we bij iedere race 50 gasten uit voor een enerverende dag autosport. We pakken het groots aan met luxe faciliteiten, catering en entertainment. Dezelfde voorzieningen stellen we beschikbaar aan toekomstige teampartners." Sportmarketingbureau Mediability ondersteunt het team met de marketing.

    Professioneel
    De Dutch Supercar Challenge is het meest professionele autosportkampioenschap van Nederland. Iedere race starten meer dan 50 superwagens; van Ferrari's en Moslers tot Corvettes en Aston Martins. Team Divitec Racing doet in de volgende races twee keer de circuits van Assen en Spa-Francorchamps aan, en één keer Zandvoort, Oschersleben en Hockenheim.

    17-04-2008 om 17:31 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    berry_mosler_3

    Berry van Elk heeft eergisteren op het Circuit van Zandvoort kennis mogen maken met zijn nieuwe racebolide van 2008. De Bredanaar, die de afgelopen seizoenen met een Mini Cooper S Turbo uitkwam in de Dutch Supercar Challenge, stapt dit seizoen namelijk over op een razendsnelle Mosler MT900 GT3. Hierdoor promoveert Van Elk van een Mini met 250 pk naar een Mosler met 600 pk.

    Voor Van Elk stond de testdag vooral in het teken van het leren omgaan met de bolide. “De eerste ronden die ik reed waren amper een seconde sneller dan de tijden die ik twee jaar geleden met mijn Mini op dit circuit reed”, vertelt Berry van Elk. “Gaandeweg de dag ging het eigenlijk een stuk sneller en beter dan we vooraf gehoopt hadden. Ik ging voor een tijd van ongeveer 1 minuut en 53 seconden, daarmee zouden we al dik tevreden zijn voor de eerste keer, maar het lukte me zelfs om een tijd van 1 minuut en 47 seconden te rijden.” Twee jaar geleden, toen de DSC voor het laatst present was op Zandvoort, zou deze tijd goed geweest zijn voor een tweede startpositie in de GT-divisie.


    berry_mosler_1

    Eerste weekend
    Komend weekend staat het eerste raceweekend van de Dutch Supercar Challenge op het programma. Van Elk kijkt uit naar het eerste weekend waar hij zijn krachten met de concurrentie mag gaan meten, maar is al blij als alles zonder grote problemen verloopt. “Het eerste weekend zal voor ons vooral in het teken staan van veel kilometers maken en zorgen dat alles heel blijft. Als dat lukt dan ben ik een zeer tevreden mens!”, aldus Berry van Elk die, nu een dag later, met spierpijn in zijn nek en benen zich aan het voorbereiden is op Duitsland.

    berry_mosler_2

    Spuiten
    De Mosler ziet er verder op dit moment nog erg wit uit maar zal na de eerste race geheel gespoten worden in de vertrouwde blauw/oranje kleuren met daarop onder andere de sponsors Dunlop, Nextel, BlueBerry & Ooperon.

    17-04-2008 om 17:30 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    dsc_vooraf_4

    Na een winterstop van zes maanden staat de Dutch Supercar Challenge weer aan de vooravond van een schitterend seizoen. De afgelopen tijd hebben de teams hun veelal nieuwe bolides optimaal voorbereid voor de start van de eerste race, komend weekend zal dan ook moeten blijken of de verwachtingen waar kunnen worden gemaakt. Decor voor dit alles is de Duitse Nürburgring, die evenals afgelopen seizoen de plaats is voor de openingsraces van hét GT- en toerwagenkampioenschap van Nederland.
    Meer dikke kanonnen dan ooit
    Bij de GT-divisie, met auto's tot wel 600 pk, is het vooral de vraag wie de DTM Audi’s van Brinkmann Motorsport tegenstand gaat bieden. Vorig seizoen was dit team het te kloppen team en wisten coureurs Ardi van der Hoek en Arjan van der Zwaan er, zij het met twee punten verschil, met het kampioenschap vandoor te gaan. Ook komend seizoen geldt het duo als titelkandidaat, en van teamgenoot Elmar Grimm mag eveneens veel worden verwacht. De runners-up van 2007, zijnde Robert de Graaff en Philippe Ribbens zijn trouw aan hun Viper SRT10 gebleven en kunnen hierdoor de vruchten gaan plukken van hun ervaring met deze bolide. De andere Viper SRT10 die ingeschreven was door Roger Grouwels liep vorige week bij een test flinke schade op. Rudolph Racing, het team van Grouwels, heeft echter niet stilgezeten en de concurrentie kan nog wel eens verbaasd gaan opkijken wanneer de trailer komend weekend zijn klep opent.

    Cor Euser ook van de partij
    Cor Euser is komend jaar ook weer van de partij. De ervaren coureur heeft zich voor het gehele seizoen ingeschreven en kan wel eens een serieuze kampioenskandidaat zijn. Ook Meindert van Buuren heeft serieuze plannen voor komend seizoen. Hij deelt zijn krachtige Passat V8Star met voormalig Champcar-coureur Nicky Pastorelli. Het eerste weekend moet Van Buuren het echter helemaal zelf doen, want Pastorelli komt door verplichtingen in de ALMS pas vanaf het tweede raceweekend in actie in de V8Star. Naast bovengenoemde coureurs noemen we ook nog René Snel met zijn GT2 Bi-Turbo Porsche, het trio Werkman/Van ’t Hoff/Versluis met een Corvette Z06 GT3, het duo Abrech/Braams met een Ferrari F430 en de het Engelse duo Sharpe/Haynes met een indrukwekkende V8 Supercar.


    dsc_vooraf_1

    Mosler Challenge van start
    Nieuw is dit seizoen is de Mosler Challenge, die als aparte divisie binnen de Dutch Supercar Challenge rijdt. Deelnemers binnen deze divisie scoren punten voor zowel de GT-divisie als de Mosler Challenge. Mosler is een Amerikaanse autofabrikant met een zeer sterke link naar de autosport Alle Moslers zijn voorzien van een dikke Amerikaanse 7 liter V8 motor. Veel nieuwe deelnemers hebben al interesse getoond in deze uiterst snelle raceauto en de eerste race staan er al vijf van deze prachtige bolides aan de start. We kenden al de Moslers van het duo Mecke/Rehfeld en de gebroeders Woodcock, maar voor komend seizoen hebben ook het duo Riley/Flux, Martin Short en Berry van Elk zich met deze uiterst snelle bolide ingeschreven. Twee Moslers, gerund door het Duitse GTO Racing, zijn de eerste race afwezig doordat zij verplicht moeten deelnemen aan de eerste race van het FIA GT op het Engelse Silverstone. Tevens wordt er momenteel door de fabrikant hard gebouwd aan in totaal vijftien nieuwe Moslers. De verwachting is dan ook dat er later dit seizoen meer dan tien Moslers aan de Mosler Challenge gaan deelnemen.

    dsc_vooraf_2

    Zware competitie verwacht in Supersport-divisies
    De meeste inschrijvingen vinden we dit seizoen in de Supersport I-divisie. Momenteel kent deze divisie al 35 inschrijvingen. De meest favoriete auto in deze divisie is de Porsche 997 GT3. Van deze bolide verschijnen er minimaal tien aan de start, met als bestuurders onder andere Henk Thuis, Jan Storm, Nol Köhler en Rob Frijns. Meest in het oog springende coureur onder de Porsche-inschrijvingen is Duncan Huisman. Hij zal het gehele seizoen een auto delen met Edo de Vries. Waar ook veel van verwacht gaat worden is van US Carworld Racing. Zij hebben voor komend seizoen drie Renault Megane Trophy’s ingeschreven en met rijders als René Wijnen, Pieter Dubois, Erol Ertan, Nick van der Valk en Jochen Habets aan de start mag er verwacht worden dat deze bolides ver vooraan in het veld te vinden gaan zijn. Een soortgelijke silhouette, zij het met een Opel Astra body, is ingeschreven door Team Divitec Racing met als coureurs Carlo Kuijer en Jeroen Reijntjens.

    Snelle BMW’s
    Richard van den Berg en het duo Dijkstra/De Vries zijn trouw gebleven aan hun bloedsnelle BMW’s. Van den Berg was vorig jaar met zijn BMW WTCC M3 dicht bij het kampioenschap en voor hem is er dan ook geen reden geweest om te switchen van bolide. Ook Siebrand Dijkstra en André de Vries behaalden vorig jaar uitstekende resultaten met hun BMW E46 V8 GTR. Regerend kampioen Peter van der Kolk is in de wintermaanden met zijn team druk bezig geweest aan een ambitieus project, zijnde een BMW 140 GTR uitgerust met de nieuwe V8 uit de BMW M3. Het team zet momenteel alles op alles om de bolide op tijd klaar te krijgen, maar de kans bestaat dat Van der Kolk de eerste race nog aantreedt met zijn BMW Compact GTR van afgelopen seizoen. Tot slot mag ook zeker het team van Gravity Racing niet vergeten worden. Voor Marcel Norbart, Kees Kreijne en Wilfred Herder wordt het de eerste echte kennismaking met hun tot de verbeelding sprekende Aston Martin Vantages. De Corvette C6 GT4 van het team, waarmee Danny van Dongen en Rogier Kroymans gaan racen, is nog niet van de partij. Zij moeten verplicht aanwezig zijn bij de eerste race van het FIA GT kampioenschap op Silverstone, zodat de Corvette GT4 officieel gehomologeerd gaat worden voor het FIA GT4 kampioenschap.
    Nieuwe bolides
    In de Supersport II-divisie vinden we een aantal mooie nieuwe bolides. Van afgelopen seizoen kennen we al Milko Tas met zijn SEAT Léon SuperCopa en ook nieuwkomers Robin en Ferry Monster hebben zich ingeschreven met een soortgelijke bolide. Bob Herber heeft voor dit jaar een nieuwe auto aangeschaft, namelijk een zeer snelle Saker Sportscar. JR Motorsport heeft in de wintermaanden ook niet stilgezeten, want zij hebben voor Richard van den Bos een spectaculaire BMW 1-serie met M3 6-cilinder gebouwd. Tevens heeft Albi Engineering een nieuwe bolide gebouwd. Het betreft een BMW Z4 voor coureur Eugène Janssen. Andere bolides zijn onder andere een Lotus Exige van Martin Roos en een Volvo S60 voor Laurens Okkerse.

    dsc_vooraf_3

    Sport-divisies ideale opstap
    In de Sport I-divisie is plek ontstaan voor nieuwe deelnemers. Vaste titelkandidaten Kees Kreijne en Bas Barenbrug zijn beiden doorgeschoven naar de Supersport I-divisie en Berry van Elk is zelfs doorgeschoven naar de GT-divisie. Gebleven zijn onder andere John van der Voort, Wilfred Shawohl en Leon Zappeij terwijl Momentum Racing met maar liefst vijf Lotus Exiges debuteert in deze divisie. Tevens vinden we hier twee snelle dames, zijnde Eline Braspenning en Esra van Elk, die beiden voor het eerst een heel seizoen DSC gaan meemaken in een door Braspenning Racing geprepareerde BMW Compact.

    dsc_vooraf_5

    Sport II
    Nieuw bij de DSC is de Sport II-divisie. Deze divisie biedt plek voor echte nieuwkomers en teams met een kleiner budget, maar dat wil niet zeggen dat de concurrentie niet moordend is. Het zal hier vooral gaan tussen de vijf Mini’s van M7 Racing en de drie Renault Clio’s van Spirit Racing. Ook vader en dochter Cusell hebben zich ingeschreven met een BMW 325 E46 Coupe.

    Vol programma op de Nürburgring
    De Dutch Supercar Challenge maakt komend weekend op de Nürburgring deel uit van het AvD raceweekend. Naast de DSC komen onder andere het Zwitserse Formule Renault kampioenschap, de Sports Car Challenge in actie en vindt ook de AvD 100 Meilen race plaats. Een weekendkaart, geldig op zaterdag en zondag, kost 15 euro. Kinderen tot 16 jaar hebben gratis toegang.

    17-04-2008 om 17:28 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Andrea Piccini neemt plaats op RBImmo Saleen S7-R
    Andrea Piccini neemt dit seizoen deel aan het FIA-GT kampioenschap met de Saleen van het Oostenrijske RBImmo. De Italiaan, veelvoudig racewinnaar, zal zijn debuut maken voor het team in Monza. Ook bestaat er de mogelijkheid dat de equipe nog een extra Saleen S7-R zal inzetten in Citation Cup.

    15-04-2008 om 17:52 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    dillon_koster_supercopa2

    Dillon Koster heeft een leerzame seizoenopening van de Seat Léon Supercopa achter de rug. In de kwalificatie ging de Zandvoorter bij het ingaan van het stadion op de Duitse Hockenheimring door het grind. Hierdoor werden zijn snelle tussentijden teniet gedaan en verdween een potentiële plaats op bij de eerste 6 op de startgrid als sneeuw voor de zon. Dankzij een technisch defect aan de motor en de ijzersterke competitie in de Seat Léon Supercopa kwam Koster in de wedstrijden niet verder dan de twaalfde en vijftiende eindpositie
    De SEAT Team Sartorius-rijder had mede dankzij een strakke planning van zijn team de beste papieren om een goede startpositie te veroveren op een opdrogende baan. Koster zette in zijn vliegende ronde namelijk de snelste tussentijden op de klokken. Door een eigen stuurfout in de Mobil 1-kurve kwam de Zandvoorter echter niet verder dan een zestiende startplek voor de eerste editie van de Séat Leon Supercopa 2008.

    Hevige competitie
    In deze eerste race wist Koster op te rukken tot de twaalfde positie. De hevige competitie die de Supercopa kenmerkt, zorgde ervoor dat het hier bij bleef. “Op zich is de twaalfde plaats niet slecht, komend van een zestiende startplek,” vertelde de Zandvoorter. “De competitie is hier zeer hevig, van een heel andere orde als in Nederland. Men maakt geen fouten en er wordt echt keihard gereden, dus is het erg lastig je een weg naar voren te banen.”


    dillon_koster_supercopa1

    Leerzaam weekend
    Gedurende de tweede wedstrijd klom Koster van de twaalfde startpositie verder op naar de achtste plek. Problemen met de motor zorgden er echter voor dat hij de Sartorius-SEAT twee ronden voor het eind in de pitstraat moest parkeren. “Waar ik in de eerste race het kaas een beetje van mijn brood liet eten en iets te lief was, viel ik nu wat agressiever aan,” aldus de Zandvoortse ondernemer. “Dat ging alleraardigst, maar door de storing in de motor moest ik de auto in de pitstraat zetten, mede om grote schade te voorkomen. Dit was een leerzaam weekend, de snelheid was er, het team was goed, het moet er alleen nog uitkomen. We blijven positief en werken keihard voor een beter resultaat komend weekend, op Oschersleben.”

    Kalender
    De derde en vierde race in de SEAT Léon Supercopa worden 19 en 20 april verreden in het voorprogramma van de DTM op Motorsport Arena Oschersleben (Duitsland).

    Uitslagen DTM-weekend Hockenheim 2008
    SEAT Léon Supercopa Race 1:
    1. Nicki Thiim, 14 ronden in 26 min 24,373 (145,502 km/u); 2. Jimmy Johansson op 0,354 seconden; 3. Marin Colak op 3,598 seconden en 12: Dillon Koster op 41,996 seconden.
    SEAT Léon Supercopa Race 2: 1. Nicki Thiim, 14 ronden in 26 min 31,241 (144,874 km/u); 2. Thomas Marschall op 1,264 seconde; 3. Marin Colak op 1,630 seconde en 15: Dillon Koster op 2 ronden.

    Stand na twee races:
    1. Nicki Thiim 41 punten
    2. Jimmy Johansson 30 punten
    3. Thomas Marschall 29 punten
    16. Dillon Koster 1 punt

    15-04-2008 om 17:50 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    citroenc5_480
    De nieuwe C5 zou mogelijk door Citroën als DTM-auto kunnen worden ingezet

    Toegegeven, we hebben al heel wat van dit soort verhalen gehoord. MG, Lexus, Peugeot… Nu wordt Citroën in verbinding gebracht met een mogelijke deelname aan de DTM. Volgens het Duitstalige vakblad “Motorsport Aktuell” was een delegatie van het Franse merk afgelopen weekeinde aanwezig bij de seizoensouverture van de klasse op het circuit van Hockenheim. Bij een mogelijke deelname van Citroën zou het gaan om de nieuwe C5, die het merk dezer dagen op de markt brengt.
    Citroën is de afgelopen tien jaar vooral actief geweest in de rallysport. En dat met veel succes, want met coureur Sébastien Loeb, nota bene afkomstig uit de eigen Saxo Juniorcup, werd maar liefst vier maal op rij de wereldtitel veroverd, eerst met de Xsara en vorig jaar met de C4. In de rallysport is er voor het merk dus niet meer veel te winnen. 

    Sportdirecteur Quesnel kritisch over WK Rally
    Daar komt bij dat de nieuwe sportdirecteur Olivier Quesnel, die begin dit jaar de gepensioneerde Guy Fréquelin opvolgde, zich inmiddels al een aantal malen kritisch heeft uitgelaten over de ontwikkeling van het WK Rally. Gebrek aan promotie, te hoge logistieke kosten door een zwaar reisschema en het roulatiesysteem in de wedstrijdkalender, waardoor bijvoorbeeld Monte Carlo en Duitsland volgend jaar niet op de planning staan, zijn de voornaamste punten van kritiek.

    Duitsland belangrijke afzetmarkt
    Duitsland is voor alle fabrikanten een bijzonder interessante markt om zich te profileren, maar tegelijkertijd is het voor niet-Duitse merken traditioneel moeilijk om het op te nemen tegen de sterke nationale industrie. Met de nieuwe C5 denkt Citroën een wapen in handen te hebben om ook in Duitsland goed te kunnen scoren en een succesvol sportproject zou kunnen helpen om de auto meer onder de aandacht te brengen. Eerder deed Peugeot al veel voor de populariteit van de modellen 405 en 406 door in Duitsland met succes deel te nemen aan de toenmalige STW-serie.

    15-04-2008 om 17:48 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formule 1: Renault kopieert haaienvin Red Bull, Ferrari test nieuwe neus
    De Formule 1 mag momenteel testen op Barcelona, het circuit waar over anderhalve week de GP van Spanje wordt gehouden. Dus zijn de teams flink wat wat nieuwe dingen aan het testen.
     
    Hoewel nieuw? Renault heeft gewoon ordinair de haaienvin van Red Bull (die een betere luchtstroom genereert) afgekeken en test daar nu mee in Barcelona.

    renault_nieuwe_vleugel
    Foto: my.ing-renaultf1.com

    Ferrari heeft daarentegen wel iets nieuws. Felipe Massa testte met een nieuwe neus, waarin een opening is opgenomen. De Braziliaan was direct erg snel met de noviteit. We zijn benieuwd hoe lang Renault en de andere teams nodig hebben om ook dit na te apen....

    ferrari_nieuwe_neus_2008

    15-04-2008 om 17:47 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    ZOLDER. Het minste wat je kan zeggen is dat JD Competition een geslaagd eerste autosportweekend achter de rug heeft. Het Antwerpse team kon op zaterdag al de champagne ontkurken met een knappe tweede plaats voor Joost Vollebergh en Danny De Laet in de DSMEC en op zondag werden Mikke Van Hool en Henk Haane in hun gloednieuwe Lamborghini Gallardo heel knap tweede en derde in de openingsraces van het Belgian GT Championship.



    henk_haane
    Henk Haane in actie met de JD Motorsport/Astromega Lamborghini


    Op zaterdag was Circuit Zolder het toneel voor de tweede race van het DSMEC-seizoen. Joost Vollebergh en Danny De Laet misten weliswaar de openingsrace, maar zullen naast de Belgian GT, ook dit kampioenschap volledig betwisten. Na een schitterende start van Danny De Laet kwam de groene Porsche 996 als eerste de pitlane binnen, maar wat pech met een code ‘60’, deed de voorsprong teniet en uiteindelijk strandden de JD-rijders op plaats 2 van de race.
    Danny De Laet: “Desalniettemin is dit een mooi resultaat. We gaan nu voluit voor de titel en kunnen met onze Porsche heel ver komen...”

    Op zaterdag vonden ook de kwalificaties van de Belgian GT plaats. JD Competition liet zien dat het de drie Gallardo zeker aan kan en de drie wagens kwamen heel goed uit de verf. Vooral Tim Verbergt (derde) en Henk Haane (zesde) lieten zien wat het potentieel van de Italiaanse schone is.

    De races verliepen vooral voor het duo Haane-Van Hool schitterend. “Ik had dit nooit verwacht”, aldus Henk Haane. “Dit is het debuut van een team en een wagen en dan rij je zo’n resultaat bijeen. Ongelofelijk... Vooral omdat mijn ploegmakker Mikke Van Hool de laatste zeven jaar geen competitie meer gedaan heeft. Ik ben trots op deze twee podia en hoop de rest van het seizoen zo te kunnen verder zetten.”

    De twee andere wagens toonden zich zeker even snel, met vooral een prachtrace van Tim Verbergt. Maar wat pech en een aantal nieuwigheden, zoals de nieuwe manier van pitstops uitvoeren, zorgden ervoor dat De Laet en Verbergt op een 11de en 14de plek uitkwamen, terwijl Kurt Thiers en Joost Vollebergh naar een 12de en 26ste plek reden.

    Joost Vollebergh: “Ik maakte bij de start van de tweede reeks een schuiver en tot mijn grote verbazing ging Danny er op net hetzelfde moment ook af. De weersomstandigheden waren vandaag zeer moeilijk en natuurlijk is een nieuwe wagen dan geen geschenk. Maar al bij al hebben we geen technische euvels gekend, zijn de wagens snel en kunnen wij alleen nog maar groeien, dus ik durf van een geslaagd weekend te spreken.”

    JD Competition heeft nu enkele weken om de volgde race van het Belgian GT Championship voor te bereiden, de uitstap naar het Franse Dijon op 10 en 11 mei. Ondertussen herstelt Patrick Ceusters van een blessure opgelopen tijdens een werkongeval, JD Competition hoopt hem zo snel als mogelijk weer achter het stuur van een Gallardo te zien.

    15-04-2008 om 17:46 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    dtm_start_480

    Na afloop van het eerste DTM-raceweekend van het seizoen 2008 zet AUTOSPORT.NL een aantal opmerkelijke zaken op een rij in een analyse van de race en wat eromheen gebeurde.


    Groot verschil tussen Audi en Mercedes-Benz
    Het verschil tussen Audi en Mercedes-Benz is groter dan men in Stuttgart had gehoopt, en dan in het voordeel van het Beierse merk. Bij de tests in Oschersleben twee weken geleden reden de Mercedesssen duidelijk nog met meer gewicht en liet men niet het volledige potentieel zien, terwijl de Audi’s daar al snel waren. Op Hockenheim reed Mercedes echter op volle oorlogssterkte, en kon zeker in de kwalificatie geen vuist maken tegen de overmacht van de Audi’s. Een verschil van 0,2 seconden op één kwalificatieronde is in de DTM een flink gat.

    audi_trio_hockenheim_480
    De Audi-rijders (hier vlnr Kristensen, Ekström en Scheider) waren absoluut dominant

    Alleen Di Resta kon het Audi-tempo volgen
    In de race was Paul di Resta de enige die het tempo van de beide Audi’s vooraan het veld (Ekström/Scheider) nog enigszins kon volgen, getuige ook zijn snelste rondetijd van 1.34,104 een nieuw DTM-ronderecord op Hockenheim. Bruno Spenglers snelste ronde was met 1,34,813 zo’n vier tienden langzamer dan de snelste rondes van Ekström en Scheider en het gemak waarmee bijvoorbeeld Martin Tomczyk binnen vijf ronden het gat naar Spengler dichtreed was opmerkelijk


    pitstopoef_ralf
    Pitstop voor Ralf Schumacher

    Pitstopvenster werkt goed
    Uw verslaggever is bepaald geen fan is van verplichte pitstops (en evenmin van allerlei andere kunstmatige zaken als omgekeerde startopstellingen), maar het moet gezegd dat het pitstopvenster in de praktijk goed blijkt te werken. Het is gemakkelijker om het overzicht te behouden en dat is voor alle betrokkenen een voordeel, en het tactisch inzetten van oudere auto’s als stoorzender lijkt verleden tijd.

    Slaapverwekkende aangelegenheid
    Hoewel er een paar aardige gevechten waren (Tomczyk/Spengler en de strijd tussen Prémat, Winkelhock, di Resta in het middenveld), was de race een redelijk slaapverwekkende aangelegenheid met nauwelijks enige inhaalacties. Dat is voornamelijk te wijten aan de aërodynamica van de DTM-auto’s, die inhalen nagenoeg onmogelijk maakt. Gevreesd mag nu al worden dat we volgende week in Oschersleben weer zo’n optocht te zien krijgen, want dat circuit biedt nog veel minder inhaalmogelijkheden dan Hockenheim.

    ralf_helmportret
    "Snoepje van de week" in de DTM: Ralf Schumacher

    Meeste aandacht voor Ralf Schumacher
    Ondanks het eclatante succes van Audi ging de meeste aandacht op Hockenheim uit naar Ralf Schumacher, die zijn debuut in de DTM beleefde. Sommigen bij Audi waren daarover wat verbolgen, maar al die aandacht is wel goed voor de DTM als geheel. Grote Duitse dagbladen en een televisiezender als RTL, die normaliter niets aan de DTM doet, berichtten nu wel uitvoerig vanuit Hockenheim en dat is alleen maar goed. Ondanks alle PR-verplichtingen bleef Schumacher het hele weekend netjes, vriendelijk en toegankelijk. En dat hebben we bij hem wel eens anders beleefd...

    audi_albers_480
    Startnummer in NASCAR-stijl: Christijan Albers

    Positief: het optreden van Christijan Albers
    Positief was het optreden van Christijan Albers, die het met de 2006-Audi beter deed dan velen, inclusief hijzelf, hadden verwacht. Komend weekeinde, op Oschersleben, mag hij nog eens vijf kilo lichter rondrijden, waardoor het verschil met de Audi-Jahreswagen 15 kilo en met de Mercedes-Jahreswagen zelfs 20 kilo wordt. Wetende dat Oschersleben een baan is die Audi traditioneel goed ligt, zou er dus wel weer eens een sterk optreden in kunnen zitten


    legge_telefoneren
    Katherine Legge had weinig positiefs te melden over haar eerste DTM-weekend

    Lastig debuutweekend voor Katherine Legge
    Albers’ teamgenote Katherine Legge beleefde een lastig debuutweekend in de DTM. Ze was nagenoeg in alle sessies laatste. “Wat dat betreft is er niet veel veranderd ten opzichte van Vanina Ickx”, merkten sommige cynische geesten al op. Ook qua rondetijden kwam mevrouw Legge er niet aan te pas: haar snelste rondje was nog altijd ruim vier tienden langzamer dan de op één na langzaamste snelste rondetijd, gereden door Maro Engel. Vanuit Groot-Brittannië vernamen we dat Legge aanvankelijk nogal gemakkelijk dacht over de DTM. Daar zal ze nu wel een andere mening over hebben.


    stoddart_brandschade
    Brand- en blusschade aan de auto van Susie Stoddart

    Susie Stoddart: brand, van de baan en kapotte versnellingsbak

    Susie Stoddart beleefde ook een moeilijk weekend. Eerst de brand in haar auto tijdens de test op vrijdag, waardoor ze de tweede test moest missen en ook nog eens flink wat bluspoeder inademde, toen van de baan in de tijdtraining op zaterdag en op zondag vanuit de pitstraat gestart na een defect aan de versnellingsbak in de warm-up. Gauw vergeten en komend weekend opnieuw proberen.


    15-04-2008 om 17:46 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    “Als je niet leuk bent, pas je niet bij Spirit Racing”, vertelt coureur en teammanager Rob Nieman met een veelbetekenende lach op zijn gezicht. “Vanavond vieren we feest met iedereen die bij ons team betrokken is en kunnen we vol trots onze nieuwe trailer presenteren. Het resultaat van 700 uur werk door ons team, dat voor 100 procent uit vrijwilligers bestaat die zonder vergoeding en in de meeste gevallen al jarenlang onderdeel uitmaken van Spirit Racing. En ook daar zijn wij enorm trots op.”

    spirit_trailer
    Afgelopen winter is er door de medewerkers hard gewerkt aan de trailer, het resultaat mag er zijn!

    Spirit Racing is geen nieuwe naam in de autosport, want al in 1997 werd er deelgenomen in sprintraces onder de vlag van de DNRT. Door de jaren heen werden de ambities echter steeds groter, mede doordat resultaten niet uitbleven. Zo werd Rob Nieman als coureur al drie maal kampioen en één maal tweede. Het team werd steeds professioneler, maar wat bleef was de noodzaak van het hebben van de juiste ‘spirit’: Teamwork, kameraadschap én samen gaan voor het neerzetten van een goede prestatie. Sinds 2004 is het team ook enduranceraces gaan rijden en dat resulteerde weer in deelname aan de Dutch Supercar Challenge.

    Spirit Racing neemt komend seizoen met drie Renault Cup Clio’s RS deel in de Dutch Supercar Challenge in de klasse Sport 2. Een competitieve klasse, want er zijn voor deze divisie voor komend seizoen al 39 deelnemers ingeschreven.

    spirit_coureurs

    Net als afgelopen seizoen worden de Spirit Clio’s bestuurd door Frank Bédorf, Erik Buys en Rob Nieman. Nieman is al vanaf de oprichting in 97 coureur én grote inspirator van het team en is maar wat trots op zijn Spirit Racing. Maar met de groei van het team is het onmogelijk geworden om echt alles zelf in de hand te houden, waardoor de taken in het team nu heel duidelijk zijn verdeeld en er een vast aanspreekpunt is in de persoon van Gert Oud die de PR verzorgt. “Ik ben altijd zo bezig met alles wat er moet gebeuren, dat er zelfs als ik in de auto stap nog van alles door mijn hoofd gaat. Zo heb ik het wel eens gehad dat ik al helemaal in de riemen zat, klaar om de baan op te gaan en ik me plotseling afvroeg of de Macaroni wel gemaakt werd. Dat kan natuurlijk niet”, geeft Nieman lachend aan.
    “Het team is bij alles wat Spirit Racing doet het middelpunt”, zo legt de racende teammanager uit. “Natuurlijk is het belangrijk dat onze drie auto’s presteren. Maar ons team bestaat uit 25 personen die allemaal dezelfde passie voor autosport hebben en ook even belangrijk zijn. Coureurs, technici, data- en communicatiespecialisten, catering, logistiek en PR, iedereen doet zijn werk vol overgave en daardoor behalen wij schitterende resultaten. Het lukt ons ieder jaar weer om onszelf te verbeteren en daaruit halen wij onze voldoening. Maar natuurlijk ook het feit dat we het samen doen en samen het avontuur van het racen aangaan. Voor een evenement vertrekken wij op donderdag en zondagavond zijn we weer thuis. Wij gaan acht keer per jaar op vakantie met 25 personen, wie kan dat zeggen?”

    trailer_interieur
    De trailer is helemaal vanaf de grond af opnieuw opgebouwd vanaf een door professionals gemaakt ontwerp en van alle gemakken voorzien. Er zijn 6 goede stapelbedden, er is een douche met massagefunctie en ga zo maar door. Alles vanuit de filosofie dat het voor de 25 medewerkers zo goed mogelijk geregeld is.

    14-04-2008 om 17:31 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (7 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    gravity_racing2

    Het management van Kroymans Retail Group en de Dutch Supercar
    Challenge hebben de handen ineengeslagen en daarmee een platform
    gecreëerd om privateers onder de Kroymans vlag deel te laten nemen in
    de Supersport Klasse van de DSC.

    De coureurs van het Kroymans Racing Team zullen het gehele seizoen 2008 deelnemen met 3 stuks Aston Martin Vantage N24, geleverd en ontwikkeld door Prodrive. De inzet van maar liefst drie Aston Martins Vantage N24 zal bovendien voor het nodige spektakel zorgen.

    Terug naar de roots
    “Deelname met de Aston Martin Vantage brengt ons terug naar de “roots” van Aston Martin en geeft ons bovendien de uitgelezen mogelijkheid te laten zien dat we de directe confrontatie met de concurrentie meer dan aandurven”, aldus
    Marcel Norbart, directeur van Kroymans Retail Group.

    gravity_racing1

    Bekend
    De rijders voor de Aston Martin zijn de eerdergenoemde Marcel
    Norbart, Kees Kreijne en Wilfred Herder, allen bekend vanuit de Dutch
    Supercar Challenge.

    14-04-2008 om 17:29 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    saker_challenge_1

    Onder wisselende weersomstandigheden is het nieuwe Saker Challenge seizoen vorige week spectaculair van start gegaan. Met een zeer competitief startveld werden er twee sprintraces en een 1,5-uurs endurance race verreden op Circuit Park Zandvoort. De meeste punten werden verdeeld door de gevestigde orde, maar het ziet er naar uit dat ook de nieuwe deelnemers zeer spoedig mee zullen doen om de prijzen.
    Eerder die week, tijdens de testdag op donderdag, kreeg Saker coureur Nico Gründmann te maken met een zwaar ongeval. De onfortuinlijke coureur was gespind in de Masters-bocht en op het moment dat hij de grindbak probeerde uit te rijden om de baan weer op te gaan reed een Volkswagen Golf, waarvan de rijder de stilgevallen Saker niet had gezien, vol op zijn achterkant. Uiteindelijk is bij Nico een gebroken schouder en een instabiele wervelfractuur geconstateerd. Gelukkig was zijn toestand wel stabiel en werd donderdag vastgesteld dat hij geen gevaar liep op ernstige gevolgen met zijn wervel. Momenteel ligt Nico in het VU in Amsterdam waar hij pas woensdag, in plaats van de geplande maandag, is geopereerd aan zijn rug. Ook de Saker GT van Nico is bij dit ongeluk weliswaar van achter behoorlijk beschadigd, maar de goede constructie heeft wederom aangetoond dat het de impact goed kan doorstaan. Namens alle deelnemers van de Saker Challenge wensen wij Nico hierbij een veel sterkte en beterschap.


    saker_challenge_2

    Gegroeid
    Zoals vooraf aangekondigd is het Saker Challenge veld behoorlijk gegroeid ten opzichte van vorig jaar. Deze openingsrace stonden er maar liefst 16 auto’s op de grid en hier komen ook zeer spoedig een aantal teams bij die gedurende het seizoen zullen instappen.

    Opdrogende kwalificatie
    De kwalificatie werd op een opdrogende baan verreden, hierdoor was het essentieel om tijdens de sessie te wisselen naar droge banden. De jonge Rudolf Meijer van het Jadbalja team deed dit perfect en reed knap naar de pole positie. Daarachter zat QI Racing met Mario Bik, gevolgd door Team Hekker en Jadbalja-1 met Laurens Meyer. Ondanks de natte baan zat deze top vier binnen zes tienden van een seconde van elkaar.

    Probleemloze start
    Met het vallen van de nationale vlag was het seizoen dan echt van start. De race werd onder droge omstandigheden verreden en Schouten Racing liet deze race direct zien dat zij niet voor niets tweevoudig Saker Challenge kampioen zijn. Vanaf de zesde startplaats wist Joris Schouten namelijk direct naar de overwinning te rijden. Rudolf Meijer viel gedurende de race terug naar plek vijf, terwijl Laurens Meyer en Team Hekker van positie wisselden op de tweede en derde positie. Daar tussen finishte het team Jadbalja-2 met Robbert Visser achter het stuur op een nette vierde plaats.

    Na zonneschijn komt...
    Regen, want ook al ging de tweede sprintrace over twaalf ronden van start onder droge omstandigheden, even later was de situatie compleet omgekeerd. Het deed velen denken aan de Grand Prix van Duitsland in de Formule1 afgelopen jaar. Het begon namelijk net na de start te regenen en meerdere incidenten volgden zich kort achter elkaar op. Afgezien van de regen raakte Huub Onderstal een andere bolide en spinde hij net voor de Rob Slotemaker bocht. Gelukkig wist iedereen daarachter hem te ontwijken maar iets verderop ging het wederom fout. Mario Bik, die op dat moment was opgeklommen naar de vierde plaats, werd verrast door de regen achterop het circuit en schoot er hard af. Ook nu wisten gelukkig alle deelnemers zijn gestrande bolide te ontwijken. Ook Coos Schouten werd verrast door de enorme hoeveelheid water in het Scheivlak waardoor hij vast in de grindbak kwam te staan. Laurens Meyer, die vlak achter hem reed, zag de plotselinge spoorvorming van Schouten en werd daardoor gewaarschuwd waardoor hij nog kon voorkomen dat ook hij van de baan zou glijden.

    saker_challenge_3

    Regenbanden
    De regen zette zich niet goed door tijdens de code-60 periode en sommige rijders besloten op regenbanden over te gaan terwijl andere teams nog even door bleven rijden. Pas toen het enkele ronden later echt door begon te regenen bleek dat die eerste groep die tijdens de code-60 naar regenbanden waren gegaan de beste keuze had gemaakt. Rudolf Meijer reed uiteindelijk naar een felbevochten overwinning met slechts twee tienden daarachter het team van Jadbalja-2 met deze keer Herbert Boender achter het stuur. Daarachter completeerde Jadbalja Persoonality de top drie, ruim voor Jadbalja Go Fast met Gerrit Meyer.

    1,5 uurs endurance toetje
    Aan het einde van de middag brak het zonnetje weer door toen de hoofdrace werd verreden. Ook nu was de startopstelling wederom de uitslag van de voorgaande race, maar startten de diverse klasses door elkaar. Dit betekende bijvoorbeeld dat uitvallers van de tweede race nu achter bepaalde BMW’s van start moesten gaan. Zo ook Schouten Racing, maar zij klommen al snel op en beleefden gedurende de race zeer fraaie duels met teams als Hekker en Jadbalja Go Fast


    saker_challenge_4

    Dubbele punten
    Tegen het einde van de eerste stint lag het Jadbalja-2 team aan kop, met daarachter Rudolf Meyer en Schouten Racing. Winnaar van deze endurance race, die tevens dubbele punten oplevert ten opzichte van een sprintrace, werd dan ook het Jadbalja-2 met Herbert Boender en Robbert Visser. Daarachter finishen respectievelijk de teams Schouten Racing, Hekker, Laurens Meyer en Jadbalja Persoonality. Robbert Visser: “Als initiator van de Saker Challenge was dit een erg mooie dag voor me. We hebben nu een groot en competitief startveld en ook sportief was dit voor onze equipe een superstart van het seizoen.”

    Stand
    In de stand van het kampioenschap gaat Jadbalja-2 nu aan kop, met daarachter Schouten Racing, Team Hekker en Laurens Meyer. Op 4 mei zullen de Subaru motoren weer brullen over het Drentse asfalt van Assen met wellicht een nog groter startveld.

    14-04-2008 om 17:28 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    max5racing1

    De eerste drie races zijn verreden en het MaX5 kampioenschap is nu officieel onderweg. ’s Werelds best verkochte cabrio heeft er nu weer een raceklasse bij.
    Tijdens het eerste DNRT-weekend stonden acht MX5-en klaar in de paddock van Zandvoort voor de eerste ronde van het MaX5 racing seizoen. Met drie deelnemende teams uit Nederland en vijf auto’s uit het Engelse Ma5da Racing kampioenschap beleefden we een leerzaam weekend.

    Niet makkelijk
    Het wisselvallige weer in combinatie met het zoeken naar de juiste set-up voor de wagen maakte het de deelnemers niet makkelijk. Glijpartijen, overstuur en onderstuur ongeveer alles kregen de rijders voorgeschoteld tijdens de vrije training en de kwalificaties. Een nat Zandvoort liet zich van zijn beste kans zien.

    Zon
    Tijdens de races kreeg de zon door dat een MX5 toch echt een cabrio is en begon deze volop te schijnen. Dit kwam goed uit want het hele veld was te laat voor de start opstelling van de 1e sprintrace. Gevolg; met acht MX5-en en een aantal Volvo’s starten vanuit de pits. Licht op groen en weg. Ondanks de jarenlange ervaring van de Engelsen wisten de Nederlandse rijders het deze mannen knap lastig te maken. Overal op de baan werd gevochten want niet alleen de MX5-en hadden onderling strijd ook de Volvo’s en enkele Alfa’s moesten worden ingehaald. Hard werken want ook de rijders uit de ander kampioenschappen geven zich niet zomaar gewonnen.


    maxracing3

    Achterbumper
    Bij de tweede sprintrace was het verhaal al niet veel anders. Nu wel gestart vanaf de grid hadden Mik Hoogwerf en Rudy Schilders het al meteen aan de stok. Door een touche met Jonathan Blake moest Rudy helaas halverwege de strijd opgeven. De I.L. Motorsport Mazda keerde zonder achterbumper terug naar de pit om zich voor te bereiden op de laatste wedstrijd van de dag; de semi Endurance race.

    Uit de pit starten
    Het MaX5 kampioenschap komt zowel uit in de sprintraces als in de semi Endurance wedstrijden. Tijdens dit eerste weekend leverde dit nogal wat logistieke problemen op. De start van de Endurance race was pal na de finish van onze tweede sprintrace.
    Om het veld van Sakers en BMW’s niet op te houden was er na overleg met de wedstrijdleiding afgesproken dat we wederom uit de pit zouden starten. Voor de komende races gaan we kijken of dit anders kan zodat wij ook vanaf de grid weg kunnen.

    max5racing2

    Soepel
    De race zelf verliep soepel en vooral Martin Dooner en de I.L. Motorsport MaX5 van Rudy Schilders leverden felle strijd. Uit eindelijk wist Rudy, Martin voor te blijven op de baan. De Pitstops werden nog even krap. Nog niet alle teams beschikten over een volledig tankteam of de juiste jerrycans. Met behulp van het team van Hoogwerf Motorsport werden daarom alle wagens een voor een binnen gehaald om te tanken. Dit werd nog even krap; Anthony van Vliet had het zo naar zijn zin op de baan dat hij het pitbord ronden lang over het hoofd zag en zodoende veel te laat was voor zijn stop. Uiteindelijk ging het Team van Hoogwerf Motorsport er met de zege vandoor.

    Assen
    Dit was voor alle deelnemers een zeer geslaagd weekend en een ding weten we zeker: Assen here we come! Voor meer informatie over einduitslagen en het klassement kijk op: http://www.max5racing.nl/

    14-04-2008 om 17:26 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Anthony Kumpen en Bert Longin zijn het seizoen in stijl begonnen. Beide rijders domineerden het openingsweekend van het Belgian GT Championship en wonnen de twee wedstrijden over één uur. Achteraf loofden Bert en Anthony het Gravity International team voor hun inzet en professionalisme. Nieuwe wagen, nieuw team en meteen winnen. Het moet een mokerslag zijn voor de concurrentie.

    zege_mosler


    Zondagochtend, even voor elven valt de regen met bakken uit de lucht. Iedereen vervangt zijn slicks door regenbanden en luttele minuten later gaat de wedstrijd van start. “ Vanochtend werd bekend dat Ron Marchal toch vanuit pole positie mocht starten, ik vertrok dus van op de vierde plaats ” zegt Bert Longin. “ In de eerste ronde schoof ik één plaatsje op en na enkele ronden zette ik de aanval op de leiding in. De wagen voelde perfect aan en niet veel later reed ik aan de leiding. Meer dan 8 seconden voorsprong reed ik niet bij elkaar wat aangeeft dat de kwaliteit van rijders hoogstaand is in dit kampioenschap. ”

    Op het halfuur kwam Longin de pits in, Anthony Kumpen nam over. “ Ik zag het weer veranderen en vroeg het team slicks op te leggen. Dat was een goede beslissing want de piste droogde heel snel op. Heel even kwam ik in de problemen toen ik bij een inhaalmanoeuvre van een gedubbelde rijder en de leider met twee wielen in de graskant belandde en spinde. Ik verloor om en bij de 10 seconden maar niet mijn concentratie. Even later nam ik de leiding en stond die niet meer af, de eerste zege van het seizoen was binnen, fantastisch en met dank aan het goede werk van het Gravity International team. ”

    Enkele uren later gingen de hemelsluizen opnieuw open. De tweede regenwedstrijd was een feit. Deze keer startte Anthony Kumpen, hij deed dat van op de tweede plaats. “ Ik kwam goed weg en behield mijn plaats ” aldus Anthony Kumpen. “ Ik had gekozen voor oude regenbanden, mijn teamgenoot Vincent Radermecker vertrok met nieuwe regenbanden. De
    eerste vier ronden had ik het moeilijk maar stelselmatig draaide het in mijn voordeel uit. Het gat was nooit groter dan 5 seconden. In mijn laatste ronde kwam ik bij Vincent Radermecker en ging ik de pits opzoeken waar Bert Longin overnam.



    longin_kumpen

    ” Als tweede de pits ingaan en als leider eruit komen, dat is het ideale scenario ” pikt Bert Longin in. “ Ik bouwde ronde per ronde mijn voorsprong uit op Ron Marchal en kwam nooit in de problemen. Uiteindelijk eindigden we met een ruime voorsprong. Twee zeges in één en hetzelfde weekend, dat is perfect! ”

    “ Dit had niemand verwacht ” zegt een overgelukkige Anthony Kumpen. “ Natuurlijk willen we winnen maar er is een verschil tussen het willen en het kunnen winnen. De wagen was super, het team op en top professioneel. Zelf kwamen we nooit in de problemen. Dit is een droomstart voor ons en het team. ”

    “ Deze overwinning komt er ook door onze ervaring ” pikt Bert Longin in. “ We zijn steeds rustig gebleven en kunnen terugblikken op een foutloos weekend in toch wel moeilijke weersomstandigheden. Maar het verschil werd vanochtend in de pits gemaakt. Van 10.00 u tot 10.30 u trainden we op het wisselen van banden. Niemand dacht dat er bandenwissels zouden moeten worden doorgevoerd. Anthony en ikzelf beslisten deze ochtend samen met het team om er toch op te trainen gezien de grillige weersomstandigheden. Velen keken raar op maar geloof me, dat heeft het verschil gemaakt. De extra training heeft geloond. ”

    Voetbal duurt twee keer 45 minuten en op het einde winnen de Duitsers wordt wel eens gezegd in de voetbalwereld. Vanaf heden kunnen gaat deze vergelijking ook op voor Bert Longin en Anthony Kumpen. De volgende wedstrijd van het Belgian GT Championship wordt gereden in Dijon op 11 mei.

    14-04-2008 om 17:25 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    ekstm
    Winnaar Ekström voor Timo Scheider

    Bij de eerste DTM-race van het seizoen op het circuit van Hockenheim heeft Audi een gevoelige slag uitgedeeld aan concurrent Mercedes-Benz. Op het circuit, dat ooit als Mercedes-circuit gold, behaalde Audi een drievoudige zege bij de racepremière van de nieuwe A4 DTM. Regerend kampioen Mattias Ekström zegevierde voor zijn merkgenoten Timo Scheider en Tom Kristensen. Christijan Albers viel al in de tweede ronde uit na te zijn aangereden door debutant Ralf Schumacher.
    Bij de start kwam Ekström als tweede beter weg dan pole-sitter Timo Scheider. Op weg naar de eerste rechterbocht plaatste Ekström twee keer een lichte aanval, waarop Scheider twee keer naar links uitweek. Uiteindelijk stuurde de Zweed voor de Duitser de bocht in en hield de leiding tot aan het eind van de 37 ronden tellende race in handen. Niet alleen de wedstrijd zelf, ook de beide pitstops verliepen perfect voor Ekström, die beide keren in drie seconden vier nieuwe Dunlop-banden op zijn auto kreeg. Uiteindelijk reed hij zo zonder problemen de zege naar huis. “Mijn auto reed als een kanon”, lachte Ekström, die ook vorig jaar al de eerste race van het seizoen op Hockenheim op zijn naam had weten te schrijven en zo een belangrijke basis legde voor zijn titel. Voor Ekström was het zijn elfdeDTM-zege, het was de 43e overwinning in de DTM voor Audi.

    zege_formatie
    Audi-formatierijden na de drievoudige zege met Scheider, Ekström en Kristensen

    Scheider wacht nog steeds op eerste zege
    Timo Scheider, die in de vrijdagtests, de vrije training en de kwalificatie op zaterdag en de korte warm-up op zondag voor de race telkens de snelste rijder in het veld was, moet nog steeds wachten op zijn eerste DTM-overwinning. Ditmaal eindigde hij achter winnaar Ekström als tweede en was daarmee tevreden. “Mattias was bij de start iets sneller”, erkende hij. Tom Kristensen profiteerde van een snelle tweede pitstop, waardoor hij voor Bruno Spengler weer de baan op kwam en uiteindelijk de derde plek veiligstelde. En dat op de plek waar hij vorig jaar zijn zware crash beleefde. “Ik startte nu vanaf dezelfde positie als vorig jaar en was wel opgelucht toen ik zonder problemen door de eerste paar bochten was”, gaf hij toe.

    Paul di Resta snelste Mercedes-rijder tot probleem bij pitstop
    Paul di Resta was de snelste Mercedes-rijder in het veld en vestigde met 1.34,401 minuten zelfs een nieuwe DTM-ronderecord op Hockenheim, maar een kapotte koppeling leverde hem bij de tweede pitstop problemen op, waardoor hij terugviel tot de 13e plaats. Nu was Bruno Spengler met zijn vierde positie de best geklasseerde rijder van het merk uit Stuttgart. In de slotfase kwam Martin Tomczyk snel dichterbij, maar een aanrijding in de laatste ronde bij het aanremmen van de hairpin had tot gevolg dat Tomczyk geen bedreiging meer kon vormen voor de Canadees.

    jos_christijan
    Christijan Albers met race-engineer Jos Claes in de startopstelling

    Voor Christijan Albers was de race al na twee ronden ten einde. In de eerste ronde werd hij aangereden door Ralf Schumacher, die hem direct op de ophanging van het rechter voorwiel van zijn Audi A4 DTM trof. Albers maakte nog een pitstop, maar ook dat bood geen soelaas. “De stuurstang was gelijk krom, er was niet meer met de auto te rijden. Jammer, want het was wel goed geweest als we wat meer data hadden kunnen verzamelen. En wie weet, misschien had er nog wel een aardig resultaat ingezeten”, aldus Albers. Schumacher werd bij zijn DTM-debuut 14e.

    Uitslag:
    1. Mattias Ekström, Zwe, Audi A4 DTM, 37 r. in 59.17,726 (gem. 171,249 km/h)
    2. Timo Scheider, Dui, Audi A4 DTM, op 0,824
    3. Tom Kristensen, Den, Audi A4 DTM, op 19,604
    4. Bruno Spengler, Can, AMG Mercedes C-Klasse, op 20,872
    5. Martin Tomczyk, Dui, Audi A4 DTM, op 21,269
    6. Jamie Green, GBr, AMG Mercedes C-Klasse, op 33,019
    7. Gary Paffett, GBr, AMG Mercedes C-Klasse, op 33,956
    8. Bernd Schneider, Dui, AMG Mercedes C-Klasse, op 34,726
    uitgevallen: Christijan Albers, Ned, Audi A4 DTM (aanrijding)

    Stand:
    1. Ekström, 10 punten
    2. Scheider, 8
    3. Kristensen, 6
    4. Spengler, 5
    5. Tomczyk, 4
    6. Green, 3
    7. Paffett, 2
    8. Schneider, 1

    14-04-2008 om 17:23 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    480_hopin

    GP2-coureur Ho-Pin Tung kon niet anders dan zich neerleggen bij de beslissing van de wedstrijdleiding die zijn Trident-auto na de tweede race niet conform de reglementen verklaarde. Na twee prima races, met een 10e en een vijfde plaats op de finishlijn, was de teleurstelling groot. In de eerste race reed de Chinees-Nederlandse coureur van een 17e start plaats naar een prima 10e plek in de eindrangschikking. Ho-Pin kon snel genoeg zijn om zeven plaatsen te winnen. In de tweede race ging het nog beter. Een superstart bracht hem van de tiende plek op de startgrid al snel op P4. Hij finishte de tweede race op een vijfde plaats en scoorde daarmee weer kostbare punten voor het kampioenschap. De technische diskwalificatie ontnam hem zijn finishplaats, zijn punten en zijn vreugde over de prestaties in Dubai.


    480_hopin2

    Ho-Pin Tung verklaarde: ‘Bij de technische controle van de wagens na de race werd bij mijn auto geconstateerd dat een ‘skirt’ aan de rechterkant iets te laag was. Omdat dit maar aan een kant was heeft mij dit geen voordeel opgeleverd in de vorm van meer down force. Maar, regels zijn regels en mijn Trident voldeed daar niet aan. Het is heel jammer dat na zulke goede resultaten in de wedstrijden een technisch euvel roet in het eten gooit.’

    In de race 1, op vrijdag, ging het al goed. Ho-Pin Tung lag zelfs enige ronden op kop, maar finishte toch op een 11e positie. Zijn leidende positie had hij te danken aan de pitstopstrategie van het Trident-team, dat de Chinese coureur heel laat binnen riep. Zijn rondetijden waren goed, zowel in de ‘lichte’ ronden vlak voor de bandenwissel, maar ook daarna. Gestart vanaf een 17 e positie was de 10e plek het maximaal haalbare. Na de eerste race waren de voorbanden van de Trident-bolide tot op de draad versleten, wat duidde op een wedstrijdlang gevecht met onderstuur in de auto. Dit was in de tweede race minder, met nog betere prestaties tot gevolg. Met een katapultstart kwam Ho-Pin op een vierde plek terecht en hij leverde nog een fel gevecht met Jerome d’ Ambrosio om de derde plaats. Hij moest uiteindelijk genoegen nemen met de vierde plek, maar werd bij een gele vlag situatie ingehaald door de Italiaan Vasecchi. Ook andere coureurs hebben deze overtreding gezien, maar er was geen officieel rapport van de betreffende baanpost. Ho-Pin Tung kreeg dus zijn vierde plaats niet terug en stond als vijfde in de uitslag, met twee kampioenschappunten. Tot de technische diskwalificatie volgde.

    13-04-2008 om 17:55 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief
  • Alle berichten

    Gastenboek
  • Goedemorgen, mooi blogje.xxx.
  • Wens jullie een fijne woensdag toe,dikke knufjes.
  • 2 Tickets voor De 24 Uren Van Zolder
  • Lekker koken
  • hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • http://www.bloggen.be/red2francorchamps/

  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs