Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Blog als favoriet !
Mijn radio zender
  • radio
  • autosport
    alles over autosport
    14-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    “Als je niet leuk bent, pas je niet bij Spirit Racing”, vertelt coureur en teammanager Rob Nieman met een veelbetekenende lach op zijn gezicht. “Vanavond vieren we feest met iedereen die bij ons team betrokken is en kunnen we vol trots onze nieuwe trailer presenteren. Het resultaat van 700 uur werk door ons team, dat voor 100 procent uit vrijwilligers bestaat die zonder vergoeding en in de meeste gevallen al jarenlang onderdeel uitmaken van Spirit Racing. En ook daar zijn wij enorm trots op.”

    spirit_trailer
    Afgelopen winter is er door de medewerkers hard gewerkt aan de trailer, het resultaat mag er zijn!

    Spirit Racing is geen nieuwe naam in de autosport, want al in 1997 werd er deelgenomen in sprintraces onder de vlag van de DNRT. Door de jaren heen werden de ambities echter steeds groter, mede doordat resultaten niet uitbleven. Zo werd Rob Nieman als coureur al drie maal kampioen en één maal tweede. Het team werd steeds professioneler, maar wat bleef was de noodzaak van het hebben van de juiste ‘spirit’: Teamwork, kameraadschap én samen gaan voor het neerzetten van een goede prestatie. Sinds 2004 is het team ook enduranceraces gaan rijden en dat resulteerde weer in deelname aan de Dutch Supercar Challenge.

    Spirit Racing neemt komend seizoen met drie Renault Cup Clio’s RS deel in de Dutch Supercar Challenge in de klasse Sport 2. Een competitieve klasse, want er zijn voor deze divisie voor komend seizoen al 39 deelnemers ingeschreven.

    spirit_coureurs

    Net als afgelopen seizoen worden de Spirit Clio’s bestuurd door Frank Bédorf, Erik Buys en Rob Nieman. Nieman is al vanaf de oprichting in 97 coureur én grote inspirator van het team en is maar wat trots op zijn Spirit Racing. Maar met de groei van het team is het onmogelijk geworden om echt alles zelf in de hand te houden, waardoor de taken in het team nu heel duidelijk zijn verdeeld en er een vast aanspreekpunt is in de persoon van Gert Oud die de PR verzorgt. “Ik ben altijd zo bezig met alles wat er moet gebeuren, dat er zelfs als ik in de auto stap nog van alles door mijn hoofd gaat. Zo heb ik het wel eens gehad dat ik al helemaal in de riemen zat, klaar om de baan op te gaan en ik me plotseling afvroeg of de Macaroni wel gemaakt werd. Dat kan natuurlijk niet”, geeft Nieman lachend aan.
    “Het team is bij alles wat Spirit Racing doet het middelpunt”, zo legt de racende teammanager uit. “Natuurlijk is het belangrijk dat onze drie auto’s presteren. Maar ons team bestaat uit 25 personen die allemaal dezelfde passie voor autosport hebben en ook even belangrijk zijn. Coureurs, technici, data- en communicatiespecialisten, catering, logistiek en PR, iedereen doet zijn werk vol overgave en daardoor behalen wij schitterende resultaten. Het lukt ons ieder jaar weer om onszelf te verbeteren en daaruit halen wij onze voldoening. Maar natuurlijk ook het feit dat we het samen doen en samen het avontuur van het racen aangaan. Voor een evenement vertrekken wij op donderdag en zondagavond zijn we weer thuis. Wij gaan acht keer per jaar op vakantie met 25 personen, wie kan dat zeggen?”

    trailer_interieur
    De trailer is helemaal vanaf de grond af opnieuw opgebouwd vanaf een door professionals gemaakt ontwerp en van alle gemakken voorzien. Er zijn 6 goede stapelbedden, er is een douche met massagefunctie en ga zo maar door. Alles vanuit de filosofie dat het voor de 25 medewerkers zo goed mogelijk geregeld is.

    14-04-2008 om 17:31 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (7 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    gravity_racing2

    Het management van Kroymans Retail Group en de Dutch Supercar
    Challenge hebben de handen ineengeslagen en daarmee een platform
    gecreëerd om privateers onder de Kroymans vlag deel te laten nemen in
    de Supersport Klasse van de DSC.

    De coureurs van het Kroymans Racing Team zullen het gehele seizoen 2008 deelnemen met 3 stuks Aston Martin Vantage N24, geleverd en ontwikkeld door Prodrive. De inzet van maar liefst drie Aston Martins Vantage N24 zal bovendien voor het nodige spektakel zorgen.

    Terug naar de roots
    “Deelname met de Aston Martin Vantage brengt ons terug naar de “roots” van Aston Martin en geeft ons bovendien de uitgelezen mogelijkheid te laten zien dat we de directe confrontatie met de concurrentie meer dan aandurven”, aldus
    Marcel Norbart, directeur van Kroymans Retail Group.

    gravity_racing1

    Bekend
    De rijders voor de Aston Martin zijn de eerdergenoemde Marcel
    Norbart, Kees Kreijne en Wilfred Herder, allen bekend vanuit de Dutch
    Supercar Challenge.

    14-04-2008 om 17:29 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    saker_challenge_1

    Onder wisselende weersomstandigheden is het nieuwe Saker Challenge seizoen vorige week spectaculair van start gegaan. Met een zeer competitief startveld werden er twee sprintraces en een 1,5-uurs endurance race verreden op Circuit Park Zandvoort. De meeste punten werden verdeeld door de gevestigde orde, maar het ziet er naar uit dat ook de nieuwe deelnemers zeer spoedig mee zullen doen om de prijzen.
    Eerder die week, tijdens de testdag op donderdag, kreeg Saker coureur Nico Gründmann te maken met een zwaar ongeval. De onfortuinlijke coureur was gespind in de Masters-bocht en op het moment dat hij de grindbak probeerde uit te rijden om de baan weer op te gaan reed een Volkswagen Golf, waarvan de rijder de stilgevallen Saker niet had gezien, vol op zijn achterkant. Uiteindelijk is bij Nico een gebroken schouder en een instabiele wervelfractuur geconstateerd. Gelukkig was zijn toestand wel stabiel en werd donderdag vastgesteld dat hij geen gevaar liep op ernstige gevolgen met zijn wervel. Momenteel ligt Nico in het VU in Amsterdam waar hij pas woensdag, in plaats van de geplande maandag, is geopereerd aan zijn rug. Ook de Saker GT van Nico is bij dit ongeluk weliswaar van achter behoorlijk beschadigd, maar de goede constructie heeft wederom aangetoond dat het de impact goed kan doorstaan. Namens alle deelnemers van de Saker Challenge wensen wij Nico hierbij een veel sterkte en beterschap.


    saker_challenge_2

    Gegroeid
    Zoals vooraf aangekondigd is het Saker Challenge veld behoorlijk gegroeid ten opzichte van vorig jaar. Deze openingsrace stonden er maar liefst 16 auto’s op de grid en hier komen ook zeer spoedig een aantal teams bij die gedurende het seizoen zullen instappen.

    Opdrogende kwalificatie
    De kwalificatie werd op een opdrogende baan verreden, hierdoor was het essentieel om tijdens de sessie te wisselen naar droge banden. De jonge Rudolf Meijer van het Jadbalja team deed dit perfect en reed knap naar de pole positie. Daarachter zat QI Racing met Mario Bik, gevolgd door Team Hekker en Jadbalja-1 met Laurens Meyer. Ondanks de natte baan zat deze top vier binnen zes tienden van een seconde van elkaar.

    Probleemloze start
    Met het vallen van de nationale vlag was het seizoen dan echt van start. De race werd onder droge omstandigheden verreden en Schouten Racing liet deze race direct zien dat zij niet voor niets tweevoudig Saker Challenge kampioen zijn. Vanaf de zesde startplaats wist Joris Schouten namelijk direct naar de overwinning te rijden. Rudolf Meijer viel gedurende de race terug naar plek vijf, terwijl Laurens Meyer en Team Hekker van positie wisselden op de tweede en derde positie. Daar tussen finishte het team Jadbalja-2 met Robbert Visser achter het stuur op een nette vierde plaats.

    Na zonneschijn komt...
    Regen, want ook al ging de tweede sprintrace over twaalf ronden van start onder droge omstandigheden, even later was de situatie compleet omgekeerd. Het deed velen denken aan de Grand Prix van Duitsland in de Formule1 afgelopen jaar. Het begon namelijk net na de start te regenen en meerdere incidenten volgden zich kort achter elkaar op. Afgezien van de regen raakte Huub Onderstal een andere bolide en spinde hij net voor de Rob Slotemaker bocht. Gelukkig wist iedereen daarachter hem te ontwijken maar iets verderop ging het wederom fout. Mario Bik, die op dat moment was opgeklommen naar de vierde plaats, werd verrast door de regen achterop het circuit en schoot er hard af. Ook nu wisten gelukkig alle deelnemers zijn gestrande bolide te ontwijken. Ook Coos Schouten werd verrast door de enorme hoeveelheid water in het Scheivlak waardoor hij vast in de grindbak kwam te staan. Laurens Meyer, die vlak achter hem reed, zag de plotselinge spoorvorming van Schouten en werd daardoor gewaarschuwd waardoor hij nog kon voorkomen dat ook hij van de baan zou glijden.

    saker_challenge_3

    Regenbanden
    De regen zette zich niet goed door tijdens de code-60 periode en sommige rijders besloten op regenbanden over te gaan terwijl andere teams nog even door bleven rijden. Pas toen het enkele ronden later echt door begon te regenen bleek dat die eerste groep die tijdens de code-60 naar regenbanden waren gegaan de beste keuze had gemaakt. Rudolf Meijer reed uiteindelijk naar een felbevochten overwinning met slechts twee tienden daarachter het team van Jadbalja-2 met deze keer Herbert Boender achter het stuur. Daarachter completeerde Jadbalja Persoonality de top drie, ruim voor Jadbalja Go Fast met Gerrit Meyer.

    1,5 uurs endurance toetje
    Aan het einde van de middag brak het zonnetje weer door toen de hoofdrace werd verreden. Ook nu was de startopstelling wederom de uitslag van de voorgaande race, maar startten de diverse klasses door elkaar. Dit betekende bijvoorbeeld dat uitvallers van de tweede race nu achter bepaalde BMW’s van start moesten gaan. Zo ook Schouten Racing, maar zij klommen al snel op en beleefden gedurende de race zeer fraaie duels met teams als Hekker en Jadbalja Go Fast


    saker_challenge_4

    Dubbele punten
    Tegen het einde van de eerste stint lag het Jadbalja-2 team aan kop, met daarachter Rudolf Meyer en Schouten Racing. Winnaar van deze endurance race, die tevens dubbele punten oplevert ten opzichte van een sprintrace, werd dan ook het Jadbalja-2 met Herbert Boender en Robbert Visser. Daarachter finishen respectievelijk de teams Schouten Racing, Hekker, Laurens Meyer en Jadbalja Persoonality. Robbert Visser: “Als initiator van de Saker Challenge was dit een erg mooie dag voor me. We hebben nu een groot en competitief startveld en ook sportief was dit voor onze equipe een superstart van het seizoen.”

    Stand
    In de stand van het kampioenschap gaat Jadbalja-2 nu aan kop, met daarachter Schouten Racing, Team Hekker en Laurens Meyer. Op 4 mei zullen de Subaru motoren weer brullen over het Drentse asfalt van Assen met wellicht een nog groter startveld.

    14-04-2008 om 17:28 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    max5racing1

    De eerste drie races zijn verreden en het MaX5 kampioenschap is nu officieel onderweg. ’s Werelds best verkochte cabrio heeft er nu weer een raceklasse bij.
    Tijdens het eerste DNRT-weekend stonden acht MX5-en klaar in de paddock van Zandvoort voor de eerste ronde van het MaX5 racing seizoen. Met drie deelnemende teams uit Nederland en vijf auto’s uit het Engelse Ma5da Racing kampioenschap beleefden we een leerzaam weekend.

    Niet makkelijk
    Het wisselvallige weer in combinatie met het zoeken naar de juiste set-up voor de wagen maakte het de deelnemers niet makkelijk. Glijpartijen, overstuur en onderstuur ongeveer alles kregen de rijders voorgeschoteld tijdens de vrije training en de kwalificaties. Een nat Zandvoort liet zich van zijn beste kans zien.

    Zon
    Tijdens de races kreeg de zon door dat een MX5 toch echt een cabrio is en begon deze volop te schijnen. Dit kwam goed uit want het hele veld was te laat voor de start opstelling van de 1e sprintrace. Gevolg; met acht MX5-en en een aantal Volvo’s starten vanuit de pits. Licht op groen en weg. Ondanks de jarenlange ervaring van de Engelsen wisten de Nederlandse rijders het deze mannen knap lastig te maken. Overal op de baan werd gevochten want niet alleen de MX5-en hadden onderling strijd ook de Volvo’s en enkele Alfa’s moesten worden ingehaald. Hard werken want ook de rijders uit de ander kampioenschappen geven zich niet zomaar gewonnen.


    maxracing3

    Achterbumper
    Bij de tweede sprintrace was het verhaal al niet veel anders. Nu wel gestart vanaf de grid hadden Mik Hoogwerf en Rudy Schilders het al meteen aan de stok. Door een touche met Jonathan Blake moest Rudy helaas halverwege de strijd opgeven. De I.L. Motorsport Mazda keerde zonder achterbumper terug naar de pit om zich voor te bereiden op de laatste wedstrijd van de dag; de semi Endurance race.

    Uit de pit starten
    Het MaX5 kampioenschap komt zowel uit in de sprintraces als in de semi Endurance wedstrijden. Tijdens dit eerste weekend leverde dit nogal wat logistieke problemen op. De start van de Endurance race was pal na de finish van onze tweede sprintrace.
    Om het veld van Sakers en BMW’s niet op te houden was er na overleg met de wedstrijdleiding afgesproken dat we wederom uit de pit zouden starten. Voor de komende races gaan we kijken of dit anders kan zodat wij ook vanaf de grid weg kunnen.

    max5racing2

    Soepel
    De race zelf verliep soepel en vooral Martin Dooner en de I.L. Motorsport MaX5 van Rudy Schilders leverden felle strijd. Uit eindelijk wist Rudy, Martin voor te blijven op de baan. De Pitstops werden nog even krap. Nog niet alle teams beschikten over een volledig tankteam of de juiste jerrycans. Met behulp van het team van Hoogwerf Motorsport werden daarom alle wagens een voor een binnen gehaald om te tanken. Dit werd nog even krap; Anthony van Vliet had het zo naar zijn zin op de baan dat hij het pitbord ronden lang over het hoofd zag en zodoende veel te laat was voor zijn stop. Uiteindelijk ging het Team van Hoogwerf Motorsport er met de zege vandoor.

    Assen
    Dit was voor alle deelnemers een zeer geslaagd weekend en een ding weten we zeker: Assen here we come! Voor meer informatie over einduitslagen en het klassement kijk op: http://www.max5racing.nl/

    14-04-2008 om 17:26 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Anthony Kumpen en Bert Longin zijn het seizoen in stijl begonnen. Beide rijders domineerden het openingsweekend van het Belgian GT Championship en wonnen de twee wedstrijden over één uur. Achteraf loofden Bert en Anthony het Gravity International team voor hun inzet en professionalisme. Nieuwe wagen, nieuw team en meteen winnen. Het moet een mokerslag zijn voor de concurrentie.

    zege_mosler


    Zondagochtend, even voor elven valt de regen met bakken uit de lucht. Iedereen vervangt zijn slicks door regenbanden en luttele minuten later gaat de wedstrijd van start. “ Vanochtend werd bekend dat Ron Marchal toch vanuit pole positie mocht starten, ik vertrok dus van op de vierde plaats ” zegt Bert Longin. “ In de eerste ronde schoof ik één plaatsje op en na enkele ronden zette ik de aanval op de leiding in. De wagen voelde perfect aan en niet veel later reed ik aan de leiding. Meer dan 8 seconden voorsprong reed ik niet bij elkaar wat aangeeft dat de kwaliteit van rijders hoogstaand is in dit kampioenschap. ”

    Op het halfuur kwam Longin de pits in, Anthony Kumpen nam over. “ Ik zag het weer veranderen en vroeg het team slicks op te leggen. Dat was een goede beslissing want de piste droogde heel snel op. Heel even kwam ik in de problemen toen ik bij een inhaalmanoeuvre van een gedubbelde rijder en de leider met twee wielen in de graskant belandde en spinde. Ik verloor om en bij de 10 seconden maar niet mijn concentratie. Even later nam ik de leiding en stond die niet meer af, de eerste zege van het seizoen was binnen, fantastisch en met dank aan het goede werk van het Gravity International team. ”

    Enkele uren later gingen de hemelsluizen opnieuw open. De tweede regenwedstrijd was een feit. Deze keer startte Anthony Kumpen, hij deed dat van op de tweede plaats. “ Ik kwam goed weg en behield mijn plaats ” aldus Anthony Kumpen. “ Ik had gekozen voor oude regenbanden, mijn teamgenoot Vincent Radermecker vertrok met nieuwe regenbanden. De
    eerste vier ronden had ik het moeilijk maar stelselmatig draaide het in mijn voordeel uit. Het gat was nooit groter dan 5 seconden. In mijn laatste ronde kwam ik bij Vincent Radermecker en ging ik de pits opzoeken waar Bert Longin overnam.



    longin_kumpen

    ” Als tweede de pits ingaan en als leider eruit komen, dat is het ideale scenario ” pikt Bert Longin in. “ Ik bouwde ronde per ronde mijn voorsprong uit op Ron Marchal en kwam nooit in de problemen. Uiteindelijk eindigden we met een ruime voorsprong. Twee zeges in één en hetzelfde weekend, dat is perfect! ”

    “ Dit had niemand verwacht ” zegt een overgelukkige Anthony Kumpen. “ Natuurlijk willen we winnen maar er is een verschil tussen het willen en het kunnen winnen. De wagen was super, het team op en top professioneel. Zelf kwamen we nooit in de problemen. Dit is een droomstart voor ons en het team. ”

    “ Deze overwinning komt er ook door onze ervaring ” pikt Bert Longin in. “ We zijn steeds rustig gebleven en kunnen terugblikken op een foutloos weekend in toch wel moeilijke weersomstandigheden. Maar het verschil werd vanochtend in de pits gemaakt. Van 10.00 u tot 10.30 u trainden we op het wisselen van banden. Niemand dacht dat er bandenwissels zouden moeten worden doorgevoerd. Anthony en ikzelf beslisten deze ochtend samen met het team om er toch op te trainen gezien de grillige weersomstandigheden. Velen keken raar op maar geloof me, dat heeft het verschil gemaakt. De extra training heeft geloond. ”

    Voetbal duurt twee keer 45 minuten en op het einde winnen de Duitsers wordt wel eens gezegd in de voetbalwereld. Vanaf heden kunnen gaat deze vergelijking ook op voor Bert Longin en Anthony Kumpen. De volgende wedstrijd van het Belgian GT Championship wordt gereden in Dijon op 11 mei.

    14-04-2008 om 17:25 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    ekstm
    Winnaar Ekström voor Timo Scheider

    Bij de eerste DTM-race van het seizoen op het circuit van Hockenheim heeft Audi een gevoelige slag uitgedeeld aan concurrent Mercedes-Benz. Op het circuit, dat ooit als Mercedes-circuit gold, behaalde Audi een drievoudige zege bij de racepremière van de nieuwe A4 DTM. Regerend kampioen Mattias Ekström zegevierde voor zijn merkgenoten Timo Scheider en Tom Kristensen. Christijan Albers viel al in de tweede ronde uit na te zijn aangereden door debutant Ralf Schumacher.
    Bij de start kwam Ekström als tweede beter weg dan pole-sitter Timo Scheider. Op weg naar de eerste rechterbocht plaatste Ekström twee keer een lichte aanval, waarop Scheider twee keer naar links uitweek. Uiteindelijk stuurde de Zweed voor de Duitser de bocht in en hield de leiding tot aan het eind van de 37 ronden tellende race in handen. Niet alleen de wedstrijd zelf, ook de beide pitstops verliepen perfect voor Ekström, die beide keren in drie seconden vier nieuwe Dunlop-banden op zijn auto kreeg. Uiteindelijk reed hij zo zonder problemen de zege naar huis. “Mijn auto reed als een kanon”, lachte Ekström, die ook vorig jaar al de eerste race van het seizoen op Hockenheim op zijn naam had weten te schrijven en zo een belangrijke basis legde voor zijn titel. Voor Ekström was het zijn elfdeDTM-zege, het was de 43e overwinning in de DTM voor Audi.

    zege_formatie
    Audi-formatierijden na de drievoudige zege met Scheider, Ekström en Kristensen

    Scheider wacht nog steeds op eerste zege
    Timo Scheider, die in de vrijdagtests, de vrije training en de kwalificatie op zaterdag en de korte warm-up op zondag voor de race telkens de snelste rijder in het veld was, moet nog steeds wachten op zijn eerste DTM-overwinning. Ditmaal eindigde hij achter winnaar Ekström als tweede en was daarmee tevreden. “Mattias was bij de start iets sneller”, erkende hij. Tom Kristensen profiteerde van een snelle tweede pitstop, waardoor hij voor Bruno Spengler weer de baan op kwam en uiteindelijk de derde plek veiligstelde. En dat op de plek waar hij vorig jaar zijn zware crash beleefde. “Ik startte nu vanaf dezelfde positie als vorig jaar en was wel opgelucht toen ik zonder problemen door de eerste paar bochten was”, gaf hij toe.

    Paul di Resta snelste Mercedes-rijder tot probleem bij pitstop
    Paul di Resta was de snelste Mercedes-rijder in het veld en vestigde met 1.34,401 minuten zelfs een nieuwe DTM-ronderecord op Hockenheim, maar een kapotte koppeling leverde hem bij de tweede pitstop problemen op, waardoor hij terugviel tot de 13e plaats. Nu was Bruno Spengler met zijn vierde positie de best geklasseerde rijder van het merk uit Stuttgart. In de slotfase kwam Martin Tomczyk snel dichterbij, maar een aanrijding in de laatste ronde bij het aanremmen van de hairpin had tot gevolg dat Tomczyk geen bedreiging meer kon vormen voor de Canadees.

    jos_christijan
    Christijan Albers met race-engineer Jos Claes in de startopstelling

    Voor Christijan Albers was de race al na twee ronden ten einde. In de eerste ronde werd hij aangereden door Ralf Schumacher, die hem direct op de ophanging van het rechter voorwiel van zijn Audi A4 DTM trof. Albers maakte nog een pitstop, maar ook dat bood geen soelaas. “De stuurstang was gelijk krom, er was niet meer met de auto te rijden. Jammer, want het was wel goed geweest als we wat meer data hadden kunnen verzamelen. En wie weet, misschien had er nog wel een aardig resultaat ingezeten”, aldus Albers. Schumacher werd bij zijn DTM-debuut 14e.

    Uitslag:
    1. Mattias Ekström, Zwe, Audi A4 DTM, 37 r. in 59.17,726 (gem. 171,249 km/h)
    2. Timo Scheider, Dui, Audi A4 DTM, op 0,824
    3. Tom Kristensen, Den, Audi A4 DTM, op 19,604
    4. Bruno Spengler, Can, AMG Mercedes C-Klasse, op 20,872
    5. Martin Tomczyk, Dui, Audi A4 DTM, op 21,269
    6. Jamie Green, GBr, AMG Mercedes C-Klasse, op 33,019
    7. Gary Paffett, GBr, AMG Mercedes C-Klasse, op 33,956
    8. Bernd Schneider, Dui, AMG Mercedes C-Klasse, op 34,726
    uitgevallen: Christijan Albers, Ned, Audi A4 DTM (aanrijding)

    Stand:
    1. Ekström, 10 punten
    2. Scheider, 8
    3. Kristensen, 6
    4. Spengler, 5
    5. Tomczyk, 4
    6. Green, 3
    7. Paffett, 2
    8. Schneider, 1

    14-04-2008 om 17:23 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    480_hopin

    GP2-coureur Ho-Pin Tung kon niet anders dan zich neerleggen bij de beslissing van de wedstrijdleiding die zijn Trident-auto na de tweede race niet conform de reglementen verklaarde. Na twee prima races, met een 10e en een vijfde plaats op de finishlijn, was de teleurstelling groot. In de eerste race reed de Chinees-Nederlandse coureur van een 17e start plaats naar een prima 10e plek in de eindrangschikking. Ho-Pin kon snel genoeg zijn om zeven plaatsen te winnen. In de tweede race ging het nog beter. Een superstart bracht hem van de tiende plek op de startgrid al snel op P4. Hij finishte de tweede race op een vijfde plaats en scoorde daarmee weer kostbare punten voor het kampioenschap. De technische diskwalificatie ontnam hem zijn finishplaats, zijn punten en zijn vreugde over de prestaties in Dubai.


    480_hopin2

    Ho-Pin Tung verklaarde: ‘Bij de technische controle van de wagens na de race werd bij mijn auto geconstateerd dat een ‘skirt’ aan de rechterkant iets te laag was. Omdat dit maar aan een kant was heeft mij dit geen voordeel opgeleverd in de vorm van meer down force. Maar, regels zijn regels en mijn Trident voldeed daar niet aan. Het is heel jammer dat na zulke goede resultaten in de wedstrijden een technisch euvel roet in het eten gooit.’

    In de race 1, op vrijdag, ging het al goed. Ho-Pin Tung lag zelfs enige ronden op kop, maar finishte toch op een 11e positie. Zijn leidende positie had hij te danken aan de pitstopstrategie van het Trident-team, dat de Chinese coureur heel laat binnen riep. Zijn rondetijden waren goed, zowel in de ‘lichte’ ronden vlak voor de bandenwissel, maar ook daarna. Gestart vanaf een 17 e positie was de 10e plek het maximaal haalbare. Na de eerste race waren de voorbanden van de Trident-bolide tot op de draad versleten, wat duidde op een wedstrijdlang gevecht met onderstuur in de auto. Dit was in de tweede race minder, met nog betere prestaties tot gevolg. Met een katapultstart kwam Ho-Pin op een vierde plek terecht en hij leverde nog een fel gevecht met Jerome d’ Ambrosio om de derde plaats. Hij moest uiteindelijk genoegen nemen met de vierde plek, maar werd bij een gele vlag situatie ingehaald door de Italiaan Vasecchi. Ook andere coureurs hebben deze overtreding gezien, maar er was geen officieel rapport van de betreffende baanpost. Ho-Pin Tung kreeg dus zijn vierde plaats niet terug en stond als vijfde in de uitslag, met twee kampioenschappunten. Tot de technische diskwalificatie volgde.

    13-04-2008 om 17:55 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Div: Leerzaam debuutweekeinde voor Mike Verschuur in Duitse Porsche Carrera Cup
    De Nijmeegse autocoureur Mike Verschuur maakte dit weekeinde op het Grand-Prix-circuit van Hockenheim zijn debuut in de Duitse Porsche Carrera Cup, een van de sterkst bezette merkenraceklasses in Europa. Verschuur komt dit seizoen in de klasse in actie voor het Duitse team Eichin Racing, dat over een rijke staat van dienst in de Porsche-klasse beschikt. Bij zijn eerste optreden in de Duitse Cup eindigde Verschuur als 21e na een drive-through-penalty. Hij verklaarde: "Het belangrijkste is dat ik veel geleerd heb."


    480_verschuur_hockenheim

    Duitse circuits zijn voor Verschuur geen onbekend fenomeen, want twee jaar geleden werd hij bij onze Oosterburen kampioen in de Duitse Renault Clio Cup. Waar de jongste telg uit de bekende Nijmeegse racefamilie de afgelopen jaren vooral ervaring opdeed in de Renault-Cup-auto's, na de Clio's vorig jaar in de 320 pk sterke Renault Mégane in Trophy-uitvoering, is het rijden met de 420 pk krachtige Porsche 911 GT3 in Cup-versie voor hem een nieuw fenomeen. "Ik moet eerst een beetje een gevoel krijgen voor de auto", verklaarde hij. "Weliswaar heb ik hier op Hockenheim enkele weken geleden een tijdlang met de auto kunnen testen, maar dat is nog niets in vergelijking met veel echte Porsche-specialisten, die vaak al jarenlang met Porsches rijden en alle fijne kneepjes voor wat betreft de afstelling kennen."

    In de tijdtraining reed Mike Verschuur de 23e tijd in het veld van in totaal 30 coureurs. "We hadden besloten om in de sessie twee nieuwe sets banden te gebruiken. Met mijn eerste set was ik aan een snel rondje bezig, maar toen werd ik opgehouden en was mijn ronde kapot. Met de tweede set nieuwe bandenset maakte ik in de laatste sector een fout, waardoor ik even van de baan raakte. Naar wat ik hoorde zag het er op televisie wel spectaculair uit, maar qua tijd was het natuurlijk niks. En dat terwijl er misschien met een beetje geluk wel een top-tien-tijd ingezeten had, als je kijkt naar mijn sectortijden. Maar goed, ook dat is een kwestie van ervaring opdoen."

    Bij de start van de race maakte Verschuur gelijk drie plaatsen goed. "In de eerste bocht werd het wat nauw, met zoveel auto's rondom me, maar het ging allemaal goed." In de zesde ronde kwam Verschuur al als 16e door. Korte tijd daarna werden er langs de baan gele vlaggen gezwaaid, nadat er iemand van de baan geraakt was. "Ik zat in een groepje en iedereen bleef in hoog tempo doorrijden, dus ik ging mee", vertelde Verschuur na afloop. De wedstrijdleiding was het daar echter niet mee eens en bestrafte een aantal coureurs, onder wie Verschuur, met een 'drive-through-penalty', omdat ze te snel waren geweest. Nadat hij zo eenmaal door de pitstraat moest rijden, waren zijn kansen op een goede klassering verkeken. Uiteindelijk werd hij 21e. Volgende week komt Verschuur in actie tijdens de tweede race van het seizoen op het circuit van Oschersleben.

    Uitslag: 1. René Rast (Dui), 18 r. in 31.33,672 (gem. 156,519 km/u), 2. Chris Mamerow (Dui), op 0,204, 3. Nicolas Armindo (Fra), op 1,500, 21. Mike Verschuur (Ned), op 44,947.

    Stand na 1 van 9 races: 1. Rast, 20 punten, 2. Mamerow, 18, 3. Armindo, 16.

    13-04-2008 om 17:54 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    renger_juicjhend
    Blijdschap na zijn tweede zege in de Formule 3 Euro Serie: Renger van der Zande

    Renger van der Zande heeft zijn tweede overwinning in de Formule 3 Euro Serie behaald. Tijdens de tweede race van het seizoen op de Hockenheimring Baden-Württemberg bleef de Nederlandse rijder in het Italiaanse Prema Powerteam de Duitser Christian Vietoris en de Italiaan Edoardo Mortara voor. Henk Waldschmidt werd evenals gisteren al bij de start uitgeschakeld door een aanrijding.
    “Na de waardeloze kwalificatie van gisteren had ik niet gedacht dat ik vandaag op de hoogste trede van het podium zou staan”, gaf Renger van der Zande na afloop van de race toe. “Maar mijn goede inhaalrace van gisteren was de basis, waardoor ik vandaag vanaf pole mocht vertrekken en mijn auto was zo goed, dat ik van start tot finish zonder problemen het veld aanvoerde.” Van der Zandes overwinning, de derde zege van een landgenoot in de historie van de Formule 3 Euro Serie, is een fraai succes voor de Nijmegenaar bij de start van zijn tweede seizoen in de klasse. Hij zag het ook als een beloning voor zijn team: “Die jongens hebben de hele winter hard gewerkt, een aantal dagen zelfs tot middernacht.” Mede op verzoek van Van der Zande en diens vader werd de technische staf bij Prema uitgebreid met ex-Van Amersfoort-man Wilmar Franssen en oud-Toro Rosso-F1-engineer John McGill, die ook het racevak leerde bij de Gooise renstal van Frits van Amersfoort. De wijzigingen in het team en de komst van twee snelle rijders, Dani Clos en Charlie Kimball, als referentie en sparring partners lijken Van der Zande duidelijk goed te doen


    renger_op_kop
    Van der Zande voor Christian Vietoris

    Waldschmidt opnieuw uitgeschakeld door aanrijding
    Bij de start van de race bleef Van der Zandes teamgenoot Charlie Kimball staan. Jens Klingmann reed bovenop de stilstaande Dallara en Henk Waldschmidt kon het obstakel eveneens niet ontwijken. Zo reed hij voor de tweede keer binnen 24 uur de linker voorwielaandrijving van zijn auto krom en legde hij in de eerste beide races van het seizoen in totaal niet meer dan een paar meter af.

    Hülkenberg andermaal zonder punten
    Achter winnaar Van der Zande kwam Christian Vietoris als tweede over de streep, zijn eerste podiumplaats in zijn eerste weekend in de Formule 3 Euro Serie. Edoardo Mortara werd net als gisteren als derde geklasseerd en staat nu gedeeld eerste in de tussenstand van het kampioenschap. Die positie deelt hij met Mika Mäki, de winnaar van gisteren, die vandaag vanwege een aanrijding met Jean Karl Vernay moest opgeven. Nico Hülkenberg, de absolute titelfavoriet van dit seizoen, behoorde net als gisteren tot de uitvallers. Nadat hij vanwege een motorwissel als laatste moest starten, maakte ditmaal een defect aan de ophanging van het linker achterwiel een voortijdig einde aan zijn race.

    Uitslag:
    1. Renger van der Zande, Ned, Dallara-Mercedes F 308, 24 r. in 41.20,092
    2. Christian Vietoris, Dui, Dallara-Mercedes F 308, op 4,556
    3. Edoardo Mortara, Ita, Dallara-Volkswagen F 308, op 5,999
    4. Franck Mailleux, Fra, Dallara-Volkswagen F 308, op 7,315
    5. Yann Clairay, Fra, Dallara-Mercedes F 308, op 10,090
    6. Sam Bird, GBr, Dallara-Mercedes F 308, op 10,649
    uitgevallen: Henk Waldschmidt, Ned, Dallara-Mercedes F 308 (aanrijding).

    Stand:
    1. Mäki en Mortara, beide 10 punten
    3. Kimball en Mailleux, beide 8
    5. Van der Zande en Vietoris, beide 7

    13-04-2008 om 17:53 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Door winterse weersomstandigheden werd eerder de openingsrace van de BF Goodrich Langstreckenmeisterschaft Nurburgring geschrapt. Daarmee nam de zaterdagmiddag verreden 50.ADAC Acas H&R Cup de rol van seizoensopener over in het kampioenschap dat bij velen meer bekendheid geniet als het VLN. De ruim 230 equipes die zich voor deze race op de vermaarde Nordschleife aanmeldden, telden meerdere Nederlanders. Zo bestuurden Tom Coronel en Duncan Huisman samen met Sascha Bert een door Zakspeed Racing ingezette Dodge Viper GTS-R en komen dit hele jaar uit in de klasse SP8. Ondanks het soms hectische verloop tijdens trainingen wist dit team de race te beginnen met een vierde startplaats en voerde meerdere ronden het veld aan. Nadat de auto in de een-na-laatste ronde uitbrak, buiten de baan raakte en de vangrail hard raakte vielen de Nederlanders in het zicht van de finish spijtig genoeg uit.


    480_zakspeed

    Deze en de eerstkomende races van het VLN gaan vooraf aan de belangrijke 24 uurs race die later dit jaar op het programma staat. Al deze races vinden plaats op de vermaarde racepiste in de Eiffel en mede door de lengte van dit stuk race-asfalt is het mogelijk om een groot aantal deelnemers toe te laten. Tom Coronel daarover: “Op zich is het natuurlijk schitterend om te zien dat je met zoveel mensen vier uur lang zoveel plezier kunt hebben. Maar dit is geen gemakkelijke baan en wanneer je hier vaker gereden hebt en net als wij ook met een hele snelle auto rijdt is het soms ook best lastig om een juiste inschatting te maken van de acties die anderen doen. Zelf ben ik daar in de training ook een keer de dupe van geweest. Na een goed verlopen shake down met de Dodge Viper bleken de auto en de door Zakspeed zelf ontwikkelde motor het super te doen. De auto lag als een blok op de weg en ik wilde de rondetijden nog wat verder verbeteren. Daarbij kwam ik achter een BMW Z4 terecht die in het midden van de baan bleef rijden. Ik koos een kant om hem te passeren, maar daarbij ging het mis. Dat rijd je al snel in het gras en komt de vangrail ook heel snel dichterbij. De achterwielophanging bleek daarbij licht beschadigd en gelukkig kon de schade snel hersteld worden. Het geeft wel aan waar je allemaal mee te maken krijgt met zulke grote startvelden”, aldus Tom Coronel.

    Mede door de soms stevige ongevallen tijdens de training begon de race een uurtje later, maar ging nog steeds over 4 uur. De Nederlands/Duitse Viper-equipe zou de race vanaf een vierde plaats starten en had de euipes Lieb/Tieman met de Manthey Porsche, de equipe Basseng/ Stuck met een Lamborghini en Adarof/Tilke met een Dodge Viper voor zich staan. De onderlinge tijden verschilden van 8.20.791 voor de pole tot 8.30.971 voor de als vierde geklasseerde Zakspeed-equipe.
    Tom Coronel neemt de start en de eerste ronden voor zijn rekening en opende sterk.
    Coronel: “Die Lamborghini had ik al in de eerste bocht te pakken en de anderen volgden snel, waarbij alleen het inhalen van de leidende Manthey Porsche nog best wel wat moeite kostte. Ik pakte hem met enig risico buitenom en reed daarmee aan de leiding, maar met de Porsche letterlijk op de achterbumper. Dat hield ik nog zes ronden vol, want toen moest ik de pits in om het tuur over te dragen aan Sascha Bert die het tweede deel voor zijn rekening nam.”

    Als derde teamlid zou Duncan Huisman het laatste deel van deze lange-afstandrace voor zijn rekening nemen. De Rotterdammer was eveneens meer dan te spreken over de auto waarmee zij dit weekend reden. “De auto is waanzinnig goed. In principe heeft Zakspeed de auto van vorig jaar helemaal onder handen genomen en echt op vele punten goed verbeterd. De motor hebben ze zelf gebouwd en geeft meer koppel en doet het samen met het vernieuwde onderstel absoluut veel beter. Nadat mijn teamgenoten al op vrijdag de nodige ronden hebben gereden, stapte ik op zaterdagmorgen voor het eerst in en was echt verrast. Ik reed weliswaar op oude banden maar je voelde de verbeteringen. In mijn rijbeurt liep het lekker en ik kon de druk op de Manthey Porsche hoog houden. De onderlinge afstand was soms niet meer dan 100 meter maar ik moest nog wel een keer tanken. Op zich liep het dus allemaal best lekker. Alleen voelde ik in de slotfase op de hele snelle stukken wat vibraties in de achterkant van de auto, die weer weg waren op de stukken waar het minder hard ging. Het leek er dus op dat ik wat rubber van de baan had opgepikt. Maar even later op een snel stuk van de Nordschleife ging het toch mis. Ik stuurde nog maximaal tegen, maar de auto kwam op het gras terecht, nam een sprong en eindigde tegen de vangrails. De schade bleek mee te vallen met links achter was de velg kapot, en ook aan de voorzijde was er het nodige ontzet. Verder bleef het gas vol open staan en was terugrijden naar de pits geen optie. Ondanks deze uitval in het zicht van de finish ben ik wel erg te spreken over deze auto. In totaal heb ik er nu zo’n 15 rondjes oftewel en dus meer dan 350 kilometer mee gereden en kijk nu al uit naar de volgende race. We willen immers voor het kampioenschap gaan en lagen beslist op de juiste koers. En ook voor de komende 24 uurs race heb ik er alle vertrouwen in dat wij een heel eind kunnen komen. De volgende race hier is over twee weken en met Zakspeed zullen wij nog wat kleine veranderingen doorvoeren, maar in de basis staat hier een superauto en dat is vandaag zeker bewezen, alhoewel de eindklassering daar nog niet helemaal bij aansluit”, stelt Duncan Huisman vast.

    De eindzege ging naar de Manthey Porsche met Marc Lieb en Marcel Tiemann.

    13-04-2008 om 17:52 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    polesitter_scheider
    Timo Scheider op weg naar de eerste pole van het seizoen

    Dat Timo Scheider niet alleen op Zandvoort in de kwalifictie snel kan zijn, bewees hij zaterdagmiddag tijdens de tijdtraining voor de eerste race van het nieuwe DTM-seizoen op de Hockenheimring Baden-Württemberg. Nadat hij in 2003 (met Opel) en vorig jaar (met Audi) twee keer op Zandvoort de pole voor zich opeiste, was hij ditmaal bij de première van de Audi A4 DTM de snelste man in de tijdtraining. Regerend kampioen Mattias Ekström reed de tweede tijd, met Bruno Spengler en Paul di Resta staan twee Mercedes-Benz-rijders op de tweede startrij. Christijan Albers leverde een prima prestatie door met zijn twee jaar oude Audi A4 DTM de 14e tijd van de in totaal 19 rijders neer te zetten.

    In de eerste kwalificatieheat wachtten Scheider, Ekström, Kristensen en Tomczyk, de vier rijders met nieuwe Audi’s, erg lang alvorens naar buiten te gaan voor een snelle kwalificatieronde, maar daarop was het dan ook meteen raak: vier Audi’s op de eerste vier plaatsen met Ekström, Kristensen, Scheider en Tomczyk was een duidelijk signaal. Engel, Stoddart, Lauda en Legge strandden in de eerste heat, evenals Ralf Schumacher. Christijan Albers was met een ronde van 1.34,337 en de veertiende plaats sneller dan velen van hem verwacht hadden. “We hadden het idee dat wij een seconde langzamer waren dan de 2007-auto’s, maar op Jarvis kwam ik bijvoorbeeld maar twee tienden tekort”, zei hij.

    ralf_verremt_zich
    Ralf Schumacher op zoek naar de limiet bij zijn première in de DTM


    albers_frontopname
    Christijan Albers met zijn opvallende Audi op weg naar de veertiende tijd

    In de tweede heat was Scheider opnieuw het snelst met een rondetijd van 1.33,042, gevolgd door Mattias Ekström en Martin Tomczyk. Paul di Resta was opnieuw snelste Mercedes-rijder als vierde, gevolgd door Tom Kristensen. Christijan Albers wachtte ditmaal tot het eind, maar bleef met 1.35,299 veertiende. “We hadden besloten om geen nieuwe banden erop te doen, omdat je daarmee misschien maar twee plaatsen wint, terwijl het voordeel van een nieuwe set banden morgen in de race veel groter is. Met mijn rondetijd uit de eerste heat zat ik al aardig aan de limiet. Nu heb ik voor morgen nog twee nieuwe setjes en hopelijk vind ik daarmee een goede racepace.”

    bruno_spengler
    Bruno Spengler was best gekwalificeerde Mercedes-rijder op de derde plaats

    In de slotheat was het Timo Scheider die er met 1.32,655 de snelste ronde van het hele weekend tot dusver uitperste. Ekström volgde op 0,149 seconden, de achterstand van Bruno Spengler was met 0,4 seconden al flink groter. “Als iemand me een paar weken geleden tijdens de test in Mugello zou hebben gezegd dat ik hier op pole zou staan, had ik het niet geloofd”, aldus Scheider, die in Toscane flink crashte en een A4 beschadigde. “Ons team heeft de afgelopen weken keihard gewerkt en dit is de beloning.” Mattias Ekström was ook tevreden met zijn tweede plaats, terwijl Bruno Spengler enigszins teleurgesteld was. Maar, zo zei Mercedes-sportdirecteur Norbert Haug: “Kwalificatie is één ding, de race is wat anders.” Voorlopig is de eerste slag echter heel nadrukkelijk voor Audi.

    13-04-2008 om 17:51 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    maki_f3_euroseries_winnaar
    De Fin Mika Mäki (26) won de eerste race van het seizoen

    De eerste race van de Fomule 3 Euro Serie 2008 op de Hockenheimring Baden-Württemberg was een bijzonder turbulente aangelegenheid. Het meest dramatische moment werd gevormd door een zware crash van de Britse rookie Jon Lancaster, die op een achterligger reed, waarna zijn bolide metershoog opsteeg en na een flinke glijpartij in de grindbak tot stilstand kwam. Het was een vergelijkbaar incident als dat van Wouter van Eeuwijk in 1999 op de Nürburgring. Lancaster werd uit de auto gehaald en naar het ziekenhuis overgebracht. De overwinning ging naar rookie Mika Mäki, die als eerste Fin in de historie een race van de Formule 3 Euro Serie op zijn naam wist te schrijven.
    Voor een andere debutant, onze landgenoot Henk Waldschmidt, was de race al direct na de start ten einde. “Voor me bleef Michael Klein staan en ik probeerde er nog omheen te komen, maar kon de aanrijding helaas niet meer vermijden”, berichtte hij. “Daarbij raakte de linker voorwielophanging van mijn auto krom en daarmee viel er natuurlijk niet meer te rijden.” Bij de start nam Nico Hülkenberg vanaf pole de leiding. Mika Mäki, gestart als tweede, viel aanvankelijk wat terug, maar herpakte zich alweer snel en sloot als derde achter Hülkenberg en Bianchi aan. In de zevende ronde ging het mis voor Lancaster, die daarvoor al een tijdlang met Kimball streed. Hij raakte voor de Mercedes-tribune het achterwiel van de auto van Jean-Karl Vernay, steeg hoog op en gleed met zijn auto ondersteboven een heel eind door, waarna hij in de grindbak tot stilstand kwam. Na een langdurige bergingsoperatie kon hij met stoel en al uit de auto worden gehaald. Hij bleek op het eerste gezicht geen verwondingen aan het ongeval te hebben overgehouden. Niettemin werd hij voor controle naar de gespecialiseerde ongevalkliniek in Ludwigshafen-Oggersheim gebracht.

    Hülkenberg valt uit met motordefect
    Bij de herstart na de lange safety-car-fase viel de auto van Nico Hülkenberg stil als gevolg van een motordefect. Zo begon de rijder uit Emmerich, die van tevoren door nagenoeg iedereen als titelfavoriet werd getipt, het seizoen met een nulronde. Daarmee was de weg vrij voor Mika Mäki om de overwinning veilig te stellen. De Amerikaan Charlie Kimball, na een jaar afwezigheid teruggekeerd in de Euro Serie, pakte de tweede plaats, terwijl de Italiaan Edoardo Mortara met zijn derde plaats de eerste podiumplaats voor Volkswagen als motorleverancier in de Euro Serie pakte. Met de plaatsen drie tot en met zes scoorde Volkswagen bijzonder goed in de eerste race van het seizoen.


    renger_vd_zande
    Renger van der Zande reed een keurige inhaalrace

    Renger van der Zande, na zijn onvrijwillige excursie in de kwalificatie slechts als 17e gestart, reed een interessante inhaalrace. “Ik heb het wel naar m’n zin gehad”, lachte hij na afloop. “Bij de start had ik er al drie te pakken en daarna kon ik goed naar voren rijden. Al had ik daarbij ook wel een beetje geluk van rijders die er voor mij afgingen. In de slotfase pakte ik Jani nog buitenom en zo werd ik achtste, waardoor ik morgen vanaf de pole mag vertrekken.” En dat ondanks een auto die qua wegligging bepaald niet optimaal was, want in het heetst van de strijd kwam Van der Zande nog licht in botsing met de Japanner Tsukakoshi, waardoor de linker voorvleugel van zijn auto beschadigd raakte en de auto sterk onderstuurde.

    Uitslag:
    1. Mika Mäki (Fin), Dallara-Mercedes F 308, 23 r. in 41.28,816 (gem. 152,172 km/u)
    2. Charlie Kimball (VSt), Dallara-Mercedes F 308, op 1,464
    3. Edoardo Mortara (Ita), Dallara-Volkswagen F 308, op 6,756
    4. Franck Mailleux (Fra), Dallara-Volkswagen F 308, op 7,849
    5. Jean Karl Vernay (Fra), Dallara-Volkswagen F 308, op 8,471
    6. Maximilian Götz (Dui), Dallara-Volkswagen F 308, op 10,798
    7. Christian Vietoris (Dui), Dallara-Mercedes F 308, op 13,004
    8. Renger van der Zande (Ned), Dallara-Mercedes F 308, op 13,653
    Uitgevallen: Henk Waldschmidt (Ned), Dallara-Mercedes F 308 (aanrijding)

    13-04-2008 om 17:50 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    In het bij Utrecht gelegen Soest werden gisteren onder grote belangstelling de nieuwe bolides van Gravity Racing onthuld. In opdracht van de Kroymans Retail Group zijn de wintermaanden besteed aan het prepareren van vier schitterende bolides voor deelname aan de Dutch Supercar Challenge. Het gaat om drie Aston Martin Vantage N24’s en een Corvette Z06 GT4. Beide type auto's voldoen aan het nieuwste FIA GT-4 reglement en zijn speciaal voor de DSC voorzien van een Gravity Aeropack. Bovendien is de Aston Martin in de DSC uitgerust met een sequentiële versnellingsbak.

    Rookie Rogier Kroymans (zoon van Frits Kroymans) verdedigt in zijn eerste racejaar de familie kleuren in de Corvette Z06, terwijl professioneel rijder Danny van Dongen zorgt voor het rijwerk op het scherpst van de snede. “Door de steun van de vele enthousiaste nieuwe sponsoren en een perfecte auto van de Callaway-hand is het mogelijk geworden om een messcherpe, supersnelle racer te creëren in een zeer korte tijd. Niet in de laatste plaats door de jarenlange ervaring van de GM-import afdeling van Kroymans en de deelname in diverse GT-1 projecten van het merk Corvette. De auto zal velen verbazen”, aldus Danny van Dongen. Overigens moeten Kroymans en Van Dongen de eerste race van de DSC op de Nurburging laten schieten. Dan moet de GT4 Corvette namelijk verplicht meedoen aan de eerste race van het FIA GT4 kampioenschap op het Engelse circuit van Silverstone, wil de wagen een officiele GT4 homologatie krijgen.

    De inzet van maar liefst drie stuks Aston Martin Vantage N24 zal bovendien voor het nodige spektakel zorgen. “Deelname met de Aston Martin Vantage brengt ons terug naar de “roots” van Aston Martin en geeft ons bovendien de uitgelezen mogelijkheid te laten zien dat we de directe confrontatie met de concurrentie meer dan aandurven!”, aldus Marcel Norbart, directeur van de Kroymans Retail Group en coureur van één van deze fraaie bolides. Naast Norbart verschijnen ook Sport-divisie kampioen Kees Kreijne en nieuwkomer Wilfred Herder aan de start met een Aston Martin Vantage N24, die uit zal komen in de Supersport I-divisie van de DSC.

    Norbart, Kreijne en Herder

    Sinds decennia is de naam Kroymans synoniem met passie voor automobielen. Frits Kroymans zette zijn eerste schreden in de wereld van de autosport met Alfa Romeo in de Squadra Bianca klasse en promoveerde later met succes naar de eredivisie van historische en moderne Ferrari's. Nog steeds rijdt de fitte zestiger Kroymans Sr. zijn niet onverdienstelijke ronden in een Ferrari GTO op menig internationaal circuit en brengt daarmee zijn persoonlijk credo: “Win on Sunday, Sell on Monday” in de praktijk.

    Herder Norbart en Kreijne

    Vanuit een Ferrari, Jaguar en Aston Martin importeur/dealerschap is Kroymans inmiddels uitgegroeid tot een Europees auto-imperium dat veel succesvolle merken van klein naar groot verhandelt naar de consument. Veel van de door Kroymans vertegenwoordigde merken hebben een rijke racehistorie en lenen zich prima om aan te tonen dat Kroymans inmiddels voor meer staat dan alleen Ferrari en Jaguar.

    Kroymans heeft met beide type auto's geprobeerd een betaalbaar raceavontuur neer te zetten. De Engelse klasse voor de echte Gentleman Driver, de Corvette voor de liefhebber van de ongecompliceerde “Big Block” Amerikaan. Bovendien biedt deelname aan de DSC de unieke mogelijkheid aan de 37 dealers van Kroymans om met hun klanten en relaties aanwezig te kunnen zijn op de paddock om voor de nodige support te zorgen.

    12-04-2008 om 16:46 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Dat Romain Grosjean de hoofdrace in Dubai won mag als een formaliteit genoteerd worden. De Fransman is immers al kampioen en startte vanaf poleposition. Toch zag het daar lang niet naar uit, want Bruno Senna was de snelste man op de baan en leek de race te gaan winnen. Grosjean won echter toch, omdat Senna een foute pitstop had gemaakt en daardoor werd gediskwalificeerd. Naast Grosjean konden ook Sebastien Buemi met een tweede en Yelmer Buurman met een derde podiumplek profiteren van het terugvallen van Senna. Het betekent voor de Nederlandse rijder bij Trust Team Arden zijn eerste podiumplek in de GP2.

    In het begin van de race lag Buurman zelfs enige tijd op een tweede plaats, nadat Grosjean een stuurfoutje maakte en daardoor drie posities verloor. Ook Buurman bleef helaas niet foutloos en moest daardoor twee posities prijsgeven, maar de verdere race maakte onze landgenoot een sterke indruk.

    Ook Ho Pin Tung kreeg zijn ‘moment of fame’ toen hij even aan de leiding van de race reed dankzij een late pitstop. Toen hij uiteindelijk zijn stop maakte kwam hij op een elfde plaats terug in de race.

    Na de pitstops was de leiding in handen van Senna, voor Buemi en Grosjean. De kampioen wist Buemi te passeren, maar wist dat Senna niet meer te achterhalen was. Toch kreeg de Fransman de zege cadeau, toen de arme Braziliaan een tweede pitstop moest maken. Niet vanwege problemen met de auto, maar omdat de verplichte bandenwissel niet conform de regels was uitgevoerd. Senna kwam uiteindelijk pas als negende over de finish, maar werd ondanks zijn tweede vrijwillge pitstop toch gediskwalificeerd.

    480_yelmer-met-beker

    Yelmer Buurman kende aan het einde van de race nog een angstig moment toen hij werd gepasseerd door Petrov en dus naast het podium dreigde te finishen. Gelukkig had de wedstrijdleiding een 'foutje' gemaakt door te vergeten om de race af te vlaggen. Iedereen racete door en Petrov wist Buurman te passeren. Dit gebeurde echter nadat de race al was afgelopen, zo wees de computer uit en dus mocht Buurman de trofee in ontvangst nemen.

    480_buurman_actie

    “Ik snapte er niets van en toen Petrov voorbij was zat ik van woede haast te schuimen in mijn auto. Ik wist zeker dat ik goed zat en als derde was gefinisht. Toen ik de pitstraat in kwam rijden werd ik gelukkig wel meteen doorgestuurd naar de eregalerij en toen wist ik dat het goed zat. Dit is pas mijn vijfde GP2-race en nu al op het podium. En dat niet in een sprintrace met omgekeerde startvolgorde maar in een hoofdrace met normale startposities. Mijn koppeling leverde nu geen problemen meer op, het bleek in Bahrein iets met de electronica te maken te hebben gehad. Vandaar dat ik zo’n wereldstart had. Als ik dat morgen weer presteer (hij start dan vanwege de omgekeerde startvolgorde weer als zesde) dan wordt het helemaal een mooi weekend. Al kan dat voor mij nu al niet meer stuk”.

    De sprintrace is morgen te zien op Eurosport 2 vanaf 12.30 tot 13.15 uur.

    Uitslag race 1 GP2 Asia Series
    Vrijdag 11 april 2008, Dubai, Verenigde Arabische Emiraten
    1 R. Grosjean, ART GP, 59:37.711
    2 S. Buemi, Trust Team Arden, op 1.933
    3 Y. Buurman, Trust Team Arden, op 3.549
    4 V. Petrov, Campos, op 4.114
    5 H. Yoshimoto, Qi-Meritus, op 11.364
    6 M. Bonanomi, Piquet Sports, op 12.051
    7 J. d`Ambrosio, DAMS, op 12.596
    8 M. Pavlovic, BCN Competicion, op 13.021
    9 J. Tahinci, BCN Competicion, op 29.598
    10 H. Tung, Trident Racing, op 30.597

    12-04-2008 om 16:40 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Dillon Koster rijdt komend seizoen tevens in de Seat Léon Supercopa, een spectaculaire en succesvolle raceklasse in Duitsland. Hij zal met de bijna 300PK-sterke Seat Léon uitkomen voor het Seat Team Sartorius, een samenwerking tussen Madeno Racing en Certainty Racing Team. Vorig seizoen reed Koster in het voorprogramma van de DTM al twee weekenden in de Seat Léon Supercopa, waarbij hij in zijn thuiswedstrijd op Zandvoort zelfs uitzicht op een topnotering had.

    480_seat_leon
    Koster heeft, na diverse testsessies voorafgaand aan het seizoen, alle vertrouwen in een geslaagd seizoen. “De veelbelovende weekenden vorig jaar smaakten naar meer en ik ben heel blij nu weer in deze hoogaangeschreven klasse uit te mogen komen,” vertelt Koster. “De Seat heeft ontzettend veel power en is een pure race-auto. We zullen samenwerken met Madeno Racing, die in deze klasse al veel ervaring heeft opgedaan. De testdagen verliepen zeer voorspoedig. Het belooft een mooi seizoen te worden!”

    Madeno Racing behaalde in de Seat Léon Supercopa al diverse successen, zo wist het raceteam diverse overwinningen op haar naam te schrijven. Teameigenaar Leo van der Maden ziet het seizoen met vertrouwen tegemoet. “We hebben in het verleden best wat successen behaald en we zullen proberen met onze ervaring Dillon verder vooruit te helpen,” legt van der Maden uit. “Met de testdagen op Hockenheim hebben we de auto behoorlijk kunnen verbeteren, totdat deze maar liefst 1,6 seconde sneller was. Een behoorlijke vooruitgang, in deze ultracompetitieve klasse, waar in de kwalificatie de top vijftien meestal binnen een seconde zit. Ik heb alle vertrouwen in een goed seizoen, want de top tien is absoluut haalbaar en later in het seizoen hopen we op te klimmen naar de top vijf.”

    De eerste wedstrijden in de Seat Léon Supercopa worden 12 en 13 april a.s. verreden tijdens de seizoenstart van de DTM op de Hockenheimring (D).

    12-04-2008 om 16:38 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Promotie Dennis Swart naar Formule3
    AMSTERDAM - Dennis Swart zal in 2008 zijn autosportcarrière voortzetten in het Duits Formule 3 kampioenschap. De geboren Amsterdammer maakt hiermee de overstap van de Formule Renault 2.0 waar hij twee jaar geleden zijn debuut maakte in de Northern European Cup. Swart zal uitkomen voor het Tsjechische team KFR dat technisch wordt ondersteund door Van Amersfoort Racing.

    Dennis Swart in ATS F3

    Het jonge talent maakte in zijn prille loopbaan een razendsnelle ontwikkeling door. Na een Lotus Elise en Marcos Mantis in de Dutch Supercar Challenge aan de tand te hebben gevoeld, ging een lang gekoesterde wens voor Swart in vervulling en debuteerde in de twee liter Formule Renault. Bij het gerenommeerde team van Frits van Amersfoort leerde hij de kneepjes van het vak kennen. Hij wist zich in de Northern European Cup ten opzichte van zijn meer ervaren collega's prima te verdedigen en eindigde in de afgelopen twee seizoenen met grote regelmaat in de punten.

    In de ATS Formule 3 Cup wacht Swart een nieuwe uitdaging. De HBO-student (Commerciële Sporteconomie aan Johan Cruijff University) zal met een Dallara F304 OPC-Challenge uitkomen in het Formule 3 Trophy kampioenschap. Dat KFR (uit het Tsjechische Most) en Swart goed op elkaar waren ingespeeld, bleek wel bij de Formule 3 tests op Oschersleben en Lausitzring. De Noord-Hollander wist de auto snel naar zijn hand te zetten en liet op de Duitse circuits direct snelle rondetijden noteren. In het komend Formule 3-seizoen probeert Swart van zijn equipe een hecht team te smeden om in de ATS Formule 3 Trophy op de hoogste podiumtrede te eindigen. Een compleet nieuw avontuur waarin Swart het zal opnemen tegen meer dan 30 internationale talenten waarvan de meeste van hen meerdere jaren F3-ervaring hebben.

    DENNIS SWART: "Het is een geweldige uitdaging om deel te nemen aan de ATS Formule 3 Cup. Ik denk dat dit de juiste keuze is om hogerop te komen in de internationale autosport. Na mijn goede ervaringen in de Formule Renault 2.0 van de afgelopen jaren, is mijn overgang naar de Formule 3 een logisch gevolg. De samenwerking met KFR is erg goed bevallen. Het team heeft veel kennis in huis en zal technisch worden bijgestaan door Van Amersfoort Racing. Dit is een enorme kans voor mij en ik ben dan ook van plan om goed te presteren op de Duitse circuits. Verder zijn de verschillen met de Formule Renault 2.0 aanzienlijk. Een Formule 3 is een compleet andere auto dat door de vleugels veel neerwaartse druk kent. Vooral in de bochten ga je veel sneller met een Formule 3 wagen. Ook de remmen en de prestaties van de motor zijn indrukwekkend. Eigenlijk was ik verbaasd dat ik al in mijn eerste test in de Formule 3 zo snel aan de auto heb kunnen wennen. Ik heb er alle vertrouwen in dat we er een mooi jaar van gaan maken!"

    10-04-2008 om 17:21 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    certainty_maaike_de_wit

    Certainty Racing Team wordt vanaf de Pinksterraces op 12 mei verder uitgebreid. Buiten het feit dat men bij de Zandvoortse renstal druk bezig is om dan haar derde BMW 130i in te kunnen zetten, maakt Maaike de Wit in de Suzuki Swift Cup de overstap naar het raceteam van Dillon Koster.

    Maaike de Wit maakte tijdens de Paasraces zeer verdienstelijk haar debuut in de Suzuki Swift Cup. De Rotterdamse kwalificeerde zich voor haar eerste wedstrijd in het zeer competitieve startveld namelijk als zestiende. In de openingsrace zorgde een aanvaring er echter voor dat ze vanaf de veertiende positie uitviel en de rest van het weekend niet meer in actie zou komen.

    Onder de indruk
    “Ik was erg onder de indruk van de aanpak bij het Certainty Racing Team,” vertelt de 21-jarige. “Ik kende Dillon Koster al van de Dutch Race Driver Academy, waar ik in één dag mijn racelicentie behaald heb. Gezien hun prestaties, de goed verzorgde hospitality en het professionele team ben ik blij hier vanaf Pinksteren te mogen rijden.”

    Doelstelling
    “Allereerst hoop ik dit seizoen, niet zoals tijdens de Paasraces, mijn auto gewoon heel te houden. Verder is mijn doelstelling de wedstrijden dit seizoen tussen de vierde en vijftiende plaats te finishen,” besluit Maaike.

    Eerste vrouw
    Teameigenaar Dillon Koster is verheugd met de komst van de eerste vrouwelijke coureur in het team. “Ik ben uiteraard blij dat Maaike voor het Certainty Racing Team heeft gekozen en dat we ons team door haar komst nu nog verder kunnen uitbreiden”, vertelt de 31-jarige Zandvoorter. “We zullen haar zo goed mogelijk begeleiden, opdat ze dit jaar zo hoog mogelijk eindigt.”

    09-04-2008 om 17:40 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    dunlop_endurance_4

    Na de schitterende openingswedstrijd op het legendarische circuit van Spa-Francorchamps kunnen we stellen dat de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup zijn start niet gemist heeft. Wie erbij was of de beelden zag op www.pitstop.tv, zal dit zeker niet ontkennen. Niet minder dan 44 wagens, verdeeld over vier Klassen tekenden paraat voor het eerste treffen, wat zowel op als naast de piste niets dan tevreden gezichten opleverde. Komend weekend trekt de Dunlop-karavaan richting Circuit Zolder voor de 2de manche van de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup.
    De organisatoren kondigen alvast enkele nieuwe deelnemers aan. Zo zijn de Ultima van Belgium Racing en de Porsche 996 RSR van JD Competition alvast twee te duchten kandidaten voor een volle puntenoogst in Klasse 2. De Britse exoot van Patric Derdaele moest in Francorchamps forfait geven omdat de nieuwe versnellingsbak nog niet was geleverd. Bij JD Competition van De Laet/Vollebergh moest de 3.8l-motor nog plaats ruimen voor een 3.6l-exemplaar die minder decibels produceert. Ongeveer 50 wagens zullen de start nemen tijdens de 2de manche van de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup. Hierdoor zal men zowel op- als naast de piste ten volle kunnen genieten!


    dunlop_endurance_3

    Bloedstollend duel
    Het bloedstollend duel in de laatste ronden tussen de Porsche van First Motorsport en ProSpeed Competition kwam als een geschenk uit de hemel voor de organisatoren van de DSMEC. Beiden schuwden de risico’s niet en vochten tot de laatste meter een verbeten maar sportief duel uit, waarbij First Motorsport ten slotte met 3 seconden voorsprong aan het langste eind trok. Ronald Vetters neemt tijdens de Belgian Race Kick Off de plaats in van François Verbist bij First, terwijl Poncelet komt postvatten naast Van Roij op de Porsche van ProSpeed. Nog in Klasse 2 geeft Tom Langeberg de fakkel door aan Luc Gevers in de BonGou Speedlover-Porsche 997 Supercup. Uittredend kampioenenduo Raus/Raus was niet tevreden over de 7de plaats in Spa en sleutelt nu druk aan de Porsche om de wegligging te optimaliseren.

    Vooruitgang
    Ook Peter van Audenhove en Philip Cracco kunnen in de toekomst alleen maar vooruitgang boeken. De nieuwe motor voor de ex GPR-Porsche is onderweg maar voorlopig moeten ze nog met een huurwagen de baan op. We mogen ongetwijfeld ook een revanche verwachten van het AD Sport-duo Bruynoghe/Daniëls die door een afgebroken wiel een goede klassering aan hun neus voorbij zagen gaan. Idem voor De Coster/’Brody’ die de snelle Porsche van Albert Motorsport vroegtijdig aan de kant moesten zetten met remproblemen. Dirk en Tom van Rompuy hebben als doel hun sterke prestaties verder te zetten, terwijl PDG Racing, na het motorprobleem in Spa zeker wil scoren in Zolder. Met de komst van de Ultima voor Belgium Racing en de Porsche van JD Competition By Astromega mogen we ons op zaterdag 12 april opnieuw aan vuurwerk verwachten in Klasse 2.
    Huzarenstukje
    In Klasse 3 wordt het uitkijken of de familie Van Herck hun huzarenstukje van Francorchamps kunnen herhalen. De Mazda was oppermachtig in Spa mede door het uitvallen van enkele zware concurrenten. Chad Racing viel uit met een kapotte aandrijfriem op de alternator van de krachtige BMW Z3 Coupé, terwijl Beliën Motorsport zijn BMW 120d na een sterke kwalificatie niet meer aan de praat kreeg net voor de start van de wedstrijd. Zowel Chad Racing als Beliën Motorsport kunnen hun wedstrijd in Spa meteen als schrapresultaat inboeken. Ook de broers Werckx waren ondanks hun podiumplaats in Spa niet echt tevreden over de baanligging van de BMW M3 die net terug was opgebouwd na de zware crash eind vorig seizoen. Dit geldt trouwens ook voor Brinkmann/Jakobs die voor hun nieuwe speeltje nog niet de goede set up vonden.

    dunlop_endurance_1

    Progressie
    Bij MSE hoopt men in Zolder ook op progressie. De BMW Compact M3 presteerde met Bart Van Samang/Cassiers voortreffelijk in Francorchamps tot een defecte wiellager het onfortuinlijke duo ver achteruit sloeg. De futuristische 1M GTR van Jef van Samang/Peeters heeft duidelijk potentieel, maar mist nog héél wat trainingskilometers. Idem dito voor de ex MSE-BMW van Franssen/Franssen die nu onder de vlag van EMG vaart. Ondertussen is het seizoen wel goed gestart voor De Doncker/De Neef (BMW 120d) en de oude M3 van Harry van de Water die vol ongeduld wacht op de BMW Z3 Coupé die hij zal delen met broer Ron en Geert Dierckx. Bij BMW Romein neemt Ward Sluys de plaats in van Kristof De Neef die om professionele reden niet van de partij kan zijn voor de 2de manche van de DSMEC.

    Voortrekkers
    Ron Van de Water en Geert Dierckx pakten de volle pot in Klasse 4 waarin ze met hun BMW M3 duidelijk in het voordeel waren op het snelle tracé van Spa-Francorchamps. De A+ MINI van Vandenhoute/Van de Plas was de enige wagen die in dezelfde ronde kon blijven van de BMW en samen met Van den Broeck/Voet (Renault Clio) het podium mochten betreden. Op Circuit Zolder zullen de BMW’s van G&R Motorsport het duidelijk moeilijker hebben tegen de voortrekkers zoals de Clio’s, MINI’s, Méganes, enz. vooral dan bij eventueel regenweer. De pechvogels van het eerste uur zullen ongetwijfeld op Circuit Zolder een tandje bijsteken. Dan denken we vooral aan het duo Van de Casteele/Vermeeren die na een knappe vierde chrono tijdens de kwalificaties strandden met een defecte schakelbak.


    dunlop_endurance_2

    Defecte turbo
    Ook de Audi TT van BTS-Racing, die tijdens het begin van de wedstrijd goed meedraaide, moest de rol lossen met een defecte turbo. WS Motorsport van hun kant zag de motor van de SEAT Léon Cupra in rook opgaan tijdens de trainingen. Borremans voorziet de SEAT momenteel van een nieuwe motor en dito elektronica voor het verdere verloop van het seizoen, waardoor ze forfait moeten geven voor deze wedstrijd. De Flandria Rent-MINI van Hopmans/ Daelman/Horemans, in Francorchamps nog goed voor een mooie 7de plaats met een originele Challenge-versie, krijgt binnen het team gezelschap van een tweede exemplaar voor een BV-team met ondermeer Vital Borkelmans en Guy Verheyen. Klasse 4 (van 1600 tot 2499cc) is met 22 wagens de drukst bezette Klasse in de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup.

    Toegang
    Méér info, timing en tussenstanden op www.dunlopendurancecup.be
    Toegang tot Circuit Zolder op zaterdag 12 april kost 5 euro.

    09-04-2008 om 17:39 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    caterham_academy_1

    Op 5 april zijn op Circuit Park Zandvoort de eerste twee races in de Autovisie Autovisie Caterham Academy verreden. De Autovisie Caterham Academy is een nieuwe raceformule, opgezet naar Engels voorbeeld. Doel is rijders met weinig tot geen circuitervaring het kunstje van racecoureur tot in de finesses in de vingers te laten krijgen. De klasse kenmerkt zich door technische gelijkwaardigheid, intensieve begeleiding en slim geplande doorgroeimogelijkheden. Maar het gaat uiteraard vooral om hard maar fair racen tegen elkaar in de legendarische Caterham Super Seven.
    De Caterham Super Seven is wereldwijd de meest gebruikte racewagen. Meer dan 700 Sevens zijn regelmatig op het circuit te vinden. In Engeland bestaat sinds 1994 de Caterham Academy, een klasse die inmiddels al jaren zeer succesvol enthousiastelingen een springplank vormt voor de racerij, en waarin honderden rijders op het scherp van de snede en met heel veel lol het tegen elkaar opnemen.

    Navolging
    Het initiatief heeft inmiddels navolging gevonden in diverse andere Europese landen, waaronder Nederland. Caterham-importeur Van der Kooi heeft de Nederlandse Caterham Academy opgezet in samenwerking met het tijdschrift Autovisie. Autovisie heeft een lange traditie met deelname in vernieuwende raceklasses. Bovendien behoort het genieten van auto’s tot de ‘core business’.

    Coureursopleiding
    In maart hebben elf Caterham-coureurs gezamenlijk de coureursopleiding van de rensportschool Zandvoort doorlopen. Op 3 en 5 april volgden de eerste officiële training en racedag. Onder natte en dan weer droge omstandigheden werd er onderling stevig geknokt tijdens de twee races. De eerste race was een prooi voor Ed Weerensteijn. Vlak achter hem klopte David Hannewijk op de meet Autovisie-redacteur Ralf Dennissen in de strijd om de tweede plek. Ook daarachter hadden groepjes rijders gedurende de twaalf raceronden het doorlopend met elkaar aan de stok. Vlak voor race twee zette het beloofde weerbeeld van hagel en regen door. Toon Rutgers schreef op een uiteindelijk opdrogende baan die tweede race van 12 ronden op zijn naam, voor Weerensteijn en Dennissen. Weerensteijn voert daardoor nu het klassement aan.

    caterham_academy_2

    Colin Chapman
    De Caterham Seven is de officiële nazaat van de Lotus Seven, ontworpen door de legendarische Colin Chapman. In de Academy wordt geracet met een 120 pk-sterke Ford-motor. In combinatie met het lage wagengewicht van slechts 525 kilogram levert dat flitsende prestaties op: 0 tot 100 km/h in minder dan zes seconden en een top van 200 km/h. Er wordt geracet op Avon straatrubber. De onderstelafstemming is in het eerste jaar sterk aan banden gelegd en vooral ‘vergevingsgezind’. Dit om de limieten van de auto gemakkelijk te verkennen.
     
    Opzet
    In de Academy-opzet is voor het tweede jaar voorzien in een vermogensstap en onderstelaanpassingen zonder dat hiervoor direct dure onderdelen of zelfs een nieuwe auto moeten worden afgetikt. Het unieke aan de Caterham Seven ‘Academy’ is daarnaast dat je hem zó op kenteken kunt zetten. Veel Academy-coureurs zullen hun auto dit seizoen dan ook als echte gentleman racers van en naar de diverse circuits sturen.

    Gecombineerde uitslag Caterham Academy na race 1 en 2:
    1. Ed Weerensteijn 20punten
    2. Ralf Dennissen 19 punten
    3. David Hannewijk 18 punten
    4. Daniël Spikker 17 punten
    5. Toon Rutgers 16 punten
    6. Frits Offerman 15 punten
    7. Marcel Hoondert 14 punten
    8. Mischa Strijder 13 punten
    9. Bertwin Zonneveld 12 punten
    10. Jeroen van den Oever 0 punten
    11. Maarten Fijan 0 punten

    09-04-2008 om 17:37 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    dsc_1

    Nederlands grootste GT- en toerwagenkampioenschap, de Dutch Supercar Challenge, blijft maar groeien. Voorafgaand aan het seizoen, dat in het weekend van 20 april op de Duitse Nürburgring van start gaat, kan de organisatie nu al melden dat er meer inschrijvingen zijn dan ooit. “En nog steeds druppelen er aanmeldingen binnen”, vertelt organisator Dick van Elk.
    Het laatste probleem in de kalender is nu ook opgelost. Door het opheffen van de Champcar series viel het evenement op Assen van de kalender. Vanuit de organisatie is nog getracht de Formula Superleague uit te nodigen maar de onzekerheid over de nog steeds niet verleende milieuvergunningen bleken te groot. “We hebben uiteindelijk een prima oplossing kunnen vinden door een weekend later naar Spa Francorchamps te gaan. Tijdens het evenement Francorchampagne is er een prachtig evenement met de Belcar, de EuroBoss en de BTCS. De organisatie was zo vriendelijk wat te schuiven binnen het tijdschema waardoor we een plek kregen”, aldus Van Elk.

    Verschuivingen kalender
    Hierdoor zijn er wat verschuivingen op de kalender voor wat betreft de indeling van de divisies per evenement. Binnen de mogelijkheden heeft de DSC-organisatie er weer alles aan gedaan om iedereen een evenwichtig programma te bieden, maar de ruimte om wagens te starten is beperkt tijdens een aantal evenementen.

    Twee startvelden
    De organisatie gaat door met de verdeling van de raceklasse in twee startvelden. “Vorig seizoen was ons eerste seizoen waarin we een aantal evenementen als proef met gescheiden startvelden reden. Zo hadden we een startveld met de dikke bolides uit de GT- en Supersport I-divisie, en een startveld met de, naar verhouding, iets langzamere deelnemers uit de Supersport II-, Sport en Sport II-divisie. Het splitsen van de startvelden heeft voor iedereen voordeel. De coureurs uit de GT- en Supersport I-divisie hebben minder hinder van langzamere deelnemers en de coureurs uit de Supersport II-, Sport- en Sport II-divisie hoeven niet meer constant in hun spiegels te kijken of op hun hoede te zijn voor snellere deelnemers. Zij kunnen zich dus veel meer concentreren op het gevecht met hun concurrenten.”


    dsc_2

    Media
    Daarnaast krijgen de deelnemers uit de Supersport II-, Sport- en Sport II-divisie door deze splitsing meer aandacht van de media dan voorheen. “Aangezien de coureurs uit deze divisies nu gescheiden van de GT- en Supersport I-divisie rijden wordt er in ons wekelijkse tv-programma op SBS extra aandacht geschonken aan deze coureurs. Hierdoor krijgen ook deze deelnemers de aandacht die ze verdienen”, aldus Van Elk.

    Volle bezetting
    De organisatie verwacht elk raceweekend volle startvelden. “We raken aardig vol met inschrijvingen”, legt Van Elk uit. “Vooral in de GT- en Supersport I-divisie hebben we veel inschrijvingen. Dit komt onder andere omdat deelnemers uit de lagere divisies van de DSC met nieuwe auto’s aan de start verschijnen die groter en sneller zijn dan hun vorige. Hierdoor schuiven ze vanzelf door naar de GT- of Supersport I-divisie omdat de gewicht/pk verhouding van de nieuwe auto’s, die bepalend is voor de verdeling van de auto’s, niet meer voldoet aan de gewicht/pk verhouding van de lagere divisies.”

    Perfect
    Door deze ontwikkeling ontstaat er in de lagere divisies, zijnde de Supersport II, de Sport en de nieuw opgezette Sport II-divisie, ruimte voor nieuwe deelnemers. Deze divisies zijn perfect voor teams en coureurs met minder grote budgetten, maar die wel willen racen in een groot startveld en gebruik maken van alle faciliteiten die de DSC biedt.

    Inschrijven
    Teams en coureurs kunnen zich nog steeds inschrijven voor het gehele seizoen of voor enkele races. Geïnteresseerden kunnen voor contactgegevens en meer informatie terecht op de website van de Dutch Supercar Challenge, www.supercarchallenge.nl. Een mailtje sturen naar info@supercarchallenge.nl kan ook.

    dsc_3

    Kalender Dutch Supercar Challenge 2008
    20 april Nurburgring
    12 mei Pinksterraces Zandvoort *
    1 juni Euroraces Spa-Francorchamps
    29 juni Hockenheim
    13 juli Oschersleben
    3 augustus Rizla Racing Days, Assen#
    7 september Trophy of the Dunes, Zandvoort *
    21 september Francorchampagne, Spa-Francorchamps
    5 oktober A1GP season openingsraces#
    26 oktober Finaleraces – Assen

    * alleen Supersport II, Sport en Sport II-divisie
    # alleen GT en Supersport I

    09-04-2008 om 17:36 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief
  • Alle berichten

    Gastenboek
  • Goedemorgen, mooi blogje.xxx.
  • Wens jullie een fijne woensdag toe,dikke knufjes.
  • 2 Tickets voor De 24 Uren Van Zolder
  • Lekker koken
  • hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • http://www.bloggen.be/red2francorchamps/

  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs