Dillon Koster rijdt komend seizoen tevens in de Seat Léon Supercopa, een spectaculaire en succesvolle raceklasse in Duitsland. Hij zal met de bijna 300PK-sterke Seat Léon uitkomen voor het Seat Team Sartorius, een samenwerking tussen Madeno Racing en Certainty Racing Team. Vorig seizoen reed Koster in het voorprogramma van de DTM al twee weekenden in de Seat Léon Supercopa, waarbij hij in zijn thuiswedstrijd op Zandvoort zelfs uitzicht op een topnotering had.
Koster heeft, na diverse testsessies voorafgaand aan het seizoen, alle vertrouwen in een geslaagd seizoen. De veelbelovende weekenden vorig jaar smaakten naar meer en ik ben heel blij nu weer in deze hoogaangeschreven klasse uit te mogen komen, vertelt Koster. De Seat heeft ontzettend veel power en is een pure race-auto. We zullen samenwerken met Madeno Racing, die in deze klasse al veel ervaring heeft opgedaan. De testdagen verliepen zeer voorspoedig. Het belooft een mooi seizoen te worden!
Madeno Racing behaalde in de Seat Léon Supercopa al diverse successen, zo wist het raceteam diverse overwinningen op haar naam te schrijven. Teameigenaar Leo van der Maden ziet het seizoen met vertrouwen tegemoet. We hebben in het verleden best wat successen behaald en we zullen proberen met onze ervaring Dillon verder vooruit te helpen, legt van der Maden uit. Met de testdagen op Hockenheim hebben we de auto behoorlijk kunnen verbeteren, totdat deze maar liefst 1,6 seconde sneller was. Een behoorlijke vooruitgang, in deze ultracompetitieve klasse, waar in de kwalificatie de top vijftien meestal binnen een seconde zit. Ik heb alle vertrouwen in een goed seizoen, want de top tien is absoluut haalbaar en later in het seizoen hopen we op te klimmen naar de top vijf.
De eerste wedstrijden in de Seat Léon Supercopa worden 12 en 13 april a.s. verreden tijdens de seizoenstart van de DTM op de Hockenheimring (D).
AMSTERDAM - Dennis Swart zal in 2008 zijn autosportcarrière voortzetten in het Duits Formule 3 kampioenschap. De geboren Amsterdammer maakt hiermee de overstap van de Formule Renault 2.0 waar hij twee jaar geleden zijn debuut maakte in de Northern European Cup. Swart zal uitkomen voor het Tsjechische team KFR dat technisch wordt ondersteund door Van Amersfoort Racing.
Het jonge talent maakte in zijn prille loopbaan een razendsnelle ontwikkeling door. Na een Lotus Elise en Marcos Mantis in de Dutch Supercar Challenge aan de tand te hebben gevoeld, ging een lang gekoesterde wens voor Swart in vervulling en debuteerde in de twee liter Formule Renault. Bij het gerenommeerde team van Frits van Amersfoort leerde hij de kneepjes van het vak kennen. Hij wist zich in de Northern European Cup ten opzichte van zijn meer ervaren collega's prima te verdedigen en eindigde in de afgelopen twee seizoenen met grote regelmaat in de punten.
In de ATS Formule 3 Cup wacht Swart een nieuwe uitdaging. De HBO-student (Commerciële Sporteconomie aan Johan Cruijff University) zal met een Dallara F304 OPC-Challenge uitkomen in het Formule 3 Trophy kampioenschap. Dat KFR (uit het Tsjechische Most) en Swart goed op elkaar waren ingespeeld, bleek wel bij de Formule 3 tests op Oschersleben en Lausitzring. De Noord-Hollander wist de auto snel naar zijn hand te zetten en liet op de Duitse circuits direct snelle rondetijden noteren. In het komend Formule 3-seizoen probeert Swart van zijn equipe een hecht team te smeden om in de ATS Formule 3 Trophy op de hoogste podiumtrede te eindigen. Een compleet nieuw avontuur waarin Swart het zal opnemen tegen meer dan 30 internationale talenten waarvan de meeste van hen meerdere jaren F3-ervaring hebben.
DENNIS SWART: "Het is een geweldige uitdaging om deel te nemen aan de ATS Formule 3 Cup. Ik denk dat dit de juiste keuze is om hogerop te komen in de internationale autosport. Na mijn goede ervaringen in de Formule Renault 2.0 van de afgelopen jaren, is mijn overgang naar de Formule 3 een logisch gevolg. De samenwerking met KFR is erg goed bevallen. Het team heeft veel kennis in huis en zal technisch worden bijgestaan door Van Amersfoort Racing. Dit is een enorme kans voor mij en ik ben dan ook van plan om goed te presteren op de Duitse circuits. Verder zijn de verschillen met de Formule Renault 2.0 aanzienlijk. Een Formule 3 is een compleet andere auto dat door de vleugels veel neerwaartse druk kent. Vooral in de bochten ga je veel sneller met een Formule 3 wagen. Ook de remmen en de prestaties van de motor zijn indrukwekkend. Eigenlijk was ik verbaasd dat ik al in mijn eerste test in de Formule 3 zo snel aan de auto heb kunnen wennen. Ik heb er alle vertrouwen in dat we er een mooi jaar van gaan maken!"
Certainty Racing Team wordt vanaf de Pinksterraces op 12 mei verder uitgebreid. Buiten het feit dat men bij de Zandvoortse renstal druk bezig is om dan haar derde BMW 130i in te kunnen zetten, maakt Maaike de Wit in de Suzuki Swift Cup de overstap naar het raceteam van Dillon Koster.
Maaike de Wit maakte tijdens de Paasraces zeer verdienstelijk haar debuut in de Suzuki Swift Cup. De Rotterdamse kwalificeerde zich voor haar eerste wedstrijd in het zeer competitieve startveld namelijk als zestiende. In de openingsrace zorgde een aanvaring er echter voor dat ze vanaf de veertiende positie uitviel en de rest van het weekend niet meer in actie zou komen.
Onder de indruk Ik was erg onder de indruk van de aanpak bij het Certainty Racing Team, vertelt de 21-jarige. Ik kende Dillon Koster al van de Dutch Race Driver Academy, waar ik in één dag mijn racelicentie behaald heb. Gezien hun prestaties, de goed verzorgde hospitality en het professionele team ben ik blij hier vanaf Pinksteren te mogen rijden.
Doelstelling Allereerst hoop ik dit seizoen, niet zoals tijdens de Paasraces, mijn auto gewoon heel te houden. Verder is mijn doelstelling de wedstrijden dit seizoen tussen de vierde en vijftiende plaats te finishen, besluit Maaike.
Eerste vrouw Teameigenaar Dillon Koster is verheugd met de komst van de eerste vrouwelijke coureur in het team. Ik ben uiteraard blij dat Maaike voor het Certainty Racing Team heeft gekozen en dat we ons team door haar komst nu nog verder kunnen uitbreiden, vertelt de 31-jarige Zandvoorter. We zullen haar zo goed mogelijk begeleiden, opdat ze dit jaar zo hoog mogelijk eindigt.
Na de schitterende openingswedstrijd op het legendarische circuit van Spa-Francorchamps kunnen we stellen dat de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup zijn start niet gemist heeft. Wie erbij was of de beelden zag op www.pitstop.tv, zal dit zeker niet ontkennen. Niet minder dan 44 wagens, verdeeld over vier Klassen tekenden paraat voor het eerste treffen, wat zowel op als naast de piste niets dan tevreden gezichten opleverde. Komend weekend trekt de Dunlop-karavaan richting Circuit Zolder voor de 2de manche van de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup.
De organisatoren kondigen alvast enkele nieuwe deelnemers aan. Zo zijn de Ultima van Belgium Racing en de Porsche 996 RSR van JD Competition alvast twee te duchten kandidaten voor een volle puntenoogst in Klasse 2. De Britse exoot van Patric Derdaele moest in Francorchamps forfait geven omdat de nieuwe versnellingsbak nog niet was geleverd. Bij JD Competition van De Laet/Vollebergh moest de 3.8l-motor nog plaats ruimen voor een 3.6l-exemplaar die minder decibels produceert. Ongeveer 50 wagens zullen de start nemen tijdens de 2de manche van de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup. Hierdoor zal men zowel op- als naast de piste ten volle kunnen genieten!
Bloedstollend duel Het bloedstollend duel in de laatste ronden tussen de Porsche van First Motorsport en ProSpeed Competition kwam als een geschenk uit de hemel voor de organisatoren van de DSMEC. Beiden schuwden de risicos niet en vochten tot de laatste meter een verbeten maar sportief duel uit, waarbij First Motorsport ten slotte met 3 seconden voorsprong aan het langste eind trok. Ronald Vetters neemt tijdens de Belgian Race Kick Off de plaats in van François Verbist bij First, terwijl Poncelet komt postvatten naast Van Roij op de Porsche van ProSpeed. Nog in Klasse 2 geeft Tom Langeberg de fakkel door aan Luc Gevers in de BonGou Speedlover-Porsche 997 Supercup. Uittredend kampioenenduo Raus/Raus was niet tevreden over de 7de plaats in Spa en sleutelt nu druk aan de Porsche om de wegligging te optimaliseren.
Vooruitgang Ook Peter van Audenhove en Philip Cracco kunnen in de toekomst alleen maar vooruitgang boeken. De nieuwe motor voor de ex GPR-Porsche is onderweg maar voorlopig moeten ze nog met een huurwagen de baan op. We mogen ongetwijfeld ook een revanche verwachten van het AD Sport-duo Bruynoghe/Daniëls die door een afgebroken wiel een goede klassering aan hun neus voorbij zagen gaan. Idem voor De Coster/Brody die de snelle Porsche van Albert Motorsport vroegtijdig aan de kant moesten zetten met remproblemen. Dirk en Tom van Rompuy hebben als doel hun sterke prestaties verder te zetten, terwijl PDG Racing, na het motorprobleem in Spa zeker wil scoren in Zolder. Met de komst van de Ultima voor Belgium Racing en de Porsche van JD Competition By Astromega mogen we ons op zaterdag 12 april opnieuw aan vuurwerk verwachten in Klasse 2.
Huzarenstukje In Klasse 3 wordt het uitkijken of de familie Van Herck hun huzarenstukje van Francorchamps kunnen herhalen. De Mazda was oppermachtig in Spa mede door het uitvallen van enkele zware concurrenten. Chad Racing viel uit met een kapotte aandrijfriem op de alternator van de krachtige BMW Z3 Coupé, terwijl Beliën Motorsport zijn BMW 120d na een sterke kwalificatie niet meer aan de praat kreeg net voor de start van de wedstrijd. Zowel Chad Racing als Beliën Motorsport kunnen hun wedstrijd in Spa meteen als schrapresultaat inboeken. Ook de broers Werckx waren ondanks hun podiumplaats in Spa niet echt tevreden over de baanligging van de BMW M3 die net terug was opgebouwd na de zware crash eind vorig seizoen. Dit geldt trouwens ook voor Brinkmann/Jakobs die voor hun nieuwe speeltje nog niet de goede set up vonden.
Progressie Bij MSE hoopt men in Zolder ook op progressie. De BMW Compact M3 presteerde met Bart Van Samang/Cassiers voortreffelijk in Francorchamps tot een defecte wiellager het onfortuinlijke duo ver achteruit sloeg. De futuristische 1M GTR van Jef van Samang/Peeters heeft duidelijk potentieel, maar mist nog héél wat trainingskilometers. Idem dito voor de ex MSE-BMW van Franssen/Franssen die nu onder de vlag van EMG vaart. Ondertussen is het seizoen wel goed gestart voor De Doncker/De Neef (BMW 120d) en de oude M3 van Harry van de Water die vol ongeduld wacht op de BMW Z3 Coupé die hij zal delen met broer Ron en Geert Dierckx. Bij BMW Romein neemt Ward Sluys de plaats in van Kristof De Neef die om professionele reden niet van de partij kan zijn voor de 2de manche van de DSMEC.
Voortrekkers Ron Van de Water en Geert Dierckx pakten de volle pot in Klasse 4 waarin ze met hun BMW M3 duidelijk in het voordeel waren op het snelle tracé van Spa-Francorchamps. De A+ MINI van Vandenhoute/Van de Plas was de enige wagen die in dezelfde ronde kon blijven van de BMW en samen met Van den Broeck/Voet (Renault Clio) het podium mochten betreden. Op Circuit Zolder zullen de BMWs van G&R Motorsport het duidelijk moeilijker hebben tegen de voortrekkers zoals de Clios, MINIs, Méganes, enz. vooral dan bij eventueel regenweer. De pechvogels van het eerste uur zullen ongetwijfeld op Circuit Zolder een tandje bijsteken. Dan denken we vooral aan het duo Van de Casteele/Vermeeren die na een knappe vierde chrono tijdens de kwalificaties strandden met een defecte schakelbak.
Defecte turbo Ook de Audi TT van BTS-Racing, die tijdens het begin van de wedstrijd goed meedraaide, moest de rol lossen met een defecte turbo. WS Motorsport van hun kant zag de motor van de SEAT Léon Cupra in rook opgaan tijdens de trainingen. Borremans voorziet de SEAT momenteel van een nieuwe motor en dito elektronica voor het verdere verloop van het seizoen, waardoor ze forfait moeten geven voor deze wedstrijd. De Flandria Rent-MINI van Hopmans/ Daelman/Horemans, in Francorchamps nog goed voor een mooie 7de plaats met een originele Challenge-versie, krijgt binnen het team gezelschap van een tweede exemplaar voor een BV-team met ondermeer Vital Borkelmans en Guy Verheyen. Klasse 4 (van 1600 tot 2499cc) is met 22 wagens de drukst bezette Klasse in de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup.
Toegang Méér info, timing en tussenstanden op www.dunlopendurancecup.be Toegang tot Circuit Zolder op zaterdag 12 april kost 5 euro.
Op 5 april zijn op Circuit Park Zandvoort de eerste twee races in de Autovisie Autovisie Caterham Academy verreden. De Autovisie Caterham Academy is een nieuwe raceformule, opgezet naar Engels voorbeeld. Doel is rijders met weinig tot geen circuitervaring het kunstje van racecoureur tot in de finesses in de vingers te laten krijgen. De klasse kenmerkt zich door technische gelijkwaardigheid, intensieve begeleiding en slim geplande doorgroeimogelijkheden. Maar het gaat uiteraard vooral om hard maar fair racen tegen elkaar in de legendarische Caterham Super Seven.
De Caterham Super Seven is wereldwijd de meest gebruikte racewagen. Meer dan 700 Sevens zijn regelmatig op het circuit te vinden. In Engeland bestaat sinds 1994 de Caterham Academy, een klasse die inmiddels al jaren zeer succesvol enthousiastelingen een springplank vormt voor de racerij, en waarin honderden rijders op het scherp van de snede en met heel veel lol het tegen elkaar opnemen.
Navolging Het initiatief heeft inmiddels navolging gevonden in diverse andere Europese landen, waaronder Nederland. Caterham-importeur Van der Kooi heeft de Nederlandse Caterham Academy opgezet in samenwerking met het tijdschrift Autovisie. Autovisie heeft een lange traditie met deelname in vernieuwende raceklasses. Bovendien behoort het genieten van autos tot de core business.
Coureursopleiding In maart hebben elf Caterham-coureurs gezamenlijk de coureursopleiding van de rensportschool Zandvoort doorlopen. Op 3 en 5 april volgden de eerste officiële training en racedag. Onder natte en dan weer droge omstandigheden werd er onderling stevig geknokt tijdens de twee races. De eerste race was een prooi voor Ed Weerensteijn. Vlak achter hem klopte David Hannewijk op de meet Autovisie-redacteur Ralf Dennissen in de strijd om de tweede plek. Ook daarachter hadden groepjes rijders gedurende de twaalf raceronden het doorlopend met elkaar aan de stok. Vlak voor race twee zette het beloofde weerbeeld van hagel en regen door. Toon Rutgers schreef op een uiteindelijk opdrogende baan die tweede race van 12 ronden op zijn naam, voor Weerensteijn en Dennissen. Weerensteijn voert daardoor nu het klassement aan.
Colin Chapman De Caterham Seven is de officiële nazaat van de Lotus Seven, ontworpen door de legendarische Colin Chapman. In de Academy wordt geracet met een 120 pk-sterke Ford-motor. In combinatie met het lage wagengewicht van slechts 525 kilogram levert dat flitsende prestaties op: 0 tot 100 km/h in minder dan zes seconden en een top van 200 km/h. Er wordt geracet op Avon straatrubber. De onderstelafstemming is in het eerste jaar sterk aan banden gelegd en vooral vergevingsgezind. Dit om de limieten van de auto gemakkelijk te verkennen.
Opzet In de Academy-opzet is voor het tweede jaar voorzien in een vermogensstap en onderstelaanpassingen zonder dat hiervoor direct dure onderdelen of zelfs een nieuwe auto moeten worden afgetikt. Het unieke aan de Caterham Seven Academy is daarnaast dat je hem zó op kenteken kunt zetten. Veel Academy-coureurs zullen hun auto dit seizoen dan ook als echte gentleman racers van en naar de diverse circuits sturen.
Gecombineerde uitslag Caterham Academy na race 1 en 2: 1. Ed Weerensteijn 20punten 2. Ralf Dennissen 19 punten 3. David Hannewijk 18 punten 4. Daniël Spikker 17 punten 5. Toon Rutgers 16 punten 6. Frits Offerman 15 punten 7. Marcel Hoondert 14 punten 8. Mischa Strijder 13 punten 9. Bertwin Zonneveld 12 punten 10. Jeroen van den Oever 0 punten 11. Maarten Fijan 0 punten
Nederlands grootste GT- en toerwagenkampioenschap, de Dutch Supercar Challenge, blijft maar groeien. Voorafgaand aan het seizoen, dat in het weekend van 20 april op de Duitse Nürburgring van start gaat, kan de organisatie nu al melden dat er meer inschrijvingen zijn dan ooit. En nog steeds druppelen er aanmeldingen binnen, vertelt organisator Dick van Elk.
Het laatste probleem in de kalender is nu ook opgelost. Door het opheffen van de Champcar series viel het evenement op Assen van de kalender. Vanuit de organisatie is nog getracht de Formula Superleague uit te nodigen maar de onzekerheid over de nog steeds niet verleende milieuvergunningen bleken te groot. We hebben uiteindelijk een prima oplossing kunnen vinden door een weekend later naar Spa Francorchamps te gaan. Tijdens het evenement Francorchampagne is er een prachtig evenement met de Belcar, de EuroBoss en de BTCS. De organisatie was zo vriendelijk wat te schuiven binnen het tijdschema waardoor we een plek kregen, aldus Van Elk.
Verschuivingen kalender Hierdoor zijn er wat verschuivingen op de kalender voor wat betreft de indeling van de divisies per evenement. Binnen de mogelijkheden heeft de DSC-organisatie er weer alles aan gedaan om iedereen een evenwichtig programma te bieden, maar de ruimte om wagens te starten is beperkt tijdens een aantal evenementen.
Twee startvelden De organisatie gaat door met de verdeling van de raceklasse in twee startvelden. Vorig seizoen was ons eerste seizoen waarin we een aantal evenementen als proef met gescheiden startvelden reden. Zo hadden we een startveld met de dikke bolides uit de GT- en Supersport I-divisie, en een startveld met de, naar verhouding, iets langzamere deelnemers uit de Supersport II-, Sport en Sport II-divisie. Het splitsen van de startvelden heeft voor iedereen voordeel. De coureurs uit de GT- en Supersport I-divisie hebben minder hinder van langzamere deelnemers en de coureurs uit de Supersport II-, Sport- en Sport II-divisie hoeven niet meer constant in hun spiegels te kijken of op hun hoede te zijn voor snellere deelnemers. Zij kunnen zich dus veel meer concentreren op het gevecht met hun concurrenten.
Media Daarnaast krijgen de deelnemers uit de Supersport II-, Sport- en Sport II-divisie door deze splitsing meer aandacht van de media dan voorheen. Aangezien de coureurs uit deze divisies nu gescheiden van de GT- en Supersport I-divisie rijden wordt er in ons wekelijkse tv-programma op SBS extra aandacht geschonken aan deze coureurs. Hierdoor krijgen ook deze deelnemers de aandacht die ze verdienen, aldus Van Elk.
Volle bezetting De organisatie verwacht elk raceweekend volle startvelden. We raken aardig vol met inschrijvingen, legt Van Elk uit. Vooral in de GT- en Supersport I-divisie hebben we veel inschrijvingen. Dit komt onder andere omdat deelnemers uit de lagere divisies van de DSC met nieuwe autos aan de start verschijnen die groter en sneller zijn dan hun vorige. Hierdoor schuiven ze vanzelf door naar de GT- of Supersport I-divisie omdat de gewicht/pk verhouding van de nieuwe autos, die bepalend is voor de verdeling van de autos, niet meer voldoet aan de gewicht/pk verhouding van de lagere divisies.
Perfect Door deze ontwikkeling ontstaat er in de lagere divisies, zijnde de Supersport II, de Sport en de nieuw opgezette Sport II-divisie, ruimte voor nieuwe deelnemers. Deze divisies zijn perfect voor teams en coureurs met minder grote budgetten, maar die wel willen racen in een groot startveld en gebruik maken van alle faciliteiten die de DSC biedt.
Inschrijven Teams en coureurs kunnen zich nog steeds inschrijven voor het gehele seizoen of voor enkele races. Geïnteresseerden kunnen voor contactgegevens en meer informatie terecht op de website van de Dutch Supercar Challenge, www.supercarchallenge.nl. Een mailtje sturen naar info@supercarchallenge.nl kan ook.
Kalender Dutch Supercar Challenge 2008 20 april Nurburgring 12 mei Pinksterraces Zandvoort * 1 juni Euroraces Spa-Francorchamps 29 juni Hockenheim 13 juli Oschersleben 3 augustus Rizla Racing Days, Assen# 7 september Trophy of the Dunes, Zandvoort * 21 september Francorchampagne, Spa-Francorchamps 5 oktober A1GP season openingsraces# 26 oktober Finaleraces Assen
* alleen Supersport II, Sport en Sport II-divisie # alleen GT en Supersport I
Het team van PK Carsport presenteerde afgelopen maandag in de Versuz te Hasselt haar programma voor het komende seizoen.
Anthony Kumpen en Bert Longin hebben voor hun FIA GT-programma officiele steun van Pirelli.
PK Carsport met Saleen in FIA GT Het Team van PK Carsport heeft zowel in de Belcar als het FIA GT-kampioenschap de Corvettes definitief ter zijde geschoven. In het FIA GT-kampioenschap komen Anthony Kumpen en Bert Longin met een Saleen S7R uit. Zowel Anthony Kumpen en Bert Longin zijn ervan overtuigd dat het FIA GT kampioenschap in 2008 enorm competitief en zwaar wordt. Het gaat zeker niet gemakkelijk worden aldus Bert Longin. Het Saleen project is een tweejarig programma van PK Carsport. Bert Longin: Omdat Anthony uit het verleden goede contacten met Pirelli uit het verleden had, zijn wij met hen rondom de tafel gaan zitten, en dit heeft erin geresulteerd dat wij in het FIA GT-kampioenschap nu een officieel fabriekscontract met Pirelli hebben. Anderzijds hebben wij natuurlijk jaren met een motor voorin gereden, nu rijden met een achterin geplaatste motor, dat is best even wennen.
Enorm veel belangstelling voor de PK Carsport presentatie in Hasselt
PK Carsport coureurs starten voor Gravity Racing in Belcar Door het enorm drukke FIA GT programma zet PK Carsport in de Belcar zelf geen auto meer in maar de meervoudige Belcarkampioenen Kumpen en Longin komen met een Mosler MT 900R voor het team van Gravity Racing uit. Bert Longin: Het concept van beide autos is in principe herzelfde, veel maakt het niet uit. Wel was de overstap vorige week een beetje wennen. Als je van een GT1 in de GT3 stapt, lijkt alles ineens wat slow motionachtig. Maar ik moet zeggen dat GT3 de toekomst is, want als je ziet wie er nu voor de eerste wedstrijd op Zolder op de inschrijvingslijst staan, dan kun je alleen maar zeggen dat ze de juiste weg gekozen hebben.
Aan vrouwelijk schoon was er tijdens de presentatie geen gebrek.
Chevrolet heeft de eerste FIA WTCC-podiumfinish van het jaar in de knip dankzij een sterke derde plaats van Nicola Larini in de eerste van de twee Mexicaanse races. De Italiaanse toerwagenlegende, die vorig jaar maar liefst zeven keer op het podium stond, gaf alles wat hij had om de concurrentie op het bochtige circuit van Puebla van het lijf te houden. De andere twee Chevrolet Nubira-coureurs, Alain Menu en Rob Huff, reden beiden eveneens sterke races. Menu finishte als achtste in Race 1 wat hem dankzij de omgekeerde startgrid voor Race 2 een poleposition opleverde en zevende in de tweede race. Rob Huff eindigde tweemaal als negende op een circuit waar inhalen bijna onbegonnen werk was.
Nicola Larini (derde/DNF): De start in de eerste race was goed, maar na een paar ronden ging ik in bocht zes van mijn lijn en verloor daardoor een plek aan een SEAT. Ik ben uiteraard zeer blij met mijn eerste podiumfinish van het seizoen, vooral op een circuit dat me niet echt ligt, omdat ik weet dat ik er alles aan gedaan heb. Race twee verliep in het begin best goed. De start was goed en de race zelf ook, en ik kon mijn positie vasthouden totdat ik van achteren werd geraakt en mijn wielophanging rechtsachter afbrak. We hebben dit jaar een erg goede auto, dus ik kan niet wachten tot we in Valencia arriveren.
Alain Menu (achtste/zevende): In race één was mijn auto erg nerveus, waardoor ik mijn aandacht er goed bij moest houden. Op een gegeven moment ging ik wijd in bocht dertien en reed ik over de kerbs, waardoor ik de auto niet goed kon positioneren voor de volgende bocht en ik er vervolgens af gleed. Ik slaagde er in de auto weer terug op de baan te krijgen op een achtste positie, waardoor ik de pole voor de tweede race in handen kreeg. Tijdens die race voelde de auto iets beter, hoewel hij nu last had van onderstuur. Bij de staande start viel ik terug naar een tweede plek en hoewel ik er alles aan gedaan heb, was het gewoonweg niet te doen om de turbodiesels achter me te houden. Op dit circuit zat het er voor ons niet in, maar ik ben toch blij dat ik in beide races punten heb kunnen scoren.
Rob Huff (negende/negende): Bij de start van race één werd ik door een andere auto zo hard van opzij geraakt, dat hij een stuk staal uit mijn velg wegsloeg. Daarna was het een kwestie van proberen te consolideren. Mijn start in de tweede race was niet goed, waardoor Farfus en Priaulx me passeerden. Ik slaagde er in ze in de ronden daarna terug te pakken en probeerde nog wat punten bij elkaar te sprokkelen. Op dit circuit is het bijna onmogelijk om in te halen, tenzij je concurrenten vóór je een fout maken. De grip was bovendien zo minimaal dat het soms nog slechter was dan racen op slicks in de regen.
Eric Nève: We zijn hier in ieder geval begonnen aan onze kampioenschapstrijd. Voordat we hier aankwamen wisten we al dat het erg moeilijk, zo niet onmogelijk, zou worden om de turbodiesels te verslaan. Toch heeft Nicola laten zien dat de Chevrolet Nubira dit seizoen een zeer goede auto is. Dankzij de puntenscores van Alain in de beide races en Rob die er tot twee keer toe minder dan een seconde naast zat, hebben we kunnen laten zien dat de Nubira een auto is waarmee we onze ambities kunnen waarmaken.
BAHREIN - Op het circuit van het golfstaatje Bahrein heeft Yelmer Buurman weer bewezen dat hij in zijn GP2-debuutjaar al tot de toptien van beste coureurs in zijn klasse behoort. In het voorprogramma van de F1 Grand Prix reed de jonge Ubbergense coureur zich met een negende en een achtste plaats behoorlijk in de kijker, na van grote achterstand te zijn teruggekomen.
Tijdens de kwalificatietraining van de GP2 Asia Series op het circuit van Bahrein bleek maar weer eens hoe belangrijk ervaring in deze eerste divisie van de autosport is. Onder de brandende zon, met temperaturen van boven de dertig graden, was het asfalt zo heet geworden dat nieuwe profielloze slickbanden maar één ronde goed genoeg voor een snelle ronde bleken. Yelmer Buurman maakte in die ene snelle ronde een paar hele kleine foutjes en stond prompt op een bescheiden dertiende plaats op de startgrid van 26 autos. De 21-jarige Gelderse coureur is altijd op zijn sterkst als hij veel terrein moet goedmaken en dit keer was het niet anders. Vanwege een haperende koppeling was zijn motor tijdens de voorstart afgeslagen, waardoor zijn auto de pitstraat moest worden ingeduwd. Van daaruit startte hij als 26e en allerlaatste de eerste race. Die werd al snel onder een safety-car situatie gereden omdat er een paar op elkaar waren gevlogen. Vrijwel iedereen dook meteen de pitsstraat in voor de verplichte bandenwissel, wat tot een flinke chaos leidde. Nadat het veld weer op racesnelheid was, maakte Buurman korte metten met de concurrentie, tot hij klem kwam te zitten achter die andere Nederlander, Ho-Pin Tung. Diens versnellingsbak verloor zoveel olie dat Buurman bijkans van de baan gleed maar nadat hij Tung toch had ingehaald lag de weg open voor nog meer positiewinst. Hij finishte uiteindelijk als negende, wat één plaatsje te laag was voor de poleposition voor de zondagse race, die vlak voor de Grand Prix Formule 1 stond gepland. Met zijn teamgenoot Sebastien Buemi voor zich kwam Yelmer Buurman redelijk goed van de plaats maar in de eerste bocht ging het weer helemaal mis. Dit keer moest Buurman zelfs de baan af om een rondtollende auto te ontwijken, waarna hij als achttiende zijn race weer kon voortzetten. Na een paar sterke inhaalacties finishte hij toch nog als achtste. Vanwege die crash bleven er in de eerste bocht heel lang gele vlaggen uithangen en dan mag je niet inhalen. En dat is nou juist de enige goede plaats om posities te winnen. Er had dus nog meer in gezeten maar dit keer mocht het niet zo zijn. Maar goed, volgende week krijg ik in Dubai weer een nieuwe kans, blikte Buurman alweer vooruit
PUEBLA - Tom Coronel had het tijdens het tweede raceweekend van het WK voor toerwagens (FIA WTCC) op het circuit van Puebla prima naar zijn zin. Vanaf de vrije trainingen zat de SEAT Team Holland-coureur er in zijn oranje-gele SEAT Leon erg goed bij. De eerste race startte hij vanaf de derde plek. In die eerste race eindigde hij uiteindelijk als vierde en pakte kostbare punten. Race twee begon voor hem vanaf de derde startrij en sloot deze af met een zesde plaats. Daarmee was hij de snelste SEAT Leon met een benzinemotor achter een vijftal diesels van hetzelfde merk. In het kampioenschap bezet Tom Coronel de achtste plaats met tien punten.
Tom Coronel, die dit weekend zijn 36e verjaardag vierde, was tevreden met het verloop. Ik zat er vanaf het begin goed bij. Dit een baantje dat mij bijzonder goed ligt. Het is kort, dus vermogen telt iets minder en het is glad wanneer je ook maar even van de ideale lijn komt. In de vrije trainingen voelde alles direct goed aan. Ik heb lange tijd op gebruikte banden gereden de set-up bleek goed. De start van de eerste race verliep redelijk. Van de mannen om mij heen had ik het minste vermogen en met Rickard Rydell aan de buitenkant van de eerste bocht verloor ik twee plaatsen. Ik heb daarna wat lopen stoeien en won een plaats terug. Daarna was het eigenlijk een saaie race met goede rondetijden. Jammer genoeg net niet genoeg voor een podiumplaats, maar wel weer kostbare puntjes voor het kampioenschap en een goede uitgangspositie voor race twee. De tweede race was wat mij betreft een stuk leuker, alhoewel ik ook nu in het begin de nodige plaatsen verloor. Deels omdat Jordi Gené te langzaam weg kwam en ik hem niet mocht passeren, waardoor ik uiteindelijk moest strijden met Andy Priaulx (BMW) en Rob Huff (Chevrolet). Voor mij reden toen alleen maar SEAT Leon diesels. Ik was dus de beste SEAT Leon-coureur met een benzinemotor. Daarmee werd ik zesde en dat is een herhaling van een resultaat dat ik hier al eerder haalde. Alleen was ik toen ook de snelste SEAT en dat zat er nu niet in. Tijdens de volgende races op het circuit van Valencia krijg ik een nieuwe motor. Op de veertiende en vijftiende zijn er FIA testdagen en dan rijd ik in de testwagen van SEAT Sport om de auto en het circuit beter te leren kennen."
Tom Coronel wordt dit jaar in het FIA WTCC ondersteund door: SEAT-importeur Pon Car, Club SEAT, McGregor, ATP Advanced Travel Partner, TW Steel horloges, Olympia Uitzendbureau, VVS Verzekeringen, Auto Trader en Wielengids.nl.
Race 1 FIA-WTCC Puebla Mexico: 1.Jordi Gene 16 ronden in 27.12.258; 2. Rickard Rydell op 0.415 (beiden SEAT Leon TDi) 3. Nicola Larini (Chevrolet Lacetti) op 3.285; 4. Tom Coronel (SEAT Leon) op 5.674; 5. Gabriële Tarquini op 8.963 en 6. Yvan Muller op 10.129 (beiden SEAT Leon TDi)
Race 2: 1. Tiago Monteiro 16 ronden in 2. Rickard Rydell op 4.425; 3. Gabriële Tarquini op 5.275; 4. Yvan Muller op 6.013; 5. Jordi Gene op 8.914 (allen SEAT Leon TDI) en 6. Tom Coronel op 11.218 (SEAT LEON).
De eerste racedag van het seizoen 2008 is voor Schouten Racing (SR) redelijk goed verlopen. Er stonden maar liefst 15 Sakers aan de start, dus dat beloofde een mooie start te worden. Een 4e plek was het resultaat voor SR in het dagtotaal maar belangrijker is de voorlopige 2e plek in de stand om het kampioenschap achter het Factory team van Saker Motorsport.
Voordat de dag begon, hield de berichtgeving over de toestand van collega Saker-coureur Nico Grundmann iedereen in het Saker-kamp bezig. Nico is tijdens de vrije training van donderdag zeer ongelukkig van achter aangereden toen hij na een klein uitstapje in de Mastersbocht nota bene stil stond aan de kant van de baan. Nico heeft er door de zeer harde impact een gebroken rug en schouder aan over gehouden maar heeft al te kennen gegeven snel weer terug te willen keren. Zijn Saker is van achteren behoorlijk verwoest, maar de goede constructie heeft wederom aangetoond dat de Saker een veilige raceauto is. Nico, sterkte met je herstel en tot gauw!
Tijdtraining De tijdtraining verliep enigszins teleurstellend met een P6. Waar een opdrogende baan meestal een prooi is voor Coos, want daar houdt hij van, moest hij dit keer zijn meerdere erkennen in de sterke concurrentie. De pole was voor Rudolf Meyer met vlak daarachter nieuwkomers Q&W met achter stuur de snelle en ervaren Mario Bik.
Eerste sprintrace Joris nam de start van de eerste sprintrace over 12 ronden op een droge baan voor zijn rekening en viel goed in de vlag. Hij wilde direct tussen Hotspring en Laurens Meyer door. Doordat Q&W niet goed van zijn plek kwam, stuurde Laurens naar links zodat Joris gesandwiched werd. Een spectaculair begin van de race zonder noemenswaardige schade. In de eerste ronde lag Joris al op P4 en kon hij in de 2e ronde zowel Jaap Hekker als Rudolf en Hotspring verschalken. Zonder noemenswaardige trainingskilometers had Joris echter al direct het tempo goed te pakken en trok een groot gat. Hij reed zelfs constante rondetijden in de 1:49 en 1:50. Met een verschil van ruim 14 seconden werd SR dus als winnaar afgevlagd. Commentaar van Joris:We zijn begonnen zoals we geëindigd waren.
Tweede sprintrace Coos vertrok dus van pole voor de tweede sprintrace op een droge baan. Na een goede start kwam hij op volle snelheid door de Slotemakerbocht richting het Scheivalk, een blinde bocht achter de duinen. Coos kon niet weten dat daar een gigantische bui de baan nat had gemaakt. Coos dacht nog dat er iets met de remmen aan de hand was maar luttele tellen later stond hij vast in het grind boven in het Scheivlak. Ook andere deelnemers achter hem werden totaal verrast door de natte baan met als gevolg een code 60-situatie. Einde race voor SR maar ook voor Q&W die al voor het Scheivlak tweemaal de vangrails raakte en de achterzijde van hun nieuwe Saker dusdanig beschadigde dat de dag er voor hen op zat. Coos werd weggesleept en kon op eigen kracht maar zonder koppeling terug naar de pits. Daar bleek dat een grindsteentje in de koppeling was gekomen. De jongens van Bas Koeten Racing zitten daar niet mee zodat onze Saker voor de endurance race over 1,5 uur gewoon weer aan de start stond. Top gedaan mannen.
Endurance race Coos nam ook voor deze race de start voor zijn rekening en moest dat doen vanaf de voorlaatste plaats in het hele veld van Sakers, BMWs en Porsches. Coos liet direct weer een mooi staaltje racerij zien door snel door het veld te rijden. Mooie gevechten met Hekker en Gerrit Meyer beslechtte hij in zijn voordeel en na 55 minuten gaf hij het stuur over aan Joris liggend op een 3e positie achter het Factoryteam en Rudolf Meyer. Een goede wissel bracht ons op P2 en zo kon Joris de jacht openen op het Factory-team (die ook goed wisselden) met een achterstand van ongeveer 26 seconden. Joris zette alles op alles maar kon de achterstand in de resterende 35 minuten niet verder terug brengen dan tot 16 seconden.
Dubbele punten Het Saker Factory-team met Herbert Boender en Robbert Visser is dus de winnaar geworden van de race met dubbele punten. De dagprijzen gingen naar Facory-team voor Hekker (2e) en Laurens Meyer (3e) maar door een andere puntentelling staat SR tweede achter het Factory-team en vervolgens kleine verschillen naar Hekker en Laurens Meyer. Schouten Racing bedankt het team van Bas Koeten dat een zware week achter de rug heeft met veel pech en sleutelwerk. Op zondag 4 mei staan we in Assen weer fris aan de start. Tot dan.
Donderdag 3 april ging het dan van start. De Westfield Racing Cup maakte haar debuut in het eerste DNRT-raceweekend van het jaar. Speciale gast donderdag was Peter Bijvelds. Bijvelds die wij natuurlijk allemaal kennen van de Rally sport was behoorlijk onder de indruk van de wagen. "Dit is écht leuk racen," vertelde de man uit Erp.
De twee vrije trainingen die op het programma stonden verliepen voor iedereen buitengewoon goed. Het weer werkte goed mee en de hele dag kon iedereen op een droge baan aan de wagen en aan het circuit wennen.
Serieus aan het werk Zaterdag 5 april was het dan serieus werken voor alle rijders in de Westfield Racing Cup. "Toen ik tijdens de eerste testdag in maart in de wagen stapte had, ik zo mijn twijfels of ik er wel goed aan had gedaan om een Westfield te kopen. De afstelling was op dat moment niet goed en ik begon serieus te twijfelen. Maar nu de wagen voor mij staat afgesteld vraag ik mij toch echt af waarom ik niet eerder een Westfield heb aangeschaft. Wat een geweldige wagen!," aldus Jan Frensch.
Eerste kwalificatie Om 10.00 uur kregen alle rijders nogmaals de gelegenheid in te rijden, waarna het tijd was om te kwalificeren voor de allereerste race. Francois Claeijs van het STAR Racing Team reed de snelste tijd en mocht de openingsrace van pole vertrekken. "Super, dit had ik echt niet verwacht. Tijdens de race had ik niet echt vrije ruimte voor mij maar ik heb ook niet echt op de limit gereden. Toen de baan opdroogde kon ik snellere tijden neerzetten waardoor het, met name in de bochten, veel sneller was. Ik ben uiteindelijk derde geworden, maar daarmee ben ik meer dan tevreden voor de eerste race," aldus Claeijs.
Bijna zonder benzine Tim Roks, uitkomend voor TopGear Magazine, reed afgelopen donderdag zijn eerste meters in de Westfield en hij had niet veel tijd nodig om aan de wagen te wennen. Hij reed tijdens de kwalificatie de tweede tijd maar wist wel de eerste race op zijn naam te schrijven. "Jan Frensch had de beste start. Bij het ingaan van de Tarzanbocht zat ik aan de buitenkant en wist deze lijn vast te houden. Bij het uitkomen kon ik hem inhalen en mijn voorsprong uitbreiden. Dit kwam ook wel omdat Frensch opgehouden werd door een rijder uit de vrije klasse. Mijn opgebouwde voorsprong verminderde aan het einde van de race behoorlijk omdat mijn banden slechter werden. Ik heb trouwens ook wel behoorlijk veel geluk gehad want de laatste twee ronden reed ik bijna zonder benzine," aldus Tim Roks.
Heel blij Jan Frensch van het Easy-Wasch racing Team kwam bij de start als eerste weg maar moest zich gewonnen geven aan Roks die hem bij het ingaan van de Tarzan voorbij kwam. "Ik werd opgehouden door een rijder uit de vrije klasse waardoor ik niet echt de tijden heb kunnen rijden die ik kon neerzetten. Maar tweede tijdens de eerste race in deze nieuwe klasse, daar ben ik heel blij mee," aldus Jan Frensch.
Kerbs "Het is behoorlijk wennen om op een natte baan te rijden. Helaas ging ik iets te ver over de kerbs waardoor mijn versnellingskop eraf ging. Dat was natuurlijk heel erg jammer, maar het is een hele leuke klassen en een leuke wagen," aldus Gérard Morren die als 7e eindigde.
Sambaklanken Tussen de twee races die op het programma stonden werden de rijders en hun in grote aantallen toegestroomde gasten getrakteerd op Braziliaanse klanken van Sambaband 'Oladom'. Onder het genot van een hapje en een drankje lieten zij iedereen in het Westfield Paviljoen swingen.
Weergoden In de veronderstelling dat de eerste acht rijders in omgekeerde volgorde zouden vertrekken bij de tweede manche, gaf dit enig tumult. Dit omdat bij de startopstelling voor de tweede race hier door de DNRT geen gevolg aan gegeven werd. Hierdoor was het dus niet Ruud de Jong die de race als eerste mocht aanvangen maar Tim Roks als winnaar van race 1. Ook nu weer waren de weergoden goed gezind want tijdens de pauze had het even nog heel hard geregend waardoor de baan wel nat was, maar de omstandigheden droog.
Spin Roks mocht de race als eerste aanvangen en wist ook als eerste de Tarzanbocht in te rijden. "Ik had door wielspin een slechte start maar wist wel als eerste de Tarzanbocht in te gaan. In de tweede ronde maakte ik een foutje waardoor ik in de Gerlach rond ging. De draaicirkel van de Westfield is niet zo heel erg groot, dus ik moest wachten tot ik een gat kon vinden waar ik in kon duiken om verder te rijden. Daarna heb ik echt gereden voor mijn leven want ik wilde natuurlijk zo snel mogelijk weer naar voren komen. En dat is gelukt." Roks wist de tweede race als vijfde te eindigen.
Ter nagedachtenis Kirtan Nandkoemarsing van Team Moro reed de races met een rouwband ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de vliegtuigramp afgelopen donderdag in Suriname. "Ik heb helaas niet al te beste resultaten neer kunnen zetten dit weekend. Ik maakte een klein foutje bij het ingaan van de Hugenholz. Ik was als zevende gestart en heb mijn eigen race gereden. Mijn doel was om de wagen heel te houden en de races uit te rijden en daarin ben ik geslaagd. Mede door de goede organisatie kan ik niet anders zeggen dat mijn eerste ervaring super was," aldus een enthousiaste Kirtan Nandkoemarsing.
Leuk evenement Jan Frensch wist de tweede race op zijn naam te schrijven. "Een heel leuk evenement en dat ik bij de eerste vijf zat in de regen is natuurlijk helemaal geweldig. De klasse is competitief en het is een hele fijne auto om in te rijden." Louis Hutzezon wist de tweede race als tweede over de meet te komen, gevolgd door Francois Claeijs op een derde positie.
Emotioneel moment De prijsuitreiking vond plaats onder toeziend oog van Huub Vermeulen die de wijze woorden sprak: "Zo'n eerste race weekend is een emotioneel moment. Als jullie nu niet het gevoel hebben dat het goed zit, houd er dan mee op. Maar gelukkig heb ik kunnen constateren dat er niemand in dit veld is die er de volgende keer niet bij zal zijn."
Bedankje Bij de prijsuitreiking van de dagoverwinning nam Jan Frensch, namens alle collega-rijders het woord, om de organisatie te bedanken. "Wat zij in vijf maanden voor elkaar gekregen hebben is niet in woorden uit te drukken."
Beloning Vragend aan Ruud de Jong wat hij van het weekend vond gaf als antwoord: "Ik vond het een beloning van onze klanten aan ons. Alles wat we in ons hebben, hebben we erin gestopt en dat hebben we vandaag van onze klanten teruggekregen. Dit maakt dat hard werken niet erg is."
Uitslag race 1: 01. Tim Roks 02. Jan Frensch 03. Francois Claeijs 04. Louis Hutzezon 05. Mies van Grunsven 06. John Pronk
Uitslag race 2: 01. Jan Frensch 02. Louis Hutzezon 03. Francois Claeijs 04. Paolo Massaro 05. Tim Roks 06. Mies van Grunsven
Kalender Het volgende raceweekend van de Westfield Racing Cup is op 4 mei op het TT Circuit in Assen.
Menno Kuus gaat dit seizoen net als François Bouillon en Jean-Claude Voets in een McDonals's Porsche deelnemen aan de Belcar. Kuus zal een team vormen met Stéphane De Groodt.
Afgelopen week vroeg Menno Kuus zich nog af of hij zou kunnen racen dit jaar. Maar nu heeft de coureur inmiddels een druk weekend voor de boeg. ,,Ik mag zaterdag en zondag op het circuit van Zolder flink aan bak, vertelt Kuus. ,,Ik rijd namelijk zowel in de Belgische Clio Cup als de Belcar.
Ik ben gisteren rondgekomen dat ik voor McDonalds Racing Team Belgium in een GT2R Biturbo Porsche de Belcar rijd, doet Menno Kuus van Intermobiel Racing zijn verhaal. ,,Ik vorm een team met Stéphane De Groodt. Dat is een Waal, die in België beter bekend is als acteur en komiek. Maar hij heeft ook de nodige race-ervaring, onder meer in de Procar en Formule 3000. Stéphane heeft een aantal jaar niet meer gereden; hij wil het racen nu weer oppakken.
McDonalds Porsches Vanavond gaat Kuus zijn stoeltje passen. ,,Donderdag zullen wij gaan testen, legt hij uit. ,,Het team heeft de beschikking over twee identieke Porsches met 680 PK, die Intermobiel Racing in staat zou moeten stellen om te strijden om klasseringen in de topvijf. François Bouillon en Jean-Claude Voets zitten in de andere McDonalds Porsche.
Belgian Race Kick Off Al met al kijkt Menno Kuus uit naar het komend weekend. Van 11 tot en met 13 april wordt op Zolder de Belgian Race Kick Off gehouden. ,,Ik zal ook aan de start verschijnen in de Renault Clio Sport Cup, vertelt Menno. ,,Ik begeleid twee jonge jongens die in deze Belgische Clio Cup racen. Ik heb de wagen opgezet voor ze. Tijdens het testen was ik zo snel, dat de teamleiding vroeg of ik ook wilde meedoen dit seizoen. Toen is het balletje gaan rollen en is het door de vader van één van die jongens financieel mogelijk gemaakt dat ik ook in deze klasse kan gaan rijden.
Flink aan de bak Kuus krijgt het lekker druk komend weekend. ,,Zowel voor de Clios als de Belcar staan er dubbele races op het programma. Dus moet ik zaterdag vier keer kwalificeren en een dag later vier wedstrijden rijden. Ik ben benieuwd hoe het zal gaan. Ik heb er veel zin in. Eén voordeel voor de drukke Kuus is dat hij weinig rijtijd naar het circuit heeft. ,,Ik run een hotel in België en woon op 300 meter van de baan. Ik ga lekker op mijn scootertje naar het racen toe.
De Bleekemolens zijn het nieuwe Porsche Supercup-seizoen uitstekend begonnen. Terwijl Sebastiaan zondag op het circuit van Bahrein een fraaie achtste plaats scoorde, heeft Jeroen dankzij twee podiumplaatsen de kop in het klassement genomen. ,,Het is helemaal top dat ik na het eerste raceweekend aan kop van het klassement sta, meldde een blije Jeroen. Tim Buijs maakte voor Team Bleekemolen zijn debuut in de meest prestigieuze merkencup ter wereld en leerde veel. Jaap van Lagen had zondag de pech van een lekke band, terwijl Patrick Huisman het hele weekend technische problemen had.
De Porsche Supercup is een bijzonder competitieve en aansprekende raceklasse, die steevast in het voorprogramma van de Formule 1 rijdt. Hoewel Jeroen Bleekemolen vorig jaar lang niet alle races afwerkte, pakte hij in 2007 wel de meeste zeges en pole-positions in de cup. In 2008 gaat de Aerdenhouter voor het kampioenschap. Met zijn twee tweede plaatsen, zaterdag en zondag in Bahrein, is hij zijn titeljacht uitstekend begonnen. ,,Het is helemaal top dat ik na het eerste raceweekend aan kop van het klassement sta, meldde een blije Jeroen. ,,Het was jammer dat ik zondag in het begin van de race wat problemen met mijn rembalans had, anders had ik mijn koppositie na de start wellicht kunnen omzetten in een zege. Maar als je zoals ik kampioen wil worden, moet je een heel jaar zeer constant presteren. Moet je continu in de topdrie of topvijf rijden. Wat dat betreft heb ik het dit weekend met twee tweede plaatsen zeer goed gedaan. Echt top.
Verder naar voren Sebastiaan Bleekemolen kwam op zijn beurt veel beter uit de verf dan de Bahrein-races van vorig jaar. ,,Hoewel ik nog moet werken aan mijn kwalificaties, zat ik met de startposities 13 en 9 al veel verder naar voren dan vorig jaar, vertelde de Haarlemmer. ,,Tijdens de eerste race zat het in de openingsronde erg tegen en viel ik terug naar plek 18. Gedurende de race knokte ik me nog terug naar plaats 12. Het was jammer, want er had zeker meer ingezeten. Dat bleek wel tijdens de tweede wedstrijd, toen ik het tempo goed kon volgen. Ik had een heel goede start en lag al rap op plek 7. In dit zeer competitieve veld was ik met oud-kampioen Uwe Alzen in gevecht, waarna een inhaalactie van Jaap van Lagen mij drie plaatsen kostte. Later profiteerde ik weer van gevechten voor me en kon ik Van Lagen en David Saelens voorbij.
Bleekemolens beste Nederlanders op zondag Sebastiaan Bleekemolen was zeer tevreden met zijn race op zondag. ,,Met de achtste plek finishte ik twee plaatsen voor Damien Faulkner, de Ier die zaterdag nog bij iedereen weg racete en de wedstrijd zeer ruim won. Dat geeft eens te meer aan hoe competitief deze klasse is. We hadden de Porsche vandaag, mede dankzij het gebruik van nieuwe remblokken, met het team goed voor elkaar. Het leuke is dat er dit seizoen zeven Nederlanders mee racen in de Porsche Supercup en Jeroen en ik vandaag de beste twee waren. Dat is een fraai succes.
Veel geleerd Tim Buijs had gemengde gevoelens na zijn debuutweekend in de Porsche Supercup. ,,Ik heb heel veel geleerd wat ik wel en wat ik vooral niet moet doen in deze klasse, vertelde de man die in 2007 nationaal kampioen in de Clio Cup werd. ,,Mijn starts gingen beide races goed. Helaas had ik zaterdag en zondag geregeld pech met spinnende wagens voor me, waardoor ik vaak de nodige plaatsen verloor. Bovendien ben ik zelf een paar keer gespind. Maar aan mijn rondetijden te zien heeft de wagen zeker potentie. Ik zit in een stijgende lijn en hoop die in de volgende races door te trekken.
Jaap van Lagen Jaap van Lagen heeft zondag de tweede race op het Bahrein International Circuit voortijdig moeten beëindigen. De Nederlander die uitstekend uit de startblokken kwam en zich naar een zesde plaats wist op te werken, kreeg in het gevecht met David Saelens een lekke band waardoor hij de strijd drie ronden voor het einde moest staken. In de stand om het kampioenschap ligt de inwoner uit Ede momenteel veertiende met zes punten.
Uitstekend Onder warme weersomstandigheden vertrok Van Lagen in de afsluitende race vanaf de dertiende positie. Net zoals in de manche van zaterdag kwam de rijder van DAMAC Kadach Racing Team zondag weer uitstekend uit de startblokken. Hij wist zich in de eerste bocht direct te ontdoen van enkele deelnemers en denderde de toptien binnen. Ook wist hij met een fraaie inhaalactie routinier Uwe Alzen te verschalken en werkte zich op naar plaats zes. Van Lagen probeerde het gat op zijn achtervolgers verder te vergroten, maar kwam steeds meer in de problemen, doordat zijn achterwielen bij het aanremmen van de bochten blokkeerden. Hij moest hierdoor enkele posities prijsgeven.
Velg geraakt, band lek David Saelens schramde niet veel later de bolide van Van Lagen op de achterkant, waarbij zijn velg flink werd geraakt. Van Lagen probeerde zijn weg nog te vervolgen, maar zag dat zijn band leegliep. Hij moest door het euvel voortijdig de strijd staken en zag kostbare kampioenschappunten verloren gaan.
Tevreden Jaap van Lagen: "Ik ben tevreden over het team en het potentieel van de auto. Mijn teamgenoot Chris Mamerow heeft zondag de race gewonnen dus dat zit wel goed. Jammer dat ik de tweede race niet heb kunnen finishen. Na mijn goede start lag ik zesde, maar kreeg ik gaandeweg de race steeds meer problemen met de achterwielen die blokkeerden bij het aanremmen van de bochten. De temperatuur in de banden werd daardoor te heet. Toen Saelens mij daarna op mijn velg raakte liep de band langzaam leeg. Ik lag toen negende maar moest drie ronden voor het einde opgeven. Ontzettend jammer want een toptien positie behoorde net zoals zaterdag tot de mogelijkheden. Ik hoop op Barcelona weer de stijgende lijn door te kunnen trekken.
Technische problemen Patrick Huisman Patrick Huisman had in Bahrein veel last van technische problemen. Tijdens de vrije training op vrijdag had de viervoudig kampioen al last van stuurproblemen tijdens het remmen. Het team kon deze problemen niet voldoende oplossen, waardoor Huisman allesbehalve kon meestrijden om de zege.
Netjes naar P7 Ondanks de problemen kon Huisman zaterdag tijdens de race netjes oprukken. Viel hij bij de start nog terug van P16 naar 18, werkte de 41-jarige zich daarna keurig op naar plek 7. Zondag startte Patrick vanaf P18 en knokte hij zich naar plek 10. Door een race-incident in de slotfase werd Huisman teruggeworpen tot eindpositie 13.
Extra test Patrick Huisman: Ik denk dat ik kan zeggen dat ik niet heb genoten van de start van het seizoen. Daar had ik natuurlijk wel op gehoopt toen ik naar Bahrein afreisde. Onze snelheid is oké. Mijn teamgenoot David klokte in race 1 ook de snelste raceronde. Maar helaas kon het team de technische problemen niet oplossen. Voor de volgende race in Barcelona zullen we nog gaan testen om het probleem op te sporen.
Het is vandaag exact veertig jaar geleden dat de Schot Jim Clark op het circuit van Hockenheim in een F2-wedstrijd met zijn Lotus 48 F2 Cosworth FVA verongelukte. De tijd stond even stil en de wereld reageerde verbijsterd. Hoewel Clark het autosportgezicht van de zestiger jaren was, was hij wars van publiciteit.
De beste van zijn tijd Hoewel de verschillende autosporttijdperken niet direct met elkaar vergeleken kunnen worden, beschouwen velen van de oudere generatie Jim Clark als de beste ooit. Op Nieuwjaarsdag 1968 had Clark met de Lotus-Ford 49 het record van Fangio overtroffen en op Kyalami zijn 25ste Grand Prix overwinning behaald. Een Formule 1-record dat vijf jaar stand zou houden.
Boerenzoon De bescheiden Clark had als zoon van een Schotse boer in zijn jeugd absoluut geen aspiratie om autocoureur te worden. Liever hoedde hij zijn schapen in het Schotse Edington Mains. Toen hij met Ian Scott Watson van het Schotse Border Reivers Team in contact kwam, was er al snel geen houden meer aan. Clark zegevierde in slaloms en regionale clubwedstrijden.
Lotus Al gauw bleef de jonge Clark niet onopgemerkt bij een zekere Colin Chapman, die met Lotus naam begon te maken. Ironisch genoeg wees Clark een eerste aanbod van Chapman op Brands Hatch in 1959 af omdat er simpelweg te veel wielen van de Lotussen afbraken. Uiteindelijk ging Clark toch overstag. Het was het begin van een schitterende carrière voor zowel Jim Clark als Team Lotus.
GP-debuut op Zandvoort Tijdens de GP van Nederland maakte Jim Clark op Zandvoort zijn F1 debuut voor Team Lotus. Twee jaar later won hij op het circuit van Spa-Francorchamps zijn allereerste Grand Prix. Hoewel Clark zich op Spa toch vaak in zijn element voelde, haatte hij het Ardennen Circuit tot in de grond van zijn hart. Ik heb er te veel van mijn vrienden verloren, zei hij over het door hem zo gehate circuit. Clarks definitieve doorbraak kwam in 1963 toen hij met zeven Grand Prix-overwinningen op zijn naam voor de eerste maal wereldkampioen werd. Een titel die hij vervolgens in 1965 nog één keer won. Het was tevens het laatste jaar van de 1,5L Formule l.
3L Formule l Omdat het F1-reglement in 1966 van de 1,5L naar 3L-motoren overstapte, beschikte men bij Lotus niet tijdig over een competitieve krachtbron. Colin Chapman liet Clark met een oude opgeboorde Climax-motor aan de start verschijnen, waarmee hij tegen de veel sterkere Brabham Repcos van Jack Brabham en Denny Hulme een vaak heroïsche strijd voerde; zoals in de GP van Nederland in 1966, waarbij Clark met kokende motor tijdelijk aan de kant moest en uiteindelijk toch nog derde werd.
Op 4 juni 1967 schreef Clark op Zandvoort geschiedenis. Met de gloednieuwe Lotus 49, die aangedreven werd door het nieuwe Cosworth concept, behaalde Clark de zege. Het was voor de Ford motor het begin van een lange zegereeks in de Formule 1.
Alleskunner Niet alleen in de F1 was Clark een ster, maar ook in de diverse andere autosportklasses schitterde hij. Of het Toerwagens, Sportscars of Indycars waren, Clark was een fenomeen. In 1965 won hij als eerste Europeaan na de Tweede Wereldoorlog de fameuze Indy 500 voor Team Lotus.
Ook in de toerwagenracerij schitterde Jimmy in de Lotus Cortinas en een Ford Galaxy. Met laatst genoemde slagschip kon Clark niet zo goed overweg, want hij viel onder het rijden bijna vaak uit zijn stoel. Ooit verbrak Clark het baanrecord van Juan Manuel Fangio op de Nürburgring met ruim 10 seconden in een Lotus Formule Junior (een voorloper van de F3) en kwam tot ieders verbazing tijdens een 1000 km wedstrijd met een Lotus Sportscars met een gigantische voorsprong als eerste terug op Start und Ziel. Bij de Ringkenners heerste verbijstering en ongeloof. Ook in NASCAR probeerde Clark het op Rockingham in 1967.
Formule 2 In de Formule 2 behaalde Clark verschillende successen. In het Europese F2-kampioenschap mochten ook F1-coureurs deelnemen. Hoewel hij in 1967 sporadisch succes met de Lotus 48 F2 behaalde, was Clark niet echt onder de indruk van de wegligging. Hoewel Clark van Alan Mann Racing een aanbieding op zak had om met het gloednieuwe Ford Prototype op Brands Hatrch te racen, koos hij voor Hockenheim. Volgens insiders vond Clark het Alan Mann Racing Team onprofessioneel en wilde hij met plezier op Hockenheim racen. Hij bezegelde daarmee eigenlijk zijn lot. Wat de oorzaak van de fatale crash is geweest, is nooit naar voren gekomen. Na vijf ronden kwam Clark niet meer voorbij. Toen bekend werd dat de Schot op Hockenheim het leven gelaten had, rees de aanwezige menigte zwijgend op. Het was het einde van een tijdperk.
TV Als kind woonde ik in Maastricht en daar kon je, in tegenstelling tot de rest van Nederland, de Duitse TV ontvangen. Op zaterdag 6 april zag ik mijn idool voor het eerst in een live TV-programma. De vreugde was van korte duur, de daaropvolgende zondag dompelde hij alle autosportfans wereldwijd in diepe rouw.
Bezoek aan de laatste rustplaats van Jim Clark. Mooi detail: de tekst begint met 'Farmer', dan pas worden zijn grootse prestaties vermeld. (Foto: Roy van der Laan)
Ter nagedachtenis van Jim Clark is er een monument geplaatst op het circuit van Hockenheim. Na de aanpassing van het circuit in 1999 is het monument verplaatst van de plek van het ongeluk naar de plek waar nu het circuit een scherpe rechterbocht maakt in plaats van waar vroeger het lange rechte stuk begon.
De 19-jarige Graham Rahal is voorlopig de jongste winnaar in de Indycar-series. De tweede generatie-coureur behaalde direct bij zijn debuut in St. Petersburg zijn allereerste overwinning
Droomdebuut Graham Rahal Op Homestead moest Graham Rahal na een trainingscrash van deelname voor de eerste wedstrijd afzien. Zijn debuut werd tot dit weekend uitgesteld. Vanwege meteorologische condities moest de wedstrijd in het idyllische St. Petersburg onder safetycar gestart worden, waardoor de wedstrijd in de tiende ronde pas echt van start ging. Deze omstandigheden zorgden er ook voor dat de 2-uurslimieit werd toegepast waardoor de wedstrijd van 100 tot 83 ronden werd ingekort. In de 65e ronde nam de jonge Rahal de leiding van Ryan Hunter Reay over, die ironisch genoeg voor het team van zijn vader uitkomt. Gedurende de wedstrijd was Rahal door Wil Power aangetikt, waardoor hij spinde en wat tijd verloor. Bobby Rahal Sr: Ik ben erg trots op hem, dat hij zo wist terug te komen. Voor het Team van Pa Rahal verliep de wedstrijd minder florissant Eerst verloor Ryan Hunter de leiding aan zoonlief en vervolgens viel de Team Rahal Letterman bolide in de allerlaatste ronde tot overmaat van ramp ook nog zonder ethanol. Uiteindelijk werd Hunter Reay alsnog als 17e geklasseerd.
Graham Rahal op weg naar zijn allereerste Indycar-overwinning
Een crash tussen Townsend Bell, Vitor Meira en Frank Perrera zorgde in de 76e ronde voor de laatste neutralisatie en gaf Penske-coureur Helio Castroneves de laatste kans om Rahal van de eerste plaats te verdringen. Met een verschil van 3.5192 seconden behield Rahal jr. de leiding en behaalde direct bij zijn uitgestelde debuut zijn allereerste overwinning. Met 19 jaar en 93 dagen is Rahal voorlopig de jongste Indycar-winnaar en volgt daarmee Marco Andretti op, die in 2006 eveneens op 19 jarige leeftijd(167dg) op Sonoma zijn allereerste wedstrijd won. Helio Castroneves eindigde als tweede gevolgd door zijn landgenoot Tony Kanaan, die vanaf pole vertrokken was. Kanaan: Ik sta hier elk jaar op het podium, maar ik doe kennelijk toch iets verkeerd, want ik eindig steeds als derde. Voor Ernesto Viso en Enrique Bernoldi was het eveneens een uitstekende dag want zij eindigden respectievelijk als vierde en vijfde.
Tiago Monteiro heeft de tweede WTCC-wedstrijd in Puebla gewonnen. Rickard Rydell boekte zijn tweede tweede plaats van de dag en heeft nu met 26 punten de leiding in het klassement overgenomen. Tom Coronel finishte als zesde en staat met 10 punten 8ste in het klassement. Olivier Tielemans werd in de tweede Mexicaanse WTCC-heat teleurstellend 17de. Hij moet na Puebla de twee rijders Corthals en dAste naast zich dulden aan de kop van het Independents-klassement.
Bij de tweede race is er een reversed grid van de eerste acht finishers van de openingsheat. Dat betekent dat Alain Menu op pole staat, gevolgd door Tiago Monteiro, Yvan Muller en Gabriele Tarquini. Tom Coronel vertrekt na zijn vierde stek uit race 1 als vijfde, met in zijn kielzog Nicola Larini, Rickard Rydell en Jordi Gené. Olivier Tielemans start na zijn zwakke eerste optreden als 19de van de 21 deelnemende coureurs.
Staande start Bij de tweede race starten de wagens niet rollend, maar stil staand vanaf de grid. Tom Coronel is zwak weg. Hij verliest direct een tweetal plaatsen en ligt 7de. Tiago Monteiro is al snel aan pole-man Alain Menu voorbij. Hij wordt gevolgd door Gabriele Tarquini, Rickard Rydell, Yvan Muller, Jordi Gené en Tom Coronel.
Monteiro spuit weg Na de eerste doorkomst is Monteiro al een dikke seconde weg. Coronel volgt op 3 seconden en Olivier Tielemans is 19de op al bijna tien seconden van de kop. Van de eerste zeven autos is alleen de op P2 liggende Alain Menu (Chevrolet) geen SEAT. De Zwitser zit dus flink in de sandwich. In de tweede ronde is Tielemans aan Franz Engstler voorbij en ligt nu op stek 18. Hij ligt een seconde achter de nummer 17 Sergio Hernandez.
Door het stof In de vierde ronde wordt Tom Coronel door de Chevrolets naar buiten gepusht in een linksdraaiende bocht. Tom gaat iets door het gras en stof. Hij verliest in één klap drie plaatsen, want Larini, Huff en Priaulx sturen Coronel voorbij. In rondje 5 weten Priaulx en Coronel weer aan Huff voorbij te gaan, dus Tom is terug naar P9, de eerste plek die geen punten oplevert. Ondertussen is Menu zijn tweede plaats kwijtgeraakt aan Tarquini.Tielemans heeft de 18de stek weer aan Engstler moeten laten.
Pagina 2 van 3
Virtueel in de punten In de achtste ronde gaat Yvan Muller iets te wijd. Hij gaat even rally rijden, hetgeen hem een plekje verlies kost ten faveure van Rickard Rydell. In de 9de ronde is Tom Coronel virtueel terug in de punten. Hij en Robert Huff zijn kampioen Andy Priaulx voorbij gestoken.
Recht op de zege af Tiago Monteiro racet regelrecht op de zege af. Terwijl de autos achter hem knokken, is hij na 10 ronden al 4,5 seconden weggereden van de rest. Terwijl Rydell oprukt naar de derde stek, is Tom Coronel terug naar P7 omdat Larini is uitgevallen met een lekke band. In de 11de ronde krijgt Tom hulp van Alain Menu die een foutje maakt, het circuit tijdelijk verlaat en terugvalt naar plek 10. Tom is dus 6de. Tielemans is 18de en zit nog steeds achter Engstler.
SEATs heer en meester Inmiddels gaan vijf SEAT Léons TDI aan kop. Terwijl Monteiro zijn eerste plaats steeds verder uitbreidt, knokken Tarquini en Rydell flink om P2. Rydell profiteert van een foutje van Tarquini en pakt de tweede plaats. Yvan Muller en Jordi Gené volgen. De zesde plaats is voor de benzine aangedreven SEAT van Tom Coronel. In de 14de ronde komt ook Félix Porteiro de pitstraat in; hij valt uit. Tielemans gaat daardoor van P18 naar 17. Alain Menu knokt zich ondertussen terug naar P7. Andy Priaulx is 8ste.
Monteiro wint Tiago Monteiro gaat na 16 ronden als duidelijke winnaar over de Mexicaanse meet. Rickard Rydell pakt zijn tweede runner-up plaats van de dag dus doet heel goede zaken voor het kampioenschap. Tarquini mag ook naar het podium, Yvan Muller is vierde voor Jordi Gené. Tom Coronel heeft zich na zijn terugvallen in de beginfase uitstekend teruggevochten naar P6 op ruim 11 seconden van Monteiro. Tom voegt weer drie punten toe aan zijn totaal. Hij pakte dit weekend in totaal acht punten, een uitstekend resultaat voor de inwoner van Eemnes. Menu is in de tweede Puebla-race 7de, het laatste puntje voor de nummer acht is voor Andy Priaulx. Olivier Tielemans is op ruim één minuut van Monteiro 17de en vijfde in de Independents Trophy, waar de Belg Pierre-Yves Corthals zijn tweede dagzege boekt.
Uitslag tweede WTCC-race Puebla: 1. Tiago Monteiro 16 ronden 2. Rickard Rydell op 4,425 seconden 3. Gabriele Tarquini op 5,275 4. Yvan Muller op 6,013 5. Jordi Gené op 8,914 6. Tom Coronel op 11,218 7. Alain Menu op 13,597 8. Andy Priaulx op 14,246 9. Robert Huff op 14,556 10.Augusto Farfus op 15,029 11.Alessandro Zanardi op 19,129 12.Jörg Müller op 20,726 13.Pierre-Yves Corthals op 27,261 14.Stefano dAste op 32,740 15.Sergio Hernandez op 33,862 16.Franz Engstler op 54,137 17.Olivier Tielemans op 1:04,142 18.Andrey Romanov op 1:08,489 19.Ibrahim Okyay op 1 ronde Uitgevallen: Félix Porteiro en Nicola Larini.
Stand na Puebla: 1. Rickard Rydell 26 punten 2. Gabriele Tarquini 24 3. Yvan Muller 22 8. Tom Coronel 10 13. Olivier Tielemans 1
De jaarlijkse DTM Presentatie in Düsseldorf, een week voorafgaande aan de seizoensstart in Hockenheim was vanmiddag een enorm succes.
200.000 autosportfans op de Königsallee Geen winkelend publiek op de Königsallee in Düsseldorf maar brullende DTM bolides en volgens de opgave van de lokale politie ruim 200.000 autosportenthousiasten die op het 800m lange parcours ruimschoots aan hun trekken kwamen met DTM demos van Audi en Mercedes alsmede de supportpackage bestaande uit de F3 Euroseries, Porsche Cup, VW Polo Cup en Seat Leon Supercoppa. Toch was dit jaar in tegenstelling tot voorgaande jaren niet iedereen aanwezig. De Sportbazen Haug en Ulrich hadden verplichtingen in Bahrein en Barcelona, evenals de DTM-coureurs Premat en Rockenfeller waardoor de definitieve groepsfoto voorlopig nog even moet worden uitgesteld. Christijan Albers was er in ieder geval wel. Het aftellen voor Hockenheim volgend weekend is definitief begonnen.
Peter van Merksteijn en Jos Verstappen zijn hun campagne in de Le Mans Series perfect begonnen. Op het Circuit de Catalunya nabij Barcelona won het Nederlandse duo met de Porsche RS Spyder van Van Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur de LMP2-klasse in de eerste LMS-race van het seizoen. Ook voor Peter Kox was er een podiumsucces in Spanje: de Eindhovenaar werd met zijn Russische teamgenoot Roman Russinov met de IPB-Spartak-Lamborghini Murcielago derde in de GT1-klasse.
Terwijl in de LMP2-klasse tal van teams problemen kenden, reden Verstappen en Van Merksteijn zonder noemenswaardige incidenten de race uit. Het duo wisselde een aantal malen van plaats met de Deense Essex-Porsche van John Nielsen en Casper Elgaard, maar toen die auto voor reparatie de pits in moest na van achteren te zijn aangereden door een andere Deen, Allan Simonsen in een GT2-Porsche, was het pleit beslecht in het voordeel van de Nederlandse équipe. De Lola-Judd Coupé van het Zwitserse Speedy Racing Team Sebah kwam weliswaar nog redelijk dichtbij, zeker toen Verstappen met nog 18 ronden te gaan het stuurwiel voor de laatste maal overgaf aan Peter van Merksteijn, maar de overwinning voor het Nederlandse Porsche-team en daarmee de eerste Europese zege voor de Porsche RS Spyder kwam niet meer in gevaar. Peter P1, win, win, was de overduidelijke mededeling op het elektronische pitbord van het team toen teameigenaar Peter van Merksteijn de Porsche als winnaar over de eindstreep stuurde.
Snelle tijden Van Merksteijn voor velen verrassing Dat Verstappen snel is en zich ook in de qua karakteristiek voor hem volledig nieuwe lange-afstandsracerij als een vis in het water voelt, was al snel duidelijk, maar dat ook Van Merksteijn zich met constant snelle rondetijden in de kop van het veld wist te handhaven, kwam voor velen als een verrassing. De overwinning in de eerste race van het seizoen is een fraaie opsteker voor het team, waarbij alle betrokkenen de afgelopen maanden veel werk hebben verzet om het ambitieuze project van de grond te krijgen. Echt super!, zei een enthousiaste Van Merksteijn na afloop. Jos Verstappen vulde aan: Een betere terugkeer in de autosport had ik me niet kunnen wensen. Porsche-sportdirecteur Hartmut Kristen stak ook de loftrompet over zijn Nederlandse klantenteam: Ze hebben het perfect gedaan, aldus de Duitser.
Lammers al snel kansloos na klapband Jan Lammers was met zijn teamgenoten Didier Theys en Fredy Lienhardt in de Horag Racing-Porsche al in een vroeg stadium kansloos voor een goede klassering, nadat een klapband rechtsvoor met Didier Theys aan het stuur voor flink wat schade aan de carrosserie zorgde. Later kreeg Lammers te maken met een soortgelijk euvel aan de linker achterband. Het voelde eerst aan als en langzame leegloper, maar toen klapte hij ook. Meer dan de zesde plaats in de klasse zat er ditmaal dus niet in voor het team, als troost restte de snelste ronde in de klasse voor Jan Lammers, die de laatste rijbeurt voor zijn rekening nam.
Peter Kox derde in GT1: "Betrouwbaarheid is het devies" In de GT1-klasse, met vijf autos enigszins matig bezet ging de overwinning naar de Corvette van Luc Alphand, Guillaume Moreau en Patrick Goueslard. Peter Kox eindigde samen met zijn Russische teamgenoot Roman Russinov als derde en meldde: Voor ons was het vooral belangrijk om de finish te halen, want betrouwbaarheid is een kritisch punt bij onze Lamborghini. Ook moeten we proberen meer uit onze banden te halen. In de tweede helft van de race werd de grip duidelijk beter, maar het was nog niet optimaal. Kox beleefde een moeilijk moment toen Pedro Lamy met de Peugeot 908 met hem in botsing kwam. Ik zag hem komen en hield de deur open, maar hij reed vol bij me naar binnen. Die jongens met die prototypes lijken soms wel blind, echt niet normaal. Kox was niet de enige landgenoot die een probleem had met de Peugeot-équipe van Lamy en Sarrazin, want eerder al was Michael Vergers door een drieste actie van de Peugeot uitgeschakeld.
Thuiszege voor Marc Gené, Spyker tevreden met debuut In de LMP1-klasse ging de overwinning naar de andere Peugeot van lokale held Marc Gené en Nicolas Minassian, die duidelijk minder problemen kenden dan hun teamgenoten. Het Peugeot-duo had een ronde voorsprong op de Audi van Alexandre Prémat en Mike Rockenfeller. De nog kersverse Lola-Aston Martin Coupé van Stefan Mücke en Jan Charouz eindigde op de derde plaats. Voor Gené was het niet eenvoudig: "Tijdens mijn laatste stint kreeg ik kramp in mijn rechter been, iets wat ik járen niet gehad heb. Vandaar dat ik Nicolas moest vragen om de laatste stint te rijden, ik had dat zelf niet meer gekund." In GT2 ging de overwinning naar de Virgo Motorsport-Ferrari 430 van Robert Bell en Gianmaria Bruni, voor twee Porsche 911s. De Spyker van Peter Dumbreck, Ralf Kelleners en Alexei Vasiliev eindigde als vijfde in de klasse. Daar ben ik heel tevreden mee, in aanmerking genomen dat de auto nog geheel nieuw is. Voor Monza hebben we alweer een aantal verbeteringen, waarmee de auto nog een stuk sneller kan worden, zei CEO Victor Muller. De andere Spyker met Andrea Chiesa en Benjamin Leuenberger viel uit als gevolg van een afgebroken uitlaat.
Uitslag:
1. Gene-Minassian (Spa-Fra), Peugeot 908 HDi-FAP, 215 r. in 5.59.30,812 (gem. 167,030 km/u) 2. Prémat-Rockenfeller (Fra-Dui), Audi R10 TDI, op 1 ronde 3. Mücke-Charouz (Dui-Tsj), Lola-Aston Martin, op 3 ronden 6. Verstappen-Van Merksteijn (Ned), Porsche RS Spyder, op 7 ronden (1e LMP2) 16. Alphand-Moreau-Goueslard (Fra), Corvette, op 21 ronden (1e GT1) 19. Kox-Rusinov (Ned-Rus), Lamborghini Murcielago, op 25 ronden (3e GT1) 21. Bell-Bruni (GBr-Ita), Ferrari 430, op 26 ronden (1e GT2)
Jordi Gené heeft een overtuigende zege in het WTCC geboekt. De Spanjaard reed tijdens de eerste race in het Mexicaanse Puebla van kop tot staart aan de leiding. Tom Coronel reed naar een uitstekende vierde plaats. Olivier Tielemans kwam nauwelijks uit de verf en finishte als 19de. De SEATs waren met zes wagens in de top zeven een klasse apart.
Voor de start van de eerste race werd er door de rijders op de starting grid een minuut stilte in acht genomen voor David Leslie. De oud-coureur overleed vorig weekend bij een vliegtuigongeluk.
Pech Robert Huff had pech. Na de technische keuring van zaterdag kon de auto van Huff niet op eigen kracht weg rijden. Dan word je, volgens de regels, vijf plaatsen teruggezet op de grid. Dus moest de onfortuinlijke Huff op plek 9 in plaats van de mooie positie 4 van start gaan.
In de rondte Na de rollende start ging het veld op weg voor een race over 16 ronden, iets meer dan 50 kilometer. In de openingsfase gaat Jörg Müller in de rondte. Ook gaat Alessandro Zanardi even door het gras. Hoewel er wat kleine stukken bodywork de rondte in vliegen, is de beginfase redelijk rustig.
Terugval Tom Coronel startte vanaf P3 maar valt terug naar P5 achter Gené, Larini, Menu en Rydell. Achter Coronel rijdt klassementsleider Yvan Muller en ook Gabriele Tarquini. Oliveir Tielemans rijdt op P19 en heeft dus een plaatsje verloren ten opzichte van zijn startpositie.
Coronel vecht terug Na 1 ronde leidt Gené. Rydell heeft een zeer sterke start; de Zweed dendert al door naar de tweede stek. Ondertussen is Coronel aan Menu voorbij en ligt de man uit Huizen terug op plek 4. Tarquini is inmiddels 6de. En waar is Andy Priaulx? De regerend kampioen, die een hekel heeft aan het Mexicaanse circuit, ligt pas op P13. De succesvolle Brit ligt zelfs achter Independents-rijders als Corthals (11de) en DAste (12de). Maar alle BMWs hebben het moeilijk, want de eerste BMW is pas op P8 terug te vinden met achter het stuur de Braziliaan Augusto Farfus.
Rustige wedstrijd Er gebeurt niet heel veel in de eerste zeven van de in totaal 16 te verrijden ronden. Alain Menu verliest plek 5 aan Gabriele Tarquini, terwijl Robert Huff P9 moet prijsgeven aan Tiago Monteiro die en passent de snelste raceronde neerzet. Tom Coronel moet de topdrie laten gaan, maar heeft op zijn beurt 2,7 seconden voorsprong op zijn eerste achtervolger Tarquini.
Als een speer Jordi Gené gaat als een speer. De Spanjaard is al dik 3 seconden los van Rickard Rydell. Nicola Larini volgt op 4,2 seconden en Tom Coronel op 6 tellen. Er zijn in de toptien nauwelijks gevechten wat het schouwspel weinig boeiend maakt. Olivier Tielemans heeft het t hele weekend al moeilijk in Puebla. Hij heeft op P19 alleen Andrey Romanov en Ibrahim Okyay achter zich. Regerend kampioen Andy Priaulx heeft het zwaar en komt maar moeizaam naar voren. Op P11 is hij ver weg van plek 8, die voor race 2 de pole geeft.
Momentje voor Menu In de slotfase raakt Alain Menu tijdelijk van de baan. Dat kost hem een aantal plaatsen. Hij komt als 8ste terug op het circuit. Daarmee heeft hij mazzel, aangezien die plaats straks de pole oplevert in race 2. Rickard Rydell komt in de laatste paar ronden nog in de buurt van koploper Jordi Gené. In de laatste ronde heeft de Spaanse SEAT-coureur nog maar 0,358 seconde voorsprong. Tom Coronel volgt op 5 seconden. Gené houdt uiteindelijk vol en finisht voor Rydell en Larini. Tom Coronel pakt P4 en vijf punten voor het kampioenschap.
Tielemans In de zeven rijders tellende Independents Trophy doet Olivier Tielemans slechte zaken. De Nederlander (19de algemeen), die de vorige twee races won in deze klasse, is slechts vijfde dit keer. De Belg Pierre-Yves Corthals (12de algemeen) pakte hier de zege voor Stefano dAste en Sergio Hernandez.
Uitslag eerste WTCC-race Puebla: 1. Jordi Gené 16 ronden 2. Rickard Rydell op 0,415 seconde 3. Nicola Larini op 3,285 4. Tom Coronel op 5,674 5. Gabriele Tarquini op 8,963 6. Yvan Muller op 10,129 7. Tiago Monteiro op 10,342 8. Alain Menu op 13,603 9. Robert Huff op 13,978 10. Andy Priaulx op 16,158 11. Augusto Farfus op 17,161 12. Pierre-Yves Corthals op 22,817 13. Stefano dAste op 23,217 14. Jörg Müller op 23,518 15. Alessandro Zanardi op 26,088 16. Félix Porteiro op 31,449 17. Sergio Hernandez op 34,364 18. Franz Engstler op 38,557 19. Olivier Tielemans op 49,537 20. Andrey Romanov op 1:08,948 21. Ibrahim Okyay op 1:46,664