Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Blog als favoriet !
Mijn radio zender
  • radio
  • autosport
    alles over autosport
    08-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    BAHREIN - Op het circuit van het golfstaatje Bahrein heeft Yelmer Buurman weer bewezen dat hij in zijn GP2-debuutjaar al tot de toptien van beste coureurs in zijn klasse behoort. In het voorprogramma van de F1 Grand Prix reed de jonge Ubbergense coureur zich met een negende en een achtste plaats behoorlijk in de kijker, na van grote achterstand te zijn teruggekomen.

    Yelmer Buurman mooie inhaalslag

    Tijdens de kwalificatietraining van de GP2 Asia Series op het circuit van Bahrein bleek maar weer eens hoe belangrijk ervaring in deze eerste divisie van de autosport is. Onder de brandende zon, met temperaturen van boven de dertig graden, was het asfalt zo heet geworden dat nieuwe profielloze slickbanden maar één ronde goed genoeg voor een snelle ronde bleken. Yelmer Buurman maakte in die ene snelle ronde een paar hele kleine foutjes en stond prompt op een bescheiden dertiende plaats op de startgrid van 26 auto’s. De 21-jarige Gelderse coureur is altijd op zijn sterkst als hij veel terrein moet goedmaken en dit keer was het niet anders. Vanwege een haperende koppeling was zijn motor tijdens de voorstart afgeslagen, waardoor zijn auto de pitstraat moest worden ingeduwd. Van daaruit startte hij als 26e en allerlaatste de eerste race. Die werd al snel onder een safety-car situatie gereden omdat er een paar op elkaar waren gevlogen. Vrijwel iedereen dook meteen de pitsstraat in voor de verplichte bandenwissel, wat tot een flinke chaos leidde. Nadat het veld weer op racesnelheid was, maakte Buurman korte metten met de concurrentie, tot hij klem kwam te zitten achter die andere Nederlander, Ho-Pin Tung. Diens versnellingsbak verloor zoveel olie dat Buurman bijkans van de baan gleed maar nadat hij Tung toch had ingehaald lag de weg open voor nog meer positiewinst. Hij finishte uiteindelijk als negende, wat één plaatsje te laag was voor de poleposition voor de zondagse race, die vlak voor de Grand Prix Formule 1 stond gepland.
    Met zijn teamgenoot Sebastien Buemi voor zich kwam Yelmer Buurman redelijk goed van de plaats maar in de eerste bocht ging het weer helemaal mis. Dit keer moest Buurman zelfs de baan af om een rondtollende auto te ontwijken, waarna hij als achttiende zijn race weer kon voortzetten. Na een paar sterke inhaalacties finishte hij toch nog als achtste. “Vanwege die crash bleven er in de eerste bocht heel lang gele vlaggen uithangen en dan mag je niet inhalen. En dat is nou juist de enige goede plaats om posities te winnen. Er had dus nog meer in gezeten maar dit keer mocht het niet zo zijn. Maar goed, volgende week krijg ik in Dubai weer een nieuwe kans”, blikte Buurman alweer vooruit

    08-04-2008 om 18:05 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    PUEBLA - Tom Coronel had het tijdens het tweede raceweekend van het WK voor toerwagens (FIA WTCC) op het circuit van Puebla prima naar zijn zin. Vanaf de vrije trainingen zat de SEAT Team Holland-coureur er in zijn oranje-gele SEAT Leon erg goed bij. De eerste race startte hij vanaf de derde plek. In die eerste race eindigde hij uiteindelijk als vierde en pakte kostbare punten. Race twee begon voor hem vanaf de derde startrij en sloot deze af met een zesde plaats. Daarmee was hij de snelste SEAT Leon met een benzinemotor achter een vijftal diesels van hetzelfde merk. In het kampioenschap bezet Tom Coronel de achtste plaats met tien punten.

    Tom Coronel succesvol in Mexico

    Tom Coronel, die dit weekend zijn 36e verjaardag vierde, was tevreden met het verloop. “Ik zat er vanaf het begin goed bij. Dit een baantje dat mij bijzonder goed ligt. Het is kort, dus vermogen telt iets minder en het is glad wanneer je ook maar even van de ideale lijn komt. In de vrije trainingen voelde alles direct goed aan. Ik heb lange tijd op gebruikte banden gereden de set-up bleek goed. De start van de eerste race verliep redelijk. Van de mannen om mij heen had ik het minste vermogen en met Rickard Rydell aan de buitenkant van de eerste bocht verloor ik twee plaatsen. Ik heb daarna wat lopen stoeien en won een plaats terug. Daarna was het eigenlijk een saaie race met goede rondetijden. Jammer genoeg net niet genoeg voor een podiumplaats, maar wel weer kostbare puntjes voor het kampioenschap en een goede uitgangspositie voor race twee. De tweede race was wat mij betreft een stuk leuker, alhoewel ik ook nu in het begin de nodige plaatsen verloor. Deels omdat Jordi Gené te langzaam weg kwam en ik hem niet mocht passeren, waardoor ik uiteindelijk moest strijden met Andy Priaulx (BMW) en Rob Huff (Chevrolet). Voor mij reden toen alleen maar SEAT Leon diesels. Ik was dus de beste SEAT Leon-coureur met een benzinemotor. Daarmee werd ik zesde en dat is een herhaling van een resultaat dat ik hier al eerder haalde. Alleen was ik toen ook de snelste SEAT en dat zat er nu niet in. Tijdens de volgende races op het circuit van Valencia krijg ik een nieuwe motor. Op de veertiende en vijftiende zijn er FIA testdagen en dan rijd ik in de testwagen van SEAT Sport om de auto en het circuit beter te leren kennen."

    Tom Coronel wordt dit jaar in het FIA WTCC ondersteund door: SEAT-importeur Pon Car, Club SEAT, McGregor, ATP Advanced Travel Partner, TW Steel horloges, Olympia Uitzendbureau, VVS Verzekeringen, Auto Trader en Wielengids.nl.

    Race 1 FIA-WTCC Puebla Mexico:
    1.Jordi Gene 16 ronden in 27.12.258; 2. Rickard Rydell op 0.415 (beiden SEAT Leon TDi) 3. Nicola Larini (Chevrolet Lacetti) op 3.285; 4. Tom Coronel (SEAT Leon) op 5.674; 5. Gabriële Tarquini op 8.963 en 6. Yvan Muller op 10.129 (beiden SEAT Leon TDi)

    Race 2:
    1. Tiago Monteiro 16 ronden in 2. Rickard Rydell op 4.425; 3. Gabriële Tarquini op 5.275; 4. Yvan Muller op 6.013; 5. Jordi Gene op 8.914 (allen SEAT Leon TDI) en 6. Tom Coronel op 11.218 (SEAT LEON).

    08-04-2008 om 18:04 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    saker_schouten_2

    De eerste racedag van het seizoen 2008 is voor Schouten Racing (SR) redelijk goed verlopen. Er stonden maar liefst 15 Sakers aan de start, dus dat beloofde een mooie start te worden. Een 4e plek was het resultaat voor SR in het dagtotaal maar belangrijker is de voorlopige 2e plek in de stand om het kampioenschap achter het Factory team van Saker Motorsport.
    Voordat de dag begon, hield de berichtgeving over de toestand van collega Saker-coureur Nico Grundmann iedereen in het Saker-kamp bezig. Nico is tijdens de vrije training van donderdag zeer ongelukkig van achter aangereden toen hij na een klein uitstapje in de Mastersbocht nota bene stil stond aan de kant van de baan. Nico heeft er door de zeer harde impact een gebroken rug en schouder aan over gehouden maar heeft al te kennen gegeven snel weer terug te willen keren. Zijn Saker is van achteren behoorlijk verwoest, maar de goede constructie heeft wederom aangetoond dat de Saker een veilige raceauto is. Nico, sterkte met je herstel en tot gauw!

    Tijdtraining
    De tijdtraining verliep enigszins teleurstellend met een P6. Waar een opdrogende baan meestal een prooi is voor Coos, want daar houdt hij van, moest hij dit keer zijn meerdere erkennen in de sterke concurrentie. De pole was voor Rudolf Meyer met vlak daarachter nieuwkomers Q&W met achter stuur de snelle en ervaren Mario Bik.

    Eerste sprintrace
    Joris nam de start van de eerste sprintrace over 12 ronden op een droge baan voor zijn rekening en viel goed “in de vlag”. Hij wilde direct tussen Hotspring en Laurens Meyer door. Doordat Q&W niet goed van zijn plek kwam, stuurde Laurens naar links zodat Joris gesandwiched werd. Een spectaculair begin van de race zonder noemenswaardige schade. In de eerste ronde lag Joris al op P4 en kon hij in de 2e ronde zowel Jaap Hekker als Rudolf en Hotspring verschalken. Zonder noemenswaardige trainingskilometers had Joris echter al direct het tempo goed te pakken en trok een groot gat. Hij reed zelfs constante rondetijden in de 1:49 en 1:50. Met een verschil van ruim 14 seconden werd SR dus als winnaar afgevlagd. Commentaar van Joris:”We zijn begonnen zoals we geëindigd waren.’’


    saker_schouten_3

    Tweede sprintrace
    Coos vertrok dus van pole voor de tweede sprintrace op een droge baan. Na een goede start kwam hij op volle snelheid door de Slotemakerbocht richting het Scheivalk, een blinde bocht achter de duinen. Coos kon niet weten dat daar een gigantische bui de baan nat had gemaakt. Coos dacht nog dat er iets met de remmen aan de hand was maar luttele tellen later stond hij vast in het grind boven in het Scheivlak. Ook andere deelnemers achter hem werden totaal verrast door de natte baan met als gevolg een code 60-situatie. Einde race voor SR maar ook voor Q&W die al voor het Scheivlak tweemaal de vangrails raakte en de achterzijde van hun nieuwe Saker dusdanig beschadigde dat de dag er voor hen op zat. Coos werd weggesleept en kon op eigen kracht maar zonder koppeling terug naar de pits. Daar bleek dat een grindsteentje in de koppeling was gekomen. De jongens van Bas Koeten Racing zitten daar niet mee zodat onze Saker voor de endurance race over 1,5 uur gewoon weer aan de start stond. Top gedaan mannen.

    Endurance race
    Coos nam ook voor deze race de start voor zijn rekening en moest dat doen vanaf de
    voorlaatste plaats in het hele veld van Sakers, BMW’s en Porsches. Coos liet direct weer een mooi staaltje racerij zien door snel door het veld te rijden. Mooie gevechten met Hekker en Gerrit Meyer beslechtte hij in zijn voordeel en na 55 minuten gaf hij het stuur over aan Joris liggend op een 3e positie achter het Factoryteam en Rudolf Meyer. Een goede wissel bracht ons op P2 en zo kon Joris de jacht openen op het Factory-team (die ook goed wisselden) met een achterstand van ongeveer 26 seconden. Joris zette alles op alles maar kon de achterstand in de resterende 35 minuten niet verder terug brengen dan tot 16 seconden.

    Dubbele punten
    Het Saker Factory-team met Herbert Boender en Robbert Visser is dus de winnaar
    geworden van de race met dubbele punten. De dagprijzen gingen naar Facory-team voor Hekker (2e) en Laurens Meyer (3e) maar door een andere puntentelling staat SR tweede achter het Factory-team en vervolgens kleine verschillen naar Hekker en Laurens Meyer. Schouten Racing bedankt het team van Bas Koeten dat een zware week achter de rug heeft met veel pech en sleutelwerk. Op zondag 4 mei staan we in Assen weer fris aan de start. Tot dan.

    08-04-2008 om 18:02 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DNRT: Debuut Westfield Racing Cup groot succes
    westfield_cpz_2

    Donderdag 3 april ging het dan van start. De Westfield Racing Cup maakte haar debuut in het eerste DNRT-raceweekend van het jaar. Speciale gast donderdag was Peter Bijvelds. Bijvelds die wij natuurlijk allemaal kennen van de Rally sport was behoorlijk onder de indruk van de wagen. "Dit is écht leuk racen," vertelde de man uit Erp.

    De twee vrije trainingen die op het programma stonden verliepen voor iedereen buitengewoon goed. Het weer werkte goed mee en de hele dag kon iedereen op een droge baan aan de wagen en aan het circuit wennen.

    Serieus aan het werk
    Zaterdag 5 april was het dan serieus werken voor alle rijders in de Westfield Racing Cup. "Toen ik tijdens de eerste testdag in maart in de wagen stapte had, ik zo mijn twijfels of ik er wel goed aan had gedaan om een Westfield te kopen. De afstelling was op dat moment niet goed en ik begon serieus te twijfelen. Maar nu de wagen voor mij staat afgesteld vraag ik mij toch echt af waarom ik niet eerder een Westfield heb aangeschaft. Wat een geweldige wagen!," aldus Jan Frensch.

    Eerste kwalificatie
    Om 10.00 uur kregen alle rijders nogmaals de gelegenheid in te rijden, waarna het tijd was om te kwalificeren voor de allereerste race. Francois Claeijs van het STAR Racing Team reed de snelste tijd en mocht de openingsrace van pole vertrekken. "Super, dit had ik echt niet verwacht. Tijdens de race had ik niet echt vrije ruimte voor mij maar ik heb ook niet echt op de limit gereden. Toen de baan opdroogde kon ik snellere tijden neerzetten waardoor het, met name in de bochten, veel sneller was. Ik ben uiteindelijk derde geworden, maar daarmee ben ik meer dan tevreden voor de eerste race," aldus Claeijs.


    westfield_cpz_4

    Bijna zonder benzine
    Tim Roks, uitkomend voor TopGear Magazine, reed afgelopen donderdag zijn eerste meters in de Westfield en hij had niet veel tijd nodig om aan de wagen te wennen. Hij reed tijdens de kwalificatie de tweede tijd maar wist wel de eerste race op zijn naam te schrijven. "Jan Frensch had de beste start. Bij het ingaan van de Tarzanbocht zat ik aan de buitenkant en wist deze lijn vast te houden. Bij het uitkomen kon ik hem inhalen en mijn voorsprong uitbreiden. Dit kwam ook wel omdat Frensch opgehouden werd door een rijder uit de vrije klasse. Mijn opgebouwde voorsprong verminderde aan het einde van de race behoorlijk omdat mijn banden slechter werden. Ik heb trouwens ook wel behoorlijk veel geluk gehad want de laatste twee ronden reed ik bijna zonder benzine," aldus Tim Roks.

    Heel blij
    Jan Frensch van het Easy-Wasch racing Team kwam bij de start als eerste weg maar moest zich gewonnen geven aan Roks die hem bij het ingaan van de Tarzan voorbij kwam. "Ik werd opgehouden door een rijder uit de vrije klasse waardoor ik niet echt de tijden heb kunnen rijden die ik kon neerzetten. Maar tweede tijdens de eerste race in deze nieuwe klasse, daar ben ik heel blij mee," aldus Jan Frensch.

    Kerbs
    "Het is behoorlijk wennen om op een natte baan te rijden. Helaas ging ik iets te ver over de kerbs waardoor mijn versnellingskop eraf ging. Dat was natuurlijk heel erg jammer, maar het is een hele leuke klassen en een leuke wagen," aldus Gérard Morren die als 7e eindigde.

    Sambaklanken
    Tussen de twee races die op het programma stonden werden de rijders en hun in grote aantallen toegestroomde gasten getrakteerd op Braziliaanse klanken van Sambaband 'Oladom'. Onder het genot van een hapje en een drankje lieten zij iedereen in het Westfield Paviljoen swingen.

    Weergoden
    In de veronderstelling dat de eerste acht rijders in omgekeerde volgorde zouden vertrekken bij de tweede manche, gaf dit enig tumult. Dit omdat bij de startopstelling voor de tweede race hier door de DNRT geen gevolg aan gegeven werd. Hierdoor was het dus niet Ruud de Jong die de race als eerste mocht aanvangen maar Tim Roks als winnaar van race 1. Ook nu weer waren de weergoden goed gezind want tijdens de pauze had het even nog heel hard geregend waardoor de baan wel nat was, maar de omstandigheden droog.

    westfield_cpz_1

    Spin
    Roks mocht de race als eerste aanvangen en wist ook als eerste de Tarzanbocht in te rijden. "Ik had door wielspin een slechte start maar wist wel als eerste de Tarzanbocht in te gaan. In de tweede ronde maakte ik een foutje waardoor ik in de Gerlach rond ging. De draaicirkel van de Westfield is niet zo heel erg groot, dus ik moest wachten tot ik een gat kon vinden waar ik in kon duiken om verder te rijden. Daarna heb ik echt gereden voor mijn leven want ik wilde natuurlijk zo snel mogelijk weer naar voren komen. En dat is gelukt." Roks wist de tweede race als vijfde te eindigen.

    Ter nagedachtenis
    Kirtan Nandkoemarsing van Team Moro reed de races met een rouwband ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de vliegtuigramp afgelopen donderdag in Suriname. "Ik heb helaas niet al te beste resultaten neer kunnen zetten dit weekend. Ik maakte een klein foutje bij het ingaan van de Hugenholz. Ik was als zevende gestart en heb mijn eigen race gereden. Mijn doel was om de wagen heel te houden en de races uit te rijden en daarin ben ik geslaagd. Mede door de goede organisatie kan ik niet anders zeggen dat mijn eerste ervaring super was," aldus een enthousiaste Kirtan Nandkoemarsing.

    Leuk evenement
    Jan Frensch wist de tweede race op zijn naam te schrijven. "Een heel leuk evenement en dat ik bij de eerste vijf zat in de regen is natuurlijk helemaal geweldig. De klasse is competitief en het is een hele fijne auto om in te rijden." Louis Hutzezon wist de tweede race als tweede over de meet te komen, gevolgd door Francois Claeijs op een derde positie.

    Emotioneel moment
    De prijsuitreiking vond plaats onder toeziend oog van Huub Vermeulen die de wijze woorden sprak: "Zo'n eerste race weekend is een emotioneel moment. Als jullie nu niet het gevoel hebben dat het goed zit, houd er dan mee op. Maar gelukkig heb ik kunnen constateren dat er niemand in dit veld is die er de volgende keer niet bij zal zijn."

    Bedankje
    Bij de prijsuitreiking van de dagoverwinning nam Jan Frensch, namens alle collega-rijders het woord, om de organisatie te bedanken. "Wat zij in vijf maanden voor elkaar gekregen hebben is niet in woorden uit te drukken."

    Beloning
    Vragend aan Ruud de Jong wat hij van het weekend vond gaf als antwoord: "Ik vond het een beloning van onze klanten aan ons. Alles wat we in ons hebben, hebben we erin gestopt en dat hebben we vandaag van onze klanten teruggekregen. Dit maakt dat hard werken niet erg is."


    westfield_cpz_3

    Uitslag race 1:
    01. Tim Roks
    02. Jan Frensch
    03. Francois Claeijs
    04. Louis Hutzezon
    05. Mies van Grunsven
    06. John Pronk

    Uitslag race 2:
    01. Jan Frensch
    02. Louis Hutzezon
    03. Francois Claeijs
    04. Paolo Massaro
    05. Tim Roks
    06. Mies van Grunsven

    Kalender
    Het volgende raceweekend van de Westfield Racing Cup is op 4 mei op het TT Circuit in Assen.


    07-04-2008 om 19:13 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    mcdonalds_porsche_belcar
    Menno Kuus gaat dit seizoen net als François Bouillon en Jean-Claude Voets in een McDonals's
    Porsche deelnemen aan de Belcar. Kuus zal een team vormen met Stéphane De Groodt.


    Afgelopen week vroeg Menno Kuus zich nog af of hij zou kunnen racen dit jaar. Maar nu heeft de coureur inmiddels een druk weekend voor de boeg. ,,Ik mag zaterdag en zondag op het circuit van Zolder flink aan bak’’, vertelt Kuus. ,,Ik rijd namelijk zowel in de Belgische Clio Cup als de Belcar.’’

    Ik ben gisteren rondgekomen dat ik voor McDonald’s Racing Team Belgium in een GT2R Biturbo Porsche de Belcar rijd’’, doet Menno Kuus van Intermobiel Racing zijn verhaal. ,,Ik vorm een team met Stéphane De Groodt. Dat is een Waal, die in België beter bekend is als acteur en komiek. Maar hij heeft ook de nodige race-ervaring, onder meer in de Procar en Formule 3000. Stéphane heeft een aantal jaar niet meer gereden; hij wil het racen nu weer oppakken.’’

    McDonald’s Porsches
    Vanavond gaat Kuus zijn stoeltje passen. ,,Donderdag zullen wij gaan testen’’, legt hij uit. ,,Het team heeft de beschikking over twee identieke Porsches met 680 PK, die Intermobiel Racing in staat zou moeten stellen om te strijden om klasseringen in de topvijf. François Bouillon en Jean-Claude Voets zitten in de andere McDonald’s Porsche.’’

    Belgian Race Kick Off
    Al met al kijkt Menno Kuus uit naar het komend weekend. Van 11 tot en met 13 april wordt op Zolder de Belgian Race Kick Off gehouden. ,,Ik zal ook aan de start verschijnen in de Renault Clio Sport Cup’’, vertelt Menno. ,,Ik begeleid twee jonge jongens die in deze Belgische Clio Cup racen. Ik heb de wagen opgezet voor ze. Tijdens het testen was ik zo snel, dat de teamleiding vroeg of ik ook wilde meedoen dit seizoen. Toen is het balletje gaan rollen en is het door de vader van één van die jongens financieel mogelijk gemaakt dat ik ook in deze klasse kan gaan rijden.’’

    Flink aan de bak
    Kuus krijgt het lekker druk komend weekend. ,,Zowel voor de Clio’s als de Belcar staan er dubbele races op het programma. Dus moet ik zaterdag vier keer kwalificeren en een dag later vier wedstrijden rijden. Ik ben benieuwd hoe het zal gaan. Ik heb er veel zin in.’’ Eén voordeel voor de drukke Kuus is dat hij weinig rijtijd naar het circuit heeft. ,,Ik run een hotel in België en woon op 300 meter van de baan. Ik ga lekker op mijn scootertje naar het racen toe.’’

    07-04-2008 om 19:11 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    porsche_supercup_na_start_b

    De Bleekemolens zijn het nieuwe Porsche Supercup-seizoen uitstekend begonnen. Terwijl Sebastiaan zondag op het circuit van Bahrein een fraaie achtste plaats scoorde, heeft Jeroen dankzij twee podiumplaatsen de kop in het klassement genomen. ,,Het is helemaal top dat ik na het eerste raceweekend aan kop van het klassement sta’’, meldde een blije Jeroen. Tim Buijs maakte voor Team Bleekemolen zijn debuut in de meest prestigieuze merkencup ter wereld en leerde veel. Jaap van Lagen had zondag de pech van een lekke band, terwijl Patrick Huisman het hele weekend technische problemen had.

    De Porsche Supercup is een bijzonder competitieve en aansprekende raceklasse, die steevast in het voorprogramma van de Formule 1 rijdt. Hoewel Jeroen Bleekemolen vorig jaar lang niet alle races afwerkte, pakte hij in 2007 wel de meeste zeges en pole-positions in de cup. In 2008 gaat de Aerdenhouter voor het kampioenschap. Met zijn twee tweede plaatsen, zaterdag en zondag in Bahrein, is hij zijn titeljacht uitstekend begonnen. ,,Het is helemaal top dat ik na het eerste raceweekend aan kop van het klassement sta’’, meldde een blije Jeroen. ,,Het was jammer dat ik zondag in het begin van de race wat problemen met mijn rembalans had, anders had ik mijn koppositie na de start wellicht kunnen omzetten in een zege. Maar als je zoals ik kampioen wil worden, moet je een heel jaar zeer constant presteren. Moet je continu in de topdrie of topvijf rijden. Wat dat betreft heb ik het dit weekend met twee tweede plaatsen zeer goed gedaan. Echt top.’’


    sebastiaan_bleekemolen_3

    Verder naar voren
    Sebastiaan Bleekemolen kwam op zijn beurt veel beter uit de verf dan de Bahrein-races van vorig jaar. ,,Hoewel ik nog moet werken aan mijn kwalificaties, zat ik met de startposities 13 en 9 al veel verder naar voren dan vorig jaar’’, vertelde de Haarlemmer. ,,Tijdens de eerste race zat het in de openingsronde erg tegen en viel ik terug naar plek 18. Gedurende de race knokte ik me nog terug naar plaats 12. Het was jammer, want er had zeker meer ingezeten. Dat bleek wel tijdens de tweede wedstrijd, toen ik het tempo goed kon volgen. Ik had een heel goede start en lag al rap op plek 7. In dit zeer competitieve veld was ik met oud-kampioen Uwe Alzen in gevecht, waarna een inhaalactie van Jaap van Lagen mij drie plaatsen kostte. Later profiteerde ik weer van gevechten voor me en kon ik Van Lagen en David Saelens voorbij.’’

    sebastiaan_bleekemolen_bahr

    Bleekemolens beste Nederlanders op zondag
    Sebastiaan Bleekemolen was zeer tevreden met zijn race op zondag. ,,Met de achtste plek finishte ik twee plaatsen voor Damien Faulkner, de Ier die zaterdag nog bij iedereen weg racete en de wedstrijd zeer ruim won. Dat geeft eens te meer aan hoe competitief deze klasse is. We hadden de Porsche vandaag, mede dankzij het gebruik van nieuwe remblokken, met het team goed voor elkaar. Het leuke is dat er dit seizoen zeven Nederlanders mee racen in de Porsche Supercup en Jeroen en ik vandaag de beste twee waren. Dat is een fraai succes.’’


    480_buijs_porche

    Veel geleerd
    Tim Buijs had gemengde gevoelens na zijn debuutweekend in de Porsche Supercup. ,,Ik heb heel veel geleerd wat ik wel en wat ik vooral niet moet doen in deze klasse’’, vertelde de man die in 2007 nationaal kampioen in de Clio Cup werd. ,,Mijn starts gingen beide races goed. Helaas had ik zaterdag en zondag geregeld pech met spinnende wagens voor me, waardoor ik vaak de nodige plaatsen verloor. Bovendien ben ik zelf een paar keer gespind. Maar aan mijn rondetijden te zien heeft de wagen zeker potentie. Ik zit in een stijgende lijn en hoop die in de volgende races door te trekken.’’

    jaap_van_lagen_bahrein

    Jaap van Lagen
    Jaap van Lagen heeft zondag de tweede race op het Bahrein International Circuit voortijdig moeten beëindigen. De Nederlander die uitstekend uit de startblokken kwam en zich naar een zesde plaats wist op te werken, kreeg in het gevecht met David Saelens een lekke band waardoor hij de strijd drie ronden voor het einde moest staken. In de stand om het kampioenschap ligt de inwoner uit Ede momenteel veertiende met zes punten.

    Uitstekend
    Onder warme weersomstandigheden vertrok Van Lagen in de afsluitende race vanaf de dertiende positie. Net zoals in de manche van zaterdag kwam de rijder van DAMAC Kadach Racing Team zondag weer uitstekend uit de startblokken. Hij wist zich in de eerste bocht direct te ontdoen van enkele deelnemers en denderde de toptien binnen. Ook wist hij met een fraaie inhaalactie routinier Uwe Alzen te verschalken en werkte zich op naar plaats zes. Van Lagen probeerde het gat op zijn achtervolgers verder te vergroten, maar kwam steeds meer in de problemen, doordat zijn achterwielen bij het aanremmen van de bochten blokkeerden. Hij moest hierdoor enkele posities prijsgeven.

    jaap_van_lagen_nieuw

    Velg geraakt, band lek
    David Saelens schramde niet veel later de bolide van Van Lagen op de achterkant, waarbij zijn velg flink werd geraakt. Van Lagen probeerde zijn weg nog te vervolgen, maar zag dat zijn band leegliep. Hij moest door het euvel voortijdig de strijd staken en zag kostbare kampioenschappunten verloren gaan.

    Tevreden
    Jaap van Lagen: "Ik ben tevreden over het team en het potentieel van de auto. Mijn teamgenoot Chris Mamerow heeft zondag de race gewonnen dus dat zit wel goed. Jammer dat ik de tweede race niet heb kunnen finishen. Na mijn goede start lag ik zesde, maar kreeg ik gaandeweg de race steeds meer problemen met de achterwielen die blokkeerden bij het aanremmen van de bochten. De temperatuur in de banden werd daardoor te heet. Toen Saelens mij daarna op mijn velg raakte liep de band langzaam leeg. Ik lag toen negende maar moest drie ronden voor het einde opgeven. Ontzettend jammer want een toptien positie behoorde net zoals zaterdag tot de mogelijkheden. Ik hoop op Barcelona weer de stijgende lijn door te kunnen trekken.”

    patrick_huisman_portret

    Technische problemen Patrick Huisman
    Patrick Huisman had in Bahrein veel last van technische problemen. Tijdens de vrije training op vrijdag had de viervoudig kampioen al last van stuurproblemen tijdens het remmen. Het team kon deze problemen niet voldoende oplossen, waardoor Huisman allesbehalve kon meestrijden om de zege.

    Netjes naar P7
    Ondanks de problemen kon Huisman zaterdag tijdens de race netjes oprukken. Viel hij bij de start nog terug van P16 naar 18, werkte de 41-jarige zich daarna keurig op naar plek 7. Zondag startte Patrick vanaf P18 en knokte hij zich naar plek 10. Door een race-incident in de slotfase werd Huisman teruggeworpen tot eindpositie 13.

    Extra test
    Patrick Huisman: “Ik denk dat ik kan zeggen dat ik niet heb genoten van de start van het seizoen. Daar had ik natuurlijk wel op gehoopt toen ik naar Bahrein afreisde. Onze snelheid is oké. Mijn teamgenoot David klokte in race 1 ook de snelste raceronde. Maar helaas kon het team de technische problemen niet oplossen. Voor de volgende race in Barcelona zullen we nog gaan testen om het probleem op te sporen.’’

    07-04-2008 om 19:10 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    400_clark_in_auto

    Het is vandaag exact veertig jaar geleden dat de Schot Jim Clark op het circuit van Hockenheim in een F2-wedstrijd met zijn Lotus 48 F2 Cosworth FVA verongelukte. De tijd stond even stil en de wereld reageerde verbijsterd.
    Hoewel Clark het autosportgezicht van de zestiger jaren was, was hij wars van publiciteit.



    480_gold_leaf

    De beste van zijn tijd
    Hoewel de verschillende autosporttijdperken niet direct met elkaar vergeleken kunnen worden, beschouwen velen van de oudere generatie Jim Clark als de beste ooit. Op Nieuwjaarsdag 1968 had Clark met de Lotus-Ford 49 het record van Fangio overtroffen en op Kyalami zijn 25ste Grand Prix overwinning behaald. Een Formule 1-record dat vijf jaar stand zou houden.

    480_zandvoort_actie67
    Boerenzoon
    De bescheiden Clark had als zoon van een Schotse boer in zijn jeugd absoluut geen aspiratie om autocoureur te worden. Liever hoedde hij zijn schapen in het Schotse Edington Mains. Toen hij met Ian Scott Watson van het Schotse Border Reivers Team in contact kwam, was er al snel geen houden meer aan. Clark zegevierde in slaloms en regionale clubwedstrijden.

    480_clark-chapman

    Lotus
    Al gauw bleef de jonge Clark niet onopgemerkt bij een zekere Colin Chapman, die met Lotus naam begon te maken. Ironisch genoeg wees Clark een eerste aanbod van Chapman op Brands Hatch in 1959 af omdat er simpelweg te veel wielen van de Lotussen afbraken. Uiteindelijk ging Clark toch overstag. Het was het begin van een schitterende carrière voor zowel Jim Clark als Team Lotus.

    480_spa_1

    GP-debuut op Zandvoort
    Tijdens de GP van Nederland maakte Jim Clark op Zandvoort zijn F1 debuut voor Team Lotus. Twee jaar later won hij op het circuit van Spa-Francorchamps zijn allereerste Grand Prix. Hoewel Clark zich op Spa toch vaak in zijn element voelde, haatte hij het Ardennen Circuit tot in de grond van zijn hart. “Ik heb er te veel van mijn vrienden verloren”, zei hij over het door hem zo gehate circuit. Clark’s definitieve doorbraak kwam in 1963 toen hij met zeven Grand Prix-overwinningen op zijn naam voor de eerste maal wereldkampioen werd. Een titel die hij vervolgens in 1965 nog één keer won. Het was tevens het laatste jaar van de 1,5L Formule l.



    3L Formule l
    Omdat het F1-reglement in 1966 van de 1,5L naar 3L-motoren overstapte, beschikte men bij Lotus niet tijdig over een competitieve krachtbron. Colin Chapman liet Clark met een oude opgeboorde Climax-motor aan de start verschijnen, waarmee hij tegen de veel sterkere Brabham Repco’s van Jack Brabham en Denny Hulme een vaak heroïsche strijd voerde; zoals in de GP van Nederland in 1966, waarbij Clark met kokende motor tijdelijk aan de kant moest en uiteindelijk toch nog derde werd.


    480_zandvoort-1967

    Op 4 juni 1967 schreef Clark op Zandvoort geschiedenis. Met de gloednieuwe Lotus 49, die aangedreven werd door het nieuwe Cosworth concept, behaalde Clark de zege. Het was voor de Ford motor het begin van een lange zegereeks in de Formule 1.

    480_zandvoort-1967_podium

    480_clark-lotus-cortina

    Alleskunner
    Niet alleen in de F1 was Clark een ster, maar ook in de diverse andere autosportklasses schitterde hij. Of het Toerwagens, Sportscars of Indycars waren, Clark was een fenomeen. In 1965 won hij als eerste Europeaan na de Tweede Wereldoorlog de fameuze Indy 500 voor Team Lotus.

    480_clark-indy

    Ook in de toerwagenracerij schitterde Jimmy in de Lotus Cortina’s en een Ford Galaxy. Met laatst genoemde slagschip kon Clark niet zo goed overweg, want hij viel onder het rijden bijna vaak uit zijn stoel. Ooit verbrak Clark het baanrecord van Juan Manuel Fangio op de Nürburgring met ruim 10 seconden in een Lotus Formule Junior (een voorloper van de F3) en kwam tot ieders verbazing tijdens een 1000 km wedstrijd met een Lotus Sportscars met een gigantische voorsprong als eerste terug op “Start und Ziel”. Bij de Ringkenners heerste verbijstering en ongeloof. Ook in NASCAR probeerde Clark het op Rockingham in 1967.

    480-indy

    07-04-2008 om 19:08 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    De 19-jarige Graham Rahal is voorlopig de jongste winnaar in de Indycar-series. De tweede generatie-coureur behaalde direct bij zijn debuut in St. Petersburg zijn allereerste overwinning

    Droomdebuut Graham Rahal
    Op Homestead moest Graham Rahal na een trainingscrash van deelname voor de eerste wedstrijd afzien. Zijn debuut werd tot dit weekend uitgesteld. Vanwege meteorologische condities moest de wedstrijd in het idyllische St. Petersburg onder safetycar gestart worden, waardoor de wedstrijd in de tiende ronde pas echt van start ging. Deze omstandigheden zorgden er ook voor dat de 2-uurslimieit werd toegepast waardoor de wedstrijd van 100 tot 83 ronden werd ingekort. In de 65e ronde nam de jonge Rahal de leiding van Ryan Hunter Reay over, die ironisch genoeg voor het team van zijn vader uitkomt. Gedurende de wedstrijd was Rahal door Wil Power aangetikt, waardoor hij spinde en wat tijd verloor. “ Bobby Rahal Sr: ”Ik ben erg trots op hem, dat hij zo wist terug te komen.” Voor het Team van Pa Rahal verliep de wedstrijd minder florissant Eerst verloor Ryan Hunter de leiding aan zoonlief en vervolgens viel de Team Rahal Letterman bolide in de allerlaatste ronde tot overmaat van ramp ook nog zonder ethanol. Uiteindelijk werd Hunter Reay alsnog als 17e geklasseerd.

    graham_rahal_st_p
    Graham Rahal op weg naar zijn allereerste Indycar-overwinning

    Een crash tussen Townsend Bell, Vitor Meira en Frank Perrera zorgde in de 76e ronde voor de laatste neutralisatie en gaf Penske-coureur Helio Castroneves de laatste kans om Rahal van de eerste plaats te verdringen. Met een verschil van 3.5192 seconden behield Rahal jr. de leiding en behaalde direct bij zijn  “uitgestelde” debuut zijn allereerste overwinning. Met 19 jaar en 93 dagen is Rahal voorlopig de jongste Indycar-winnaar en volgt daarmee Marco Andretti op, die in 2006 eveneens op 19 jarige leeftijd(167dg) op Sonoma zijn allereerste wedstrijd won. Helio Castroneves eindigde als tweede gevolgd door zijn landgenoot Tony Kanaan, die vanaf pole vertrokken was. Kanaan: “Ik sta hier elk jaar op het podium, maar ik doe kennelijk toch iets verkeerd, want ik eindig steeds als derde.” Voor Ernesto Viso en Enrique Bernoldi was het eveneens een uitstekende dag want zij eindigden respectievelijk als vierde en vijfde.

    UITSLAG
    1. Graham Rahal Dallara Honda 83 ronden
    2. Helio Castroneves Dallara Honda + 3.5192 seconden
    3. Tony Kanaan Dallara Honda + 5.5124 seconden
    4. Ernesto Viso Dallara Honda + 8.8575 seconden
    5. Enrique Bernoldi Dallara Honda + 9.6360 seconden
    6. Hideki Mutoh Dallara Honda + 10.0071 seconden
    7. Oriol Servia Dallara Honda +11.2871 seconden
    8. Will Power Dallara Honda + 12.8493 seconden
    9. Justin Wilson Dallara Honda + 14.3598 seconden
    10.Danica Patrick Dallara Honda + 16.7298 seconden

    07-04-2008 om 19:05 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    480_podium_seat

    Tiago Monteiro heeft de tweede WTCC-wedstrijd in Puebla gewonnen. Rickard Rydell boekte zijn tweede tweede plaats van de dag en heeft nu met 26 punten de leiding in het klassement overgenomen. Tom Coronel finishte als zesde en staat met 10 punten 8ste in het klassement. Olivier Tielemans werd in de tweede Mexicaanse WTCC-heat teleurstellend 17de. Hij moet na Puebla de twee rijders Corthals en d’Aste naast zich dulden aan de kop van het Independents-klassement.

    Bij de tweede race is er een reversed grid van de eerste acht finishers van de openingsheat. Dat betekent dat Alain Menu op pole staat, gevolgd door Tiago Monteiro, Yvan Muller en Gabriele Tarquini. Tom Coronel vertrekt na zijn vierde stek uit race 1 als vijfde, met in zijn kielzog Nicola Larini, Rickard Rydell en Jordi Gené. Olivier Tielemans start na zijn zwakke eerste optreden als 19de van de 21 deelnemende coureurs.

    480_wtcc_menu

    Staande start
    Bij de tweede race starten de wagens niet rollend, maar stil staand vanaf de grid. Tom Coronel is zwak weg. Hij verliest direct een tweetal plaatsen en ligt 7de. Tiago Monteiro is al snel aan pole-man Alain Menu voorbij. Hij wordt gevolgd door Gabriele Tarquini, Rickard Rydell, Yvan Muller, Jordi Gené en Tom Coronel.

    Monteiro spuit weg
    Na de eerste doorkomst is Monteiro al een dikke seconde weg. Coronel volgt op 3 seconden en Olivier Tielemans is 19de op al bijna tien seconden van de kop. Van de eerste zeven auto’s is alleen de op P2 liggende Alain Menu (Chevrolet) geen SEAT. De Zwitser zit dus flink in de sandwich. In de tweede ronde is Tielemans aan Franz Engstler voorbij en ligt nu op stek 18. Hij ligt een seconde achter de nummer 17 Sergio Hernandez.

    Door het stof
    In de vierde ronde wordt Tom Coronel door de Chevrolets naar buiten gepusht in een linksdraaiende bocht. Tom gaat iets door het gras en stof. Hij verliest in één klap drie plaatsen, want Larini, Huff en Priaulx sturen Coronel voorbij. In rondje 5 weten Priaulx en Coronel weer aan Huff voorbij te gaan, dus Tom is terug naar P9, de eerste plek die geen punten oplevert. Ondertussen is Menu zijn tweede plaats kwijtgeraakt aan Tarquini.Tielemans heeft de 18de stek weer aan Engstler moeten laten.

    Pagina 2 van 3

    480_tom_coronel_mexico

    Virtueel in de punten
    In de achtste ronde gaat Yvan Muller iets te wijd. Hij gaat even rally rijden, hetgeen hem een plekje verlies kost ten faveure van Rickard Rydell. In de 9de ronde is Tom Coronel virtueel terug in de punten. Hij en Robert Huff zijn kampioen Andy Priaulx voorbij gestoken.

    Recht op de zege af
    Tiago Monteiro racet regelrecht op de zege af. Terwijl de auto’s achter hem knokken, is hij na 10 ronden al 4,5 seconden weggereden van de rest. Terwijl Rydell oprukt naar de derde stek, is Tom Coronel terug naar P7 omdat Larini is uitgevallen met een lekke band. In de 11de ronde krijgt Tom hulp van Alain Menu die een foutje maakt, het circuit tijdelijk verlaat en terugvalt naar plek 10. Tom is dus 6de. Tielemans is 18de en zit nog steeds achter Engstler.

    480_tarquini

    SEAT’s heer en meester
    Inmiddels gaan vijf SEAT Léon’s TDI aan kop. Terwijl Monteiro zijn eerste plaats steeds verder uitbreidt, knokken Tarquini en Rydell flink om P2. Rydell profiteert van een foutje van Tarquini en pakt de tweede plaats. Yvan Muller en Jordi Gené volgen. De zesde plaats is voor de benzine aangedreven SEAT van Tom Coronel. In de 14de ronde komt ook Félix Porteiro de pitstraat in; hij valt uit. Tielemans gaat daardoor van P18 naar 17. Alain Menu knokt zich ondertussen terug naar P7. Andy Priaulx is 8ste.

    Monteiro wint
    Tiago Monteiro gaat na 16 ronden als duidelijke winnaar over de Mexicaanse meet. Rickard Rydell pakt zijn tweede runner-up plaats van de dag dus doet heel goede zaken voor het kampioenschap. Tarquini mag ook naar het podium, Yvan Muller is vierde voor Jordi Gené. Tom Coronel heeft zich na zijn terugvallen in de beginfase uitstekend teruggevochten naar P6 op ruim 11 seconden van Monteiro. Tom voegt weer drie punten toe aan zijn totaal. Hij pakte dit weekend in totaal acht punten, een uitstekend resultaat voor de inwoner van Eemnes. Menu is in de tweede Puebla-race 7de, het laatste puntje voor de nummer acht is voor Andy Priaulx. Olivier Tielemans is op ruim één minuut van Monteiro 17de en vijfde in de Independents Trophy, waar de Belg Pierre-Yves Corthals zijn tweede dagzege boekt.

    480_wtcc_mexico


    480_tom-coronel_puebla

    Uitslag tweede WTCC-race Puebla:
    1. Tiago Monteiro 16 ronden
    2. Rickard Rydell op 4,425 seconden
    3. Gabriele Tarquini op 5,275
    4. Yvan Muller op 6,013
    5. Jordi Gené op 8,914
    6. Tom Coronel op 11,218
    7. Alain Menu op 13,597
    8. Andy Priaulx op 14,246
    9. Robert Huff op 14,556
    10.Augusto Farfus op 15,029
    11.Alessandro Zanardi op 19,129
    12.Jörg Müller op 20,726
    13.Pierre-Yves Corthals op 27,261
    14.Stefano d’Aste op 32,740
    15.Sergio Hernandez op 33,862
    16.Franz Engstler op 54,137
    17.Olivier Tielemans op 1:04,142
    18.Andrey Romanov op 1:08,489
    19.Ibrahim Okyay op 1 ronde
    Uitgevallen: Félix Porteiro en Nicola Larini.

    Stand na Puebla:
    1. Rickard Rydell 26 punten
    2. Gabriele Tarquini 24
    3. Yvan Muller 22
    8. Tom Coronel 10
    13. Olivier Tielemans 1

    Stand Independents Trophy:
    1/3. Olivier Tielemans 28 punten
    Pierre-Yves Corthals 28
    Stefano d’Aste 28

    Merkenklassement:
    1. SEAT 69 punten
    2. BMW 40
    3. Chevrolet 29

    07-04-2008 om 19:03 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    De jaarlijkse DTM Presentatie in Düsseldorf, een week voorafgaande aan de seizoensstart in Hockenheim was vanmiddag een enorm succes.


    knigsallee

    200.000 autosportfans op de Königsallee
    Geen winkelend publiek op de Königsallee in Düsseldorf maar brullende DTM bolides en volgens de opgave van de lokale politie ruim 200.000 autosportenthousiasten die op het 800m lange parcours ruimschoots aan hun trekken kwamen met DTM demo’s van Audi en Mercedes alsmede de supportpackage bestaande uit de F3 Euroseries, Porsche Cup, VW Polo Cup en Seat Leon Supercoppa. Toch was dit jaar in tegenstelling tot voorgaande jaren niet iedereen aanwezig. De Sportbazen Haug en Ulrich hadden verplichtingen in Bahrein en Barcelona, evenals de DTM-coureurs Premat en Rockenfeller waardoor de definitieve groepsfoto voorlopig nog even moet worden uitgesteld. Christijan Albers was er in ieder geval wel. Het aftellen voor Hockenheim volgend weekend is definitief begonnen.

    dtm_groepsfoto_2008

    07-04-2008 om 19:01 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    480_verstappen_podium_1344

    Peter van Merksteijn en Jos Verstappen zijn hun campagne in de Le Mans Series perfect begonnen. Op het Circuit de Catalunya nabij Barcelona won het Nederlandse duo met de Porsche RS Spyder van Van Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur de LMP2-klasse in de eerste LMS-race van het seizoen. Ook voor Peter Kox was er een podiumsucces in Spanje: de Eindhovenaar werd met zijn Russische teamgenoot Roman Russinov met de IPB-Spartak-Lamborghini Murcielago derde in de GT1-klasse.

    podium2_kox



    480_verstappen_actie_5299

    Terwijl in de LMP2-klasse tal van teams problemen kenden, reden Verstappen en Van Merksteijn zonder noemenswaardige incidenten de race uit. Het duo wisselde een aantal malen van plaats met de Deense Essex-Porsche van John Nielsen en Casper Elgaard, maar toen die auto voor reparatie de pits in moest na van achteren te zijn aangereden door een andere Deen, Allan Simonsen in een GT2-Porsche, was het pleit beslecht in het voordeel van de Nederlandse équipe. De Lola-Judd Coupé van het Zwitserse Speedy Racing Team Sebah kwam weliswaar nog redelijk dichtbij, zeker toen Verstappen met nog 18 ronden te gaan het stuurwiel voor de laatste maal overgaf aan Peter van Merksteijn, maar de overwinning voor het Nederlandse Porsche-team en daarmee de eerste Europese zege voor de Porsche RS Spyder kwam niet meer in gevaar. “Peter P1, win, win”, was de overduidelijke mededeling op het elektronische pitbord van het team toen teameigenaar Peter van Merksteijn de Porsche als winnaar over de eindstreep stuurde.

    480_versappen_actie_5444

    Snelle tijden Van Merksteijn voor velen verrassing
    Dat Verstappen snel is en zich ook in de qua karakteristiek voor hem volledig nieuwe lange-afstandsracerij als een vis in het water voelt, was al snel duidelijk, maar dat ook Van Merksteijn zich met constant snelle rondetijden in de kop van het veld wist te handhaven, kwam voor velen als een verrassing. De overwinning in de eerste race van het seizoen is een fraaie opsteker voor het team, waarbij alle betrokkenen de afgelopen maanden veel werk hebben verzet om het ambitieuze project van de grond te krijgen. “Echt super!”, zei een enthousiaste Van Merksteijn na afloop. Jos Verstappen vulde aan: “Een betere terugkeer in de autosport had ik me niet kunnen wensen.” Porsche-sportdirecteur Hartmut Kristen stak ook de loftrompet over zijn Nederlandse klantenteam: “Ze hebben het perfect gedaan”, aldus de Duitser.
    Lammers al snel kansloos na klapband
    Jan Lammers was met zijn teamgenoten Didier Theys en Fredy Lienhardt in de Horag Racing-Porsche al in een vroeg stadium kansloos voor een goede klassering, nadat een klapband rechtsvoor met Didier Theys aan het stuur voor flink wat schade aan de carrosserie zorgde. Later kreeg Lammers te maken met een soortgelijk euvel aan de linker achterband. “Het voelde eerst aan als en langzame leegloper, maar toen klapte hij ook.” Meer dan de zesde plaats in de klasse zat er ditmaal dus niet in voor het team, als troost restte de snelste ronde in de klasse voor Jan Lammers, die de laatste rijbeurt voor zijn rekening nam.

    Peter Kox derde in GT1: "Betrouwbaarheid is het devies"
    In de GT1-klasse, met vijf auto’s enigszins matig bezet ging de overwinning naar de Corvette van Luc Alphand, Guillaume Moreau en Patrick Goueslard. Peter Kox eindigde samen met zijn Russische teamgenoot Roman Russinov als derde en meldde: “Voor ons was het vooral belangrijk om de finish te halen, want betrouwbaarheid is een kritisch punt bij onze Lamborghini. Ook moeten we proberen meer uit onze banden te halen. In de tweede helft van de race werd de grip duidelijk beter, maar het was nog niet optimaal.” Kox beleefde een moeilijk moment toen Pedro Lamy met de Peugeot 908 met hem in botsing kwam. “Ik zag hem komen en hield de deur open, maar hij reed vol bij me naar binnen. Die jongens met die prototypes lijken soms wel blind, echt niet normaal.” Kox was niet de enige landgenoot die een probleem had met de Peugeot-équipe van Lamy en Sarrazin, want eerder al was Michael Vergers door een drieste actie van de Peugeot uitgeschakeld.

    480_peugeot_finish

    Thuiszege voor Marc Gené, Spyker tevreden met debuut
    In de LMP1-klasse ging de overwinning naar de andere Peugeot van lokale held Marc Gené en Nicolas Minassian, die duidelijk minder problemen kenden dan hun teamgenoten. Het Peugeot-duo had een ronde voorsprong op de Audi van Alexandre Prémat en Mike Rockenfeller. De nog kersverse Lola-Aston Martin Coupé van Stefan Mücke en Jan Charouz eindigde op de derde plaats. Voor Gené was het niet eenvoudig: "Tijdens mijn laatste stint kreeg ik kramp in mijn rechter been, iets wat ik járen niet gehad heb. Vandaar dat ik Nicolas moest vragen om de laatste stint te rijden, ik had dat zelf niet meer gekund." In GT2 ging de overwinning naar de Virgo Motorsport-Ferrari 430 van Robert Bell en Gianmaria Bruni, voor twee Porsche 911’s. De Spyker van Peter Dumbreck, Ralf Kelleners en Alexei Vasiliev eindigde als vijfde in de klasse. “Daar ben ik heel tevreden mee, in aanmerking genomen dat de auto nog geheel nieuw is. Voor Monza hebben we alweer een aantal verbeteringen, waarmee de auto nog een stuk sneller kan worden”, zei CEO Victor Muller. De andere Spyker met Andrea Chiesa en Benjamin Leuenberger viel uit als gevolg van een afgebroken uitlaat.

    podium_lmp1

    Uitslag:

    1. Gene-Minassian (Spa-Fra), Peugeot 908 HDi-FAP, 215 r. in 5.59.30,812 (gem. 167,030 km/u)
    2. Prémat-Rockenfeller (Fra-Dui), Audi R10 TDI, op 1 ronde
    3. Mücke-Charouz (Dui-Tsj), Lola-Aston Martin, op 3 ronden
    6. Verstappen-Van Merksteijn (Ned), Porsche RS Spyder, op 7 ronden (1e LMP2)
    16. Alphand-Moreau-Goueslard (Fra), Corvette, op 21 ronden (1e GT1)
    19. Kox-Rusinov (Ned-Rus), Lamborghini Murcielago, op 25 ronden (3e GT1)
    21. Bell-Bruni (GBr-Ita), Ferrari 430, op 26 ronden (1e GT2)

    480_peugeot_actie

    07-04-2008 om 19:00 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    480_gene_juicht

    Jordi Gené heeft een overtuigende zege in het WTCC geboekt. De Spanjaard reed tijdens de eerste race in het Mexicaanse Puebla van kop tot staart aan de leiding. Tom Coronel reed naar een uitstekende vierde plaats. Olivier Tielemans kwam nauwelijks uit de verf en finishte als 19de. De SEAT’s waren met zes wagens in de top zeven een klasse apart.
    Voor de start van de eerste race werd er door de rijders op de starting grid een minuut stilte in acht genomen voor David Leslie. De oud-coureur overleed vorig weekend bij een vliegtuigongeluk.

    Pech
    Robert Huff had pech. Na de technische keuring van zaterdag kon de auto van Huff niet op eigen kracht weg rijden. Dan word je, volgens de regels, vijf plaatsen teruggezet op de grid. Dus moest de onfortuinlijke Huff op plek 9 in plaats van de mooie positie 4 van start gaan.

    In de rondte
    Na de rollende start ging het veld op weg voor een race over 16 ronden, iets meer dan 50 kilometer. In de openingsfase gaat Jörg Müller in de rondte. Ook gaat Alessandro Zanardi even door het gras. Hoewel er wat kleine stukken bodywork de rondte in vliegen, is de beginfase redelijk rustig.

    Terugval
    Tom Coronel startte vanaf P3 maar valt terug naar P5 achter Gené, Larini, Menu en Rydell. Achter Coronel rijdt klassementsleider Yvan Muller en ook Gabriele Tarquini. Oliveir Tielemans rijdt op P19 en heeft dus een plaatsje verloren ten opzichte van zijn startpositie.

    Coronel vecht terug
    Na 1 ronde leidt Gené. Rydell heeft een zeer sterke start; de Zweed dendert al door naar de tweede stek. Ondertussen is Coronel aan Menu voorbij en ligt de man uit Huizen terug op plek 4. Tarquini is inmiddels 6de. En waar is Andy Priaulx? De regerend kampioen, die een hekel heeft aan het Mexicaanse circuit, ligt pas op P13. De succesvolle Brit ligt zelfs achter Independents-rijders als Corthals (11de) en D’Aste (12de). Maar alle BMW’s hebben het moeilijk, want de eerste BMW is pas op P8 terug te vinden met achter het stuur de Braziliaan Augusto Farfus.

    Rustige wedstrijd
    Er gebeurt niet heel veel in de eerste zeven van de in totaal 16 te verrijden ronden. Alain Menu verliest plek 5 aan Gabriele Tarquini, terwijl Robert Huff P9 moet prijsgeven aan Tiago Monteiro die en passent de snelste raceronde neerzet. Tom Coronel moet de topdrie laten gaan, maar heeft op zijn beurt 2,7 seconden voorsprong op zijn eerste achtervolger Tarquini.


    480_gene

    Als een speer
    Jordi Gené gaat als een speer. De Spanjaard is al dik 3 seconden los van Rickard Rydell. Nicola Larini volgt op 4,2 seconden en Tom Coronel op 6 tellen. Er zijn in de toptien nauwelijks gevechten wat het schouwspel weinig boeiend maakt. Olivier Tielemans heeft het ‘t hele weekend al moeilijk in Puebla. Hij heeft op P19 alleen Andrey Romanov en Ibrahim Okyay achter zich. Regerend kampioen Andy Priaulx heeft het zwaar en komt maar moeizaam naar voren. Op P11 is hij ver weg van plek 8, die voor race 2 de pole geeft.

    Momentje voor Menu
    In de slotfase raakt Alain Menu tijdelijk van de baan. Dat kost hem een aantal plaatsen. Hij komt als 8ste terug op het circuit. Daarmee heeft hij mazzel, aangezien die plaats straks de pole oplevert in race 2. Rickard Rydell komt in de laatste paar ronden nog in de buurt van koploper Jordi Gené. In de laatste ronde heeft de Spaanse SEAT-coureur nog maar 0,358 seconde voorsprong. Tom Coronel volgt op 5 seconden. Gené houdt uiteindelijk vol en finisht voor Rydell en Larini. Tom Coronel pakt P4 en vijf punten voor het kampioenschap.

    Tielemans
    In de zeven rijders tellende Independents Trophy doet Olivier Tielemans slechte zaken. De Nederlander (19de algemeen), die de vorige twee races won in deze klasse, is slechts vijfde dit keer. De Belg Pierre-Yves Corthals (12de algemeen) pakte hier de zege voor Stefano d’Aste en Sergio Hernandez.

    Uitslag eerste WTCC-race Puebla:
    1. Jordi Gené 16 ronden
    2. Rickard Rydell op 0,415 seconde
    3. Nicola Larini op 3,285
    4. Tom Coronel op 5,674
    5. Gabriele Tarquini op 8,963
    6. Yvan Muller op 10,129
    7. Tiago Monteiro op 10,342
    8. Alain Menu op 13,603
    9. Robert Huff op 13,978
    10. Andy Priaulx op 16,158
    11. Augusto Farfus op 17,161
    12. Pierre-Yves Corthals op 22,817
    13. Stefano d’Aste op 23,217
    14. Jörg Müller op 23,518
    15. Alessandro Zanardi op 26,088
    16. Félix Porteiro op 31,449
    17. Sergio Hernandez op 34,364
    18. Franz Engstler op 38,557
    19. Olivier Tielemans op 49,537
    20. Andrey Romanov op 1:08,948
    21. Ibrahim Okyay op 1:46,664

    480_larini

    07-04-2008 om 18:58 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gené/Minassian en Van Merksteijn/Verstappen sprinten naar overwinning
    Peugeot Media

    BARCELONA - Spaanse ex F1-coureur Marc Gené en Fransman Nicolas Minassian hebben in hun Peugeot 908 HDi FAP de eerste LMS-race van het seizoen gewonnen. Het duo had één ronde voorsprong op de Audi R10 van youngsters Alexandre Prémat en Mike Rockenfeller. Een knappe, onverwachte, derde plek werd behaald door de Charouz Racing Lola-Aston Martin van Stefan Mücke en Jan Charouz. Die laatsten konden een ganse race lang als enige benzine-wagen druk leggen op de vier diesels in de race.

    Emmanuel Collard en Jean-Christophe Bouillon werden vierde in een officiële Pescarolo Judd, gevolgd door Dindo Capello en Allan McNish die de top vijf afsluiten. Capello/McNish kampten met enkele technische problemen, nadat ze in het begin van de race mee aan de kop van de wedstrijd meestreden. Hetzelfde overkwam de tweede Peugeot van Stéphane Sarrazin en Pedro Lamy, die slechts twaalfde werden.

    Vanina Ickx probeerde de eer van de Benelux hoog te houden in LMP1 en eindigde samen met Joao Barbosa en Martin Short als tiende.
    De overwinning in LMP2 was voor de veelbesproken Porsche RS Spyder van Van Merksteijn Motorsport, die ook op een mooie zesde plek algemeen finishte. Jos Verstappen reed enkele indrukwekkende stints in de paars-wite Porsche, en ook Peter van Merksteijn reed zeer constante stints. Het was wel geen walk-over van het Nederlandse team. De Sebah Lola Judd bleek extreem betrouwbaar en snel te zijn, ondanks dat de wagen amper had gereden voor deze wedstrijd, en het trio Belicchi/Pompidou/Zacchia finishte tweede op iets meer dan één ronde. De Team Essex RS Spyder van Casper Elgaard en John Nielsen reed lange tijd op kop, tot een zwarte vlag er voor zorgde dat de auto enkele ronden binnenstond omdat een onderdeel voor gevaar zorgde voor de andere deelnemers. De Deense Porsche werd uiteindelijk toch nog derde.

    Didier Theys startte in de Horag Racing Porsche RS Spyder, en moest al na enkele ronden de pitlane opzoeken nadat de rechtervoorband brutaal explodeerde op de rechte lijn van start/finish. Theys moest nog traag een volledige ronde afwerken om tot in de pitbox te raken, maar de wagen was daardoor toch vrij hard beschadigd. Jan Lammers en Fredy Lienhard reden op hun beurt snelle stints om terug in de race te raken. Samen werd het trio toch nog zesde in LMP2.

    Julien Schroyen, Claude-Yves Gosselin en Karim Ojjeh hadden al het gehele weekend moeilijkheden in hun Zytek, maar eindigden toch nog op een aanvaardbare achtste plek. Michaël Vergers en Juan Barazi moesten in hun Zytek 07S opgeven met een oververhitte motor na een zware tik van één van de Peugeots 908.

    De overwinning in GT1 ging naar de Luc Alphand Adventures Corvette C6.R van Luc Alphand himself, Guillaume Moreau en Patrice Goueslard. De Larbre Compétition Saleen S7-R van Fréderic Mackowiecki, Christophe Bouchut en Patrick Bornhauser werd tweede, gevolgd door Peter Kox en Roman Rusinov in de Lamborghini Murciélago R-GT. Hiermee laat het team zien dat de Lamborghini duidelijk progressie gemaakt heeft en dat de betrouwbaarheid dik in orde is.

    De Virgo Motorsport Ferrari F430 GT2 van Rob Bell en Gianmaria Bruni was al het gehele weekend het snelst in GT2. Ondanks grote druk van de verschillende Porsches, behaalde het duo de overwinning in GT2.

    De Snoras Spyker Squadron Spyker C8 GT2R behaalde een mooie vijfde plek in GT2, terwijl het tweede Speedy Racing exemplaar al na een twintigtal ronden de strijd moest staken.

    Stéphane Lémeret kwam niet aan de start in de James Watt Automotive Aston Martin Vantage GT2. De motor van de wagen begaf het in de warm-up vanmorgen, en er was geen tijd meer voor het team om die weer volledig te herstellen.

    Peugeot Media

    Alles bij elkaar kan men concluderen dat er een mooi seizoen begonnen is, met als volgende afspraak Monza in het weekend van 27 april.

    06-04-2008 om 19:15 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Felipe Massa heeft de Grand Prix van Bahrein gewonnen. Regerend F1-kampioen Raikkonen maakte het Ferrari-feest compleet door als tweede te eindigen. Robert Kubica eindigde de race als derde. Lewis Hamilton vergooide een goede positie in de eerste twee ronden, na een slechte start en een aanrijding.



    Felipe Massa had de beste start en passeerde direct pole-sitter Kubica. Lewis Hamilton kwam slecht van zijn plaats en verloor veel posities. Sebastian Vettel moest in de eerste ronde zijn bolide al aan de kant zetten vanwege een olielek. Giancarlo Fisichella had een goede start in de Force India en klom op naar de elfde positie. Button en Sutil had een touché en moesten zich melden bij het team in de pitstraat.

    In de tweede ronde reed Hamilton zijn voorvleugel stuk op de achterkant van oud-teamgenoot Fernando Alonso. De leider in het kampioenschap moest bijna volledig een ronde zonder vleugel rijden om terug te keren naar de pitstraat. Hij liet zich direct voltanken en kwam terug met een achterstand van ruim twintig seconden op de laatste man. In de derde ronde passeerde Raikkonen Kubica voor plaats twee aan het einde van het rechte stuk.
    Heikki Kovalainen had een goede start van plaats vijf en lag na de eerste bocht op de derde plaats achter Massa en Kubica. In de eerste ronden werd hij gepasseerd door zowel Raikkonen als Heidfeld en het team van McLaren lijkt in de problemen. Achter de Fin ligt Trulli zesde, gevolgd door Rosberg, Webber, Alonso en Glock op P10.

    In de ronden richting de eerste pitstop reed Raikkonen de snelste ronden, en zijn achterstand op de leider Massa bleef onder de vijf seconden. Kubica kon de Fin goed volgen en bleef hangen op een achterstand van ongeveer een seconde. In de zeventiende ronden kwam Kubica als eerste van de top binnen, en na een foutloze stop kwam hij terug als negende op de baan. Ook Rosberg en Piquet kwamen deze ronde binnen. Een ronde later vond er een aanrijding plaats tussen Coulthard en Button in de strijd om plaats 19. Coulthard stuurde in op het moment dat Button ernaast zat. Laatstgenoemde verloor hierdoor zijn voorvleugel en moest opnieuw een ongeplande pitstop maken.

    Van de Ferrari’s kwam Raikkonen in de twintigste ronde als eerste naar binnen en behield zijn voorsprong op Kubica. Ook Trulli en Alonso maakten een foutloze stop in deze ronde. Button parkeerde zijn bolide in de pitbox, op het moment dat Massa zijn eerste stop maakt. Ook Heidfeld en Kovalainen staan in de pitstraat. Massa behield zijn voorsprong op teamgenoot Raikkonen. Kovalainen staat lang stil en komt terug op de baan als negende, echter moeten een aantal coureurs voor hem nog stoppen. Hamilton lag in de sandwich van de Super Aguri’s op de zestiende plaats. Na de drukte van de eerste pitstops lag Massa met bijna vijf seconden voorsprong aan de leiding, voor Raikkonen, Kubica, Heidfeld, Kovalainen, Trulli, Webber, Rosberg, Glock en Alonso.



    Halfweg de race was de achterstand van Hamilton op de leider bijna een minuut, en lag de Brit op P14, vlak achter Fisichella. Piquet was de eerste coureur die zijn tweede stop maakte. In zijn outlap kreeg de Braziliaan te maken met een probleem met de versnellingsbak, waardoor Hamilton hem kon passeren en de Braziliaan veel tijd verloor. Met negentien ronden te gaan maakte Raikkonen opnieuw als eerste de stop van de top drie. Een ronde later volgde Massa en behield zijn voorsprong op de Fin. Twee ronden na de Braziliaan maakte Kubica zijn pitstop, en kwam terug als virtueel derde. De race van Piquet was zestien ronden voor het einde al afgelopen toen hij vooruit de pitbox in reed.

    Op het moment dat Heidfeld zijn stop maakte lag Kubica weer op podiumkoers. Na de tweede serie stops had Massa de leiding, voor Raikkonen, Kubica, Heidfeld, Kovalainen, Trulli, Webber, Rosberg, Glock en Alonso. Hamilton lag op P14 en was uitgeschakeld voor de punten. In de laatste tien ronden gebeurde er niets meer in de stand, waardoor Felipe Massa voor het eerst sinds de GP van Turkije 2007 weer een race wint. Bovendien was dit de eerste overwinning van de Braziliaan waarbij hij niet van pole position startte.

    Uitslag GP van Bahrein
    Pos  Driver        Team                      Time
    1. Massa Ferrari (B) 1h31:06.970
    2. Raikkonen Ferrari (B) + 3.339
    3. Kubica BMW Sauber (B) + 4.998
    4. Heidfeld BMW Sauber (B) + 8.409
    5. Kovalainen McLaren-Mercedes (B) + 26.789
    6. Trulli Toyota (B) + 41.314
    7. Webber Red Bull-Renault (B) + 45.473
    8. Rosberg Williams-Toyota (B) + 55.889
    9. Glock Toyota (B) + 1:09.500
    10. Alonso Renault (B) + 1:17.181
    11. Barrichello Honda (B) + 1:17.862
    12. Fisichella Force India-Ferrari (B) + 1 lap
    13. Hamilton McLaren-Mercedes (B) + 1 lap
    14. Nakajima Williams-Toyota (B) + 1 lap
    15. Bourdais Toro Rosso-Ferrari (B) + 1 lap
    16. Davidson Super Aguri-Honda (B) + 1 lap
    17. Sato Super Aguri-Honda (B) + 1 lap
    18. Coulthard Red Bull-Renault (B) + 1 lap
    19. Sutil Force India-Ferrari (B) + 2 laps


    Stand in het kampioenschap:

    Coureurs:                   Constructeurs:             
    1. Raikkonen 19 1. BMW Sauber 30
    2. Heidfeld 16 2. Ferrari 29
    3. Hamilton 14 3. McLaren-Mercedes 28
    4. Kovalainen 14 4. Williams-Toyota 10
    5. Kubica 14 5. Toyota 8
    6. Massa 10 6. Renault 6
    7. Trulli 8 7. Red Bull-Renault 4
    8. Rosberg 7 8. Toro Rosso-Ferrari 2
    9. Alonso 6
    10. Webber 4
    11. Nakajima 3
    12. Bourdais 2

    06-04-2008 om 19:14 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    SAKHIR – Romain Grosjean, de winnaar van de hoofdrace in Bahrein, leek na chaos in de eerste bocht gemakkelijk zijn tweede GP2 Asia Series-zege van dit weekend te rijden. Echter tegen het einde van de wedstrijd kreeg de Fransman grote wegliggingproblemen en moest voor de ogen van de F1-teambazen opgeven. Toch bleek hij genoeg voorsprong te hebben om dit weekend gekroond te worden tot kampioen. Kamui Kobayashi won de race voor Trust Team Arden-piloot Sebastien Buemi. Beste Nederlander was Ho-Pin Tung na een geweldige eerste ronde elf posities won en uiteindelijk als zevende over de finish kwam.

    Vitaly Petrov (links) en de latere winnaar Kamui Kobayashi

    Bruno Senna kende veel pech. Door elektronische problemen startte hij de race niet, waardoor de vijfde positie op de grid leeg bleef. Toen de race eenmaal was begonnen, kwam Nunes beter weg dan polesitter Karun Chandhok. De gele bolide van Nunes zat bij de eerste bocht aan de binnenkant, raakte de kerbstones te hard waarna hij zijn rivaal rondtikte. De helft van het veld die volgde werd gedwongen om door het gras richting de derde bocht te rijden. Vitaly Petrov bleek de grote winnaar van het incident door vanaf de tiende plaats de koppositie te pakken. Echter niet lang daarna reed de leider in het kampioenschap, Romain Grosjean, de Rus voorbij. Vlak daarachter volgden Kamui Kobayashi, Adrian Valles en Sebastien Buemi. Beste coureur uit de Benelux was Ho-Pin Tung die vanaf de twintigste positie doorstootte naar de negende stek. Het duurde alleen niet lang voordat Valsecchi de Chinese Nederlander inhaalde, maar doordat Stephen Jelley terug viel en Adrian Valles zelfs uitviel, won de rijder van Trident Racing twee plaatsen en lag achter zijn teamgenoot Harald Schlegelmilch.

    Terwijl Grosjean simpel uitliep, vochten Petrov, Kobayashi en Buemi voor de tweede positie. Veel mooie mislukte en geslaagde inhaalpogingen volgde waarbij Kobayashi eerst Petrov voorbij reed waarna later ook Buemi zou volgen. Karun Chandhok had zijn dag wederom niet. De coureur van iSport International, die al veel kansen heeft gekregen om een topprestatie neer te zetten, moest na het incident in de eerste bocht opgeven in de pitstraat.

    Grosjean blokkeert een wiel

    Grosjean gaf steeds meer terrein prijs doordat zijn banden vaak blokkeerden. Kobayashi kon daardoor snel dichterbij komen. Daarachter volgde Petrov die weer had Buemi ingehaald toen de Trust Team Arden-coureur een poging waagde om aan Kobayashi voorbij te komen. Romain Grosjean wist de leiding in de wedstrijd niet vast te houden en moest de DAMS-coureur laten gaan. Een paar ronden later staakte de Fransman zijn race in de pitstraat toen zijn banden helemaal aan gort waren.

    Yelmer Buurman vond tegen het einde van de wedstrijd dat hij lang genoeg vast had gezeten en reed Marco Bonanomi voorbij. Niet veel later haakte hij aan bij ART Grand Prix-coureur Stephen Jelley die op de achtste plaats lag. De teamgenoot van Buurman, Sebastien Buemi, drong lang aan bij Vitaly Petrov voor de tweede plaats en wist hem uiteindelijk te verschalken.

    De banden van Romain Grosjean waren aan gort gereden

    Terwijl D’Ambrosio op de twaalfde plaats vlak achter Bonanomi zat, werd de Belg van achter aangevallen door Ben Hanley. Bij het ingaan van de eerste bocht dook de Brit aan de binnenkant en tikte Bonanomi in de rondte, daardoor werd de weg naar Yelmer Buurman geopend. De Nederlander wist met nog twee ronden te gaan in de eerste bocht zijn tegenstander te verschalken en pakte de achtste plaats. Terwijl DAMS-rijder Kamui Kobayashi in de laatste ronde naar de overwinning reed, kon teamgenoot D’Ambrosio de weerstand van Ben Hanley en Luca Filippi niet houden en verloor twee posities.

    Buemi reed snelle rondetijden, maar de race duurde te kort om Kobayashi nog bij te benen en eindigde als tweede, voor Petrov, Yoshimoto, Schlegelmilch, Valsecchi, Tung en Buurman op acht. Jerome D’Ambrosio eindigde op de twaalfde plaats, voor landgenoot Michael Herck die veertiende werd.

    06-04-2008 om 19:13 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    PUEBLA – Dat er een SEAT op pole zou staan in Mexico was te verwachten. Dat ook Chevrolet goed zou kwalificeren is geen verrassing. Dat Tom Coronel de derde FIA WTCC-race van het seizoen vanaf P3 mag aanvangen, is wel verrassend te noemen. De Nederlander moest alleen polesitter Jordi Gene en Nicola Larini voor zich dulden.

    Tom Coronel zorgt voor Nederlands succes in Mexico

    In een spannende kwalificatiesessie leek het er lang op dat Nicola Larini met de pole aan de haal zou gaan. Tevens bevond Tom Coronel zich lange tijd in de buurt van de snelste rondetijd. In de laatste minuten van de sessie was het echter Jordi Gene, die zichzelf op P1 zette. Pierre-Yves Corthals wist na een aantal sterke trainingen, de snelste tijd neer te zetten van de Independents-rijders. De Belg was echter wel teleurgesteld, aangezien hij meer had gewild dan de veertiende plaats.

    Tiago Monteiro zorgde halverwege de sessie voor een spectaculaire rookwolk, toen hij zijn motor opblies. De kwalificatie was hiermee ten einde voor de Portugees en de sessie werd tien minuten lang stilgelegd, om de SEAT van de oud F1 coureur op te ruimen. Naast dit incident, liepen de WTCC-wagens weinig schade op tijdens de kwalificatie.

    De uitslag van de kwalificatie in Mexico:
    1  Jordi Gene			SEAT Leon TDI	        1:40.808
    2 Nicola Larini Chevrolet Lacetti 1:40.981
    3 Tom Coronel SEAT Leon 1:41.239
    4 Robert Huff Chevrolet Lacetti 1:41.488*
    5 Alain Menu Chevrolet Lacetti 1:41.517
    6 Augusto Farfus BMW 320si 1:41.583
    7 Rickard Rydell SEAT Leon TDI 1:41.594
    8 Gabriele Tarquini SEAT Leon TDI 1:41.671
    9 Yvan Muller SEAT Leon TDI 1:41.791
    10 Tiago Monteiro SEAT Leon TDI 1:41.873
    11 Felix Porteiro BMW 320si 1:42.045
    12 Andy Priaulx BMW 320si 1:42.208
    13 Jörg Müller BMW 320si 1:42.235
    14 Pierre-Yves Corthals SEAT Leon 1:42.729
    15 Alessandro Zanardi BMW 320si 1:43.050
    16 Sergio Hernandez BMW 320si 1:43.297
    17 Franz Engstler BMW 320si 1:43.890
    18 Olivier Tielemans BMW 320si 1:43.952
    19 Stefano D’Aste BMW 320si 1:44.068
    20 Andrey Romanov BMW 320si 1:45.437
    NQ Ibrahim Okyay BMW 320si 1:47.962

    06-04-2008 om 19:13 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    480_start

    Halverwege de wedstrijd tijdens de 1000-kilometerrace in Barcelona leidt de Peugeot 908 HDi-FAP van Nicolas Minassian en lokale held Marc Gené met een voorsprong van een ronde op de Audi R10 TDI van Alexandre Prémat en Mike Rockenfeller. In de LMP2-klasse is er een spannende strijd gaande tussen de Van Merksteijn Motorsport-Porsche en de verrassend snelle Lola-Judd coupé van Andrea Belicchi, Steve Zacchia en Xavier Pompidou, die pas op vrijdag in Barcelona voor het eerst reed.

    Bij de twee grote fabrikanten in de LMP1-klasse traden er tal van problemen op. Bij Audi verloor de auto van McNish/Capello zes ronden na een klapband en het wisselen van de V-snaar, bij Peugeot viel de auto van Lamy en Sarrazin ver terug nadat de Aston Martin van Garcia en Enge achterin gereden was en de Peugeot met flinke schade rechts achter de box in moest.

    480_peugeot_crash

    Horag-Porsche met schade na klapband
    Bij het Horag-Porsche-team van Jan Lammers werd al vroeg in de race flink tijd verloren, omdat de rechter voorband klapte op het rechte stuk, terwijl Didier Theys achter het stuur zat. De Porsche RS Spyder van het Deense Essex-team viel terug na te zijn aangereden door de Farnbacher-Porsche 911 uit de GT2-klasse, waar op dat moment met Allan Simmonsen ook een Deen achter het stuur zat.

    480_rijderswissel_5143

    Van Merksteijn zonder problemen
    Voor Van Merksteijn Motorsport verloopt de première tot dusver goed. Weliswaar verloor Jos Verstappen een halve minuut vanwege een stop-and-go-penalty, die hem werd opgelegd vanwege het inhalen onder geel, maar voor de rest kent het team weinig problemen. “Alleen het inhalen met al dat verkeer is wel even wennen”, aldus Verstappen. Teamgenoot Peter van Merksteijn verraste velen met constant keurige rondetijden, waarbij hij het tempo van John Nielsen, die op dat moment in de Essex-Porsche reed, zonder problemen kon bijhouden.

    Michael Vergers ontwijkt vliegende Peugeot
    Michael Vergers beleefde in de Zytek een angstig moment, toen de Peugeot met startnummer 8 metershoog opsteeg, na te zijn geraakt door een andere auto. “Ik zag hem in m’n spiegel komen, direct in de richting van mijn helm, op het moment dat ik instuurde”, aldus Vergers. “Ik week scherp naar links uit, maar de Peugeot raakte de linker sidepod van mijn auto, waardoor de radiateur stuk ging. Dat was helaas het einde van de race. Echt snel waren we niet, maar we reden op dat moment wel op de derde plaats in de klasse, dus dat was helemaal niet zo verkeerd.”

    06-04-2008 om 19:11 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Op het circuit van St. Petersburg hebben Lucas Luhr/Marco Werner op adembenemende wijze de tweede ALMS-wedstrijd gewonnen. Voor Audi was het de allereerste zege dit seizoen en de veertiende zege voor de R1O TDI.


    start_st._p
    Start van een spectaculaire ALMS-wedstrijd op St. Petersburg. De LMP-bolides zijn net
    zo snel als de Indycars op hetzelfde circuit

    Spectaculaire slotfase
    Pole-sitter Marco Werner nam vanaf Pole-position met een zachte bandencompound direct de leiding gevolgd door de Porsche RS Spyder van Timo Bernhard. Tijdens een neutralisatie in de 36e ronde werd Werner door het team voor een rijderswissel naar binnen gehaald. Lucas Luhr nam zijn plaats in en zette direct de achtervolging in op de leidende Porsche van Romain Dumas. Nadat de safety-car voor de tweede keer werd ingezet nam Luhr in de 63e ronde met een adembenemende manoeuvre de leiding. Bij het dubbelen van langzamere deelnemers verloor Luhr de leiding aan Dumas. Drie ronden voor het einde van de wedstrijd wist Luhr de Power van zijn TDI-motor optimaal te benutten en ging voor de laatste maal aan de Penske Porsche RS Spyder voorbij. Met een miniem verschil van 0.818 seconden won Luhr zijn eerste ALMS-wedstrijd. Lucas Luhr: “Dat was een harde wedstrijd, ik moest moest in de hitte ontzettend vechten. Voor mij betekent deze overwinning enorm veel. Het is mijn eerste zege voor Audi.”

    Romain Dumas: “Dit was toch het einde een fantastische wedstrijd. Het is jammer dat die door een neutralisatie beslist werd, maar bij een stratenrace is dat toch normaal. Ik geloof wel dat we het maximum uit onze auto’s gehaald hebben” aldus Dumas, die de LMP2 categorie op zijn naam schreef. In de GT1`categorie ging de zege naar de Corvette van Olivier Berretta en Oliver Gavin.


    corvette_st_p
    Andermaal een GT1-overwinning voor de Corvette in St. Petersburg

    UITSLAG ALMS St. Petersburg.
    1. Luhr/Werner (Audi R10 TDI) 81 Rd. in 1:55.33,690 min.
    2. Dumas/Bernhard (Porsche) + 0,818 Sec
    3. Brabham/Sharp/Johansson (Acura/Honda) + 5,861 Sec
    4. Maassen/Long (Porsche) + 6,468 Sec
    5. Smith/Dyson (Porsche) + 23,142 Sec.
    6. Herta/Fittipaldi (Acura/Honda) - 1 Rd.
    7. Devlin/Bonilla (Lola) - 1 Rd.
    8. Beretta/Gavin (Chevrolet) - 2 Rd.
    9. O’Connell/Magnussen (Chevrolet) - 2 Rd.
    10. Fernandez/Diaz (Acura/Honda) - 3 Rd.

    06-04-2008 om 19:08 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    bleekemolen_pakt_kop

    Chris Mamerow heeft vandaag in Bahrein de tweede Porsche Supercup-wedstrijd van het weekend gewonnen. Jeroen Bleekemolen pakte net als gisteren de tweede plaats en heeft nu de leiding in het klassement overgenomen van Damien Faulkner.

    Net als gisteren komen niet alle auto’s ongeschonden door de opwarmronde. Terwijl zaterdag pole-man René Rast zijn Porsche met pannen de pits in moest rijden, kwam dit keer Jiri Janak voor de start al tot stilstand.

    Goede start Jeroen Bleekemolen
    René Rast, die ook voor de tweede wedstrijd pole had getraind, kan dit keer wel vanaf P1 vertrekken. Jeroen Bleekemolen, die naast de Duitse debutant op de eerste startrij staat, is echter beter weg van de grid. De Aerdenhoutse coureur pakt bij het ingaan van de eerste bocht de kop en verdringt Rast naar P2.

    Spin
    In de eerste ronde zijn er diverse kleine aanrijdinkjes. Zo spint onder meer Darryl O’Young in de rondte met een beschadigde Porsche. Na de eerste van in totaal 12 te verrijden ronden hebben Bleekemolen en Rast een klein gaatje geslagen. Chris Mamerow volgt op P3, terwijl Nicolas Armindo en Danny Watts ook goed weg zijn.

    Flink werken
    Jeroen Bleekemolen moet flink werken om de aandringende Rast achter zich te houden. Ondertussen is Jeroens broer Sebastiaan, die vanaf de 9de plek startte, opgeklommen naar positie 7. Jaap van Lagen is 9de, Patrick Huisman ligt in de beginfase 14de, vlak voor de 15de stek van Paul van Splunteren. Tim Buijs is na twee ronden 19de, Simon Frederiks 22ste.

    Als twee honden vechten om een been….
    In de derde ronde vechten Rast en Bleekemolen deur aan deur en er is ook een zijdelingse touché. Hiervan profiteert Mamerow die de twee knokkende coureurs passeert en de kop pakt. Rast gaat naar P2 en Jeroen, die even van zijn gas moet, valt door Rasts actie terug naar de derde stek. Armindo is 4de, Watts 5de, Alzen 6de en een sterk rijdende Jaap van Lagen is inmiddels 7de.

    Treintje
    Chris Mamerow, die de snelste raceronde noteert, loopt weg van het veld. Daarachter racet een treintje van zes rijders: Rast, Jeroen Bleekemolen, Armindo, Alzen en Van Lagen. In de vijfde ronde knokt Van Lagen zich voorbij Alzen. De twee hebben een pittig gevecht dat continu doorgaat. Sebastiaan Bleekemolen is teruggevallen naar P10. Huisman is 14de, Van Splunteren 17de, Porsche-rookie Buijs 18de en Frederiks 20ste.

    Problemen
    Als Uwe Alzen en even later ook Jan Seyffarth aan Jaap van Lagen voorbij gaat, lijkt de Nederlander snelheid te verliezen. In de zevende ronde knokken David Saelens en Jaap van Lagen, waarvan Sebastiaan Bleekemolen profiteert en in één klap twee plaatsen pakt en oprukt naar P8. Van Lagen lijkt steeds meer problemen te hebben bij het aanremmen van bochten en wordt nu aan alle kanten voorbij gereden. Hij zal uitvallen. Dat is jammer, want Van Lagen reed een sterke wedstrijd.

    Grindbak
    In de 8ste ronde knokken Rosina en Patrick Huisman een flink robbertje. Ze gaan even rallyrijden door een grindbak maar kunnen beiden door. Ondertussen rijdt Chris Mamerow riant op kop. Jeroen Bleekemolen heeft nog een appeltje te schillen met Rast en gaat met nog drie ronden te gaan de Duitse Porsche-debutant voorbij en pakt P2 terug. Een zege voor Bleekemolen zit er niet meer in, want Mamerow is ver weg geracet met een gat van ongeveer vier seconden.

    Sluwe vos
    Met nog twee rondjes te gaan, is de sluwe Uwe Alzen op weg naar voren. Hij pakt P4. Danny Watts heeft problemen en gaat wijd bij een bocht en verliest kostbare plaatsen. Achter Alzen rukt Jan Seyffarth (gisteren al derde) op naar P5 en Nicolas Armindo ligt op plek 6. Sebastiaan Bleekemolen, die vervolgens nog richting Danny Watts rijdt maar hem net niet voorbij kan, eindigt keurig op de achtste plaats.

    Koploper
    Dankzij zijn twee tweede plaatsen in Bahrein heeft Jeroen Bleekemolen de kop in het klassement genomen. Damien Faulkner, de winnaar van gisteren, kwam vandaag niet verder dan P10. Het volgende raceweekend voor de Porsche Supercup is over drie weken. Op 27 april rijden de heren op het circuit van Barcelona.


    bleekemolen_mamerow

    Uitslag tweede Porsche Supercup-race Bahrein:
    1. Chris Mamerow 12 ronden in 25:25,761 (152,653 km/uur)
    2. Jeroen Bleekemolen op 2,816 seconden
    3. René Rast
    4. Uwe Alzen
    5. Jan Seyffarth
    6. Nicolas Armindo
    7. Danny Watts
    8. Sebastiaan Bleekemolen
    9. David Saelens
    10. Damien Faulkner
    13. Patrick Huisman
    17. Paul van Splunteren
    18. Simon Frederiks
    19. Tim Buijs
    Uitgevallen: Jaap van Lagen

    Klassement na twee races:
    1. Jeroen Bleekemolen 36 punten
    2. Chris Mamerow 34
    3. Jan Seyffarth 28

    06-04-2008 om 19:07 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GP2 Asia Series: Grosjean niet gefinisht en toch kampioen, Tung 7 en Buurman 8
    Kobayashi won de race, maar de gelukkigste man op Sakhir bij de GP2 Asia Series was ongetwijfeld Romain Grosjean. De Fransman viel uit met remproblemen, maar kan zich dankzij de snelste raceronde nu al kampioen van de GP2 Asia Series noemen. Vitaly Petrov had Grosjean nog van de titel kunnen afhouden, maar de concurrentie was te sterk voor hem. Met zijn derde plaats is het kampioenschap beslist. Ho Pin Tung werd zevende en Yelmer Buurman achtste.

    Melee
    De start van de tweede race was spectaculair en had grote gevolgen voor de rest van de race. Chandhok, gestart vanaf pole, stuurde als een beginneling in toen Nunes in bocht 1 aan zijn binnenkant zat. Nunes kon geen kant op en draaide Chandhok in de rondte. In de melee moest het halve veld rechtdoor over het gras, waarmee ze een gigantisch stuk konden afsnijden. Zo werd alles door elkaar gehusseld en lag bijvoorbeeld de vanuit de achterhoede gestartte Tung ineens voor de vanaf een negende plek begonnen Buurman.

    Naast de baan
    Ondanks de hectiek op de baan mocht het allemaal doorgaan van de wedstrijdleiding en zo lag na de eerste bocht Petrov op kop voor Grosjean. De Rus kon de Fransman echter niet lang achter zich houden, al voor zij over start/finish kwamen was de aankomend kampioen al voorbij en reed hij eenvoudig bij hem weg. Nadat Petrov even naast de baan kwam kon ook Kobayashi de Rus passeren en daarmee leek de strijd om de podiumplaatsen beslecht.

    Pech voor Grosjean
    Maar dat was te snel geconcludeerd, want de onaantastbaar lijkende Grosjean bemerkte plotseling dat in een mechanische sport de race pas over is als de vlag is gevallen. Ofwel door het blokkeren van zijn banden en de daaropvolgende ofwel door problemen met de rem verloor de kampioenskandidaat de grip. Met volledig geruïneerde banden moest hij in ronde 16 opgeven en moest hij afwachten wat Petrov zou presteren.

    Ho Pin Tung en Yelmer Buurman reden allebei een zeer stabiele race, waarin zij profiteerden van de fouten die andere rijders maakten en zo in de top tien te finishen.

    480_hopin2

    "Ik ben redelijk tevreden, als ik alles overzie," zegt Ho-Pin aan het einde van het weekend. "De kwalificatie was teleurstellend door allerlei kleine problemen. Ook kon in niet optimaal gebruik maken van mijn banden. In Race 1 was mijn start echt heel goed, ik reed vrijwel direct van de 20ste naar de 10e plek. In de drukte werd ik gelanceerd op het wiel van een andere rijder en steeg ik op. Even zag ik alleen maar blauwe lucht." Eenmaal weer op de grond bleek alles nog aan de Trident vast te zitten en ging Ho-Pin Tung vol door. Hij vatte zijn eerste race als volgt samen: "Ik heb goede gevechten kunnen leveren, het was een enerverende inhaalrace en ik lag 9e toen de versnellingsbak de geest gaf, dat was zonde".

    480_hopin1

    De tweede race, op zondag vlak voor de Grand Prix van Bahrein, begon Ho-Pin op dezelfde startpositie, Hij koos dit maal voor de binnenkant van de eerste bocht, maar dit hadden meer coureurs bedacht. Er was een enorme mêlee, waarin de Nederlandse Chinees enkele van de al gewonnen plaatsen weer verloor. "Maar aan het einde van de eerste rond was het resultaat toch dat ik flink naar voren in het veld was opgeschoten. De snelheid was goed, mijn rondetijden ook, al hadden we steeds problemen in de tweede sector. De race was er een van veel gevechten, maar ik had toch het gevoel dat het sneller kon. Al met al ben ik tevreden, vooral de zaterdagrace ging het goed. Maar in de autosport kan het altijd beter, dus ik kijk uit naar Dubai, volgende week".

    Tweede seizoenszege voor Kobayashi
    Kobayashi nam de leiding over en had voldoende voorsprong op Petrov en Buemi om de race eenvoudig uit te rijden. In de laatste fase van de race wist ook Buemi nog Petrov te passeren. Maar dat was eigenlijk niet meer van belang, want Grosjean had een punt gescoord dankzij de snelste raceronde en haalde zo het kampioenschap binnen.

    Uitslag race 2 GP2 Asia Series
    Zondag 6 april 2008, Sakhir, Bahrain

    1 K. Kobayashi, DAMS, 23 ronden in 40:59.270
    2 S. Buemi, Trust Team Arden, op 0.851
    3 V. Petrov, Campos, op 5.526
    4 H. Yoshimoto, Qi-Meritus, op 9.127
    5 H. Schlegelmilch, Trident Racing, op 15.801
    6 D. Valsecchi, Durango, op 17.016
    7 H. Tung, Trident Racing, op 20.788
    8 Y. Buurman, Trust Team Arden, op 21.543
    9 S. Jelley, ART GP, op 22.669
    10 B. Hanley, Campos, op 28.217

    Niet gefinished
    17 M. Bonanomi, op 4 ronden
    18 R. Grosjean, op 7 ronden
    19 K. Chandhok, op 12 ronden
    20 A. Valles, op 16 ronden
    21 C. Bakkerud, op 19 ronden
    22 M. Puglisi, op 22 ronden
    23 D. Nunes, op 23 ronden
    24 F. Fauzy, op 23 ronden
    25 B. Senna, op 23 ronden

    Stand kampioenschap
    1 R. Grosjean, 49 en kampioen
    2 V. Petrov, 28
    3 F. Fauzy, 23
    4 S. Buemi, 23
    5 B. Senna, 23
    6 K. Kobayashi, 22
    7 A. Valles, 19
    8 D. Valsecchi, 13
    9 H. Yoshimoto, 9
    10 K. Chandhok, 7
    14 Y. Buurman, 5
    20 H. Tung, 1

    06-04-2008 om 19:06 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief
  • Alle berichten

    Gastenboek
  • Goedemorgen, mooi blogje.xxx.
  • Wens jullie een fijne woensdag toe,dikke knufjes.
  • 2 Tickets voor De 24 Uren Van Zolder
  • Lekker koken
  • hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • http://www.bloggen.be/red2francorchamps/

  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs