Marc Goossens heeft afgelopen weekend in het Canadese Quebec een prachtige prestatie in de GrandAm series geleverd. Samen met teameigenaar Jim Matthews eindigde onze zuiderbuur als tweede achter de SunTrust Riley Pontiac van Wayne Taylor, Max Angelelli en Jan Magnussen
SunTrust houdt het fraaie GrandAm kampioenschap geheel open. Foto: GrandAm
Goossens-Matthews tweede in Quebec Marc Goossens en Jim Matthews eindigden in het Canadese Qiebec als tweede achter de winnende SunTrust Pontiac. De Pontia-Riley startte met teameigenaar Matthews vanaf de zesde startrij. Nadat Matthews na de verplichte stop het stuur aan Goossens had overgegeven, startte onze zuiderbuur een fantastische inhaaljacht richting kop, en kwam jammer genoeg enkele ronden te kort. Jim Matthews: Marc heeft het fantastisch gedaan, we hadden zeker kunnen winnen vandaag. De SunTrust Riley Pontiac met Jan Magnussen nam de eerste 22 ronden de kop, vervolgens nam Max Angelelli het stuur over en die wist al snel de Pontiac Fabcar van Fittipaldi/Garcia voorbij te steken. Max Angelelli was meer dan tevreden: Ik geloof dat we nu een voordeeltje gevonden hebben, waarmee we de concurrentie in de resterende races af kunnen aftroeven. Zeker voor Watkins Glenn
Pech voor Gurney/Fogarty Hoewel de Gainsco Riley Pontiac van Gurney/Fogarty vanaf pole vertrok en toch nog als derde wist te eindigen, kampte het team met nogal wat problemen. Doordat het verwisselen van de wielen niet vlekkeloos verliep viel de Gainsco Riley Pontiac naar de tiende plek terug. Alex Gurney: We hadden inderdaad een klein probleem in de pits, maar het was klassiek racen met enkele fraaie moves maar het was gewoon onze dag niet. De Cheever Pontiac Fabcar met Christian Fittipaldi/Antonio Garcia eindigde als vierde, na ook enkele ronden aan de leiding gelegen te hebben. De Spanjaard Garcia zorgde in traditionele toerwagenstijl voor het nodige spektakel met zijn GrandAm bolide.
UITSLAG 1. Wayne Taylor/Max Angelelli/Jan Magnussen Riley Pontiac 68 ronden 2.30.13.020 2. Marc Goossens/Jim Matthews Riley Pontiac + 0.461 seconden 3, Jon Fogarty/Alex Gurney Riley Pontiac + 1.069 seconden 4, Christian Fittipaldi/Antonio Gracia Riley Pontiac +2.951 seconden 5. Scott Pruett/Memo Rojas Lexus Riley + 3.284 seconden 6. Mark Patterson/Oswaldo Negri Lexus Riley + 3,617 seconden 7. Brian Firselle/Burt Firselle/Mark Wilkins Lexus Riley +4.694 seconden 8. David Donohue/Darren Law Porsche Riley +5.709 seconden 9. Bill Auberlen/Matthew Alhadeff BMW Riley + 6.133 seconden 10.Kris Szekeres/Patrick Carpentier Pontiac Riley + 6.133 seconden
De IRL reed afgelopen zondag voor het laatst in haar geschiedenis op de Michigan International Superspeedway. De teams zullen er waarschijnlijk geen traan om laten. Het IRL-circus verliet Michigan met een record aan crashes en schades in een wedstrijd waarbij slechts zeven deelnemers de finish zagen. Dario Franchitti beschikte in deze wedstrijd over heel veel beschermengelen!
De beschermengelenhebben op Michigan overuren gemaakt. Het mag een wonder heten dat iedereen na afloop gezond naar huis kon. Hier crashes Helio Castroneves en Vitor Meira. Foto: IRL
Zware crash Franchitti In de 143e ronde van de wedstrijd raakten de bolides van Dario Franchitti en de Brit Dan Wheldon elkaar toucheerden. Franchittis AGR Dallara Honda kwam dwars te staan, ging de lucht in en draaide in de lucht 2,5 keer in de rondte, waarna de bolide boven op de aanstormende Scott Dixon landde. In totaal waren zeven autos bij de crash betrokken. Franchitti kon met behulp van de safety-crew en zijn collegas ongedeerd het wrak verlaten. Dario Franchitti: Ik geloof dat ik wel 60 meter in de lucht hing. Ik opende mijn ogen en dacht dit is niet goed jongens, maar dit soort dingen gebeuren nu eenmaal, hier kun je niemand een verwijt maken. Scott Dixon: Dit is geen NASCAR en die autos zijn niet gebouwd om elkaar te raken, er zit geen verschil in de autos. Ze zijn niet langer geschikt voor de Super Speedways. Er viel op Michigan een record aantal crashes te noteren. Jon Herb was de eerste die crashte, terwijl de Brazilianen Helio Castroneves en Vitor Meira eveneens hardhandig met de muur kennis maakten, daarna volgden Sarah Fisher en Darren Manning in eenzijdige crashes hun voorbeeld. Vervolgens kwam de lang verwachte Big One Tomas Scheckter: Wat een puinhoop, dit is het ergste wat ik ooit heb meegemaakt. A.J. Foyt IV sloot zich bij Scheckter aan. Je vindt de sporen van Franchittis auto boven op mijn helm terug. Godzijdank is niemand gewond geraakt aldus Foyt IV.
Zege voor Tony Kanaan Na deze enorme pile-up leek Danica Patrick de beste papieren te hebben om de wedstrijd te winnen, maar de Amerikaanse reed haar pit voorbij onder een neutralisatie en verloor drie plaatsen, maar vond kort daarna aansluiting bij haar teamgenoten Tony Kanaan en Marco Andretti. Juist op het moment dat zij aanspraak leek te gaan maken kreeg de Amerikaanse te kampen met een langzaam leeglopende rechterachterband. Tony Kanaan en Marco Andretti maakten in de laatste vijftien ronden van de wedstrijd de dienst uit en boekten een fraaie 1-2 zege voor AGR-Racing. Nee, hier beleef ik geen plezier aan, er reden nogal wat mensen rond die wheel-banging niet schuwden of een tikje uitdeelden. Ik vind dat geen sport. We mogen blij zijn Michigan zonder gewonden te verlaten aldus Kanaan. De gecrashte autos van Sam Hornish jr. en Scott Dixon konden in de pitlane gerepareerd worden, en reden de wedstrijd op grote achterstand uit.
UITSLAG 1. Tony Kanaan Dallara Honda 200 ronden 2. Marco Andretti Dallara Honda 200 ronden 3. Scott Sharp Dallara Honda 200 ronden 4. Kosuuke Matsuura Dallara Honda 200 ronden 5. Buddy Rice Dallara Honda 200 ronden 6. Ryan Hunter Reay Dallara Honda 200 ronden 7. Danica Patrick Dallara Honda 199 ronden 8. A.J. Foyt IV Dallara Honda 167 ronden uitgevallen 9. Sam Hornish jr. Dallara Honda 148 ronden uitgevallen 10.Scott Dixon Dallara Honda 145 ronden uitgevallen
Met een echte sprong à la Schumacher vierde "Hülki" zijn overwinning
De GSM-telefoon van Nico Hülkenberg stond niet stil na zijn overwinning bij de Zandvoort Masters of Formula 3 @ Zolder van gisteren. Talloze gelukwensen, persoonlijk of per SMS, nam de Duitse coureur in ontvangst. Zon 24 uur na zijn zege spraken we met Hülkenberg over zijn ervaringen en indrukken na wat één van de grootste successen uit zijn loopbaan mag worden genoemd. Het is toch wel iets bijzonders, begint hij meer en meer te beseffen.
Tekst: René de Boer Foto's: Gerrie Hoekstra, Tim Böhme, Willem J. Staat
Manager Willi Weber heel tevreden Tot de mensen die Hülkenberg feliciteerden met zijn prestatie behoorde uiteraard ook manager Willi Weber. Willi klonk aan de telefoon heel tevreden, blij dat een van zijn coureurs weer eens een belangrijke internationale race gewonnen heeft, vertelt Hülkenberg. Maar goed, zo gaat het natuurlijk altijd. Als je wint, is iedereen blij en tevreden, alles is super en er zijn geen problemen. Dat moet je ook een beetje kunnen relativeren.
Nico Hülkenberg op weg naar de overwinning
Meer reacties, volop aandacht in de media Toch merkt Hülkenberg wel dat er meer aandacht is voor zijn racezege van gisteren. Natuurlijk zijn er ook veel felicitaties als je een race in de Euro Serie wint, maar de Masters is toch een prestigieuze race, mensen kijken hier nog wat meer tegenop. Ook de Duitse media besteedden aandacht aan het succes van hun jonge landgenoot, hoewel de autosport-berichtgeving in de meeste kranten uiteraard vooral gewijd is aan de Formule 1-Grand Prix. Hülkenberg top schrijft het dagblad Rheinpfalz, terwijl de Stuttgarter Nachrichten hun bericht over de Masters beginnen met de term Respekt.
"Een beetje van ons? Dat zouden ze wel willen!" De Rheinische Post, met een oplage van rond de 450.000 een van de grotere regionale dagbladen in de Bondsrepubliek en de toonaangevende krant in de deelstaat Nordrhein-Westfalen, waar Hülkenberg vandaan komt, heeft een behoorlijk groot bericht in het sportkatern. De lokale Rheinische Post-uitgave voor Emmerich, de woonplaats van de winnaar, pakt flink uit met een groot artikel onder de kop Nico triumphiert im Masters-Rennen van de hand van uw verslaggever, die ook voor de Rheinische Post in Zolder was. De Neue Rhein Zeitung, eveneens in de locale editie van Emmerich, kopt: Opnieuw een mijlpaal . Nico grinnikt als hij hoort van de kop in De Telegraaf, waarin hij als een beetje van ons wordt omschreven. Dat zouden ze wel willen, lacht hij.
De overwinning is binnen!
"Volgende keer op Avon, dan maakt het nog niet veel uit" Ook het thema banden komt nog een keer aan de orde. Britse teams uitten gisteren hun ongenoegen over het vermeende voordeel dat teams uit de Euro Serie zouden hebben met de ook bij de Masters gebruikte Kumho-banden. Van mij mogen ze volgend jaar bij de Masters wel een keer op Avon-banden rijden, dan zijn de Britten in het voordeel, zegt Hülkenberg. Ik denk echter toch niet dat dat veel zal uitmaken. De Kumho-banden bij de Masters waren volgens de Duitser wel duidelijk anders dan die in de Euro Serie. Je merkte dat aan de rondetijden, die van ons op Zolder zon zes, zeven seconden boven die van de Formule Renault waren, terwijl het verschil tussen ons en de Formule Renault in de regel zon vier seconden bedraagt, afhankelijk van de karakteristiek van de baan.
"Even vakantie zou wel lekker zijn" Terwijl de Britse Formule 3-rijders komend weekend al weer aan de bak moeten op Silverstone, ligt het raceprogramma in de Euro Serie deze maand stil. Pas op 1 en 2 september worden de volgende races verreden op de Nürburgring. Heeft Hülkenberg nog vakantieplannen? Het zou wel lekker zijn om even een weekje weg te gaan, niks doen, even een andere omgeving, bijtanken. We hebben nog niks gepland, maar bij ons in de familie beslissen we dat in de regel heel spontaan. Het zou dus best kunnen dat we nog weggaan. En dan op de Nürburgring weer lekker fris ertegenaan! De concurrentie is gewaarschuwd
Na afloop van de tweede race van de Samsung BMW 130i Cup, gisteren op het circuit van Zolder (B), is gebleken dat de auto van Tim Coronel niet aan de reglementen voldeed. Onder de motorkap van de auto van Coronel waren afdichtplaatjes aangebracht die niet voorkomen in de Sport Specificatie Manual van de Samsung BMW 130i Cup 2007. In dit document staan alle specifieke Cup-onderdelen beschreven die reglementair toegepast mogen worden op de autos uit de Samsung BMW 130i Cup.
Jan Joris Verheul wint tweede race na diskwalificatie Tim Coronel
Ten gevolge van de diskwalificatie van de aanvankelijke winnaar Tim Coronel is de uitslag van de tweede race als volgt gewijzigd:
Uitslag race 2 Samsung BMW 130i Cup, 5 augustus 2007, circuit van Zolder (B) (onder voorbehoud): 1. Jan Joris Verheul, 16 ronden in 28:51.343 2. Ricardo van der Ende, op 1.097 3. Donald Molenaar, op 3.752 4. Bas Schothorst, op 8.994 5. Jan Lammers, op 10.416 6. Rory Bertram, op 15.143
Tussenstand na tien races (onder voorbehoud): 1. Ricardo van der Ende 75 2. Tim Coronel 52 3. Bas Schothorst 49 4. Jan Joris Verheul 38 5. Donald Molenaar 25 6. Bertus Sanders 24
Nico Hülkenberg is de nieuwe Master of Formula 3. Tijdens de Zandvoort Masters of Formula 3, dat dit jaar eenmalig op het Circuit van Zolder plaatsvond, was de Duitse coureur van het Franse team ASM Formule 3 de volledige concurrentie te snel af. Na 28 ronden op het 3,977 kilometer lange circuit, waar in totaal over het weekend officieel 15.000 bezoekers aanwezig waren, eindigde hij voor de beide Fransen Yann Clairay en Jean Karl Vernay, beide uitkomend voor Signature Plus. De beide Nederlanders in het veld, Yelmer Buurman en Renger van der Zande, kwamen in de slotronde met elkaar in aanraking. Buurman ging in de rondte en viel terug van de vijfde naar de achtste plaats in de eindrangschikking, Van der Zande werd als vijfde geklasseerd
Zege Hülkenberg beetje Nederlands succes Maar eigenlijk mag de overwinning van Nico Hülkenberg, de eerste Duitse zege in de historie van de Masters, ook wel een beetje als een Nederlands succes worden beschouwd. Hij begon zijn autosportloopbaan immers nadat hij als bezoeker een keer was meegenomen naar de kartbaan in Eefde. Daarna werd ik zo enthousiast, dat mijn vader en mijn opa een kart voor mij kochten. Ik heb heel veel in Nederland gekart, naast Eefde ook in Emmen en Venray, zegt Hülkenberg, die perfect Nederlands spreekt. Via de Formule BMW, waarin hij in 2005 de Duitse titel won, stapte hij vorig jaar over naar de Duitse Recaro Formule 3-Cup (tegenwoordig ATS Cup). Daar viel hij wat tegen, maar hij vestigde zijn naam definitief door zijn successen voor het Duitse team van Willi Weber in de A1GP-serie. Weber nam hem ook direct als rijder onder contract bij zijn managementbureau en zo is het dus niet zo verwonderlijk dat Hülkenberg sponsoring geniet van de Deutsche Vermögensberatung, net zoals die andere succesvolle Duitse coureur dat jarenlang deed.
"Eigenlijk besef ik het nog nauwelijks" Eigenlijk besef ik nog nauwelijks wat dit betekent, verklaarde Hülkenberg enigszins confuus van alle aandacht na afloop van de race. Ik denk dat ik daar nog een dag of twee voor nodig heb. Maar het is natuurlijk wel fantastisch als je bedenkt wie allemaal al op de erelijst van de Masters staan en hoe ver die rijders gekomen zijn. In feite was het helemaal niet zon spectaculaire race voor me. Alleen bij de start was het even spannend, maar toen ik eenmaal aan de leiding reed, kon ik vrij snel een voorsprong opbouwen en daarna was het alleen zaak de concentratie vast te houden en de overwinning naar huis te rijden.
Motorwissel voor Sam Bird, Michael Patrizi crasht al op weg naar de grid Zoals vaak bij een dergelijk groot evenement was er al voor de start de nodige actie te melden. In de eerste plaats bij Sam Bird, waar zijn team Carlin Motorsport kort voor het begin van de startprocedure vaststelde dat de Mercedes-motor in zijn bolide dienst weigerde. Een bliksemsnelle motorwissel bracht uitkomst, maar had wel tot gevolg dat de Brit niet als zeventiende, maar als laatste vanaf de grid moest vertrekken. Drama was er ook voor de Australiër Michael Patrizi, die al op weg naar de startgrid in de Bianchibocht de controle over zijn auto verloor en hard in de bandenstapels belandde. Daarmee was voor de teamgenoot van Renger van der Zande in het Prema Powerteam de race al over voordat deze goed en wel begonnen was, te voet kon hij met gebogen hoofd de terugtocht naar de pitbox van zijn team aanvaarden.
Grosjean laat motor afslaan, valse start Mailleux Nog meer drama was er bij de start: het rode licht doofde opmerkelijk snel uit en pole-sitter Romain Grosjean liet de motor van zijn auto afslaan, terwijl Franck Mailleux een valse start maakte. Het hele veld kwam zonder problemen aan de ASM-auto voorbij, waarmee Grosjean terugviel tot de allerlaatste plaats. Nico Hülkenberg aarzelde geen moment en nam op weg naar de eerste linker bocht de leiding voor Franck Mailleux en Yann Clairay.
Yelmer Buurman startte goed en kwam na de eerste ronde al als zesde door, Renger van der Zande was achtste en won in de tweede ronde nog een positie. James Jakes kreeg een drive-though-penalty voor het inhalen onder geel. Voor Tom Dillmann, twaalfde in de kwalificatie, was de race al na een ronde over: hij gleed in de Villeneuve-chicane in de grindbak. Ook voor de Japanner Kamui Kobayashi was de race daar ten einde.
Mailleux krijgt drive-through en verliest tweede plaats In de negende ronde kwam er een einde aan de hoop van Jonathan Kennard, op dat moment als tiende nog de best geklasseerde vertegenwoordiger uit het Brits kampioenschap. Hij raakte van de baan en viel ver terug. Halverwege de race kwam de wedstrijdleiding met het nieuws dat Franck Mailleux een drive-through-penalty kreeg opgelegd vanwege een valse start. Aan het eind van de 17e ronde kwam hij binnen en raakte zijn tweede plaats kwijt. Hij kwam als zestiende weer de baan op.
Vlieglessen voor Atte Mustonen
Clairay was daarmee tweede voor Vernay, Hartley, Buurman, Van der Zande en Piscopo. Hülkenberg had het intussen makkelijk: zijn voorsprong bedroeg na het wegvallen van Mailleux niet minder dan 7,801 seconde. Een ronde later ging Mailleux opnieuw in de fout en raakte van de baan, waarmee hij nog eens drie plaatsen verloor. In dezelfde ronde viel Esteban Guerrieri met zijn Mygale terug van de elfde naar de achttiende plaats, eveneens na een uitstapje in de grindbak.
Aanrijding Van der Zande en Buurman in laatste ronde Terwijl er geen twijfels meer bestonden over de zege van Hülkenberg en de Duitser inderdaad de zege veiligstelde, ontspon zich in de slotfase nog een spannende strijd tussen Yann Clairay en Jean Karl Vernay om de tweede positie. Clairay behield echter wel de overhand en eindigde daarmee voor het eerst in zijn Formule 3-loopbaan op het podium. Ook de Nederlanders kregen het nog met elkaar aan de stok, want in de laatste ronde ging Yelmer Buurman in de rondte in de Villeneuve-chicane na een aanrijding met Renger van der Zande. De Ubbergenaar reed op dat moment op de zesde plaats. Van der Zande vertelde: Een langzamere deelnemer reed voor ons en reed aan de rechter kant, maar opeens ging hij naar links voor de chicane. Yelmer remde voor me en ik stuurde nog om hem te ontwijken, maar kon de botsing niet meer ontwijken. Ik ging vol door de grindbak, maar eigenlijk was het nog niet zo slecht voor me, want ik kwam wel als vijfde over de eindstreep. De sportcommissarissen waren minder te spreken over de actie van Van der Zande, want hij kreeg een tijdstraf van tien seconden opgelegd en viel daarmee terug tot de negende plaats in het klassement.
Lewis Hamilton heeft op de enige en juiste manier antwoord gegeven op de kwalificatie perikelen van zaterdag. Hij reed van start tot finish aan de leiding en wist in de slotfase de aandringende Kimi Raikkonen achter zich te houden. Nick Heidfeld kende een slechte start, maar wist wel een podium te bemachtigen. Alonso reed na een fout in de eerste ronde naar de 4e positie, terwijl Filipe Massa niet in staat was zijn slechte kwalificatie ongedaan te maken. Hij eindigde als 13e.
Voorafgaand aan de race werd bekend dat niet alleen Fernando Alonso vijf plaatsen terug werd gezet op de grid, maar ook Giancarlo Fisichella. De Italiaan zou in de eerste kwalificatie nieuwbakken Spyker-rijder Sakon Yamamoto opgehouden hebben en kreeg hiervoor van de stewards dezelfde straf toebedeeld als Fernando Alonso voor het pitstopincident.
Bij de start komt Nick Heidfeld slecht van zijn plek. Hij start vanaf het vuile gedeelte op de baan en ziet gelijk Kimi Raikkonen langzij komen. Fernando Alonso begint aggressief aan zijn race, hetgeen hem niet foutloos afgaat. Aan het eind van de eerste ronde maakt hij een fout die hem terugwerpt naar 8ste positie. Terwijl Alonso gelijk weer plaatsen kon goedmaken door middel van inhaalacties op Webber en Kubica, heeft Filipe Massa het moeilijk in het middenveld. Gestart met een volle tank benzine ziet hij in de openingsfase zelfs de Super Aguri coureurs voorbij komen en rijdt hij een tijd rond op de 16e positie.
De eerste pitstop van Raikkonen is een seconde korter dan die van Hamilton. Het verkleind het gat tussen de twee leiders van de race tot 3 seconden. Tot aan de tweede serie pitstops gebeurt er vervolgens niet zo veel, afgezien van een incident tussen Anthony Davidson en Giancarlo Fisichella. De Brit reed tegen de Italiaan aan op het moment dat de Renault rijder de pitstraat verliet. De Engelsman moest opgeven met een gebroken achterwielophanging. De seconde die Hamilton langer stil stond bij zijn eerste pitstop, betalen zich uit bij de tweede serie pitstops. De Engelsman kan 4 ronden langer doorrijden en vergroot zodoende zijn gat op Raikkonen. Dat gat wordt echter weer snel dichtgereden door de Ferrari-coureur. In de slotfase van de race lijkt het tot een gevecht te komen tussen de twee, maar echt spannend word het nooit. De baan biedt te weinig gelegenheden om een inhaalactie te wagen, waarmee Hamilton zijn 3e zege van het seizoen behaalt.
Alonso heeft zich gaandeweg de race weten op te werken tot de vierde positie. Filipe Massa lukt het niet om zich naar voren te rijden. Hij blijft steken op de 13e positie. Het team van Spyker blijft hangen in de achterhoede. Adrian Sutil wordt als 17e geklasseerd, achter Sebastian Vettel, maar voor Rubens Barrichello. Sakon Yamamoto spinde al in de 5e ronde van de baan en kende dus een ongelukkige eerste race voor Spyker.
Uitslag Grand Prix van Hongarije 1. Hamilton McLaren-Mercedes 1h35:52.991 2. Raikkonen Ferrari, op 0,715 3. Heidfeld BMW, op 43,129 4. Alonso McLaren-Mercedes, op 44,858 5. Kubica BMW Sauber, op 47,616 6. R.Schumacher Toyota, op 50,569 7. Rosberg Williams-Toyota, op 59,139 8. Kovalainen Renault, op 1:08,104 9. Webber Red Bull-Renault, op 1:16,331 10. Trulli Toyota, op 1 ronde 11. Coulthard Red Bull-Renault, op 1 ronde 12. Fisichella Renault, op 1 ronde 13. Massa Ferrari, op 1 ronde 14. Wurz Williams-Toyota, op 1 ronde 15. Sato Super Aguri-Honda, op 1 ronde 16. Vettel Toro Rosso-Ferrari, op 1 ronde 17. Sutil Spyker-Ferrari, op 2 ronden 18. Barrichello Honda, op 2 ronden
Romain Grosjean, de leider in de tussenstand van de Formule 3 Euro Serie, zette de snelste tijd neer van alle Formule 3-rijders tijdens de in totaal vier testsessies op vrijdag. Verdeeld in twee groepen voor respectievelijk even en oneven startnummers mochten de coureurs in twee vrije trainingen aan de bak. Met een rondetijd van 1.24,109 minuten op het 3,977 kilometer lange circuit was Grosjean in de eerste sessie voor rijders met oneven rijders het snelst van allen. Bij de even startnummers was Nico Hülkenberg het snelst met een rondetijd van 1.24,339 minuten, in de totaaloptelling de tweede tijd van de dag.
Yelmer Buurman snelste landgenoot Yelmer Buurman was snelste landgenoot met 1.24,944 minuten, gereden in de eerste sessie voor rijders met oneven nummers. In de totaaltelling van die sessie was hij daarmee negende. In de tweede heat was hij vijfde, maar met 1.24,437 wel bijna een halve seconde langzamer dan eerder. Renger van der Zande kwam tot een tijd van 1.24,973 in de eerste sessie en 1.25,663 in de tweede heat, hetgeen hem in die heats respectievelijk een zevende en een achtste plaats opleverde.
De Chinees Cong Fu Cheng steeg bij zijn debuut voor Manor tot grote hoogte
Spectaculairste hoogvlieger in de chicane Afgezien van wat excursies van de nodige rijders waren er geen noemenswaardige incidenten. De spectaculairste klapper in de chicane achter de paddock kwam op naam van de Chinees Cong Fu Cheng, normaliter actief in de B-klasse van het Brits kampioenschap, maar voor de Masters eenmalig aan de start bij Euro Serie-team Manor Motorsport. Hij haalde zijn kunstje keurig voor de lens van onze fotograaf uit.
De eerste Formule Ford race tijdens het Masters weekend is gewonnen door de Noor Anders Krohn. Hij verzilverde zijn pole position, maar moest zich na een foutje terug knokken naar de leiding. In de Zetec klasse kende Auke Genemans eenzelfde soort race. Hij lag op kop, maakte een fout, maar greep alsnog de zege.
Anders Krohn verzilvert pole Bij de start leek Henk Vuik vanaf plaats 2 de beste start te hebben. Hij kwam goed van zijn plek weg, maar kon geen aanval doen op zijn leidende Noorse teamgenoot die van pole vertrok. Iemand die niet goed weg kwam van zijn plek was Simon Knap. Hij viel vanaf zijn 5e startpositie een eind terug. Rogier Jongejans en Francesco Pastorelli sloten aan achter het duo van Vuik Racing.
Al in de eerste ronde was de race voor Henk Vuik feitelijk over. Hij blokkeerde met het aanremmen voor de Chicane en stuiterde over de hoge cerbstones van de baan. Met bijna een ronde achterstand vervolgde hij zijn weg. In de Zetec klasse ging het in ronde 2 in dezelfde bocht ook mis. Duratec rijdster Shirley van der Lof haalde Zetec leider Liroy Stuart in onder geel. Bij het uitkomen van de chicane wilde ze de gewonnen positie teruggeven aan Stuart, maar daarbij raakten ze elkaar en belandde Stuart in het grind. Zijn race was daarmee over.
Krohn in de fout, maar komt terug Anders Krohn had een gat van 3 seconden op Rogier Jongejans en Francesco Pastorelli toen hij bij het ingaan van de vierde ronde een fout maakte. Hij verremde zich in de eerste bocht, ging door het grind en viel terug naar de 3e plek. Op dat moment ontstond een spannende strijd om de leiding tussen Rogier Jongejans en de steeds sterker wordende Pastorelli. Anders Krohn vond echter snel weer aansluiting bij het vechtende duo. Krohn bleek tegen het einde van de race een maatje te groot voor iedereen. Hij haalde Pastorelli in bij het aanremmen voor de Villeneuve chicane. Al snel vond hij aansluiting bij raceleider Rogier Jongejans en twee ronden voor het einde pakte hij op dezelfde plek de leiding terug. De Noor reed daarna onbedreigd naar de zege. In de slotfase verloor Jongejans ook nog de tweede plaats aan Pastorelli.
Genemans in laatste ronde naar zege In de Zetec klasse maakt Auke Genemans halverwege de race achterop het circuit een foutje. Jan Paul van Dongen profiteert en grijpt de leiding. De Deense Duratec rijder Nils Vestergard zit op dat moment tussen Van Dongen en Genemans in en zorgt voor een extra element in dit gevecht om de leiding. In de laatste ronde remmen Van Dongen en Vestergard naast elkaar aan voor de Chicane. De Deen gaat door het grind, Van Dongen stuitert over de curbstones en Genemans pakt door dit alles de leiding en wint. Jennifer van der Beek betreed de laatste plek op het podium.
Anders Krohnwas uiteraard een blij man. Ik pushte hard om een gat te trekken. Ik ging op een gegeven moment te wijd bij het opkomen van het rechte stuk en had vuil op mijn banden. Daardoor verremde ik me een bocht later. Ik dacht toen echt dat mijn race over was, maar mijn snelheid daarna was geweldig! Het was wel zonde dat mijn teamgenoot Henk eraf spinde, aldus een opgelaten Krohn.
Auke Genemans spoot van blijdschap zijn teambaas Gert Valkenburg helemaal onder de champagne. Genemans: Dit was best een leuke race. Ik had een goede start en lag achter Liroy. Toen ik eerste lag, maakte ik de fout door achter een langzamere Duratec te blijven hangen. Jan Paul kwam dichterbij en ik maakte een fout. Aan het einde pushte ik heel hard om te proberen Jan Paul in een fout te dwingen en dat gebeurde in de laatste ronde. Zo, dat is weer een overwinning!
Uitslag race 2 Formule Ford Dutch Power Pack, circuit van Zolder, vrijdag 3 augustus 2007 1. Anders Krohn 2. Francesco Pastorelli, op 1,246 3. Rogier Jongejans, op 1,668 4. Laurens de Wit, op 6,348 5. Simon Knap, op 8,667 6. Auke Genemans (Zetec), op 20,182 7. Jan Paul van Dongen (Zetec), op 20,900 8. Nils Vestergard, op 25,403 9. Jennifer van der Beek (Zetec), op 51,649 10. Shirley van der Lof, op 57,588
Tim van Gog heeft op Circuit Zolder de hegemonie van Steve Kirsch weten de doorbreken. Hoewel de leider in de titelstrijd in de laatste ronden sterk aandrong kon de van pole position vertrokken Van Gog de snelle Duitser achter zich houden. In de strijd om de derde plaats troefde Martin van Rossen Sandra Douma af, die met haar vierde plaats wel de winst in de Ladies Cup voor zich opeiste. Suzanne Jager werd daarin tweede voor Theresia Balk.
Bij de start is het volledige veld goed weg waarbij Tim van Gog zijn pole position uitstekend benut en de kop pakt gevolgd door Steve Kirsch.en Sandra Douma. De eerste doorkomst is daarmee gelijk aan de startopstelling, Van Gog, Kirsch, Douma, Martin van Rossen, Karel Verspaget en de rest van het langgerekte veld. Omdat zich achter Van Gog een gevecht om de tweede positie ontwikkelt tussen de teamgenoten Kirsch, Douma en Van Rossen kan de leider enige afstand nemen. Kirsch maakt vervolgens één van zijn zeldzame foutjes, gaat te ver naar buiten en moet Douma en Van Rossen laten passeren.
Van Gog weet het gaatje naar Douma iets te vergroten. Daarachter Van Rossen en Kirsch op enige afstand gevolg door Verspaget met enkele meters daar weer achter Daan Stots en de tweede dame Suzanne Jager. Echt afstand kan Van Gog niet nemen terwijl achter Douma Kirsch aandringt bij Van Rossen om de laatste een ronde later in de Villeneuve chicane voorbij te steken en de derde plaats over te nemen. In de zevende ronde maakt Douma een foutje en ziet Kirsch langskomen en de tweede positie overnemen. Daarachter blijft de volgorde met Van Rossen, Verspaget, Stots en Jager ongewijzigd.
Eenmaal weer op zijn oorspronkelijke uitgangspositie aangeland loopt Kirsch in op leider Van Gog. Het tweetal neemt daarmee steeds meer afstand van Douma en Van Rossen terwijl Stots snel inloopt op Verspaget. Daarmee gaan er drie duos op enige meters van elkaar over het circuit. Met nog drie ronden te gaan moet Van Gog verdedigende lijnen gaan rijden om Kirsch achter zich te houden. Wel lukt het Van Rossen om Douma van de derde positie te verdrijven. Hoewel Kirsch sterkt blijft aandringen kan de Duitser geen gaatje vinden.terwijl Van Rossen meer afstand neemt van Douma. In de laatste ronde zit Kirsch aan de bumper van Van Gog, maar ondanks dat de leider even over de curbstones moet weet hij Kirsch achter zich te houden en daarmee zijn eerste winst in de Formido Swift Cup voor zich op te eisen. Op de derde plaats volgt Van Rossen voor Douma, Verspaget, Stots en Jager die daarmee als tweede dame geklasseerd wordt. De derde plaats in de Ladies Cup gaat naar Theresia Balk.
Uitslag race 1 Formido Swift Cup Zandvoort Masters of Formula 3, Circuit Zolder, zaterdag 4 augustus 2007 1. Tim van Gog, 12 ronden in 24:15.944 2. Steve Kirsch, op 0,612 3. Martin van Rossen, op 2,810 4. Sandra Douma, op 3,748 5. Karel Verspaget, op 7,427 6. Daan Stots, op 7,773 7. Suzanne Jager, op 17,121 8. Marcel van Leen, op 27,801 9. Hans Bos, op 29,621 10. Theresia Balk, op 34,758
Porsche Supercup: Jeroen Bleekemolen pakt pole op Hungaroring
Jeroen Bleekemolen is niet te stuiten in de Porsche Supercup. De Aerdenhouter die al twee seizoensoverwinningen op zak heeft, pakte vandaag de pole-position op de Hungaroring
Met een snelste ronde van 1:48,516 was Bleekemolen 0,059 seconde sneller dan Richard Westbrook. Jaap van Lagen (Team Bleekemolen), die gisteren nog verrassend de snelste was in de vrije training, pakte een negende startpositie (1:49,341).
Patrick Huisman, die al meerdere keren heeft gewonnen op de baan in Budapest, stelde teleur. Hij kwam niet verder dan een elfde positie met 1:49,455.
De rijders van HSF Porsche Eindhoven konden weinig potten breken. Paul van Splunteren start zondagochtend als 24ste (1:50,459) en Simon Frederiks is 26ste (1:51,567).
Tim Buijs heeft de eerste Clio-race op Circuit Zolder op overtuigende wijze op zijn naam geschreven. Vanaf pole position pakte de nummer drie uit de tussenstand van het kampioenschap de leiding om deze ook na een herstart vanachter de safetycar niet meer af te staan. Robert van den Berg slaagde erin om Michael Bleekemolen van de tweede positie te verdringen en deze plaats tot de finish te behouden. Bleekemolen kreeg het vervolgens aan de stok met Paul Vahstal maar door een uitstapje van deze laatste stelde Bleekemolen de derde plaats veilig terwijl Pim van Riet de vierde plaats in de schoot geworpen kreeg.
De start lijkt probleemloos te verlopen maar in de eerste bocht gaat het in goede Clio-traditie alweer mis. Twee rijders raken elkaar en schuiven de grindbak in. Maar daarmee is het nog niet over want een paar honderd meter verderop raken diverse Clios elkaar waarvan er één met een gebroken voorwiel midden op de baan blijft staan. Een ander slachtoffer van deze schermutselingen strandt in de grindbak van de Kanaalbocht. Uiteraard rest de wedstrijdleiding niets anders dan de safetycar de baan op te sturen. Bij de eerste doorkomst is de volgorde dan polesitter Tim Buijs, voor de van een derde plaats vertrokken Michael Bleekemolen, de één plaats teruggevallen Robert van den Berg, Paul Vahstal en kampioenschapleider Pim van Riet. Door de crashes uit de strijd zijn dan al Marcel Duits, Wilbert van de Burg, Hoevert Vos en Rene Steenmetz.
Bijna drie ronden blijft de safetycar in de baan. Bij de herstart behoudt Buijs de leiding en lijkt de rest van het veld geleerd te hebben van de fouten van de eerste start en volgt zijn voorganger op gepaste afstand. Buijs weet meteen een gaatje te slaan terwijl Van den Berg in de eerste bocht Bleekemolen uitremt. Vahstal sluit meteen bij Bleekemolen aan en maakt het de veteraan lastig. De volgorde is daarmee Buijs, op gepaste afstand gevolgd door Van den Berg, enkele meters daarachter het strijdende duo Bleekemolen/Vahstal, gevolgd door Van Riet. Achter deze topvijf volgen enkele eenzame mannen maar daarachter een grote groep fel strijdende Clios. De inzet is plaats negen tot en met zestien. Regelmatig wordt hierbij van positie gewisseld, verdwijnen rijders voor korte tijd in het zand of maken gewoon fouten waardoor ze plaatsen moeten laten lopen. Door de strijd sluiten net zo makkelijk weer nieuwe rijders aan als dat de grote kluwen in kleine vechtende groepjes uiteenvalt.
De rijders vooraan hebben aan dit alles geen boodschap. Buijs loopt alleen maar verder weg bij Van den Berg. Met nog één ronde te gaan is Vahstal echter weg achter Bleekemolen en heeft Van Riet in het kielzog van de racenestor de vierde plaats overgenomen. Vahstal passeert uiteindelijk toch nog als achtste de finish.
Uitslag race 1 Dunlop SportMaxx Clio Cup Zandvoort Masters of Formula 3, Circuit Zolder, zaterdag 4 augustus 2007 1. Tim Buijs 12 ronden in 26:16.030 2. Robert van den Berg, op 2,500 3. Michael Bleekemolen, op 9,886 4. Pim van Riet, op 9,893 5. Melvin de Groot, op 15,415 6. Martin de Kleijn, op 19,348 7. Addie van de Ven, op 21,769 8. Paul Vahstal, op 22,545 9. Marco Bikkers, op 29,418 10. Frank Wilschut, op 32,069
Formule 1: Fernando Alonso piepelt teamgenoot Hamilton
Fernando Alonso heeft op opzienbare wijze de pole voor de Grote Prijs van Hongarije gescoord. De Spanjaard piepelde zijn teamgenoot door voor de laatste stint net even wat langer te wachten in de pitstraat waardoor Hamilton ook moest wachten en zo te laat was om nog een vliegend rondje te doen. De Brit mag nu van de tweede stek starten, voor Heidfeld en Räikkönen. Grote tegenvaller was Felipe Massa die na een brandstofprobleempje niet verder kwam dan p14.
Het grote verhaal van de Hongaarse kwalificatie speelde zich af rond het team van McLaren. Terwijl Alonso van de pitcrew het sein kreeg om te gaan stond hij nog een paar tellen stil op zijn plaats. Hierop moest Lewis Hamilton wachten en zo kwam hij net een paar seconden te kort om nog een vliegend rondje te rijden. Ron Dennis voedde de speculaties door meteen de rijders op te vangen toen deze uitstapten. In de persconferentie praatten de rijders vakkundig om de hete brij heen; Alonso verklaarde dat hij wachtte op vrije ruimte op de baan, Hamilton verwees de journalisten door naar het team en verklaarde dat hij precies de tijd te kort kwam die hij had moeten wachten op zijn teamgenoot.
De chaos was dus bij McLaren, maar ook bij Ferrari konden ze er wat van. Felipe Massa reed in de tweede sessie weg voor een laatste sprintrondje, maar werd nog in de pitstraat door het team teruggeroepen omdat er te weinig brandstof in de Ferrari was gegaan. Het team duwde Massa snel terug, maar toen deze alsnog zijn vliegende ronde reed kwam hij met genoeg brandstof toch niet verder dan plaats veertien.
De twee nieuwe gezichten waren vandaag niet in staat tot heldendaden. Sebastian Vettel mag het na een race bij BMW nu proberen bij Toro Rosso, maar kwam niet door de eerste sessie. Zijn laatste ronde was snel, maar hij maakte een foutje en eindigde als twintigste. De nieuwe Spyker-coureur Yamamoto zat vandaag tenminste iets dichter bij zijn teamgenoot Sutil, maar hij moest nog steeds een seconde toegeven en eindigde als laatste.
Uitslag kwalificatie GP Hongarije Hungaroring, zaterdag 4 augustus 2007 1. Fernando Alonso, 1:19.674 2. Lewis Hamilton, 1:19.781 3. Nick Heidfeld, 1:20.259 4. Kimi Räikkönen, 1:20.410 5. Nico Rosberg, 1:20.632 6. Ralf Schumacher, 1:20.714 7. Robert Kubica, 1:20.876 8. Giancarlo Fisichella, 1:21.079 9. Jarno Trulli, 1:21.206 10. Mark Webber, 1:21.256
De top 3 in de kwalificatie, vlnr Nico Hülkenberg, Romain Grosjean en Franck Mailleux
De Fransman Romain Grosjean, leider in de tussenstand van de Formule 3 Euro Serie, vertrekt morgen vanaf de pole-position voor de Zandvoort Masters of Formula 3 @ Zolder. In een spannende kwalificatie, waarin de eerste 18 rijders binnen een seconde reden, zette de rijder van het Franse team ASM Formule 3 met een rondetijd van 1:23.631 minuten de snelst gereden Formule 3-tijd van het weekend op het 3,977 kilometer lange circuit neer. Daarmee bleef hij zijn landgenoot Franck Mailleux (Manor Motorsport) voor. De Duitse ASM-coureur Nico Hülkenberg eindigde als derde. Snelste man van de beide Nederlanders in het startveld was Renger van der Zande, die de zevende tijd liet noteren. Yelmer Buurman kwalificeerde zich als tiende.
Grosjean in slotfase naar pole De kwalificatie moest eenmaal worden onderbroken met iets meer dan 15 minuten op de klok, nadat Kamui Kobayashi in de eerste linkse in de grindbak was beland. Later was er nog een keer een onderbreking met nog vijf minuten te gaan. Franck Mailleux was op dat moment nog de snelste, maar in de slotfase was het Romain Grosjean die twee keer sneller ging. Uiteindelijk kwam de vijfvoudig winnaar uit de Euro Serie op een beste rondetijd van 1:23.631 minuten, waarmee hij de pole-position voor zich opeiste. Vanmorgen was ik niet tevreden over mijn auto, dus hebben we voor de kwalificatie van vanmiddag het nodige veranderd. Met goed resultaat, aldus Grosjean, die morgen in de voetsporen zou kunnen treden van zijn ASM-teamgenoten Alexandre Prémat, Lewis Hamilton en Paul di Resta, die de Masters in de afgelopen drie jaar op hun naam wisten te schrijven
Prema-Powerteam-coureur Renger van der Zande op weg naar de zevende tijd
Renger van der Zande beste Nederlander Renger van der Zande is met zijn zevende tijd de beste Nederlander in het veld. De Prema Powerteam-rijder was naar omstandigheden tevreden met zijn klassering: In zon veld zevende staan is helemaal niet verkeerd en natuurlijk ben ik er trots op dat ik snelste Nederlander ben. In het begin van de kwalificatie reed ik met gebruikte banden al in de top tien en met nieuwe banden reed ik de vijfde tijd, net voordat de rode vlag kwam. Toen was het nog even drie rondjes doorbijten. Mijn laatste ronde was opnieuw heel snel, maar toen was er achterop het circuit bij de hairpin een gele vlag nadat Maro Engel in de rondte was gegaan. Ik vroeg het team via de radio wat ik moest doen, of ik door moest pushen of wat langzamer aan moest doen vanwege het geel. Het antwoord dat ik kreeg was Push, push!, maar ik heb toch maar wat gas teruggenomen, want anders zou mijn snelste tijd onder geel sowieso zijn geschrapt. Met de zevende tijd ben ik wel content. Voor de race van morgen ziet Van der Zande wel kansen: Er zijn wel enkele plaatsen hier waar je kunt inhalen, alleen is het naast de ideale lijn wel ongelooflijk glad. Dat wordt dus oppassen. En ik denk dat we wel de nodige crashes zullen krijgen. Vooral de eerste chicane wordt oppassen. Iedereen is zo fanatiek, ze willen daar allemaal tegelijk doorheen. Daar gaan echt doden vallen. Nou ja, bij wijze van spreken dan.
Door gele en rode vlaggen niet meer dan de tiende plaats: Yelmer Buurman
Yelmer Buurman niet tevreden met tiende positie Was Van der Zande met zijn zevende plaats redelijk content, Yelmer Buurman, tiende op de grid, was dat duidelijk niet. Nou ja, ik hoef er maar negen in te halen, schamperde de Ubbergenaar een beetje zuur. Op advies van zijn team wachtte hij vrij lang voordat hij de baan op ging voor zijn eerste poging om een snelle tijd neer te zetten. We gingen uit met dertien minuten op de klok, zei hij. Aanvankelijk ging het wel goed, maar toen was er opnieuw een rode vlag en moest ik weer de pits in. In de slotfase, toen ik het nog een keer probeerde, had ik een persoonlijke snelste tijd in de eerste sector, maar toen ging Engel in de rondte achterop het circuit en kon ik mijn tijd dus nier verbeteren. Zo kwam ik uiteindelijk niet verder dan tiende.
Brendan Hartley opmerkelijk snel bij F3-debuut Opmerkelijk is ook de prestatie van Brendan Hartley te noemen. De Nieuw-Zeelander vervangt dit weekend de Zwitser Sébastien Buemi bij het team van Mücke Motorsport, omdat Buemi op zijn beurt weer als plaatsvervanger voor de geblesseerde Duitser Michael Ammermüller in actie komt bij de GP2-serie op de Hungaroring. Voor Hartley, die op Zolder voor het eerst deelneemt aan een Formule 3-evenement, verloopt het debuut zeer sterk, want hij wist zich als zesde te kwalificeren. Hoe dicht de rijders op dit niveau bij elkaar zitten, blijkt overigens ook wel weer uit de verschillen in de kwalificatie: de tijden van snelste man Romain Grosjean tot de als 18e geklasseerde Atte Mustonen liggen minder dan een seconde uit elkaar. De rijders uit de Britse serie doen het in de directe vergelijking overigens aanmerkelijk minder goed dan hun collegas uit de Euro Serie: de best geklasseerde coureur uit de Lloyd Insurance British F3 International is Jonathan Kennard. De rijder van het team Räikkönen-Robertson Racing staat dertiende.
James Jakes snelste man in B-kwalificatie In de sessie voor de rijders die vanmorgen niet bij de twintig snelsten zaten, kwam James Jakes uiteindelijk als beste uit de bus. Hij mag daarmee als 21e vertrekken voor de race van morgen. De Manor Motorsport-rijder eindigde voor de Argentijn Esteban Guerrieri, die als een ware exoot in het veld geldt: Guerrieri rijdt als enige met een Mygale-chassis in het veld dat verder geheel uit Dallaras bestaat. Derde in de groep was toch wel enigszins verrassend Sergei Afanasiev, de Rus die normaliter in de achterhoede van de Euro Serie verblijft. Er was eenmaal een rode vlag, toen Ali Jackson bij het uitkomen van de Bianchibocht de controle over zijn auto verloor en hard in de rondte ging, waarbij zijn bolide zwaar beschadigd raakte.
Als derde moesten ze aan de 2-uursrace beginnen maar na verloop van tijd konden Hoekzema/Oudshoorn toch de leiding nemen. Ook nadat iedereen de verplichte pitstop had gemaakt bleef het duo aan de leiding rijden en konden Hoekzema/Oudshoorn redelijk onbedreigd de zege veiligstellen. De tweede plaats kwam in handen van Van der Sloot/Verschuur voor Kuus/De Groot.
Alle teams lijken te beseffen dat het een 2-uurs betreft en halen dan ook bij de start geen ondoordachte acties uit. Toch is het de equipe Rosier/Gras die al na enkele ronden in de grindbak belandt en daarbij de marshalls het nodige werk bezorgt om de SEAT weer vlot te trekken. De van pole position vetrokken Morien/Duivenvoorde nemen de leiding terwijl Hoekzema/Oudshoorn meteen de van de tweede plaats vertrokken Kraan/Willems een plek terugwijzen. In de topzes vinden geruime tijd leuke gevechten plaats waarbij in ronde vijftien Kuus/De Groot even de leiding nemen. Na enkele ronden moet het duo echter de leiding afstaan aan Hoekzema/Oudshoorn.
De vanaf de zesde plaats gestarte Van der Sloot/Verschuur maken een leuke opmars en rijden naar een mooie tweede positie. Ook als alle equipes hun pitstop hebben gemaakt behouden Hoekzema/Oudshoorn de leiding. Een drietal equipes krijgt een straf voor het niet reglementair uitoefenen van de pitstop, namelijk Smeijsters/Haas, Boy van der Heide en Rosier/Gras.
In de slotfase weet Kuus/De Groot de derde positie te veroveren maar Hoekzema/Oudshoorn blijven voor dit duo, net als voor Van der Sloot/Verschuur buiten bereik en eisen daarmee de overwinning voor zich op. Hoekzema na afloop. We hebben eerder dit seizoen al zoveel pech gehad dat het team in de afgelopen weken vreselijk veel tijd in de auto heeft gestoken om deze nu echt helemaal top te maken. In de kwalificatie ging het met een derde tijd al goed. In de race kon ik al snel de tweede positie innemen en toen Morien met een probleem terugviel reed ik aan de leiding. De remmen bleven goed en met een voorsprong gaf ik de auto aan René over. Die heeft het werkelijk fantastisch afgemaakt. In de training heeft hij geen meter met de auto gereden, stapt zo in en weet de voorsprong te verdedigen. Dit is echt een door het gehele team verdiende overwinning.
Uitslag race 1 SEAT Cupra Cup Zandvoort Masters of Formula 3, Circuit Zolder, zaterdag 4 augustus 2007 1. Hoekzema/Oudshoorn , 59 ronden 2:01:28.310 2. Van der Sloot/Verschuur, op 5,318 3. De Groot/Kuus, op 12,913 4. Morien/Duivenvoorde, op 16,586 5. H.Dekker/A.Dekker, op 1:56,890 6. De Boer/Zwart, op 1:57,835 7. Verkoelen/Thijssen, op 1 ronde 8. Sanders/Valenteijn, op 1 ronde 9. Smeijsters/Haas, op 1 ronde 10. Schilperoort/Heuser, op 5 ronden
Vanina Ickx in de grindbak van de Tarzanbocht op vrijdag
Naar alle waarschijnlijkheid hebben we afgelopen weekend Vanina Ickx voor de laatste maal in actie (nou ja) gezien in de DTM. Het Duitstalige vakblad Motorsport Aktuell meldt vanmorgen dat er tijdens het komende DTM-weekend op de Nürburgring (31 augustus tot en met 2 september) een andere, nog te benoemen rijder in de Futurecom-TME-Audi A4 DTM met startnummer 21 zit. Ickx, die sinds begin vorig jaar in de DTM actief is, voelt zich duidelijk niet thuis in de klasse en wordt ook door andere rijders als een gevaar voor zichzelf en voor anderen beschouwd. "Als je drie rondjes achter haar aan rijdt, neemt ze drie rondjes lang in elke bocht een andere lijn", hoorden we dit weekend weer eens van een DTM-coureur, wiens naam ons zojuist spontaan ontschoten is. Afgelopen weekend op Zandvoort was natuurlijk ook wel een dieptepunt: crash in de Tarzan in haar eerste ronde in de test op vrijdag, crash en koprol in de kwalificatie in het Scheivlak en daarna niet meer gereden. Met rijderswisselingen hebben ze bij Futurecom overigens genoeg ervaring na de stoelendans van vorig jaar en het voortijdig ontslag van Adam Carroll eerder dit seizoen.
Total 24 Hours of Spa: Regen belangrijkste factor op zondag
De regen blijft op zondagmorgen onophoudelijk uit de hemel vallen, met een aantal gevaarlijke situaties tot gevolg. Na enkele schuivers werd de wedstrijd meermaals geneutraliseerd, waardoor de wagens heel wat tijd achter de pace car doorbrengen. Wanneer de koersdirectie de situatie terug veilig verklaart, kan het veld opnieuw racen, tot wanneer de volgende wolkbreuk het asfaltlint opnieuw onder water zet.
Rond 12 uur zien we enkele bolides in Les Combes naast de baan schuiven, waaronder ook de Carsport Holland Corvette C6.R met Fässler aan het stuur. Kort na de pitstop van de SRT "Vette" krijgt ook Damien Coens het knap lastig in de bochtencombinatie na Kemmel
Fässler is in de regen consistent sneller dan de leidende Vitaphone Maserati; de Zwitser knaagt per ronde enkele seconden van zijn achterstand op Biagi af. Ondertussen zien we de andere Vitaphone Maserati MC12 lang voor de box staan terwijl de meccano's het achterlicht proberen te vervangen.
Wat betreft het klassement, verdelen Maserati en Corvette netjes de posities in de top 6. Eric van de Poele leidt nog steeds in de Vitaphone Maserati #1, gevolgd door de Carsport Holland C6.R (1 ronde), de Vitaphone MC12 #2 (4 ronden), de PK Carsport Corvette C5-R (4 ronden), de Italiaanse MC12 van Scuderia Playteam Sarafree en de LAA C6.R.
In GT2 leidt Porsche nog steeds met ruime voorsprong op de eerste Ferrari. De Porschisten van BMS, IMSA Performance-Matmut en Tech9 Motorsport leiden respectievelijk voor de Schotse Scuderia Ecosse-Ferrari #63. In G2 treffen we de G&A Mosler aan op de eerste plaats (18e plaats algemeen), voor de merkgenoten van Gravity Racing International. De situatie in G4 en de Coupe du Roi is ongewijzigd gebleven. Mühlner Motorsport gaat in G4 aan de leiding voor hun merkgenoten van respectievelijk ProSpeed en Emeraude Racing
Total 24 Hours of Spa: It ain't over until the fat lady sings...
De wedstrijdleiding riep na enkele spins opnieuw de safety-car op de baan. Het regent te hard op en rond het Ardense circuit, en daarom krijgen we de melding: "safety-car tot de omstandigheden verbeteren". Pas anderhalf uur voor het einde van de race wordt de wedstrijd opnieuw vrijgegeven.
Eric Van de Poele zit in een zetel. Op weg naar zijn vijfde overwinning in Spa, moet hij enkel zijn voorsprong van één ronde consolideren. Alles wijst naar een hattrick voor de équipé van Michael Bartels ... maar 'kuifje' gleed van de baan in Stavelot. De ervaren Belg bleef steken in het grind, en Marcel Fässler ging als een bezetene op zoek naar de leidersplaats.
Met nog 1 uur en drie minuten te gaan passeert de Carsport Holland Corvette C6.R de plaats waar Van de Poele. Het ziet er naar uit dat de Maserati-équipe de overwinning in het laatste uur verspeelt. Van de Poele komt binnen voor een pitstop, en Lamy neemt het stuur over. De Portugees moet de bolide met startnummer 1 terug in de wedstrijd brengen. Het blijft nog altijd afwachten wat het weer zal geven. Het lijkt even opgehouden met regenen, maar we weten niet welke banden men gemonteerd heeft onder de Maserati, en of men een gok waagt met intermediates
Total 24 Hours of Spa: bloedstollend slot - Carsport Holland Corvette op kop!
Met nog 45 minuten op de klok, zien we op het circuit een ware titanstrijd tussen Marcel Fässler en Pedro Lamy. De ex-DTM-piloot behoudt de leiding, maar moet wel nog éénmaal binnenkomen, terwijl Lamy theoretisch de wedstrijd kan uitrijden zonder pitstop. Ondanks al zijn inspanningen kan Lamy echter maar twee seconden goedmaken... en met nog 45 minuten te gaan voorspeld dat niets goed
43 minuten voor het einde van de race duikt Fässler voor de laatste keer de pitlane in met de gele Corvette C6.R. Lamy haalt het onderste uit de kan, en neemt enorme risico's. Ondertussen wordt er bij de Carsport Holland Corvette een bandenwissel doorgevoerd. Ook hier is niet duidelijk of de meccano's intermediatebanden of regenbanden hebben gemonteerd. Er wordt nog even gekeken naar de achterlichten, waarna Fässler opnieuw op pad gestuurd wordt. De voorsprong van de C6.R bedraagt ongeveer een halve ronde op de aanstormende Portugees. In principe geen pitstops meer voor de leiders...
Anthony Kumpen is ondertussen achter het stuur van de Corvette C5-R van PK Carsport gekropen. De Limburger toert rond op de derde plaats, op een drietal ronden van de leiders. Kumpen en Longin beperken hiermee de schade in het kampioenschap, maar door de virtuele tweede plaats van kampioenschapsleider Biagi, zien ze hun achterstand in het kampioenschap groter worden.
Jean-Denis Deletraz, Mike Hezemans, Marcel Fässler en Fabrizio Gollin hebben de Total 24 Hours of Spa 2007 gewonnen. Voor Gollin was het na 2003 al de tweede zege in deze etmaalrace, terwijl zijn teamgenoten deze race voor het eerst aan palmares mogen toevoegen. Carsport Holland kreeg de zege cadeau na een fout van Eric van de Poele bij aanvang van het laatste wedstrijdduur.
Kuifje spinde in Stavelot van de baan en belandde in de grindbak, waar hij vooreerst niet uit weggeraakt. De Corvette C6R van Carsport Holland nam de leiding, die ze eerder was kwijtgespeeld, terug over en reed zonder problemen op de finish af. De Vitaphone-Maserati #1 werd tweede op een ronde van de winnende Chevrolet. Net als vorig jaar ging de derde plaats naar PK Carsport (GLPK) met Anthony Kumpen, Bert Longin, Kurt Mollekens en Fred Bouvy.
De Porsche 997 GT3 RSR van BMS Scuderia Italia ging met de zege lopen in de GT2-klasse. In de beginfase van de wedstrijd waren het de Ferraris van AF Corse die de toon zetten. Maar na pech en een crash van beide Italiaanse autos namen de Porsches de overhand. Tweede werd de Porsche van IMSA, gevolgd door het exemplaar van Tech9. Ook in G3 ging de overwinning naar een Porsche, namelijk die van Mühlner Motorsport. G&A Racing won met de Mosler MT900R de strijd in klasse G2.
De Carsport Holland Corvette van Hezemans, Deletraz, Fassler en Gollin gaat ook na de zware nacht nog steeds fier aan de leiding. Op dit moment slechst zeven seconden voor de Maserati van Biagi, dus de spanning is ook na ruim 16 uur racen nog enorm. Rond 19.00 uur raakte de Corvette van Carsport Holland de leiding kwijt nadat Ferrari Scuderia Ecosse nr. 63 crashte. Niet omdat zij op de baan gepasseerd werden, maar vanwege wat pech tijdens de pitstop. De Corvette C5R United 4 Belgium was daarbij het snelste, ook dankzij een dosis geluk. Anthony Kumpen kwam nl. net voor een van de twee safetycars weer de baan op, waardoor hij een halve ronde won op zijn tegenstanders en handig aan de leiding kwam. Om 20 uur reed de zwart-geel-rode Corvette aan de leiding met 45" voorsprong op de Aston Martin van Sharp en een minuut op de Maserati van Piccini.
Hezemans, die Gollin afloste in de Corvette van Carsport Holland, reed een ronde voor de andere C6R van Greg Franchi, die enige tijd was verloren door een uitstapje in het gras om een slippende wagen te ontwijken.
De Lamborghini van Menten verloor al vroeg in de race veel tijd door een probleem met een aandrijfas, maar kon op afstand zijn weg vervolgen.
Rond 21.00 uur leken er wat problemen te komen voor de leidende Corvette, toen er rook kwam uit het linker voorwiel. Hezemans ging daarop de pits in om het wiel te wisselen, maar gelukkig bleek er niets aan de hand te zijn en kon hij zijn race voortzetten. Toen het donker begon te worden reed de Corvette van Hezemans na een wart van de wedstrijd op de derde plaats.
Ook de tweede safetycarsituatie van de race was te danken aan een Ferrari, dit keer de 430 GT2 van Thomas Enge, die boven op Raidillon crashte. Enge moest zelfs het medical centre bezoeken, maar bleek verder in orde.
Mede doordat het veld weer bij elkaar kwam moest de Carsport Holland Corvette in ronde 157 de leiding overgeven aan Andrea Bertolini in de Maserati MC12. Maar rond middernacht kon Corvette de leiding weer overnemen. Doordat zij zeer regelmatig bleven rijden hielden ze de touwtjes strak in handen en wisten zij hun voorsprong uit te bouwen tot iets meer dan een ronde.
Toen het ochtendgloren aanbrak reed de nr 5 Corvette nog steeds aan de leiding, dat was ook het moment dat de regen kwam en de autos de pits moesten opzoeken voor regenbanden. Hezemans gaf het stuur over aan Deletraz, nog steeds aan de leiding voor de Maserati van Biagi. Door de pitstops moest Carsport Holland de leiding even uit handen geven, maar toen ook zijn achtervolger de pits in ging werd dat weer rechtgezet.
Na 16 uur race gaat de Carsport Holland Corvette met Fassler aan het stuur nog steeds fier op kop, gevolgd door twee Masseratis.
De Maseratis op jacht naar de Carsport Holland Corvette.