Tim Buijs heeft de eerste Clio-race op Circuit Zolder op overtuigende wijze op zijn naam geschreven. Vanaf pole position pakte de nummer drie uit de tussenstand van het kampioenschap de leiding om deze ook na een herstart vanachter de safetycar niet meer af te staan. Robert van den Berg slaagde erin om Michael Bleekemolen van de tweede positie te verdringen en deze plaats tot de finish te behouden. Bleekemolen kreeg het vervolgens aan de stok met Paul Vahstal maar door een uitstapje van deze laatste stelde Bleekemolen de derde plaats veilig terwijl Pim van Riet de vierde plaats in de schoot geworpen kreeg.
De start lijkt probleemloos te verlopen maar in de eerste bocht gaat het in goede Clio-traditie alweer mis. Twee rijders raken elkaar en schuiven de grindbak in. Maar daarmee is het nog niet over want een paar honderd meter verderop raken diverse Clios elkaar waarvan er één met een gebroken voorwiel midden op de baan blijft staan. Een ander slachtoffer van deze schermutselingen strandt in de grindbak van de Kanaalbocht. Uiteraard rest de wedstrijdleiding niets anders dan de safetycar de baan op te sturen. Bij de eerste doorkomst is de volgorde dan polesitter Tim Buijs, voor de van een derde plaats vertrokken Michael Bleekemolen, de één plaats teruggevallen Robert van den Berg, Paul Vahstal en kampioenschapleider Pim van Riet. Door de crashes uit de strijd zijn dan al Marcel Duits, Wilbert van de Burg, Hoevert Vos en Rene Steenmetz.
Bijna drie ronden blijft de safetycar in de baan. Bij de herstart behoudt Buijs de leiding en lijkt de rest van het veld geleerd te hebben van de fouten van de eerste start en volgt zijn voorganger op gepaste afstand. Buijs weet meteen een gaatje te slaan terwijl Van den Berg in de eerste bocht Bleekemolen uitremt. Vahstal sluit meteen bij Bleekemolen aan en maakt het de veteraan lastig. De volgorde is daarmee Buijs, op gepaste afstand gevolgd door Van den Berg, enkele meters daarachter het strijdende duo Bleekemolen/Vahstal, gevolgd door Van Riet. Achter deze topvijf volgen enkele eenzame mannen maar daarachter een grote groep fel strijdende Clios. De inzet is plaats negen tot en met zestien. Regelmatig wordt hierbij van positie gewisseld, verdwijnen rijders voor korte tijd in het zand of maken gewoon fouten waardoor ze plaatsen moeten laten lopen. Door de strijd sluiten net zo makkelijk weer nieuwe rijders aan als dat de grote kluwen in kleine vechtende groepjes uiteenvalt.
De rijders vooraan hebben aan dit alles geen boodschap. Buijs loopt alleen maar verder weg bij Van den Berg. Met nog één ronde te gaan is Vahstal echter weg achter Bleekemolen en heeft Van Riet in het kielzog van de racenestor de vierde plaats overgenomen. Vahstal passeert uiteindelijk toch nog als achtste de finish.
Uitslag race 1 Dunlop SportMaxx Clio Cup Zandvoort Masters of Formula 3, Circuit Zolder, zaterdag 4 augustus 2007 1. Tim Buijs 12 ronden in 26:16.030 2. Robert van den Berg, op 2,500 3. Michael Bleekemolen, op 9,886 4. Pim van Riet, op 9,893 5. Melvin de Groot, op 15,415 6. Martin de Kleijn, op 19,348 7. Addie van de Ven, op 21,769 8. Paul Vahstal, op 22,545 9. Marco Bikkers, op 29,418 10. Frank Wilschut, op 32,069
Formule 1: Fernando Alonso piepelt teamgenoot Hamilton
Fernando Alonso heeft op opzienbare wijze de pole voor de Grote Prijs van Hongarije gescoord. De Spanjaard piepelde zijn teamgenoot door voor de laatste stint net even wat langer te wachten in de pitstraat waardoor Hamilton ook moest wachten en zo te laat was om nog een vliegend rondje te doen. De Brit mag nu van de tweede stek starten, voor Heidfeld en Räikkönen. Grote tegenvaller was Felipe Massa die na een brandstofprobleempje niet verder kwam dan p14.
Het grote verhaal van de Hongaarse kwalificatie speelde zich af rond het team van McLaren. Terwijl Alonso van de pitcrew het sein kreeg om te gaan stond hij nog een paar tellen stil op zijn plaats. Hierop moest Lewis Hamilton wachten en zo kwam hij net een paar seconden te kort om nog een vliegend rondje te rijden. Ron Dennis voedde de speculaties door meteen de rijders op te vangen toen deze uitstapten. In de persconferentie praatten de rijders vakkundig om de hete brij heen; Alonso verklaarde dat hij wachtte op vrije ruimte op de baan, Hamilton verwees de journalisten door naar het team en verklaarde dat hij precies de tijd te kort kwam die hij had moeten wachten op zijn teamgenoot.
De chaos was dus bij McLaren, maar ook bij Ferrari konden ze er wat van. Felipe Massa reed in de tweede sessie weg voor een laatste sprintrondje, maar werd nog in de pitstraat door het team teruggeroepen omdat er te weinig brandstof in de Ferrari was gegaan. Het team duwde Massa snel terug, maar toen deze alsnog zijn vliegende ronde reed kwam hij met genoeg brandstof toch niet verder dan plaats veertien.
De twee nieuwe gezichten waren vandaag niet in staat tot heldendaden. Sebastian Vettel mag het na een race bij BMW nu proberen bij Toro Rosso, maar kwam niet door de eerste sessie. Zijn laatste ronde was snel, maar hij maakte een foutje en eindigde als twintigste. De nieuwe Spyker-coureur Yamamoto zat vandaag tenminste iets dichter bij zijn teamgenoot Sutil, maar hij moest nog steeds een seconde toegeven en eindigde als laatste.
Uitslag kwalificatie GP Hongarije Hungaroring, zaterdag 4 augustus 2007 1. Fernando Alonso, 1:19.674 2. Lewis Hamilton, 1:19.781 3. Nick Heidfeld, 1:20.259 4. Kimi Räikkönen, 1:20.410 5. Nico Rosberg, 1:20.632 6. Ralf Schumacher, 1:20.714 7. Robert Kubica, 1:20.876 8. Giancarlo Fisichella, 1:21.079 9. Jarno Trulli, 1:21.206 10. Mark Webber, 1:21.256
De top 3 in de kwalificatie, vlnr Nico Hülkenberg, Romain Grosjean en Franck Mailleux
De Fransman Romain Grosjean, leider in de tussenstand van de Formule 3 Euro Serie, vertrekt morgen vanaf de pole-position voor de Zandvoort Masters of Formula 3 @ Zolder. In een spannende kwalificatie, waarin de eerste 18 rijders binnen een seconde reden, zette de rijder van het Franse team ASM Formule 3 met een rondetijd van 1:23.631 minuten de snelst gereden Formule 3-tijd van het weekend op het 3,977 kilometer lange circuit neer. Daarmee bleef hij zijn landgenoot Franck Mailleux (Manor Motorsport) voor. De Duitse ASM-coureur Nico Hülkenberg eindigde als derde. Snelste man van de beide Nederlanders in het startveld was Renger van der Zande, die de zevende tijd liet noteren. Yelmer Buurman kwalificeerde zich als tiende.
Grosjean in slotfase naar pole De kwalificatie moest eenmaal worden onderbroken met iets meer dan 15 minuten op de klok, nadat Kamui Kobayashi in de eerste linkse in de grindbak was beland. Later was er nog een keer een onderbreking met nog vijf minuten te gaan. Franck Mailleux was op dat moment nog de snelste, maar in de slotfase was het Romain Grosjean die twee keer sneller ging. Uiteindelijk kwam de vijfvoudig winnaar uit de Euro Serie op een beste rondetijd van 1:23.631 minuten, waarmee hij de pole-position voor zich opeiste. Vanmorgen was ik niet tevreden over mijn auto, dus hebben we voor de kwalificatie van vanmiddag het nodige veranderd. Met goed resultaat, aldus Grosjean, die morgen in de voetsporen zou kunnen treden van zijn ASM-teamgenoten Alexandre Prémat, Lewis Hamilton en Paul di Resta, die de Masters in de afgelopen drie jaar op hun naam wisten te schrijven
Prema-Powerteam-coureur Renger van der Zande op weg naar de zevende tijd
Renger van der Zande beste Nederlander Renger van der Zande is met zijn zevende tijd de beste Nederlander in het veld. De Prema Powerteam-rijder was naar omstandigheden tevreden met zijn klassering: In zon veld zevende staan is helemaal niet verkeerd en natuurlijk ben ik er trots op dat ik snelste Nederlander ben. In het begin van de kwalificatie reed ik met gebruikte banden al in de top tien en met nieuwe banden reed ik de vijfde tijd, net voordat de rode vlag kwam. Toen was het nog even drie rondjes doorbijten. Mijn laatste ronde was opnieuw heel snel, maar toen was er achterop het circuit bij de hairpin een gele vlag nadat Maro Engel in de rondte was gegaan. Ik vroeg het team via de radio wat ik moest doen, of ik door moest pushen of wat langzamer aan moest doen vanwege het geel. Het antwoord dat ik kreeg was Push, push!, maar ik heb toch maar wat gas teruggenomen, want anders zou mijn snelste tijd onder geel sowieso zijn geschrapt. Met de zevende tijd ben ik wel content. Voor de race van morgen ziet Van der Zande wel kansen: Er zijn wel enkele plaatsen hier waar je kunt inhalen, alleen is het naast de ideale lijn wel ongelooflijk glad. Dat wordt dus oppassen. En ik denk dat we wel de nodige crashes zullen krijgen. Vooral de eerste chicane wordt oppassen. Iedereen is zo fanatiek, ze willen daar allemaal tegelijk doorheen. Daar gaan echt doden vallen. Nou ja, bij wijze van spreken dan.
Door gele en rode vlaggen niet meer dan de tiende plaats: Yelmer Buurman
Yelmer Buurman niet tevreden met tiende positie Was Van der Zande met zijn zevende plaats redelijk content, Yelmer Buurman, tiende op de grid, was dat duidelijk niet. Nou ja, ik hoef er maar negen in te halen, schamperde de Ubbergenaar een beetje zuur. Op advies van zijn team wachtte hij vrij lang voordat hij de baan op ging voor zijn eerste poging om een snelle tijd neer te zetten. We gingen uit met dertien minuten op de klok, zei hij. Aanvankelijk ging het wel goed, maar toen was er opnieuw een rode vlag en moest ik weer de pits in. In de slotfase, toen ik het nog een keer probeerde, had ik een persoonlijke snelste tijd in de eerste sector, maar toen ging Engel in de rondte achterop het circuit en kon ik mijn tijd dus nier verbeteren. Zo kwam ik uiteindelijk niet verder dan tiende.
Brendan Hartley opmerkelijk snel bij F3-debuut Opmerkelijk is ook de prestatie van Brendan Hartley te noemen. De Nieuw-Zeelander vervangt dit weekend de Zwitser Sébastien Buemi bij het team van Mücke Motorsport, omdat Buemi op zijn beurt weer als plaatsvervanger voor de geblesseerde Duitser Michael Ammermüller in actie komt bij de GP2-serie op de Hungaroring. Voor Hartley, die op Zolder voor het eerst deelneemt aan een Formule 3-evenement, verloopt het debuut zeer sterk, want hij wist zich als zesde te kwalificeren. Hoe dicht de rijders op dit niveau bij elkaar zitten, blijkt overigens ook wel weer uit de verschillen in de kwalificatie: de tijden van snelste man Romain Grosjean tot de als 18e geklasseerde Atte Mustonen liggen minder dan een seconde uit elkaar. De rijders uit de Britse serie doen het in de directe vergelijking overigens aanmerkelijk minder goed dan hun collegas uit de Euro Serie: de best geklasseerde coureur uit de Lloyd Insurance British F3 International is Jonathan Kennard. De rijder van het team Räikkönen-Robertson Racing staat dertiende.
James Jakes snelste man in B-kwalificatie In de sessie voor de rijders die vanmorgen niet bij de twintig snelsten zaten, kwam James Jakes uiteindelijk als beste uit de bus. Hij mag daarmee als 21e vertrekken voor de race van morgen. De Manor Motorsport-rijder eindigde voor de Argentijn Esteban Guerrieri, die als een ware exoot in het veld geldt: Guerrieri rijdt als enige met een Mygale-chassis in het veld dat verder geheel uit Dallaras bestaat. Derde in de groep was toch wel enigszins verrassend Sergei Afanasiev, de Rus die normaliter in de achterhoede van de Euro Serie verblijft. Er was eenmaal een rode vlag, toen Ali Jackson bij het uitkomen van de Bianchibocht de controle over zijn auto verloor en hard in de rondte ging, waarbij zijn bolide zwaar beschadigd raakte.
Als derde moesten ze aan de 2-uursrace beginnen maar na verloop van tijd konden Hoekzema/Oudshoorn toch de leiding nemen. Ook nadat iedereen de verplichte pitstop had gemaakt bleef het duo aan de leiding rijden en konden Hoekzema/Oudshoorn redelijk onbedreigd de zege veiligstellen. De tweede plaats kwam in handen van Van der Sloot/Verschuur voor Kuus/De Groot.
Alle teams lijken te beseffen dat het een 2-uurs betreft en halen dan ook bij de start geen ondoordachte acties uit. Toch is het de equipe Rosier/Gras die al na enkele ronden in de grindbak belandt en daarbij de marshalls het nodige werk bezorgt om de SEAT weer vlot te trekken. De van pole position vetrokken Morien/Duivenvoorde nemen de leiding terwijl Hoekzema/Oudshoorn meteen de van de tweede plaats vertrokken Kraan/Willems een plek terugwijzen. In de topzes vinden geruime tijd leuke gevechten plaats waarbij in ronde vijftien Kuus/De Groot even de leiding nemen. Na enkele ronden moet het duo echter de leiding afstaan aan Hoekzema/Oudshoorn.
De vanaf de zesde plaats gestarte Van der Sloot/Verschuur maken een leuke opmars en rijden naar een mooie tweede positie. Ook als alle equipes hun pitstop hebben gemaakt behouden Hoekzema/Oudshoorn de leiding. Een drietal equipes krijgt een straf voor het niet reglementair uitoefenen van de pitstop, namelijk Smeijsters/Haas, Boy van der Heide en Rosier/Gras.
In de slotfase weet Kuus/De Groot de derde positie te veroveren maar Hoekzema/Oudshoorn blijven voor dit duo, net als voor Van der Sloot/Verschuur buiten bereik en eisen daarmee de overwinning voor zich op. Hoekzema na afloop. We hebben eerder dit seizoen al zoveel pech gehad dat het team in de afgelopen weken vreselijk veel tijd in de auto heeft gestoken om deze nu echt helemaal top te maken. In de kwalificatie ging het met een derde tijd al goed. In de race kon ik al snel de tweede positie innemen en toen Morien met een probleem terugviel reed ik aan de leiding. De remmen bleven goed en met een voorsprong gaf ik de auto aan René over. Die heeft het werkelijk fantastisch afgemaakt. In de training heeft hij geen meter met de auto gereden, stapt zo in en weet de voorsprong te verdedigen. Dit is echt een door het gehele team verdiende overwinning.
Uitslag race 1 SEAT Cupra Cup Zandvoort Masters of Formula 3, Circuit Zolder, zaterdag 4 augustus 2007 1. Hoekzema/Oudshoorn , 59 ronden 2:01:28.310 2. Van der Sloot/Verschuur, op 5,318 3. De Groot/Kuus, op 12,913 4. Morien/Duivenvoorde, op 16,586 5. H.Dekker/A.Dekker, op 1:56,890 6. De Boer/Zwart, op 1:57,835 7. Verkoelen/Thijssen, op 1 ronde 8. Sanders/Valenteijn, op 1 ronde 9. Smeijsters/Haas, op 1 ronde 10. Schilperoort/Heuser, op 5 ronden
Vanina Ickx in de grindbak van de Tarzanbocht op vrijdag
Naar alle waarschijnlijkheid hebben we afgelopen weekend Vanina Ickx voor de laatste maal in actie (nou ja) gezien in de DTM. Het Duitstalige vakblad Motorsport Aktuell meldt vanmorgen dat er tijdens het komende DTM-weekend op de Nürburgring (31 augustus tot en met 2 september) een andere, nog te benoemen rijder in de Futurecom-TME-Audi A4 DTM met startnummer 21 zit. Ickx, die sinds begin vorig jaar in de DTM actief is, voelt zich duidelijk niet thuis in de klasse en wordt ook door andere rijders als een gevaar voor zichzelf en voor anderen beschouwd. "Als je drie rondjes achter haar aan rijdt, neemt ze drie rondjes lang in elke bocht een andere lijn", hoorden we dit weekend weer eens van een DTM-coureur, wiens naam ons zojuist spontaan ontschoten is. Afgelopen weekend op Zandvoort was natuurlijk ook wel een dieptepunt: crash in de Tarzan in haar eerste ronde in de test op vrijdag, crash en koprol in de kwalificatie in het Scheivlak en daarna niet meer gereden. Met rijderswisselingen hebben ze bij Futurecom overigens genoeg ervaring na de stoelendans van vorig jaar en het voortijdig ontslag van Adam Carroll eerder dit seizoen.
Total 24 Hours of Spa: Regen belangrijkste factor op zondag
De regen blijft op zondagmorgen onophoudelijk uit de hemel vallen, met een aantal gevaarlijke situaties tot gevolg. Na enkele schuivers werd de wedstrijd meermaals geneutraliseerd, waardoor de wagens heel wat tijd achter de pace car doorbrengen. Wanneer de koersdirectie de situatie terug veilig verklaart, kan het veld opnieuw racen, tot wanneer de volgende wolkbreuk het asfaltlint opnieuw onder water zet.
Rond 12 uur zien we enkele bolides in Les Combes naast de baan schuiven, waaronder ook de Carsport Holland Corvette C6.R met Fässler aan het stuur. Kort na de pitstop van de SRT "Vette" krijgt ook Damien Coens het knap lastig in de bochtencombinatie na Kemmel
Fässler is in de regen consistent sneller dan de leidende Vitaphone Maserati; de Zwitser knaagt per ronde enkele seconden van zijn achterstand op Biagi af. Ondertussen zien we de andere Vitaphone Maserati MC12 lang voor de box staan terwijl de meccano's het achterlicht proberen te vervangen.
Wat betreft het klassement, verdelen Maserati en Corvette netjes de posities in de top 6. Eric van de Poele leidt nog steeds in de Vitaphone Maserati #1, gevolgd door de Carsport Holland C6.R (1 ronde), de Vitaphone MC12 #2 (4 ronden), de PK Carsport Corvette C5-R (4 ronden), de Italiaanse MC12 van Scuderia Playteam Sarafree en de LAA C6.R.
In GT2 leidt Porsche nog steeds met ruime voorsprong op de eerste Ferrari. De Porschisten van BMS, IMSA Performance-Matmut en Tech9 Motorsport leiden respectievelijk voor de Schotse Scuderia Ecosse-Ferrari #63. In G2 treffen we de G&A Mosler aan op de eerste plaats (18e plaats algemeen), voor de merkgenoten van Gravity Racing International. De situatie in G4 en de Coupe du Roi is ongewijzigd gebleven. Mühlner Motorsport gaat in G4 aan de leiding voor hun merkgenoten van respectievelijk ProSpeed en Emeraude Racing
Total 24 Hours of Spa: It ain't over until the fat lady sings...
De wedstrijdleiding riep na enkele spins opnieuw de safety-car op de baan. Het regent te hard op en rond het Ardense circuit, en daarom krijgen we de melding: "safety-car tot de omstandigheden verbeteren". Pas anderhalf uur voor het einde van de race wordt de wedstrijd opnieuw vrijgegeven.
Eric Van de Poele zit in een zetel. Op weg naar zijn vijfde overwinning in Spa, moet hij enkel zijn voorsprong van één ronde consolideren. Alles wijst naar een hattrick voor de équipé van Michael Bartels ... maar 'kuifje' gleed van de baan in Stavelot. De ervaren Belg bleef steken in het grind, en Marcel Fässler ging als een bezetene op zoek naar de leidersplaats.
Met nog 1 uur en drie minuten te gaan passeert de Carsport Holland Corvette C6.R de plaats waar Van de Poele. Het ziet er naar uit dat de Maserati-équipe de overwinning in het laatste uur verspeelt. Van de Poele komt binnen voor een pitstop, en Lamy neemt het stuur over. De Portugees moet de bolide met startnummer 1 terug in de wedstrijd brengen. Het blijft nog altijd afwachten wat het weer zal geven. Het lijkt even opgehouden met regenen, maar we weten niet welke banden men gemonteerd heeft onder de Maserati, en of men een gok waagt met intermediates
Total 24 Hours of Spa: bloedstollend slot - Carsport Holland Corvette op kop!
Met nog 45 minuten op de klok, zien we op het circuit een ware titanstrijd tussen Marcel Fässler en Pedro Lamy. De ex-DTM-piloot behoudt de leiding, maar moet wel nog éénmaal binnenkomen, terwijl Lamy theoretisch de wedstrijd kan uitrijden zonder pitstop. Ondanks al zijn inspanningen kan Lamy echter maar twee seconden goedmaken... en met nog 45 minuten te gaan voorspeld dat niets goed
43 minuten voor het einde van de race duikt Fässler voor de laatste keer de pitlane in met de gele Corvette C6.R. Lamy haalt het onderste uit de kan, en neemt enorme risico's. Ondertussen wordt er bij de Carsport Holland Corvette een bandenwissel doorgevoerd. Ook hier is niet duidelijk of de meccano's intermediatebanden of regenbanden hebben gemonteerd. Er wordt nog even gekeken naar de achterlichten, waarna Fässler opnieuw op pad gestuurd wordt. De voorsprong van de C6.R bedraagt ongeveer een halve ronde op de aanstormende Portugees. In principe geen pitstops meer voor de leiders...
Anthony Kumpen is ondertussen achter het stuur van de Corvette C5-R van PK Carsport gekropen. De Limburger toert rond op de derde plaats, op een drietal ronden van de leiders. Kumpen en Longin beperken hiermee de schade in het kampioenschap, maar door de virtuele tweede plaats van kampioenschapsleider Biagi, zien ze hun achterstand in het kampioenschap groter worden.
Jean-Denis Deletraz, Mike Hezemans, Marcel Fässler en Fabrizio Gollin hebben de Total 24 Hours of Spa 2007 gewonnen. Voor Gollin was het na 2003 al de tweede zege in deze etmaalrace, terwijl zijn teamgenoten deze race voor het eerst aan palmares mogen toevoegen. Carsport Holland kreeg de zege cadeau na een fout van Eric van de Poele bij aanvang van het laatste wedstrijdduur.
Kuifje spinde in Stavelot van de baan en belandde in de grindbak, waar hij vooreerst niet uit weggeraakt. De Corvette C6R van Carsport Holland nam de leiding, die ze eerder was kwijtgespeeld, terug over en reed zonder problemen op de finish af. De Vitaphone-Maserati #1 werd tweede op een ronde van de winnende Chevrolet. Net als vorig jaar ging de derde plaats naar PK Carsport (GLPK) met Anthony Kumpen, Bert Longin, Kurt Mollekens en Fred Bouvy.
De Porsche 997 GT3 RSR van BMS Scuderia Italia ging met de zege lopen in de GT2-klasse. In de beginfase van de wedstrijd waren het de Ferraris van AF Corse die de toon zetten. Maar na pech en een crash van beide Italiaanse autos namen de Porsches de overhand. Tweede werd de Porsche van IMSA, gevolgd door het exemplaar van Tech9. Ook in G3 ging de overwinning naar een Porsche, namelijk die van Mühlner Motorsport. G&A Racing won met de Mosler MT900R de strijd in klasse G2.
De Carsport Holland Corvette van Hezemans, Deletraz, Fassler en Gollin gaat ook na de zware nacht nog steeds fier aan de leiding. Op dit moment slechst zeven seconden voor de Maserati van Biagi, dus de spanning is ook na ruim 16 uur racen nog enorm. Rond 19.00 uur raakte de Corvette van Carsport Holland de leiding kwijt nadat Ferrari Scuderia Ecosse nr. 63 crashte. Niet omdat zij op de baan gepasseerd werden, maar vanwege wat pech tijdens de pitstop. De Corvette C5R United 4 Belgium was daarbij het snelste, ook dankzij een dosis geluk. Anthony Kumpen kwam nl. net voor een van de twee safetycars weer de baan op, waardoor hij een halve ronde won op zijn tegenstanders en handig aan de leiding kwam. Om 20 uur reed de zwart-geel-rode Corvette aan de leiding met 45" voorsprong op de Aston Martin van Sharp en een minuut op de Maserati van Piccini.
Hezemans, die Gollin afloste in de Corvette van Carsport Holland, reed een ronde voor de andere C6R van Greg Franchi, die enige tijd was verloren door een uitstapje in het gras om een slippende wagen te ontwijken.
De Lamborghini van Menten verloor al vroeg in de race veel tijd door een probleem met een aandrijfas, maar kon op afstand zijn weg vervolgen.
Rond 21.00 uur leken er wat problemen te komen voor de leidende Corvette, toen er rook kwam uit het linker voorwiel. Hezemans ging daarop de pits in om het wiel te wisselen, maar gelukkig bleek er niets aan de hand te zijn en kon hij zijn race voortzetten. Toen het donker begon te worden reed de Corvette van Hezemans na een wart van de wedstrijd op de derde plaats.
Ook de tweede safetycarsituatie van de race was te danken aan een Ferrari, dit keer de 430 GT2 van Thomas Enge, die boven op Raidillon crashte. Enge moest zelfs het medical centre bezoeken, maar bleek verder in orde.
Mede doordat het veld weer bij elkaar kwam moest de Carsport Holland Corvette in ronde 157 de leiding overgeven aan Andrea Bertolini in de Maserati MC12. Maar rond middernacht kon Corvette de leiding weer overnemen. Doordat zij zeer regelmatig bleven rijden hielden ze de touwtjes strak in handen en wisten zij hun voorsprong uit te bouwen tot iets meer dan een ronde.
Toen het ochtendgloren aanbrak reed de nr 5 Corvette nog steeds aan de leiding, dat was ook het moment dat de regen kwam en de autos de pits moesten opzoeken voor regenbanden. Hezemans gaf het stuur over aan Deletraz, nog steeds aan de leiding voor de Maserati van Biagi. Door de pitstops moest Carsport Holland de leiding even uit handen geven, maar toen ook zijn achtervolger de pits in ging werd dat weer rechtgezet.
Na 16 uur race gaat de Carsport Holland Corvette met Fassler aan het stuur nog steeds fier op kop, gevolgd door twee Masseratis.
De Maseratis op jacht naar de Carsport Holland Corvette.
Alexander Premat wordt uitbundig gefeliciteerd door de Audi-manschappen. Martin Tomczyk staat er een beetje verloren bij.
Alexandre Premat was vanmiddag de snelste DTM-rijder op Zandvoort. In de laatste bocht ging de Fransman echter opzichtig van het gas af, omdat de op P2 rijdende en voor het kampioenschap strijdende Audi-collega Martin Tomczyk twee extra punten te geven. Om de situatie voor Audi nog meer gênant te maken, ging ook de op plek drie afstevenende Timo Scheider op het laatste rechte eind in de remmen om zijn Audi-collega en kampioenschapsleider Mattias Ekström voorbij te laten! Een boegeroep van een deel van het publiek tijdens de huldiging sprak boekdelen. ,,We kunnen er mee leven dat we verslagen worden, maar niet onder dit soort omstandigheden, was Mercedes-baas Norbert Haug furieus. ,,Nee, dit is juist goed teamgedrag, maakte Mattias Ekström nog meer een karikatuur van de situatie.
Exit La Rosa Bij het opstellen van de wagens vóór de start blijkt dat Daniel la Rosa niet gaat meedoen. Na het eerder afhaken van Vanina Ickx is ook de wagen van La Rosa te veel beschadigd geraakt. La Rosa ging er vanmorgen bij de warm-up flink vanaf waarna een flinke bak grind de onderkant van zijn bolide sloopte.
Start Als om 13.00 uur de race over 38 ronden van start gaat, pakt de vanaf P2 begonnen Mattias Ekström meteen de eerste plaats van pole-man Timo Scheider af. De als vijfde gestarte Paul di Resta heeft pech en wordt bij het uitkomen van de Tarzan-bocht in de rondte geduwd door Tom Kristensen. Di Resta kan wel verder maar heeft dik tien seconden verloren en ligt laatste.
Eerste doorkomst Na één ronde leidt Ekström voor Scheider. Martin Tomczyk is drie, Alexandre Premat vier, Mike Rockenfeller vijf en Bruno Spengler is pas de eerste Mercedes-coureur op P6.
Superbegin Markus Winkelhock heeft een superstart en pakt vanaf P18 zeven plaatsen winst. Bij de eerste doorkomst komt hij als 11de over start-finish! Ook Christian Abt gaat goed. Hij gaat naar voren van 11 naar 7. Susie Stoddart, vandaag de enige vrouwelijke deelnemer, is als 19de gestart maar ligt solide op de 15de stek en maakt de mannen achter haar (Jamie Green, Lucas Luhr en Paul di Resta) behoorlijk gek.
Eerste stops Na de zes ronde beginnen de eerste coureurs aan hun eerste van in totaal twee verplichte pitstops. Christian Abt komt binnen, net als Spengler. Omdat Abt zijn stop met 4,2 seconden een kleine tel sneller afwerkt dan Spengler, haalt playboy Abt zijn Mercedes-concurrent in.
Slecht nieuws Na negen ronde komt ook runner-up Scheider binnen. Hij heeft twee plaatsen verloren op de vroeger gestopte collegas Tomczyk en Premat. De vroege stoppers lijken dus in het voordeel. Dat is slechts nieuws voor Mattias Ekström, de leider die nog steeds doorrijdt op zijn eerste setje banden.
Tijdverlies Echter, de snelle groep rijders van Tomczyk & Co zit wel vast achter de langzamere rijders Stoddart en Di Resta. Dat kost dus ook veel tijd. Het scheelt zelfs anderhalve seconde per rondje, dus de snellere mannen proberen heel rap de mindere goden in te halen.
Waarschuwing Ondertussen krijgt Abt van de wedstrijdleiding de waarschuwingsvlag, omdat hij bij het uitkomen van de pits de bolide van Spengler behoorlijk hard raakte. Na 12 ronden komt Premat zelfs al binnen voor zijn tweede stop, terwijl Ekström nog steeds niet binnen is geweest. Premat moet wel een heel lange laatste stint van 26 ronden maken, dus wellicht zal hij aan het eind van de race last krijgen van versleten banden en dus weinig grip.
13 In ronde 13 drie volgen Tomczyk en Spengler het voorbeeld van Premat. De ploegmaat van Tomczyk (Ekström) rijdt door en komt pas na de 14de ronde voor het eerst binnen. De leider van de race heeft een heel slechte stop met 9,6 seconden en dat is twee keer zo lang als een gemiddelde stop in de DTM!
Aparte topdrie Na 15 rondjes leiden Green, Lauda en Stoddart, maar die zijn de enigen die nog geen stop hebben gemaakt. Van de coureurs met één pitbezoek heeft Scheider de beste papieren, hij wordt gevolgd door Ekström. Het vergaat Ekström na zijn slechte stop van kwaad tot erger. Hij zit in een groepje achter Stoddart en verliest heel veel tijd. Daarom besluit de Zweed na 17 ronden maar zijn tweede stop te maken, maar Ekström komt pas als zevende terug de baan op. Dat is balen voor de leider van het kampioenschap.
Leiding Lauda (eerste) en Stoddart (tweede) willen blijkbaar weten hoe het is om aan de leiding te rijden, want ze zijn de enigen die maar doorrijden. Vrijwel het hele deelnemersveld is halfweg koers al twee keer binnen geweest. De virtuele leider is de op P5 rijdende Tomczyk; hij is de best geklasseerde man met twee stops achter zijn naam. Premat volgt hem op 1,3 seconden, Spengler volgt ver weg op een seconde of zeven.
Spiegel In de 21ste ronde krijgen Tom Kristensen en regerend kampioen Bernd Schneider het met elkaar aan de stok. Als Schneider bij het uitkomen van de Tarzan-bocht zijn geroutineerde rivaal aantikt, stuurt Kristensen met veel gerook van de banden geïrriteerd terug. Daarbij vliegt de gele linkerspiegel van Schneider van zijn vehikel af.
Over In de 23ste ronde komt Stoddart voor het eerst binnen. Alles gaat mis bij haar stop. De stop duurt een dikke minuut. De race van de Schotse is in hogere zin meteen over.
Tomczyk Met nog twaalf ronden te gaan is Tomczyk de best geklasseerde rijder. De Audi-man heeft 0,9 seconde voorsprong op Audi-collega Premat. Spengler geeft nog steeds zeven seconden toe, terwijl Scheider (Audi) in de Mercedes-nek van Spengler hijgt. Christian Abt, bezig met zijn laatste seizoen, ligt in zijn playboy-wagen verrassend vijfde, terwijl de als 13de gestarte Mika Häkkinen zich knap heeft opgewerkt naar P6. Ekström (zevende) en Margaritis (achtste) liggen ook nog in de punten.
Zwaar Christian Abt krijgt het nog zwaar in de slotfase. Want de nummers zes tot en met twaalf liggen binnen drie tellen van Abt. Ook aan kop zijn er leuke gevechten. Premat blijft continu binnen een seconde van Tomczyk pushen, terwijl Spengler alles uit de kast moet halen om Scheider van het podium te halen. Het worden nog acht spannende slotronden.
Dichtbij Met nog zes ronden te gaan komen Spengler en Scheider ineens heel dichtbij. Tomczyk lijkt geen snelheid meer te hebben. Hij heeft grote problemen met zijn banden, zou hij na afloop zeggen. Premat pakt bij het opkomen van de Hunzerug de leiding terwijl Spengler en Scheider de aansluiting hebben gevonden met Tomczyk.
Weer mot Ondertussen hebben Schneider en Kristensen weer mot. Schneider tikt Major Tom hard aan, waarna Kristensen te veel schade oploopt en zijn wagen in de pits parkeert. Premat richting winst Met nog drie toeren te gaan, lijkt Premat op de winst af te stevenen. Hij loopt weg bij Tomczyk, die hij reeds op 2,8 seconden heeft gezet. Spengler (+ 3,9) en Scheider (+ 4,1) volgen.
Scheider, die duidelijk sneller is dan Spengler, is het zat en beukt zich op de Hunzerug een weg langs de Canadees. Ondertussen is Ekström opgerukt naar P5, terwijl Abt (6de) nog steeds voor Häkkinen (7) en Margaritis (8) ligt.
Opzichtig inhouden! Als Premat naar zijn eerste DTM-zege ooit rijdt, houdt hij op het laatst ineens opzichtig in. Hij laat in de allerlaatste meters Tomczyk voorbij, die met 0,2 seconde verschil wint. Om het publiek, die een echte wedstrijd willen zien, nog meer in de maling te nemen, besluit ook Scheider zijn maatje Ekström voorbij te laten en hem een podiumplaats én een extra kampioenschapspunt te schenken.
Schande van Oostenrijk Een aantal jaar geleden liet Rubens Barrichello ooit zijn teamgenoot bij Ferrari Michael Schumacher in de laatste bocht voorbij tijdens de Grand Prix van oostenrijk. Deze teamorder werd uitegvaardigd door de leiding van Ferrari omdat Schumi voor de wereldtitel streeds en Barrichello niet. Het publiek en de total autosportwereld sprak hier destijds hun enorme afkeer van. De Schande van Oostenrijk was geboren.
Heel normaal!? Na dit F1-debacle is er nu in de DTM de Schande van Zandvoort. Al vonden alle hoofdrolspelers van Audi het heel normaal wat er in de slotfase twee keer zo opzichtig gebeurde. Het publiek vond het echter helemaal niks. Een deel van de toeschouwers joelde Tomczyk op het podium uit en ging juichen toen de nummer twee (maar de voor hen echte winnaar) Premat het ereschavot beklom.
Vielen dank Premat Tomczyk reageerde na afloop op de situatie. Over het feit dat Premat hem aan het eind voorbij liet stelde de Duitser: ,,Een grote dank aan Audi en Premat. Dat is teamwork en zo hoort het ook te gaan.
Geen genoegen Maar met deze woorden nam het joelende publiek geen genoegen, toch Martin? Tomczyk verdedigde zich op deze stellingname weinig superieur: ,,De fans willen toch een interessante titelstrijd zien. Nu krijgen we die met nog drie races te gaan. We zijn allemaal professioneel genoeg om te weten dat we als Audi vechten voor het kampioenschap. Dat Premat mij voorbij liet is een goed teamresultaat, want ik doe nu goed mee om het kampioenschap.
Klassement Tomczyk heeft nu 30 punten en volgt klassementsleider Ekström (38) op acht punten. Spengler heeft 26 punten en staat op P3.
FIA WTCC: Chevrolet slaat zijn tweede slag in Anderstorp
Chevrolet deed goede zaken tijdens de eerste FIA-WTCC race op Anderstorp. Met de overwinning van Rob Huff boekte men succes, maar de zevende en achtste positie van Larini en Menu brachten hen op de eerste startrij van de tweede race. Tom Coronel stond daar met zijn vierde plaats in de eerste race kort achter. Gelukkig was er deze keer sprake van drogere weersomstandigheden, desondanks werden er door de rijders voor deze race verschillende typen banden gemonteerd. Wie het bij het rechte eind zou hebben, moest blijken in de navolgende 13 raceronden, die staand gestart werden. Nadeel voor Tom Coronel was daarbij wel dat hij aan de meest natte kant van de baan stond. De overwinning ging ook in de tweede race naar het team van Chevrolet en Coronel eindigde weer net buiten het podium. Tom stuurde na het verkleuren van het startlicht gelijk naar binnen sloot aan bij de mannen voor hem. De enige die bleef staan was Jordi Gene met zijn dieselmotor aangedreven Leon. In die eerste ronde werd er gezocht naar de juiste positie, Coronel lag na de eerste doorkomst vierde op enige achterstand achter Tarquini. Larini voerde het veld aan voor Menu en diezelfde Tarquini. Coronel reed redelijk vrij en voor hem zou het gevaar in principe van achteren komen. Daar was het met name Thompson die hem in het vizier had.
De tweede Nederlander, Olivier Tielemans reed in die beginfase rond de achttiende positie en nog voor de op slicks gestarte Farfus in een BMW. In die beginfase verstevigde de kopgroep van drie haar voorsprong, gevolgd door het groepje onder aanvoering van Coronel en wat daarachter Huff, Thompson en Yvan Muller. Priaulx lag op dat moment twaalfde en was druk doende plaatsen te winnen, maar niemand liet dat zonder slag of stoot gebeuren.
Priaulx Thomson probeerde dichter bij Coronel te komen maar kende de nodige strijd met de Chevrolet van Rydell. Zij aan zij streden zij om de vijfde plek, waarbij Tom kon profiteren en weer iets uitliep. De groep voor hem was te ver weg om ze terug te halen, dus hij deed zijn best om die vierde plek te verstevigen. Tielemans was inmiddels opgeklommen naar een dertiende plek maar zat daarmee in een groep waar enorm veel strijd was. Priaulx klom daarbij op naar de Top-tien.
Larini verremt zich Uiteindelijk lukte het Coronel om dichter aan Tarquini te komen en hem uiteindelijk zelfs te passeren. Even later zou de Italiaan ook ten prooi vallen aan Thompson, die op zijn beurt succesvol belaagd werd door de ontketende Rydell. Daarmee reed de Zweed achter onze landgenoot en passeerde hem. Zo was het Chevrolet-podium ook een feit, alleen stond nog niet vast wie waar mocht gaan staan. Want het waren Larini en Menu die achter elkaar aan reden en daarmee de kampioenschapspunten zouden verdelen. Zeker omdat Rydell in principe maar een weekend mee deed. Maar daar verrekenden de beide Chevrolet-coureurs zich in hun tijdelijk teamgenoot. Die zag dat Larini zich in de slotronde verremde en profiteerde maximaal door gelijk naar de leiding en de zege te rijden. Een actie die hem later door Larini absoluut niet in dank werd afgenomen. Coronel kwam niet verder dan een goede en welverdiende vierde plaats maar had maar al te graag op dat zegepodium gestaan. Hij moest tevreden zijn met het resultaat en dank zijn team achter de pitsmuur nog even door na het finishdoek nog een keer door een grote plas te rijden. Olivier Tielemans moest in de slotfase veel prijsgeven en eindigde als 21ste.
Uitslag 2e FIA WTCC Race Anderstorp 1. Rickard Rydell (Chevrolet) 13 ronden 23.41.120 2. Nicola Larini (Chevrolet) op 1.608 3. Alain Menu (Chevrolet) op 1.856 4. Tom Coronel (SEAT) 5.157 5. James Thompson (Alfa) op 6.070 6. Tiago Monteiro (SEAT) op 6.796 7. Gabriele Tarquini (SEAT) op 8.765 8. Robert Dahlgren (Volvo) op 8.784 9. Augusto Farfus (BMW) op 8.907 10.J. Muller (BMW) op 9.106 21. Olivier Tielemans (Alfa) op 43.947
Stand na 14 races: 1. Jorg Muller 58 punten 2. Augusto Fargus 56 3. Andy Priaulx 56 4. Nicola Larini 48 5. Alain Menu 45 11. Tom Coronel 22
Spyker bevestigt Yamamoto: "Ik ben klaar voor deze kans"
Zoals verwacht kwam vandaag dan de bevestiging van Spyker: Sakon Yamamoto neemt de laatste zeven races van het seizoen deel aan het wereldkampioenschap Formule 1 in de tweede Spyker-bolide. Hij is daarmee de officiële vervanger van Christijan Albers, die twee weken geleden wegens financiële problemen op straat werd gezet.
Yamamoto debuteerde in 2005 bij een vrijdagtest voor Jordan in zijn thuisrace en nam het jaar erop elf races voor zijn rekening bij Super Aguri als teamgenoot van Takuma Sato. Dit jaar was hij testrijder bij Aguri en racete hij bij BCN Competition in de GP2.
Uiteraard is de Japanner in zijn nopjes met de bekendmaking. "Ik ben erg blij met de mogelijkheid om weer in de F1 te kunnen racen en ik ken alle circuits omdat er voor Super Aguri al geracet heb. Ik kan niet wachten onze samenwerking te starten en kijk ernaar uit het team te helpen onze doelstellingen te bereiken."
Ook teambaas Colin Kolles heeft lovende woorden over voor de Japanse coureur. "Allereerst willen we Sakon hartelijk welkom heten bij ons team. Hij heeft in 2006 zijn potentieel als veelbelovend coureur getoond en ik weet zeker dat hij een goed duo zal vormen met Adrian Sutil. Ook zijn kennis van de circuits waar we nog komen is een groot pluspunt en een goede basis om samen mooie dingen te bereiken."
Sakon Yamamoto debuteert voor Spyker op de Hungaroring 5 augustus aanstaande
Total 24 Hours of Spa: zware klapper ontsiert tweede vrije training
De tweede vrije training is begonnen met een serieuze klapper. Eén van de outsiders, de Aston Martin DBR9 #23 van AMR BMS, slipte van de baan. De #23 was de topauto van het Italiaanse team, met als bezetting: Fabio Babini, Jamie Davies, Ferdinando Monfardini en Diego Alessi. Monfardini zou van de baan zijn geslipt bij het uitkomen van Stavelot. De achterkant van de Aston raakte zwaar beschadigd.
In de loop van de week raakte bekend dat AMR BMS kon rekenen op de steun van Prodrive, dat na de 24 Heures du Mans ook haar zinnen heeft gezet op de Ardense etmaalrace. BMS zal de assistentie hard nodig hebben, want zowat de volledige achterzijde van de Aston #23 is tot schroot herleid. Vanaf de achterruit is alles beschadigd.
De ingenieurs in de pitbox zijn nog steeds de schade aan het opmeten: "We zijn de auto nog aan het bekijken. Daarna gaan we overleggen en zullen we een persbericht uitsturen", aldus één van de verantwoordelijken van het Italiaanse team.
Total 24 Hours of Spa: ook Lamborghini #7 en Maserati #12 lopen schade op
Nog twee andere auto's zijn van de baan gegaan tijdens de tweede vrije training. Na de crash van Monfardini (AMR BMS #23) zagen we ook Giambattista Giannoccaro van de baan glijden. De schade aan de #12 Maserati MC12 van Scuderia Playteam Sarafree lijkt mee te vallen: "Enkel wat optische schade. Het ziet er naar uit dat de remmen dienst weigerden. Giamba begon te spinnen en eindigde achterwaarts in de muur in bocht acht. Jammer, want Yves Lambert stond net klaar om het stuur over te nemen. Nu moet Yves richting kwalificatie zonder kilometers in de benen in Spa", vertelde ons de persverantwoordelijke van het Italiaanse team.
Last but not least ging ook de All-Inkl.com Racing even op excursie. De voorkant van de Lambo is licht herwerkt. De troepen van René Munnich zijn ondertussen de auto al aan het herstellen. De tweede trainingssessie werd voor een tweede maal onderbroken met een rode vlag, maar tot op heden is de reden hiervan niet duidelijk.
Enkele minuten voor het einde van de sessie kwam de witte All-Inkl.com Lambo nog even de baan op. Met wat tape was de wagen opnieuw raceklaar.
Total 24 Hours of Spa: ook Lamborghini #7 en Maserati #12 lopen schade op
Nog twee andere auto's zijn van de baan gegaan tijdens de tweede vrije training. Na de crash van Monfardini (AMR BMS #23) zagen we ook Giambattista Giannoccaro van de baan glijden. De schade aan de #12 Maserati MC12 van Scuderia Playteam Sarafree lijkt mee te vallen: "Enkel wat optische schade. Het ziet er naar uit dat de remmen dienst weigerden. Giamba begon te spinnen en eindigde achterwaarts in de muur in bocht acht. Jammer, want Yves Lambert stond net klaar om het stuur over te nemen. Nu moet Yves richting kwalificatie zonder kilometers in de benen in Spa", vertelde ons de persverantwoordelijke van het Italiaanse team.
Last but not least ging ook de All-Inkl.com Racing even op excursie. De voorkant van de Lambo is licht herwerkt. De troepen van René Munnich zijn ondertussen de auto al aan het herstellen. De tweede trainingssessie werd voor een tweede maal onderbroken met een rode vlag, maar tot op heden is de reden hiervan niet duidelijk.
Enkele minuten voor het einde van de sessie kwam de witte All-Inkl.com Lambo nog even de baan op. Met wat tape was de wagen opnieuw raceklaar.
Total 24 Hours of Spa: Carsport Holland snelste in laatste training
In de eerste vrije training viel het op dat LAA niet op jacht ging naar een sterke chrono. Ondanks de sterke bezetting vonden we de wagen terug op een teleurstellende negende plek. Tijdens de tweede -en tevens laatste sessie- waren de coureurs van Alphand wel bij de les. Gavin en Co stuurden witte Corvette C6.R naar de tweede tijd, op een halve seconde van de merkgenoten van Carsport Holland. Hezemans-Deletraz-Fässler-Gollin hebben blijkbaar ook het juiste ritme gevonden dus, met een 2:17,259. Deze rondetijd is wel twee seconden trager dan de snelste chrono van de Sarafree Maserati in de eerste sessie.
De derde tijd werd neergezet door de Maserati MC12 #1 van Vitaphone Racing, voor de #16 JMB Maserati. Voor JMB is dit de hoogste klassering tot nu toe, aangezien gentlemen-drivers Aucott en Macari worden bijgestaan door Philipp Peter en Marino Franchitti. Vijfde was de Maserati MC12 #11, de topauto van Scuderia Playteam Sarafree. United 4 Belgium eindigde deze sessie als tiende. Onze landgenoten van SRT stelden zich tevreden met de twaalfde plaats.
In GT2 heeft Ferrari de fakkel overgenomen. De AF Corse #50 leidt de dans, voor de #62 van Scuderia Ecosse en de #52 van Edil Cris. De andere AF Corse auto eindigde vierde, voor Ebimotors Porsche.
Terwijl de deelnemende bolides aan de Total 24 Hours of Spa zich ondertussen naar het stadscentrum hebben begeven, maakte de équipe van Alphand Aventures met fierheid het definitieve kleurenschema van de Corvette C6.R voor deze etmaalrace bekend. Olivier Beretta, Oliver Gavin, Vincent Vosse en Greg Franchi zullen de witte Corvette de sporen geven tijdens de diverse chronosessies en natuurlijk ook tijdens de etmaalrace zelf. En we mogen het gerust zeggen: bij het Franse team, onder leiding van Philippe Poincloux, blaakt men van zelfvertrouwen.
De knappe Amerikaanse wagen, afkomstig uit de ateliers van Pratt & Miller lijkt het wapen bij uitstek voor de langste proef van het FIA GT kampioenschap. Bovendien prijkt er op het palmares van de bolide reeds een klinkende zege in GT1 tijdens de 24 Uren van Le Mans 2006, toen nog in de fabriekskleuren van Corvette. Nogmaals een bewijs dat uithoudingswedstrijden op het lijf van deze wagen geschreven zijn. Maar deze maal gaat men met de Corvette C6.5 van Alphand Aventures niet enkel voor de zege in de klasse, maar wel degelijk voor de algemene overwinning, en dat tussen al het overige geweld van de vele GTs tijdens de Total 24 Hours of Spa.
De ploeg van Alphand Aventures bewees zich reeds herhaaldelijk op de internationale scène en pakt ook deze keer uit met een kwartet van toprijders, onder meer met de officiële GM rijders Olivier Beretta en Oliver Gavin. Dit duo won enkele dagen geleden nog overtuigend de GT1 categorie tijdens de ALMS wedstrijd in Mid-Ohio. Beide heren behaalden reeds meerdere titels en schreven herhaaldelijk de klassenwinst in Le Mans op hun naam. Daarnaast proefden ze ook van de F1 Beide kleppers zijn niet op vakantie in onze Ardennen, want ook hier willen ze een topprestatie neerzetten. "De 24 Uren van Spa ontbreken nog op mijn palmares en ik geef dan ook graag toe dat ik samen met mijn teammakkers voluit voor de zege zal gaan", kondigt Olivier Beretta aan. "Ook Oliver Gavin kent de wagen door en door, terwijl Vincent en Greg de omloop van Francorchamps kennen als hun broekzak. Het ziet er dus allemaal vrij goed uit voor ons"
Vincent Vosse, de man uit het nabijgelegen Verviers, won de 24 Uren van Spa reeds in 2002 en mikt nu op een tweede algemene overwinning. "Zon gelegenheid zal ik zeker niet laten aan mij voorbijgaan. Samen met mannen als Beretta en Gavin het stuur delen van een wagen die voor de uithoudingsracerij gemaakt is, en dat binnen de ploeg van Luc Alphand? Zon kans moet je nemen!", aldus Vincent. "Het ziet er op papier dan ook allemaal zeer goed uit voor ons : alle troeven zijn aanwezig om te slagen. Maar we moeten natuurlijk rekening houden met de wedstrijdomstandigheden in Spa. Elk jaar vallen er wel wat verrassingen te noteren "
Greg Franchi is met zijn 25 jaar de jonge wolf binnen het team. Maar het gaat Franchi voor de wind dit jaar. Samen met Vincent Vosse won hij al de BTCS 12 Uren van Spa, evenals de laatste manche van de Mégane Trophy te Budapest. De jongeman uit Luik kwam ook al uit in de Le Mans Series met een Aston Martin GT1, maar heeft zich snel aangepast aan de Corvette C6.R, iets dat we overigens konden vasttellen tijdens de traditionele testdag in het kader van deze 24 Uren. Ook voor Greg is dit een ideale prachtige kans om deze etmaalrace in ideale condities aan te vatten. Zijn verdere scholing in de uithoudingsracerij wordt dan ook op de best mogelijke manier verder gezet
De Formule 1 fladdert met al zijn vleugeltjes voor- en achteraan spectaculair voor de toeschouwers, ter plaatse en over de TV-schermen over heel de wereld. De aerodynamika is in de F1 een permanente wetenschap. Van race tot race veranderen kleine details die nog maar kunnen opgemerkt en direct worden begrepen door een steeds kleinere schare mensen. Eén van die mensen is Giorgio Piola die na iedere F1 koers zijn schetsen bijwerkt en wacht tot de volgende GP om te zien wat de aero-ingenieurs weer uit de tovertunnel hebben gehaald.
Een andere specialist die dat allemaal kan volgen is Gordon Murray, mogelijk de grootste race-ingenieur uit de na-oorlogse geschiedenis. Hij is consultant van de lAutomobile Club de lOuest, organisator sinds 1923 van de 24 Uren van Le Mans.Jean-Claude Plassart, president van de ACO, heeft zich de achttien voorbije maanden laten inspireren om het uitzicht van de bolides te veranderen. Vandaar nu al de verplichting om een gesloten cockpit te hebben.
Maar de ACO zou nog verder willen gaan. De categorie LMP1 zou dan moeten bestaan uit sportwagens die door het publiek kunnen worden herkend als "straatversies". ACO zou op die manier de twee zitplaatsen - verplicht door de FIA - in ere herstellen. Nu is het tweede zitje nog aanwezig maar kan nauwelijks als dusdanig worden gebruikt. Zeker niet door friet- en hamburgereters. De betrokken merken die nu alles zetten op de LMP1 steigeren. Overigens niet helemaal onterecht. Deelnemen als kandidaat-winnaar kost hopen geld. Audi heeft daarin geïnvesteerd. Peugeot als nieuwkomer met de 908 HDi FAP ook. En het Amerikaanse Acura (Honda) trof al voorbereidingen om uiterlijk in 2009 in de LMP1 te komen strijden met o.a. ook Porsche. Henri Pescarolo, de eigenaar van de geijknamige renstal, ligt al jaren overhoop met de wispelturigheid van de ACO en verwijt hen met de mensen hun voeten te spelen door of geen ernstige aanpassing te doen aan de reglementsverhouding diesel/benzine, of door reglementen in een te korte tijdspanne te veranderen zodat iedereen voor joker staat. Inzonder de teambazen die bij de grote bedrijven, Audi, Peugeot, Honda...hun budgetten moeten motiveren met winstkansen.Ook Oreca, het voorname Franse team, dat zinnens was een nieuwe eigen prototype LMP1 te bouwen is ontstemd. Ze voelen zich voor schut gezet. Anderzijds lachen deelnemers in de GT1 als Aston Martin en Chevrolet in hun vuistje. Ze beginnen al te denken een "evolutie"-versie te maken en, zoals de ACO dat wil doordrukken, tegen 2010 de meesterklasse te zijn in de 24 Uren van Le Mans. Het beeld zal natuurlijk helemaal wijzigen.
Het is de vraag of de ACO geen vinger in eigen oog steekt als hun "beroemdste race ter wereld" een replica zal worden van de..."24 Uren van Francorchamps". Het deelnemersveld en het gebruikte materieel van de etmaalrace die nu zaterdag 28 en zondag in Spa wordt gereden moet nog maar weinig onderdoen dan voor dat van Le Mans. Met een vleugje "evo" er bovenop is de Belgische koek gebakken. Gordon Murray, bedenker en bouwer van de Mc Laren F1 "straatversie" moet in zijn vuistje lachen. De ACO manipuleert, dat is duidelijk. Maar wordt zelf ook beïnvloed door de grote denkers achter de schermen. De touwtjes waaraan ze trekken zie je niet.
Henk Haane, vorig jaar kampioen met de First Motorsport Porsche 996 GT3 in de Class 3 in de Belcar Original stapt voor de 24 Uur van Spa komend weekend over NAAR ferrari en komt uit voor het JMB-Team
Komende zaterdag wordt op het mooiste circuit ter wereld de Total 24 Hours of Spa op gang geschoten. Belcarkampioen 2006 in Divisie 3 met First Motorsport, Henk Haane ziet met zijn deelname aan de Total 24 Hours of Spa 2007 een droom in vervulling gaan. Enerzijds heeft de Belgische Nederlander in zijn al lange en succesvolle carrière nog nooit aan de aftrap gestaan van deze gerenommeerde etmaalrace. Anderzijds is het besturen van een Ferrari 430 in raceversie een droom die Haane reeds geruime tijd koestert.
Ik kreeg van enkele teams aanbiedingen in de bus om de Total 24 Hours of Spa te betwisten, beaamt Henk Haane. Vooral First Motorsport stond met stip genoteerd op mijn verlanglijstje. Maar de zitjes op de Porsche 997 GT3 en het daaraan gekoppelde kostenplaatje raakten niet ingevuld. Ik ken de Porsche 997 van First als mijn broekzak. In de Mediagroep Van Dyck Belcar deel ik deze wagen trouwens met Gosse Stielstra. Er waren nog andere teams die me een zitje aanboden in een Porsche. Maar als het niet lukte met First Motorsport ging mijn keuze uit naar een andere wagen om zodoende eens iets anders tussen de kiezen te krijgen en mijn ervaring verder uit te breiden.
Ondanks het feit dat we door de reglementering betreffende de Coupe du Roi buiten competitie rijden en niet kunnen meespelen voor een goede klassering in GT3, heb ik toch uiteindelijk mijn hart laten spreken en gekozen om met de Ferrari 430 GT3 van JMB Racing te rijden. Een zéér professioneel team uit Monaco dat naast de drie Ferraris GT3 ook nog een exemplaar inzet in GT2 en een Maserati MC12 in GT1. Ikzelf vorm ploeg met Peter Kutemann. We rijden met drie identieke wagens en gaan resoluut voor de Coupe du Roi of de Beker van de Koning, besluit fast Henk.
De strijd voor de Coupe du Roi is een wedstrijd in de wedstrijd met een héél apart karakter en reglement. Vrij ingewikkeld, maar het komt erop neer dat de deelnemende teams moeten inschrijven met drie identieke wagens in FIA GT3-homologatie. De drie wagens moeten in identieke kleuren rijden en krijgen eenzelfde wedstrijdnummer opgekleefd, extra voorzien van een A, B of C. Het is een vorm van aflossingswedstrijd waarbij er telkens maar één van de drie wagens op de omloop aanwezig is. Iedere wagen wordt bemand door twee piloten die niet van wagen mogen wisselen. Indien een wagen uitvalt op de piste dient de aflosser 30 minuten te wachten voor hij de piste opkomt. Iedere relais duurt minimum 45 minuten alvorens de wagen mag worden afgelost. Indien een wagen bvb. na 15 minuten de stands opzoekt voor reparatie van één uur, zal de volgende wagen pas mogen starten wanneer de volle 45 minuten van zijn voorganger zijn verstreken. In geval van voormeld voorbeeld moet de volgende wagen dus nog 30 minuten op zijn honger blijven. Voor het eindklassement van de Coupe du Roi primeren de teams die met drie wagens de wedstrijd uitrijden. Indien echter blijkt dat een team met twee wagens méér ronden heeft afgelegd gaat de felbegeerde trofee toch naar een team dat de drie wagens in wedstrijd weet te houden.
In de strijd voor de Coupe du Roi zullen de JMB-Ferraris het moeten opnemen tegen de Lamborghinis Gallardo van S-Racing. Méér dan waarschijnlijk wordt dit een interessante race in de race waarbij ook het uithoudingsvermogen van wagens/piloten/teams zwaar op de proef zal worden gesteld.