Regerend F1-wereldkampioen Kimi Raikkonen heeft toch een punt overgehouden aan de voor Ferrari dramatisch verlopen seizoensouverture. Zowel Massa als Raikkonen vielen voortijdig uit na een weekend met al eerder problemen voor beide coureurs. Bovendien stapelde de Fin fout op fout tijdens de race, evenals het team. Ferrari had Raikkonen niet voldoende benzine meegegeven, waardoor hij enkele ronden voor het einde stilviel bij het inrijden van de pitstraat.
De Fin werd uiteindelijk toch als achtste geklasseerd, en behaalde daarmee toch nog 1 punt. De reden hiervoor is de diskwalificatie van Rubens Barrichello. De Braziliaan reed na een mislukte pitstop de baan op, terwijl het licht nog op rood stond.
Om 15.33u lokale tijd ging de eerste start van het nieuwe F1-seizoen van start. De jonge Brit reed een foutloze race die bolt stond van het spektakel. Veel fouten van zowel coureurs als teams leidde tot een aantal safetycar-situaties. Uiteindelijk was het toch de McLarencoureur die aan het langste eind trok, voor Heidfeld en de verrassende Rosberg met zijn eerste podium.
Waar Kubica vanaf P2 een betere start had dan pole-sitter Hamilton was het toch de Brit die de leiding pakte. In de eerste bocht was er een touche tussen Fisichella, Button, Vettel en Webber.Hun race was direct over. Ook Davidson kon zijn weg niet vervolgen. Felipe Massa maakte hardhandig kennis met de vernieuwde regelgeving waarbij traction control verboden is. In bocht 1 gleed zijn achterkant weg waardoor hij in aanraking kwam met de bandenstapel. Na een wissel van zijn voorvleugel kan de Braziliaan wel zijn weg vervolgen, echter rijdt hij achteraan.
Tijdens de safetycar-periode kan de tussentijdse balans opgemaakt worden. Kimi Raikkonen had vanaf P16 een fantastische start en lag na de eerste paar ronden al op plaats 8. Vooral op Sato en Piquet hadden veel voordeel van de chaos in de eerste bocht, zij lagen op respectievelijk plaats 9 en 10. Beide coureurs verloren echter gedurende de eerste ronden weer een aantal plaatsen. Rosberg reed stevig op de vierde positie, gevolgd door Heidfeld, Trulli en Barrichello.
In de 10e ronde komt Adrian Sutil naar binnen en gaat achteruit de pitbox in. In de zestiende ronde komt Robert Kubica binnen voor zijn eerste stop. Op dit moment heeft hij al een achterstand van ruim twaalf seconde op Hamilton. De Pool komt terug als achtste, vlak achter de nog steeds strijdende Barrichello en Raikkonen. Een ronde later gaat Hamilton de pits in waardoor Heikki Kovalainen de leiding Heikki Kovalainen overneemt, met Rosberg als tweede. De Brit komt pal achter de deur van Nick Heidfeld terug op de baan. Op hetzelfde moment verschalkt Raikkonen Barrichello voor P6.
Rosberg en Heidfeld komen op hetzelfde moment binnen. De BMW-coureur pakt een plaatsje ten opzichte van zijn landgenoot. Ook Kovalainen maakt een stop en komt voor de deur van de regerend wereldkampioen Raikkonen de baan weer op. Door het langere doorrijden van Kovalainen pakt hij de tweede positie ten opzichte van Kubica. Trulli maakt een stop vanaf een goede zesde plaats, echter vanwege een probleem stapt hij uit. Fernando Alonso komt hierdoor de punten binnen, echter is hij nog niet gestopt.
In de 25ste ronde waagt Massa een inhaalactie op David Coulthard. De Brit verdedigd maar rijdt vol op de voorwielophanging van de Braziliaan. Massa kan verder maar de RedBull ligt in de vernieling. Vanwege de brokstukken komt de safetycar wederom naar buiten. Tijdens deze periode komen Bourdais, Kubica, Alonso en Glock binnen voor hun stop.
Met 28 ronden te gaan komt de safetycar binnen. Raikkonen heeft een betere herstart dan Kovalainen, echter blijft in bocht 1 de McLarencoureur op P2. Raikkonen waagt in de volgende bocht nog een poging, echter komt hij met teveel snelheid voorbij aan Kovalainen. Hij gaat vol rechtdoor de grindbak in, maar kan achteraan het veld aansluiten. Ook de tweede Ferrari-coureur heeft een probleem en valt uit, evenals Piquet en Sato, die beiden ook de eerste ronde na de herstart uitvallen.
Met zestien ronden te gaan is Raikkonen terug tot vlak achter Timo Glock op P13. Echter maakt de Fin een oliedomme fout door met zijn achterwiel het gras op te rijden. Hij spint en rijdt weer achteraan. Lewis Hamilton komt binnen voor zijn laatste stop. Met nog veertien ronden te gaan spint Timo Glock op volle snelheid nadat ook hij over het gras ging bij het uitkomen van de bocht. Vanwege de vele rotzooi op de baan na de crash van Glock komt de safetycar wederom buiten.
Het ene hectische moment volgt het andere op, want tijdens de stop van Barrichello vanaf P6 maakt de lollipopman een fout. Hij laat de Braziliaan te vroeg vertrekken terwijl de tankslang nog in de bolide zit. Bovendien staat er een straf op tanken tijdens de safetycar, waardoor hij een stop-and-go penalty van tien seconden krijgt. Omdat hij bovendien door het rode licht aan het einde van de pitstraat krijgt de Braziliaan waarschijnlijk nog een straf.
Tijdens de safetycaperiode gaan Kovalainen en Alonso de pits in voor hun laatste stop. Hierdoor rijdt Heidfeld tweede, gevolgd door Barrichello, Rosberg, Bourdais en Kubica. De Pool gaat direct de pitstraat in want Nakajima reed op zijn achtervleugel. Kubica kan zijn race niet vervolgen, Nakajima moet zijn neus laten vervangen maar kan wel verder.
Met nog 8 ronden te gaan zijn er nog slechts negen coureurs in competitie met Rosberg op de derde podiumplaats achter Hamilton en Heidfeld. Raikkonen op plaats 7 heeft een probleem met zijn motor waardoor hij gemiddeld zon 30 km/h verliest en zet met nog vier ronden te gaan zijn bolide stil. De laatste keer dat Ferrari tijdens de openingsrace geen punten scoorde was in 1992 tijdens de GP van Zuid-Afrika.
Met drie ronden te gaan moet Bourdais gedwongen zijn Toro Rosso aan de kant zetten na een motorprobleem. Hierdoor gaan vijf punten in rook op. Met nog een ronde te gaan haalt Kovalainen Alonso in, echter passeert de Spanjaard de Fin op het rechte stuk opnieuw.
Na een bijzonder enerverende race pakt Lewis Hamilton de overwinning, voor Heidfeld en Rosberg, die zijn eerste podium pakt.
Uitslag 1. Lewis Hamilton 2. Nick Heidfeld 3. Nico Rosberg 4. Fernando Alonso 5. Heikki Kovalainen 6. Rubens Barrichello 7. Kazuki Nakajima 8. Sebastien Bourdais 9. Kimi Raikkonen
MERCHTEM - SRT kan tevreden op de voorbije testdagen in Monza terugblikken. Het team rond Patrick Selleslagh zette de snelste rondetijd op donderdag neer, maar wat belangrijker is, onderstreept Patrick Selleslagh, Is dat alles naar wens verliep. Wij moeten de wagen nog door en door leren kennen en dan is een testsessie zonder problemen bijzonder belangrijk. Laten we deze prestatie ook niet uit zijn context halen. Het gaat om testdagen en het echte werk begint over een week in Nogaro, voor wat het Franse kampioenschap betreft en over een maand in Silverstone voor het FIA GT-kampioenschap.
De Corvette C6.R stond maandag in de ateliers nog te wachten op de definitieve livery, maar donderdag reed de SRT C6.R voor zijn eerste ronden in Monza de box uit. Patrick Selleslagh: De eerste dag verliep bijzonder goed. Beide rijders, Xavier Maassen en Christophe Bouchut deden hun job voortreffelijk en op het einde van de dag stonden we bovenaan de tabellen. Beiden zijn aan elkaar gewaagd en een homogeen team is natuurlijk een belangrijke troef in uithoudingsraces. Ik ben ook bijzonder tevreden dat we geen mechanische of andere problemen kenden en ons volledig op de set-up van de wagen konden concentreren. Het is bijzonder belangrijk dat we de komende weken de wagen nog verder onder de knie krijgen en zo het seizoen goed voorbereid tegemoet gaan.
Patrick Selleslagh beseft ook hoe belangrijk het is om op goede partners te kunnen rekenen. Heel belangrijk is dat we op een zeer sterke bandenleverancier kunnen rekenen. Michelin leverde tot dusver al excellent werk en ik ben verheugd met de samenwerking en de resultaten in Monza.
Het mooie weer en de goede accommodatie maakten van deze tweedaagse testsessie in Monza ook een aangename ervaring. Deze testdagen waren inderdaad bijzonder goed georganiseerd en het was aangenaam werken, gaat Selleslagh verder. Met dank aan de FIA en SRO hiervoor.
SRT heeft nu enkele dagen om de Corvette C6.R op de openingswedstrijd van het Franse kampioenschap voor te bereiden. De paastrofee in Nogaro komend weekend is de eerste van zeven meetings voor het Franse kampioenschap, waarin SRT met Soheil Ayari en Bruno Hernandez, de kampioenen van 2006 en 2007 aantreedt.
In een eerste Grand Prix van het jaar die bol stond van spektakel, actie en ook blunders toonde Lewis Hamilton zich de enige constante factor. De Brit trok zich niets aan van alle safetycars en onderdelen op de baan en bleef rustig aan kop rijden. De rest van het veld gaf een cursus fouten maken, waarna uiteindelijk slechts zeven autos de eindstreep behaalden.
Eerste start, eerste safetycar Bij de seizoensstart komt Robert Kubica op plaats twee prima uit de startblokken en nijgt leider Hamilton zelfs te passeren. De Brit pareert de aanval echter, wat ook teamgenoot Kovalainen doet bij Felipe Massa. In plaats van aansluiten op plaats vier verliest Massa echter de controle over zijn wagen, spint en beschadigt zijn voorvleugel tegen de boarding. De Braziliaan moet snel de pits in, maar hiervoor heeft hij tijd genoeg, want de safetycar is de baan op wegens een botsing tussen Vettel en Fisichella in bocht 1. Pech voor Massa is dat hij nog en keer extra de pits in moet; tijdens de safetycarfase mocht er niet getankt worden en zo doet Massa zijn pitstop in etappes.
Achter de safetycar trekt het stof op en blijkt kampioen Räikkönen geweldig te zijn gestart en al op p8 rond te rijden. Vettel, Fisichella, Webber, Button en Davidson heten de eerste uitvallers van vandaag. De volgende heet Adrian Sutil, die na tien rondjes zijn Force Inda F1 in de pits parkeert.
Hamilton start furieus Lewis Hamilton gaat in er in de openingsfase als een dolle vandoor. In tien rondjes bouwt de Brit een voorsprong op van 7,5 seconde op Kubica. Vlak achter de Pool rijdt de tweede McLaren Heikki Kovalainen. Het toptrio wordt op vijf seconde gevolgd door Rosberg en Heidfeld. Trulli, Barrichello en Räikkönen vullen de laatste podiumposities.
Kimi Räikkönen zit te loeren achter Rubens Barrichello, die op plaats zeven een stuk hoger ligt dan hij vorig jaar ooit gelegen heeft. Wanneer de Fin uiteindelijk in zijn inhaalactie slaagt komt wel gelijk het behoorlijke snelheidsverschil aan het licht. De twee wonnen wel al een positie toen Robert Kubica als eerste zijn reguliere stop maakte. Lewis Hamilton is tweede en hij valt terug tot p4 achter Kovalainen, Rosberg en Heidfeld. Wanneer zij echter allemaal stoppen heeft Hamilton de leiding weer terug in handen. Rosberg is bij zijn stop een plaats aan Heidfeld verloren en wordt ook nog gepasseerd door Alonso, terwijl Räikkönen lang door kan rijden en vlak achter Kovalainen derde rijdt.
Weer een safetycar Terwijl Räikkönen aan kop furore maakt wil de opmars van Felipe Massa nog niet zo vlotten. Aan de staart van David Coulthard aanbeland gaat Massa in de aanval op het rechte stuk. De Red Bull-coureur geeft echter weinig ruimte, terwijl de verdediging van Coulthard zal zeggen dat Massa nog niet ver genoeg naast de Schot zat. Feit is echter dat de twee met elkaar in aanraking komen, waarvan Coulthard het grootste slachtoffer is, met een behoorlijk opgevouwen bolide. De safetycar komt voor de tweede keer vandaag de baan op, wat ieders voorsprong als sneeuw voor de zon doet verdwijnen en de gelapte autos de kans geeft om zich van hun rondje achterstand te ontdoen. Wanneer ook de pitstraat open gaat duikt het halve veld de pits in.
Beginnersfout en pech bij Ferrari Bij de herstart zit Kimi Räikkönen flink te jagen op Heikki Kovalainen. In de eerste bocht weet de McLaren-Fin zijn landgenoot achter zich te houden; in de tweede bocht dwingt de minder ervarene de wereldkampioen in een beginnersfout want Räikkönen verremt zich als een rookie, gaat diep door het stof en kan achteraan aansluiten. Om het drama van Ferrari compleet te maken valt Massa vervolgens ook uit; de Braziliaan kampt met hetzelfde softwareprobleem als Räikkönen gisteren. Het feit dat deze software door McLaren is ontwikkeld, is voer voor de complotdenkers bij Ferrari.
De Ferraris zijn niet de enigen met problemen na de safetycar, want de uitvallers vallen nu met bosjes. Eerst moet Nelsinho Piquet zijn auto aan de kant zetten, vervolgens doet Takuma Sato hem dit na. Inmiddels zijn er nog maar elf autos over, waarvan de wereldkampioen de laatste stek bezet. Met dit aantal rijders zit debutant Bourdais zomaar op puntenkoers. Ook Rubens Barrichello is op goede koers, op plaats vijf kan hij al vier meer punten halen dan hij het vorige seizoen heeft gedaan.
Alonso zit te stampen Na een door differentieelproblemen verpeste kwalificatie heeft Fernando Alonso het in de race weer redelijk op de heupen. Op plaats acht heeft hij in ieder geval een punt in handen, maar Kubica en Bourdais rijden vlak voor Alonso en de tweevoudig kampioen lijkt niet van plan om de race rustig achter dit tweetal uit te rijden.
Beginnersfout nummer twee van de wereldkampioen Liet hij zich eerder in de race al verleiden tot een beginnersfout, met nog vijftien ronden te gaan begaat Räikkönen een tweede beginnersfout. Bij het opjagen van Timo Glock rijdt de Fin met zijn achterwiel door het gras en spint alsof het zijn eerste race is.
Safetycar deel 3 Nu de druk achter hem weg is, is dit voor Glock geen teken om rustig aan te doen. De Duitser gaat wijd en komt met vier wielen op het gras. Daar stuit de Toyota-rijder op een polletje en als een ware schansspringer wordt Glock gelanceerd. De klap is hard van de Toyota blijft niet veel meer over. Voor de tien overgebleven rijders komt de safetycar weer de baan op.
Ook Honda gaat mee in foutenfestijn Terwijl ze bij Honda de champagne al bijna aan het ontkurken waren moet Barrichello nog een pitstop maken. Daar gaat het echter fout bij de lollypopman die zijn stok te vroeg de lucht in steekt waardoor Barrichello wegrijdt terwijl de tankslang nog niet uit de wagen is. Gelukkig voor de Braziliaan valt de slang wel uit de wagen; ook de tankman valt, maar zijn verwondingen lijken niet ernstig. De fouten van Honda houden nog niet op, want het team heeft de auto van de Braziliaan afgetankt tijdens de safetycarfase en dit kost Barrichello nog een stop-and-go-penalty. Als daar ook nog eens bovenop komt dat Rubens door het rode licht de pits uit rijdt stapelen de Honda-fouten zich in korte tijd op.
Negen kleine negertjes De volgende uitvaller heet Robert Kubica, die een prima weekend in mineur afsluit. De Pool moet in de pitstraat uitstappen nadat hij door Nakajima van achteren was aangereden. Hiermee komt het aantal deelnemers uit op negen. Op plaats vijf passeert Kovalainen Räikkönen die toch al niet zon beste wedstrijd reed. Het meest wakker is echter Alonso die de twee Finnen allebei voorbij gaat.
Räikkönen op de Puch Met nog zes ronden te gaan verdwijnt de snelheid uit de Ferrari van Kimi Räikkönen. De Ferrari klinkt als een brommer zonder uitlaat en echt hard gaat hij ook niet meer. Met maar negen rijders op de baan rijdt de Fin echter maar door in de hoop niet met lege handen naar huis te hoeven. Dat moet hij uiteindelijk toch want de Ferrari valt stil en de wereldkampioen moet uitstappen.
Zeven kleine negertjes Na Räikkönen is Sebastien Bourdais de volgende trieste uitvaller. De man die op een prima debuut afstevende valt met drie ronden te gaan uit met een rokende Toro Rosso. Geluk bij een ongeluk voor de Fransman is echter dat er nog maar zeven autos meedoen en het laatste puntje toch nog bij Scuderia Toro Rosso in de kast verdwijnt.
Slotakkoord voor Kovalainen In de voorlaatste ronde pakt Kovalainen nog de vierde plaats af van Fernando Alonso. Tot ieders verbazing geeft de Fin deze plaats op het rechte stuk echter weer terug aan de Spanjaard.
Wie zich hier, en van alle commotie van vandaag, niets van aantrekt is Lewis Hamilton. De revelatie van 2007 rijdt als een ware routinier om alle rotzooi heen en behaalt met alle gemak zijn overwinning. Nick Heidfeld en Nico Rosberg mogen na een foutloze race met de winnaar mee naar het podium. Alonso, Kovalainen en Barrichello volgen. Een prima wedstrijd wordt ook gereden door net-niet-debutant Kazuki Nakajima, die in de tweede race uit zijn carrière de zevende stek bezet. De uitgevallen Bourdais gaat met het laatste puntje naar huis.
Uitslag GP van Australië 1.Lewis Hamilton, 58 ronden 2. Nick Heidfeld, op 5.478 3. Nico Rosberg, op 8.163 4. Fernando Alonso, op 17.181 5. Heikki Kovalainen, op 18.014 6. Rubens Barrichello, op 52.453 7. Kazuki Nakajima, op 1 ronde 8. Sebastien Bourdais, op 3 ronden
Sportscars: Als tweede geklasseerde Acura gediskwalificeerd
Het Acura-team kon niet lang genieten van de tweede plaats
De Lowe's-Fernandez Acura, die op 12,979 seconden van de winnende Penske-Porsche als tweede eindigde in de 12 Uur van Sebring, is uit de uitslag gehaald, Bij de technische nacontrole voldeed de auto niet aan de zogeheten "Stall test", een passage in het technisch reglement van de ACO die stelt dat de motor binnen vijf seconden moet uitgaan wanneer de luchtinlaat volledig wordt afgedekt. Gebeurt dit niet, dan zou dit kunnen betekenen dat er via andere kanalen lucht naar de motor wordt gevoerd, buiten de restrictor om. Door de diskwalificatie van de Acura kan Porsche nu een dubbelzege vieren: Franchitti/Leitzinger/Lally zijn nu met de Dyson-Porsche tweede in de klasse en tweede algemeen. Jan Lammers en consorten schuiven daarmee op naar de vijfde plaats in de klasse.
De Porsche RS Spyder van Romain Dumas, Timo Bernhard en Emmanuel Collard op weg naar de zege
Nog geen vier weken geleden was Roger S. Penske dolgelukkig, nadat zijn coureur Ryan Newman de Daytona 500 op zijn naam geschreven had. Nu won Penske met zijn Porsche-team en rijders Romain Dumas, Timo Bernhard en Emmanuel Collard de 56e editie van de 12 Uur van Sebring. Daarmee maakt Penske, alias The Captain, het trio compleet: hij is de enige teambaas wiens team zowel de Indy 500, de Daytona 500 als de 12 Uur van Sebring gewonnen heeft. Voor Porsche was het de 18e overwinning in Sebring en de eerste sinds Hans-Joachim Stuck en Klaus Ludwig in 1988 zegevierden met de 962. Des te opmerkelijker: niemand had van tevoren een cent gegeven voor de kansen van de lichtere LMP2-prototypes in het algemeen klassement. Theoretisch was daarvoor op het vliegveldcircuit van Sebring het voordeel van de sterkere LMP1s te groot. Maar noch de Peugeot, noch de beide Audis konden de verwachtingen uiteindelijk waarmaken. Jan Lammers eindigde in Sebring met de Porsche RS Spyder als achtste algemeen en als zesde in de klasse.
Voor Audi was het de eerste keer sinds het jaar 2000, dat er niet in Sebring gewonnen werd. Het fabrieksteam van het merk uit Ingolstadt kreeg te maken met opmerkelijk veel technische problemen. Bij de Audi R10 TDI met het startnummer 2 (Lucas Luhr, Mike Rockenfeller, Marco Werner) moest kort na halverwege de race de rechter turbolader worden vervangen, een defect dat sinds 2006 niet meer bij de Audis was voorgekomen. De auto met het nummer 1 van Tom Kristensen, Allan McNish en Dindo Capello verloor in de slotfase flink tijd doordat eerst d wielophanging moest worden vervangen en daarna de beide remschijven van de voorwielen, iets wat normaal gesproken nooit gebeurt. In Le Mans houden de remschijven het normaal gesproken zonder problemen 24 uur uit, aldus Audi-sportbaas Dr. Wolfgang Ullrich. Dat Dindo Capello al na 25 minuten in de race een botsing veroorzaakte met de nummer 46-Flying Lizard-Porsche en daarvoor een stop-and-go kreeg opgelegd, hielp natuurlijk ook niet echt. In de slotfase deed Tom Kristensen nog goed zijn best om de opgelopen achterstand in te halen, maar uiteindelijk moest Audi genoegen nemen met de vierde plaats in het algemeen klassement. Dat het merk wel een dubbelzege in de LMP1-klasse behaalde, is aardig voor de PR, maar niet meer dan een schrale troost.
De Fernandez-Acura eindigde zeer verdienstelijk als tweede algemeen en in LMP2
Beslissing binnen 12,979 seconden De race in Sebring liet weer eens zien hoe spannend sportwagenracen kan zijn. In de laatste 16 minuten kwamen de beide autos op de plaatsen een en twee nog een keer binnen voor een splash and dash en uiteindelijk zegevierde het Porsche-trio met een voorsprong van slechts 12,979 seconden op Adrian Fernandez en Luis Diaz in de Acura ARX-01B van Lowes Fernandez Racing. Marino Franchitti, Butch Leitzinger en Andy Lally eindigden met de Dyson-Porsche RS Spyder als derde algemeen op 1.02,084 minuten van de winnaars. Ook de winnende LMP1-Audi eindigde in dezelfde ronde. Vier autos in dezelfde ronde betekent een nieuw record in Sebring.
Jan Lammers tevreden met Porsche-première Jan Lammers eindigde met zijn Horag-Lista-teamgenoten Didier Theys en Fredy Lienhardt als zesde in de LMP2-klasse en als achtste algemeen. Wetend dat we met de nieuwe motor nog een seconde sneller kunnen, ben ik absoluut tevreden. De Porsche voelt heel goed aan en is uitstekend om te rijden, aldus Lammers. Comfortabel was zijn voorlaatste dubbele stint echter niet: Mijn gordel zat niet goed waardoor er bepaalde delen klem kwamen te zitten. Dat was echt verschrikkelijk, verklaart hij. Als ik heel eerlijk ben, had ik liever een paar keer in Europa getest als voorbereiding op het LMS-seizoen, maar mijn eerste ervaringen met de Porsche zijn zonder meer positief. Ook Martijn Meijs, de Nederlandse Porsche-engineer, die het Horag-team in Sebring terzijde stond, was tevreden: Ze hebben zichzelf tijdens de race goed verbeterd.
Race Michael Vergers voortijdig beëindigd na crash teamgenoot Voor Michael Vergers was de race snel ten einde, nadat zijn Franse teamgenoot Jean Ravier de Zytek hard in de bandenstapels had gezet. Hij verklaarde: Al vroeg in de race kon ik Jan Lammers inhalen, nadat die veel teveel onderstuur had. Ik reed rondetijden van 1,51, daarmee was ik wel tevreden. Toen kwam mijn teamgenoot en die crashte. Het was een flinke klap, de ophanging links voor en achter was kapot en heel veel bodywork, maar gelukkig het chassis niet. Onze deelname in Barcelona komt dus niet in gevaar.
Corvette wint GT1, Flying-Lizard-Porsche wint GT2 De overwinning in GT1 ging naar de Corvette van Johnny OConnell, Jan Magnussen en Ron Fellows met een voorsprong van acht ronden op de andere fabrieks-Corvette met Oliver Gavin, Olivier Beretta en Max Papis. De Bell Motorsports-Aston Martin DBR9 van Terry Borcheller, Chapman Ducote en Antonio Garcia eindigde op de derde plaats in de klasse. In de GT2-klasse ging de zege naar Jörg Bergmeister, Wolf Henzler en Marc Lieb met de Flying Lizard-Porsche 911 GT3 RSR, met drie ronden voorsprong op Tracy Krohn, Nic Jonsson en Eric van de Poele met de Risi Competizione-Ferrari F430.
Uitslag: 1. Dumas-Bernhard-Collard (Fra-Dui-Fra), Porsche RS Spyder, 351 r. in 12.01.39,587 2. Fernandez-Diaz (Mex), Acura ARX-01B, op 12,979 3. M. Franchitti-Leitzinger-Lally (GBr-VSt-VSt), Porsche RS Spyder, op 1.02,084 4. Capello-McNish-Kristensen (Ita-GBr-Den), Audi R10 TDI, op 1.07,697 (1e LMP1) 5. Smith-Dyson (GBr-VSt), Porsche RS Spyder, op 1 ronde 6. Brabham-Sharp-Johansson (Aus-GBr-Zwe), Acura ARX-01B, op 2 ronden 7. Luhr-Rockenfeller-Werner (Dui), Audi R10 TDI, op 18 ronden 8. Lammers-Lienhardt-Theys (Ned-Zwi-Bel), Porsche RS Spyder, op 18 ronden 9. O'Connell-Magnussen-Fellows (VSt-Den-Can), Chevrolet orvette C6R, op 23 ronden (1e GT1) 13. J. Bergmeister-Henzler-Lieb (Dui), Porsche 911 GT3 RSR, op 37 ronden (1e GT2) uitgevallen: Vergers-Barazi-Ravier (Ned-Den-Fra), Zytek 07S (van de baan)
De Daytona 500 NASCAR-race afficheert zichzelf als "The great American race", maar als het om roadracing gaat, dan mag de 12 Uur van Sebring zeker aanspraak maken op deze titel. En de Amerikanen laten maar wat graag zien dat ze trots zijn op hun land. De vlaggen kunnen niet groot genoeg zijn...
Tussen al het Amerikaanse geweld zijn er ook nog een paar lokale Peugeot-fans, al gebruikten ze voor hun spandoek het lettertype dat het merk uit Sochaux in de jaren zeventig hanteerde... Evenals de andere Franse merken Citroën en Renault is Peugeot al jaren niet meer op de Amerikaanse markt actief. Peugeot Sport beschouwt de deelname in Sebring dan ook alleen maar als test voor Le Mans en ondersteunt de inschrijving van de ene 908 HDi FAP dan ook niet met een marketingcampagne. Wel is er een eigen hospitality in de paddock, waar men onder andere Franse journalisten en een zware delegatie van de Automobile Club de l'Ouest, de organisatie van de 24 Uur van Le Mans, feteert. Overigens zijn de Amerikaanse journalisten volstrekt niet te spreken over het gebrek aan openheid bij het Franse merk, waar medewerking bij persaanvragen uiterst beperkt is en er vrijwel geen informatie wordt gegeven. Dat is men in Amerika duidelijk anders gewend.
De reguliere ALMS-merken ondersteunen hun deelname wel met tal van marketingactiviteiten, zoals hier de display van Corvette. Allemaal wel een stuk bescheidener dan bijvoorbeeld in NASCAR, maar het ziet er allemaal keurig uit.
Voor de Corvette-rijders is in het infield van Sebring een speciale parkeerplaats ingericht. Met dit beeld bewijzen we overigens meteen dat de titel van een goed boek over de historie van deze beroemde Amerikaanse sportwagen, "All Corvettes are red", beslist niet klopt. Geel is tegenwoordig de modekleur, zeker bij de sportievere uitvoeringen.
Oudere 'Vettes zijn er natuurlijk ook, zoals deze Sting Ray...
...of deze "Coke Bottle"-Corvette, die echter wel een moderne neus heeft.
Porsche kan daarbij natuurlijk niet achterblijven. De Porsche Club of America (PCA) richt op Sebring sinds jaren een aparte parkeerplaats in, die toepasselijk de naam "Porscheplatz" draagt.
Naast de "gewone" 911s en Boxsters ook een 911 GT3 RSR...
...en gelukkig was ook de historische 356-fractie vertegenwoordigd.
Wie op racedag in Sebring wil zijn, moet vroeg komen. De race begint al om 10.00 uur lokale tijd, maar wie om 7.30 uur niet binnen is, kan een parkeerplaats in de paddock wel vergeten. Vandaar dat ook wij al ongehoord vroeg op pad waren. Dan kun je in Sebring wel mooi de zon zien opkomen.
Tekst: René de Boer Foto's: Rebocar Automotive Productions
Ontbijt in het hotel hebben we vanwege het vroege tijdstip maar niet gedaan, onderweg een beker thee en een paar donuts bij Dunkin' Donuts in Sebring, waar we onze huur-Mustang parkeerden naast een mooie oude BMW 2002 tii uit 1974, met bijpassend kenteken "TII74".
Nu we het toch over culinaire geneugten (nou ja...) hebben: onderweg naar het circuit is er een restaurant waar ze, naast garnalen, de lokale specialiteit "Gator Tail" aanprijzen. Inderdaad: staarten van alligatoren. We jhebben het ditmaal nog niet gegeten, een paar weken geleden in Daytona wel. Smaakt helemaal niet verkeerd!
Ondanks het vroege uur stond er al een flinke rij auto's om het circuit op de komen.
's Morgens vroeg kun je wel mooie foto's maken, zoals van deze Camaro, die begin jaren zeventig racete in de Amerikaanse Trans-Am-serie. De Trans-Am-klasse beleefde op 25 maart 1966 zijn première in Sebring in het bijprogramma van de 12 Uren. De overwinning ging destijds naar Jochen Rindt, terwijl ook AJ Foyt en Jacky Ickx in het eerste jaar reden.
Ter herinnering aan de mooie tijden in de Trans-Am-klasse, die tot en met 1999 bestond, werd op Sebring een demonstratie verzorgd, met onder andere deze Ford...
...en deze AMC Javelin.
In de startopstelling voor de race stonden de beide LMP2-auto's met Nederlandse inbreng naast elkaar. Hier Michael Vergers in gesprek met een andere landgenoot, Goodyear-man Jack Braaken.
Vergers en Jan Lammers reden beide de eerste stint voor hun team. Voor de start spraken ze over hun verwachtingen voor de race.
Ook oud-winnaar Kees Nierop kwam Lammers nog even succes wensen.
Na het traditionele spelen van het volkslied, waarvoor alle teamleden keurig stonden opgesteld, kon de race worden gestart.
Start van de 56e editie van de Mobil1 12 Hours of Sebring, de Peugeot heeft de Audi al bijna te pakken
Na vier uur rijdt de Audi met het startnummer 2 (Rockenfeller/Luhr/Werner) aan de leiding in de 12 uur van Sebring, voor de zusterauto nummer 1 (Capello/Kristensen/McNish). De Peugeot van Lamy/Sarrazin/Minassian pakte al direct na de start de leiding in de eerste bocht en leidde gedurende de eerste drie uur van de wedstrijd, maar verloor daarna veel tijd bij een pitstop om problemen met de hydrauliek te verhelpen. Teruggevallen naar de negende plaats moest de Peugeot kort voor twee uur lokale tijd zelfs de paddock in voor verdere reparatie.
Door de pech van de Peugeot, die gedurende de eerste uren probleemloos aan de leiding reed, kreeg Audi zonder moeite de leiding in handen. Op de derde plaats rijdt na vier uur de Penske-Porsche RS Spyder met het startnummer 7 (Bernhard/Dumas/Collard), die de leiding in de LMP2-klasse in handen heeft, op 42 seconden van de Acura nummer 26 (Herta/Fittipaldi/Franchitti). De andere Penske-Porsche (Maassen/Long/Briscoe) viel terug tot de staart van het veld na te zijn aangereden door Johannes van Overbeek in de Flying Lizard-Porsche GT2 met nummer 46.
Enkele safety-car-fases De Audi S5 Safety car moest al enkele keren in actie komen, ondermeer na een aanrijding waarbij de Dyson-Porsche RS Spyder met nummet 16 betrokken was. De Barazi-Epsilon-Zytek met Michael Vergers aan boord raakte na drie uur en 15 minuten uit de race, toen Jean Ravier met de auto hard de bandenstapel inreed. De Lista-Porsche RS Spyder met Jan Lammers, Didier Theys en Fredy Lienhardt rijdt na vier uur op de negende plaats overall en de zevende plek in de LMP2-klasse. In GT1 leidt de Corvette met Ron Fellows, Jan Magnussen en Johnny OConnell, in GT 2 leidt de Flying Lizard-Porsche van Jörg Bergmeister, Wolf Henzler en Marc Lieb.
Lewis Hamilton pakt eerste pole van het Formule 1 seizoen 2008!
De Formule 1 wagens voor het jaar 2008 zullen, zonder traction control en engine breaking, weer bestuurd gaan worden door de coureurs, wat dit jaar nog vele mooie acties beloofd op te leveren. De wagens hebben meer overstuur en glijden sneller weg als er te laat of te hard geremd wordt. Dit was vandaag al goed zichtbaar bij de kwalificatie voor race één van seizoen 2008, de GP van Australie die vannacht verreden zal worden in Melbourne.
Waar Kimi Raikkonen en Fernando Alonso niet aan bod kwamen in de Top Ten Qualifying, pakte Lewis Hamilton vannacht de allereerste pole positie van 2008, met in zijn kielzog Robert Kubica, die in zijn allerlaatste ronde een kleine stuurfout maakte en daardoor enkele tienden van een seconden miste. Kovalainen pakte positie drie, waar Felipe Massa genoegen nam met een vierde startpositie vanuit de pitstraat.
Tijdens Q1 (eerste kwalificatie) deden alle rijders nog rustig aan. De aanpassingen aan de wagens waren duidelijk merkbaar, zonder technische vernuften om de wagen in balans te houden, zullen coureurs moeite hebben om allemaal foutloze rondes te maken, wat natuurlijk weer veel brengt aan het gevoel van de Formule 1, maar ook voor de coureurs zelf. Met nog zeven minuten op de klok, ging Ferrari pas naar buiten met Massa. Nelsinho Piquet ging pas vlak voor tijd zijn eerste run doen. Helaas kon Piquet, deels van Nederlandse afkomst met zijn Nederlandse moeder, geen goede tijd zetten en zal zijn eerste race van start moeten gaan vanaf positie 21.
Opvallend waren de problemen bij Ferarri. Waar Massa in de ochtendtrainingen al problemen had met de brandstofdruk, reed Raikkonen voor het einde van de eerste sessie in de kwalificatie langzaam terug naar de pitstraat, waar hij vlak voor de ingang stil kwam te staan. Doordat het team de wagen ophaalde vanaf deze positie, waar de monteurs niet mogen komen, werd Raikkonen uitgesloten van de tweede kwalificatie, waardoor hij morgen van start zal moeten gaan vanaf positie 16. Overigens was zijn auto toch niet tijdig klaar geweest om deel te nemen aan Q2.
Q2 bracht tevens een aantal uitvallers. Mark Webber had remproblemen, met rook uit de remmen en miste zijn breaking point, waardoor hij een code rood veroorzaakte. De kwalificatie kwam even stil te liggen om zijn wagen op te ruimen. Na de code rood ging Felipe Massa als eerste weer de baan op en zette een tijd van 1:25.6, de tijd die in de ochtend ook gereden werd, ondanks wat overstuur in deze ronde. Met nog drie minuten te gaan, werden door diverse rijders snelle tijden gezet. Opvallend was de snelle BMW, met Kubica die een tijd neerzette van 1:25.3. Hamilton had net iets meer in zijn McLaren en zette een tijd neer van 1:25.1. Fernando Alonso probeerde nog een goede tijd te zetten, echter kwam niet verder dan een 1:26.1, waarmee hij uitkomt op positie twaalf, zeer tegenvallend voor de coureur die weer terug is bij zijn oude team Renault.
Sebastiaan Vettel had dan wel een positie binnen de Top Ten Qualifying weten te scoren, echter na even buiten te zijn geweest, kwam de rijder al weer naar binnen, waar hij de rest van de tien minuten durende Q3 zou blijven, zonder een tijd te kunnen zetten. Nieuw in seizoen 2008 zijn de brandstof reglementen tijdens de laatste kwalificatie: waar in 2007 nog de gebruikte brandstof mocht worden bijgetankt, zal in 2008 van start moeten worden gegaan met de brandstof die aan boord is aan het begin van de Top Ten Qualifying. Pas in de eerste pitstop van de race mag worden bijgetankt, wat strategie vraagt van de teams. De meeste rijders kozen ervoor aan het einde van de kwalificatie een snelle ronde te zetten, wat gevolgen zou kunnen hebben bij foutjes in de ronde. Hamilton was zeer snel in de ronde, maar Kubica zat nog sneller achter hem. Waar de snelle Brit een foutloos rondje neerzette, met een nog ietwat voorzichtige tijd van 1:26.7, had Kubica wat overstuur en wist zijn auto heftig over de kerbstones onder controle te houden. Hierdoor verloor hij echter wel tijd en zette een tweede tijd neer van 1:26.8. Kovalainen pakte positie drie met 1:27.0, waar Massa vanuit de pitstraat meekeek en genoegen moest nemen met een eerder gezette tijd voor positie vier, waarna de finishvlag viel voor de allereerste kwalificatie van seizoen 2008.
Waar de coureurs (heel) langzaam terugreden naar de pitstraat om zoveel mogelijk brandstof te sparen voor de start van de GP Australie op zondag, kunnen wij alleen maar even wegdromen van de mogelijkheden voor 2008. De overstuurde wagens en te hard aangeremde acties, brengen het gevoel van weleer terug en herinnert aan andere autosport klassen, waar coureurs hun driftende racewagen onder controle de bocht doorsturen. De interessante gebeurtenissen in de kwalificatie geven een beeld van de race van morgen, waar de coureurs van start mogen gaan met minder brandstof, zonder traction control om van hun plek te komen en hun wagen in balans door de bocht te trekken en zonder engine breaking, waardoor een te laat aangeremde bocht door de coureur zelf gered moet worden. Geniet ervan!
Uitslag Kwalificatie GP Australie:
1. Lewis Hamilton McLaren Mercedes
2. Robert Kubica BMW Sauber
3. Heikki Kovalainen McLaren Mercedes
4. Felipe Massa Ferrari
5. Nick Heidfeld BMW Sauber
6. Jarno Trulli Toyota
7. Nico Rosberg Williams
8. David Coulthard Red Bull
9. Timo Glock Toyota
10. Sebastiaan Vettel Toro Rosso
11. Rubens Barrichello Honda
12. Fernando Alonso Renault
13. Jenson Button Honda
14. Kazuki Nakajima Williams
15. Mark Webber Red Bull
16. Kimi Raikkonen Ferrari
17. Giancarlo Fisichella Force India
18. Sebastien Bourdais Toro Rosso
19. Adrian Sutil Force India
20. Takuma Sato Super Aguri
21. Nelsinho Piquet Renault
22. Anthony Davidson Super Aguri
De eerste krachtmeting van het FIA GT kampioenschap had plaats op het circuit van Monza. Tijdens de tweedaagse test lieten de Nederlandse en Belgische piloten hun aspiraties gelden door zich in de toptien te nestelen. Als dit de weerspiegeling van dit GT-seizoen is, wordt het een interessante aangelegenheid.
De SRT Corvette C6R gereden door onder andere de ervaren Christophe Bouchut en de debuterende Xavier Maassen, overgestapt van de World Series by Renault, liet over alle sessies de rapste tijd noteren. Kort daarop volgde de Gigawave Aston Martin en de Phoenix Carsport Holland Corvette C6R van Mike Hezemans, die er weer uitstekend bij zat met zijn derde positie.
Zijn plaatsgenoot Peter Kox nam een goede zesde positie voor zijn rekening in de door Antonov PLC ondersteunde Lamborghini Murciélago. Anthony Kumpen en Bert Longin zette de schitterende Saleen SR7 met een negende positie binnen de toptien.
Primeur Lammertink Racing; eerste Porsche GT3 RSR in Nederland
Lammertink Racing heeft een primeur in de vorm van de eerste Nederlandse Porsche 997 GT3 RSR! De RSR evo is het nieuwste model uit de racelijn van Porsche, welke zijn Nederlands debuut gaat maken in de renstal van Lammertink Racing. Deze krachtpatser is de ultieme raceversie van de legendarische 911 en is ontwikkeld bij Porsche Motorsport in Weissach.
De in beperkte oplage gebouwde RSR onderscheidt zich van zijn racebroeders door een grotere en sterkere motor, geoptimaliseerde circuit rijeigenschappen, gecombineerd met een zo laag mogelijk gewicht. De auto beschikt over een 465 pk sterke aluminium 3,8 liter 6-cilinder boxermotor, die maarliefst 9400 toeren per minuut draait. De auto weegt in totaal slechts 1225 kilogram. Deze combinatie zorgt voor overweldigende prestaties.
De eigenaar van de splinternieuwe auto, Biense Dijkstra, richtte zich vorig jaar tot de Porsche specialisten van Lammertink Racing, om aan zijn wens naar meer snelheid te kunnen voldoen. De 39-jarige directeur van Bouwgroep Dijkstra Draisma, zet graag zijn bouwsnelheid om naar racesnelheid. Lammertink Racing vertaalt deze wens door naar de professionele expertise op het racegebied.
De Friese aannemer maakte zijn Porsche racedebuut afgelopen seizoen in een 996 GT3 Cup en werd direct met het Porsche racevirus besmet. Nu maakt de blauwe GT3 Cup plaats voor de nieuwe RSR.
De auto wordt door het sterk uitgebreide team gerund, om gedurende het komende seizoen bij diverse races ingezet te kunnen worden, waaronder de Dutch Supercar Challenge en verscheidene Endurance- en 24 uur races op de befaamde circuits in Europa.
DTM: Kampioen Ekström rapste in ochtendsessie op derde testdag Mugello
Op de derde en laatste DTM-testdag in Mugello was Mattias Ekström de rapste in de ochtendsessie. De regerend kampioen uit Zweden rondde 24 keer het 5,245 kilometer lange circuit. Met een snelste rondje van 1:44,345 was hij dik twee seconden vlotter dan de nummer twee Markus Winkelhock.
Tekst: Marc Kok Foto: dtm.com
Tijdens de ochtendsessie tussen 9.00 en 13.00 uur kwamen 11 rijders in actie. Al mogen de twee rustige rondjes die Christijan Albers in zijn Audi reed weinig naam hebben. Hij zal vanmiddag, wanneer tussen 14.00 en 18.00 uur de afsluitende oefenssessie van de testdriedaagse is, meer rijden voor het Futurecom-team van Colin Kolles.
DTM: Winkelhock snelste in Mugello, Albers net achter Schumacher
Foto: dtm.com
Markus Winkelhock heeft gisteren de DTM-tetsdriedaagse van Mugello afgesloten als snelste rijder. Christijan Albers, die drie dagen in een Futurecom-wagen 2006-Audi reed, klokte van de 11 in actie komende coureurs de 8ste tijd. De Nederlander bleef daarmee nipt achter de 2007-Mercedes van DTM-rookie Ralf Schumacher.
GP2: Chandhok snel op Paul Ricard, Buurman in middenmoot, Tung langzaam
Yelmer Buurman op Paul Ricard. Foto: yelmer.com
Ter voorbereiding op het GP2 seizoen in Europa testen de rijders momenteel op Paul Ricard. Op de eerste dag was Karun Chandhok de rapste van de 26 coureurs. Yelmer Buurman kwam zowel tijdens de ochtend- als middagsessie tot de 16de stek. Ho-Pin Tung stelde gisteren in winderige condities wederom teleur en kwam tot P24 (ochtend) en P25 (middag).
Vandaag testen de teams verder op Paul Ricard. Dan wordt wel de kortere en meer bochtige configuratie van het Franse circuit gebruikt. Op deze manier kunnen de renstallen goed oefenen voor de GP2-race op Monaco.
Ho-Pin Tung. Foto: PR
Ochtendsessie GP2-test op Paul Ricard: 1. Karun Chandhok iSport International 1:12.717 24 rondjes 2. Romain Grosjean ART Grand Prix 1:12.946 44 3. Andy Soucek Fisichella Motor Sport 1:13.210 25 4. Sebastien Buemi Trust Team Arden 1:13.228 29 5. Javier Villa Racing Engineering 1:13.269 22 6. Andreas Zuber Piquet Sports 1:13.304 28 7. Adrian Valles Fisichella Motor Sport 1:13.326 21 8. Pastor Maldonado Piquet Sports 1:13.370 30 9. Mike Conway Trident Racing 1:13.522 32 10. Ben Hanley Campos Racing 1:13.578 19 11. Giorgio Pantano Racing Engineering 1:13.585 21 12. Vitaly Petrov Campos Racing 1:13.600 21 13. Kamui Kobayashi DAMS 1:13.775 12 14. Davide Valsecchi Durango 1:13.777 25 15. Bruno Senna iSport International 1:13.874 23 16. Yelmer Buurman Trust Team Arden 1:13.917 34 17. Alvaro Parente Super Nova Racing 1:14.004 24 18. Diego Nunes DPR 1:14.088 32 19. Luca Filippi ART Grand Prix 1:14.131 12 20. Jerome D'Ambrosio DAMS 1:14.230 22 21. Paolo Nocera BCN Competicion 1:14.290 26 22. Alberto Valerio Durango 1:14.347 15 23. Milos Pavlovic BCN Competicion 1:14.496 31 24. Ho-Pin Tung Trident Racing 1:14.554 29 25. Michael Herck DPR 1:14.738 41 26. Christian Bakkerud Super Nova Racing geen tijd 1
Middagsessie GP2-test op Paul Ricard: 1. Pastor Maldonado Piquet Sports 1:12.790 20 rondjes 2. Javier Villa Racing Engineering 1:12.902 32 3. Karun Chandhok iSport International 1:12.932 25 4. Mike Conway Trident Racing 1:12.968 29 5. Adrian Valles Fisichella Motor Sport 1:12.993 46 6. Bruno Senna iSport International 1:13.055 31 7. Andy Soucek Fisichella Motor Sport 1:13.060 39 8. Andreas Zuber Piquet Sports 1:13.110 29 9. Luca Filippi ART Grand Prix 1:13.212 29 10. Sébastien Buemi Trust Team Arden 1:13.272 25 11. Davide Valsecchi Durango 1:13.289 29 12. Giorgio Pantano Racing Engineering 1:13.333 37 13. Romain Grosjean ART Grand Prix 1:13.350 35 14. Alberto Valerio Durango 1:13.455 39 15. Vitaly Petrov Campos Racing 1:13.688 19 16. Yelmer Buurman Trust Team Arden 1:13.707 33 17. Ben Hanley Campos Racing 1:13.757 29 18. Alvaro Parente Super Nova Racing 1:13.886 36 19. Kamui Kobayashi Dams 1:14.020 25 20 Diego Nunes DPR 1:14.120 37 21. Paolo Nocera BCN Competicion 1:14.193 24 22. Milos Pavlovic BCN Competicion 1:14.295 49 23. Jérôme D'Ambrosio Dams 1:14.482 27 24. Michael Herck DPR 1:14.556 51 25. Ho-Pin Tung Trident Racing 1:14.598 32 26. Christian Bakkerud Super Nova Racing geen tijd 1
De racewereld begint langzaam uit zijn winterslaap te ontwijken. Tijdens een internationale testdag in Zolder bespeurde autosport.nl veel vertrouwde gezichten. De Dutch Supercar Challenge telde vandaag de meeste afgevaardigden op de baan. Ook uit de Formule Renault 2.0L kwamen enkele autos in actie evenals een wel zeer speciale Formule l bolide met Nederlandse roots.
De DSC-Corvette van de combinatie van't Hoff en Werkman.
Dutch Supercar Challenge Het DSC had waarschijnlijk de grootste vertegenwoordiging op het circuit van Zolder. V-Sports van Coen Vink was vandaag met twee autos vertegenwoordigd. Luc Braams en Rocl Abresch komen komend seizoen met de Chemoil Ferrari F430 Challenge in actie. Beide rijders kwamen in het verleden in de BMW 120D Cup uit. De tweede auto welke door V-Sports gerund wordt is de Corvette Z06R voor Alex vant Hoff en Danny Werkman die van de V8 STAR een overstap gemaakt hebben naar de Corvette. Meindert van Buuren en Nicky Pastorelli willen komend seizoen met de V8 STAR voor de titel gaan, maar hun bolide kwam nog niet in actie.
De ex-BTCS Megane is nu in handen van US Carworld en wordt bestuurd door Jochen Habets.
Het team van US Carworld voelde de ex-BTCS Renault Megane van Gosselin Racing aan de tand. Divitec Racing was met de Solution F Astra van Carlo Kuijer en Jeroen Reijntjes aanwezig. Een bolide die wij kennen uit de BTCS S2 klasse, maar voor uniek voor een Nederlands kampioenschap.
Uniek voor de DSC, de Solution F Astra van Divitec Racing
Bert Moritz gaat verhaal halen bij de Clio-rijders
Incident Tijdens het laatste uur deed zich een incident waarbij de Marcos van Bert Moritz en enkele Belgische Clio-coureurs betrokken waren. Een Seat raakte van de baan, waarop een marshall met dubbel geel zwaaide. Terwijl Moritz direct van zijn gas afging en vervolgens ook nog eens met code rood geconfronteerd werd, werd hij door enkele Clio-coureurs om de oren gereden. In de pitlane kwam het tussen betrokken partijen tot een verbale confrontatie. Hoewel één van de betrokkenen inderdaad nog toegaf dat hij het dubbel gezwaaid geel niet gezien had, was Bert furieus. Ze spelen met een andermans leven, maar wat wil je, met een dergelijke klasse wordt het nooit wat mopperde de Nederlandse raceveteraan.
"Kijk bij dubbel gezwaaid geel of rood ga je van je gas af of stop je" legt Bert Moritz aan Guillaume Dumarey uit
Jawel de F&S Ensign is weer terug op de baan.
F&S Properties terug op de baan Wie herinnert zich niet Jean Michel Martin, lang geleden triomfator in de 24 Uren Francorchamps met een BMW M3 en vele malen Belgisch toerwagenkampioen. Martin maakt een comeback in de racerij. Hoewel hij bijna nooit in eenzitters gereden heeft, maakt hij nu toch de stap. Martin komt in Historische F1 races met een Ensign in de voormalige F&S kleuren uit. Jean Michel Martin: Met deze auto wil ik aan Historische F1 races meedoen en uiteraard de Historische Grand Prix van MonacoMartin koos voor het F&S kleurenschema uit 1976.
Oud Belgishc toerwagenkampioen Jean Michel Martin vond na jaren een zitje in de F&S Ensign.
Martin: Met dit kleurenschema heeft de Ensign in 1976 in Monaco gereden. Ik vond het F&S schema ontzettend mooi, maar ik moet wel verklappen dat dit een Ensign uit 1977 is.
Bart Hylkema komt in de 2.0L Nec Formule Renault in actie
Broers Hylkema in Formule Renault De broers Hylkema komen beiden in de Formule 2.0L in actie. Thomas Hylkema komt in Engeland in actie, terwijl Bram Hylkema met het team van Koiranen Racing voor de NEC series opteert. Behalve Koiranen Racing kwam het team van Motopark Oschersleben met de Fin Jokinen, de Brazuliaan Sammarone en de Portugees Felix Da Costa in acite.
Champcarweekend wordt anders ingevuld Lucia Gallucci van Circuit Zolder bevestigde desgevraagd dat het Champcarweekend op de kalender blijft omdat dit een geluidsweekend is. Naast de Belcar Original en de BMW Formula Europe onderhandelt men met de organisatoren van diverse kampioenschappen.
Sammarone, weer een hoopvolle of talentvolle Braziliaan?
Dindo Capello reed de snelste trainingstijd met de Audi R10 TDI
De Audi van Rinaldo Capello, Allan McNish en Tom Kristensen start zaterdag vanaf de pole position voor de 12 Uur van Sebring. Omdat de kwalificatie bij de prototypes moest worden afgebroken na een zware crash van Ben Devlin met de Lola-Mazda met het startnummer 8 en er minder dan 10 minuten waren verreden, werd de training geannuleerd en werden de snelste tijden van de vrije trainingen gebruikt als basis voor de startopstelling. Zo profiteerde men bij Peugeot uiteindelijk dus niet van de snelle tijd van Stéphane Sarrazin, die met 1.43,117 minuten de snelste ronde reed die deze week in Sebring werd gerealiseerd.
In de startopstelling staat de Peugeot van Minassian, Sarrazin en Lamy nu op de tweede plaats, gevolgd door de tweede Audi met Luhr, Rockenfeller en Werner en de beide Porsche RS Spyders van het Penske-fabrieksteam. Timo Bernhard kwalificeerde de Porsche met startnummer 7, die hij deelt met Romain Dumas en Emanuel Collard, op de pole in de LMP2-klasse. De Porsche RS Spyder van Jan Lammers, Fredy Lienhard en Didier Theys staat io de twaalfde plaats algemeen en op de achtste positie in de klasse, een plek voor de Barazi-Epsilon-Zytek van Michael Vergers, Juan Barazi en Jean Ravier. Michael Vergers zat direct achter de Lola-Mazda, toen Ben Devlin daarmee in de eerste bocht crashte en het staken van de training veroorzaakte. "Ik moest flink uitwijken om de brokstukken van zijn auto niet te raken, die lagen overal over de baan vespreid", aldus Vergers. "Vervolgens had ik daarbij weer geluk dat de Audi, die achter mij zat, mij niet raakte."
GT's wel regulier gekwalificeerd Het annuleren van de tijdtraining heeft geen gevolgen voor de teams in de GT-klasses, omdat die wel hun reguliere kwalificatie binnen de geplande 30 minuten konden afwerken. De pole in GT1 ging naar de fabrieks-Corvette van Jan Magnussen, Johnny OConnell en Ron Fellows, voor de zusterauto van Olivier Beretta, Oliver Gavin en Max Papis en de Aston Martin DB9 van Terry Borcheller, Chapman Ducote en Antonio Garcia, waarmee we meteen het voltallige GT1-veld hebben gehad. Snelste auto in GT2 was de Risi-Ferrari 430 van Jaime Melo, Mika Salo en Gianmaria Bruni. De winnaars van vorig jaar worden gevolgd door de Tafel Racing-Ferrari met Dominik Farnbacher, Dirk Müller en Robert Bell, terwijl de snelste Porsche in de GT2-klasse op de derde plaats de Flying Lizard-GT2 van Jörg Bergmeister, Wolf Henzler en Marc Lieb is.
Het door Coen Vink gerunde V-Sports is al vele seizoenen actief in de Dutch Supercar Challenge. Vorig seizoen runde het team de twee imposante Passat V8Stars van Papagayo Racing, waarmee het team regelmatig het podium wist te beklimmen.
Nicky Pastorelli
Komend seizoen komt V-Sports onder eigen naam met drie zeer fraaie bolides aan de start, zijnde de Papagayo V8Star met onder andere voormalig Champcar-coureur Nicky Pastorelli achter het stuur, de VEKA Corvette Z06-R GT3 en de Chemoil Ferrari F430 Challenge.
Komend seizoen gaat voor de V8Star-bolide het vierde seizoen in de Dutch Supercar Challenge zijn. Al vele malen toonde vaste coureur Meindert van Buuren met fraaie overwinningen en vele podiumplaatsen het potentieel van deze bolide. Tot een algemeen kampioenschap kwam het echter nog niet, maar daar gaat dit seizoen misschien wel verandering in komen De coureur met wie Van Buuren de auto gaat delen is namelijk niemand minder dan de 24-jarige Nicky Pastorelli.
Pastorelli werd in 2004 Europees Formule 3000 kampioen en verdiende daarmee in 2005 een testzitje bij het Jordan/Midland Formule 1 team. In 2006 kwam Pastorelli uit in de Amerikaanse Champ Car World Series. Helaas lukte het Pastorelli niet om ook in 2007 uit te komen in de Champcars, waardoor zijn enigste wapenfeit de 24h van Daytona was. Overigens reed Pastorelli al eens in de DSC, want eind 2006 was de talentvolle coureur tijdens de Finaleraces op Assen al eens de gastrijder van Van Buuren.
Ook Alex van t Hoff en Danny Werkman blijven het team trouw, zij het dat het duo dit seizoen niet met een V8Star aan de start verschijnt. Hun strijdwapen is een zeer fraaie door VEKA gesponsorde Corvette Z06-R GT3, waarmee ze samen met nieuwkomer Peter Versluis uit gaan komen in de GT-divisie.
De derde auto van V-Sports is komend seizoen is een Ferrari F430 Challenge, die gesponsord wordt door Chemoil. Coureurs van de Ferrari zijn nieuwkomers Luc Braams en Rick Abresch. Beiden zijn afkomstig uit de BMW 120D cup en maken dus een hele grote stap voorwaarts. Abresch heeft echter bij een éénmalig optreden in de Passat V8Star al laten zien dat de snelheid er goed inzit.
Ik ben erg verheugd met de diversiteit aan autos en coureurs binnen ons team, aldus teambaas Coen Vink. Met Van Buuren en Pastorelli hebben we een zeer ervaren rijderduo waarmee we voor de titel gaan, terwijl het voor de andere coureurs een leerjaar gaat worden waarmee we gaan proberen om af en toe het podium te halen. Kortom een mooie mix van ervaren coureurs en gentlemen drivers waarmee we hopelijk een gezellig, sportief en succesrijk seizoen tegemoet gaan!
Voor het vierde seizoen op rij zal Niels Bouwhuis in de BRL-V6 uitkomen voor Linder Racing. De hechte band met het team van Linder Racing en het enthousiasme waarmee het team te werk gaat hebben ertoe geleid dat ik ook mijn vierde seizoen in de BRL-V6 voor het team van Louis in de Rijp aan de start sta, vertelde Niels. Dankzij de steun van onder andere STB Koeltechniek, Janssen & Janssen Gerechtsdeurwaarders, Thesis Bouw, Tracé Detachering en Quantaris Automatisering is het voor Niels mogelijk om wederom een seizoen in deze populaire klasse te racen. Na vorig seizoen als zevende in het eindklassement te zijn geëindigd is het Niels zijn doel om komend jaar in de topvijf van het eindklassement te finishen.
Naast de BRL-V6 zal Niels komend seizoen ook racen in de VW Golf Endurance Cup bij het Jaguar Racing Team. Niels: Vorig seizoen heeft het Jaguar Racing Team zijn debuut gemaakt in deze klasse en ik ga ervoor om dit seizoen samen met het team stevige progressie te boeken en veel plezier te beleven.
Sandra van der Sloot (links) en Sheila Verschuur in de Clio-kleuren. Foto: Frits van Eldik
Ze reden jarenlang samen, maar vanaf komend seizoen gaan Sheila Verschuur en Sandra van der Sloot het tégen elkaar opnemen. Nog wel steeds sámen in het Racing Team Koninklijke Landmacht zullen de snelle dames strijden in de Dunlop SportMaxx Clio Cup.
Afgelopen jaren heeft het Racing Team Koninklijke Landmacht met veel succes deelgenomen aan de races om de SEAT Cupra Cup. Met een eigen team deelnemen aan de vaderlandse autosport bleek een ijzersterk middel om de werving voor het leger te ondersteunen. Het Racing Team van de Koninklijke Landmacht heeft daarom gekozen voor een nieuwe uitdaging in de autosport, namelijk de Renault Clio Cup.
Camouflage De dames Sandra van der Sloot en Sheila Verschuur vormden in de afgelopen drie seizoenen een uiterst succesvol en snel race duo. Dit seizoen komen beide dames dus opnieuw uit in de camouflagekleuren van de Koninklijke Landmacht, nog steeds als teammaatjes, maar niet meer samen in één auto. De concurrentie in de Renault Clio Cup is hevig, zoals dat hoort in een merkencup. De vraag is nu in hoeverre de beide Landmacht-dames in staat zijn zich snel aan te passen aan het uiterst snelle en sterk bezette veld.
Veel vertrouwen ,,Wij gaan met veel vertrouwen dit nieuwe seizoen tegemoet, zegt de inmiddels tot majoor bevorderde teamchef Arend Brinkman. ,,Voor ons zal aankomend jaar, voor zowel de militaire monteurs als voor de coureurs, een regelrechte uitdaging zijn, we gaan het absoluut niet eenvoudig krijgen. De Renault Clio Cup heeft tenslotte een heel sterk startveld met uiterst snelle rijders waarvan het gros met veel ervaring. Er valt voor het team dan ook veel te leren. Maar aan de inzet van mijn manschappen in de pits en de wil om te presteren van onze rijdsters zal het niet liggen. Dat is helemaal dik in orde. We gaan er dan ook alles aan doen om ons zo goed mogelijk te manifesteren in dit aansprekende veld.