Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Blog als favoriet !
Mijn radio zender
  • radio
  • autosport
    alles over autosport
    05-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GT: Spyker toont nieuwe auto met opvallende geel-blauwe kleuren voor LMS
    geneve_spyker

    Met een nieuwe auto die luistert naar de naam Laviolette GT2R zal Spyker dit jaar deelnemen aan de Le Mans Series en de 24 Uur van Le Mans. De nieuwe Spyker, die voor het eerst niet meer in aluminiumkleur en oranje is uitgevoerd, maar een geel/blauw kleurenschema draagt, werd gisteren voor het eerst getoond tijdens de Autosalon van Genève. De auto onder de vlag van het Spyker Squadron zal worden bestuurd door de Schotse oud-DTM-coureur Peter Dumbreck, de Duitser Ralf Kelleners en de Rus Alex Vasiliev. De zusterauto van het Zwitserse Speedy-team wordt toevertrouwd aan de Zwitsers Andrea Chiesa, Benjamin Leuenberger en Philippe Camandona.
    De nieuwe Spyker voor de GT2-klasse is een gesloten coupé, waarmee de fabrikant uit Zeewolde dus definitief is afgestapt van de open Spyder, zoals die in voorgaande jaren werd ingzet. Opvallend is de aërodynamisch gevormde luchtinlaat op het dak, terwijl ook de grote grille een nieuw kenmerk is.

    geneve_spyker_2

    "We kunnen nu weer doen wat we willen", zegt Hans van Rennes, teammanager van het Spyker Squadron. Het team heeft er anders dan in voorgaande jaren dit seizoen voor gekozen om niet deel te nemen aan de 12 Uur van Sebring, maar de volledige aandacht te richten op de LMS-wedstrijden. Als nieuwe hoofdsponsor staat de naam van de Snoras Bank uit Letland op de auto, die eerder al fors in Spyker Cars investeerde. De Zwitserse Speedy-Spyker zal worden gesponsord door horlogemerk Rebellion.

    "Wel even schrikken"
    Daags voor de presentatie in Genève brandde de oude Spyker C8 Spyder van het Speedy-team tijdens de LMS-test op het circuit van Paul Ricard volledig uit. "Dat was wel even schrikken toen ik dat hoorde, maar gelukkig bleef Chiesa, die op dat moment achter het stuur zat, ongedeerd", aldus Hans van Rennes. "Hij had al gemerkt dat er iets achter in de auto vlam gevat had en hij wilde naar een baanpost rijden om daar de auto tot stilstand te brengen en te laten blussen, maar toen ging hij in de rondte en kwam de wind onder de auto, waardoor de vlammen direct de hele auto in brand zetten. Het was gelukkig een oude auto, maar zoiets is altijd een drama, dat wil je niet meemaken."

    05-03-2008 om 14:53 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    superleague_formula_2

    Eind augustus debuteert de Superleague Formula op Donington Park. Gisteren werd de 750 pk sterke wagen van de nieuwe raceklasse getest op dit Engelse asfalt. ,,We hebben goed kilometers en snelheid kunnen maken’’, stelde de Franse testcoureur Bruce Jouanny na afloop.
    Bij de testsessie van de nieuwe klasse, waarbij de bolides in de kleuren van grote internationale voetbalclubs zijn gespoten, is Hitech Racing betrokken. Dit team heeft het Britse Formule 3-kampioenschap gewonnen. Gisteren werden de testrondjes gereden met de wagen waarin een V12-motor (4.2 liter) is geplaatst. ,,Op het eind van de dag kon ik een langere run doen, waarbij ik de banden en de motor echt kon pushen. Dat was super’’, aldus Jouanny.


    superleague_formula_1

    Indrukwekkend
    Volgens de Franse rijder heeft de wagen heel veel downforce en is het remvermogen indrukwekkend. Jouanny en Hitach Racing zijn betrokken bij de ontwikkeling van de Superleague Formula-wagen. Dat proces zal nog enkele maanden duren, voordat in juni de wagens aan de teams zullen worden overgedragen. In totaal wil men zes driedaagse testen uitvoeren. De volgende oefensessie is gepland op de baan van Monteblanco in Spanje.

    superleague_formula_3

    20 teams
    Aan het kampioenschap zal onder meer PSV meedoen. Ook AC Milan, FC Porto, Olympiacos, Borussia Dortmund, RSC Anderlecht, FC Basel, Sevilla, Flamengo, Corinthians en Galatasaray zullen participeren met de racende voetbalbolides. De komende weken zullen nog drie deelnemende club worden bekendgemaakt. De organisatie verwacht met zes extra verenigingen een overeenkomst te kunnen sluiten, waardoor er in totaal 20 wagens aan de start in Donington moeten verschijnen.

    05-03-2008 om 14:52 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DTM: Audi onthult nieuwe A4 DTM in Genève
    audi_dtm_9
    De hele dag nog onder doek, pas om 17.00 uur vond de onthulling plaats

    Gisteren, tijdens de eerste persdag van de Autosalin van Genève, toonde Audi voor het eerst de wedstrijdversie van de huidige genratie van de A4, waarmee het merk uit Ingolstadt komend seizoen gaat deelnemen aan de DTM. Op dezelfde locatie had concurrent Mercedes-Benz een jaar eerder de raceuitvoering van de destijds nieuwe C-Klasse gepresenteerd. "Het feit dat we de presentatie hier in Genève doen, toont wel aan hoe belangrijk de DTM is", verklaarde hoofd sportcommunicatie Jürgen Pippig. De onthulling werd verricht door Audi-sportdirecteur Dr. Wolfgang Ullrich en regerend DTM-kampioen Mattias Ekström, die met de nieuwe auto zijn titel wil verdedigen.


    audi_dtm_1

    Mattias Ekström (r.) en Dr. Wolfgang Ullrich trokken het doek van de auto. In plaats van Blaupunkt staat er vanaf dit jaar "Deutsche Post" op de voorkant van alle DTM-auto's. Met de zwarte letters op de gele ondergrond lijkt het haast wel een Nederlands kenteken...

    audi_dtm_2

    Aan de voorkant valt de enorme instroomopening voor de koellucht naar de motor op.


    audi_dtm_3

    Mattias Ekström ziet het met zijn nieuwe dienstauto wel zitten. "Bij de eerste test had ik al meteen een goed gevoel", aldus de Zweed.

    audi_dtm_4


    audi_dtm_5

    Zijaanzicht van de nieuwe Audi A4 DTM, die het trotse startnummer 1 draagt.

    audi_dtm_6

    Opvallend bij de wielkasten achter zijn de vijf "flaps", die voor de zo nodige neerwaartse druk moetenn zorgen. De constructie lijkt ons eerlijk gezegd wat gevoelig. Zeker met het bekende duw- en trekwerk na de start zijn die grote "flaps" aan de onderkant snel kapot, en dat heeft een behoorlijk negatieve uitwerking op de wegligging van de auto.

    audi_dtm_7

    De uitlaat werd aërodynamisch mooi weggewerkt onder het voorportier.

    audi_dtm_8

    Ook de wielkasten voor zijn aërodynamisch beter dan bij het voorgaande model.

    05-03-2008 om 14:50 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

     

     

    BARCELONA - Op het Spaanse F1-circuit van Barcelona kropen de GP2-coureurs na Paul Ricard opnieuw in hun nieuwe bolides. In de middagsessie bleek alleen Kamui Kobayashi (DAMS) de Nederlander Yelmer Buurman te snel af te zijn. De coureur voor Trust Team Arden was slechts drie tienden van een seconde langzamer dan het ronderecord dat Andreas Zuber met de 2007-specificatie neerzette.

    Yelmer Buurman supersnel onderweg

    Javier Villa (Racing Engineering), Davide Valsecchi (Durango), Romain Grosjean (ART Grand Prix) en Vitaly Petrov (Campos) volgden Buurman op de voet in de middagsessie. Pastor Maldonado, die 's ochtends het snelst was, kwam uit op de zeven tijd, vlak voor de Belg Jerome D'Ambrosio (DAMS) en Ho-Pin Tung (Trident Racing). De laatste Belg, Michael Herck, bleek met zijn DPR-bolide de langzaamste van het veld.

    Morgen, woensdag, wordt er opnieuw getest.

    Uitslag GP2-middagtijden Barcelona:
    1. Kamui Kobayashi     Dams                     1:26.806 36 
    2. Yelmer Buurman Trust Team Arden 1:27.344 34
    3. Javier Villa Racing Engineering 1:27.522 26
    4. Davide Valsecchi Durango 1:27.564 18
    5. Romain Grosjean ART Grand Prix 1:27.597 35
    6. Vitaly Petrov B.I. Campos Team 1:27.605 12
    7. Pastor Maldonado Piquet Sports 1:28.071 13
    8. Jérôme d’Ambrosio Dams 1:28.306 35
    9. Ho-Pin Tung Trident Racing 1:28.321 26
    10. Giorgio Pantano Racing Engineering 1:28.336 27
    11. Andreas Zuber Piquet Sports 1:28.381 21
    12. Adrian Valles FMSI 1:28.396 15
    13. Karun Chandhok iSport International 1:28.418 15
    14. Sébastien Buemi Trust Team Arden 1:28.481 31
    15. Ben Hanley B.I. Campos Team 1:28.549 18
    16. Alberto Valerio Durango 1:28.555 25
    17. Paolo Nocera BCN Competicion 1:28.666 25
    18. Luca Filippi ART Grand Prix 1:28.697 19
    19. Andy Soucek FMSI 1:28.822 18
    20. Mike Conway Trident Racing 1:28.880 17
    21. Alvaro Parente Super nova Racing 1:28.887 22
    22. Milos Pavlovic BCN Competicion 1:29.304 20
    23. Bruno Senna iSport International 1:29.338 6
    24. Christian Bakkerud Super Nova Racing 1:29.342 25
    25. Michael Herk DPR 1:30.864 27
    26. Diego Nunes DPR -- --

    05-03-2008 om 10:35 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spyker stelt nieuwe volbloed racer voor (+ FOTO's)
    Spyker C8 Laviolette GT2R

    Na het tragische 'afscheid' van de Spyder GT2R afgelopen maandag op het Paul Ricard High Tech Test Track (zie hier en hier), staat Spyker nu voor vernieuwing. Spyker Squadron is trots om in samenwerking met SNORAS bank en Speedy Racing haar nieuwe wapen voor te stellen, dat ingezet wordt tijdens de 24Uren van Le Mans en de Le Mans Series. Spyker opteerde voor een totaal nieuwe livery, en maakt geen gebruik meer van het traditiegetrouwe grijs/oranje kleurenschema.

    Spyker Squadron zal in 2008 en 2009 uitkomen met twee Spyker C8 Laviolette GT2Rs. De Laviolette vervangt de C8 Spyder GT2R, die de Nederlandse autofabrikant de afgelopen jaren podiumsucces bezorgde in de internationale GT racerij.

    Spyker C8 Laviolette GT2R

    Het chassis van de Laviolette GT2R heeft ten opzichte van de auto van vorig seizoen een veel stijver aliminium spaceframe met betere aërodynamische kwaliteiten, ondermeer een vernieuwde dakluchthapper en een meer gestroomlijnd dak. Gebaseerd op de ervaring en kennis, opgedaan met de vorige C8, werd een hele hoop wijzigingen doorgevoerd op de wagen. De basis van de nieuwe bolide laat het team toe om continu te ontwikkelen en de snelheid te verbeteren tot het ultieme doel bereikt wordt: het winnen van de prestigieuze 24 Uren van Le Mans.

    Spyker Squadron verwelkomt de Letse SNORAS bank als hoofdsponsor voor het nieuwe seizoen. Net zoals vorig jaar is het Spyker Squadron partner met het Zwitserse Speedy Racing van Alexandre Pesci. Wagen nummer 85 wordt bestuurd door Alexei Vasilev (RUS), Ralf Kelleners (GER) en Peter Dumbreck (GBR). De Speedy Spyker met startnummer 94, gesponsord door LEMO en Rebellion Horlogerie, zal bestuurd worden door het Zwitsers trio Andrea Chiesa (SUI), Benjamin Leuenberger (SUI) en Philippe Camandona (SUI). De Spykers worden voorzien van Michelin rubber.

    Spyker C8 Laviolette GT2R


    Spyker C8 Laviolette GT2R


    Spyker C8 Laviolette GT2R

    05-03-2008 om 10:32 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    super_aguri

    Het in financiële nood verkerende Formule 1-team Super Aguri lijkt gered. De renstal van Aguri Suzuki lijkt volgende week bij de start van het nieuwe F1-seizoen aanwezig te kunnen zijn. Wel zou voormalig F1-coureur Suzuki zijn volledige aandelenpakket hebben moeten overdragen aan een Britse investeerder die financieel is ingesprongen.
    Volgens het Duitse magazine ‘Auto Motor & Sport’ zou de deal al rond zijn. Binnen niet al te lange tijd zou dit nieuws officieel naar buiten komen. Volgens het blad zouden een Brits bedrijf en een sponsor uit het Midden-Oosten achter het financiële reddingsplan zitten. Super Aguri kwam vorig jaar in de problemen, nadat een grote sponsor de geldelijke afspraken niet nakwam.

    Zelfde naam en rijders
    Hoewel Aguri Suzuki zijn aandelenpakket zou hebben moeten verkopen, zou hij wel aanblijven als teambaas. Bovendien zou het team de naam behouden en zouden Takuma Sato en Anthony Davidson als coureurs aanblijven. In het begin van het 2008-seizoen rijdt het team met de 2007-wagen.

    05-03-2008 om 10:28 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Audi heeft de Le Mans Series tests de afgelopen dagen als snelste afgesloten. De Schot Allan McNish kwam op het circuit van Paul Ricard als enige onder de 1.40 en liet een tijd van 1.39.705 noteren.


    premat_ricard
    Audi heeft voor de European Le Mans Serie twee gloednieuwe R10TDI's gebouwd.

    Twee gloednieuwe R10 TDI’s voor de European Le Mans Serie
    Voor Audi Sport Team Joest diende de Ricard Tests met de twee gloednieuwe R10 TDI’s als roll out voor de European Le Mans Serie. Beide volledig nieuw opgebouwde Audi’s legden ruim 162 ronden zonder noemenswaardige problemen af. Technisch directeur Ralf Jüttner. “Voor ons was het uitstekend om de auto’s voor Barcelona aan de tand te voelen.”

    Alle vier Audi LMS-coureurs kwamen in actie. De Schot Allan McNish liet op een zachte compound met 1.39.705 de snelste tijd noteren. Alexandre Premat reed op iets hardere banden 1.40.777. Met de vier Audi-coureurs werden vier verschillende testprogramma’s afgewerkt. Voor 2008 werd de aërodynamica iets veranderd het gewicht gereduceerd en de motor verbeterd.

    Allan McNish: “Ik ben erg blij dat ik weer eens in Europa kan rijden. Vooral de nieuwe Michelin-banden zijn ons uitstekend bevallen. Dindo Capello: “Het was voor ons een goede test en wij konden de auto beter begrijpen.”

    Alexandre Premat: “Ik was bijna vergeten hoeveel plezier het was om met deze auto te rijden. Voor mij was dat het laatst op Le Mans. Ik kijk nu al naar Barcelona uit.”

    Mike Rockenfeller: “De 2008 Audi R10 TDI heeft een goede balans en vanaf het begin heb ik mij direct thuisgevoeld. Het doel is natuurlijk om voor Audi het kampioenschap te winnen.

    05-03-2008 om 10:27 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Silverstone toont plannen voor de toekomst

    Het circuit van Silverstone heeft grote plannen voor de toekomst en wil de faciliteiten rond het circuit drastisch verbeteren.

    Het Britse circuit lag de voorbije jaren meermaals onder vuur omdat het niet voldeed aan de eisen van Bernie Ecclestone en de Formule 1. Een rennovatie zou Ecclestone's gedacht moeten veranderen.

    De grootste verandering zou aan de pits en de paddock moeten gaan gebeuren. Niet alleen worden er splinternieuwe gebouwen voor ontworpen, ook de locatie van de pits op het circuit zal veranderen. Deze ligt nu tussen de bochten Woodcote en Copse, in de toekomst zou dit tussen Club en Abbey moeten liggen. Ook de rest van de lay-out van het circuit krijgt een opknapbeurt.

    Damon Hill, de voorzitter van de British Racing Driver's Club, dat eigenaar is van het circuit, geeft aan dat een renovatie de enige mogelijkheid is om de Grote Prijs van Groot-Brittanië in Silverstone te houden.

    "Deze tekeningen zijn een blik op de toekomst van Silverstone en we hopen dat we ze kunnen realiseren. Om de Grote Prijs van Groot-Brittanië te behouden hebben we een locatie van deze klasse nodig en de Grote Prijs is het belangrijkste gedeelte van ons project."

    05-03-2008 om 00:14 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    van_merksteijn_paulricard_3


    Van Merksteijn Motorsport heeft de Le Mans Series-test op Paul Ricard met een goed gevoel verlaten. Ook op de tweede en laatste oefendag klokte de formatie van Jeroen Bleekemolen, Jos Verstappen en Peter van Merksteijn de rapste chrono in de LMP2-divisie.

    Overigens waren niet alle renstallen aanwezig op het Franse circuit. Niettemin kende het team weinig problemen en ging de nieuwe lila-witte bolidew als de brandweer. Het team heeft dus het nodige zelfvertrouwen opgedaan richting de eerste LMS-wedstrijd, die 6 april wordt verreden in Barcelona.

    Ervaring opdoen
    Op de eerste dag was de Porsche RS Spyder van Van Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur zowel in de ochtend- als in de middagsessie de snelste auto in de LMP2-categorie. Niettemin was het rijden van snelle rondetijden niet het voornaamste doel van het team tijdens deze testsessie. De nadruk lag vooral op het verkrijgen van meer ervaring met de nieuwe auto en het uitproberen van diverse afstellingen. In de avonduren werd een volledige raceafstand van duizend kilometer gesimuleerd inclusief de bijbehorende pitstops voor banden- en rijderswissels en ook dat verliep geheel zonder problemen.

    Bleekemolen snelste
    Op de tweede dag werd de test bij daglicht voortgezet, waarbij opnieuw de drie coureurs volop de kans kregen om kilometers te maken. Uiteindelijk sloot het team Van Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur de test af met de snelste tijd in de LMP2-categorie van 1.43,820 minuten op het 5,791 kilometer lange circuit, gereden door Jeroen Bleekemolen.
    In het donker
    Jeroen Bleekemolen: ,,Het ging allemaal heel goed, zeker op de tweede dag, waarop we qua rondetijd slechts een seconde van de snellere LMP1-auto’s reden, al zegt dat bij zo’n test niet zoveel. Op zondagavond hebben we in het donker een volledige raceafstand gereden en ook dat verliep zonder problemen. Rijden in het donker is wel heel moeilijk hier, want je ziet echt niets, terwijl bijvoorbeeld in Le Mans de baan wel goed verlicht is. Al met al hebben we allemaal weer meer over de auto geleerd en veel aan details kunnen werken.’’

    Steeds meer gevoel
    Peter van Merksteijn: ,,Ook deze test was fantastisch. Ik heb weer veel kunnen rijden en ik krijg een steeds beter gevoel met de auto. Door het zorgvuldig analyseren van de data kan ik me snel ontwikkelen, zodat het verschil tussen Jeroen en Jos en mijzelf wat kleiner wordt. Ik heb er steeds meer vertrouwen in en kijk nu al vol verwachting uit naar de eerste race!’’

    Als een trein
    Jos Verstappen: ,,Het loopt allemaal als een trein! Echt nul komma nul problemen met de auto, die blijft gewoon maar gaan. Ook de rondetijden stemmen me tevreden en op de lange afstand blijft de Porsche het prima doen. Het rijden in het donker was voor mij een heel nieuwe ervaring. Het kostte even een paar ronden om te wennen, maar daarna ging het prima en had ik de slag te pakken. Ik heb twee stints achter elkaar gereden en ik had er nog wel eentje kunnen doen. Die auto is zo lekker om te rijden, helemaal niet vermoeiend. Top!”

    Fantastisch uurwerk
    Teammanager Frans Verschuur: ,,We hebben veel dingen kunnen testen: verschillende compounds van de banden, afstellingen, een lange-duurtest, kortom, we hebben ons hele programma afgewerkt en we gaan nu vol goede moed naar Barcelona voor de eerste race. De Porsche is fantastisch, het is een uurwerk dat blijft lopen, een geweldige machine! Alledrie de rijders hebben heel veel kilometers kunnen maken.”

    04-03-2008 om 15:45 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sportscars: Spyker GT2-bolide brandt uit tijdens LMS-test op Paul Ricard
    spyker_uitgebrand
    De overblijfselen van een Spyker GT2-bolide nadat deze op Paul Ricard is uitgebrand.


    Tijdens de tweede LMS-testdag op het circuit van Paul Ricard is een Spyker uitgebrand. De wagen met het nummer 94 van het Zwitserse klantenteam Speedy Racing vatte tijdens het rijden vlam. Coureur Andrea Chiesa kon het brandende vehikel gelukkig op tijd verlaten. Van de auto was na het blussen niet veel meer over dan een zwart geblakerd hoopje ellende.

    Het is niet de eerste keer dat een Spyker GT2-bolide in brand raakt. Afgelopen juli, tijdens de LMS-wedstrijd over 1000 kilometer op de Nürburgring, moest rijder Jarek Janis snel uit zijn wagen stappen nadat zijn vierwieler ernstig begon te roken. Deze vlammen konden wel snel worden geblust voordat het gehele voertuig uitbrandde. Op Paul Ricard gebeurde dat gisteren niet, mede doordat de harde wind het vuur flink aanwakkerde.

    04-03-2008 om 15:44 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    jaap_van_lagen_psc2008

    Naast het WTCC gaat Jaap van Lagen dit jaar ook racen in de Porsche Supercup. De coureur uit Wekerom komt uit voor DAMAC Kadach Racing Team. ,,Ik mik op een topvijf-klassering in het eindklassement’’, aldus Van Lagen.
    Afgelopen seizoen debuteerde Jaap van Lagen met Team Bleekemolen in de prestigieuze merkencup. Tijdens de zeven races die hij reed, maakte de coureur een mooie progressie door. Met een vierde plaats als beste resultaat. ,,Met de ervaring van vorig jaar in de achterzak moet ik dit jaar goed mee kunnen komen. Zeker ook omdat ik bij Kadach Racing een auto krijg waarmee ik kan scoren. Ik wil dit seizoen tijdens races graag eens op het podium komen. In het totaalklassement mik ik op de topvijf.’’

    ‘Alles goed gekomen’
    Jaap reed vorig jaar al bij team Bleekemolen in de PSC. Ook nu onderhandelde hij met de bekende Nederlandse renstal. ,,Nadat dit team anderhalve week geleden voor Tim Buijs koos, dacht ik dat mijn kans op een Porsche Supercup-stoeltje voor 2008 verkeken was. Maar afgelopen donderdag kreeg ik ineens een telefoontje van Kadach. Zij zochten naast Chris Mamerow nog een tweede coureur en hadden van anderen te horen gekregen dat ze Jaap van Lagen moesten hebben. Vervolgens ben ik afgelopen weekend heel druk geweest met bellen en mailen. En is uiteindelijk toch nog alles goed gekomen. Ik ben hier echt superblij mee.’’

    Goede staat van dienst
    Van Lagen is erg happy met Kadach Racing. ,,Hoewel ze er afgelopen jaar niet bij waren in de Porsche Supercup, heeft het team wel zijn sporen verdiend in deze klasse. Ze doen al sinds 1993 mee en hebben sindsdien een goede staat van dienst opgebouwd. Dus ik verwacht er dit seizoen veel van.’’

    jaap_porsche_1
    Jaap van Lagen vorig jaar, toen hij met een Team Bleekemolen-Porsche meedeed in de PSC.

    Nummer zeven
    De Porsche Supercup wordt haast een open Nederlands kampioenschap. Na Jeroen en Sebastiaan Bleekemolen, Patrick Huisman, Tim Buijs, Paul van Splunteren en Simon Frederiks is Jaap van Lagen de zevende piloot van Hollandse makelij. ,,Een kwart van de deelnemers komt uit Nederland’’, rekent Jaap voor.

    Sneeuw
    In het eerste weekend van april worden de eerste twee races verreden in Bahrein. Deze week kunnen alle deelnemende rijders en teams testen op Hockenheim. ,,Ik vertrek vandaag naar Duitsland, want woensdag en donderdag gaan we de eerste meters rijden’’, vertelt Jaap. ,,Ik hoop overigens dat die testdagen doorgaan. Ik hoorde net van jongens die al op weg zijn naar Hockenheim dat het flink sneeuwt daar.’’ Lachend: ,,Als de sneeuw blijft liggen, monteren we wel spikes onder de wagen.’’

    04-03-2008 om 15:43 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    WIlliams FW30 - Foto’s

    FW30
    FW30
    FW30
    FW30

    03-03-2008 om 21:22 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gigantische vuurzee! Spyker in vlammen op te Paul Ricard
    PAUL RICARD - Enkele ogenblikken geleden, iets voor drie uur, vatte de Spyker C8 Spyder GT2R vuur op het HTTT testcircuit Paul Ricard van F1 baas Bernie Ecclestone. De Spyker, met aan boord Andrea Chiesa, ging volledig in de vlammen op. Het inferno had plaats in de laatste bocht vlak voor het opkomen van het rechte eind. Chiesa ontkwam op het nippertje aan een hevige vuurzee. De C8 Spyder GT2R daarentegen is compleet in de as gelegd.





    03-03-2008 om 21:05 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Suzuki is het J-WRC rallyseizoen uitstekend begonnen. De twee rijders van het Suzuki Sport team, Jaan Mölder en Michal Kosciuszko, allebei in een Suzuki Swift 1600, legden in de uiterst zware Rally Mexico beslag op de tweede en de derde plaats in het FIA J-WRC klassement.

    Het resultaat van beide Suzuki coureurs is des te opmerkelijker, omdat in de rangschikking van het algemeen klassement de felgele Suzuki’s terug te vinden waren op de tiende en de elfde plaats. Een ongekend goed resultaat voor auto’s uit de J-WRC categorie. De Suzuki’s lieten daarbij vele krachtiger gemotoriseerde en vierwielaangedreven auto’s achter zich.

    Suzuki SX4 haalde het einde niet

    De rally van Mexico bleek ontstellend zwaar te zijn voor mens en machine. De route voerde de deelnemers op grote hoogte door de bergen rond de Mexicaanse stad Léon. Daarbij bleken de slecht begaanbare gravelpaden fnuikend voor vele auto’s. De tweewiel aangedreven Suzuki’s Swift legden echter een enorme betrouwbaarheid en een indrukwekkende snelheid aan de dag.

    WRC
    In de WRC klasse verging het Suzuki minder vooruitstrevend. Beide Suzuki’s SX4 WRC moesten vroegtijdig de strijdbijl begraven vanwege motorproblemen. Spijtig omdat P-G Andersson tijdens de eerste drie klassementsproeven had laten zien dat de Suzuki SX4 WRC nu al in staat is om toptijden te draaien. Nadat hij op de weg terug naar de service in Léon bemerkte dat hij motorvermogen verloor, werd besloten de strijd te staken. Zodoende werd motorschade voorkomen en kon de motor voor een nadere analyse naar Japan worden gezonden. Toni Gardemeister kende een identiek motorprobleem en ook hij besloot om te stoppen, zodat zijn motor nader kan worden onderzocht.

    De SX4 WRC werd pas voor de derde maal ingezet dit seizoen en de periode voor testen en ontwikkeling was erg kort. P-G Andersson: “Heel jammer, want het ging erg goed. Na drie proeven lag ik op de zesde plaats en dat was een prima resultaat. Zeker gezien het feit dat we hier niet hebben kunnen testen. Ik ben overtuigd dat we in Mexico ook zeker punten hadden kunnen pakken.”

    Nobuhiro Tajima, Suzuki World Rally Team Manager: “We hebben al eerder motorproblemen gehad, dus ik denk dat het nu dezelfde oorzaak heeft. Daarom worden de motoren nu onmiddellijk naar Japan gevlogen voor nader onderzoek. Maar we weten wel dat de SX4 WRC het potentieel heeft om in de top mee te draaien. En dat zullen we ook zeker laten zien.
    Natuurlijk zijn we uiterst verheugd over de uitstekende prestaties van onze twee Suzuki Swift-rijders. Een Swift in de toptien van de algemene rangschikking is een ongelooflijk goed resultaat.”

    03-03-2008 om 17:39 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Div: Definitief format Toerwagen Diesel Cup bekend
    480_startfoto_seat
    De SEAT Cupra's (foto uit 2007) gaan op in de nieuwe Toerwagen Diesel Cup.

    De deelnemers van de nieuw opgezette Dutch Power Pack-klasse, de Toerwagen Diesel Cup, hebben voor 2008 een goed gevuld schema voor de boeg.
    Zaterdags wordt gedurende een half uur gekwalificeerd, waarin de startopstelling voor de eerste wedstrijd wordt bepaald, die aan het eind van de dag van start zal gaan. Deze langeafstandsrace, inclusief een rijderswissel, wordt afgevlagd na 110 minuten. Dat is iets korter dan de deelnemers van de SEAT Cupra Cup vorig jaar gewend waren. Het eerder vallen van de vlag is echter noodzakelijk in verband met de beperkte capaciteit van de BMW 120d brandstoftank. Op de racedag wordt de tweede race verreden.

    Puntentelling
    Deze wedstrijd gaat over een tijd van 40 minuten. Voor beide wedstrijden, zowel endurance- als sprint, geldt dezelfde puntentelling, bekend van het Winter Endurance Kampioenschap. Indien er in een divisie van start wordt gegaan met meer dan zeven deelnemers, zal de winnaar beloond worden met 20 punten. De tweede plaats is dan goed voor 16 punten en de laatste plaats op het podium levert 12 punten op. De vierde en vijfde plaats brengen respectievelijk 10 en 8 punten in het laatje. De daaropvolgende plaatsen tot en met de twaalfde positie krijgen van hoog naar laag 7, 6, 5, 4, 3, 2 en 1 punten toegewezen. Zijn er minder dan acht deelnemers in een divisie, dan worden er ook minder punten toegekend.

    Toyo banden
    In tegenstelling tot eerdere berichtgeving zal het gehele startveld van de Toerwagen Diesel Cup op Toyo Intermediates rijden.

    Inschrijving
    Inschrijving voor het gehele kampioenschap van 7 evenementen (14 races) is mogelijk voor 4.500 euro. Inschrijving per evenement (2 races) bedraagt 800 euro.

    03-03-2008 om 17:35 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    albers_in_spykerf1
    Christijan Albers in 2007 in de Spyker F1-bolide. Foto: Frits van Eldik

    Het gaat financieel niet goed met Spyker. De sportwagenfabrikant uit Zeewolde heeft in de eerste negen maanden van vorig jaar een verlies van ruim 67 miljoen euro geleden. Spyker maakte deze voorlopige cijfers vandaag bekend.

    Spyker geeft aan dat op de verkoop van het Formule 1-team een boekverlies van 16,7 miljoen euro is geleden. Omdat de renstal al verlieslijdend was, heeft Spyker in totaal ruim 36 miljoen euro moeten toeleggen op het F1-avontuur, zo meldt het ANP. Victor Muller van Spyker gaf recentelijk aan dat de uitstap naar de Formule 1 bijna het einde van Spyker Cars had betekend. Omdat Spyker Cars ook op andere vlakken rode cijfers noteerde, zoals onder meer op de bedrijfsvoering (kleine 14 miljoen euro), werd er een totaaltekort van zo’n 67 miljoen genoteerd.

    Spyker verkocht het Formule 1-team afgelopen oktober voor 88 miljoen euro aan Vijay Mallya en Michiel Mol. Momenteel racet het team verder onder de naam Force India. Volgens ANP meldt Spyker dat er momenteel nog steeds geen volledige en definitieve overeenkomst is tussen Spyker en Mallya/Mol. Dat zou invloed kunnen hebben op de cijfers over het afgelopen vierde kwartaal.

    03-03-2008 om 17:34 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sportscars: Nieuwe foto's Van Merksteijn Porsche-test op Paul Ricard
    Gisteren meldden wij u reeds dat de Van Merksteijn Motorsport Porsche RS Spyder erg snel was tijdens de eerste Le Mans Series-testdag op Paul Ricard. Dankzij fotograaf Frits van Eldik, die op het Franse circuit aanwezig is, kunnen wij u nog extra beelden laten zien van de razendsnelle lila-wit gespoten LM P2-bolide.


    van_merksteijn_paulricard_1

    Nadat de Porsche was geprepareerd en naar buiten gerold ....

    van_merksteijn_paulricard_3

    .... was het tijd om te racen. Naast Jeroen Bleekemolen en Peter van Merksteijn is Jos Verstappen (foto) de derde rijder van het Nederlandse team.

    van_merksteijn_paulricard_2

    Na de middagsessie werd er gisteren ook later op de dag gereden. Nadat de schemering voor mooie plaatjes had gezorgd....

    van_merksteijn_paulricard_4

    ... waren Jos Verstappen en Jeroen Bleekemolen ook in het donker actief. Zo kon er vast gewend worden aan de nachtelijke omstandigheden tijdens de 24 uur van Le Mans. Vandaag kunnen de LMS-teams ook nog testen op Paul Ricard.

    03-03-2008 om 17:34 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    danny_v_dongen_dsc3

    De dealerbedrijven van Kroymans Retail mengen zich dit seizoen in de Dutch Supercar Challenge. Zo zet de Kroymansvestiging Breukelen met het rijdersteam Van Dongen/Kroymans jr. een dikke GT4 Corvette op de Europese circuits.

    Danny van Dongen heeft afgelopen week de eerste kilometers met ‘zijn’ nieuwe, door Callaway Competition ontwikkelde en gebouwde Corvette C6 GT4 afgelegd. “Verbazend hoe de auto op zijn limiet stuurt en alles heeft wat je normaliter bij een GT3 zou verwachten, maar voor de prijs van een GT4 krijgt”, aldus de coureur.

    Montpellier
    Danny reisde voor de test met engineer Martijn Heemstra van Gravity Racing af naar het Franse Montpellier. Gravity Racing draagt komend seizoen zorg voor de technische ondersteuning van Kroymans Racing. “De shakedown was prachtig gecombineerd met een dealermeeting op het circuit van Montpellier. Een subliem testcircuit met prachtig weer maakten dat een prima shakedown kon worden afgerond in samenwerking met Corvette Europe en hofleverancier Callaway.”


    danny_v_dongen_dsc2

    Erg snel
    Na ruim een uur stress-testen concludeerde Danny dat bij de bouw aan alles is gedacht en de nog maagdelijke witte auto in zijn basis prima GT4 materiaal is voor Gravity Racing en hem om op voort te borduren. De inschatting is dat de auto zeker hoge ogen gaat gooien binnen de Dutch Supercar Challenge en een aantal FIA GT-4 races. Danny: “Zelfs de Aston Martins binnen het Kroymans Race Team zullen nog meningmaal onze achterkant zien. De Corvette is snel, erg snel.”

    Spektakel
    Een en ander belooft dus spektakel binnen en buiten de gelederen van het team. Een mooi en hopelijk sportief seizoen staat voor de deur. Danny en Rogier komen dit seizoen uit in de klasse Supersport 1 van de Dutch Supercar Challenge én zullen enkele races rijden in de GT4 European Cup,

    Eindoplevering
    De Corvette gaat nu terug naar Callaway Competition, waar de auto voor de eindoplevering nog een keer helemaal nagelopen wordt. Vervolgens is het de beurt aan de tweede racegeneratie binnen de Kroymans familie. “Rogier zal de auto in diverse tests in Duitsland op scherp gaan zetten en de eigenaardigheden van deze ruwe Amerikaan leren waarderen”, aldus een woordvoerder van de firma.
     
    danny_v_dongen_dsc1

    Uithangbord
    Het doel spreekt voor zich; niet alleen de dealers van het Kroymans imperium voeren meerdere merken, ook de verschillende familieleden van senior tot junior staan met andere merken, uit eigen stal, aan de start. Frits is al jaar en dag het uithangbord voor de Ferrari’s en Maserati’s, Rogier daarentegen is, na jaren in de VS gewerkt en geracet te hebben, besmet met het Amerikaanse virus.

    Geruchten
    Gelukkig hebben ze alles in huis bij de firma Kroymans en zijn we benieuwd naar de volgende racestap in 2008/2009. Het gerucht gaat dat Kroymans als importeur van Alfa Romeo ook vergevorderde plannen heeft voor een spectaculaire Alfa toevoeging aan de Kroymans/Gravity racestal. Geruchten gaan dat dit de nieuwe legendarische Alfa Junior, die dit najaar geïntroduceerd wordt, in racetrim gaat worden. We zijn benieuwd welke Kroymans-telg deze auto gaat rijden. Noblesse oblige, zeg maar.

    Enthousiast
    In de komende weken zal het team ook niet stil zitten; Binnenkort is, in bijzijn van een select persgezelschap en de ambassadeur voor Aston Martin de heer B. Moskovitch, de shakedown van de drie Aston Martin Vantages op de Nürburgring. Deze testsessie zal wederom door de bouwer en engineer van het team worden begeleid. Martijn Heemstra van Gravity Racing voelt zich hier nog meer op zijn plek, na jarenlang in WRC verband met de bouwer samen te hebben gewerkt. Pro Drive UK is niet de eerste de beste en Heemstra verheugt zich op een hernieuwde samenwerking. Heemstra: “Deze Corvette test was al supergeslaagd en hopelijk verloopt de test van onze drie Engelse bolides minstens zo goed. Ik ben nog enthousiaster dan deze winter.”

    03-03-2008 om 17:32 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    CURITIBA – Wat voor het Chevrolet WTCC-team tijdens ronde 1 van het World Touring Car Championship 2008 een succesvol weekend moest worden, eindigde na nauwelijks twee ronden tijdens de eerste race al in een nachtmerrie. Alain Menu werd door een concurrent bewust van de baan gereden, terwijl een kapotte versnellingbak als gevolg van een botsing met diezelfde coureur er voor zorgde dat Nicola Larini in aanraking kwam met Rob Huff. Die viel even later eveneens uit door problemen aan de ophanging waarvan de botsing met Larini de oorzaak was. Tijdens de tweede race moest Huff de strijd opnieuw al na een paar bochten staken vanwege een aanrijding met een concurrent. Menu en Larini bewezen echter dat de Chevrolet Nubira daadwerkelijk uiterst competitief is, door zich door het veld op te werken naar een tiende en twaalfde plaats op de finish.

    Chevrolet kende geen gelukkig begin van 2008-seizoen

    Alain Menu (DNF/10e): “Alles verliep perfect in race één. Aan het eind van de eerste ronde zag ik dat Gené aan het eind van het rechte stuk minstens tien meter te vroeg remde. Dus toen hij dat de volgende ronde opnieuw deed, dook ik bij hem aan de binnenkant omdat de deur daar wagenwijd openstond. Ik zat pal naast hem toen hij expres instuurde. Er was geen sprake van dat hij de deur dichtgooide, want we waren nog niet eens bij de bocht. In de tweede race vertrok ik goed, maar Rob werd door een andere auto geraakt en ging dwars. Daardoor kwam ik bijna stil te staan, waardoor ik alle plekken die ik zojuist had gewonnen bij de start weer verloor. Vanaf dat punt kon ik er alleen maar voor zorgen de schade beperkt te houden. Maar de auto deed het perfect en ik finishte uiteindelijk als tiende. Zonder het incident in de eerste bocht was ik zonder enige twijfel in de punten geëindigd.”

    Nicola Larini (DNF/12e): “Ik ging de eerste race goed van start en de auto voelde prima aan. Maar bij het aanrempunt voor de laatste bocht ging de versnellingsbak kapot, waardoor ik niet genoeg kon afremmen en ik Rob raakte. Echt heel jammer, omdat we allebei in een goede positie reden om belangrijke punten te kunnen pakken. In race twee verliep alles zoals het in de eerste race had moeten verlopen. Alleen blokte Zanardi me een paar ronden lang, waardoor Alain ons allebei kon passeren.”

    Rob Huff (DNF/DNF): “Helaas was dit één van de kortste raceweekenden uit mijn carrière. In race één werd ik het slachtoffer van Nicola’s versnellingsbakproblemen, waardoor ik uiteindelijk met een kapotte ophanging uitviel. In de tweede race kwam Monteiro langszij, maar hij reed over de kerbs waardoor hij tegen mijn achterwiel werd gelanceerd. Daardoor moest ik op drie wielen de pits opzoeken. Erg jammer, want we hadden alle drie een goede auto en we hadden het seizoen hier goed van start kunnen gaan.”

    Eric Nève: “Het is niet het weekend geworden waarop we gehoopt hadden, omdat we – zoals in het verleden zo vaak het geval was – het onschuldige slachtoffer werden van andermans rijgedrag. Ditmaal was het zelfs zo overduidelijk dat de sportcommissarissen direct straffen oplegden. Het had een mooi weekend voor Chevrolet kunnen worden, maar de topsnelheid van de winnaars van vandaag is nog steeds iets waar we ons zorgen over maken. Laten we hopen dat de zaken op alle fronten beter gaan tijdens de volgende ronde in Mexico. Er zijn nog steeds 22 races te rijden in dit WTCC-seizoen, dus we vertrekken vol vertrouwen naar Puebla.”

    UITSLAG CURITIBA RACE 1
    1. Y Muller SEAT Leon TDI 16 ronden in 23m47s024
    2. R Rydell SEAT Leon TDI + 0s763
    3. A Farfus BMW 320si + 1s234
    4. J Müller BMW 320si + 1s512
    5. A Priaulx BMW 320si + 6s747
    6. G Tarquini SEAT Leon TDI + 8s247
    J Gené SEAT Leon TDI + 8s710 (+ 30s penalty)
    7. F Porteiro BMW 320si + 15s564
    8. T Coronel SEAT Leon + 16s334
    DNF R Huff Chevrolet Nubira Schade door ongeval (7 ronden)
    DNF N Larini Chevrolet Nubira Transmissie (2 ronden)
    DNF A Menu Chevrolet Nubira Ongeval (2 ronden)


    UITSLAG CURITIBA RACE 2
    1. G Tarquini SEAT Leon TDI 14 ronden in 20m06s577
    2. A Priaulx BMW 320si + 0s327
    3. F Porteiro BMW 320si + 1s202
    4. J Müller BMW 320si + 1s745
    5. Y Muller SEAT Leon TDI + 5s045
    6. A Farfus BMW 320si + 5s360
    7. R Rydell SEAT Leon TDI + 6s306
    8. J Gené SEAT Leon TDI + 7s637
    10. A Menu Chevrolet Nubira + 17s262
    12. N Larini Chevrolet Nubira + 17s901
    DNF R Huff Chevrolet Nubira Ongeval (0 ronden)

    KLASSEMENT RIJDERS NA RACE 2 VAN 24
    1. Y Muller (SEAT), 14 punten; 2. G Tarquini (SEAT), 13; 3. A Priaulx (BMW), 12; 4. R Rydell (SEAT), 10; 5. J Müller (BMW), 10;…

    KLASSEMENT MERKEN NA RACE 2 VAN 24
    1. SEAT, 3 punten; 2. BMW, 25; 3. Chevrolet, 7.

    03-03-2008 om 12:02 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    BP Ford Abu Dhabi World Rally Team heeft haar voorsprong in het FIA World Rally Championship vergroot na een dubbele puntenscore in de Rally van Mexico. Het team, dat jaagt op de derde achtereenvolgende wereldtitel bij de merken, is met de Focus RS World Rally Car twaalf punten ‘los’ van haar naaste belager. Jari-Matti Latvala finishte als derde in de Rally Mexico, gevolgd door teamgenoot Mikko Hirvonen op de vierde plaats. Hirvonen behoudt de leiding in de rangschikking voor de rijders, terwijl Latvala derde staat met vijf punten achterstand.

    De eerste onverharde rally dit seizoen bleek gruwelijk zwaar te zijn en maar weinigen kenden geen problemen tijdens dit driedaagse evenement. De klassementsproeven met een totale lengte van 331.45 kilometer werden in de bergen in centraal Mexico verreden. Daarbij klommen de wedstrijdwagens soms tot een hoogte van ruim 2700 meter, wat inhield dat de motoren soms 25% minder vermogen afgaven in de ijle lucht.

    Ford vergroot de voorsprong

    Latvala, die aan het begin de leiding had genomen, ging de laatste dag op de derde positie van start na eerdere problemen met een turboslang. De laatste proeven, waarvan er één werd afgelast door een te groot aantal toeschouwers, consolideerde de jonge Fin zijn positie.
    “Dit is voor mij en het team een belangrijke uitslag,” Aldus Latvala aan de finish. “Ik heb mijn doel bereikt met een podiumplaats en het is heel erg jammer dat ik gisteren, toen ik streed om de overwinning, dat turboprobleem kreeg. Maar toch ben ik heel erg tevreden. Het beste was dat ik de strijd met Loeb aankon en dat ik even snel was. Ik hoop dat ik dat de rest van het seizoen vol kan houden, want de snelheid zat er dit weekend goed in.”

    Hirvonen begon de laatste dag op de vijfde plek, nadat hij de dag ervoor een paar lekke banden had gehad. Bovendien was hij op dag één de eerste auto op de proeven en dat is op onverharde wegen altijd nadelig. Door de snelste tijd op de één na laatste proef wist hij Henning Solberg te verschalken waardoor hij zich als vierde kon kwalificeren.

    "Na het cancellen van proef achttien had ik niet meer gedacht hem nog in te kunnen halen,” aldus Hirvonen. "Maar ik had geluk en hij pech. Ik ben blij dat ik de nodige punten mee naar huis kan nemen. Het was verder niet mijn rally helaas. Jari-Matti en Loeb waren erg snel en ik kon niet aan hun snelheid komen. Maar ik moet die wel zien te vinden anders kan ik het kampioenschap op mijn buik schrijven. Ik had pech met die lekke banden en dan is de vierde plaats eigenlijk wel OK maar ik hoop dat dit mijn slechtste rally dit jaar zal zijn. De volgende rally in Argentinië moet ik jammer genoeg weer als eerste de proeven op, maar het is anderzijds kant wel een lekker gevoel dat ik nog steeds op kop sta.

    BP Ford Abu Dhabi team directeur Malcolm Wilson toonde zich verheugd. “Wij hebben toch nog een prima resultaat binnen kunnen halen ondanks de problemen. We hebben onze voorsprong in het merkenkampioenschap dan ook kunnen vergroten. En dat Mikko na zijn lekke banden nog steeds op kop staat, is een mooie bonus. Dat hadden we op vrijdagavond niet gedacht. Ik ben blij dat we aangetoond hebben de snelheid te hebben om aan de leiding te kunnen gaan in een rally onder deze zware omstandigheden.”

    Ford of Europe motorsport director Mark Deans was net zo tevreden. “Dit was de eerste gravelrally van het seizoen en de Focus RS WRC heeft het prima gedaan. Vijf Fords Focus in de top zeven zegt heel veel. Dat het BP Ford Abu Dhabi team na drie rallies in beide kampioenschappen op kop staat is een excellent begin van het seizoen,” verklaarde hij aan de finish.

    Henning Solberg (Ford Focus) eindigde op de vijfde plaats na twee lekke banden op de laatste twee KP’s. Stobart rijder Matthew Wilson legde met zijn Focus beslag op de zesde plaats gevolgd door Federico Villagra (Ford Focus).

    Volgende WRC rally
    Het WRC circus blijft in Zuid Amerika voor de volgende ronde, de Rally van Argentinië van 27 tot en met 30 maart.

    Eindklassement
    1. S Loeb/D Elena Citroen C4 3 uur 33 min 29.9 sec
    2. C Atkinson/S Prévot Subaru Impreza 3 uur 34 min 36.0 sec
    3. J-M Latvala/M Anttila Ford Focus RS 3 uur 35 min 09.6 sec
    4. M Hirvonen/J Lehtinen Ford Focus RS 3 uur 37 min 08.6 sec
    5. H Solberg/C Menkerud Ford Focus RS 3 uur 38 min 27.8 sec
    6. M Wilson/S Martin Ford Focus RS 3 uur 39 min 58.8 sec
    7. F Villagra/J Perez Companc Ford Focus RS 3 uur 52 min 32.9 sec
    8. R Trivino/C Salom Peugeot 206 3 uur 54 min 47.2 sec*
    9. S Ogier/J Ingrassia Citroen C2 3 uur 58 min 54.8 sec
    10 J Mölder/F Miclotte Suzuki Swift 4 uur 00 min 26.7 sec
    * uitslag onder voorbehoud ivm een protest

    Rijders				Merken
    1. M Hirvonen 21 pnt 1. BP Ford Abu Dhabi 37 pnt
    2. S Loeb 20 pnt 2. Citroen Total 25 pnt
    3. J-M Latvala 16 pnt 3. Subaru 25 pnt
    4. C Atkinson 14 pnt 4. Stobart VK M-Sport 19 pnt
    5. G Galli 9 pnt 5. Munchi's Ford 6 pnt
    6. P Solberg 9 pnt 6. Suzuki 5 pnt

    03-03-2008 om 12:01 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief
  • Alle berichten

    Gastenboek
  • Goedemorgen, mooi blogje.xxx.
  • Wens jullie een fijne woensdag toe,dikke knufjes.
  • 2 Tickets voor De 24 Uren Van Zolder
  • Lekker koken
  • hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • http://www.bloggen.be/red2francorchamps/

  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs