Alexander Premat wordt uitbundig gefeliciteerd door de Audi-manschappen. Martin Tomczyk staat er een beetje verloren bij.
Alexandre Premat was vanmiddag de snelste DTM-rijder op Zandvoort. In de laatste bocht ging de Fransman echter opzichtig van het gas af, omdat de op P2 rijdende en voor het kampioenschap strijdende Audi-collega Martin Tomczyk twee extra punten te geven. Om de situatie voor Audi nog meer gênant te maken, ging ook de op plek drie afstevenende Timo Scheider op het laatste rechte eind in de remmen om zijn Audi-collega en kampioenschapsleider Mattias Ekström voorbij te laten! Een boegeroep van een deel van het publiek tijdens de huldiging sprak boekdelen. ,,We kunnen er mee leven dat we verslagen worden, maar niet onder dit soort omstandigheden, was Mercedes-baas Norbert Haug furieus. ,,Nee, dit is juist goed teamgedrag, maakte Mattias Ekström nog meer een karikatuur van de situatie.
Exit La Rosa Bij het opstellen van de wagens vóór de start blijkt dat Daniel la Rosa niet gaat meedoen. Na het eerder afhaken van Vanina Ickx is ook de wagen van La Rosa te veel beschadigd geraakt. La Rosa ging er vanmorgen bij de warm-up flink vanaf waarna een flinke bak grind de onderkant van zijn bolide sloopte.
Start Als om 13.00 uur de race over 38 ronden van start gaat, pakt de vanaf P2 begonnen Mattias Ekström meteen de eerste plaats van pole-man Timo Scheider af. De als vijfde gestarte Paul di Resta heeft pech en wordt bij het uitkomen van de Tarzan-bocht in de rondte geduwd door Tom Kristensen. Di Resta kan wel verder maar heeft dik tien seconden verloren en ligt laatste.
Eerste doorkomst Na één ronde leidt Ekström voor Scheider. Martin Tomczyk is drie, Alexandre Premat vier, Mike Rockenfeller vijf en Bruno Spengler is pas de eerste Mercedes-coureur op P6.
Superbegin Markus Winkelhock heeft een superstart en pakt vanaf P18 zeven plaatsen winst. Bij de eerste doorkomst komt hij als 11de over start-finish! Ook Christian Abt gaat goed. Hij gaat naar voren van 11 naar 7. Susie Stoddart, vandaag de enige vrouwelijke deelnemer, is als 19de gestart maar ligt solide op de 15de stek en maakt de mannen achter haar (Jamie Green, Lucas Luhr en Paul di Resta) behoorlijk gek.
Eerste stops Na de zes ronde beginnen de eerste coureurs aan hun eerste van in totaal twee verplichte pitstops. Christian Abt komt binnen, net als Spengler. Omdat Abt zijn stop met 4,2 seconden een kleine tel sneller afwerkt dan Spengler, haalt playboy Abt zijn Mercedes-concurrent in.
Slecht nieuws Na negen ronde komt ook runner-up Scheider binnen. Hij heeft twee plaatsen verloren op de vroeger gestopte collegas Tomczyk en Premat. De vroege stoppers lijken dus in het voordeel. Dat is slechts nieuws voor Mattias Ekström, de leider die nog steeds doorrijdt op zijn eerste setje banden.
Tijdverlies Echter, de snelle groep rijders van Tomczyk & Co zit wel vast achter de langzamere rijders Stoddart en Di Resta. Dat kost dus ook veel tijd. Het scheelt zelfs anderhalve seconde per rondje, dus de snellere mannen proberen heel rap de mindere goden in te halen.
Waarschuwing Ondertussen krijgt Abt van de wedstrijdleiding de waarschuwingsvlag, omdat hij bij het uitkomen van de pits de bolide van Spengler behoorlijk hard raakte. Na 12 ronden komt Premat zelfs al binnen voor zijn tweede stop, terwijl Ekström nog steeds niet binnen is geweest. Premat moet wel een heel lange laatste stint van 26 ronden maken, dus wellicht zal hij aan het eind van de race last krijgen van versleten banden en dus weinig grip.
13 In ronde 13 drie volgen Tomczyk en Spengler het voorbeeld van Premat. De ploegmaat van Tomczyk (Ekström) rijdt door en komt pas na de 14de ronde voor het eerst binnen. De leider van de race heeft een heel slechte stop met 9,6 seconden en dat is twee keer zo lang als een gemiddelde stop in de DTM!
Aparte topdrie Na 15 rondjes leiden Green, Lauda en Stoddart, maar die zijn de enigen die nog geen stop hebben gemaakt. Van de coureurs met één pitbezoek heeft Scheider de beste papieren, hij wordt gevolgd door Ekström. Het vergaat Ekström na zijn slechte stop van kwaad tot erger. Hij zit in een groepje achter Stoddart en verliest heel veel tijd. Daarom besluit de Zweed na 17 ronden maar zijn tweede stop te maken, maar Ekström komt pas als zevende terug de baan op. Dat is balen voor de leider van het kampioenschap.
Leiding Lauda (eerste) en Stoddart (tweede) willen blijkbaar weten hoe het is om aan de leiding te rijden, want ze zijn de enigen die maar doorrijden. Vrijwel het hele deelnemersveld is halfweg koers al twee keer binnen geweest. De virtuele leider is de op P5 rijdende Tomczyk; hij is de best geklasseerde man met twee stops achter zijn naam. Premat volgt hem op 1,3 seconden, Spengler volgt ver weg op een seconde of zeven.
Spiegel In de 21ste ronde krijgen Tom Kristensen en regerend kampioen Bernd Schneider het met elkaar aan de stok. Als Schneider bij het uitkomen van de Tarzan-bocht zijn geroutineerde rivaal aantikt, stuurt Kristensen met veel gerook van de banden geïrriteerd terug. Daarbij vliegt de gele linkerspiegel van Schneider van zijn vehikel af.
Over In de 23ste ronde komt Stoddart voor het eerst binnen. Alles gaat mis bij haar stop. De stop duurt een dikke minuut. De race van de Schotse is in hogere zin meteen over.
Tomczyk Met nog twaalf ronden te gaan is Tomczyk de best geklasseerde rijder. De Audi-man heeft 0,9 seconde voorsprong op Audi-collega Premat. Spengler geeft nog steeds zeven seconden toe, terwijl Scheider (Audi) in de Mercedes-nek van Spengler hijgt. Christian Abt, bezig met zijn laatste seizoen, ligt in zijn playboy-wagen verrassend vijfde, terwijl de als 13de gestarte Mika Häkkinen zich knap heeft opgewerkt naar P6. Ekström (zevende) en Margaritis (achtste) liggen ook nog in de punten.
Zwaar Christian Abt krijgt het nog zwaar in de slotfase. Want de nummers zes tot en met twaalf liggen binnen drie tellen van Abt. Ook aan kop zijn er leuke gevechten. Premat blijft continu binnen een seconde van Tomczyk pushen, terwijl Spengler alles uit de kast moet halen om Scheider van het podium te halen. Het worden nog acht spannende slotronden.
Dichtbij Met nog zes ronden te gaan komen Spengler en Scheider ineens heel dichtbij. Tomczyk lijkt geen snelheid meer te hebben. Hij heeft grote problemen met zijn banden, zou hij na afloop zeggen. Premat pakt bij het opkomen van de Hunzerug de leiding terwijl Spengler en Scheider de aansluiting hebben gevonden met Tomczyk.
Weer mot Ondertussen hebben Schneider en Kristensen weer mot. Schneider tikt Major Tom hard aan, waarna Kristensen te veel schade oploopt en zijn wagen in de pits parkeert. Premat richting winst Met nog drie toeren te gaan, lijkt Premat op de winst af te stevenen. Hij loopt weg bij Tomczyk, die hij reeds op 2,8 seconden heeft gezet. Spengler (+ 3,9) en Scheider (+ 4,1) volgen.
Scheider, die duidelijk sneller is dan Spengler, is het zat en beukt zich op de Hunzerug een weg langs de Canadees. Ondertussen is Ekström opgerukt naar P5, terwijl Abt (6de) nog steeds voor Häkkinen (7) en Margaritis (8) ligt.
Opzichtig inhouden! Als Premat naar zijn eerste DTM-zege ooit rijdt, houdt hij op het laatst ineens opzichtig in. Hij laat in de allerlaatste meters Tomczyk voorbij, die met 0,2 seconde verschil wint. Om het publiek, die een echte wedstrijd willen zien, nog meer in de maling te nemen, besluit ook Scheider zijn maatje Ekström voorbij te laten en hem een podiumplaats én een extra kampioenschapspunt te schenken.
Schande van Oostenrijk Een aantal jaar geleden liet Rubens Barrichello ooit zijn teamgenoot bij Ferrari Michael Schumacher in de laatste bocht voorbij tijdens de Grand Prix van oostenrijk. Deze teamorder werd uitegvaardigd door de leiding van Ferrari omdat Schumi voor de wereldtitel streeds en Barrichello niet. Het publiek en de total autosportwereld sprak hier destijds hun enorme afkeer van. De Schande van Oostenrijk was geboren.
Heel normaal!? Na dit F1-debacle is er nu in de DTM de Schande van Zandvoort. Al vonden alle hoofdrolspelers van Audi het heel normaal wat er in de slotfase twee keer zo opzichtig gebeurde. Het publiek vond het echter helemaal niks. Een deel van de toeschouwers joelde Tomczyk op het podium uit en ging juichen toen de nummer twee (maar de voor hen echte winnaar) Premat het ereschavot beklom.
Vielen dank Premat Tomczyk reageerde na afloop op de situatie. Over het feit dat Premat hem aan het eind voorbij liet stelde de Duitser: ,,Een grote dank aan Audi en Premat. Dat is teamwork en zo hoort het ook te gaan.
Geen genoegen Maar met deze woorden nam het joelende publiek geen genoegen, toch Martin? Tomczyk verdedigde zich op deze stellingname weinig superieur: ,,De fans willen toch een interessante titelstrijd zien. Nu krijgen we die met nog drie races te gaan. We zijn allemaal professioneel genoeg om te weten dat we als Audi vechten voor het kampioenschap. Dat Premat mij voorbij liet is een goed teamresultaat, want ik doe nu goed mee om het kampioenschap.
Klassement Tomczyk heeft nu 30 punten en volgt klassementsleider Ekström (38) op acht punten. Spengler heeft 26 punten en staat op P3.
FIA WTCC: Chevrolet slaat zijn tweede slag in Anderstorp
Chevrolet deed goede zaken tijdens de eerste FIA-WTCC race op Anderstorp. Met de overwinning van Rob Huff boekte men succes, maar de zevende en achtste positie van Larini en Menu brachten hen op de eerste startrij van de tweede race. Tom Coronel stond daar met zijn vierde plaats in de eerste race kort achter. Gelukkig was er deze keer sprake van drogere weersomstandigheden, desondanks werden er door de rijders voor deze race verschillende typen banden gemonteerd. Wie het bij het rechte eind zou hebben, moest blijken in de navolgende 13 raceronden, die staand gestart werden. Nadeel voor Tom Coronel was daarbij wel dat hij aan de meest natte kant van de baan stond. De overwinning ging ook in de tweede race naar het team van Chevrolet en Coronel eindigde weer net buiten het podium. Tom stuurde na het verkleuren van het startlicht gelijk naar binnen sloot aan bij de mannen voor hem. De enige die bleef staan was Jordi Gene met zijn dieselmotor aangedreven Leon. In die eerste ronde werd er gezocht naar de juiste positie, Coronel lag na de eerste doorkomst vierde op enige achterstand achter Tarquini. Larini voerde het veld aan voor Menu en diezelfde Tarquini. Coronel reed redelijk vrij en voor hem zou het gevaar in principe van achteren komen. Daar was het met name Thompson die hem in het vizier had.
De tweede Nederlander, Olivier Tielemans reed in die beginfase rond de achttiende positie en nog voor de op slicks gestarte Farfus in een BMW. In die beginfase verstevigde de kopgroep van drie haar voorsprong, gevolgd door het groepje onder aanvoering van Coronel en wat daarachter Huff, Thompson en Yvan Muller. Priaulx lag op dat moment twaalfde en was druk doende plaatsen te winnen, maar niemand liet dat zonder slag of stoot gebeuren.
Priaulx Thomson probeerde dichter bij Coronel te komen maar kende de nodige strijd met de Chevrolet van Rydell. Zij aan zij streden zij om de vijfde plek, waarbij Tom kon profiteren en weer iets uitliep. De groep voor hem was te ver weg om ze terug te halen, dus hij deed zijn best om die vierde plek te verstevigen. Tielemans was inmiddels opgeklommen naar een dertiende plek maar zat daarmee in een groep waar enorm veel strijd was. Priaulx klom daarbij op naar de Top-tien.
Larini verremt zich Uiteindelijk lukte het Coronel om dichter aan Tarquini te komen en hem uiteindelijk zelfs te passeren. Even later zou de Italiaan ook ten prooi vallen aan Thompson, die op zijn beurt succesvol belaagd werd door de ontketende Rydell. Daarmee reed de Zweed achter onze landgenoot en passeerde hem. Zo was het Chevrolet-podium ook een feit, alleen stond nog niet vast wie waar mocht gaan staan. Want het waren Larini en Menu die achter elkaar aan reden en daarmee de kampioenschapspunten zouden verdelen. Zeker omdat Rydell in principe maar een weekend mee deed. Maar daar verrekenden de beide Chevrolet-coureurs zich in hun tijdelijk teamgenoot. Die zag dat Larini zich in de slotronde verremde en profiteerde maximaal door gelijk naar de leiding en de zege te rijden. Een actie die hem later door Larini absoluut niet in dank werd afgenomen. Coronel kwam niet verder dan een goede en welverdiende vierde plaats maar had maar al te graag op dat zegepodium gestaan. Hij moest tevreden zijn met het resultaat en dank zijn team achter de pitsmuur nog even door na het finishdoek nog een keer door een grote plas te rijden. Olivier Tielemans moest in de slotfase veel prijsgeven en eindigde als 21ste.
Uitslag 2e FIA WTCC Race Anderstorp 1. Rickard Rydell (Chevrolet) 13 ronden 23.41.120 2. Nicola Larini (Chevrolet) op 1.608 3. Alain Menu (Chevrolet) op 1.856 4. Tom Coronel (SEAT) 5.157 5. James Thompson (Alfa) op 6.070 6. Tiago Monteiro (SEAT) op 6.796 7. Gabriele Tarquini (SEAT) op 8.765 8. Robert Dahlgren (Volvo) op 8.784 9. Augusto Farfus (BMW) op 8.907 10.J. Muller (BMW) op 9.106 21. Olivier Tielemans (Alfa) op 43.947
Stand na 14 races: 1. Jorg Muller 58 punten 2. Augusto Fargus 56 3. Andy Priaulx 56 4. Nicola Larini 48 5. Alain Menu 45 11. Tom Coronel 22
Spyker bevestigt Yamamoto: "Ik ben klaar voor deze kans"
Zoals verwacht kwam vandaag dan de bevestiging van Spyker: Sakon Yamamoto neemt de laatste zeven races van het seizoen deel aan het wereldkampioenschap Formule 1 in de tweede Spyker-bolide. Hij is daarmee de officiële vervanger van Christijan Albers, die twee weken geleden wegens financiële problemen op straat werd gezet.
Yamamoto debuteerde in 2005 bij een vrijdagtest voor Jordan in zijn thuisrace en nam het jaar erop elf races voor zijn rekening bij Super Aguri als teamgenoot van Takuma Sato. Dit jaar was hij testrijder bij Aguri en racete hij bij BCN Competition in de GP2.
Uiteraard is de Japanner in zijn nopjes met de bekendmaking. "Ik ben erg blij met de mogelijkheid om weer in de F1 te kunnen racen en ik ken alle circuits omdat er voor Super Aguri al geracet heb. Ik kan niet wachten onze samenwerking te starten en kijk ernaar uit het team te helpen onze doelstellingen te bereiken."
Ook teambaas Colin Kolles heeft lovende woorden over voor de Japanse coureur. "Allereerst willen we Sakon hartelijk welkom heten bij ons team. Hij heeft in 2006 zijn potentieel als veelbelovend coureur getoond en ik weet zeker dat hij een goed duo zal vormen met Adrian Sutil. Ook zijn kennis van de circuits waar we nog komen is een groot pluspunt en een goede basis om samen mooie dingen te bereiken."
Sakon Yamamoto debuteert voor Spyker op de Hungaroring 5 augustus aanstaande
Total 24 Hours of Spa: zware klapper ontsiert tweede vrije training
De tweede vrije training is begonnen met een serieuze klapper. Eén van de outsiders, de Aston Martin DBR9 #23 van AMR BMS, slipte van de baan. De #23 was de topauto van het Italiaanse team, met als bezetting: Fabio Babini, Jamie Davies, Ferdinando Monfardini en Diego Alessi. Monfardini zou van de baan zijn geslipt bij het uitkomen van Stavelot. De achterkant van de Aston raakte zwaar beschadigd.
In de loop van de week raakte bekend dat AMR BMS kon rekenen op de steun van Prodrive, dat na de 24 Heures du Mans ook haar zinnen heeft gezet op de Ardense etmaalrace. BMS zal de assistentie hard nodig hebben, want zowat de volledige achterzijde van de Aston #23 is tot schroot herleid. Vanaf de achterruit is alles beschadigd.
De ingenieurs in de pitbox zijn nog steeds de schade aan het opmeten: "We zijn de auto nog aan het bekijken. Daarna gaan we overleggen en zullen we een persbericht uitsturen", aldus één van de verantwoordelijken van het Italiaanse team.
Total 24 Hours of Spa: ook Lamborghini #7 en Maserati #12 lopen schade op
Nog twee andere auto's zijn van de baan gegaan tijdens de tweede vrije training. Na de crash van Monfardini (AMR BMS #23) zagen we ook Giambattista Giannoccaro van de baan glijden. De schade aan de #12 Maserati MC12 van Scuderia Playteam Sarafree lijkt mee te vallen: "Enkel wat optische schade. Het ziet er naar uit dat de remmen dienst weigerden. Giamba begon te spinnen en eindigde achterwaarts in de muur in bocht acht. Jammer, want Yves Lambert stond net klaar om het stuur over te nemen. Nu moet Yves richting kwalificatie zonder kilometers in de benen in Spa", vertelde ons de persverantwoordelijke van het Italiaanse team.
Last but not least ging ook de All-Inkl.com Racing even op excursie. De voorkant van de Lambo is licht herwerkt. De troepen van René Munnich zijn ondertussen de auto al aan het herstellen. De tweede trainingssessie werd voor een tweede maal onderbroken met een rode vlag, maar tot op heden is de reden hiervan niet duidelijk.
Enkele minuten voor het einde van de sessie kwam de witte All-Inkl.com Lambo nog even de baan op. Met wat tape was de wagen opnieuw raceklaar.
Total 24 Hours of Spa: ook Lamborghini #7 en Maserati #12 lopen schade op
Nog twee andere auto's zijn van de baan gegaan tijdens de tweede vrije training. Na de crash van Monfardini (AMR BMS #23) zagen we ook Giambattista Giannoccaro van de baan glijden. De schade aan de #12 Maserati MC12 van Scuderia Playteam Sarafree lijkt mee te vallen: "Enkel wat optische schade. Het ziet er naar uit dat de remmen dienst weigerden. Giamba begon te spinnen en eindigde achterwaarts in de muur in bocht acht. Jammer, want Yves Lambert stond net klaar om het stuur over te nemen. Nu moet Yves richting kwalificatie zonder kilometers in de benen in Spa", vertelde ons de persverantwoordelijke van het Italiaanse team.
Last but not least ging ook de All-Inkl.com Racing even op excursie. De voorkant van de Lambo is licht herwerkt. De troepen van René Munnich zijn ondertussen de auto al aan het herstellen. De tweede trainingssessie werd voor een tweede maal onderbroken met een rode vlag, maar tot op heden is de reden hiervan niet duidelijk.
Enkele minuten voor het einde van de sessie kwam de witte All-Inkl.com Lambo nog even de baan op. Met wat tape was de wagen opnieuw raceklaar.
Total 24 Hours of Spa: Carsport Holland snelste in laatste training
In de eerste vrije training viel het op dat LAA niet op jacht ging naar een sterke chrono. Ondanks de sterke bezetting vonden we de wagen terug op een teleurstellende negende plek. Tijdens de tweede -en tevens laatste sessie- waren de coureurs van Alphand wel bij de les. Gavin en Co stuurden witte Corvette C6.R naar de tweede tijd, op een halve seconde van de merkgenoten van Carsport Holland. Hezemans-Deletraz-Fässler-Gollin hebben blijkbaar ook het juiste ritme gevonden dus, met een 2:17,259. Deze rondetijd is wel twee seconden trager dan de snelste chrono van de Sarafree Maserati in de eerste sessie.
De derde tijd werd neergezet door de Maserati MC12 #1 van Vitaphone Racing, voor de #16 JMB Maserati. Voor JMB is dit de hoogste klassering tot nu toe, aangezien gentlemen-drivers Aucott en Macari worden bijgestaan door Philipp Peter en Marino Franchitti. Vijfde was de Maserati MC12 #11, de topauto van Scuderia Playteam Sarafree. United 4 Belgium eindigde deze sessie als tiende. Onze landgenoten van SRT stelden zich tevreden met de twaalfde plaats.
In GT2 heeft Ferrari de fakkel overgenomen. De AF Corse #50 leidt de dans, voor de #62 van Scuderia Ecosse en de #52 van Edil Cris. De andere AF Corse auto eindigde vierde, voor Ebimotors Porsche.
Terwijl de deelnemende bolides aan de Total 24 Hours of Spa zich ondertussen naar het stadscentrum hebben begeven, maakte de équipe van Alphand Aventures met fierheid het definitieve kleurenschema van de Corvette C6.R voor deze etmaalrace bekend. Olivier Beretta, Oliver Gavin, Vincent Vosse en Greg Franchi zullen de witte Corvette de sporen geven tijdens de diverse chronosessies en natuurlijk ook tijdens de etmaalrace zelf. En we mogen het gerust zeggen: bij het Franse team, onder leiding van Philippe Poincloux, blaakt men van zelfvertrouwen.
De knappe Amerikaanse wagen, afkomstig uit de ateliers van Pratt & Miller lijkt het wapen bij uitstek voor de langste proef van het FIA GT kampioenschap. Bovendien prijkt er op het palmares van de bolide reeds een klinkende zege in GT1 tijdens de 24 Uren van Le Mans 2006, toen nog in de fabriekskleuren van Corvette. Nogmaals een bewijs dat uithoudingswedstrijden op het lijf van deze wagen geschreven zijn. Maar deze maal gaat men met de Corvette C6.5 van Alphand Aventures niet enkel voor de zege in de klasse, maar wel degelijk voor de algemene overwinning, en dat tussen al het overige geweld van de vele GTs tijdens de Total 24 Hours of Spa.
De ploeg van Alphand Aventures bewees zich reeds herhaaldelijk op de internationale scène en pakt ook deze keer uit met een kwartet van toprijders, onder meer met de officiële GM rijders Olivier Beretta en Oliver Gavin. Dit duo won enkele dagen geleden nog overtuigend de GT1 categorie tijdens de ALMS wedstrijd in Mid-Ohio. Beide heren behaalden reeds meerdere titels en schreven herhaaldelijk de klassenwinst in Le Mans op hun naam. Daarnaast proefden ze ook van de F1 Beide kleppers zijn niet op vakantie in onze Ardennen, want ook hier willen ze een topprestatie neerzetten. "De 24 Uren van Spa ontbreken nog op mijn palmares en ik geef dan ook graag toe dat ik samen met mijn teammakkers voluit voor de zege zal gaan", kondigt Olivier Beretta aan. "Ook Oliver Gavin kent de wagen door en door, terwijl Vincent en Greg de omloop van Francorchamps kennen als hun broekzak. Het ziet er dus allemaal vrij goed uit voor ons"
Vincent Vosse, de man uit het nabijgelegen Verviers, won de 24 Uren van Spa reeds in 2002 en mikt nu op een tweede algemene overwinning. "Zon gelegenheid zal ik zeker niet laten aan mij voorbijgaan. Samen met mannen als Beretta en Gavin het stuur delen van een wagen die voor de uithoudingsracerij gemaakt is, en dat binnen de ploeg van Luc Alphand? Zon kans moet je nemen!", aldus Vincent. "Het ziet er op papier dan ook allemaal zeer goed uit voor ons : alle troeven zijn aanwezig om te slagen. Maar we moeten natuurlijk rekening houden met de wedstrijdomstandigheden in Spa. Elk jaar vallen er wel wat verrassingen te noteren "
Greg Franchi is met zijn 25 jaar de jonge wolf binnen het team. Maar het gaat Franchi voor de wind dit jaar. Samen met Vincent Vosse won hij al de BTCS 12 Uren van Spa, evenals de laatste manche van de Mégane Trophy te Budapest. De jongeman uit Luik kwam ook al uit in de Le Mans Series met een Aston Martin GT1, maar heeft zich snel aangepast aan de Corvette C6.R, iets dat we overigens konden vasttellen tijdens de traditionele testdag in het kader van deze 24 Uren. Ook voor Greg is dit een ideale prachtige kans om deze etmaalrace in ideale condities aan te vatten. Zijn verdere scholing in de uithoudingsracerij wordt dan ook op de best mogelijke manier verder gezet
De Formule 1 fladdert met al zijn vleugeltjes voor- en achteraan spectaculair voor de toeschouwers, ter plaatse en over de TV-schermen over heel de wereld. De aerodynamika is in de F1 een permanente wetenschap. Van race tot race veranderen kleine details die nog maar kunnen opgemerkt en direct worden begrepen door een steeds kleinere schare mensen. Eén van die mensen is Giorgio Piola die na iedere F1 koers zijn schetsen bijwerkt en wacht tot de volgende GP om te zien wat de aero-ingenieurs weer uit de tovertunnel hebben gehaald.
Een andere specialist die dat allemaal kan volgen is Gordon Murray, mogelijk de grootste race-ingenieur uit de na-oorlogse geschiedenis. Hij is consultant van de lAutomobile Club de lOuest, organisator sinds 1923 van de 24 Uren van Le Mans.Jean-Claude Plassart, president van de ACO, heeft zich de achttien voorbije maanden laten inspireren om het uitzicht van de bolides te veranderen. Vandaar nu al de verplichting om een gesloten cockpit te hebben.
Maar de ACO zou nog verder willen gaan. De categorie LMP1 zou dan moeten bestaan uit sportwagens die door het publiek kunnen worden herkend als "straatversies". ACO zou op die manier de twee zitplaatsen - verplicht door de FIA - in ere herstellen. Nu is het tweede zitje nog aanwezig maar kan nauwelijks als dusdanig worden gebruikt. Zeker niet door friet- en hamburgereters. De betrokken merken die nu alles zetten op de LMP1 steigeren. Overigens niet helemaal onterecht. Deelnemen als kandidaat-winnaar kost hopen geld. Audi heeft daarin geïnvesteerd. Peugeot als nieuwkomer met de 908 HDi FAP ook. En het Amerikaanse Acura (Honda) trof al voorbereidingen om uiterlijk in 2009 in de LMP1 te komen strijden met o.a. ook Porsche. Henri Pescarolo, de eigenaar van de geijknamige renstal, ligt al jaren overhoop met de wispelturigheid van de ACO en verwijt hen met de mensen hun voeten te spelen door of geen ernstige aanpassing te doen aan de reglementsverhouding diesel/benzine, of door reglementen in een te korte tijdspanne te veranderen zodat iedereen voor joker staat. Inzonder de teambazen die bij de grote bedrijven, Audi, Peugeot, Honda...hun budgetten moeten motiveren met winstkansen.Ook Oreca, het voorname Franse team, dat zinnens was een nieuwe eigen prototype LMP1 te bouwen is ontstemd. Ze voelen zich voor schut gezet. Anderzijds lachen deelnemers in de GT1 als Aston Martin en Chevrolet in hun vuistje. Ze beginnen al te denken een "evolutie"-versie te maken en, zoals de ACO dat wil doordrukken, tegen 2010 de meesterklasse te zijn in de 24 Uren van Le Mans. Het beeld zal natuurlijk helemaal wijzigen.
Het is de vraag of de ACO geen vinger in eigen oog steekt als hun "beroemdste race ter wereld" een replica zal worden van de..."24 Uren van Francorchamps". Het deelnemersveld en het gebruikte materieel van de etmaalrace die nu zaterdag 28 en zondag in Spa wordt gereden moet nog maar weinig onderdoen dan voor dat van Le Mans. Met een vleugje "evo" er bovenop is de Belgische koek gebakken. Gordon Murray, bedenker en bouwer van de Mc Laren F1 "straatversie" moet in zijn vuistje lachen. De ACO manipuleert, dat is duidelijk. Maar wordt zelf ook beïnvloed door de grote denkers achter de schermen. De touwtjes waaraan ze trekken zie je niet.
Henk Haane, vorig jaar kampioen met de First Motorsport Porsche 996 GT3 in de Class 3 in de Belcar Original stapt voor de 24 Uur van Spa komend weekend over NAAR ferrari en komt uit voor het JMB-Team
Komende zaterdag wordt op het mooiste circuit ter wereld de Total 24 Hours of Spa op gang geschoten. Belcarkampioen 2006 in Divisie 3 met First Motorsport, Henk Haane ziet met zijn deelname aan de Total 24 Hours of Spa 2007 een droom in vervulling gaan. Enerzijds heeft de Belgische Nederlander in zijn al lange en succesvolle carrière nog nooit aan de aftrap gestaan van deze gerenommeerde etmaalrace. Anderzijds is het besturen van een Ferrari 430 in raceversie een droom die Haane reeds geruime tijd koestert.
Ik kreeg van enkele teams aanbiedingen in de bus om de Total 24 Hours of Spa te betwisten, beaamt Henk Haane. Vooral First Motorsport stond met stip genoteerd op mijn verlanglijstje. Maar de zitjes op de Porsche 997 GT3 en het daaraan gekoppelde kostenplaatje raakten niet ingevuld. Ik ken de Porsche 997 van First als mijn broekzak. In de Mediagroep Van Dyck Belcar deel ik deze wagen trouwens met Gosse Stielstra. Er waren nog andere teams die me een zitje aanboden in een Porsche. Maar als het niet lukte met First Motorsport ging mijn keuze uit naar een andere wagen om zodoende eens iets anders tussen de kiezen te krijgen en mijn ervaring verder uit te breiden.
Ondanks het feit dat we door de reglementering betreffende de Coupe du Roi buiten competitie rijden en niet kunnen meespelen voor een goede klassering in GT3, heb ik toch uiteindelijk mijn hart laten spreken en gekozen om met de Ferrari 430 GT3 van JMB Racing te rijden. Een zéér professioneel team uit Monaco dat naast de drie Ferraris GT3 ook nog een exemplaar inzet in GT2 en een Maserati MC12 in GT1. Ikzelf vorm ploeg met Peter Kutemann. We rijden met drie identieke wagens en gaan resoluut voor de Coupe du Roi of de Beker van de Koning, besluit fast Henk.
De strijd voor de Coupe du Roi is een wedstrijd in de wedstrijd met een héél apart karakter en reglement. Vrij ingewikkeld, maar het komt erop neer dat de deelnemende teams moeten inschrijven met drie identieke wagens in FIA GT3-homologatie. De drie wagens moeten in identieke kleuren rijden en krijgen eenzelfde wedstrijdnummer opgekleefd, extra voorzien van een A, B of C. Het is een vorm van aflossingswedstrijd waarbij er telkens maar één van de drie wagens op de omloop aanwezig is. Iedere wagen wordt bemand door twee piloten die niet van wagen mogen wisselen. Indien een wagen uitvalt op de piste dient de aflosser 30 minuten te wachten voor hij de piste opkomt. Iedere relais duurt minimum 45 minuten alvorens de wagen mag worden afgelost. Indien een wagen bvb. na 15 minuten de stands opzoekt voor reparatie van één uur, zal de volgende wagen pas mogen starten wanneer de volle 45 minuten van zijn voorganger zijn verstreken. In geval van voormeld voorbeeld moet de volgende wagen dus nog 30 minuten op zijn honger blijven. Voor het eindklassement van de Coupe du Roi primeren de teams die met drie wagens de wedstrijd uitrijden. Indien echter blijkt dat een team met twee wagens méér ronden heeft afgelegd gaat de felbegeerde trofee toch naar een team dat de drie wagens in wedstrijd weet te houden.
In de strijd voor de Coupe du Roi zullen de JMB-Ferraris het moeten opnemen tegen de Lamborghinis Gallardo van S-Racing. Méér dan waarschijnlijk wordt dit een interessante race in de race waarbij ook het uithoudingsvermogen van wagens/piloten/teams zwaar op de proef zal worden gesteld.
De Total 24 Hours of Spa beginnen woensdag al en eindigen zondag met het vallen van de geblokte finishvlag om 16.00 uur. Maar, voor de vijandelijkheden op de piste van start gaan met de vrije trainingen en de kwalificaties, zakken de GT's en hun bemanningen woensdag tussen 15.30 uur en 19.00 uur gezamenlijk af naar het centrum van Spa waar ze verwelkomd worden door een grote menigte enthousiaste fans. Er wordt een massa supporters en toeristen verwacht in het historische centrum van het kuuroord
Binnen enkele uren begint het grote feest voor GT's op het mooiste circuit van de wereld. De voorbije dagen arriveerden de teams met hun imposante vrachtwagens in Francorchamps. De teams hebben de pitboxen, die begin juli werden ingehuldigd, in beslag genomen en maken zich op voor de vrije trainingen met het oog op de etmaalrace.
Vandaag staat al een eerste onderdeel van de wedstrijd op het menu voor de deelnemers aan de Total 24 Hours of Spa: de technische en administratieve controles. Elke wagen moet beantwoorden aan zijn specifieke homologatiefiche en aan de strikte veiligheidsnormen. De piloten moeten bovendien hun persoonlijke uitrusting (helmen, schoenen, racepak, handschoenen en brandvrij ondergoed, HANS-systeem) waarmee ze de race afwerken laten keuren.
Een enthousiaste menigte in het kuuroord
Woensdagnamiddag wacht een andere oefening voor de teams en de piloten. Vanaf 15.00 uur zullen de indrukwekkende GT-bolides de infrastructuur van Francorchamps verlaten om koers te zetten naar Spa. Voor het Casino van het kuuroord zullen de Maserati's MC12, Corvettes C5-R, Ferrari's 430, Moslers, Lamborghini's Murcielago, Porsches 997 GT3 en de Gillet Vertigo bewonderd kunnen worden vanaf 15h30. In totaal zullen 27 bolides van de partij zijn.
Vervolgens worden de piloten uitgenodigd op het podium, waar Christian Lahaye, de vertrouwde stem van de 24 Uren, ze een voor een zal interviewen. De ideale gelegenheid om te discussiëren met de helden van de populairste uithoudingsrace van België, om hen een handtekening te vragen, foto's te nemen en om de prachtige racebolides, propvol pk's, waarmee ze de volgende vier dagen over de 7 km van het circuit in de Ardennen zullen scheuren, van dichtbij te bewonderen. Eric van de Poele, Stéphane Lemeret, Vincent Vosse, Anthony Kumpen, Bert Longin, Kurt Mollekens, Fred Bouvy, Marc Duez, Bas Leinders en nog heel wat andere van onze landgenoten hebben beloofd om aanwezig te zijn tijdens deze ontspannende bijeenkomst.
Vanaf 19.00 uur worden de wagens weer gestart en rijden ze in konvooi naar van Spa naar de paddock in Francorchamps.
Superleague Formula: Eerste Duitse voetbalclub neemt deel
DORTMUND - Na AC Milan, FC Porto, Olympiacos en het Nederlandse PSV Eindhoven werd de vijfde voetbalclub die deelneemt aan de Superleague Formula vrijdagmiddag gepresenteerd. Borussia Dortmund is de eerste Duitse club die zich verbonden heeft aan de autosportklasse.
De Superleague Formula is een gloednieuwe raceklasse waarin voetbalclubs het tegen elkaar opnemen met 750 pk sterke bolides. De serie zal debuteren met minimaal twintig clubs/auto's in augustus 2008. Deze klasse kan qua pk's enigszins vergeleken worden met de F1.
Keeper Roman Weidenfeller van Borussia Dortmund is enthousiast. "Beide sporten snel, spectaculair en dynamisch. Onze auto ziet er fantastisch uit als het net zo goed gaat dat als het eruit ziet dan hebben we veel succes."
Superleague Formula CEO Alex Andreu is in bespreking met meer voetbalclubs. Ook een club uit België, zo onthulde RaceXpress.com al eind mei. "We zijn in een vergevorderd stadium van onderhandelingen met diverse clubs en wij hopen spoedig meer naar buiten te kunnen brengen", aldus Andreu.
Zaterdag wordt de Duitse bolide aan het publiek gepresenteerd tijdens een mini-evenement waar men dertigduizend fans verwacht.
Superleague Formula: RSC Anderlecht tweede club uit de Benelux
BRUSSEL - In navolging van Borussia Dortmund vorig week, is de Belgische club RSC Anderlecht bevestigd voor deelname aan de Superleague Formula. Al eerder wist te onthullen dat na PSV Eindhoven nog een voetbalclub uit de Benelux zou deelnemen aan deze autosportklasse die gezien de hoeveelheid paardenkrachten vergeleken kan worden met de F1.
De nummer één uit de Belgische eerste divisie van 2006 / 2007 vergezelt FC Porto, Olympiacos, AC Milan en de eerder genoemde clubs PSV Eindhoven en Borussia Dortmund. Herman van Holsbeeck, algemeen manager van de Royal Sporting Club Anderlecht vertelde: "Wij zijn heel erg trots op onze partnerschap met Superleague Formula. Anderlecht is de enige deelnemende Belgische club in deze competitie en wij nemen het op tegen voetbalclubs wereldwijd. Wij weten dat onze fans erg uitkijken naar deze competitie en zeker naar onze paars met grijze bolide."
Achter de schermen wordt hard gewerkt om meer 750 sterke bolides te vullen. "De steun van voetbalclubs voor de Superleague Formula is overweldigend", zei Robin Webb, 'Operations Director' van de klasse. "Wij verwachten om binnenkort een aantal knopen door te hakken nu de laatste onderhandelingen gaande zijn met meer dan dertig clubs. Echter kunnen we voor het debuut seizoen maximaal twintig auto's op de grid zetten. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt, maar we hebben enkele plekken gereserveerd om strategisch een aantal markten te betreden."
Mugello dag 1: Alleen Ferrari en Toro Rosso in actie
Ferrari en Toro Rosso verkozen het circuit van Mugello vandaag boven Jerez, waar de andere teams vandaag aan het testen waren. Vitantonio Liuzzi kwam in actie in de Toro Rosso en Luca Badoer voor Ferrari. Badoer hield zich bezig met 2008-onderdelen, terwijl Liuzzi zich bezig hield met setup-werk om de balans te verbeteren en testte nieuwe aerodynamische onderdelen. Opvallend was daarin wel, dat Liuzzi een snellere tijd klokte dan Badoer.
De tijden van Mugello dag 1: 1. Liuzzi Toro Rosso-Ferrari 1:24.203 2. Badoer Ferrari 1:24.633
Grand Prix van Frankrijk volgend jaar opnieuw in Magny-Cours
Formule 1-baas Bernie Ecclestone heeft ermee ingestemd dat de Franse GP volgend seizoen opnieuw op het circuit van Magny-Cours wordt verreden.
Dat is opmerkelijk te noemen, aangezien Ecclestone recent nog verkondigde dat in 2007 de laatste race op het circuit zou worden verreden. "We hadden hier eigenlijk helemaal nooit moeten komen. Dat was eigenlijk alleen maar omdat de toenmalige FISA-president Jean-Marie Balestre dat zo graag wilde."
De Franse premier Francois Fillon had vandaag een ontmoeting met Ecclestone om de situatie te bespreken. Bernie heeft toen aangegeven dat de Franse GP in Magny-Cours gewoon doorgang kan vinden in 2008 omdat er te weinig goede alternatieven zijn.
NÜRBURG, 22 juli 2007 Autocoureur Luuk Glansdorp heeft afgelopen weekend met de Formule BMW in het bijprogramma van de Formule 1 Grand Prix van Europa gereden. Op de Nürburgring toonde het talent uit Leiderdorp zijn snelheid door de beste kwalificatiepositie tot nu toe neer te zetten. In de races kende de zeventienjarige coureur weinig geluk, maar wist diverse rijders te passeren om uiteindelijk nog een toptien positie zeker te stellen
Voor de ogen van de F1-teambazen liet Luuk Glansdorp direct in de eerste training zijn tanden zien. De Zettl Motorsport-piloot realiseerde een achtste tijd en wist in de kwalificatie zelfs nog een positie te winnen. Glansdorp genoot met volle teugen om in het bijprogramma van de hoogste autosportklasse te rijden. De Formule 1 is heel gaaf. Het was geweldig om in het bijprogramma van de Formule 1 in actie te komen, vond de snelle coureur. Het was tevens de eerste keer dat ik bij een race aanwezig was en dan gelijk bij één van de meest bizarre races ooit.
Vanaf de zevende startpositie hoopte Glansdorp verder naar voren te kunnen rijden. Vanwege een slechte start viel de Nederlander terug naar de zestiende positie. Echter toonde hij zijn snelheid en knokte zich dapper naar voren. Een voor een passeerde de jonge coureur zijn concurrenten en sloot de race af met een fraaie toptien positie. Glansdorp bleek daarnaast de derde snelste rondetijd te hebben genoteerd.
Na de goede start van de tweede race lag Glansdorp al achtste. In de poging om een positie op te schuiven, werd hij door een tegenstander van de baan gereden. Teruggevallen naar de veertiende positie, wist de door Sartorius ondersteunde rijder zich alsnog knap op te werken naar een elfde stek.
Luuk Glansdorp: We hebben al veel vooruitgang geboekt en we zitten nu al bijna bij de topvijf. In de eerste race had ik de derde snelste rondetijd en ook in race twee zat ik er goed bij. Tot het moment dat een andere deelnemer vol op me inreed. In de kwalificatie moeten we nog verbetering vinden, want je moet bij de top zitten. In het middenveld zitten namelijk rijders die zonder hersenen rijden. De opwaartse lijn biedt perspectief voor de races op Zandvoort, ons thuiscircuit. Met de snelheid die we nu hebben moet het goed komen en misschien kunnen we voor een stuntje zorgen.
Bij de volgende races op Circuit Park Zandvoort hoopt Luuk Glansdorp te kunnen vlammen. In het weekend van 29 juli rijdt de Formule BMW-coureur in het bijprogramma van de DTM.
Luuk Glansdorp wordt dit seizoen ondersteund door; Sartorius BV uit Nieuwegein, Van Vliet Containers, www.luchtleiding.nl en BMW Amsterdam
Scott Speed maandag ontslagen werd bij de Scuderia Toro Rosso. Speed zou al vanaf de volgende wedstrijd in Hongarije vervangen kunnen worden door een andere rijder, wellicht BMWs testrijder Sebastian Vettel.
Na de GP van Europa op de Nürburgring sprak Speed openlijk zijn ongenoegen uit over het teammanagement. Teambazen Gerhard Berger en Franz Tost zouden volgens de Amerikaan zo snel mogelijk van Liuzzi en Speed af willen geraken. Blijkbaar zou het zondag zelfs tot een fysieke confrontatie gekomen zijn tussen Tost en Speed. Dit was volgens SpeedTV dan ook de reden tot het onmiddellijke ontslag van de rijder.
Vorig jaar trokken coureurs Bernd Schneider en Timo Scheider hun voetbalschoenen aan om mee te trainen met Ajax. Dit keer had de DTM-organisatie een andere stunt bedacht om aandacht te vestigen op de Deutsche Tourenwagen Masters-race op het circuit van Zandvoort. Vandaag raceten Timo Scheider (Audi) en Sussie Stoddart (Mercedes) immers met een DTM-bolide over het Amsterdamse water van de Amstel.
Scheider en Stoddart hadden het naar hun zin vanmiddag. De twee rijders, die vanaf vrijdag elkaars concurrenten zijn op het Zandvoortse asfalt, konden het promotiewerk in Amsterdam wel waarderen. Met een grote grijns op het gezicht maakten ze een aparte canal cruise. Twee op een ponton gehesen DTM-bolides dienden als een bijzondere rondvaartboot.
Bekijks Scheider en Stoddart trokken het nodige bekijks. Toeristen en andere passanten langs de oevers van de Amsterdamse grachten trokken hun fototoestel of camera om het tafereel op de gevoelige plaat vast te leggen. Zo passeerden de DTM-karavaan onder meer de bekende Amsterdamse achtergronden als het Amstel Hotel, Koninklijk Theater Carré en de Magere Brug.
Timo Scheider dobbert rond.
Zeven Dat het DTM-circus jaarlijks naar Zandvoort komt, is inmiddels een vertrouwd gegeven. Het Hollandse duinencircuit staat immers bekend als de best bezochte race buiten het thuisland van de Deutsche Tourenwagen Masters. Dat is een gegeven waar CPZ best trots op mag zijn.
Vast op de kalender ,,Sinds 2001 is de DTM op twintig verschillende circuits geweest, terwijl er maar tien wedstrijden per jaar zijn. Dat betekent dat er de nodige veranderingen op de wedstrijdkalender zijn geweest, weet Erik Weijers van CPZ. ,,Als je bedenkt dat wij sinds 2001 jaarlijks als gastheer mogen optreden, kun je zeker zeggen dat wij het niet slecht doen.
Promotie Weijers verwacht op vrijdag, zaterdag en zondag bij elkaar opgeteld zon 65.000 toeschouwers te kunnen begroeten op het circuit. Deze week wordt er nog de nodige reclame gemaakt. Onder meer door de DTM-wagens, die tot en met vrijdag over de Amstel blijven varen.
Aandacht ,,Het is een mooie manier van aandacht vragen voor ons evenement, vertelt Weijers, die vanmiddag zelf met zijn cameraatje plaatjes schoot van de DTM-wagens met Scheider en Stoddart. ,,Eigenlijk hadden we met de DTM-wagens door de straten van Amsterdam willen laten rijden. Een dergelijke actie was in Barcelona en Berlijn al eens succesvol. Maar helaas kregen we de vergunningen die nodig zijn niet rond. Maar aan de reacties te zien, hebben de varende DTMs op de pontons ook voor de nodige aandacht gezorgd.
Eerste pole Timo Scheider kijkt in ieder geval vol vertrouwen vooruit naar de race op Zandvoort. ,,Ik heb hier in 2003 mijn eerste DTM-pole gepakt, vertelde de Duitse piloot vanmiddag. ,,Bovendien ligt het circuit mij goed. Dat merkte ik al toen ik hier ooit aan de Masters of Formula 3 meedeed.
Timo Scheider heeft het naar zijn zin op het water.
Gewichtsvoordeel Audi Bovendien heeft Scheider met zijn Audi-collegas nog een groot voordeel komend weekend. Vanwege de recente Mercedes-zeges krijgt de rivaal van Audi volgens de speciale DTM-reglementen flink wat strafgewicht mee. ,,Wij zijn twintig kilo lichter dan de Mercedessen, zegt Scheider. ,,Dat scheelt per rondje toch zeker twee tienden van een seconde, misschien zelfs een kwart tel. Dat is veel in de DTM.
Strategie Susie Stoddart liet zich echter niet door de wijs brengen door de teksten van haar Audi-collega. Snel kwalificeren betekent lang niet alles, zo bleek ook weer tijdens de laatste DTM-race op Mugello. ,,Toen hebben we gezien dat je met de juiste strategie nog flink naar voren kunt komen en zelfs kan winnen, verwees de Schotse naar de zege van Mika Häkkinen op Mugello, terwijl de Fin vanuit de achterhoede was gestart.
Maximale snelheid over de Amstel.
Maximum attack Stoddart, die vorig jaar voor het eerst reed op Zandvoort, denkt dat ze op Zandvoort een aardig resultaat kan scoren. ,,Mijn doel dit seizoen is om minimaal één punt te halen. Maar om die benodigde topacht klassering te halen, moet wel alles kloppen. Ik rijd nu voor de tweede keer op Zandvoort en ga hard pushen. Wat mijn motto dit weekend is? Ik ga voor maximum attack!
Ander tijdstip De DTM-wedstrijden op zondagen beginnen doorgaans om 14.00 uur. Vanwege de rechtstreekse uitzending op de Duitse televisie van de laatste Tour-etappe, is het aanvangstijdstip van de DTM-race dit keer een uur vervroegd. De twintig brullende bolides worden dus al om 13.00 uur los gelaten.
Bijprogramma Naast de DTM-race heeft de organisatie voor komend weekend een mooi bijprogramma samengesteld. Hoewel bijprogramma? Dat woord wilde Yelmer Buurman vanmiddag bij de presentatie niet gebruiken, toen zijn Formule 3 Euro Serie ter sprake kwam.
Hoewel oud-minister Hoogervorst niet aanwezig was, was voormalig Tweede Kamerlid Gonny van Oudenallen vandaag wel present bij de DTM-presentatie. Hier staat ze naast Yelmer Buurman. Volgens Dillon Koster heeft Van Oudenallen het idee opgevat in de toekomst te gaan racen.
Formule 3 Euro Serie Buurman, die dit seizoen met Renger van der Zande uitkomt in deze divisie, ziet de rappe F3-divisie als een meer dan volwaardig raceonderdeel. ,,Zeker als je ziet welke talenten van hieruit doorstromen naar de top van de autosport, meldde Buurman in Amsterdam. ,,Als is het natuurlijk mooi om hier in Zandvoort deel uit te maken van het feest dat DTM heet. Dat was vorig jaar, toen ik de Engelse Formule 3 reed, wel anders. Destijds zaten er per race drie mensen op de tribune. Dat is komend weekend wel anders natuurlijk.
Mazzel Buurman, die het goed doet in de Euro Serie, hoopt op Zandvoort vooral in de kwalificatie meer geluk te hebben dan recentelijk. ,,Ik had in Mugello wat pech. En ook op Magny-Cours ging het allesbehalve perfect, omdat toen tijdens de kwalificatie mijn brandblusser in de wagen afging. Formule BMW Duitsland Voor de meer beginnende racers is er de Formule BMW Duitsland. Zo komen komend weekend onder meer de drie Nederlanders Mathijs Herkema, Luuk Glansdorp en Thomas Hylkema uit in deze internationale klasse. Ook Adrien Tambay, de zoon van voormalig Formule 1-rijder Patrick Tambay, maakt deel uit van dit veld van jonge racehonden.
Adrien Tambay praat, Mathijs Herkema en Thomas Hylkema luisteren.
Sponsoring Luuk Glansdorp, zoon van oud-coureur Cees Glansdorp, maakt dit seizoen deel uit van het BMW Junior Team. ,,BMW doet ieder jaar een soort talentenjacht, waaraan ongeveer veertig, vijftig man meedoen. Uiteindelijk krijgen de beste vier een autosportsponsoring van 50.000 euro. Ik was dit seizoen een van de gelukkigen, vertelde Glansdorp. ,,Bovendien krijgen we bij BMW een coaching and education-program aangeboden. Zo worden we bijvoorbeeld begeleid in fitness-programmas etcetera.
Luuk Glansdorp.
SEAT Léon Supercopa In het volle DTM-programma is er ook dit jaar weer ruimte voor de SEAT Léon Supercopa. Naast de vertrouwde naam van Willy Welles doet er dit keer een tweede Nederlander mee in het veld vol 300 pk brullende SEATs.
Dillon Koster.
Heel blij Dillon Koster, bekend als BMW 130i Cup-rijder, gaat de komende dagen de strijd aan met de internationale Supercopa-coureurs. ,,Ik ben heel blij met deze kans. Ik ben ook van plan om deze met beide handen aan te grijpen, stelde de Zandvoorter vanmiddag. ,,Ik hoop dat ik mijn voordeel kan doen met mijn baankennis. Maar het is een sterke klasse. Als ik uiteindelijk in de topzes finish, zal ik daar heel tevreden mee zijn.
NÜRBURG - Een bizarre opening van de F1 Grand Prix van Europa, want een geweldige hoosbui deed zijn intrede vlak nadat de race gestart was. Binnen no-time stond het circuit blank en de ene na de andere coureur vloog van de baan. Grote winnaar bleek Spyker, waar Mike Gascoyne de meesterstrateeg was door Markus Winkelhock nog voor de start binnen te halen om de bolide van de debuterende Duitser van ander schoeisel te voorzien. Spyker leidde voor het eerst in de historie een Formule 1 race!
De tiende race van het Wereldkampioenschap Formule 1, de Grote Prijs van Europa, werd er een om niet meer te vergeten. Fernando Alonso behaalde op de Nürburgring zijn tweede seizoenszege na een spannende eindfase in een wedstrijd die door regen geteisterd werd.
Nog voor de start van de race kwam debutant Markus Winkelhock binnen om van slicks op intermediates over te schakelen, daar men bij Spyker al snel regen verwachtte. Even later zou dit de juiste keuze blijken...
Kimi Räikkönen won de start vanuit polepositie en had geen moeite om Fernando Alonso en teamgenoot Felipe Massa achter zich te houden. Massa probeerde in het zog van Räikkönen aan Alonso voorbij te gaan. Dat lukte hem eerst wel, maar Alonso heroverde zijn tweede plaats vrijwel meteen. Robert Kubica maakte ook een schitterende start en was Heidfeld gepasseerd maar in de Mercedes-arena raakten de BMWs mekaar, tot afgrijzen van BMW Motorsport-directeur Dr. Mario Theissen. Al in de eerste ronde zette de regen in en doken de rijders de pitlane binnen. Kimi Räikkönen koos net als de rijders achter hem voor een bandenwissel, maar aan de pitingang schoof de Fin rechtdoor en moest bijgevolg zijn weg verderzetten. Räikkönen kon met moeite zijn bolide in bedwang houden op de alsmaar natter wordende piste en werd gepasseerd door... Markus Winkelhock! Die was natuurlijk van de laatste naar de tweede plaats opgeschoven toen iedereen een bandenwissel maakte. Plots lag tot ieders verbazing een Spyker aan de leiding. Toen Räikkönen op het einde van de tweede ronde ook binnenkwam had Winkelhock een voorsprong van 19 seconden op Massa, die zijn pitstop veel sneller had afgewerkt dan Alonso.
Maar dan liep het mis in bocht 1. Het water liep daar centimeters hoog over de baan en een handvol rijders liet zich bij het insturen van de bocht verrassen. Als eerste ging Button van de baan gevolgd door Sutil, Hamilton, Rosberg, Speed, Davidson en een ronde later ook Liuzzi. Hamilton hield zijn motor aan de praat en kon, toen de baancommissarissen hem uit de grindbak hadden getakeld, verderrijden. Ook Davidson kon weer verder. Een neutralisatie was niettemin onvermijdelijk en dus kwam de Safety Car op de baan. Winkelhock profiteerde van de algemene verwarring om over te schakelen op full wets. Hoewel hij daarmee twintig seconden in de pits verloor, kwam de Duitser met meer dan een halve minuut voorsprong op Massa over de lijn. Op het einde van de vierde ronde werd de wedstrijd gestopt. Koersdirecteur Charlie Whiting achtte het te gevaarlijk om in deze omstandigheden de wedstrijd te laten doorgaan.
Na een onderbreking van circa 25 minuten werd de wedstrijd hervat achter de Safety Car. Intussen was de baan redelijk goed opgedroogd. Winkelhock voerde het veld aan, maar zijn moment van glorie was van korte duur, daar Massa, Alonso, Coulthard en Webber hem passeerden in de Mercedes-arena. Even later werd hij ook door de rest van het deelnemersveld voorbijgestoken. In de 14de ronde kwam Winkelhocks race tot een vroeg einde na motorpech.
Hamilton was de eerste rijder die (in ronde 9) overschakelde op slicks. Die keuze deed hem in het begin de das om, want de baan was nog veel te vochtig. In de Dunlop Kehre maakte de Brit dien ten gevolge een ommetje langs de grindbak. In de tiende ronde passeerde Mark Webber teamgenoot Coulthard, een inhaalmanoeuvre dat in deze wedstrijd van heel groot belang zou zijn zoals achteraf bleek. Enkele ronden later kwamen de leiders binnen voor een wissel op slicks. Na de pitstops zag de tussenstand er als volgt uit: Massa voor Alonso, Räikkönen, Webber, Wurz, Kovalainen, Coulthard en Kubica. De top drie maalde zijn rondjes aan een verschroeiend tempo af. In elke ronde waren de leiders meer dan een seconde sneller dan het peloton dat werd aangevoerd door Webber en Wurz. Het veld werd naderhand helemaal uiteengetrokken.
Nick Heidfeld probeerde na de flater bij de start toch posities goed te maken. In de strijd om de negende plaats was hij echter iets te optimistisch. In de Coca Cola-bocht wilde hij Ralf Schumacher aan de binnenkant passeren, maar schoof te ver door en duwde met zijn linkervoorwiel tegen de sidepod van de Toyota. Schumacher belandde in de grindbak en was terecht woedend. Het voorval zou na de wedstrijd onderzocht worden, dus is het wachten op een uitspraak van de wedstrijdleiding.
Felipe Massa kon zijn voorsprong geleidelijk aan uitbouwen. Hij en de achteraan rijdende Hamilton wisselden elkaar af aan de kop van de tabel met de snelste rondetijden. In ronde 23 bedroeg Massas voorsprong vier seconden op Hamilton. Tien ronden later al zeven seconden. Räikkönen volgde op enkele wagenlengtes van Alonso in derde positie. De voorsprong van Massa op Webber (vierde) en Wurz (vijfde) was intussen opgelopen tot meer dan dertig seconden. Laatstgenoemden leverden een interessante strijd om de vierde plaats.
In ronde 35 sloeg het noodlot toe voor Räikkönen. Op de Nürburgring had de Fin nog nooit veel geluk en ook deze keer stond Dame Fortuna niet aan zijn kant. In de Mercedes-arena speelde de hydraulica van zn Ferrari op. Einde wedstrijd voor Kimi, die met zijn F2007 wel nog de pitlane-ingang bereikte. Uiteraard schoof Webber nu een plaatsje op en had daarmee uitzicht op een podiumfinish. Maar Alexander Wurz liet hem natuurlijk niet zomaar begaan en bleef de Australiër achternazitten.
Omstreeks ronde 50 begon het op de Nürburgring opnieuw her en der te druppelen. Een teken voor de rijders om het gepaste rubber op te halen in de pits. Alonso maakte daar heel wat tijd goed, hoewel een bijna-aanrijding met Fisichella in de pitlane roet in het eten van McLaren had kunnen gooien. Op de piste naderde Alonso zienderogen op de leidende Ferrari. Vijf ronden voor de finish, in ronde 55, zat de Spanjaard tenslotte onder de achtervleugel van Massa. Herhaaldelijk probeerde hij zijn McLaren voorbij de Italiaanse wagen te loodsen, maar Massa blokte elke aanval af. Op de start/finish-lijn probeerde Alonso het vanuit de slipstream opnieuw, kwam langszij maar schoot in bocht 1 te ver door. Bij het uitkomen van de Mercedes-arena was Alonso tenslotte veel sneller en toen ze op de Ford-Kurve afstormden reed hij naast Massa. De Braziliaan bood nog tegenstand, wat zich uitte in een kleine botsing met de McLaren, maar Alonso zette door en nam de leiding tot grote vreugde van de Mercedes-fans.
Uitslag Grote Prijs van Europa 2007:
1. Fernando Alonso (McLaren) 60 ronden in 2u06m26.358s 2. Felipe Massa (Ferrari) +8.155 3. Mark Webber (Red Bull) +1:05.674 4. Alexander Wurz (Williams) +1:05.937 5. David Coulthard (Red Bull) +1:13.656 6. Nick Heidfeld (BMW) +1:20.298 7. Robert Kubica (BMW) +1:22.415 8. Heikki Kovalainen (Renault) +1 ronde 9. Lewis Hamilton (McLaren) +1 ronde 10. Giancarlo Fisichella (Renault) +1 ronde 11. Rubens Barrichello (Honda) +1 ronde 12. Anthony Davidson (Super Aguri) +1 ronde 13. Jarno Trulli (Toyota) +1 ronde Opg. Kimi Räikkönen (Ferrari) +26 ronden Opg. Takuma Sato (Super Aguri) +41 ronden Opg. Ralf Schumacher (Toyota) +42 ronden Opg. Markus Winkelhock (Spyker) +47 ronden Opg. Jenson Button (Honda) +58 ronden Opg. Adrian Sutil (Spyker) +58 ronden Opg. Nico Rosberg (Williams) +58 ronden Opg. Scott Speed (Toro Rosso) +58 ronden Opg. Vitantonio Liuzzi (Toro Rosso) +58 ronden
Snelste ronde: Felipe Massa - ronde 34 - 1:32.853
WK-Stand: Rijders: 1. Hamilton 70p - 2. Alonso 68p - 3. Massa 59p - 4. Räikkönen 52p - 5. Heidfeld 36p - 6. Kubica 24p - 7. Fisichella 17p - 8. Kovalainen 15p - 9. Wurz 13p - 10. Webber 8p - 11. Coulthard 8p - 12. Trulli 7p - 13. Rosberg 5p - 14. Sato 4p - 15. Schumacher 2p - etc.
Constructeurs: 1. McLaren 138 - 2. Ferrari 111p - 3. BMW 61p - 4. Renault 32p - 5. Williams 18p - 6. Red Bull 16p - 7. Toyota 9p - 8. Super Aguri 4p - 9. Honda 1p - etc