STUTTGART - Porsche Motorsport heeft een nieuwe racewagen ontwikkeld. De nieuwe Porsche GT3 Cup S is in feite de opvolger van de oude 996 RS. De wagen is gebaseerd op de baanversie van de 997 RS, en niet op de GT3 Cup.
De 3.6l boxer motor is dezelfde als die in de Mobil1 Porsche Supercup bolides ligt. Het vermogen is wel opgekrikt met twintig pk, wat het vermogen in totaal nu op een 'luttele' 440pk brengt. Deze boost is te danken aan verbeterde motor elektronica en een aangepaste uitlaatsysteem op de GT3 Cup S.
De wagen is opmerkelijk anders dan zijn 'kleinere broer'. In tegenstelling tot de normale cupversie heeft de GT3 Cup S een bredere wielbasis, een verstelbare 'front splitter' en ook de achtervleugel is breder op de nieuwe Porsche.
De ophanging komt voor een groot gedeelte van Porsche's endurance GT2 monster, namelijk de 997 GT3 RSR. Ook de remmen werden aangepast aan het vermogen, in vergelijking met die van de GT3 Cup. Vanachter werden de remschijven vergroot met vijf millimeter.
De nieuwe GT3 Cup S kost 250000 exclusief BTW, en wordt te koop aangeboden aan de teams begin april. Daarenboven biedt Porsche een upgrade kit aan voor de 2007 GT3 Cup versies, zodat deze ook de GT3 Cup S standaard normen verkrijgen.
Na enkele jaren afwezigheid keert BMW Motorsport in 2009 officieel terug in de ALMS.
De nieuwe BMW M3 wordt volgend jaar in de ALMS door het team van Rahal Letterman ingezet.
Team Rahal Letterman met BMW M3 Na lange afwezigheid keert BMW officieel terug in de American Le Mans Series. In 2009 zal Team Rahal Letterman de gloednieuwe BMW M3 in de American Le Mans Series gaan in zetten. In 2001 zette de fabriek de succesvolle M3 GTR voor het eerst in Amerika in. BMW behaalde destijds in de ALMS maar liefst zeven overwinningen, zes poles, terwijl Jörg Müller kampioen werd en men tevens de merkentitel binnensleepte. Met de gloednieuwe M3 hoopt men dit succes in 2009 te gaan evenaren.
BMW gaat de komende maanden o.a. met WTCC kampioen Andy Priaulx, Jörg Müller en Agusto Farfus een uitgebreid testprogramma afwerken. In de gloednieuwe M3 zijn veel nieuwe F1 technologieën verwerkt. De M3 is uitgerust met een V8 4L motor die ongeveer 400 pk. levert. De inhoud van de brandstoftank bedraagt 110L. Afgelopen seizoen was het team van Rahal Letterman eveneens succesvol in de ALMS GT2 categorie met een Porsche GT3 RST actief.
Nadat het Amerikaanse avontuur destijds beëindigd werd, werd de M3 GTR nog met succes tijdens de 24 Uur van de Nürburgring en de Belcar ingezet.
Gaat de concurrentie in 2009 tegen de achterkant van de M3 aankijken?
Na een geweldig rookie-jaar in de Atlantic Series, leek het slechts een kwestie van tijd totdat Franck Perera als Champ Car-coureur gepresenteerd zou worden. Afgelopen weekend kende de Fransman een uitstekende Champ Car-testsessie op Sebring, waar hij het oud F1 coureur Justin Wilson en Franck Montagny zeer moeilijk maakte. Gisteren werd hij dan ook gepresenteerd als eerste coureur van het Conquest Racing-team.
Franck Perera was dit weekend de snelste coureur op Sebring. De Fransman dook op de laatste dag zelfs onder de vijftig seconden. Hiermee was hij sneller dan de gevestigde orde in de Champ Car.
Ik denk dat Franck Perera nog veel mensen gaat verrassen dit jaar, Eric Bachelart, teameigenaar van Conquest Racing. Hij was onder twijfel de beste coureur in het Atlantics seizoen van vorig jaar. Hij is een geweldige aanvulling voor het team. Voor de test op Sebring wisten wij al dat wij Perera zouden contracteren. Door zijn prestatie tijdens de testsessie weet iedereen nu waarom wij zo enthousiast zijn over hem. Ons doel is om met dit team hoger op te komen en Franck Perera kan ons daar goed bij helpen.
Het enthousiasme van Bachelart is volkomen terecht. Als één van de laatste coureurs werd Franck Perera vorig jaar getekend voor de Atlantic Series. Na de vijfde race stond hij al op het podium en een paar races later pakte hij zijn eerste zege. Uiteindelijk kwam de Fransman slechts 31 punten tekort op de uiteindelijke winnaar Matos. Perera behaalde acht opeenvolgende podia en eindigde nooit buiten de top vijf. Tevens completeerde de Fransman alle ronden van het seizoen, waarvan hij er 116 aan de leiding reed.
Het is geweldig voor mij om in de Champ Car World Series te mogen rijden met een team als Conquest Racing, vertelde Franck Perera. Ik wil Eric Bachelart nogmaals bedanken voor het vertrouwen dat hij heeft getoond in mijn vaardigheden. Ik kan niet wachten totdat wij gaan testen in Laguna Seca en ons verder voor gaan bereiden op Long Beach.
Mumbai - In een mystieke Oosterse setting in Mumbai heeft het Force India F1 Team haar 'car launch gerealiseerd. Bij de overweldigende presentatie waren tal van Indiase hoogwaardigheidsbekleders, teamsponsoren, jetset, en media getuige van de nieuwe livery van het wapen van teameigenaar Vijay Mallya en mede-eigenaar Michiel Mol. De auto gaat officieel door het leven als de VJM-01, afgeleid van de initialen van de puisant rijke Mallya. Tijdens de door een lasershow ondersteund geheel introduceerde Mallya de nieuwe 'white en golden' look van de bolide en de coureurs; Adrian Sutil, Giancarlo Fisichella en Vitantonio Liuzzi aan de genodigden.
Echter is het geen geheel nieuw ontwikkelde bolide, maar een doorontwikkeling van de Spyker van afgelopen seizoen. Hiermee staat het team ook aan de start tijdens de eerste Grand Prix van het seizoen in Melbourne. De eerste test met de nieuwe wagen vindt pas op 25 februari plaats.
In een regelrechte 'one menshow' liet Mallya het volgende weten: Men moet niet onderschatten wat het betekent om een team te hebben dat strijd in het FIA Formule1 Wereldkampioenschap, zei de Indiër vol trots op het podium. Er mogen slechts elf teams deelnemen en het is een grote eer om één van hen te zijn.
De verwachtingen over de VJM-01 worden al flink getemperd, onder andere door coureur Adrian Sutil. Het gaat moeilijk worden en men kan nog niet te veel verwachten van komend seizoen. We moeten meer downforce vinden, want met het huidige pakket gaat het nog niet lukken om in de tweede kwalificatiesessie te komen, aldus de realistische Duitser.
Ook hoofdontwerper Mike Gascoyne ziet de grote stap voorwaarts pas in 2009 komen. De afgelopen jaren heeft niemand het team echt goed geleid, en bovendien waren er niet genoeg financiën beschikbaar. Ik denk dat dat met de komst van Mallya veranderd is, echter zullen we de grote stap op de grid pas in 2009 kunnen maken, meldt Gascoyne met een positieve visie over de toekomst.
De mogelijkheid dat Robert Doornbos komend seizoen voor Minardi Team USA uit gaat komen, wordt aanmerkelijk kleiner. In tegenstelling tot eerdere berichten in de media gaf de Rotterdammer in het AD gedeeltelijk openheid van zaken.
Doornbos speculeert? In het AD lucht Robert Doornbos zijn hart. Doornbos schitterde afgelopen weekend tijdens de Wintertest op Sebring door afwezigheid. Bij Minardi Team USA kwam alleen Ernesto Viso in actie. Het vacante Bourdais-zitje bij het team van Newman Haas zag Robert aan zijn neus voorbijgaan. Uiteindelijk koos het team voor de Brit Justin Wilson. Doornbos: Ze hebben uiteindelijk voor hem gekozen, maar ik vind mijn CV toch wel iets indrukwekkender. Doornbos stelt dat het mogelijk is dat Wilson waarschijnlijk toch een grotere sponsor. Doornbos vindt dat Minardi nog steeds de voorkeur heeft, maar stelt dat zij meer moeten investeren om de ontwikkeling met teams als van Newman Haas of Forsythe bij te kunnen benen. Minardi heeft alle middelen om de titel binnen te slepen, maar dan moeten zij ook voor een titelsponsor zorgen. Als Minardi niet over meer budget kan beschikken, dan kies ik voor mezelf aldus de Rotterdammer, die erkende ook met het team van PKV, Forsythe en Conquest gesproken te hebben. De organisatoren van de Champcarworldseries willen de Rotterdammer in ieder geval in het kampioenschap houden. Eerder liet Doornbos al in de media doorschemeren dat de Indy 500 hem ook al wat leek, en dat er hooglopende contacten met Arie Luyendijk Sr. zijn
Conquest met Franck Perera Het team van Conquest bevestigde de Fransman Franck Perera als rijder. Perera kreeg de 2 miljoen dollar Champcaratlantic kampioenschapsbonus toegewezen nadat de Braziliaan Rafael Matos vorige maand voor de eer bedankte en besloot in de Infiniti Proseries in te stappen. Tijdens de Champcaratlantic test op Sebring was de Canadees James Hinchliffe de snelste man 57.449 seconden.
Giedo van der Garde hoopt de link met de Formule 1 te blijven houden. De Veenendaler, die afgelopen seizoen al voor Spyker F1 en diens opvolger Force India heeft getest, probeert ook voor 2008 een testzitje te verwerven. Hij praat momenteel met Force India.
,,Naast de focus op de titel in de World Series by Renault, hoop ik ook verder te kunnen testen bij het Formule 1-team van Force India, schrijft Van der Garde op zijn website over zijn toekomstplannen. ,,Ik heb in 2007 meerdere malen getest voor het team, dat toen nog Spyker heette en dat is me bijzonder goed bevallen. We zijn dan ook in onderhandeling met het team om onze samenwerking te verlengen. Met de Formule 1 als ultiem einddoel in het achterhoofd, is het natuurlijk geweldig als ik er kan blijven testen.''
Div: Oud-coureur en -verzetsstrijder Tony Rolt overleden
Grote Prijs van Zandvoort 1948: Prins Bira voor Tony Rolt in de Alfa Romeo
Gisteren overleed de Britse oud-coureur en -verzetsstrijder Anthony Peter Roylance Rolt MC, beter bekend als Tony Rolt, op 89-jarige leeftijd. Rolt, die vooral faam verwierf door het winnen van de 24 Uur van Le Mans in 1953, samen met Duncan Hamilton in een fabrieks-Jaguar C-Type, was de enige nog levende coureur die had deelgenomen aan de eerste Formule 1-Grand Prix voor het wereldkampioenschap, de Britse Grand Prix van 1950 op Silverstone. Daar reed hij met een ERA, ingeschreven door Peter Walker. Hij zou nog twee Grands Prix rijden, beide malen in eigen land en beide malen met een door Walker ingeschreven Connaught, in 1953 en 1955. Tijdens al zijn drie Grands Prix zag Rolt de finish niet.
Spectaculair ontsnappingsplan uit Colditz Al voor de Tweede Wereldoorlog was Rolt actief als coureur. Hij kocht in 1938 de ERA-B, die tot dan toe eigendom was geweest van Prins Chula, en won in dat jaar de British Empire Trophy op het circuit van Donington. In de oorlog was Rolt luitenant in een infanteriebataljon. Op 26 mei 1940 werd hij in Calais door de Duitse troepen gevangen genomen, maar hij wist een aantal keren te ontsnappen. Uiteindelijk werd hij in 1943 overgebracht naar de beruchte gevangenis Colditz. Daar was hij een van de bedenkers van het spectaculaire plan om op de zolder een zweefvliegtuig te bouwen, waarmee een aantal gevangenen zouden kunnen ontsnappen. De bouw was al flink gevorderd toen in 1945 de bevrijding volgde.
Le Mans-zege met een verhaal Na de oorlog was Rolt vooral actief op technisch gebied samen met Freddie Dixon, hoewel hij ook in de racerij nog tal van successen behaalde. Zo behoorde hij ook tot de deelnemers in de eerste Grote Prijs van Zandvoort in 1948, waar hij met zijn Alfa Romeo Bimotore als tweede eindigde achter winnaar Prins Bira. Met technisch partner Freddie Dixon was Rolt nauw betrokken bij de enige vierwielaangedreven Formule 1-auto die ooit een race won, de Ferguson F99 (winnaar van de Oulton Park Gold Cup in 1961 met Stirling Moss). Rolts grootste sportieve succes was zonder twijfel de overwinning in de 24 Uur van Le Mans in 1953, samen met Duncan Hamilton. Dat de coureurs dronken waren toen ze aan de race deelnamen, zoals vaak wordt verteld, klopt niet, maar er zit wel een verhaal vast aan hun overwinning. Op donderdagavond werd het duo na de training gediskwalificeerd, omdat er op dezelfde tijd nog een andere auto met hun startnummer op de baan was. Dat betekende voor Hamilton en Rolt ook dat ze niet aan de race mochten deelnemen. Teleurgesteld trokken ze de binnenstad van Le Mans in, waar ze hun heil zochten in een aantal cafés. Het Jaguar-team protesteerde echter en kreeg gelijk, zodat het Britse duo toch nog mocht racen. Enkele teamleden gingen op zoek naar de rijders en vonden ze in redelijk beschonken toestand in de stad. Vrijdag hadden ze de hele dag de tijd om nuchter te worden, zaterdag en zondag raceten ze, en met succes!
Naast de focus op de titel in de World Series, hoop ik ook verder te kunnen testen bij het Formule 1-team van Force India", zegt Giedo van der Garde in zijn column op zijn website. "Ik heb in 2007 meerdere malen getest voor het team, dat toen nog Spyker heette, en dat is me bijzonder goed bevallen. We zijn dan ook in onderhandeling met het team om onze samenwerking te verlengen. Met de Formule 1 als ultiem einddoel in het achterhoofd, is het natuurlijk geweldig als ik er kan blijven testen.
Het seizoen 2008 staat voor de deur en ik heb er zin in. Ik zal opnieuw uitkomen in de World Series by Renault, waar ik voor de volle honderd procent voor de titel zal gaan. Dat is het enige doel. Ik heb getekend bij het team van P1 Motorsport, een nieuw team dat mijn ambities deelt om dit jaar kampioen te worden. Ik heb aan het einde van vorig jaar een prima test in Valencia gehad met het team en ik kijk er dan ook naar uit om weer in de auto te stappen.
De afgelopen maand heb ik bijzonder hard getraind in Italië, bij Dr. Ceccarelli. Dit om zo fit mogelijk te zijn voor het nieuwe seizoen. Het hebben van een goede conditie is zeer belangrijk in de autosport. Racen vergt enorm veel van je lichaam en een fitte rijder is aan het einde van de race nog net zo scherp als bij de start. Gelukkig kon ik het sportieve ook een beetje met het leuke combineren en ben ik gaan surfen. Dat was echt super gaaf!
De eerste race in de World Series vindt plaats op 27 april, op het circuit van Monza in Italië. Tot die tijd is het een kwestie van keihard blijven trainen en ons optimaal voorbereiden op het nieuwe seizoen, zodat we sterk voor de dag en op die felbegeerde titel kunnen gaan jagen. Aan onze wil zal het zeker niet liggen!
BAHREIN - Kimi Raikkonen tikte drie keer aan als snelste op de driedaagse testsessie op het Sakhir circuit. Raikkonen verbeterde op de derde en laatste dag wederom zijn chrono.
Op dag 2 klokte Raikkonen een 1.30.595 met een wedstrijdsetup, en de jonge Fin was daarmee een kleine twee seconden sneller dan de concurrentie. Vandaag wist de wereldkampioen daar nog een tiende vanaf te halen.
Felipe Massa nam het stuur over van testpiloot Luca Badoer. Ook Massa kon het tempo van Raikkonen niet volgen, en was iets minder dan een seconde trager dan de Finse wereldkampioen.
De snelste Toyota was die van Jarno Trulli op de laatste dag. De Italiaan was dan ook opgetogen. "De laatste dag was zonder twijfel beter. We hadden geen mechanische problemen meer en het weer verbeterde ook licht. Alles verliep goed, maar we hebben nog heel wat werk voor de boeg om de auto op zijn hoogtepunt te krijgen. Het belangrijke van deze driedaagse test was de nieuwe onderdelen testen en daaruit de nodige informatie verkrijgen."
Zowel Ferrari als Toyota blijven in Bahrein, waar zaterdag opnieuw een driedaagse testsessie van start gaat.
dag 1:
Pos Piloot Team Tijd Ronden
1. Raikkonen Ferrari (B) 1:32.079 68
2. Badoer Ferrari (B) 1:33.323 72
3. Glock Toyota (B) 1:33.418 72
4. Kobayashi Toyota (B) 1:33.656 62
dag 2:
Pos Piloot Team Tijd Ronden
1. Raikkonen Ferrari (B) 1:30.595 77
2. Badoer Ferrari (B) 1:32.230 64
3. Glock Toyota (B) 1:32.889 71
4. Trulli Toyota (B) 1:33.379 60
dag 3:
Pos Piloot Team Tijd Ronden
1. Raikkonen Ferrari (B) 1:30.455 74
2. Massa Ferrari (B) 1:31.293 72
3. Trulli Toyota (B) 1:32.145 97
4. Kobayashi Toyota (B) 1:32.265 53
Vlammen in Estoril: Ralf Schumacher testte gisteren met de ex-Häkkinen-Mercedes
Het heeft er meer en meer de schijn van, dat we Ralf Schumacher dit jaar aan de start zullen zien in de DTM. Gisteren reed de Duitser op het circuit van Estoril in Portugal met de AMG Mercedes C-Klasse waarmee vorig jaar Mika Häkkinen in de DTM in actie kwam. "Als ik niet serieus over het rijden in de DTM zou nadenken, zou ik hier niet zijn", verklaarde Schumacher. Vorige maand reed hij al een keer met een Mercedes-DTM-auto in Estoril, toen was het een auto uit 2006. Wanneer hij inderdaad in de DTM gaat racen, dan zal dat met een zogeheten "Jahreswagen", dus een model uit 2007 zijn. "Ik moet het eerst leren", aldus Schumacher.
Gok: Di Resta in een nieuwe auto Die uitspraak geeft ook een beetje zicht op de situatie in het rijderskader van Mercedes-Benz, waar tot nu toe nog heel veel afhing van de vraag wat Schumacher zou gaan doen. Ervan uitgaande dat hij inderdaad met een 2007-auto gaat rijden, durven we nu wel de voorspelling aan dat Paul di Resta dan plaatsneemt in een actuele auto, de positie die vacant werd na het vertrek van Mika Häkkinen. Dat zou betekenen dat de vier nieuwe HWA-bolides worden bestuurd door Bernd Schneider, Bruno Spengler, Jamie Green en Paul di Resta.
Susie in 2007- of 2006-auto, Engel en Ammermüller ook kandidaat "Jahreswagen", auto's uit 2007 ingezet door de teams van Mücke en Persson, zijn er dan voor Gary Paffett, Mathias Lauda, Ralf Schumacher en wellicht Susie Stoddart, van wie het nog steeds niet zeker is of ze een 2007- of een 2006-auto zal besturen. Voor de twee overige posities tippen we op Michael Ammermüller en Maro Engel, die beide al twee keer voor Mercedes mochten testen en alletwee, Ammermüller via manager Willi Weber en Engel via adviseur Bernd Schneider, goede connecties in de hogere regionen van de Mercedes-Benz-sportafdeling hebben.
Altijd al een Grand Prix Formule 1 willen zien op een megagroot scherm en met digitaal supergeluid? Dat is in de toekomst waarschijnlijk mogelijk in (een aantal) bioscopen van Pathé.
Pathé mikt met name op de in Europa verreden GPs. Het idee is om de F1-wedstrijden zonder reclameonderbrekingen (iets wat op tv wel gebeurt en veel fans irriteert) te vertonen. Pathé denkt dat er genoeg racepubliek te porren zal zijn om naar de zalen te komen. De bioscoopketen is momenteel nog in gesprek of en onder welke voorwaarden het de Grand Prix mag uitzenden.
nelson piquet-jr heeft zijn contrackt bij renault voor een deel aan fernando alonso te danken.
alonso zou geen gelijkwaardige behandelde teamgenoot naast zich dulden en kovalianen wou zich niet als twede coureur laten afwimpelen.
piquet gelooft niet dat hij alleen om deze reden een contrackt bij renault heeft gekregen op de vraag dat hij zonder alonso ook een contrackt had gekregen antwoorden hij ja dat denk ik wel.
de onderhandelingen zijn soepel verlopen het was alleen een beetje moelijk omdat de bekentmaken nogal laat kwam aldus de 22 jarige piquet-jr.
slecht voor een paar weken dat het nieuwe f1 seizoen begint zijn de coureus nick heidfeld en roberd kubica niet de enige die hun tijden weten te verbeteren het hele team van bmw sauber doe een trijningsprograma om in de perfeckte conditie te kommen voor de eerste grote prijs van het seizoen australie melbourn.
presies zo als in de voorgaande jaren het geval was is het team dat in hinwil en munchen gelegen ligt bezig niet aan de toeval over te laten waar het gaat over de voorbereidingen van het nieuwe seizoen in de aanloop voor de eerste overwinging van het team dat het in 2008 wil behalen werk het team van de condietie van alle mederwerkers onder het mote fit for pole.
inisatiefnemmer mario theissen een enormen opsteker voor de teamgeest en voor de competiviteit jaren geleden waren we al bezig met het programma dat fit for pole heet en het heeft echt effect bovendien doet het niemand zeer dat ook de baas zich kapot zweet.
Tijdens een persconferentie in Noorwegen werd bekend dat Anders Krohn dit jaar gaat deelnemen aan de Amerikaanse serie US Formula 2000 met het Van Diemen fabrieksteam Andersen Racing. Ik ben hier heel gelukkig mee! Het was een spannende voorbereiding, ben enorm blij dat we dit pakket hebben rond gekregen", zei Anders Krohn, die begeleid wordt door de oud Formule3 en karting coureur Walter van Lent.
2007 was een groots debuutseizoen in de Formule-ford voor Krohn, met het winnen van zes races, negen poles en elf podia wist de Noor de tweede plaats in het Nederlands- en Beneluxkampioenschap veilig te stellen. Zijn wens was om in 2008 de raceladder verder te beklimmen. Na een test in januari met Andersen Racing op het circuit van Sebring International in Florida was het voor hem duidelijk. Het team van Andersen Racing was zeer professioneel en de auto was werelds om mee te racen. Ik had twee prachtige testdagen op Sebring. Qua rondetijden zat ik vrij snel op een goed niveau. Een betere test kon ik me niet wensen, liet Krohn weten.
17 januari heeft Anders Krohn zijn handtekening gezet onder het contract met Andersen Racing. Een juiste stap in de formule racerij. De F2000 serie was de keuze van vele gerespecteerde coureurs die hun sporen hebben verdiend. Het seizoen 2008 zal bestaan uit 14 races verdeeld over zeven weekenden, inclusief beroemde evenementen zoals de Grand Prix van Cleveland, Grand Prix of Mosports and circuits als Road America en Virginia International Raceway. In 2007 waren er tijdens iedere race meer dan dertig deelnemers, en de voorspellingen voor dit jaar zijn nog aanzienlijk. Het zal één van de grootste velden zijn in de hedendaagse Formulewereld. Alles zal weer nieuw voor mij zijn dit jaar. Nieuwe auto, nieuwe circuits, nieuw team, nieuw land en een nieuwe cultuur. Ik ben erg benieuwd naar alle aspecten en kijk er enorm naar uit. Ik ben er redelijk zeker van dat ik samen met het team een goede prestatie kan neerzetten. De competitie zal enorm zijn. Het is een uitdaging om in zon veld iedere race vooraan mee te doen, zodat ik een toppositie kan behalen in het kampioenschap.
Naast het runnen van autos in de F2000, Star-Mazda en de Indy Pro series, heeft Andersen racing een samenwerkingsovereenkomst met het Indycar team Rahal Letterman Racing. Anders Krohn zal dit jaar verschillende ontmoetingen hebben met Bobby Rahal en zijn staf: "Het is de perfecte mogelijkheid om te leren van de allerbeste en hopelijk zullen goede resultaten dit jaar deuren openen voor de toekomst, zei een stralende Anders over de samenwerking tussen Andersen Racing en Rahal Letterman Racing.
De eerste race van dit seizoen zal gehouden worden 19 en 20 april op het Virginia International Raceway. Voordat de eerste race van start gaat, zal Krohn zijn brandnieuwe Van Diemen uitvoerig gaan testen op verschillende circuits.
De A1 GP zorgt altijd voor spektakel. En de race in Australië staat op één of andere manier aan kop als het gaat om spanning en sensatie. Zorgt de hitte ervoor dat de hoofden op slaan? Getuige de spectaculaire koprol van Team Canada vorig seizoen, zou je zeggen van wel. Tijdens deze editie bleek niet de hitte, maar de regen de attractie. Het thuisrijdende A1 team Australië van oud F1 wereldkampioen Alan Jones kon geen voordeel halen uit de baankennis, maar ook Team Nederland met Jeroen Bleekemolen aan het stuur zocht naar grip. Hij niet alleen overigens! De bolides glibberden over het asfalt met de nodige schuivers als gevolg. Klik hier voor de spectaculaire videobeelden van de A1 GP Australië
Een goed begin is het halve werk. Jaap van Lagen heeft zondag zijn eerste Porsche overwinning behaald tijdens de 4 uur van Assen. Samen met Henk Haane bleef de coureur uit Ede in de Lammertink Porsche 997 GT3 maar liefst 42 concurrerende teams een ronde voor in deze vierde ronde van het Winter Endurance Kampioenschap 2007/2008. Omdat vaste coureur Dick Waaijenberg dit weekend andere verplichtingen had, werd Van Lagen door Henk Haane en Edwin Lammertink uitgenodigd voor een gastoptreden op het TT-Circuit van Assen. Voor Van Lagen, die voor het aankomende seizoen zijn oog heeft laten vallen op de Porsche Supercup (F1 voorprogramma), vormde dit een uitstekende gelegenheid extra wedstrijdritme in de Porsche op te doen en tegelijkertijd zijn ervaringen met het team te delen.
Het bleek een gouden greep. Het duo pakte de pole position en zette deze s middags om in een overtuigende overwinning!Al in de kwalificatiesessie net na het middaguur was de equipe Van Lagen/Haane een maat te groot voor de concurrentie. De rood/wit/zwarte Porsche met startnummer 131 verzekerde zich van de pole position met maar liefst een halve seconde voorsprong. Terwijl in de tijdtraining de BMW M3 GTR van Siebrand Dijkstra en Michel Schaap de voornaamste concurrent leek, bleek in de openingsfase van de vier uur durende race toch de Porsche 997 GT3 van Bleekemolen/Albert een harde noot om te kraken. Van Lagen, die de eerste en derde stint voor zijn rekening nam, gaf na een uur racen het stuur over aan Henk Haane met een nog luttele voorsprong van slechts één seconde. Snelle bandenwissels en tankbeurten in combinatie met een serie van snelle en constante rondetijden gaven Van Lagen/Haane naarmate de race vorderde echter meer ademruimte. Bij het vallen van de vlag had de Lammertink Porsche een ronde voorsprong op equipe Bleekemolen/ Albert opgebouwd.
JAAP VAN LAGEN: Super om al zo vroeg in 2008 mijn eerste Porsche overwinning te boeken. Iedereen binnen Lammertink Racing mag trots zijn op dit resultaat, het was een echt team effort. Niet alleen was de wagen prima geprepareerd, ook de snelle pitstops zorgden voor veel tijdswinst. Het eerste uur was ik in een fel gevecht met Michel Bleekemolen verwikkeld, maar in het vervolg van de race kon ik samen met Henk een volle ronde voorsprong opbouwen. Dit smaakt absoluut naar meer! Ik hoop dit jaar in de Porsche Supercup, in het voorprogramma van de Formule 1, nog meer dergelijke successen te scoren.
UITSLAG: WEK 4 UUR VAN ASSEN: 01. Haane/Van Lagen, Porsche 997 GT3, 124 ronden in 4uur0min48,773 sec. (140,57 km/uur) 02. Albert/M. Bleekemolen, Porsche 997 GT3 op 1 ronde. 03. Vermeulen/Hessing, DNRT V8 Silhouette op 7 ronden.
De F1-bolide van Red Bull leek het afgelopen weekend tijdens testen op het circuit van Barcelona zo weggelopen uit een science fiction-film. De vierwieler bleek ook snel, want Mark Webber noteerde op de laatste testdag de rapste chrono.
De Red Bull Racing RB4 was tijdens de oefensessies op het circuit van Catalunya een opvallende verschijning. Achter, en in het verlengde van, het hoofd van de coureur was een rechtopstaand schot de grote blikvanger. Dit schot moet de aërodynamica van de Red Bull-bolide vergroten.
Red Bull geeft je vleugels Blijkbaar werkte deze noviteit goed op het Spaanse asfalt en kregen de Red Bulls vleugels. Met een beste tijd van 1.22,385 bleef Mark Webber 37 duizendsten van een seconde voor op de nummer twee, Heikki Kovalainen van McLaren. Heikkis ploegmaat Lewis Hamilton pakte P3. Fernando Alonso stuurde zijn Renault naar positie 5. Overigens kwam de andere Red Bull (die van David Coulthard) niet verder dan de 8ste plek. Bij de 13 testende wagens ontbraken de Ferraris.
Uitslag testsessie Formule 1, Barcelona: 1. Webber Red Bull-Renault 1:22.385 2. Kovalainen McLaren-Mercedes 1:22.422 3. Hamilton McLaren-Mercedes 1:22.459 4. Kubica BMW-Sauber 1:22.492 5. Alonso Renault 1:22.509 6. Heidfeld BMW-Sauber 1:22.874 7. Bourdais Toro Rosso-Ferrari 1:22.887 8. Coulthard Red Bull-Renault 1:23.889 9. Piquet jr. Renault 1:23.039 10. Vettel Toro Rosso-Ferrari 1:23.232 11. Barrichello Honda 1:23.795 12. Sutil Force India-Ferrari 1:23.800 13. Button Honda 1:23.808
Begin 2007, toen alles nog koek en ei leek tussen Alonso (links) en Hamilton:
Het is te hopen dat de Formule 1 qua supportersgedrag niet het voetbal achterna gaat. De afgelopen dagen hebben Spaanse fans zich tijdens F1-testsessies misdragen richting McLaren en Lewis Hamilton. Een aantal aanhangers van Fernando Alonso is enorm kwaad op de Britse renstal en Hamilton, omdat zij Alonso (in 2007 racend voor McLaren) unfair zouden hebben behandeld.
McLaren en vice-wereldkampioen Hamilton kregen de afgelopen weken, tijdens oefensessies op de circuits van Jerez, Valencia en Barcelona weinig bijval van het fanatieke Spaanse publiek. Sterker: tijdens laatstgenoemde test kreeg Hamilton vele verbale verwensingen naar het hoofd. Volgens Spaanse media zouden daarbij ook racistische kreten, die verwijzen naar de donkere huidskleur van Lewis, zijn gemaakt. Ook hadden de Spaanse aanhangers weinig vlijende spandoeken opgehangen rond de racebaan en werden er zelfs voorwerpen naar de McLarens gegooid.
Niet te tolereren De FIA heeft inmiddels een signaal afgegeven dit soort misdragingen van zogenaamde supporters absoluut niet te tolereren. De internationale autosportfederatie zegt serieus actie te ondernemen als dergelijke uitspattingen zich in de toekomst zullen herhalen. De FIA wil hiermee de Spaanse raceorganisatoren dwingen te zorgen dat de onverkwikkelijke zaken zich niet zullen herhalen. Zo niet, dan zou de FIA als uiterste maatregel de Spaanse Grand Prix kunnen schrappen van de F1-kalender.
de internationale automobilvereneging de fia heeft verklaart geen racisme te zullen dulden in de formulen 1 het zal er tevens niet voor trugdeinze om uit te pakken met zware straffen als dat wel het geval zal zijn.
de aanleiding voor de verklaring van de fia is een voorval tijdens de afgelopen test in barcelona waar lewis hamilton het slachtofer werd van racistise uitspraken uitgaande van de spaanse fans.
in het spaanse blad marca stond te lezen dat woorden zoals deze puto negro (zwarte slet) en negro de mierda (zwarte strond) nar het hooft geslingerd van e mc-laren rijder de spaanse fans zijn nog steeds van mening dat hun landgenoot fernando alonso vorig jaar niet goed werd behandeld bij mc-laren.
alhoewel de steward van het circuit van catalunya besloten meer dranghekken te plaatsen en de aanstootgevende spandoeken te verwijderen maakte de fia duidelijk dat het niet tevreden was met de situasie.
de fia is verrast en teleurgesteld omwille van de beledigingen die gericht waren aan de mc-laren rijder lewis hamilton verklaarde een woordvoerder van de fia aan autosport.com.
dit soort uitspraken zijn een duidelijke overtreding van de principes die vervat zitten in de statutten van de fia en elke herhaling van dit soort situasie zal ewaar gestraft worden.
die statusen stellen als voorwaarde namelijk de fia zal onthouden van het kenbaar racisme politieke en religeuze discriminatie tijdens het verloop van haar activiteiten en van elke soort maatregelen in het kader.
de santie kan zo ver gaan als het verwijderen van grand prix van barcelona van de kalender en het bestrafen van de spaanse automobilbond.