Aston Martin Racing onthult de eerste impressies van de nieuwe Vantage GT2. De nieuwe Aston Martin is heeft een V8 onder de kap en is gebaseerd op de V8 Vantage straatversie. Met deze nieuwe wagen heeft Aston Martin een wagen voor elke tak van de GT racerij. Zo heeft het britse merk de DBR9 in GT1, de Vantage in GT2, DBRS9 in GT3 en de Vantage N24 in GT4.
Aston Martin ontwikkelt voor het eerst een wagen die zowel op benzine als op E85 bio-ethanol kan rijden (waar de reglementen het toelaten). In het afgelopen jaar wist Aston Martin Racing een DBRS9 om te bouwen die op E85 reed.
Robin Brundle, Aston Martin Racing's nieuwe afgevaardigd directeur, doet zijn verhaal: "De nieuwe Vantage GT2 vervolledigt ons gamma aan GT racewagens. Nu hebben we een auto in elke klasse, van GT1 tot GT4. Dankzij onze ervaring met de DBRS9 zijn we er in gelukt om een 'groene' Vantage GT2 te ontwikkelen die op E85 rijdt. Hiermee willen we in een aantal series uitkomen om deze 'groene brandstof' te promoten, en dat programma bestaat uit ondermeer de American Le Mans Series."
Aston Martin Racing voorzitter en tevens 'Mr. Prodrive', David Richards, zal de plannen van Aston Martin Racing aankondigen op de Autosport International show op donderdag 10 januari om 10u45.
Mogelijkerwijze komt er ook een klantenversie van de Aston Martin V8 Vantage naar de lage landen welke zal ingezet worden in een nationaal kampioenschap. Meer nieuws hierover volgt later.
De Dakar Rally 2008 gaat definitief niet door. Vanmiddag zal de organisatie op een persconferentie het besluit toelichten.
Veiligheid De veiligheid in Mauritanië kan niet worden gewaarborgd. Daarom heeft de organisatie besloten voor het eerst in de geschiedenis de rally compleet te schrappen.
Negatief reisadvies De Franse autoriteiten besloten onlangs een negatief reisadvies uit te vaardigen, nadat vier Franse toeristen vorige maand in Mauritanië werden vermoord. De Dakar-karavaan zou van 11 tot 19 januari in het Afrikaanse land verblijven en negen etappes afwerken.
Deelnemer Koen Wauters (Toyota) reageert vanuit Lissabon ontgoocheld op de annulatie van de Dakar 2008. "Toen de technische keuring vanochtend zonder een woord uitleg werd stopgezet, wisten we al genoeg.
Ik ga mijn terugvlucht boeken en probeer morgen al terug in België te zijn. Dit is echt doodjammer", aldus de zanger van Clouseau.
"Er wordt hier verteld dat de verzekering zich heeft teruggetrokken, nadat de Franse autoriteiten organisator ASO hadden afgeraden de Dakar te laten plaatsvinden. ASO zou daardoor de volledige verantwoordelijkheid op zich hebben moeten nemen. Er heerst hier enorme chaos. Duizenden mensen staan hier te wachten, zonder dat ze echt weten wat hen nu te doen staat.".
De veiligheid in Mauritanië kan niet worden gewaarborgd. Daarom heeft de organisatie besloten voor het eerst in de geschiedenis de rally compleet te schrappen.
De Franse autoriteiten besloten onlangs een negatief reisadvies uit te vaardigen, nadat vier Franse toeristen vorige maand in Mauritanië werden vermoord. De Dakar-karavaan zou van 11 tot 19 januari in het Afrikaanse land verblijven en negen etappes afwerken.
"De dakar is een symbool dat niks of niemand kan vernietigen" Meld de A.S.O. "Het aflassen van de dakar 2008 editie heeft geen invloed op de toekomst of voor de dakar 2009
De 33-jarige Spanjaard Oriol Servia keert komend seizoen bij het team van PKV terug. Servia eindigde in 2007 als zesde in de Champcarworldseries en kwam in dertien van de veertien races uit, waarvan elf keer voor het team van Forsythe Racing en de laatste twee races voor PKV. Met een tweede plek op Long Beach behaalde Servia zijn beste seizoensresultaat.
De Spanjaard Oriol Servia keert in 2008 weer in de Champcarworldseries terug.
Servia terug bij PKV Oriol Servia komt voor het negende achtereenvolgende jaar in de Champcarworldseries uit en eindigde de laatste vijf seizoenen maar liefst viermaal in de Top 10. In 2005 Servia won in Montreal en behaalde de pole op Surfers Paradise. Mark Johnson van PKV: Wij zijn erg blij dat we met Oriol snel overeenstemming konden bereiken. Vooral in de laatste twee races deed hij een uitstekende job voor ons. Gezien het talent, ervaring en kennis van ons team zijn wij ervan overtuigd dat we in 2008 met Oriol voor de titel kunnen gaan.
Mede teameigenaar Jimmy Vasser: Ik ben bij erg goede teams betrokken geweest en afgelopen jaar maakte PKV een behoorlijke stap voorwaarts om de komende jaren voor de titel te kunnen strijden. Wij geloven erin dat Oriol, die tevens een goede vriend is, ons in de gelegenheid moet stellen om in 2008 voor de titel te gaan.
Oriol Servia: Ik ben erg blij dat ik mijn carrière bij PKV kan voortzetten. Ik wil Kevin Kalkhoven, Mark Johnson en Jimmy Vasser dan ook voor deze kans bedanken. Ik ken het team en zij kennen mij. Dit is de tweede keer in mijn carrière dat ik naar hetzelfde team terugkeer. In 1999 gebeurde dat bij Dorricott Racing en toen won ik de Indy Lights titel. Op Surfers Paradise beschadigde Oriol zijn auto, maar in Mexico City startte hij als zevende en eindigde na een spectaculaire wedstrijd als derde. In 2006 eindigde de Spanjaard voor het team van PKV achtmaal in de Top 10 en eindigde als elfde in het kampioenschap. Datzelfde jaar kwalificeerde hij zich in veertien wedstrijden maar liefst twaalf maal in de top 10, en startte vijfmaal vanuit de Top 5. Daarmee staat hij op gelijke hoogte met teameigenaar Jimmy Vasser, Cristiano da Matta en Nee Jani. Zij kwalificeerden zich de afgelopen jaren het meeste aantal keren in de Top 10.
Zowel bij Forsythe als bij PKV gaf Servia in 2007 een goed visitekaartje af
Mark Johnson van PKV maakte tevens bekend dat het team na een aantal evaluaties op korte termijn haar tweede rijder bekend zal maken.
Breaking news! De Dakar Rally gaat niet door. De organisatie heeft tot dit rigoureuze besluit moeten komen vanwege de veiligheidsrisicos. De Franse contraspionagedienst heeft informatie dat er tijdens de rally aanslagen zouden worden gepleegd. De wedstrijd zou zaterdag van start gaan. Het is voor het eerst dat de Dakar Rally wordt afgelast
Mauritanië, het land waar een groot deel van de 6000 kilometer lange race doorheen zou trekken, is momenteel een bijzonder onveilige natie. Tijdens Kerst zijn daar vier Franse toeristen van het leven beroofd. Enkele dagen later zijn ook drie soldaten vermoord door schutters, die in verband worden gebracht met de terreurorganisatie Al Qaida. Frankrijk heeft inmiddels voor Mauritanië een negatief reisadvies uitgevaardigd. De geheime dienst van het land heeft tevens concrete aanwijzingen dat er tijdens de Dakar Rally aanslagen zouden worden gepleegd tegen de deelnemers.
Persconferentie Vanmiddag om 13.00 uur is in het Portugese Lissabon, de startstad van Dakar 2008, een persconferentie belegd. Daar wordt het nieuws naar verwachting officieel wereldkundig gemaakt. Liefst 600 teams zouden deelnemen aan Dakar 2008.
Begrijpelijk maar wel vervelend Fred van Putten, teamleider van de Nederlandse titelverdediger in het vrachtwagenklassement Hans Stacey, is momenteel in Portugal. ,,Als er een concreet en groot veiligheidsgevaar is voor de deelnemers en volgers, sta ik achter het besluit dat de wedstrijd niet doorgaat, vertelt hij vanuit Lissabon. ,,Maar het is heel vervelend natuurlijk. We zijn hier met acht wagens, waarvan vier wedstrijdwagens en een team van in totaal 24 man. Bovendien zijn we een half jaar bezig geweest met het bouwen van de trucks en alle andere voorbereidingen. Het is al met al bijzonder vervelend. We hebben er veel tijd in zitten. En geld. Maar daar komen we wel weer overheen. Ik vrees echter dat er ook teams zullen zijn die deze afgelasting financieel niet gaan overleven. Dat zou heel jammer zijn.
De Toyo Tires 24 Hours of Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten is in januari 2008 reeds aan zijn derde editie toe. Het Limburgse First Motorsport is het enige Belgische team dat nog geen enkele editie oversloeg. Vrijdag 11 januari 2008, om 14 uur plaatselijke tijd zal het team van Jo Jamers met twee Porsches 996 GT3 Supercup op de startgrid staan. Coureurs van dienst zijn Wim Jeuris, Ronald Vetters, Pascal Nelissen Grade en Dries Heyman in de nummer 7. Het kuipje van wagennummer 8 wordt gevuld door youngster Niels Lagrange, Michel Pulinx en het Franse duo Thierry Blaise en Jean-Charles Perrin.
De startgrid krijgt méér dan 90 te verwerken tegenover 37 in 2006 en 58 in 2007. Door het feit dat de reglementaire cilinderinhoud gelimiteerd is tot 4000cc, komen de Porsches in de hoogste Klasse A6 uit.
Een wedstrijd over 24 uren is nooit een makkie, maar deze editie wordt zwaarder dan ooit met maar liefst 32 Porsches aan de start, waaronder meerdere topteams. De inschrijvingslijst wordt aangezwengeld met onder meer de BMWs van tweevoudig winnaar Düller Motorsport en een armada supersnelle Silhouettes waaronder verschillende Renaults Mégane voor het Nederlandse Equipe Verschuur en het Belgische Delahaye Racing.
Het team van Jo Jamers speelde tijdens de voorgaande edities telkens een hoofdrol, maar werd naar het einde steeds door pech teruggeslagen. Vorig jaar nog verloor First een derde positie toen een object de radiator vernielde.
Maar Jamers staat bekend als specialist inzake 24 uurs-races. Neem de afgelopen Belcar 24 Hours of Zolder toen zijn Porsche 997 GT3 zestien uur aan de leiding vertoefde. Op minder dan één uur van de geblokte vlag ging de schakelbak echter stuk. Een jaar eerder presteerde de Limburgse tuner een walk-over in de toenmalige Klasse 3 van de Mediagroep van Dyck Belcar.
Jo Jamers: Zoals alle lange afstandsraces wordt Dubai terug een zware dobber voor mens en machine. Door mijn derde deelname op rij beschik ik wel over pak informatie en ervaring. Ik heb niets aan het toeval overgelaten. De wagens zijn volledig ontmanteld en gereviseerd. Alles is tot in de kleinste details voorbereid. Op gebied van strategie hoeven ze me niets meer te leren, maar de puzzel moet wel in elkaar vallen. In autosport is ook een dosis geluk onontbeerlijk. We zijn er in ieder geval klaar voor. Door de opwaardering van de 24 Hours of Dubai wordt winnen steeds moeilijker. De meeste concurrenten binnen ons eigen merk komen dan ook aandraven met sneller materiaal dan onze Porsches 996 GT3. Wij moeten het vooral hebben van regelmaat en betrouwbaarheid. Ondanks de zware concurrentie durf ik één wagen binnen de topvijf en beide wagens binnen de toptien te ambiëren. En als het even kan het eerste Belgische team aan de meet. Dat zal niet makkelijk zijn, want er prijken dertien Belgische bolides op de inschrijvingslijst. Tijdens de kwalificaties gaan we niets forceren en het materiaal sparen. Een goede startplaats is van geen belang. Tijdens de recent verreden 24 Hours of Zolder moesten we noodgedwongen starten vanuit de pitlane en wonnen zo na de race. Tijdens deze editie zal ook blijken of we in de toekomst in Dubai nog enige rol van betekenis kunnen spelen. De zuinige diesels worden alsmaar sneller en ook de Silhouettes behoren tot de favorieten, besluit de strijdvaardige teambaas van First Motorsport.
De countdown is begonnen. Met nog iets meer dan twee maanden is de kick-off van het F1 seizoen 2008 in het Australische Melbourne! RaceXpress.com zet de tussenstand op een rij.
De line-up van de teams in 2008 (onder voorbehoud): Scuderia Ferrari Kimi Raikkonen (FIN) Felipe Massa (BRA)
McLaren-Mercedes Lewis Hamilton (GB) Heikki Kovalainen (FIN)
BMW-Sauber Nick Heidfeld (DE) Robert Kubica (PL)
ING Renault Fernando Alonso (ESP) Nelson Piquet Junior (BRA)
Red Bull Racing/Renault David Coulthard (GB) Mark Webber (AUS)
Toyota Jarno Trulli (ITA) Timo Glock (DE)
Scuderia Toro Rosso/Ferrari Sebastian Vettel (DE) Sebastien Bourdais (FRA)
Honda Jenson Button (GB) Rubens Barrichello (BRA)
Super Aguri-Honda Takuma Sato (JAP) Anthony Davidson (GB)
Force India Adrian Sutil (DE) TBA (-)
Voor het nieuwe seizoen had er zich weer een hele stoelendans voor gedaan. Bij Ferrari blijft men onder het motto "never change a winning team" bij het Fins/Brazilaanse duo. Bij het Britse McLaren-Mercedes team uit Woking staan volgend seizoen twee jonge ambitieuze talenten naast elkaar. Lewis Hamilton, bijna goed voor de wereldtitel in zijn debuutseizoen, en Heikki Kovalainen zullen proberen het imago van McLaren weer wat op te krikken.
De Spanjaard Fernando Alonso maakt zijn comeback bij Renault. De voormalige wereldkampioen krijgt weer een rookie naast zich. Vorig jaar was dat Lewis Hamilton bij McLaren, aankomend seizoen krijgt hij de jonge Braziliaan Nelson Piquet Jr naast zich.
BMW Sauber en Red Bull Racing starten seizoen 2008 met een onveranderde line-up. Bij Williams daarentegen wordt het lege stoeltje, door het vertrek van Alexander Wurz, opgevuld door de Japanse testpiloot Kazuki Nakajima.
Bij Toyota was er een hele heisa rond de piloten voor volgend seizoen. Zoals het er nu naar uitziet zullen Jarno Trulli en de GP2 kampioen van afgelopen jaar Timo Glock de stoeltjes bezetten. Ralf Schumacher komt naar alle waarschijnlijkheid niet meer aan de bak in 2008, en ook de geruchten dat Sutil naar Toyota zou gaan, worden overal ontkracht.
Het "RedBull Junior team", Toro Rosso, zal Champcar legende Sebastien Bourdais verwelkomen. Teamgenoot van de Fransman wordt de jonge razendsnelle Duitser Sebastian Vettel.
Bij Honda moet 2008 het jaar van vernieuwing worden met de komst van Ross Brawn. Het pilotenduo blijft ongewijzigd, Button en Barrichello komen wederom voor Honda uit. De kleinere broer van Honda, Super Aguri, was vorig seizoen goed voor amper twee punten minder dan Honda. Momenteel doen geruchten de ronde dat Super Aguri er financieel niet zo goed voorstaat. Het team lostte dan ook niets over de line-up voor volgend seizoen en vermoedelijk blijven Takuma Sato en Anthony Davidson de vaste waarden van het team.
Force India tenslotte testte heel wat kanshebbers op het stoeltje tijdens de afgelopen wintertesten. Zo kropen ondermeer Christian Klien, Ralf Schumacher, Giancarlo Fisichella, Vitantonio Liuzzi en Roldan Rodriguez achter het stuur van de Force India. Schumacher viel al snel uit de boot, waardoor er nog vier namen in de running zijn voor het stoeltje naast Adrian Sutil. De bekendmaking gebeurt op 11 januari
Giedo van der Garde start in 2008 in het World Series by Renault kampioenschap. De India Force F1 tester heeft een deal gesloten met het team van P1 Motorsport. P1 Motorsport werd in 1990 opgericht door Roly Vincini en hoopt komend seizoen samen met Van der Garde het kampioenschap te kunnen winnen. Na twee zeer positieve testdagen in Valencia hebben de beide partijen besloten de handen ineen te slaan.
Van der Garde, afgelopen seizoen vijfde in de World Series, is erg blij met de overeenkomst. Als eerste wil ik al mijn fans een geweldig nieuwjaar wensen, zei Giedo. Ik ben erg trots op het feit dat ik op de eerste dag van het nieuwe jaar het contract met P1 Motorsport kan bekendmaken. Het was een erg moeilijke beslissing, omdat ik diverse voorstellen heb gehad vanuit de World Series en de GP2. De twee testdagen in Valencia hebben me echter overtuigd. Het was mijn persoonlijke beslissing, omdat ik weer races wil winnen en ik ben er van overtuigd dat me dat met P1 Motorsport gaat lukken. Het team is bijzonder professioneel en ambitieus en de set-up van de auto past perfect bij mij. Daarom waren we ook zo snel in de test. Ik heb één doel en dat is het winnen van de World Series by Renault. Ik wil het team en mijn management graag bedanken voor hun steun in de afgelopen maanden en ik kijk uit naar de eerste race van het seizoen.
Rolando Vincini, teambaas van P1 Motorsport, is zeer te spreken over zijn nieuwe coureur. P1 Motorsport heeft de ambitie om kampioen te worden in de World Series by Renault, zei hij. We kunnen dit alleen bereiken met de best beschikbare coureur. We hebben rauwe snelheid nodig en Giedo van der Garde brengt niet alleen heel veel talent met zich mee, maar ook veel ervaring. Hij heeft vorig jaar prima gepresteerd en ook veel getest voor Force India F1. De test in Valencia heeft aangetoond dat Giedo en P1 een winnend team zijn. We zijn erg blij met Giedo als onze eerste coureur. We kijken uit naar de eerste race en we beloven onze fans een spannend seizoen.
Autosport International opent van 10-13 januari haar poorten met The biggest motorsport show in the world. De jaarlijkse beurs wordt gehouden in het NEC te Birmingham. Het Formule 1 gehalte is weer hoog, met de presentie van de Britse F1 sensatie Lewis Hamilton. Ook David Coulthard en Mark Webber geven acte de presance, terwijl het Formule1 team van India Force voor het eerst publiekelijk haar 2008 bolide toont. Werkelijk alles op het gebied van autosport is er te vinden. Van Formule 1 tot racegames, van A1 GP tot karting, van Le Mans tot DTM en meer. Daarnaast kan het publiek ruimschoots genieten van de spectaculaire shows in de live-arena!
Saker Sportscars Europe is reeds enkele maanden volop bezig met de voorbereidingen op komend seizoen. Eind vorig jaar werd er, met alle betrokkenen, nog één keer teruggekeken op het seizoen 2007. Tijdens deze bijeenkomst, gehouden in de Saker Sportscars fabriek, kreeg Schouten Racing de wisselbeker overhandigd en werd er door alle aanwezigen druk gefilosofeerd over de toekomstige ontwikkelingen in de Saker Challenge.
Eén van de hoofddoelstellingen van de in Etten-Leur gevestigde raceautofabrikant voor 2008 is een groter startveld in de Nederlandse Saker Sportscar Challenge. De klasse heeft nu een serieuze fabrikant achter zich staan, dus stabiliteit voor de komende jaren is verzekerd. Momenteel wordt er daarom ook druk overleg gevoerd met diverse nieuwe teams om Sakers te gaan runnen.
Betrokken Dit moet er toe leiden om enerzijds nieuwe kopers direct onderdak aan te kunnen bieden. Anderzijds worden deze teams betrokken bij een nog nader uit te werken huurkoopconcept, waarbij men dus niet direct de investering hoeft te maken maar toch een volledig seizoen kan deelnemen aan de Challenge. De huurder is in dat geval verplicht om het technische onderhoud bij zon erkend partnerteam uit te laten voeren. Na het seizoen kan men dan overwegen om de Saker alsnog aan te schaffen voor een, met de huur verminderde, prijs. Ook normale leasemogelijkheden worden nader uitgewerkt. Op deze manier is er voor ieder wat wils om een Saker project te financieren.
DNRT Binnenkort wordt er ook meer bekend over de kalender van 2008, waar de Saker Challenge verder blijft gaan onder de Zomer Endurance serie van de DNRT organisatie. Mogelijk worden er ook één of meerdere uitstapjes gemaakt naar A-evenementen.
Test deze maand In dit najaar 2007 heeft Saker Europe reeds tweemaal een testsessie georganiseerd en deze maand is het weer zover. Op 20 januari zal Saker Europe met twee bolides op Zandvoort aanwezig zijn en krijgen geïnteresseerden de kans om zelf de Saker Sportscar aan de tand voelen.
Meer info Voor meer informatie over de kosten hiervan en voor aanmelding van de testgelegenheid, kan er gemaild worden naar info@sakereurope.com. Ook als men meer informatie wil over deelname aan de Saker Challenge, de diverse financieringsmogelijkheden, of over een Saker Sportscar in het algemeen, kan men Saker Europe bereiken via dit adres.
Giedo van der Garde in actie tijdens het 2007-seizoen in de WS Formule Renault 3.5. Dit jaar zal de coureur gaan rijden voor P1 Motorsport. Foto archief
Giedo van der Garde zal in 2008 uitkomen voor het World Series by Renault-team van P1 Motorsport, zo meldt de coureur op zijn website. P1 Motorsport werd in 1990 opgericht door Roly Vincini en hoopt komend seizoen samen met Van der Garde het kampioenschap te kunnen winnen. Na twee zeer positieve testdagen in Valencia hebben de beide partijen besloten de handen ineen te slaan.
Giedo van der Garde, afgelopen seizoen vijfde in de World Series, is erg blij met de overeenkomst. ,,Ik ben erg trots op het feit dat ik op de eerste dag van het nieuwe jaar het contract met P1 Motorsport kan bekendmaken. Het was een erg moeilijke beslissing, omdat ik diverse voorstellen heb gehad vanuit de World Series en de GP2. De twee testdagen in Valencia hebben me echter overtuigd. Het was mijn persoonlijke beslissing, omdat ik weer races wil winnen en ik ben er van overtuigd dat me dat met P1 Motorsport gaat lukken. Het team is bijzonder professioneel en ambitieus en de set-up van de auto past perfect bij mij. Daarom waren we ook zo snel in de test.
Één doel ,,Ik heb één doel en dat is het winnen van de World Series by Renault, vervolgt de Nederlandse piloot. ,,Ik wil het team en mijn management graag bedanken voor hun steun in de afgelopen maanden en ik kijk uit naar de eerste race van het seizoen."
Ambitie Rolando Vincini, teambaas van P1 Motorsport, is zeer te spreken over zijn nieuwe coureur. ,,P1 Motorsport heeft de ambitie om kampioen te worden in de World Series by Renault", zei hij. ,,We kunnen dit alleen bereiken met de best beschikbare coureur. We hebben 'rauwe snelheid' nodig. Giedo van der Garde brengt niet alleen heel veel talent met zich mee, maar ook veel ervaring. Hij heeft vorig jaar prima gepresteerd en ook veel getest voor Force India F1. De test in Valencia heeft aangetoond dat Giedo en P1 een winnend team zijn. We zijn erg blij met Giedo als onze eerste coureur. We kijken uit naar de eerste race en we beloven onze fans een spannend seizoen.
Equipe Verschuur zal op 11 en 12 januari aanstaande deelnemen aan de Toyo Tires 24-uursrace van Dubai. Het raceteam uit Nijmegen zal met twee Renault Mégane Trophys en een geprepareerde tweeliter Renault Clio II RS aan de start van dit evenement verschijnen. Mede gesteund door de vele ervaren endurance-rijders in het team gaat Equipe Verschuur voor eremetaal in de diverse klassen.
Het raceteam behaalde dit seizoen in de verschillende klassen vele successen. Zo werd Tim Buijs Nederlands kampioen in de Dunlop Sportmaxx Clio Cup, maakte nieuwkomer Mike Verschuur een goed seizoen door in de Eurocup Mégane Trophy en won prompt de laatste race van het jaar en werd Sheila Verschuur samen met Sandra van der Sloot vice-kampioen in de SEAT Cupra Cup. Voor Equipe Verschuur is deelname aan de derde editie van de Toyo Tires 24-uursrace van Dubai dan ook de slagroom op de taart.
Erepodium Vorig jaar was Equipe Verschuur ook al present in het ministaatje in de Verenigde Emiraten. Toen belandde teambaas Frans Verschuur samen met Wilko Becker, Frank Wilschut en Hoevert Vos op het erepodium door als derde te finishen. Frans zoon Mike moest door diverse problemen drie ronden op zijn vader toegeven.
Debuut wedstrijdversie van Audi R8 tijdens 24 uur van Dubai (+foto's)
Eerste test Audi CR-8 tijdens TOYO TIRES 24H of Dubai
DUBAI - Tijdens de derde editie van de TOYO TIRES 24H of Dubai op 11 en 12 januari 2008, waarin ook toppers uit de FIA-GT en andere endurance wedstrijden aan mee doen, staat de eerste test gepland van een wel heel speciale raceauto: de Audi CR-8. De wedstrijdversie van de spraakmakende sportcoupé Audi R8 is ontwikkeld en gebouwd op initiatief van Creventic BV, de organisatie achter de TOYO TIRES 24H of Dubai en de nieuwe 24H SERIES, de reeks van 24-uursraces die in Dubai van start gaat. "Op basis van zijn prestaties en zijn handling is de Audi R8 een fantastische sportwagen. Daarom hebben wij de auto als basis gekozen voor ons nieuwste project", verklaart Gerrie Willems van Creventic BV.
Voor het ontwikkelen en bouwen van de Audi CR-8, zoals de wedstrijduitvoering wordt aangeduid, heeft Creventic BV een aparte afdeling opgezet. Daarbij werd de samenwerking gezocht met tal van specialisten op het gebied van de preparatie van wedstrijdauto's. "Met vereende krachten is het binnen korte tijd gelukt om twee auto's volgens onze ideeën en voorstellingen te bouwen en tijdens de TOYO TIRES 24H of Dubai zullen deze aan de eerste tests worden onderworpen", aldus Willems. Na het evenement zullen er nog vier Audi CR-8's worden opgebouwd, die door teams tijdens race-evenementen kunnen worden ingezet. Willems: "Het is de bedoeling om de auto te koop aan te bieden aan geïnteresseerde teams. We hebben al heel wat reacties en aanvragen ontvangen."
De aanpassingen aan de eerste versies zijn bewust nog beperkt gehouden, om eerst de nodige ervaring op te doen. Niettemin kon door enkele modificaties aan het motormanagement het vermogen al worden vergroot tot zo'n 430 pk. Een verdere vergroting wordt alleen doorgevoerd wanneer dit op betrouwbare wijze kan gebeuren. Teams die al een CR-8 hebben gekocht, kunnen dan eventuele aanpassingen uiteraard alsnog laten doorvoeren. Voor de nabije toekomst is ook de ontwikkeling van lichtgewicht carrosseriedelen van koolstofvezel gepland om het gewicht verder omlaag te brengen en de prestaties te verbeteren. Andere ontwikkelingsstappen die op het programma staan zijn een extra brandstoftank voor lange-afstandsraces, centrale wielmoeren en een sequentiële versnellingsbak. Gerrie Willems legt uit: "We willen de ontwikkeling stap voor stap doen, met de mogelijkheid om tegemoet te komen aan individuele wensen van klanten."
Tijdens de TOYO TIRES 24H of Dubai zal de Audi CR-8 voor de eerste maal op het circuit in actie te zien zijn. "Dat is niet alleen een roll-out en een test, maar ook een uitgelezen mogelijkheid om geïnteresseerde rijders en teams met de auto te laten kennismaken", aldus Willems.
Lelystad Donkervoort is uitgenodigd door de FIA om te participeren in het nieuwe GT4 Light kampioenschap. Dit nieuwe kampioenschap moet het ook voor kleinere autofabrikanten mogelijk maken om deel te nemen aan de befaamde FIA GT race serie. De nieuwe D8GT lijkt bij uitstek geschikt om de strijd aan te gaan met de concurrentie.
Dit voorjaar werd in Genève de D8GT voor het eerst aan het publiek getoond. Het prototype dat daar werd voorgesteld is inmiddels doorontwikkeld en zal in februari de eerste testkilometers gaan afleggen. De uitnodiging van de FIA om te gaan racen in de nieuwe GT4 Light series is een welkome verrassing. Door de grote belangstelling voor de D8GT is er een grote druk om de eerste klantenautos te bouwen. In seizoen 2008 zullen we dus maar met een zeer beperkt aantal GTs aan de nieuwe GT4 Light serie deel kunnen nemen. Dat neemt niet weg dat we voor maximaal resultaat gaan en absoluut ons imago als supersportief merk eer aan willen doen, aldus Joop Donkervoort.
Geen minimaal aantal straatautos De nieuwe GT4 Light serie wordt voorlopig geïntegreerd in de bestaande GT4 serie. Het startgewicht voor de raceautos moet minimaal 750 kilogram zijn. Voor deelname aan de GT4 Light series hoeft geen minimaal aantal straatautos te worden geproduceerd. En dat maakt het zo interessant voor kleine, gespecialiseerde fabrikanten zoals Donkervoort. De bedoeling is om in 2008 met een fabrieksteam en enkele privé teams deel te nemen. Joop Donkervoort: Enkele van onze goede klanten hebben serieuze interesse getoond om te gaan race in de nieuwe klasse. Het is natuurlijk ook voor privé-rijders leuk om in een spannende, competitieve klasse deel te nemen. Dat de D8GT een spectaculaire auto is en veel kans maakt, maakt het extra aantrekkelijk. En, bovendien zijn de kosten relatief laag.
Cobra Racing Scuderia heeft zijn kerstgeschenk dit jaar vroeg gekregen. Het team mocht als eerste de nieuwe Ferrari F430 GT2 in 2008 specificatie in ontvangst nemen. Het team zakte af naar het Italiaanse Fiorana met Andrew Kirkaldy als piloot van dienst.
"Ondanks de zeer barre weersomstandigheden, voelde de wagen heel goed aan. Het was heel koud, maar toch ik onder de indruk van de snelheid en de wagen reed feilloos", aldus een opgetogen Kirkaldy.
De techniek staat niet stil bij de GT's. Zo werkt ook Porsche Motorsport aan een upgrade van de 997 RSR, die zo duur is dat enkele teams zelfs overwegen om de versie van afgelopen jaar te verkopen en een gloednieuwe bolide aan te schaffen.
Ook Ferrari doet (naar jaarlijkse gewoonte) een upgrade van de 430, dus het zal er weer om spannen bij de eerste races van het FIA GT-kampioenschap. Afgelopen jaar waren Dirk Müller en Toni Vilander onklopbaar in de AF Corse Ferrari F430.
GrandstandView: Deze simulatietekening geeft een verkeerd beeld. De eerste bocht na de start gaat niet naar rechts, maar naar links.
28 september 2008 moet 'Victory Day' worden voor Singapore. Die dag wordt de eerste Grand Prix Formule 1 in de avonduren verreden. Autsport.nl nam een kijkje in de Aziatische metropool en constateert dat er nog veel werk moet worden gedaan.
De SingTel Singapore Grand Prix is volgend jaar de 15de ronde van het Formule 1-wereldkampioenschap, uit een serie van 18 wedstrijden. Of toch weer 17, nu bij de Valencia race door de Europese Commissie een vraagteken is gezet, vanwege milieutechnische redenen.
Het pitsgebouw in wording, negen maanden voor de start. Links komt de hoofdtribune.
Wegentraject Maar Singapore gaat zeker door. Het economisch belang is groot en de regering wikt en beschikt voor de 4,5 miljoen inwoners, waarvan driekwart Chinezen. Het parcours van 5,067 km gaat in hoofdzaak over een bestaand wegentraject. Ongeveer 1,2 kilometer weg wordt speciaal voor de F1-bolides aangelegd, waaronder het start/finish gedeelte, het pitscomplex en de hoofdtribune met daarin de commentaarposities voor TV- en radioverslaggevers.
Simulatietekening van de start.
De route van de SingTel Singapore Grand Prix.
Monaco of the East De 61 ronden lange race wordt nu al het Monaco of the East genoemd. Een vergelijking die wel een beetje op gaat. Het circuit voert langs de mooiste gedeelten van de fraaie stad en het Marina Bay complex. Vlak voor de finish rijden de deelnemers door een openluchtstadion, dat in hoofdzaak voor culturele voorstellingen in gebruik is. Brede boulevards worden afgewisseld met smalle doorsteken, met altijd wel ergens de imposante skyline van de stad op de achtergrond. Het circuit kent 14 linkerbochten en 10 naar rechtsdraaiende veranderingen en dient tegen de wijzers van de klok in te worden verreden.
Hier de situatie van de eerste bocht na de start, zoals die momenteel is.
De F1-wagens komen vanaf het reuzenrad en gaan hier links af. De werkzaamheden hebben een aardige impact op de dagelijkse verkeersstroom.
108 kilometer elektriciteitskabel Imposant zal zonder meer het state-of-the-art verlichtingsysteem zijn. Zon 500 extra lichtmasten worden geplaatst die over het gehele circuit met een geleiderail zijn verbonden waar circa 1485 spots worden gemonteerd die ieder 2000 watt licht produceren. Totaal is daar 108 kilometer elektriciteitskabel voor nodig. Volgens insiders is dit tienmaal de sterkte van de lichtinstallatie van een voetbal stadion.
F1-waardig Langs het hele traject zijn inmiddels honderden mannen en vrouwen bezig voorbereidingen te treffen om de route F1-waardig te maken. Trottoirbanden worden verwijderd of aangepast. Vluchtheuvels komen in de F1 niet voor en leggen nu het loodje.
Het traject achter de pits.
Bomen Het start/finish-gedeelte is weer een geheel andere materie. Het pitscomplex vertoont nu al een fors aangezicht. Waar de hoofdtribune moet komen, het gedeelte tussen het rechte eind en de haven van Singapore, tegenover de pitsstraat, staan nu nog enkel bomen. Die zijn echter over zes maanden verdwenen. Dan gaan we weer een kijkje nemen.
Op 5 januari 2008 gaat de dertigste editie van de legendarische Dakar-rally van start. SEAT is opnieuw ruimschoots vertegenwoordigd in de woestijnrally. Net als vorig jaar neemt de Nederlandse SEAT-dealer Bram van Dorp op twee wielen deel aan de Dakar-rally. Bovendien zullen de SEAT FIA WTCC-coureurs Tiago Monteiro en Yvan Muller in Lissabon allebei in een door Oreca geprepareerde buggy aan de start van de rally verschijnen.
Begin 2007 leverde de Nederlandse SEAT-dealer Bram van Dorp een prestatie van formaat door tijdens zijn debuut in de Dakar-rally de finish te bereiken. Van Dorp finishte de legendarische rally bij Lac Rose op een uiterst respectabele 55e plaats in het algemeen klassement voor de motor-rijders. Bij de Nederlanders op twee wielen schaarde hij zich met zijn KTM zelfs binnen de toptien.
Direct na Dakar 2007 vroegen veel mensen me of ik nogmaals deel zou nemen. Het meest gegeven antwoord daarop was: Die kans is niet groot!, aldus Bram van Dorp. Maar natuurlijk blijft het kriebelen. Na lang overleg met het thuisfront hebben we besloten het avontuur nogmaals aan te gaan. Vorig jaar hebben we het spreekwoordelijke wiel uit moeten vinden, wat inhoudt dat het nu organisatorisch veel gemakkelijker wordt omdat we exact weten wat we mogen verwachten. Eigenwijs als ik ben ga ik Dakar dit jaar wederom zonder assistentie rijden. Vorig jaar heb ik bewezen dat goed te kunnen en ik wil nu zeker gaan voor het hoogst haalbare zonder enige vorm van hulp.
De prestaties van Van Dorp, die voor de 2008-editie van de Dakar-rally startnummer 58 heeft gekregen, zijn te volgen op: www.dakardream.nl
SEAT Sport-coureurs verruilen asfalt voor zand Tijdens de dertigste Dakar is SEAT niet alleen op twee wielen present in de rally, maar wordt het Spaanse merk ditmaal ook in de autocategorie vertegenwoordigd. En niet door de minsten. SEAT Sport-coureurs Yvan Muller en Tiago Monteiro, die normaliter in het World Touring Car Championship hun SEATs Leon WTCC over het asfalt jagen, nemen beiden in een door het Franse Oreca geprepareerde buggy deel aan de zware woestijnrally. Yvan Muller deed vorig jaar ook al mee aan Le Dakar in een auto van Oreca, dat onder de vlag van SEAT Sport ook zijn Leon TDI in het WTCC runt. Tiago Monteiro maakt voor het eerst zijn opwachting in de rally.
De dertigste editie van de Dakar-rally gaat op 5 januari van start in het Portugese Lissabon en eindigt 15 dagen later, op 20 januari, traditioneel bij Lac Rose in de Senegalese hoofdstad. RaceXpress.com is bij het vertrek van Dakar en volgt de monsterrally op de voet!
Van Amersfoort Racing reist met Stef Dusseldorp en Luuk Glansdorp af naar Valencia, waar op woensdag 19 en donderdag 20 december in de Formule Renault 2.0 zal worden getest op het circuit van Valencia.
Naast Dusseldorp, die weer helemaal is hersteld van een zware crash, heeft het raceteam uit Nederland Luuk Glansdorp uitgenodigd voor de tweedaagse test op Spaanse bodem. Met deze twee 18-jarige talenten gaat het team uit Huizen de strijd aan met de andere deelnemers in de laatste internationale Formule Renault 2.0 test van 2007.
Stef Dusseldorp De races in de Northern European Cup Formula Renault 2.0 verliepen dit jaar zeer voorspoedig voor de rookie, totdat een crash de ambitieuze plannen van Dusseldorp abrupt dwarsboomden. Na onderzoek in het ziekenhuis van Ludwigshafen, bleek dat hij twee gebroken ruggenwervels had opgelopen en een verplichte rustperiode in acht moest nemen. Dit betekende een vervroegd seizoenseinde voor de jonge Formule Renault-coureur. Daarna begon hij voorzichtig aan zijn revalidatieproces, waarbij hij twee keer per week naar de fysiotherapeut ging om alle spieren in beweging te houden. Na een afwezigheid van bijna drie maanden, is Dusseldorp weer op de weg terug en maakte hij een paar weken geleden zijn comeback in een Formule Renault 2.0. Onder wisselende weersomstandigheden werkte hij op het circuit van Zandvoort een intensief trainingsprogramma af. Na een geslaagde test staat de zware test op Valencia voor de deur.
Luuk Glansdorp Met Luuk Glansdorp nodigt Frits van Amersfoort, die onlangs nog zijn 30-jarige racejubileum vierde, weer een nieuw talent uit voor een test bij zijn gerenommeerde stal. Nadat de inwoner uit Leiderdorp wereldkampioen karting werd bij de Rotax Max, won hij vorig jaar een startkapitaal van 50.000 euro door het winnen van de BMW Scolarship. De talentvolle coureur kon op deze manier een boost geven aan zijn autosportcarrière. Met het onervaren Zettl Motorport werd het debuut gemaakt, dankzij een aantal enthousiaste sponsors. Na een leerzaam seizoen in het Duits Formule BMW kampioenschap reed Glansdorp voor Fortec Motorsport de afsluitende Formule BMW World Final. Hij werd na een inhaalrace uiteindelijk als achtste afgevlagd en was daarmee tevens de best geklasseerde Nederlander. Door zijn goede prestaties werd hij door Van Amersfoort Racing geselecteerd voor de tweedaagse test op Valencia.
Beter gevoel Na mijn lange afwezigheid wilde ik de test op Zandvoort vooral gebruiken om een beter gevoel te krijgen met de wagen, zegt Stef Dusseldorp. Een snelle tijd was toen niet van doorslaggevend belang. Doordat ik lange tijd niets heb kunnen doen, was ik na de test helemaal op. Gelukkig ben ik lichamelijk weer helemaal hersteld, zodat ik mijn vizier volledig kan richten op 2008. Ik heb bijzonder veel zin in de test op Valencia.
Volgende uitdaging Ik kijk enorm uit naar de test, stelt Luuk Glansdorp. Na een leerzaam jaar in de Formule BMW, waar ik veel internationale circuits heb leren kennen, is dit een volgende uitdaging in mijn beginnende autosportcarrière. Door mijn goede prestaties een paar weken geleden in Valencia met de Formule BMW, hoop ik de stijgende lijn met de Formule Renault 2.0 te kunnen doortrekken. Ik ken het circuit goed en probeer hier mijn voordeel mee te behalen. Van Amersfoort Racing is het opleidingsinstituut voor jong talent bij uitstek, zodat ik veel van het team zal opsteken. Ik ben trots uitgenodigd te zijn door Frits. Ik ga ervoor.
Goede voorbereiding 2008 Ik ben erg blij dat we Luuk en Stef kunnen testen, vertelt teambaas Frits van Amersfoort. Ondanks zijn jonge leeftijd beschikt Luuk over veel natuurlijk talent. Dat liet hij nogmaals zien tijdens de sterk bezette Formule BMW World Final, waar hij een achtste plaats behaalde. Het circuit van Valencia kent voor hem geen geheimen meer en ook in de Formule Renault 2.0 heeft hij in het verleden ervaring opgedaan. Voor Stef ben ik erg blij dat hij weer volledig is hersteld van zijn zware crash. Hij zal op Valencia de draad weer oppakken en probeert zich te meten met de rest van het deelnemersveld. Met deze tweedaagse test willen we ons goed voorbereiden op het nieuwe autosportseizoen 2008.